130dB!

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Kom akkurat over denne tråden, og har humret og kost meg litt mens jeg har lest... 130db, eller for den saks skyld 120db på et fulltone element som spiller fullrange???? No chance in hell!

Hadde Klipsch Cornwall og 2stk Bill Fitzmaurice Tuba THT subber. Målte vel rundt 125db, og det var alt Cornwallene klarte, og effektforstekeren til subbene begynte å blinke gult og av og til rødt. Det vil si rundt 1000W i peaker på subber som har over 100db hver i følsomhet!
De store vinduene i rommet flekset ihvertfall en cm, mobiltelefoner og fjernkontroller og halvfulle ølbokser "danset" rundt på bordet... Det var vanskelig å prøve å prate, eller nærmere sagt skrike. Brystet gikk i takt med basspulsene enten man ville eller ikke...

Men artig lesning, det var det! :cool:
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er faktisk slik at høyttalere som ikke klarer å gjengi fullfrekvens normalt kan gjengi en høyere SPL.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Det er faktisk slik at høyttalere som ikke klarer å gjengi fullfrekvens normalt kan gjengi en høyere SPL.
Det sier seg vel selv at det må være slik. Om du skal èn oktav ned i frekvens med samme nivå, må du firedobble mengde luft som flyttes. Det må i tillegg taes hensyn til en fallende strålingsresistans nedover i frekvens for ett gitt element siden elementet har endelig størrelse, så i praksis trenger du enda mer.

http://www.fonema.se/mouthcorr/Image3s.GIF
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Kom akkurat over denne tråden, og har humret og kost meg litt mens jeg har lest... 130db, eller for den saks skyld 120db på et fulltone element som spiller fullrange???? No chance in hell!

Men artig lesning, det var det! :cool:
Det er altfor lite artig lesning på forumet;)

Nå er kalibrert SPL på plass og 110dB fikses uten store problem. Ved 115dB går sub'en bananas. Så da må bassen taes betydelig ned.
Og jeg trenger ørepropper...

Kanskje "no chance in hell".
Større muligheter her på jorden må vite:cool:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
Tror ikke alle helt forstår hva 130 dB på et "vanlig" stereoanlegg innebærer - vi snakker 1.000W for et høyttalersystem med hele 100 dB følsomhet.
110 dB er GRISEHØYT, 120 dB oppfattes som det doble av dette igjen, og 130 dB det doble av 120 igjen.
Å bråke noe så infernalsk som dette er fullt mulig med f.eks. høyeffektive hornsystemer eller vanlige dynamiske ht med mange elementer....men i bassen er dette en helt annen idrettsgren selvsagt. Hva poenget med dette skulle være er meg en gåte.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.883
Torget vurderinger
23
Nærmeste jeg kommer må være da jeg sovna med hodet inne i det ene JBL basshornet i kjelleren på Ridderhallen i sin tid :D Så full av brennevin at trusene selvantente på veien hjem.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Nærmeste jeg kommer må være da jeg sovna med hodet inne i det ene JBL basshornet i kjelleren på Ridderhallen i sin tid :D Så full av brennevin at trusene selvantente på veien hjem.
;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hvor høyt kan en spille vinyl?
Ett svar er minst 110 db(A) i 3 meters avstand!
"Room to Move" oppfordrer til å finne ut hvort stort rommet er;) En glimrende vinylpressing forøvrig.

Jeg dro på til 100. Da begynte det å buldre i sub'en. Ned noen dB. Og så dukker den ultimate tweaken opp.

110dB!

Tweaken koster bare 9k :)

Jeg får visst tillate meg å sitere meg selv.
Og jeg har tillatt meg å redigere sitatet slik det opprinnelig skulle ha vært skrevet.
All blame to me for å tulle med tall. Jeg burde jo ha skjønt at tallene ikke var riktige:cool:

Mitt forsøk gikk ut på å sjekke hvor høyt jeg kunne spille før jeg fikk akustisk tilbakekopling fra høyttalere til PU. Det fascinerende var at 9 kilo katt til 9k lot meg spille 10dB høyere uten akustisk tilbakekopling.

At en kan spille grisehøyt på Hedlundhorn med Lowther EX3 visste jeg fra før. Og det burde ikke overraske noen.
Men for noen viser det faktumet seg å være svært så provoserende:p
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Sist jeg hørte 130db i bassen var når jeg sto ved siden av 48 stykk 18 tommere på elektronika konsert i vikingeskipet når det ble spilt som verst. Hodet kjentes som det satt i et trykkammer og kroppen bare dirret med til basstonene. Det skal litt til for et ordinært stereoanlegg å gjengi dette for å si det slik. Katten stikker av i redsel når du havner over 100db her hjemme :p
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hvor høyt kan en spille vinyl?
Ett svar er minst 110 db(A) i 3 meters avstand!
"Room to Move" oppfordrer til å finne ut hvort stort rommet er;) En glimrende vinylpressing forøvrig.

Jeg dro på til 100. Da begynte det å buldre i sub'en. Ned noen dB. Og så dukker den ultimate tweaken opp.

110dB!

Tweaken koster bare 9k :)

Jeg får visst tillate meg å sitere meg selv.
Og jeg har tillatt meg å redigere sitatet slik det opprinnelig skulle ha vært skrevet.
All blame to me for å tulle med tall. Jeg burde jo ha skjønt at tallene ikke var riktige:cool:

Mitt forsøk gikk ut på å sjekke hvor høyt jeg kunne spille før jeg fikk akustisk tilbakekopling fra høyttalere til PU. Det fascinerende var at 9 kilo katt til 9k lot meg spille 10dB høyere uten akustisk tilbakekopling.

At en kan spille grisehøyt på Hedlundhorn med Lowther EX3 visste jeg fra før. Og det burde ikke overraske noen.
Men for noen viser det faktumet seg å være svært så provoserende:p
Tviler ikke på at det spiller høyt he he. Men folk her inne blir gjerne litt vel optimistiske. Selv om de skulle ha 100db følsomhet, så ville det kreve ca 1000W å klare 130db.
Om ikke voice-coilene er brent innen da, så tror jeg ihvertfall du nærmer deg maks slaglengde på de fulltonene he he...
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.549
Sted
Sørlandet
Denne tråden minner meg om min første konsert med Leftfield i teltet på Tresse, Kristiansand. De spilte så EKSTREMT høyt at jeg ble fysisk dårlig og måtte trekke meg bakover i teltet. Der stod jeg å observerte at grusen jeg stod på skilte stein fra sand i basstakt. Noe senere ble konserten stoppet pga støyklager fra båtfolket som lå på svai for å få med seg en gratiskonsert. I lokalavisen kunne man dagen etter lese om bassringer på sjøen og makrellen som rømte.... til terningkast 6
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg lurer også på hvordan enkelte måler SPL:
- Skjer det 1m fra ht eller i sweet spot?
- Brukes dBC eller dBA?
- Brukes peak, instantaneous eller average måling?
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Hvis formålet er å måle volum med relasjon til vår hørsel (slik vi gjør på konserter), så er det i lytteposisjon, dBA og slow. dbC er fint å bruke for å finne ut hvor mye energi som er i rommet, og ligger vel omtrentlig 5-15dB over dBA ved fullfrekvent musikk med et bra bassanlegg.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Hvis formålet er å måle volum med relasjon til vår hørsel (slik vi gjør på konserter), så er det i lytteposisjon, dBA og slow. dbC er fint å bruke for å finne ut hvor mye energi som er i rommet, og ligger vel omtrentlig 5-15dB over dBA ved fullfrekvent musikk med et bra bassanlegg.

Det stemmer ikke helt. For høye lydtrykksnivåer er A-vektingen feil. Den er normalisert (sånn ca) til hørselen vår på lave til moderate nivåer. Den er i bunn basert på Fletcher-Munson kurven ved 40 Phon, med visse modifikasjoner og tilpassninger. Avrullingen ved lave og høye frekvenser må reduseres når nivået øker, for å kompensere for endring i hørselen. Så for nivåene vi her diskuterere er nok C-vekting mer presist.

http://www.diracdelta.co.uk/science/source/a/w/aweighting/image003.gif


-Tim
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Hvis formålet er å måle volum med relasjon til vår hørsel (slik vi gjør på konserter), så er det i lytteposisjon, dBA og slow. dbC er fint å bruke for å finne ut hvor mye energi som er i rommet, og ligger vel omtrentlig 5-15dB over dBA ved fullfrekvent musikk med et bra bassanlegg.

Det stemmer ikke helt. For høye lydtrykksnivåer er A-vektingen feil. Den er normalisert (sånn ca) til hørselen vår på lave til moderate nivåer. Den er i bunn basert på Fletcher-Munson kurven ved 40 Phon, med visse modifikasjoner og tilpassninger. Avrullingen ved lave og høye frekvenser må reduseres når nivået øker, for å kompensere for endring i hørselen. Så for nivåene vi her diskuterere er nok C-vekting mer presist.

http://www.diracdelta.co.uk/science/source/a/w/aweighting/image003.gif


-Tim
Ja, dette er korrekt. Men, A-vekting er standard målemetode som benyttes for å beskrive lydvolum relatert til støy og skade også på nivåer langt over 40 Phon. F.eks. her i helsedirektoratets veileder til nivåer på konserter og arrangementer: https://helsedirektoratet.no/Lists/...ileder-til-arrangorer-og-kommuner-IS-0327.pdf. Jeg mener at rasjonalet er at avviket mellom målt nivå på A-vekting og C-vekting ikke ansees som helseskadelig og dermed er C-vektig mindre nøyaktig målemetode for å kvantisere skadeaspektet.

Så tilbake til volum på lydanlegget hjemme så må vi vel da kanskje presisere om man mener standardmålet for lydvolum (A) eller det absolutte nivået (C). Kjør debatt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
SPL måles vel gjerne dBA og gjennomsnittlig lydtrykk? Er ikke det det vanligste?

Peaks er kanskje interessant for å finne ut hvor mye effekt man trenger for å gjengi et lydtrykk man hører?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Peaks kan kanskje også brukes for å redegjøre for hva man kan klare å tyne ut av systemet sitt :rolleyes:
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Jeg mener at rasjonalet er at avviket mellom målt nivå på A-vekting og C-vekting ikke ansees som helseskadelig og dermed er C-vektig mindre nøyaktig målemetode for å kvantisere skadeaspektet.

Dette Kommer nok til å bli revidert. Det er funnet sammenhenger mellom lavfrekvent støy og hjerteproblemer som ikke er blitt tatt hensyn til tidligere. Standardene henger ofte 10-15 år etter tilgjengelig kunnskap.
 

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
hele tråden er full av feil.
130 db som smertegrense !!
Det er kun i bassen, litt ulike oppfatninger her, men enkelte hevder 130-140 db ved frekvenser under ca 60 hz.
ved høye toner, er situasjonen en helt annen.
Når du runder ca 115 db ved eks 3k hz.( der vi er mest sensitive) og høyere, Tror jeg det er veldig få av oss som ikke opplever dette som direkte smerte.

Katter hører mye bedre en oss, ja.
Men det er ikke ensbetydene med at maks lydtrykk er mindre en for oss mennesker.
Min personlige vurdering er at kattene tåler ganske høye lydtrykk. Noen som har noe lektyre om det ?
Katten er mest sensitiv på lyder rundt ca 8k hz. altså vesentlig høyere enn oss.

I tilligere tide reiste vi rundt på forskjellige typer arangement, med 4 stk JBL 4333.
Ved hjelp av b&k mic og avlesning av pink noise på skop, fikk vi meget skjelden over 113 db ute på dansegulvet. Og da var det fryktelig høyt.
Eneste gangene vi kom over, var når vi orket å ta med JBL Paragon. Men da fikk vi alvorlige trusler når vi "dro på"
Knusing av plater, utstyr etc.

Skulle ønske jeg hadde moderert lydtrykket endel i tidligere tider.
Men det var jo såå morro da !! den gang...................
 
8

8x12_TOM

Gjest
Eneste gangen jeg har følt stort kroppslig ubehag i forhold til basstrykk er når det ble fyrt av 6-7 kg TNT ca to meter i fra meg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
To meter? Jeg har hatt 13 kg på 7 meter. Det var meget ubehagelig. Dog selvsagt med dobbelt hørselvern, så ørene slapp billig unna.
 
8

8x12_TOM

Gjest
De fleste har vel fått med seg fenomenet som oppstår når noe setter bakviduet i en bil på gøtt. Gamle golfen vi hadde var ekstrem der. Kunne framprovosere 11-12 hz på godt over 130 db - en orgel effek
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.893
Antall liker
26.729
Sted
Oslo/Grebbestad
Tunnel salvene de fyrer av er ca800-1000kg dynamitt, har følt på kroppen vad det gjør på behørigt men enda kort avstand i ett tunnel løp! en db/trykkvåg som må oppleves:D
 
8

8x12_TOM

Gjest
To meter? Jeg har hatt 13 kg på 7 meter. Det var meget ubehagelig. Dog selvsagt med dobbelt hørselvern, så ørene slapp billig unna.
Ja jegertroppen trente seg opp til store mengder. Har hørt om 15 kg. Jeg var på øvelse, og var med i et av geverlagene som kom sist på denne posten. Ringen var ganske liten og området i midten var smuldret opp, så mye at kraften i TNT'en mistet virkning. Da var det selvfølgelig bare å flytte ladningen lengre og lengre ut på siden - selfølgelig feil side;) Nordlendingen ved siden av meg var litt høyere og litt dårlig på å bøye seg ned - førte til gratis stuss av nakkehåra. Som sagt var vi et av de siste lagene og som du også sikkert vet var det viktig å bruke opp det som var utdelt av TNT. Vi ble fortalt at det skulle brukes 3 kg, for det var vanlig for folk som ikke hadde prøvd dette før. Kanonlaget etter oss fikk 8kg visstnok
Selvfølgelig dobble hørselsvern og åpen munn.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
To meter? Jeg har hatt 13 kg på 7 meter. Det var meget ubehagelig. Dog selvsagt med dobbelt hørselvern, så ørene slapp billig unna.
Ja jegertroppen trente seg opp til store mengder. Har hørt om 15 kg. Jeg var på øvelse, og var med i et av geverlagene som kom sist på denne posten. Ringen var ganske liten og området i midten var smuldret opp, så mye at kraften i TNT'en mistet virkning. Da var det selvfølgelig bare å flytte ladningen lengre og lengre ut på siden - selfølgelig feil side;) Nordlendingen ved siden av meg var litt høyere og litt dårlig på å bøye seg ned - førte til gratis stuss av nakkehåra. Som sagt var vi et av de siste lagene og som du også sikkert vet var det viktig å bruke opp det som var utdelt av TNT. Vi ble fortalt at det skulle brukes 3 kg, for det var vanlig for folk som ikke hadde prøvd dette før. Kanonlaget etter oss fikk 8kg visstnok
Selvfølgelig dobble hørselsvern og åpen munn.
UD 2-1 sa vel maks 15 på 7 meter, om jeg ikke husker feil. Men det er også lokale begrensninger i skytefeltene. Faktisk litt usikker på om vi endte med å stoppe på 11 eller 13 når jeg tenker meg om. Den verste var uansett ikke den siste største, men en av de mindre. De venta veldig lenge, og jeg var på god vei inn i kramper i beina etter lang tid på huk/tærne, så trakk jeg pusten litt for dypt i det det smalt.

Vanlig USK-elev på Evjemoen, forresten. De sparte oss ikke den gangen. :)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Eneste gangen jeg har følt stort kroppslig ubehag i forhold til basstrykk er når det ble fyrt av 6-7 kg TNT ca to meter i fra meg.
Helvetesuke?
Nei, en patruljeøvelse der vi fikk mye utfordringer under veis. Denne sprengøvelsen var på slutten og vi var apatiske og likegyldige etter anslått over 6 mil til fots over et lite fjell i opptil 1,5 meter snø.Vi gikk i 36 timet i strekk uten mat. Dette var avsluttning på en fem-dagers. Lagføreren vår som var rimelig bråkjekk i begynnelsen, hadde jo selveste helvetesuken i baggen, kolapset og ble godt tatt vare på av oss andre. Fem av ni på laget fullførte. Første ut var Øystein Paasche, trommisen i Delillos;)
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
To meter? Jeg har hatt 13 kg på 7 meter. Det var meget ubehagelig. Dog selvsagt med dobbelt hørselvern, så ørene slapp billig unna.
Ja jegertroppen trente seg opp til store mengder. Har hørt om 15 kg. Jeg var på øvelse, og var med i et av geverlagene som kom sist på denne posten. Ringen var ganske liten og området i midten var smuldret opp, så mye at kraften i TNT'en mistet virkning. Da var det selvfølgelig bare å flytte ladningen lengre og lengre ut på siden - selfølgelig feil side;) Nordlendingen ved siden av meg var litt høyere og litt dårlig på å bøye seg ned - førte til gratis stuss av nakkehåra. Som sagt var vi et av de siste lagene og som du også sikkert vet var det viktig å bruke opp det som var utdelt av TNT. Vi ble fortalt at det skulle brukes 3 kg, for det var vanlig for folk som ikke hadde prøvd dette før. Kanonlaget etter oss fikk 8kg visstnok
Selvfølgelig dobble hørselsvern og åpen munn.
UD 2-1 sa vel maks 15 på 7 meter, om jeg ikke husker feil. Men det er også lokale begrensninger i skytefeltene. Faktisk litt usikker på om vi endte med å stoppe på 11 eller 13 når jeg tenker meg om. Den verste var uansett ikke den siste største, men en av de mindre. De venta veldig lenge, og jeg var på god vei inn i kramper i beina etter lang tid på huk/tærne, så trakk jeg pusten litt for dypt i det det smalt.

Vanlig USK-elev på Evjemoen, forresten. De sparte oss ikke den gangen. :)
Ja det var tøffe tak innimellom, men jeg likte det
 

P226

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2015
Innlegg
275
Antall liker
224
Sted
Hallingdal
RFK 84 mm har også en tendens til å fremkalle ubehag, hodepine og neseblod :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Heh, heh. Jeg skjøt 10 lys på en kveld i Libanon. Noen som har prøvd å belyse et punkt som er høyere enn seg selv med RFK?

Libellesiktet funker ikke lenger, det er laget for flatmark så granatene deiser i bakken i samme øyeblikk som de begynner å lyse.. Det er bare å gi mer elevasjon etter at strekene blir borte. Smeller greit i buksebeina. Og møblementet kneler. :D

Vis vedlegget 426685
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn