En såpass røslig høyttaler som Wilson Sasha klarer 'bare' 108dB (>45Hz). Dette tilsier vel at 130dB er temmelig ekstremt.....
Datenblatt: Wilson Audio Sasha W/P - connect
Datenblatt: Wilson Audio Sasha W/P - connect
|
Det sier seg vel selv at det må være slik. Om du skal èn oktav ned i frekvens med samme nivå, må du firedobble mengde luft som flyttes. Det må i tillegg taes hensyn til en fallende strålingsresistans nedover i frekvens for ett gitt element siden elementet har endelig størrelse, så i praksis trenger du enda mer.Det er faktisk slik at høyttalere som ikke klarer å gjengi fullfrekvens normalt kan gjengi en høyere SPL.
Det er altfor lite artig lesning på forumetKom akkurat over denne tråden, og har humret og kost meg litt mens jeg har lest... 130db, eller for den saks skyld 120db på et fulltone element som spiller fullrange???? No chance in hell!
Men artig lesning, det var det!![]()
Å gjenoppleve en 80-tallskonsert klemt inn i en høyttaler i Storsalen på Samfundet, kanskje?Hva poenget med dette skulle være er meg en gåte.
Nærmeste jeg kommer må være da jeg sovna med hodet inne i det ene JBL basshornet i kjelleren på Ridderhallen i sin tidSå full av brennevin at trusene selvantente på veien hjem.
Jeg får visst tillate meg å sitere meg selv.Hvor høyt kan en spille vinyl?
Ett svar er minst 110 db(A) i 3 meters avstand!
"Room to Move" oppfordrer til å finne ut hvort stort rommet erEn glimrende vinylpressing forøvrig.
Jeg dro på til 100. Da begynte det å buldre i sub'en. Ned noen dB. Og så dukker den ultimate tweaken opp.
110dB!
Tweaken koster bare 9k
![]()
Jaja - ildvann kan forårsake så mangt........Nærmeste jeg kommer må være da jeg sovna med hodet inne i det ene JBL basshornet i kjelleren på Ridderhallen i sin tidSå full av brennevin at trusene selvantente på veien hjem.
BIS'en stikker av ved 100dB.Katten sikker av i redsel når du havner over 100db her hjemme![]()
Er det noe rart vi har savnet deg her i et sisteNærmeste jeg kommer må være da jeg sovna med hodet inne i det ene JBL basshornet i kjelleren på Ridderhallen i sin tidSå full av brennevin at trusene selvantente på veien hjem.
Tviler ikke på at det spiller høyt he he. Men folk her inne blir gjerne litt vel optimistiske. Selv om de skulle ha 100db følsomhet, så ville det kreve ca 1000W å klare 130db.Jeg får visst tillate meg å sitere meg selv.Hvor høyt kan en spille vinyl?
Ett svar er minst 110 db(A) i 3 meters avstand!
"Room to Move" oppfordrer til å finne ut hvort stort rommet erEn glimrende vinylpressing forøvrig.
Jeg dro på til 100. Da begynte det å buldre i sub'en. Ned noen dB. Og så dukker den ultimate tweaken opp.
110dB!
Tweaken koster bare 9k
![]()
Og jeg har tillatt meg å redigere sitatet slik det opprinnelig skulle ha vært skrevet.
All blame to me for å tulle med tall. Jeg burde jo ha skjønt at tallene ikke var riktige
Mitt forsøk gikk ut på å sjekke hvor høyt jeg kunne spille før jeg fikk akustisk tilbakekopling fra høyttalere til PU. Det fascinerende var at 9 kilo katt til 9k lot meg spille 10dB høyere uten akustisk tilbakekopling.
At en kan spille grisehøyt på Hedlundhorn med Lowther EX3 visste jeg fra før. Og det burde ikke overraske noen.
Men for noen viser det faktumet seg å være svært så provoserende![]()
Hvis formålet er å måle volum med relasjon til vår hørsel (slik vi gjør på konserter), så er det i lytteposisjon, dBA og slow. dbC er fint å bruke for å finne ut hvor mye energi som er i rommet, og ligger vel omtrentlig 5-15dB over dBA ved fullfrekvent musikk med et bra bassanlegg.
Ja, dette er korrekt. Men, A-vekting er standard målemetode som benyttes for å beskrive lydvolum relatert til støy og skade også på nivåer langt over 40 Phon. F.eks. her i helsedirektoratets veileder til nivåer på konserter og arrangementer: https://helsedirektoratet.no/Lists/...ileder-til-arrangorer-og-kommuner-IS-0327.pdf. Jeg mener at rasjonalet er at avviket mellom målt nivå på A-vekting og C-vekting ikke ansees som helseskadelig og dermed er C-vektig mindre nøyaktig målemetode for å kvantisere skadeaspektet.Hvis formålet er å måle volum med relasjon til vår hørsel (slik vi gjør på konserter), så er det i lytteposisjon, dBA og slow. dbC er fint å bruke for å finne ut hvor mye energi som er i rommet, og ligger vel omtrentlig 5-15dB over dBA ved fullfrekvent musikk med et bra bassanlegg.
Det stemmer ikke helt. For høye lydtrykksnivåer er A-vektingen feil. Den er normalisert (sånn ca) til hørselen vår på lave til moderate nivåer. Den er i bunn basert på Fletcher-Munson kurven ved 40 Phon, med visse modifikasjoner og tilpassninger. Avrullingen ved lave og høye frekvenser må reduseres når nivået øker, for å kompensere for endring i hørselen. Så for nivåene vi her diskuterere er nok C-vekting mer presist.
http://www.diracdelta.co.uk/science/source/a/w/aweighting/image003.gif
-Tim
Jeg mener at rasjonalet er at avviket mellom målt nivå på A-vekting og C-vekting ikke ansees som helseskadelig og dermed er C-vektig mindre nøyaktig målemetode for å kvantisere skadeaspektet.
Absolutt det mest vanlige, men det veldig diskutabelt om det er det beste. Se foriege innlegg.SPL måles vel gjerne dBA og gjennomsnittlig lydtrykk? Er ikke det det vanligste?
Helvetesuke?Eneste gangen jeg har følt stort kroppslig ubehag i forhold til basstrykk er når det ble fyrt av 6-7 kg TNT ca to meter i fra meg.
Ja jegertroppen trente seg opp til store mengder. Har hørt om 15 kg. Jeg var på øvelse, og var med i et av geverlagene som kom sist på denne posten. Ringen var ganske liten og området i midten var smuldret opp, så mye at kraften i TNT'en mistet virkning. Da var det selvfølgelig bare å flytte ladningen lengre og lengre ut på siden - selfølgelig feil sideTo meter? Jeg har hatt 13 kg på 7 meter. Det var meget ubehagelig. Dog selvsagt med dobbelt hørselvern, så ørene slapp billig unna.
UD 2-1 sa vel maks 15 på 7 meter, om jeg ikke husker feil. Men det er også lokale begrensninger i skytefeltene. Faktisk litt usikker på om vi endte med å stoppe på 11 eller 13 når jeg tenker meg om. Den verste var uansett ikke den siste største, men en av de mindre. De venta veldig lenge, og jeg var på god vei inn i kramper i beina etter lang tid på huk/tærne, så trakk jeg pusten litt for dypt i det det smalt.Ja jegertroppen trente seg opp til store mengder. Har hørt om 15 kg. Jeg var på øvelse, og var med i et av geverlagene som kom sist på denne posten. Ringen var ganske liten og området i midten var smuldret opp, så mye at kraften i TNT'en mistet virkning. Da var det selvfølgelig bare å flytte ladningen lengre og lengre ut på siden - selfølgelig feil sideTo meter? Jeg har hatt 13 kg på 7 meter. Det var meget ubehagelig. Dog selvsagt med dobbelt hørselvern, så ørene slapp billig unna.Nordlendingen ved siden av meg var litt høyere og litt dårlig på å bøye seg ned - førte til gratis stuss av nakkehåra. Som sagt var vi et av de siste lagene og som du også sikkert vet var det viktig å bruke opp det som var utdelt av TNT. Vi ble fortalt at det skulle brukes 3 kg, for det var vanlig for folk som ikke hadde prøvd dette før. Kanonlaget etter oss fikk 8kg visstnok
Selvfølgelig dobble hørselsvern og åpen munn.
Nei, en patruljeøvelse der vi fikk mye utfordringer under veis. Denne sprengøvelsen var på slutten og vi var apatiske og likegyldige etter anslått over 6 mil til fots over et lite fjell i opptil 1,5 meter snø.Vi gikk i 36 timet i strekk uten mat. Dette var avsluttning på en fem-dagers. Lagføreren vår som var rimelig bråkjekk i begynnelsen, hadde jo selveste helvetesuken i baggen, kolapset og ble godt tatt vare på av oss andre. Fem av ni på laget fullførte. Første ut var Øystein Paasche, trommisen i DelillosHelvetesuke?Eneste gangen jeg har følt stort kroppslig ubehag i forhold til basstrykk er når det ble fyrt av 6-7 kg TNT ca to meter i fra meg.
Ja det var tøffe tak innimellom, men jeg likte detUD 2-1 sa vel maks 15 på 7 meter, om jeg ikke husker feil. Men det er også lokale begrensninger i skytefeltene. Faktisk litt usikker på om vi endte med å stoppe på 11 eller 13 når jeg tenker meg om. Den verste var uansett ikke den siste største, men en av de mindre. De venta veldig lenge, og jeg var på god vei inn i kramper i beina etter lang tid på huk/tærne, så trakk jeg pusten litt for dypt i det det smalt.Ja jegertroppen trente seg opp til store mengder. Har hørt om 15 kg. Jeg var på øvelse, og var med i et av geverlagene som kom sist på denne posten. Ringen var ganske liten og området i midten var smuldret opp, så mye at kraften i TNT'en mistet virkning. Da var det selvfølgelig bare å flytte ladningen lengre og lengre ut på siden - selfølgelig feil sideTo meter? Jeg har hatt 13 kg på 7 meter. Det var meget ubehagelig. Dog selvsagt med dobbelt hørselvern, så ørene slapp billig unna.Nordlendingen ved siden av meg var litt høyere og litt dårlig på å bøye seg ned - førte til gratis stuss av nakkehåra. Som sagt var vi et av de siste lagene og som du også sikkert vet var det viktig å bruke opp det som var utdelt av TNT. Vi ble fortalt at det skulle brukes 3 kg, for det var vanlig for folk som ikke hadde prøvd dette før. Kanonlaget etter oss fikk 8kg visstnok
Selvfølgelig dobble hørselsvern og åpen munn.
Vanlig USK-elev på Evjemoen, forresten. De sparte oss ikke den gangen.![]()