1m ethernetkabel til 15700?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Trodde Chord var et relativt seriøst firma, men nå begynner jeg å lure, ca 15 700 for 1m ethernetkabel?
    Kun ca 7870 for en ekstra meter så en 5m kommer kun på ca 47 230! Må si jeg er mer en skeptisk til at den siste meteren med ethernetkabel skal ha så stor påvirking når det er brukt standard kabel frem til ethernetkontakten i veggen. (dette blir påstått på websiden)
    New Stuff | Chord Blog
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.078
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeez - noen vil bedras...
    Are Ethernet cables directional? Yes. The construction of Tuned ARAY cables is such that although they’ll carry a signal if connected in the wrong direction, sound quality will be badly affected. But every other Ethernet cable we tested and listened to also worked better in one direction than the other. The difference to sound quality the direction made varied from cable to cable. In the case of the Chord C-stream Ethernet cable the difference was significant enough for us to mark one of the plugs with a small black dot. This is the source end of the cable. So if the cable is being used to connect the streamer, the plug without the dot should be connected to the streamer. The difference that direction makes to sound quality is again similar to the effects experienced with both analogue and digital interconnects. Timing, rhythm and coherence are all affected. - See more at: New Stuff | Chord Blog
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.735
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Føler meg som en millionær da jeg har 15 m kabel til min Transporter. Dog ikke Cord, men følelsen kan ingen ta fra meg. Ha en god kveld alle.
     
    N

    nb

    Gjest
    Noen kan sikkert forledes til å tro at musikkdataene kun trenger en vei siden de flyter fra server til avspillingsklient.
     

    Auuu

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2012
    Innlegg
    144
    Antall liker
    42
    Villeste tilbud hittil denne måned.:p
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Husk å teste i eget anlegg før man uttaler seg for skråsikkert
    :rolleyes: Det får da være grenser for hvor mye tull vi skal prøve.

    Skjønner ikke hvorfor de ljuger slik. De hadde sikkert tjent mer penger på å holde kjeft og sette prisen til det dobbelte. 30-40 kNOK bør en god ethernetkabel koste.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    :rolleyes: Det får da være grenser for hvor mye tull vi skal prøve.

    Skjønner ikke hvorfor de ljuger slik. De hadde sikkert tjent mer penger på å holde kjeft og sette prisen til det dobbelte. 30-40 kNOK bør en god ethernetkabel koste.
    Jeg mener selvsagt ikke at noen trenger å teste, tro på eller bruke penger på dette våset her.
    Det sier først og fremst noe om hvor dumme forhandlere tror at kundene deres er - det burde bekymre enkelte.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Jeg lurer virkelig på om det er mange som kjøper slike kabler ?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Hvis inntjeningen på produkter som dette er med på å holde prisen nede på andre produkter, så syns jeg det er helt greit med en sånn idiot skatt for de aller rikeste.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Og ja, det er greit å gjøre narr av de som evt. kjøper disse tingene :D
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Finnes de noen kjennetegn på en seriøs produsent av hifi-kabler?

    mvh
    KJ
    Ja, la oss prøve:
    - At alle tekniske forklaringer har rot i fysikkens lover.
    - At de ikke beskriver lyd-messige forbedringer som "store" eller "lett hørbare".
    - At pris og produksjonskost har en viss sammenheng.
    - At eventuelle kurver har tydelige skalaer og beskrivelse av testoppsett, samt en troverdig forklaring på hvorfor disse kurvene har betydning.
    - At de ikke antyder at de produserer materialene selv, men benytter anerkjente produsenter.

    BlueJeans vil jeg hevde er et godt eksempel. Klotz et annet.

    Neutrik er et eksempel på en seriøs konnektor-produsent. Furutech ....... Sammenlign www.neutik.com og www.furutech.com.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis inntjeningen på produkter som dette er med på å holde prisen nede på andre produkter, så syns jeg det er helt greit med en sånn idiot skatt for de aller rikeste.
    Det er det motsatte som skjer. Det er ikke meningen at noen skal kjøpe dette, men produktet eksisterer bare for å lage et referansepunkt for pris. Deretter kan man prise andre Ethernet-kabler til 500 eller 5000 eller 7500 og hevde at de er nesten like gode som referansekabelen til 15700, men til en brøkdel av prisen. Det kan det tenkes at fler går på. Det er slik kabelbransjen har blitt til hva den er i dag.

    Edit: Den kabelen greier tydeligvis ikke å oppfylle alminnelig Cat5-spec engang. :rolleyes:
    So are these cables all Cat specification twisted pairs?
    No. [...] The Indigo and Sarum Tuned ARAY Ethernet cables though both feature very high performance sub miniature coaxial cables for all critical signal paths.
    Mon tro hvilken karakteristisk impedans de får mellom lederparene med den oppbygningen? Standarden sier 100 ohm, og det skal godt gjøres å få til det med en bunt mini-coaxer, uansett hvor sølvbelagte de er. Dette er omtrent som Crystal Cable's USB-kabel, hvis noen husker den. Ikke i nærheten av spec. Teknisk dårligere enn hvilken som helst noname-kabel til en femtilapp fra Elkjøp.
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Popcorn, anybody?

    Syns faktisk at det er trist lesning. På linje med renere og raskere strøm.

    Jaja.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kan ikke skjønne hvordan man ellers skulle få koblet opp conbrio'n i nettverket, nesten billig detta
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Trodde Chord var et relativt seriøst firma, men nå begynner jeg å lure, ca 15 700 for 1m ethernetkabel?
    Kun ca 7870 for en ekstra meter så en 5m kommer kun på ca 47 230! Må si jeg er mer en skeptisk til at den siste meteren med ethernetkabel skal ha så stor påvirking når det er brukt standard kabel frem til ethernetkontakten i veggen. (dette blir påstått på websiden)
    New Stuff | Chord Blog
    "Cheater of the year"?
    Min stemme er herved avgitt.....
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Toveis 10 gbit/s over riktig terminert cat6 på 50 m går fint. Men man må jo forstå at ca 1.4 mbit/s i én retning krever noe bedre enn slik rask. Det er jo selvsagt heller ingen applikasjoner som benytter seg av noen form for bufring heller, så ethernetkabelen er i loopen med konstant lydpåvirkning på lydstrømmen...

    Hvis man ser bort fra at datatrafikken over kabelen kun går i bursts til bufferet i applikasjonen og ikke en jevn pipling på 1.4 mbit/s, så kan man jo også velge å ta inn over seg at med et saftig buffer i applikasjonen (eller sogar full minnebufring) og én gigabit båndbredde vil kabelen være en del av lydstrømmen i ca 0.5 sekunder, som er tiden det tar å overføre en 50 MB lossless låt over en halvgrei gigabit med 100 MB/s fra lagringsmediet.

    Jeg kan da virkelig ikke se noen logiske brister i det å trekke direkte paralleller mellom Hi-Fiens analogaudiooverføringer og bufrede høyhastighets pakkeswitchede datanettverk! ;)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.543
    Antall liker
    3.025
    Sted
    Oslo
    ca 1.4 mbit/s
    Millibit? (Beklager, klarte ikke å la være :cool:)

    Forøvrig er jeg helt enig i at lyd som har menget seg med utallige bilder, videosignaler og Internett i samme billigkabel i flere titalls meter brått trenger en mye dyrere kabel de siste centimeterne. Den må jo få komme seg først, stakkars. Det er slitsomt å holde på sin komprimerte kvalitet under sånne forhold.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Gud forby at man i stedet for å se på kabelen skulle sett på verktøy og teknologier man faktisk har til rådighet i pakkeswitchede nettverk og som profesjonelle forholder seg til, f.eks traffic shaping, prioritering og effektive køalgoritmer, eller det man ofte oppsummerer som som Quality of Service. Dette er ting som i det minste kan gi en reell effekt på lydpakkene i et datanettverk, selv om det lydmessige fremdeles kan diskuteres.

    Men jeg skjønner jo at dette fremstår fryktelig vanskelig for PC-analfabetene blant kabelprodusentene. Spesielt når man begrenser sin forståelse til å bruke ørene for å vurdere nettverksytelse.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Om de så hadde fått den mest ultimate superleder i romtemperatur inn i en TP-kabel så hadde det ikke spilt noen verdens rolle for pakketrafikken på toppen så lenge en helt ordinær TP-kabel av billigste sort allerede er mer enn bra nok til å overføre hastighetene nettverkskortet kan levere uten pakketap eller ekstra latency.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Enveis Ethernet er jo et interessant konsept.
    Det er faktisk svært interessant.
    Man kan på denne måten sikre seg mot front-mot-front kollisjoner som jo ellers kan være et stort på problem ....
    Her gjelder det bare å passe seg for påkjørsel bakfra.
    8)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt CAT5 internt i riaa trinnet - her ser jeg jo at det kan oppgraderes!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt interessant å se at 1000BASE-T ser ut til å vinne frem som gigabit Ethernet-standard over 1000BASE-TX. Begge er tilstrekkelig til 1000 Mbit/s på 100 meters kabelstrekk. Forskjellen er at -T nøyer seg med Cat 5 kabel (og bruker alle fire lederpar til signal), mens -TX trenger Cat 6 (og bruker bare to lederpar til signal). Det viste seg å være billigere og bedre å bruke mer sofistikert signalbehandling i hver ende enn å legge ut noen kroner ekstra i kabling.

    I den virkelige verden, altså. Der koster også en meter Cat 6 patchkabel ca 50-70 kr, mens en meter Cat 5E bare koster 35-50 kr. Der er også dataraten fra en audio CD bare 1,4 Mbit/s og kabelstrekkene mye kortere enn 100 meter. Så kan man fundere på hvor god ledning som trengs for å overføre det uten bitfeil eller dropouts. Jeg tipper det holder i massevis med rusten piggtråd.

    Gigabit Ethernet - Wikipedia, the free encyclopedia
    Komplett.no - Kabler
     
    Sist redigert:

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Enveis Ethernet er jo et interessant konsept.
    Det er faktisk svært interessant.
    Man kan på denne måten sikre seg mot front-mot-front kollisjoner som jo ellers kan være et stort på problem ....
    Her gjelder det bare å passe seg for påkjørsel bakfra.
    8)
    Ja de audiofile pakkene vil vi ikke ha kollidert, da blir de jo naturligvis komprimerte og det går jo ikke!
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Jag kopte en finare nätverkskabel. Än vad jag brukar till min I32 och jo jag sover bättre på natten.

    Till switchen blev det 4billiga kabel från nas för att få hastigheter på 8gb. Man vet ju aldrig hur mkt speed en flac fil behöver (ironi)

    Men för 15700 vet jag inte :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden det av og til refereres til CERN i kabeldiskusjoner: Her er et par linker om hvordan de tester digitale signalkabler, både som enkeltpar og bunter.
    http://cds.cern.ch/record/478900/files/p333.pdf
    http://cds.cern.ch/record/686026/files/indet-97-172.pdf

    Det de sier om materialkvaliteten i lederne er ganske enkelt "kobber". Om pris:
    The anticipated production cost of this cable (per pair) is CHF 0.1/m.
    Det blir vel ca 2,64 kr per meter for en slik kabel med fire lederpar som denne tråden handler om.
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har "sagt" det før, men gjentar gjerne:
    Det ER flaut og være audiofil, når slike "produkter"
    dukker opp.
    Har forøvrig fått mail fra en av verdens ledende
    på Dac'er.
    De skriver: hold deg unna "highend" datakabler,
    de gjør ikke jobben.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn