1m ethernetkabel til 15700?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Jeg har "sagt" det før, men gjentar gjerne:
    Det ER flaut og være audiofil, når slike "produkter"
    dukker opp.
    Har forøvrig fått mail fra en av verdens ledende
    på Dac'er.
    De skriver: hold deg unna "highend" datakabler,
    de gjør ikke jobben.
    Jag har också från en tillverkare av Hiend prylar motsatt besked.
    Det gör skillnad med bättre nätverkskabel :)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet hvem av disse jeg ville gitt pengene mine til iallfall...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg vil ha en sånn, hele veien fra Spotify sine servere og hjem til meg. :)


    Men oops... så var det en liten detalj når det gjaldt max lengde på en Ethernet-kabel...
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    770
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    122
    Finnes de noen kjennetegn på en seriøs produsent av hifi-kabler?

    mvh
    KJ

    jepp...KLINGER FAVRE....Signal projects...etc etc....gjør litt research, gå i dybden og deretter finner du ut hvorfor. Svarene ligger der ute, Franskmannen har sin egen dokumentar som du kan kjøpe fra soundstrips..ca 30 euro..verdt alle penga....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    jepp...KLINGER FAVRE....Signal projects...etc etc....gjør litt research, gå i dybden og deretter finner du ut hvorfor. Svarene ligger der ute, Franskmannen har sin egen dokumentar som du kan kjøpe fra soundstrips..ca 30 euro..verdt alle penga....
    Fra hjemmesiden hans:
    Cables have a determating influence on the sound result of a hi-fi system.
    Cables are to be considered as a whole, rather than just as a costumizing prop.
    The high precision cables collection is the result of rigorous studies on the composing elements and on their impact onto the subjective musical domain.
    Accurate researches in the technology of isolating materials, random contacts within the wires, of capilarity phenomens, magnetic fields interferences and loudspeaker parasites, lead us to develop this cable line.
    Our cables are optimized regarding their use, but the common characteritics are:
    - Neutrality
    - Amazing sound spacialization
    - No agressivity
    - Very fine timber
    - Absolute focus
    - Natural articulation and fluidity
    - Unusual silence quality
    - Ultimate transparency
    KLINGER FAVRE Audio, HI-FI d'exception

    Loudspeaker parasites, ja. Prøvd denne?

    MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_VersionID=aa929d8d-bf1f-42b4-96e7-20f970000076&FileName=10397.JPG
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Google translate feil eller ikke. Om ikke bullshit bingo, så ihvertfall noen markeringer på brettet.

    Forslag til bullshit bingo ordliste for hifi-kabler:

    Nano
    Absolutt
    Fokus
    Patent
    Resonanskontroll
    Stillhet
    Båndbredde
    Kvantemekanikk
    Spille høyt
    Tilstedeværelse
    Timing
    Flytende
    Ekstrem
    Harmoni
    Realisme
    NASA
    Trebokstavsforkortelser
    Innspillingstid
    Nytt nivå
    Ytelse
    Sjokkerende
    Kompleksitet
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har et verktøy jeg er glad for at jeg har, og som jeg bruker hele tiden. Ørene mine, det er de som bestemmer hva jeg kjøper og ikke kjøper. Det beste er at det verktøyet aldri tar feil. Kan være at andre har bedre verktøy enn det jeg har, men det hjelper ikke meg noe som helst..;)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Selv den mest innbitte tro på egen hørsels perfeksjon får det fremdeles ikke til å låte noe bedre med "hi-fi nettverkskabler", så i denne sammenheng er hørselen feil verktøy for jobben!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Selv den mest innbitte tro på egen hørsels perfeksjon får det fremdeles ikke til å låte noe bedre med "hi-fi nettverkskabler", så i denne sammenheng er hørselen feil verktøy for jobben!
    Bare så det ikke skal være noen tvil, verktøyet mitt klarer ikke å skille mellom ulike kabler... kjører stort sett kabler fra elsjappa jeg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hadde kjøpt meg en kabel til 100 spenn og brukt 15600 spenn på god musikk i stedet for. :)
    Eller bare en hel masse kraftige hallusinogener, da er man iallfall garantert å få noe for penga som utgjør en merkbar, udiskutabel forskjell.
     

    X3MKungen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Innlegg
    927
    Antall liker
    245
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Ni glömmer att det ser finare ut med en dyr kabel.
    Jag brukar tänka när gör det ont?
    Att köpa en nätverkskabel för 45 eller 400 spelar mig ingen roll. men 15700 och dessutom Norska (Blir ca 200.000SEK Hahaha) så gör det fruktansvärd ont.

    Folk som har 20 milljarder på banken skiter i om de köper en nätverkskabel för 45 eller 15700.

    Jag tror om alla ransaker sig själva lite så kommer vi nog fram till samma sak. allt beror på hur man värdesätter pengar.
    en erfarenhet jag gjort
    Är en god vän till mig kopte en BMW 1M som inpulsköp
    Då sa jag till honom att DU o jag har olika referensramar för impulsköp. (Jag köpte en Ipad på impuls) det tyckte jag var att ta i lite :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen er ekstremt rike nettop fordi de er ekstremt gjerrige, ala gamle gubber som Ingvar Kamprad eller Olav Thon. Men så har vi også de som oppfører seg som nyrike russerere og bare SKAL ha det dyreste, uansett. Og det er bare prislappen som bestemmer. Da er egentlig denne kabelen altfor billig spør du meg....
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Jeg tror ikke den norske turistforeningen vil betegne Thon som gjerrig, men det er en annen sak...

    Jeg tror folk lar seg lure av sånne kabler fordi de har råd, og er usikre både på egen hørsel og fagkunnskap når slangeoljeprodusentene slenger om seg med vanskelige ord. Kanskje også for å "oppgradere" utstyret uten at kona oppdager det. Men en viktig ting er nok som andre har vært inne på: Det er lettere å selge overprisede kabler hvis det finnes enda mer overprisede kabler i brosjyrene.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Trodde Chord var et relativt seriøst firma, men nå begynner jeg å lure, ca 15 700 for 1m ethernetkabel?
    Kun ca 7870 for en ekstra meter så en 5m kommer kun på ca 47 230! Må si jeg er mer en skeptisk til at den siste meteren med ethernetkabel skal ha så stor påvirking når det er brukt standard kabel frem til ethernetkontakten i veggen. (dette blir påstått på websiden)
    New Stuff | Chord Blog
    Fine tall å vise til når jeg skal forklare kona hvor mye penger jeg sparer på å kjøre trådløst. Og som alle vet: penger spart, er penger tjent.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg oppfatter vel Thon som gjerrig i forhold til personlig forbruk. Men mulig jeg tar feil.

    Åkke som - godt poeng dette med å ha noen tilnærmet uoppnåelige toppmodeller å sikle på, mens en stakkar strekker seg så langt en kan og kjøper modellen et par hakk ned.... jeg husker det så altfor godt fra den tida på 80-tallet jeg også lot meg lure av kabelgalskapen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Trodde Chord var et relativt seriøst firma, men nå begynner jeg å lure, ca 15 700 for 1m ethernetkabel?
    Kun ca 7870 for en ekstra meter så en 5m kommer kun på ca 47 230! Må si jeg er mer en skeptisk til at den siste meteren med ethernetkabel skal ha så stor påvirking når det er brukt standard kabel frem til ethernetkontakten i veggen. (dette blir påstått på websiden)
    New Stuff | Chord Blog
    Fine tall å vise til når jeg skal forklare kona hvor mye penger jeg sparer på å kjøre trådløst. Og som alle vet: penger spart, er penger tjent.
    Enig, skal man først forsvare en kostnad må man jo ta utgangspunkt i et "worst-case scenario".
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Trodde Chord var et relativt seriøst firma, men nå begynner jeg å lure, ca 15 700 for 1m ethernetkabel?
    Kun ca 7870 for en ekstra meter så en 5m kommer kun på ca 47 230! Må si jeg er mer en skeptisk til at den siste meteren med ethernetkabel skal ha så stor påvirking når det er brukt standard kabel frem til ethernetkontakten i veggen. (dette blir påstått på websiden)
    New Stuff | Chord Blog
    Fine tall å vise til når jeg skal forklare kona hvor mye penger jeg sparer på å kjøre trådløst. Og som alle vet: penger spart, er penger tjent.
    Enig, skal man først forsvare en kostnad må man jo ta utgangspunkt i et "worst-case scenario".
    Hvilket er grunnen til at jeg begynte å snakke om cabriolet da jeg tenkte på å skifte ut stereoanlegget :cool:
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Nano
    Absolutt
    Fokus
    Patent
    Resonanskontroll
    Stillhet
    Båndbredde
    Kvantemekanikk
    Spille høyt
    Tilstedeværelse
    Timing
    Flytende
    Ekstrem
    Harmoni
    Realisme
    NASA
    Trebokstavsforkortelser
    Innspillingstid
    Nytt nivå
    Ytelse
    Sjokkerende
    Kompleksitet
    høres ut som de fleste her inne når de skal beskrive lyd IMO
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Nano
    Absolutt
    Fokus
    Patent
    Resonanskontroll
    Stillhet
    Båndbredde
    Kvantemekanikk
    Spille høyt
    Tilstedeværelse
    Timing
    Flytende
    Ekstrem
    Harmoni
    Realisme
    NASA
    Trebokstavsforkortelser
    Innspillingstid
    Nytt nivå
    Ytelse
    Sjokkerende
    Kompleksitet
    høres ut som de fleste her inne når de skal beskrive lyd IMO
    Mange av disse ordene er i mine øyne helt legetime når det kommer til beskrivelse av lyd, men til beskrivelse av kabler stiller det seg litt annerledes;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Krystall-strukturer" må heller ikke glemmes... Ei heller renhetsgrad på nivåer som knapt kan måles...
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    "Krystall-strukturer" må heller ikke glemmes... Ei heller renhetsgrad på nivåer som knapt kan måles...
    Og senket i flytende nitrogen for å unngå en entropisk økning av krystalldislokasjoner under musikkavspilling.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg oppfatter vel Thon som gjerrig i forhold til personlig forbruk. Men mulig jeg tar feil.

    Åkke som - godt poeng dette med å ha noen tilnærmet uoppnåelige toppmodeller å sikle på, mens en stakkar strekker seg så langt en kan og kjøper modellen et par hakk ned.... jeg husker det så altfor godt fra den tida på 80-tallet jeg også lot meg lure av kabelgalskapen.
    Nei, du tar ikke feil!
    Jeg jobber i OTG, og typisk for ham er det å ta skalkene på brødfatet til lunsj, som ingen andre vil ha. Her skal det ikke sløses nei....
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dyre kabler er ikke laget for gode gammeldagse kapitalister ala Olav Thon altså, men mer for jyplinger ala Idar Vollvik. Hehe.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Har fått lånt en audiofil nettverkskabel med hjem. Oppdatering følger :D
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er fristende å tippe på utfallet - to cent på at du kommer til å rapportere om en liten forskjell.

    mvh
    KJ
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.593
    Antall liker
    32.355
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Trodde Chord var et relativt seriøst firma, men nå begynner jeg å lure, ca 15 700 for 1m ethernetkabel?
    Kun ca 7870 for en ekstra meter så en 5m kommer kun på ca 47 230! Må si jeg er mer en skeptisk til at den siste meteren med ethernetkabel skal ha så stor påvirking når det er brukt standard kabel frem til ethernetkontakten i veggen. (dette blir påstått på websiden)
    New Stuff | Chord Blog
    Ingen ting forundrer meg lenger, finnes sikkert de som kjøper denne også;)
    Verden vil jo bedras, til og med åpenlyst:cool:

    gismo
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    ^ Det er fristende å tippe på utfallet - to cent på at du kommer til å rapportere om en liten forskjell.

    mvh
    KJ
    Øh.. Faen:) Nå mister jeg nok den lille troverdigheten jeg måtte ha her, men jeg har testet dette opp i mente. Og prøvd å verifisere ørten ganger med kabelbytter, forskjellige typer musikk, høyt og lavt. Det er litt vanskelig å kjøre blindtest alene, men jeg er skeptisk av natur, og har god nok teknisk innsikt i PC og denslags til at jeg i utgangspunktet ikke går fem på når det gjelder diverse snakeoil.

    Forskjellen kan best beskrives som "forløsende". Egentlig blir hele lydbildet ryddigere, men mykere aka det som på engelsk kalles "sweeter", spesielt i mellomtonen, det er mer romklang, og klang generelt. Skal jeg kvantifisere forskjellen, vil jeg påstå det er ca. det samme som forskjellen mellom en topp forforsterker, og en referansemodell som koster 5x mer, som har litt mer av alt. I utgangspunktet er hele greia galskap, men tatt i betraktning lydforbedringen er det lett verdt noen tusenlapper.

    Jeg har testet med 3 forskjellige nettverkskabler, en standard kabel med over gjennomsnittet gode kontakter i metall, en flat kabel med vanlige plastikkontakter, og den audiofile kabelen. Den audiofile kabelen jeg lånte var en Audioquest Vodka og forhandles i Bergen av BMH.

    Jeg tror hverken det er teknisk holdbart å påstå at en nettverkskabel kan fungere som en antenne, og at evt. innstrålt støy i kabelen får nettverkschipsettet til å jobbe "hardere", eller at støyen manifisterer seg i resten av maskinen (Som er en Mac mini 2011 kjørende Linux). Jeg kan ikke forklare det, men forskjellen *er* utvilsom. Litt overraskende er at forbedringen også gjør seg gjeldende i en datamaskin som er konfigurert med stort buffer.

    Jeg anbefaler alle til å prøve dette, og gjøre seg opp sin egen mening.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Tja, forventninger.......?

    Fluke.jpg
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    ^ Det er fristende å tippe på utfallet - to cent på at du kommer til å rapportere om en liten forskjell.

    mvh
    KJ
    Øh.. Faen:) Nå mister jeg nok den lille troverdigheten jeg måtte ha her, men jeg har testet dette opp i mente. Og prøvd å verifisere ørten ganger med kabelbytter, forskjellige typer musikk, høyt og lavt. Det er litt vanskelig å kjøre blindtest alene, men jeg er skeptisk av natur, og har god nok teknisk innsikt i PC og denslags til at jeg i utgangspunktet ikke går fem på når det gjelder diverse snakeoil.

    Forskjellen kan best beskrives som "forløsende". Egentlig blir hele lydbildet ryddigere, men mykere aka det som på engelsk kalles "sweeter", spesielt i mellomtonen, det er mer romklang, og klang generelt. Skal jeg kvantifisere forskjellen, vil jeg påstå det er ca. det samme som forskjellen mellom en topp forforsterker, og en referansemodell som koster 5x mer, som har litt mer av alt. I utgangspunktet er hele greia galskap, men tatt i betraktning lydforbedringen er det lett verdt noen tusenlapper.

    Jeg har testet med 3 forskjellige nettverkskabler, en standard kabel med over gjennomsnittet gode kontakter i metall, en flat kabel med vanlige plastikkontakter, og den audiofile kabelen. Den audiofile kabelen jeg lånte var en Audioquest Vodka og forhandles i Bergen av BMH.

    Jeg tror hverken det er teknisk holdbart å påstå at en nettverkskabel kan fungere som en antenne, og at evt. innstrålt støy i kabelen får nettverkschipsettet til å jobbe "hardere", eller at støyen manifisterer seg i resten av maskinen (Som er en Mac mini 2011 kjørende Linux). Jeg kan ikke forklare det, men forskjellen *er* utvilsom. Litt overraskende er at forbedringen også gjør seg gjeldende i en datamaskin som er konfigurert med stort buffer.

    Jeg anbefaler alle til å prøve dette, og gjøre seg opp sin egen mening.
    Jeg vil snarere konkludere med det motsatte. Siden det umulig kan være reelle forskjeller og ditt eksempel (dersom det ikke bare er tull) viser at enkelte "hører" forskjeller likevel så vil jeg anbefale at man ikke kaster bort tiden på dette.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke uenig i oppfatningen din i utgangspunktet. Men husk at du tidligere har gått på en "smell" både når det gjelder kabler, og avspillingsprogram/OS. Hvor morsomt hadde det ikke vært å gått på en smell med nettverkskabler? =)
     

    nobleman

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    30.07.2004
    Innlegg
    36
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    3
    Marsboer, du og de 10 tals andre som slakter dyre nettverksabler gjør dette uten å ha prøvd dette selv og avfeier de få som har testet slike kabler med positivt resultat med at de i beste fall har tatt feil eller i verste falle er helt på viddene.

    Jeg kommenter generelt ikke noe som jeg ikke har hørt selv og det bør heller ikke du eller andre her på nettet gjøre. Du
    vet tomme tønner ramler mest.....

    Jeg hadde samme utgangspunkt som deg om at high end nettverkskabler ikke kunne påvirke lyden, men her tok jeg feil. Jeg, som Man har testet ut Audioquest Vodka nettverkskabler med det resultat at nå er de installert mellom alle enheter i mitt anlegget.








    ^ Det er fristende å tippe på utfallet - to cent på at du kommer til å rapportere om en liten
    forskjell.

    mvh
    KJ
    Øh.. Faen:) Nå mister jeg nok den lille troverdigheten jeg måtte ha her, men jeg har testet dette opp i mente. Og prøvd å verifisere ørten ganger med kabelbytter, forskjellige typer musikk, høyt og lavt. Det er litt vanskelig å kjøre blindtest alene, men jeg er skeptisk av natur, og har god nok teknisk innsikt i PC og denslags til at jeg i utgangspunktet ikke går fem på når det gjelder diverse snakeoil.

    Forskjellen kan best beskrives som "forløsende". Egentlig blir hele lydbildet ryddigere, men mykere aka det som på engelsk kalles "sweeter", spesielt i mellomtonen, det er mer romklang, og klang generelt. Skal jeg kvantifisere forskjellen, vil jeg påstå det er ca. det samme som forskjellen mellom en topp forforsterker, og en referansemodell som koster 5x mer, som har litt mer av alt. I utgangspunktet er hele greia galskap, men tatt i betraktning lydforbedringen er det lett verdt noen tusenlapper.

    Jeg har testet med 3 forskjellige nettverkskabler, en standard kabel med over gjennomsnittet gode kontakter i metall, en flat kabel med vanlige plastikkontakter, og den audiofile kabelen. Den audiofile kabelen jeg lånte var en Audioquest Vodka og forhandles i Bergen av BMH.

    Jeg tror hverken det er teknisk holdbart å påstå at en nettverkskabel kan fungere som en antenne, og at evt. innstrålt støy i kabelen får nettverkschipsettet til å jobbe "hardere", eller at støyen manifisterer seg i resten av maskinen (Som er en Mac mini 2011 kjørende Linux). Jeg kan ikke forklare det, men forskjellen *er* utvilsom. Litt overraskende er at forbedringen også gjør seg gjeldende i en datamaskin som er konfigurert med stort buffer.

    Jeg anbefaler alle til å prøve dette, og gjøre seg opp sin egen mening.
    Jeg vil snarere konkludere med det motsatte. Siden det umulig kan være reelle forskjeller og ditt eksempel (dersom det ikke bare er tull) viser at enkelte "hører" forskjeller likevel så vil jeg anbefale at man ikke kaster bort tiden på dette.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.393
    Antall liker
    724
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde samme utgangspunkt som deg om at high end nettverkskabler ikke kunne påvirke lyden, men her tok jeg feil. Jeg, som Man har testet ut Audioquest Vodka nettverkskabler med det resultat at nå er de installert mellom alle enheter i mitt anlegget.
    litt morsomt :) har faktisk en selv 7m,denne fikk jeg på prøve da man ikke kunne skaffe en annen ennå som jeg hadde i bestilling,definitivt anderledes …….men vil ikke være konklusiv ,tror det spiller litt inn hva man kobler opp mot og med,i hvertfall streameren liker denne ,så får vi se når vi får prøvd litt fram og tilbake,det er vel det som er morro med denne hobbyen,litt nysjerrighet og prøvelyst for og finne det siste kneppet,hvis ikke er det vel bedre og sammle på frimerker ;)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, jeg tror forvidt på Mans beskrivelse, selv om min egen erfaring med å bytte nettverkskabler er litt annerledes. (Ingen hørbar forskjell mellom forskjellige standardkabler hos meg, har ikke prøvd "audiofile" kabler.) Men jeg savner en halvveis logisk forklaring på hva som skjer her. Tross alt, en nettverkskabel vet ikke innholdet i datapakkene som går gjennom den, så det virker usannsynlig at den skal kunne påvirke klangbalansen i musikksignalet. Mesteparten av påstandene fra kabelprodusentene har beviselig ingen betydning (f eks metallkvalitet i lederne). Da må det enten være noe nokså trivielt (jordstøy?) eller en eller annen form for forventningsbias.

    Det er også en grei tommelfingerregel at jo mer usannsynlig påstand, desto sterkere bevis kreves for å overbevise. Dette er såpass usannsynlig for et ingeniørhue at jeg gjerne vil se både en begripelig fysisk forklaring på hva som skjer og dokumentert sensorisk testing (blindtest) før jeg ser det som verdt bryet å legge ut tid og penger selv.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja, jeg tror forvidt på Mans beskrivelse, selv om min egen erfaring med å bytte nettverkskabler er litt annerledes. (Ingen hørbar forskjell mellom forskjellige standardkabler hos meg, har ikke prøvd "audiofile" kabler.) Men jeg savner en halvveis logisk forklaring på hva som skjer her. Tross alt, en nettverkskabel vet ikke innholdet i datapakkene som går gjennom den, så det virker usannsynlig at den skal kunne påvirke klangbalansen i musikksignalet. Mesteparten av påstandene fra kabelprodusentene har beviselig ingen betydning (f eks metallkvalitet i lederne). Da må det enten være noe nokså trivielt (jordstøy?) eller en eller annen form for forventningsbias.

    Det er også en grei tommelfingerregel at jo mer usannsynlig påstand, desto sterkere bevis kreves for å overbevise. Dette er såpass usannsynlig for et ingeniørhue at jeg gjerne vil se både en begripelig fysisk forklaring på hva som skjer og dokumentert sensorisk testing (blindtest) før jeg ser det som verdt bryet å legge ut tid og penger selv.
    Det her blir bare tåkeprat da du uansett ikke har dyrt nok popanlegg til å dra no særlig nytte av slike ledninger
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn