BBking skrev:
BT skrev:
Får bare håpe at det ikke er uforutsette langtidsvirkninger av vaksinen, siden dette ikke er testet ut.
Hvor lang sikt synes du man bør ha når man står midt i en epidemi?
Vanskelig å si, og det er litt av problemet her. Man vet jo at vaksinen bl.a. inneholder helseskadlige kvikksølvforbindelser, hvor mengden i seg selv er for liten til å gjøre all verdens skade, men denne vaksinen virker bare for en sesong, og svineinfluensaen blir neppe utryddet på noen år. Skal man da tilføre kroppen dette hvert år? Hva med de som allerede har høyt kvikksølvinnhold i kroppen? Kroppen er ikke spesielt flink til å kvitte seg med kvikksølv.
Samtidig er informasjonen om slikt heller knapp, naturligvis. Man vil jo at folk skal vaksinere seg.
De jeg kjenner som er helsepersonell eller farmasøyter skyr denne vaksinen, med kommentarer som "Jeg tar den hvis jeg må, men da må de holde meg fast."
Man vet altså ikke mye om langtidsvirkningen av vaksinen, men man vet at land som har kjøpt vaksinen har skrevet under på at de ikke kan saksøke produsenten dersom det viser seg at den har uforutsette virkninger.
Nå er jeg ikke så redd vaksinen som jeg høres ut til, men jeg er heller ikke så redd influensaen som media og helsemyndigheter ønsker å gjøre meg. Sannsynligheten for å overleve både vaksine og influensa er overhengende høy. Det jeg synes er ille er alle disse som går og grubler og er redde og graver og spør om de skal vaksinere barna og om de kan vaksinere seg om de er gravide, som om valget skal avgjøre liv eller død. Men det er jo omtrendt like avgjørende for liv eller død som å ta standpunkt til om man skal gå eller kjøre til butikken.