13døde av svineinfluansa i Norge . Et symptom på noe annet?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det er ca 10mg skvalen i en injeksjon, det tilsvarer mengden i en spiseskje olivenolje. Skvalen har vært brukt som adjuvans i vaksiner siden 1960-tallet.

Linken er moro den, men det er heldigvis en massiv dokumentasjon omkring disse innholdsstoffene i de mengdene som foreligger som ikke kan annet enn å overbevise alle som har dette som fag iallefall.
Man skal ikke lete lenge før man finner temmelig gode indikasjoner på det motsatte. ;)

Eksempelvis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10640454
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Beklager, men hva gjelder skvalen i Gulf-krigen og Gulf War Syndrome (GWS) så er det blitt tilbakevist forlengst. Det var ikke engang skvalen i de vaksinene soldatene fikk.
Ja, etter at dette resultatet ble lagt fram, var det plutselig ikke lenger skvalen i vaksinen, har det blitt meg fortalt. Jeg tror ikke et øyeblikk på at noen har brukt tid og penger på denne forskningen, uten å være sikre på hva de aktuelle vaksinene inneholdt. Jeg har større tro på at de ansvarlige bakmennene har makt nok til å snu fakta til sin fordel. Jepp, jeg er skeptisk..? 8)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe. Helt greit å være skeptisk til informasjon. Det går begge veier. Hver får ta sitt valg.

For min del så lener jeg meg trygt på det faktum at influensaen har tatt og vil fortsette å ta uendelig langt flere liv enn vaksinen. Enhver får gjøre seg opp sin mening om matematikken i det.
Konspirasjonsteorier kan være morsomme de, men de er ikke noe å satse liv og helse på. Faglig kunnskap og korrekt informasjon på området er derimot langt sikrere kort imo.

Men for all del; om man synes det ser tryggere ut å ikke ta vaksinen, så for all del. Whatever floats your boat.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
For å si det slik; jeg ville følt meg tryggere om jeg kunne valgt Celvapan. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tja. Hvem vet. Den kan jo vise seg å inneholde mye rart den også. Selv ville jeg under de gitte forutsetningene sannsynligvis ha valgt velprøvd teknologi, som f.eks den i Pandemrix.

Om du ikke har hatt noen alvorlige senreaksjoner fra f.eks de drøssevis av barnevaksinene dine så vil vel neppe en svinevaksine fra eller til gjøre den helt store forskjellen. Men som sagt, enhver får gjøre seg opp sin egen mening om hva som er tryggest å gjøre i denne situasjonen. Her får vel enhver risikere å betale for sine valg, hva enn det måtte bli.
Det vil bare være så dumt om mange liv går tapt pga feilinformasjon og ubegrunnet vaksineskepsis.

Men jeg har jo en bias i en gitt retning, siden akkurat dette med pandemien er faget mitt og jobben min. Jeg forstår godt at det fins mange innfallsvinkler til opplevelse og forståelse av situasjonen som er helt annerledes min. Så enhver får ta eget ansvar for eget liv og helse, vaksinen er jo heldigvis bare et tilbud.
 

hato

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
184
Antall liker
288
Torget vurderinger
8
Skepsis er bra, men skepsis fra uvitende ødelegger for resten av befolkningen. Sitat Avd overlege SIV: "Det påstås at de lærde strides ang svineinfluensa vaksine, det gjør vi egentlig ikke". Spør en poliorammet om han/hun er skeptisk til vaksiner :-\.

Hato
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sitat fra undertegnede på et informasjonsmøte jeg holdt for ansatte i sektoren nå på tirsdag (det var litt spissformulert da, og klipt fra Pages-notatet mitt som jeg brukte som jukselapp);

..[folk] som ikke kjenner omfanget av sin egen inkompetanse, noe som gjenspeiles i det fraværende faglige grunnlaget for deres argumenter, kan være ubeskjedne med å øse ut ubegrunnede råd med skråsikker uvitenhet, i trygg forvissing om at det ikke er de som blir stilt til ansvar. Det er vi som blir stilt til ansvar for våre råd. Vi må være trygge på at de er rett.

.. generøse givere av «gode råd» mot vaksinen i samfunnsdebatten, råd som naturligvis vil vise seg som livsfarlige råd når mottakerne blir alvorlig syke eller i verste fall dør av de, forsvinner som dugg for morgensola når oppsummeringens time kommer...
Overlegen ved SIV har helt rett; "de lærde" er ikke mye uenige i denne saken.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Tja. Hvem vet. Den kan jo vise seg å inneholde mye rart den også. Selv ville jeg under de gitte forutsetningene sannsynligvis ha valgt velprøvd teknologi, som f.eks den i Pandemrix.

Om du ikke har hatt noen alvorlige senreaksjoner fra f.eks de drøssevis av barnevaksinene dine så vil vel neppe en svinevaksine fra eller til gjøre den helt store forskjellen. Men som sagt, enhver får gjøre seg opp sin egen mening om hva som er tryggest å gjøre i denne situasjonen. Her får vel enhver risikere å betale for sine valg, hva enn det måtte bli.
Det vil bare være så dumt om mange liv går tapt pga feilinformasjon og ubegrunnet vaksineskepsis.

Men jeg har jo en bias i en gitt retning, siden akkurat dette med pandemien er faget mitt og jobben min. Jeg forstår godt at det fins mange innfallsvinkler til opplevelse og forståelse av situasjonen som er helt annerledes min. Så enhver får ta eget ansvar for eget liv og helse, vaksinen er jo heldigvis bare et tilbud.
Det du sier om senreaksjoner, er litt av grunnen til min skepsis. Man vet for lite... Land som har et dårligere vaksinasjonsprogram enn det vi har, har pussig nok færre tilfeller enn oss av typisk uforklarlige sykdommer. Eksempelvis MS, parkinson, alzheimer osv osv... INGEN vet hvorfor det er slik...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Land som har dårligere vaksinasjonsprogram enn oss er neppe sammenliknbare på mange andre områder også, f.eks legesøkning, utredning, diagnostikk, statistikk, rapportering, genetisk materiale osv. Så det ville jeg ikke ha vektlagt, selv om jeg hadde sett dokumentasjon på at det du sier er rett.

Det som er helt klart er vel at vaksine som medisinsk profylakse mot mange slags sykdommer har reddet antakelig millioner av menneskeliv og uendelig lidelse i snart hundre år. Det vil de fortsette med å gjøre. Men vaksine i Norge er frivillig, og som sagt er enhver fri til å la være å ta dersom man av forskjellige grunner føler at det virker tryggest.

EDIT; det jeg sier om senreaksjoner på norske vaksiner, er at det ikke er noen å snakke om egentlig. Forholdsvis så godt som null, skal man tro tallmaterialet vi har tilgjengelig. Og mens skepsisen rår blant noen, så er hundretusener vaksinert så langt i Norge, og relativt unge mennesker dør omtrent hver dag av svineinfluensaen nå. Proposjonene rimer ikke helt synes jeg. Men det er hyggelig og givende å diskutere ting da. Og skepsis er vanligvis sunt.
 
O

Oblivion

Gjest
Hamram skrev:
Vidar P skrev:
Tja. Hvem vet. Den kan jo vise seg å inneholde mye rart den også. Selv ville jeg under de gitte forutsetningene sannsynligvis ha valgt velprøvd teknologi, som f.eks den i Pandemrix.

Om du ikke har hatt noen alvorlige senreaksjoner fra f.eks de drøssevis av barnevaksinene dine så vil vel neppe en svinevaksine fra eller til gjøre den helt store forskjellen. Men som sagt, enhver får gjøre seg opp sin egen mening om hva som er tryggest å gjøre i denne situasjonen. Her får vel enhver risikere å betale for sine valg, hva enn det måtte bli.
Det vil bare være så dumt om mange liv går tapt pga feilinformasjon og ubegrunnet vaksineskepsis.

Men jeg har jo en bias i en gitt retning, siden akkurat dette med pandemien er faget mitt og jobben min. Jeg forstår godt at det fins mange innfallsvinkler til opplevelse og forståelse av situasjonen som er helt annerledes min. Så enhver får ta eget ansvar for eget liv og helse, vaksinen er jo heldigvis bare et tilbud.
Det du sier om senreaksjoner, er litt av grunnen til min skepsis. Man vet for lite... Land som har et dårligere vaksinasjonsprogram enn det vi har, har pussig nok færre tilfeller enn oss av typisk uforklarlige sykdommer. Eksempelvis MS, parkinson, alzheimer osv osv... INGEN vet hvorfor det er slik...
Joda det vet de som sitter med ansvaret!!!

Vitamin D mangel er den foranliggende årsaken.

Og når det gjelder svineinfluensa er det vitamin D som er den eneste forebyggende løsning som virker.
Til og med CDC har måtte bite i det sure eplet og gå ut offentlig og anbefalt vitamin D..

The first report of 36 children who died from H1N1 virus released by the Centers for Disease Control and Prevention shows that one third apparently suffered no underlying medical conditions. However, many of the "healthy" victims are non-white and some experts suggested that it is likely these healthy children died because they were vitamin D deficient, which makes a person vulnerable to influenza infection of all types.
http://www.foodconsumer.org/newsite...al_treatment_for_suspected_h1n1_flu_1710.html

http://www.vitamindcouncil.org/newsletter/vitamin-d-and-h1n1-swine-flu.shtml

http://salonesoterica.wordpress.com...c-stumbles-on-deficiency-link-to-h1n1-deaths/

http://www.naturalnews.com/026288_swine_flu_H1N1_winter.html
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Hei, mye snakk om denne svineinfluensaen.

Jeg er på dag 7 av en influensa her nå. Om det har vært svineinfluensa vet jeg ikke da de ikke utfører tester lengere såfremst man ikke er under risiko. Og alt annet blir vel definert som svineinfluensa mener jeg å ha lest.

Jeg var i London for 3 uker iden, mulig den ble med hjem derifra.

Det har vært som følgende.

Dag 1 - Kløe i halsen, antydning til slim i bihulene(?)
Dag 2 - Kløe ble til vondt i halsen, mere slim.
Dag 3 - Rennende nese, Rennende øyne, vondt i halsen.
Dag 4 - Rennende nese, øyne, press i hodet. Sinnsyke vondt i hodet når jeg beveget meg. Moderat feber, hoste, følelse av å være sterkt redusert.
Dag 5 - Samme som dag 4 foruten at feberen gikk ned.
Dag 6 - Bedre, mindre snørr og tårer, ingen feber, ingen press i hodet eller vondt i hodet.
Dag 7 - Nesten helt bra, litt snørr sporadisk, ingen feber og følese av å være omentrent som normal.

Det hele var egentlig som en normal / lett influensa. Jeg har vært betydelig mere syk av en influensa tidligere. Men om det var svineinfluensaen vet jeg jo ikke.

Ellers er jeg i slutten av 20 årene og i god fysisk form.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Spennende lenker "Oblivion". Heldigvis har jeg plenty av vitamin D i kostholdet, så sånn sett føler jeg meg trygg. 8)

Det at "de lærde" ikke er i tvil, kan nok stemme, så lenge man bare legger det som kommer ut offentlig til grunn. Faktum er at mange er skeptiske, men ikke nødvendigvis slenger med leppa offentlig av den grunn. ;)

Sjekk forresten denne: http://www.dagbladet.no/2009/10/30/nyheter/helse/svineinfluensa/epidemi/vaksine/8810731/

PS: Jeg er ikke hysterisk, men liker fri flyt av info. ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du får lese infoen med et snev av realistiske forventninger. Anafylaktisk reaksjon er jo ikke akkurat noen uventet sak da... det er tvert om helt forventet. Noen vil reagere på vaksiner. Slik er det alltid, uansett vaksine. Det er derfor man har anafylaksiberedskap i alle vaksinerende enheter. Jeg har behandlet anafylaksi flere ganger enn jeg kan telle, enten det er pga vepsestikk, krabbe, nøtter, vaksiner eller hva enn det er.

Dette har ingenting med senvirkninger å gjøre, men er tvert om en spontan bivirkning som man er godt forberedt på. Så slapp av, og ikke vektlegg slikt. Det er iallefall mitt råd.
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Feil ! ..skrev jeg lenger oppe i tråden.

Måtte en tur ut.. ;D så jeg rakk ikke skrive hvorfor...

En vaksine varer max 6 mnd. Derfor må "vanlig" influensa-vaksine tas hvert år. ( Det gjelder også svineinfluensa vaksinen )
Dvs: Kroppen er definitivt ikke mer motstandsdyktig mot influensa året etter, selv om du tar vaksinen i år.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Noen forskjell på f.eks. spanskesyken & svineinfluensa?
 

hato

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
184
Antall liker
288
Torget vurderinger
8
janb skrev:
Noen forskjell på f.eks. spanskesyken & svineinfluensa?
Både spanskesyken og svineinfluensa har reseptorer i nedre luftveier. De skiller seg fra vanlig influensa som går på øvre luftveier. Det er forklaringen på hvorfor de er mer alvorlig. Svineinfluensa mangler et protein i forhold til spanskesyken. Svineinfluensa er derfor mindre virulent/farlig enn spanskesyken.

Hato
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.935
Antall liker
753
janb skrev:
Noen forskjell på f.eks. spanskesyken & svineinfluensa?
Vet ikke, men legevitenskapen har vel tross alt kommet litt lenger siden den gangen.

Et problem med vaksinen er at det er sikkert mange som meg som ikke vurderer den før man føler at svineinfluensa kommer nærmere inn på mitt daglige liv, og ikke bare noe jeg hører om på nyhetene. Men da kan det kanskje være for sen å gjøre noe :-\
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Har hatt vakt i kveld. Halvparten av pasientkonsultasjonene dreide seg om influensa. Ingen alvorlig syke, men det er helt tydelig at svært mange er redde for dette. Sentralbordet har blitt bombaderte av syke og foreldre til barn som er syke.
Jeg har selv tatt vaksine. Jeg er ikke skeptisk til vaksinering og ser på det som et viktig allmennpreventivt tiltak. Desto flere som blir vaksinert, desto mindre utbredt blir sykdommen og færre vil dø, med forbehold om at vaksinen virker og at viruset ikke endrer seg.
Jeg er delt i oppfatningen av medias kraftige dekning og fete overskrifter så langt. På en side er det bra fordi det sannsynligvis gjør at flere mennesker vaksinerer seg, hvilket jeg personlig synes er en bra ting, mens på den annen side skremmer det vettet av mange mennesker og legger et voldsomt press på helsevesenet.
Hadde en 8-åring inne på kontoret som ble helt hysterisk da jeg fortalte at det var relativt stor sjanse for at han hadde svineinfluensa. Han begynte å grine, ble så angst at han kastet opp, og ropte til moren sin at han kom til å dø. Han har sittet foran TV-skjermen de siste ukene og fått med seg alt som er sagt om influensaen.

Jaja, vi får nå se hvordan det går. Jeg tror ikke det blir denne pandemien utrydder menneskeheten. De som overlever får se...
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Men det er forskjell på bergensere og sørlendinger. ;D
Dette skal vi tåler her nede... ;)

Nålepute, nei-takk! Dere i legeindustrien får finne en annen inntektskilde enn meg. ;D
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Trist historie..
Jeg hadde først bestemt meg for å ikke ta vaksinen, både fordi jeg ikke er i noen risikogruppe men også fordi jeg ikke bekymrer meg så veldig mye. Men, jeg har ombestemt meg og kommer til å ta den av hensyn til mine nærmeste (har en 6 mnd gammel datter) samt forhåpentligvis å ikke smitte andre jeg omgåes. Synes risikoen for egen person ved å ta vaksinen er helt underordnet i så måte.

mvh Tom
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
"Svensker døde av vaksine" stod det i overskriften..
Krigsoverskrift i tabloid-blekka.
Når man så hadde lest alt med små bokstaver var konklusjonen ca slik:
240 svensker dør uansett hver dag, en majoritet av disse er definert i den såkalte risikogruppen.
Årsaken er derfor usikker(!)
Ikke rart 8 åringer og andre kaster opp.

Hilsen ny-injisert.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Nå må dere slutte å kalle influensa'n for svineinfluensa. "Alle" går rundt og er lynings forbanna på disse uskyldige grisene, som har vært så ufine å nyse virus på oss. Kall den for det den heter, Influensa A, eller H1N1. Etter det jeg hører, er den ikke hverken verre eller bedre enn andre influensaer. Men siden den har blitt betegnet som en pandemi, blir den fulgt særlig godt med - ikke minst av media, som bidrar stekt til hysteriskapinga. Hvem husker vel ikke fugleinfluensaen - hvor vi nærmest sto klare til å starte luftkrig mot svaner,gjess og alle andre trekkfugler som kunne pøse virus ned over oss...
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
hato skrev:
Skepsis er bra, men skepsis fra uvitende ødelegger for resten av befolkningen. Sitat Avd overlege SIV: "Det påstås at de lærde strides ang svineinfluensa vaksine, det gjør vi egentlig ikke". Spør en poliorammet om han/hun er skeptisk til vaksiner :-\.

Hato
NETTOPP. Kunskapsløsheten og medisinskrekken som brer seg i moderne samfunn er nedslående.

Sverige har nå vaksinert nesten alle sine i riikogroppen, men Norge somler og roter videre. Nå er det til og med problem å få Tamiflu, og resept på det er det ikke lett å få med de køene på legekontoret....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Var hos legen for ny "undersøkelse" av ryggen på torsdag.
Spurte ham i farten om jeg hadde noen rett på vaksinen nå. Han kikket i journalen og sa; "Vent fem minutter, så får du den før du går"
Så dett var dett.
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Sleiven skrev:
Nå er det til og med problem å få Tamiflu, og resept på det er det ikke lett å få med de køene på legekontoret....
Det er jeg enig i !
Hvorfor er dette stoffet reseptbelagt ? ( For å unngå hamstring ? Ingen kjøper vel opp for å selge Tamiflu på svartebørsen ? )
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
sydspissen skrev:
Det er jeg enig i !
Hvorfor er dette stoffet reseptbelagt ? ( For å unngå hamstring ? Ingen kjøper vel opp for å selge Tamiflu på svartebørsen ? )
Nå er det vel medisinke begrunnelser ( gode grunner også ) som ligger bak kravet om resept for å få ut slikt som Tamiflu. Man skal i utgangspunktet ikke ta medisin hvis du ikke har den sykdommen denne medisinen er tenkt å virke overfor. Resistens mot antibiotika skyldes vel for en stor del en noe liberal praksis med å knaske litt piller uten å følge en kur "to the bitter end". Samt utbredt "misbruk"av antibiotika i et stadig mer hodeløst industrijordbruk. ( Men det er en annen diskusjon. )

Når så er sagt finnes det vel folk som har et "lite" hjemmeapotek inneholdende både jodtabletter og Tamiflu i kjøleskapet. Og litt annet "smått og godt". De samme har også gjerne et godt utvalg av stearinlys/fyrstikker, parafinlamper/parafin, dieselagregat/diesel, dopapir, hermetikk, kontanter/Krügerrand, skytevåpen/ammunisjon, radio/kommunikasjonsutstyr, varme klær ulltepper etc, etc. Kort sagt forberedt på de meste. På 50 tallet ble man av myndighetene oppfordret til å ha et "lite" kriselager av nyttige saker, just in case. Det er visst ikke så i vinden lenger har jeg skjønt.

Edit: Typo
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
hato skrev:
Skepsis er bra, men skepsis fra uvitende ødelegger for resten av befolkningen. Sitat Avd overlege SIV: "Det påstås at de lærde strides ang svineinfluensa vaksine, det gjør vi egentlig ikke". Spør en poliorammet om han/hun er skeptisk til vaksiner :-\.

Hato
Dette utsagnet kan være riktig, men vi vet ikke hva denne avdelingsoverlegen legger i uttrykket "de lærde". Undertegnede kjenner mer enn en lege som misliker vaksinen, og utover dette har jeg mange "lærde" i bekjentskapskretsen, som også er skeptisk til å injisere kvikksølv og skvalen.

Veterinæren som har skrevet foredraget jeg her sakser inn et udrag fra, er selv skadd av kvikksølv, og har brukt mye tid på å lete etter sammenhenger mellom kvikksølvforgiftning og et såkalt normalt liv, som inkluderer alt fra fisk til middag, og en vaksine i ny og ne. Utdraget er identisk med åpningen av foredraget.

"September 2009
Om kviksølv i vaccinen mod svineinfluenza
Af dyrlæge Hanne Koplev.

OM BRUG AF KVIKSØLV I VACCINER:
I år 2004 ”lovede” Statens Serum Institut at udfase det kviksølvholdige konserveringsmiddel Thiomersal .
Det kan derfor undre, at de danske myndigheder fra medicinalfirmaet Glaxo Smith Kline har indkøbt 3,1 mill. vacciner mod svineinfluenza A (H1N1), som er konserveret med Thiomersal. Vaccinen indeholder Thiomersal, da den indkøbte vaccine leveres med 10 doser i hvert hætteglas, hvorfor vaccinen er tilsat konserveringsmiddel.
Statens Serum Institut er i Politiken citeret for at udtale, at man helst vil undgå fremmedstoffer, men de danske sundhedsmyndigheder understreger, at der ikke er nogen fare ved de ganske små mængder kviksølv, som de vaccinerede får i kroppen.
Dette udsagn er i modstrid med WHO´s udtalelse fra 1991 (WHO ENVIRONMENTAL HEALTH CRITERIA 118), hvor det beskrives, at der ikke findes en mindste dosis ved hvilken kviksølv ikke kan siges at være toksisk.
Men i 2006 konkluderer WHO, at der ikke er nogen tegn på toksicitet hos spædbørn, børn eller voksne udsat for Thiomersal i vacciner.
Man kan så spørge sig, hvorfor WHO skifter mening?
Er der fundet nye videnskabelige beviser for manglende toksicitet af Thiomersal?
Konkluderer man på negativ bevisførelse? Som man siger på engelsk: “absence of proof is not proof of absence”?
Eller skulle det være lykkedes medicinalindustrien at bestikke visse medlemmer af WHO (som det forlyder i visse kredse)?
Man bør tage i betragtning, at det påhviler lægemiddelproducenten selv at dokumentere både de positive virkninger af deres produkter samt produktets bivirkninger.

MYNDIGHEDERNES FORKLARING / KAN VI STOLE PÅ MYNDIGHEDERNE?
I en artikel i Ugeskrift for læger i år 2004 udtaler en repræsentant for Statens Serum Institut, at den mængde kviksølv, en thiomersalkonserveret influenzavaccine indeholder, svarer til kviksølvindholdet i en tredjedel dåse tun i olie.
Thiomersal fraspalter den organiske kviksølvforbindelse ethylkviksølv, og fisk indeholder metylkviksølv, så det drejer sig altså ikke om samme kviksølvforbindelse.
Ved vaccination sprøjtes en kviksølvholdig væske direkte ind i kroppen og spiser man fisk optages kviksølvet igennem tarmkanalen.
Giftvirkningen af kviksølv kan variere afhængig af den måde, som kviksølvet kommer ind i kroppen på.
Ved undersøiske vulkanudbrud frigøres kviksølv kontinuerligt, og dette kan af visse svampe og bakterier (som forekommer i f.eks. havvand) omdannes til methylkviksølv.
Mennesker er konstrueret således, at vi kan tåle en vis belastning med kviksølv f.eks. via spisning af fisk, som indeholder metylkviksølv.
Prof. i kemi Boyd Haley beskriver, at methylkviksølv i fisk er bundet til selenholdige proteiner og derfor er mindre biotilgængeligt og dermed mindre giftigt .
Udtalelsen fra Statens Serum Institut om, at en vaccine indeholder, svarer til kviksølvindholdet i en tredjedel dåse tun, tyder derfor på, at de ikke har styr på deres biokemiske viden.
Et dansk projekt, hvor man siden år 1990 har undersøgt fedtfattige organer som lever, nyrer og milt for det fedtopløselige methylkviksølv, viser ligeledes manglende viden blandt danske såkaldte eksperter.
Også rapporten om tandklinikassistenterne viser væsentligt manglende viden blandt danske arbejdsmedicinere om kviksølvs biokemi.
Sagen om kontrastmidlet Omniscan, indeholdende tungmetallet Gadolinium, viser ligeledes, at danske læger mangler basal viden om tungmetallers biokemi. Lægerne har ledt efter Gadolinium i blodet og ikke i de organer, hvor et tungmetal kan forventes at deponere sig. Deraf skandalen med både dødsfald og stærkt invaliderede mennesker til følge."
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vel og greit med skepsis fra denne veterinæren. Men hennes opplysninger fra WHO synes utdaterte, de har havnet på en minstemengde. Mengden kvikksølv i Pandemrix utgjør 0,0005 vektprosent. Kvikksølvforbudet gjelder ikke for produkter som inneholder mindre enn 0,001 vektprosent. Selv uten unntaket som er gitt for thiomersal som konserveringsmiddel i vaksiner, ville derfor ikke Pandemrix vært omfattet av kvikksølvforbudet.

Man behøver ikke søke utenlandske kilder for (udokumentert) informasjon om tiomersal eller alt dette her, man finner all slik informasjon behørig dokumentert i det offentlige Norge. F.eks fra Legemiddelverket. Her er et eksempel.

http://www.legemiddelverket.no/templates/InterPage____80890.aspx

Jeg tror denne veterinæren og andre med rotfyllinger fulle av kvikksølv ikke behøver bekymre seg over akkurat tiomersal i Pandemrix; det er så lite at det knapt er målbart.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
sydspissen skrev:
Det er jeg enig i !
Hvorfor er dette stoffet reseptbelagt ? ( For å unngå hamstring ? Ingen kjøper vel opp for å selge Tamiflu på svartebørsen ? )
Nå er det vel medisinke begrunnelser ( gode grunner også ) som ligger bak kravet om resept for å få ut slikt som Tamiflu. Man skal i utgangspunktet ikke ta medisin hvis du ikke har den sykdommen denne medisinen er tenkt å virke overfor. Resistens mot antibiotika skyldes vel for en stor del en noe liberal praksis med å knaske litt piller uten å følge en kur "to the bitter end". Samt utbredt "misbruk"av antibiotika i et stadig mer hodeløst industrijordbruk. ( Men det er en annen diskusjon. )

Når så er sagt finnes det vel folk som har et "lite" hjemmeapotek inneholdende både jodtabletter og Tamiflu i kjøleskapet. Og litt annet "smått og godt". De samme har også gjerne et godt utvalg av stearinlys/fyrstikker, parafinlamper/parafin, dieselagregat/diesel, dopapir, hermetikk, kontanter/Krügerrand, skytevåpen/ammunisjon, radio/kommunikasjonsutstyr, varme klær ulltepper etc, etc. Kort sagt forberedt på de meste. På 50 tallet ble man av myndighetene oppfordret til å ha et "lite" kriselager av nyttige saker, just in case. Det er visst ikke så i vinden lenger har jeg skjønt.

Edit: Typo
Tamiflu reseptfri fra torsdag

http://www.aftenposten.no/helse/article3355109.ece
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Spiller liten rolle for min del, har jo i kjøleskapet. ;D

Men seriøst, nå må vi feste sikkerhetsbeltene og stålsette oss for medias kommende fråtsing i sosialpornongrafiske reportarsjer om "stakkars" ( og dumme ) folk som har tatt Tamiflu på "feil" måte og blitt syk av den grunn ! Og glem ikke den politiske skittkastingen som selvsagt vil følge med beskyldninger mot minsteren for udgelighet og uansvarlighet etc etc. Det kan bli tidlig Juleaften for opposisjonen i år !
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
Da er Tamiflu'en sikret.
Endelig godt at helseministeren ringte meg og tok i mot rådet mitt om reseptfri Tamiflu. ;D
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
sydspissen skrev:
Da er Tamiflu'en sikret.
Endelig godt at helseministeren ringte meg og tok i mot rådet mitt om reseptfri Tamiflu. ;D
Er ikke Tamiflu et skummelt middel med en masse bivirkninger?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.234
Pandemi-hysteriet er over oss.
Hvor mange har dødd så langt av svineinfluensaen her i landet? 10? 15?
Med tanke på at mellom 1000 og 1500 dør av influensa hvert år er det ikke akkurat noe å gå av hengslene for.
Media i samarbeid med helsemyndighetene kunne skapt tilsvarende hysteri om hvilken som helst influensa. Hvert år får vi høre at årets influensa er mye verre enn den forrige.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
BT skrev:
Pandemi-hysteriet er over oss.
Hvor mange har dødd så langt av svineinfluensaen her i landet? 10? 15?
Med tanke på at mellom 1000 og 1500 dør av influensa hvert år er det ikke akkurat noe å gå av hengslene for.
Media i samarbeid med helsemyndighetene kunne skapt tilsvarende hysteri om hvilken som helst influensa. Hvert år får vi høre at årets influensa er mye verre enn den forrige.
Det går jo ikke bare på antall denne gangen. Svineinfluensaen rammer bredere. De som dør av vanlig sesonginfluensa har gjerne en meget skral helse på grunn av alder o.l. mens denne gangen dør mennesker som i utgangspunktet er friske.
 

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Innlegg
171
Antall liker
2
BBking skrev:
sydspissen skrev:
Da er Tamiflu'en sikret.
Endelig godt at helseministeren ringte meg og tok i mot rådet mitt om reseptfri Tamiflu. ;D
Er ikke Tamiflu et skummelt middel med en masse bivirkninger?
:'(
Jo sikkert, men jeg skiller mellom nålestikk i hytt og dynevær, og medisin til syke folk.
Er man syk, så innebærer det en risiko. Da er man også mer villig til å ta en risiko ang. bivirkning.

En vaksine som kun varer 6 mnd'er, og som i tillegg ikke er utprøvd, er helt idiotisk, spør du meg. :D
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
sydspissen skrev:
En vaksine som kun varer 6 mnd'er, og som i tillegg ikke er utprøvd, er helt idiotisk, spør du meg. :D
Hvor har du den 6-måneders begrensningen fra? Det er andre gangen du kommer med en slik påstand uten begrunnelse.
 
Topp Bunn