13døde av svineinfluansa i Norge . Et symptom på noe annet?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
ErosLoveking skrev:
BT skrev:
ErosLoveking skrev:
E_s skrev:
Jaja, mennesker dør, sånn er det bare
For min del vil jeg ha med meg noen år til, er så mange plater å høre.

så enkelt er det.
Får da endelig håpe det går i oppfyllelse!
selvsagt gjør det det. Sprit tar knekken på det meste.
Javisst, og om den ikike gjør det blir det i det minste morsommere å være syk...

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
E_s skrev:
Jaja, mennesker dør, sånn er det bare
Du har rett, naturligvis. Likevel vil jeg gjerne unngå at noen i min familie dør av influensaen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Helsedirektoratet vurderer å gjennomføre en ny massevaksinering neste år for å gjøre Norge immunt mot svineinfluensa de neste ti årene.

Strategien baserer seg på tester som indikerer at vaksinen gir svært god beskyttelse mot svineinfluensa, og at en ny dose neste år kan beskytte dem som har blitt vaksinert i inntil ti år.

http://www.ba.no/nyheter/helsemagasinet/article4689444.ece

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Varig svekkete sjelsevner?

Det beste er og ikke ta konspirasjonsteoretikere og andre tullinger på alvor.
[/quote]
Naturligvis. Vaksinert før helga. Merket litt i armen dagen etter. Ellers intet. Stoler naturligvis på fagpersonene. Hva skulle man ellers gjøre? Godt å vite at jeg bidrar til å stanse en epidemi som evt kunne ta knekken på personer med kroniske sykdommer eller redusert immunforsvar osv. Folk som ikke lar seg vaksinere er egoister. Naturligvis.
Men, vi må selvsagt akseptere dumskap. Varig svekkete sjelsevner er derimot vanskelig å takle.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
VilhelmW skrev:
Noen her på forumet som virkelig beviselig har hatt H1N1-influensa'n??

???
Som helsepersonell, skal jeg bli tatt prøve av når symptomene tyder på H1N1 smitte, men fastlegen min er ikke helt enig. Sitter iallefall hjemme nå og har tatt meg noen dager fri fra jobb.
Mine symptomer er som følgende:
Ubehag i muskler og ledd, feber og sår hals. Generelt ubehag når jeg er i bevegelse. Ikke hatt nevnverdig løs mage eller vondt i hodet. Det føles igrunn som en influensa som er i ferd med å passere, men jeg har vært status que siden kl 18 på Fredag ( ja det kom brått på )
En ting som IKKE tyder på at jeg "er syk" er at apetitten min er helt på topp, og at jeg er ikke føler meg "elendig og utillpass"

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Har hatt den ja, rimelig middels i ft. andre influensaer. Frisk igjen nå :)

Noe slim i hals osv, feber, hodepine, vondt i halsen, tette bihuler osv.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
21døde av svineinfluansa i Norge . Et symptom på noe annet?

21 ?
De sier så.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.362
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er dere ikke redde for å smitte sentralen med virus? Folk som er syke bør la være å poste.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Over 600.000 har visstnok hatt svineinfluensa. 21 døde. Det gir en dødelighet på 0,000035. Ekstremt lavt.
Sykefraværet har ikke gått opp som følge av svineinfluensaen.

Får bare håpe at det ikke er uforutsette langtidsvirkninger av vaksinen, siden dette ikke er testet ut.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
hvordan ville tallene sett ut uten vaksine? Interessant også å se om færre dør av sesonginfluensa i år siden fokuset har vært stort. Regner med at mange, spesielt i risikogruppene, har tatt begge vaksinene, og vil dette gi utslag?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
BT skrev:
Får bare håpe at det ikke er uforutsette langtidsvirkninger av vaksinen, siden dette ikke er testet ut.
Hvor lang sikt synes du man bør ha når man står midt i en epidemi?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
BBking skrev:
BT skrev:
Hvor lang sikt synes du man bør ha når man står midt i en epidemi?
Vanskelig å si, og det er litt av problemet her. Man vet jo at vaksinen bl.a. inneholder helseskadlige kvikksølvforbindelser, hvor mengden i seg selv er for liten til å gjøre all verdens skade, men denne vaksinen virker bare for en sesong, og svineinfluensaen blir neppe utryddet på noen år. Skal man da tilføre kroppen dette hvert år? Hva med de som allerede har høyt kvikksølvinnhold i kroppen? Kroppen er ikke spesielt flink til å kvitte seg med kvikksølv.

Samtidig er informasjonen om slikt heller knapp, naturligvis. Man vil jo at folk skal vaksinere seg.

De jeg kjenner som er helsepersonell eller farmasøyter skyr denne vaksinen, med kommentarer som "Jeg tar den hvis jeg må, men da må de holde meg fast."

Man vet altså ikke mye om langtidsvirkningen av vaksinen, men man vet at land som har kjøpt vaksinen har skrevet under på at de ikke kan saksøke produsenten dersom det viser seg at den har uforutsette virkninger.

Nå er jeg ikke så redd vaksinen som jeg høres ut til, men jeg er heller ikke så redd influensaen som media og helsemyndigheter ønsker å gjøre meg. Sannsynligheten for å overleve både vaksine og influensa er overhengende høy. Det jeg synes er ille er alle disse som går og grubler og er redde og graver og spør om de skal vaksinere barna og om de kan vaksinere seg om de er gravide, som om valget skal avgjøre liv eller død. Men det er jo omtrendt like avgjørende for liv eller død som å ta standpunkt til om man skal gå eller kjøre til butikken.

F

fjellvåk

Gjest
Vaksinen må tas for "de andres skyld", hvis ikke så fremstår en som en egoist..visstnok. Hva med "min egen skyld" da; hvem tenker på den?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Vanlig influensa tar til sammenligning livet av ca 1.000 nordmenn årlig. Hvorfor er det ikke like viktig å vaksinere seg mot den? Selv om bare 3 % av disse er unge og gamlingene bryr vi oss evt. ikke noe om, så utgjør 3 % tross alt 30 stykker også. Nå er denne prosentsatsen forøvrig nokså usikker fordi de som dør har gjerne andre lidelser i tillegg, som registreres som dødsårsak.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
BT skrev:
Vanlig influensa tar til sammenligning livet av ca 1.000 nordmenn årlig. Hvorfor er det ikke like viktig å vaksinere seg mot den? Selv om bare 3 % av disse er unge og gamlingene bryr vi oss evt. ikke noe om, så utgjør 3 % tross alt 30 stykker også. Nå er denne prosentsatsen forøvrig nokså usikker fordi de som dør har gjerne andre lidelser i tillegg, som registreres som dødsårsak.
1000 ! Kilde?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
BBking skrev:
BT skrev:
1000 ! Kilde?
Mellom 1000 og 1500.
Det er mange kilder på det, f eks: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2739294.ece

Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen innrømmer at sannsynligheten for å dø av svineinfluensa er langt lavere enn ved vanlig influensa. Men det er andre som dør.

Helsedirektøren regner med at rundt 100 mennesker kan dø av svineinfluensaen.

- Hva er alle påviste bivirkninger av influensavaksinen, og hvor stor er den relative sannsynligheten for hver bivirkning?

Larssen henviser til pakningsvedlegget til vaksinen. I den finner man alt fra kløe og milde influensasymptomer til sjokk og i verste fall en lammelse med navnet Guillain-Barré Syndrom.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
BT skrev:
Larssen henviser til pakningsvedlegget til vaksinen. I den finner man alt fra kløe og milde influensasymptomer til sjokk og i verste fall en lammelse med navnet Guillain-Barré Syndrom.
Det vil si omtrent som alle andre vaksiner. Har du lest pakningsvedlegget for gulfebervaksine eller sovesykevaksine?

F

fjellvåk

Gjest
En bivirkning er jo frykten for å bli syk, sammen med den frykten vi har for alt annet vi frykter så blir det jo litt å være redd for. Vi er alltid redd for noe, det sørges det for fra både media og myndigheter. Når vi da leser pakningsvedlegget for vaksinen og Tamifluen, avsnittet for bivirkninger, så får vi enda mer å værer redd for. Alt er m.a.o. slik det skal være og slik vi vil ha det. Finnes det statistikker på sykdommer som man har "fryktet" på seg? Sannsynligvis blir de trygt plasser under noe annet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
BBking skrev:
BT skrev:
Det vil si omtrent som alle andre vaksiner. Har du lest pakningsvedlegget for gulfebervaksine eller sovesykevaksine?
For å si det sånn: Jeg er omtrendt like lite bekymret for vaksinen som for svineinfluensaen. Folk i risikogruppene og deres familier bør vaksinere seg, for resten er ikke dette noen stor sak. Det blir omtrent som å gå rundt og være redd rovdyr når man er i skogen. Ingen er drept av rovdyr i Norge på evigheter.

Man bør heller være redd for reelle farer, som f.eks tobakk, som normalt knerter 6700 nordmenn i året.

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
5. dagen er man mest syk. Det kan jeg gå god for. :'( :'( :'(

Sjokkerende nok så overlevde vi uten verken vaksine eller Tamiflu....merkelig.. ::)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
sydspissen skrev:
5. dagen er man mest syk. Det kan jeg gå god for. :'( :'( :'(

Sjokkerende nok så overlevde vi uten verken vaksine eller Tamiflu....merkelig.. ::)
Håper du ikke smittet andre med svakere immunforsvar.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå spørs det da, hvor smart det var å velge bort vaksinen. Det vil vise seg om disse mutasjonene vil spre seg, la oss for de uvaksinertes del håpe at det ikke gjør det.

Når vi samtidig nå vet at det fins en annen mutasjon som langt lettere gir pneumoni, som jo er blant de komplikasjonene man dør av, så bør det vel gå opp for en og annen av de mest edruelige vaksineskeptikerne iallefall at deres kompetanse og dømmekraft på området allikevel ikke var større enn verdens, europas og norges helsemyndigheters pandemiapparat.

http://www.telegraph.co.uk/health/s...flu-spreads-between-UK-hospital-patients.html

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Nå spørs det da, hvor smart det var å velge bort vaksinen. Det vil vise seg om disse mutasjonene vil spre seg, la oss for de uvaksinertes del håpe at det ikke gjør det.

Når vi samtidig nå vet at det fins en annen mutasjon som langt lettere gir pneumoni, som jo er blant de komplikasjonene man dør av, så bør det vel gå opp for en og annen av de mest edruelige vaksineskeptikerne iallefall at deres kompetanse og dømmekraft på området allikevel ikke var større enn verdens, europas og norges helsemyndigheters pandemiapparat.

http://www.telegraph.co.uk/health/s...flu-spreads-between-UK-hospital-patients.html
Hva er grunnen til at det (ofte) er andre og tredje bølge som forårsaker de store tallene?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Første bølge er jo en smal bølge som noen relativt få mennesker tar med til landet. Etter å passert kloden en gang eller to til kommer den jo bredere inn til landet. I tillegg vil viruset modne RNA-messig; de som overlever er jo de mest levedyktige, jmfr vanlig evolusjonstankegang, bare i et mikrobiologisk perspektiv.
Vi så den første bølgen i sommer. Og vi forventer den tredje ila vinteren.

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Første bølge er jo en smal bølge som noen relativt få mennesker tar med til landet. Etter å passert kloden en gang eller to til kommer den jo bredere inn til landet. I tillegg vil viruset modne RNA-messig; de som overlever er jo de mest levedyktige, jmfr vanlig evolusjonstankegang, bare i et mikrobiologisk perspektiv.
Vi så den første bølgen i sommer. Og vi forventer den tredje ila vinteren.
Ok, logisk nok forsåvidt. Så vi er i bølge nr. 2 i disse dager, er det riktig forstått?

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
::)
...men Vidar P. Hvis alle pengene som har gått med til ribbe-pandemi'en hadde vært brukt på vei isteden for, så hadde vi spart 250 menneskeliv i året.
Når til og med jeg overlevde, som har så dårlig helse, så burde ikke dette bli hauset sånn opp som det er gjort.

N

nb

Gjest
sydspissen skrev:
...men Vidar P. Hvis alle pengene som har gått med til ribbe-pandemi'en hadde vært brukt på vei isteden for, så hadde vi spart 250 menneskeliv i året.
Når til og med jeg overlevde, som har så dårlig helse, så burde ikke dette bli hauset sånn opp som det er gjort.
Eh... nei. Antallet trafikkdødsfall i Norge er ca 300 om jeg ikke tar helt feil. Du får ikke mye vei for den milliarden eller hva det når er vaksineringen har kostet. Dessuten har Norge, om man legger en del velvilje til, fått dekt kostadene gjennom sin investering i produsenten (oljefodet har aksjer for ca 8.5 mrd i produsenten). Pluss at du må regne på verdien av eventuell tapt arbeidsinnsats fra folk som ikke ble syke osv. Regnestykket ditt er definitivt fullstendig på jordet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
nb skrev:
Ok, logisk nok forsåvidt. Så vi er i bølge nr. 2 i disse dager, er det riktig forstått?
Det er det vi mener ja. Men hvor langt ute i det typisk 15 uker lange bølgeforløpet vet vi jo ikke helt.
Det er jo også nettopp dette med alt vi ikke vet, og dette med å erkjenne hva vi vet, ikke vet og hva som er grunnløse gjetninger, f.eks om utvikling, sykelighet, dødelighet og konsekvenser av denne pandemien, som gjør at man ifra sentrale helsemyndigheter internasjonalt er bekymret, og dermed søker å ta samfunnsmessige forhåndsregler. Husk at vi har fint lite å stille opp mot aggressive viruser annet enn vaksine, og her er det virkelig lett å gjøre seg noen verstefalls-refleksjoner; slike ting KAN utvikle seg til å bli VIRKELIG farlige for våre samfunn. Dette er ofte ting utenfor vår kontroll.

De som ser ut til å tro at de "vet" mest er jo de som er mest på jordet. Jeg har sluttet å rive meg i håret over alle imbesile påståeligheter for flere måneder siden, kona kjørte ultrakort på Philips-shaveren.

I slike vanskelige saker som å preevaluere utvikling av en sykdom vi vet er potensielt dødelig men ikke vet hvor omfangsrik den potensielt kan bli er det vanskelig nok å holde oversikt over egen dømmekraft i saken, noe som tydelig reflekteres både i denne tråden og i samfunnet generelt.

En nevnte at han hadde hatt Hong Kong-syken i '75 (i denne eller den parallelle tråden), det syntes jeg hørtes sent ut, gitt at den pandemien var over fem år tidligere. Skrev noen ord med årstall om det her;

http://aure.kommune.no/Artikkel.aspx?AId=1282&back=1&MId1=4&MId2=&MId3=&

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
nb skrev:
sydspissen skrev:
Eh... nei. Antallet trafikkdødsfall i Norge er ca 300 om jeg ikke tar helt feil. Du får ikke mye vei for den milliarden eller hva det når er vaksineringen har kostet. Dessuten har Norge, om man legger en del velvilje til, fått dekt kostadene gjennom sin investering i produsenten (oljefodet har aksjer for ca 8.5 mrd i produsenten). Pluss at du må regne på verdien av eventuell tapt arbeidsinnsats fra folk som ikke ble syke osv. Regnestykket ditt er definitivt fullstendig på jordet.
300 i året, men en vei varer som regel lenger enn et år, i motsetning til vaksinen. ;)
Trafikkulykker medfører faktisk en god del sykefravær også, i tilllegg til invaliditet og uførhet. DET er dyrt det.

Svineinfluensaen har faktisk ikke ført til økt sykefravær i forhold til normalen.

sydspissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2009
Antall liker
2
;D
BT, en av mine disipler ! ;D

Flere får nytte av en vei, mens en vaksine som varer 6 mnd' er etter min mening bortkastet. :eek:

Topp Bunn