13døde av svineinfluansa i Norge . Et symptom på noe annet?

F

fjellvåk

Gjest
Untaket som bekrefter regelen? http://www.dagbladet.no/2009/11/21/sport/vinter/skoyter/havard_bokko/9150751/

Eller er det så mye fokus nå på vaksine/Tami/panikk/inkompetente mennesker at vi glemmer hva slags sykdom dette egentlig er? Husker når dette begynte så ble det sagt fra sentralt hold at dette er en vanlig sykdom som for normale og friske mennesker ikke ville være farlig, så mistet man hodet...nå er det mutasjon som er inn. Og mange av oss fortsetter å ikke skjønne vårt eget beste , men vi har det ihvertfall bra, det er da noe.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Megetsigende artikkel (les f.eks om Galina lengst ned) om hvordan situasjonen kan være i et land dersom de rette kreftene får bestemme. Man er uendelig glad for at norske helsemyndigheter er kunnskapsdrevet.

http://www.dagbladet.no/2009/11/22/nyheter/svineinfluensa/innenriks/utenriks/helse/9090994/

En annet årsak til at så mange liv har gått tapt av høstens influensa, er trolig at mange ukrainere har en skepsis til skolemedisin og sterk tro på folkemedisin, som sitron, hvitløk og urter.

Selv Ukrainas statsminister Julia Timosjenko avviste blankt på riksdekkende tv at hun vil ta svineinfluensavaksinen.

- Jeg er ikke vaksinert. Jeg beskytter meg selv som alle andre, med sitron, løk, hvitløk - alt som er nødvendig. Jeg synes det er best å beskytte seg ved hjelp av velkjente måter, sa statsministeren i beste sendetid.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Ganske betegnende at jeg får opp reklame for «klarsynte» og tarotkort ved siden av artikkelen. Skremmende holdninger.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ignorans ift slikt er skremmende. Kunnskapsløshet blant maktpersoner er skremmende, mye mer skremmende enn kunnskapsløshet på et forum. Konklusjoner trukket på feil eller manglende grunnlag er skremmende. Viktige avgjørelser basert på samme er enda mer skremmende.

Heldigvis har vi i Norge og den vestlige verden forøvrig slitt oss løs fra denne type holdninger forlengst; kunnskapsdreven innfallsvinkel er noe av det som preger våre siviliserte samfunn mest; og selv om slike holdninger dukker opp til en stadighet i debatter som feks denne svineinfluensaen så er de heldigvis kastrert og umyndiggjort; sunt vett, forstand, kunnskap og ansvarlighet får heldigvis regjere. Selv om det er noen som tilsynelatende synes det er feil.

En forretningside for ignorantene og realitetsmotstanderne kan jo være å selge sølvvann eller hvitløkskapsler til en intetanende befolkning i Ukraina. Sikkert mye penger i det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Vidar P skrev:
Megetsigende artikkel (les f.eks om Galina lengst ned) om hvordan situasjonen kan være i et land dersom de rette kreftene får bestemme. Man er uendelig glad for at norske helsemyndigheter er kunnskapsdrevet.

http://www.dagbladet.no/2009/11/22/nyheter/svineinfluensa/innenriks/utenriks/helse/9090994/
Nok en gang en tåpelig artikkel i Dagbladet, som skal skremme folk til å tro at svineinfluensaen er veldig dødelig. I et land med 45 mill innbyggere er ikke 344 døde et høyt tall, og nok en gang mye lavere enn vanlig influensa. For øvrig er jeg naturligvis enig i at helsesektoren bær være kunnskapsdrevet og ikke korrupsjonsdrevet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg tok influensavaksina tirsdag denne uka og det angrer jeg veldig på.
Hadde jeg derimot ikke tatt vaksinen og blitt syk ville jeg sikkert vært ordentlig syk 2-3 dager og resten av uka ville jeg vært småsyk og hatt kosedager med xbox, musikk og filmer.

Selv mener jeg at vaksinen kostet meg 40% av en influensa, føler det er noe av det dummeste jeg har gjort på lenge.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er de som reagerer mest (litt feber osv) på vaksinen (døde virusfragmenter) som vil reagere mest på sykdommmen (levende, formerende virus), og følgelig de som skal være mest glad for at de tok vaksinen.

Ikke blande kortene; det er jo viruskoden kroppen reagerer med immunrespons på, ikke resten av vaksinen. Dersom du får feber og blir dårlig av døde virus, tenk deg da med levende. Da reagerer du voldsomt på H1N1, det er bra sikkert. Ergo neppe det dummeste du har gjort allikevel.

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Det er de som reagerer mest (litt feber osv) på vaksinen (døde virusfragmenter) som vil reagere mest på sykdommmen (levende, formerende virus), og følgelig de som skal være mest glad for at de tok vaksinen.

Ikke blande kortene; det er jo viruskoden kroppen reagerer med immunrespons på, ikke resten av vaksinen. Dersom du får feber og blir dårlig av døde virus, tenk deg da med levende. Da reagerer du voldsomt på H1N1, det er bra sikkert.
Fint jeg tok vaksinen da, hadde litt feber osv døgnet etter vaksinasjon. Har faktisk ikke vært så syk på flere år;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er klokt å se det slik ja. Huske på at immunresponsen mot vaksinen i verste fall bare er ubehagelig, ikke farlig (selvsagt med unntak av anafylaksi). Levende H1N1 hos de som reagerer med alvorlig sykdom er jo farlig.

Dødsfallene stanset iallefall opp etter at vaksinering startet for fullt, og bølgen returnerte før vi trodde den skulle det. Så vaksinen virker etter hensikt, det er sikkert. Så er det bare å håpe at den vil stanse bølge 3 senere i vinter da.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Er det noen som vet sikkert om denne bølge 3 av denne Hysteriinfluensaen kommer i vinter ? ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei. Men vi vet med nokså stor sikkerhet at den ville ha kommet med stor kraft dersom ikke Norge og verden hadde vaksinert seg. Vaksinen er jo ment for å forebygge nettopp slik stor alvorlig utbredelse i tillegg til alvorlig sykdom hos den enkelte, så om den ikke kommer så er det en seier for alle mennesker.

Det er lett å rope "hysteri" når man slipper å bekymre seg fordi andre faktisk har sørget for å beskytte deg, ved å lage og distribuere vaksiner bl.a, og tatt denne pandemien på alvor ifra starten av. Tenker pipa hadde fått en annen låt dersom alle, inkl medisinen, hadde avfeid det som "hysteri" og ikke gjort noe, og man lå der med nesa i været.

Det skurrer å lese "hysteri" når årsaken til at vi ikke er så alvorlig rammet faktisk er at noen (ie fagmiljøene internasjonalt) tok det hele på alvor.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Vidar P skrev:
Nei. Men vi vet med nokså stor sikkerhet at den ville ha kommet med stor kraft dersom ikke Norge og verden hadde vaksinert seg. Vaksinen er jo ment for å forebygge nettopp slik stor alvorlig utbredelse i tillegg til alvorlig sykdom hos den enkelte, så om den ikke kommer så er det en seier for alle mennesker.

Det er lett å rope "hysteri" når man slipper å bekymre seg fordi andre faktisk har sørget for å beskytte deg, ved å lage og distribuere vaksiner bl.a, og tatt denne pandemien på alvor ifra starten av. Tenker pipa hadde fått en annen låt dersom alle, inkl medisinen, hadde avfeid det som "hysteri" og ikke gjort noe, og man lå der med nesa i været.

Det skurrer å lese "hysteri" når årsaken til at vi ikke er så alvorlig rammet faktisk er at noen (ie fagmiljøene internasjonalt) tok det hele på alvor.
Er noe jeg lurer litt på i sakens anledning. Jeg er usikker på om jeg har hatt dette, men vet at min kone har. Jeg ble litt smådårlig (som en forkjølelse) i forbindelse med hennes påviste svineinfluensa (Hun hadde feber i nesten 14 dager...!), men vet altså ikke om jeg har hatt sykdommen. Men dersom jeg nå, av solidaritetshensyn, tar vaksinen uansett, vil jeg da fortsatt kunne bli dårlig, SELV OM jeg har hatt viruset i kroppen tidligere?

Honkey

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Svineinfluensaen skal jo i utgangspunktet ikke være verre enn en vanlig influensa -mildere er jo sagt også av Helsemyndighetene . Jeg mener og tror at immunforsvaret hos folk generellt er for dårlig idag og at folk er for lite i aktivitet /svetter for lite og at dette kan være -kanskje hovedårsaken at folk blir sykere enn normalt av denne Svineinfluensaen. Det er fokusert altfor lite på kosthold,vitaminer,mineraler og antioksidanter idag -altså hva folk putter i seg idag . Og ikke minst nok væske i kroppen til enhver tid . Folk er jo så opptatt av data og mobiltelefoner samt stresser i vei og kaver og maser og skal rekke over så mye på kort tid,så det er kanskje ikke så rart at folk blir syke heller.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.631
Er dette noe å lure på da?
Jeg er vaksinert, og så tenker jeg ikke mer på den saken. Ferdig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Honkey-Chateau skrev:
Er noe jeg lurer litt på i sakens anledning. Jeg er usikker på om jeg har hatt dette, men vet at min kone har. Jeg ble litt smådårlig (som en forkjølelse) i forbindelse med hennes påviste svineinfluensa (Hun hadde feber i nesten 14 dager...!), men vet altså ikke om jeg har hatt sykdommen. Men dersom jeg nå, av solidaritetshensyn, tar vaksinen uansett, vil jeg da fortsatt kunne bli dårlig, SELV OM jeg har hatt viruset i kroppen tidligere?

Honkey
Klarer ikke helt å fange opp akkurat hva du mener her; men om det er dårlig i forstand reagere på vaksinen du mener? I så fall så er det å bemerke at de færreste får noen plagsomme reaksjoner i form av feber og uvelhetsfølelse, og de som får det blir stort sett like kvikke etter en paracet eller to.

Noen får parallelle infeksjonssykdommer som sammenfaller i tid med vaksineringen sin, som f.eks forkjølelse, og kobler det feilaktig som reaksjon på vaksinen.

Dersom du ikke har hatt laboratoriepåvist H1N1 så er anbefalingene å ta vaksinen. Dersom du da har hatt H1N1 "live" så vil du ikke få noen som helst immunreaksjon av følbar art på vaksinen, siden du allerede har antistoffer som vil ta hånd om antigenene før du rekker å skjenke en cognac. Fordelen med å ta vaksinen allikevel er at du da etter alt å dømme vil ha en mye lengre, kanskje livslang, immunbase mot influensa A som har egenskaper i H1N1-kategorien. Så jeg ville ha tatt vaksinen jeg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
hvalross skrev:
.. Det er fokusert altfor lite på kosthold,vitaminer,mineraler og antioksidanter idag -altså hva folk putter i seg idag . Og ikke minst nok væske i kroppen til enhver tid ...    
Jeg skjønner ikke helt det der jeg. Vi lever vel i den tiden i menneskets historie hvor vi vet absolutt mest om det du nevner, vi har vel aldri hatt så mye kunnskap og ikke minst tilgang til informasjon om slikt før i tiden som nå; og det fokuseres jo fra mange hold på hvor viktig det er med en sunn livsførsel som forebyggende mot ymse sykdommer, slett ikke bare influensa. Så den der vet jeg ikke om jeg kjøper.

Imidlertid; det at mange enkeltindivider gir blaffen i å ta til seg den akkumulerte kunnskapen vi som mennesker har på dette området er jo en helt annen sak. Og det er kanskje enkeltindividets egen sak forsåvidt.
Det er vel helst det som er scenarioet; kunnskapen og informasjonen er der, lett tilgjengelig, men vi må gidde å ta den til oss og ta den til etterretning dersom den skal ha noen særlig effekt ift vår sykelighet og dødelighet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Drikker bare øl jeg, har stor tro på b-vitaminers helsebringende effekt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ta en "Screwdriver" i ny og ne også (vodka og appelsinjuice) - C-vitamin er jo også sunt ;-)

Johan-Kr

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fenalaar skrev:
Ta en "Screwdriver" i ny og ne også (vodka og appelsinjuice) - C-vitamin er jo også sunt ;-)

Johan-Kr
Akkurat. For balansert kosthold. Husker screwdriver-scenen fra Faulty Towers. Klassiker.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Vodka må dere ikke drikke da det er mye kviksølv i den slik som i svineinfluensavaksinen som dere har tatt. Det kan bli for mye kviksølv og det er farlig det ! ;D ;D ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
slowmotion skrev:
Er dette noe å lure på da?
Jeg er vaksinert, og så tenker jeg ikke mer på den saken. Ferdig.
Ja, jeg vil si det. Jeg vaksinerte meg i går, og våknet med stiv arm i dag tidlig. Greit nok det. Nå er det gått ca. 20 timer siden jeg fikk sprøyta, og jeg kjenner det verker i muskler og ledd i hele kroppen og det begynner å føles som en feber er på vei. Det er ikke SÅ greit. Dersom vaksinen faktisk gjør at man må hjem fordi man blir dårlig, og selve infuensaen normalt er ganske mild (sønnen min har med all sannsynlighet hatt den, og ble ganske fort frisk med tamiflu), så må man jo vurdere ulempene med bivirkningene av vaksinen opp mot symptomene fra selve influensaen, og behandlingen av denne.

Det er jo slik at disse symptomene er svært vanlige (hvert symptom forekommer hos mer enn 10% av alle som får vaksinen);
Hodepine, tretthet, smerte, rødhet, hevelse på injeksjonsstedet, feber, verkende muskler, leddsmerter. Foreløpig kan det virke som jeg har fått 4-5 av disse, inkludert feber. Det er også vanlig med influensalignende symptome, noe jeg synes å ane er på vei. Jeg kan ikke si at jeg er 100% produktiv på jobb akkurat nå, og vurderer å gå hjem om det blir verre.

Jeg er vaksinert, men så lenge man føler seg mer og mer uggen, er det vanskelig å ikke tenke mer på den saken.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helledussan, du har da vel ikke smertegrense som en linerle? :)

Ta deg et gram paracet, og legg på 600mg ibux om ikke det gjør susen, så er du like fin igjen. Og les innlegget mitt på forrige side om at de som reagerer mest med feber og sykdomsfølelse er de som normalt vil reagere mest på sykdommen "live". Og følgelig er de som skal være mest glad for å ha tatt vaksina.

Dette med feberfølelse er en gjengs mulig bivirkning, forventet sådan, for alle vaksiner vi trykker i alt fra barn til eldre, og ikke noe spesielt for Pandemrix. Det er jo nettopp denne immunresponsen vi er ute etter å oppnå. I dette ligger eksponering for antigenene uten risiko for sykdomsutvikling, hele prinsippet for vaksinering.

Argumentet om at vaksinen dermed ikke nødvendigvis er så lur å ta vil dermed gjelde alle vaksiner, og da er man virkelig på gyngende grunn faglig, for å si det mildt. Det er vel lite i denne verden som har spart så mange menneskeliv de siste snart 100 år som vaksiner.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Vidar P skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Klarer ikke helt å fange opp akkurat hva du mener her; men om det er dårlig i forstand reagere på vaksinen du mener? I så fall så er det å bemerke at de færreste får noen plagsomme reaksjoner i form av feber og uvelhetsfølelse, og de som får det blir stort sett like kvikke etter en paracet eller to.

Noen får parallelle infeksjonssykdommer som sammenfaller i tid med vaksineringen sin, som f.eks forkjølelse, og kobler det feilaktig som reaksjon på vaksinen.

Dersom du ikke har hatt laboratoriepåvist H1N1 så er anbefalingene å ta vaksinen. Dersom du da har hatt H1N1 "live" så vil du ikke få noen som helst immunreaksjon av følbar art på vaksinen, siden du allerede har antistoffer som vil ta hånd om antigenene før du rekker å skjenke en cognac. Fordelen med å ta vaksinen allikevel er at du da etter alt å dømme vil ha en mye lengre, kanskje livslang, immunbase mot influensa A som har egenskaper i H1N1-kategorien. Så jeg ville ha tatt vaksinen jeg.
Jo det var nettopp dette jeg mente. Skal stikke innom et sted å ta den på mandag, da. Men jeg trodde forresten at man var sikret livslang immunitet dersom man hadde hatt sykdommen live...?

Honkey

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vidar P skrev:
Og les innlegget mitt på forrige side om at de som reagerer mest med feber og sykdomsfølelse er de som normalt vil reagere mest på sykdommen "live".
Hvordan vet man dette? Det er vel ikke akkurat så enkelt å teste, siden man ikke kan utsette samme person for begge deler.

Hva om man aldri får sykdommen? Vaksinen er garantert i kroppen, mens om man faktisk blir smittet er et spørsmål om risiko.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vidar P skrev:
Vel, om det er slik du møter pasientene dine, så regner jeg med at du oppfattes som relativt arrogant av enkelte. 8)

Faktum er at det ikke er smerte som er problemet, men at den generelle uggenhetsfølelsen som helhet ødelegger mye for konsentrasjonen for meg som har en jobb som krever at jeg er konsentrert og skjerpet for å yte maks.

Jeg har ikke sagt at vaksine er unyttig og at ingen skal ta dem, men dersom valget er et av følgende scenarier dersom man ikke er i spesielle risikogrupper, så er det jo besnærende å ta sjansen på at 1 inntreffer og at man slipper 2 eller 3:

1. Man blir aldri smittet.
2. Man blir smittet og blir syk, men som regel vil tamiflu gjøre susen og gjøre at sykdomsforløpet ikke er verre enn for vanlige vaksinesymptomer.
3. Man tar vaksinen og blir lett syk av bivirkningene (jeg har ikke truffet noen som har tatt vaksinen som ikke har hatt noen bivirkninger, men de er varierende, og behøver ikke bety at man er hjemme fra jobb).

Poenget mitt var at dersom sykdommen i seg selv har milde symptomer og relativt enkelt kan behandles, så kan man gå for å ta sjansen påat man ikke smittes i denne omgang og eventuelt behandle dersom man skulle få smitte denne gangen eller senere når viruset likevel har mutert og vaksinen ikke lenger har virkning.

Sesonginfluensa muterer jo slik at gammel vaksine blir uvirksom, og så blir man jo syk likevel av de muterte variantene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Honkey; nei, det vet vi ikke. Det kan hende, men vi vet ikke. Man tror ikke det gir overbevisende dekning i så mange år.

Imidlertid; det er kryssvarianter av H1N1, og sykdom dekker ikke annet enn virus som er svært like den aktuelle genotypen man blir rammet av. Vaksinen er bredere i sin dekning, laget slik fordi man tok høyde for mutasjoner og varianter, og vil beskytte mot da altså et bredere spekter av H1N1-varianter.

Roffe; dette er jo simpelthen basert på det man vet om vårt immunsystem. I tillegg vet vi mye ifra sesongvaksinering mot influensa; og ser konsekvent at de som reagerer mye på vaksinen ett år, som blir syke av neste virus neste år fordi de ikke tar vaksine påny, er de som gjerne blir dårligst av influensaen.

Så dette kan man fastslå med nokså stor sikkerhet uten å faktisk ha prøvd for dette aktuelle viruset. Man kan heller ikke teste hvor varmt det er på solas overflate, men man kan anvende akkumulert kunnskap til å estimere det.

roffe skrev:
Vidar P skrev:
Vel, om det er slik du møter pasientene dine, så regner jeg med at du oppfattes som relativt arrogant av enkelte. 
Det er forresten forskjell på arroganse og velment spøkefull tone. De fleste tåler en spøk, især når det følger med gode velmente råd. Jeg har vært saklig og vennlig i hele tråden, og forsøkt å svare på spørsmål etter beste evne, siden dette er faget mitt. Har aldri hørt at pasienter oppfatter meg som arrogant heller. Så jeg synes ikke stempelet ditt på meg er særlig hyggelig eller passende. Hvis jeg oppfattes arrogant, så skal jeg la tråden i fred, for all del.

N

nb

Gjest
Se på utviklingen i levealder i den utviklede delen av verden. Se på tidligere dødlige sykdommer som er utryddet eller ufarlige nå. Basert på det burde det være mulig å komme frem til den konklusjon at moderne legevitenskap er inne på ett og annet. Og som doktor P sier, vaksiner er svært sentralt i denne sammenheng. Vaksiner har blitt gitt til enorme antall mennesker i ørten år over hele verden, det er ikke slik at antagelsene er tatt ut av løse luften.

Skjerpings!

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vidar P skrev:
Roffe; dette er jo simpelthen basert på det man vet om vårt immunsystem. I tillegg vet vi mye ifra sesongvaksinering mot influensa; og ser konsekvent at de som reagerer mye på vaksinen ett år, som blir syke av neste virus neste år fordi de ikke tar vaksine påny, er de som gjerne blir dårligst av influensaen.
Beklager for det første arrogansekommentaren. Har slengt på en smiley, jeg også. ;)

Tilbake til tema:
Lenger opp i tråden skriver du "Fordelen med å ta vaksinen allikevel er at du da etter alt å dømme vil ha en mye lengre, kanskje livslang, immunbase mot influensa A som har egenskaper i H1N1-kategorien."
Men dette står etter hva jeg skjønner i kontrast til det du skriver i sitatet over, der motstandskraften mot nye mutasjoner av viruset ikke er påvirket av vaksinen fra tidligere år.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nb skrev:
Se på utviklingen i levealder i den utviklede delen av verden. Se på tidligere dødlige sykdommer som er utryddet eller ufarlige nå. Basert på det burde det være mulig å komme frem til den konklusjon at moderne legevitenskap er inne på ett og annet. Og som doktor P sier, vaksiner er svært sentralt i denne sammenheng. Vaksiner har blitt gitt til enorme antall mennesker i ørten år over hele verden, det er ikke slik at antagelsene er tatt ut av løse luften.

Skjerpings!
Ja, men det er også et faktum at vaksiner først og fremst har hatt virkning for å begrense sykdommer som ikke muterer så aktivt som influensa. Vaksine mot influensa gjennomføres først og fremst for spesielle risikogrupper.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
roffe skrev:
Vidar P skrev:
...
Lenger opp i tråden skriver du "Fordelen med å ta vaksinen allikevel er at du da etter alt å dømme vil ha en mye lengre, kanskje livslang, immunbase mot influensa A som har egenskaper i H1N1-kategorien."
Men dette står etter hva jeg skjønner i kontrast til det du skriver i sitatet over, der motstandskraften mot nye mutasjoner av viruset ikke er påvirket av vaksinen fra tidligere år.

Nei, snakker om sesonginfluensa i sitatet ditt over. Der er det oftest nye virus hvert år. H1N1 blir helt annerledes, siden det her blir snakk om varianter av samme virus.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vidar P skrev:
roffe skrev:
Nei, snakker om sesonginfluensa i sitatet ditt over. Der er det oftest nye virus hvert år.
Er det ikke gode grunner til å tro at H1N1 vil kunne mutere på samme måte som sesonginfluensa og komme tilbake i bølger? Siden du sammenligner sesonginfluensa med ny influensa når det gjelder vaksine, vil ikke da andre paralleller som f.eks. dette med periodiske muteringer være like sannsynlig?

Edit: Sorry. Trodde faktisk sesonginfluensa var mutasjoner av tidligere virus. Glem innvendingen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jo det kan jo hende. Men det er og blir H1N1 (og har da mye av de samme overflateegenskaper), og vaksinen vil kunne gi antistoffer mot reseptorene på H1N1-virus og de fleste mutasjoner av de. Vi skal ha uflaks for at viruset skal mutere til et smittsomt et som vaksinen ikke gir antistoffer mot. Men det kan jo hende. Det er mye større sjanse for en mutasjon hvor Tamiflu ikke virker.

Dette blir helt annerledes for sesonginfluensa siden hvert år gir et nytt virus med forskjellige reseptoregenskaper.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Vidar P skrev:
Jo det kan jo hende. Men det er og blir H1N1 (og har da mye av de samme overflateegenskaper), og vaksinen vil kunne gi antistoffer mot reseptorene på H1N1-virus og de fleste mutasjoner av de. Vi skal ha uflaks for at viruset skal mutere til et smittsomt et som vaksinen ikke virker mot. Men det kan jo hende.

Dette blir helt annerledes for sesonginfluensa siden hvert år gir et nytt virus med forskjellige reseptoregenskaper.
OK. Jeg så ikke forskjellen på "nytt virus" og "ny mutasjon av samme virus" der et øyeblikk.

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Synes du er flink til å gi saklig info Vidar P, jeg takker ihvertfall for at du med stor tolmodighet og gjentagelse prøver å opplyse ignorantene. Flott jobbet!

mvh Tom

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Sting skrev:
Synes du er flink til å gi saklig info Vidar P, jeg takker ihvertfall for at du med stor tolmodighet og gjentagelse prøver å opplyse ignorantene. Flott jobbet!
Når man i utgangspunktet er lettere punch drunk etter bivirkninger av vaksinen, så skjønner jeg at man kan bli oppfattet som ignorant.

Jeg mener likevel at selv om vaksine er en god ting, så er det ikke sikkert at det er eneste løsning på problemet. Men skjønner jo at årelang erfaring kombinert med "don't change a winning team"-prinsippet er det tryggeste.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Vet du Vidar P. om det er blitt forsket på hva som gjør at folk får-blir smittet av denne Svineinfluensaen/Influensaen generellt,og noen som ikke/aldri får den ? Har det noe med gener-immunforsvar etc. å gjøre ? Har aldri hørt noe om dette fra Helsevesenet -Leger-Forskere.

O

Oblivion

Gjest
Hvis immunforsvaret virker og D vitamin nivået er høyt nok klarer normalt kroppen å gjøre jobben.

Men når vi i Norge må regne med at kanskje 90% av befolkningen har D vitamin mangel og kanskje 50 - 60% har alvorlig D vitamin mangel...

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Ja,akkurat ! Helt riktig Oblivion ! :-*

Topp Bunn