130dB!

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hvor høyt kan en spille vinyl?
Ett svar er minst 130 db(A) i 3 meters avstand!
"Room to Move" oppfordrer til å finne ut hvort stort rommet er;) En glimrende vinylpressing forøvrig.

Jeg dro på til 120. Da begynte det å buldre i sub'en. Ned noen dB. Og så dukker den ultimate tweaken opp.

130dB!

Tweaken koster bare 9k :)

FullSizeRender.jpg
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
9K!
over 100 dB på Lowther og Hedlund kan umulig være nytbart imo
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
9K!
over 100 dB på Lowther og Hedlund kan umulig være nytbart imo
Interressant hypotese.

Den må jo begrunnes. Akkurat nå spilles The Inevitable End.

"What the fuck is wrong with you?"

121dB.

En nytelse ;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Og nå Nina:
IMG_7200.PNG


Og
"Blockheads"
(Ian Dury for ignorantene)

Guru LMC får ikke dette til på sin analogrigg. Så da skyter han fra hofta...

Men jeg kan forsikre dere alle at vinylkonsert hos meg lydmessig er jevngodt med konsert på Koengen!
Visuelt har jeg naturligvis ikke sjangs!

Men ta med øreplugger til Hedlundshow;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den forsterkaren eg har no, er på "berre" 500 Watt, så den skal spele teoretisk sånn rundt 102-105 dB når eg har ein lytteavstand på litt under 3 meter. Men eg vekk låne monoblokkene frå W4S ei tid, og då vart det veldig, veldig høgt. Sannsynlegvis nesten 110 dB. Lenge før volumet kom på fullt, vart det såpass utriveleg at eg måtte ta på meg høyrselvern. Og då rommet tok til å resonere, og ting flytta på seg, gadd eg ikkje drive dette forsøket meir.

Trur eg til kvardags (dvs i helgane, når eg spelar under kontrollerte tilhøve) ligg på sånn nitti dB, og då får eg med meg det meste av det som skjer. Det er gøy å spele høgt, men det går faktisk ut over konsentrasjonen om musikken, så lytteøktene vert upraktisk korte. Eg trur dessutan at det slit på høyrselen av diskanten. For eit par- tre år sidan høyrde eg fint 16 kHz, men no ser det ut som mi maksimale grense ligg på 14800... skulle nok hatt med soviro då eg var på Hellbillieskonsert for nokre veker sidan....

Eit stykke til oppe på skalaen, er det ikkje så moro å spele vinyl. Feedbacktendensar er ikkje noko vidare.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hvor høyt kan en spille vinyl?
Ett svar er minst 130 db(A) i 3 meters avstand!
"Room to Move" oppfordrer til å finne ut hvort stort rommet er;) En glimrende vinylpressing forøvrig.

Jeg dro på til 120. Da begynte det å buldre i sub'en. Ned noen dB. Og så dukker den ultimate tweaken opp.

130dB!

Tweaken koster bare 9k :)

Vis vedlegget 415721
9K for ei katte??? Og her klages det over at folk sløser bort penger på dyre kabler.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
For en ukes tid siden jeg la ut dette innlegget.

Ingen fornuftige svar. Nesten utelukkende misunnelse.

Det leder til spørsmålet:
Er Hifisentralen et hyggelig sted å tilbringe tid?


Tre minutter etter at jeg la ut tråden svarer Æresmedlem LMC:
"9K!
over 100 dB på Lowther og Hedlund kan umulig være nytbart imo"

Hvorpå jeg ber om begrunnelse. Intet svar.

P226 ser det humoristiske elementet i innlegget ;)

Og deretter prøver 8X12_TOM å toppe LMC med dette:
"Smått utrolig at dette anlegget kan spille troverdig på 130db 3 meter. Jeg klarer 120-125 db uten at jeg synes det er spesielt behagelig, og det med sikkert 40 ganger mer membranareal." (Med bilde av mitt, kanskje ikke spesielt visuelt imponerende anlegg)
Han har 40 ganger mer membranareal! Wow! Det er membranareal som trenges for å lage lydtrykk må vite.

Robert responderer "Sadisme for ørene".
Om det er 130dB eller anlegget mitt han viser til vites ikke.

Audiophile_Arve kommer deretter med en utredelse som hver og en får fortolke som en vil.

aam01 følger opp med:
"9K for ei katte??? Og her klages det over at folk sløser bort penger på dyre kabler."
En 9 kilos hund til 16k ville gjort samme akustiske nytten. Men det er ikke hund og katt og kabler som er spørsmålet. En 9 kilos stein pakket i en ullgenser gjør sikkert også samme nytten.

Spørsmålet mitt var og er:
Hvor høyt kan en spille vinyl?
I min løsning kan jeg spille 120dB (+ 10dB om dekselet dempes med 9kg ekstra masse).
Og det låter bare vakkert.

Kudos til geirf2 som ser at Brass er en flott pus. Maine Coon.

God jul!
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
For en ukes tid siden jeg la ut dette innlegget.

Ingen fornuftige svar. Nesten utelukkende misunnelse.

Det leder til spørsmålet:
Er Hifisentralen et hyggelig sted å tilbringe tid?


Tre minutter etter at jeg la ut tråden svarer Æresmedlem LMC:
"9K!
over 100 dB på Lowther og Hedlund kan umulig være nytbart imo"

Hvorpå jeg ber om begrunnelse. Intet svar.

P226 ser det humoristiske elementet i innlegget ;)

Og deretter prøver 8X12_TOM å toppe LMC med dette:
"Smått utrolig at dette anlegget kan spille troverdig på 130db 3 meter. Jeg klarer 120-125 db uten at jeg synes det er spesielt behagelig, og det med sikkert 40 ganger mer membranareal." (Med bilde av mitt, kanskje ikke spesielt visuelt imponerende anlegg)
Han har 40 ganger mer membranareal! Wow! Det er membranareal som trenges for å lage lydtrykk må vite.

Robert responderer "Sadisme for ørene".
Om det er 130dB eller anlegget mitt han viser til vites ikke.

Audiophile_Arve kommer deretter med en utredelse som hver og en får fortolke som en vil.

aam01 følger opp med:
"9K for ei katte??? Og her klages det over at folk sløser bort penger på dyre kabler."
En 9 kilos hund til 16k ville gjort samme akustiske nytten. Men det er ikke hund og katt og kabler som er spørsmålet. En 9 kilos stein pakket i en ullgenser gjør sikkert også samme nytten.

Spørsmålet mitt var og er:
Hvor høyt kan en spille vinyl?
I min løsning kan jeg spille 120dB (+ 10dB om dekselet dempes med 9kg ekstra masse).
Og det låter bare vakkert.

Kudos til geirf2 som ser at Brass er en flott pus. Maine Coon.

God jul!
Det var jo litt dumt ta du skulle bli sittende utover jule kvelden/natten å være lei deg. Jeg trekker mitt innlegg og gratulere deg og pusen for kjempeinnsats som klarer å spille vinyl på 130 db
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg var nok i det digresjonelle hjørnet då eg svara. Så då kan eg gje deg eit meir tilfredsstillande svar, håpar eg.
Å spele vinyl retteleg høgt, er ikkje verre enn frå andre kjelder, bortsett frå at mekanisk avlesing av platene via pickup kan skape feedback frå høgtalarane. Det er typisk at dette oppstår ved ganske låge lydstyrker, om feedbacken går frå høgtalarar via golv til eit rack der ein platespelar med fast oppheng set pickupen i resonans. Flytande opphengde spelarar kan ofte spele litt høgre, men det kjem an på konstruksjon og omgjevnadar. Plasserer du spelaren på ei vegghylle, vert feedbacken mindre påtrengande, og du kan spele høgre. Men spelar du skikkeleg høgt, vil lyden forplante seg via luft til å sette pickup og arm i resonans. Løysinga då er å plassere spelaren i eit anna rom - då kan du spele høgre. Så noko meir presist metrisk svar, kan du diverre ikkje få - det er inga teoretisk grense for vinylavspelingslydtrykk

Så til dette med 130 dB. Det er ei merkeleg grense, som ein skal vere forsiktig å nærme seg. Mange kallar det smertegrensa, og arbeidsmiljølova tilseier at ingen arbeidstakar skal opphalde seg i omgjevnadar med så høg lyd. Vidare seier AML at du ikkje skal opphalde deg ved 80 (eller var det 85) dB gjennom arbeidsdagen, og at ein skal gå til halvårleg høyrselkontroll når ein er i grenseområdet.

Målingar av lydstyrke gjer ein best på eit gjeve punkt med sinustonar. Målar du eit stereoanlegg sin lydstyrke, er det mange faktorar som dukkar opp:
- avstand mellom målepunkt og lydkjelde (brukar å falle med 3 dB pr meter utandørs eller i eit stort, lyddaudt rom. Det tilsvarar at du må spele med dobbelt så kraftig effektforsterkar når du flyttar deg ein meter lenger frå høgtalarane) Dei fleste høgtalarane sitt lydnivå målast i lyddaudt rom med 1 meters avstand frå mikrofon.
- rominnverknad. Dette er veldig forvirrande, og er også frekvensavhengig. Bassen er ofte veikast i lytteposisjon, men kan boostast i ei krå. Plasserer du høgtalarane dine i ei krå (dei mest ekstreme her er Klipschorn, som er bygde for slik plassering), aukar du lydtrykket i bassen.
- tidsdomenet, altså målar du ein sinustone, eller er det ein peak i eit kort tidsrom?

Desse aspekta er nok med på å gje deg diffuse svar. Eit anna moment er at deciBel er eit logaritmisk uttrykk, eit verktøy som skulle måle lydstyrke frå det knapt høyrbare (0dB er det lågaste noko menneske kan registrere. Dei færraste, bortsett frå barn som veks opp utanfor byar og støyande omgjevnadar kan registrere slikt) opp til smertegrensa (som definerast som 130 dB). Skalaen går vidare til 190 dB, som er det teoretisk maksimale lydtrykk i luft (meiner det var målt noko over 180 dB under avfyring av Saturn 5-løfterakettane som NASA brukte då dei skulle få Apollo-programmet til vers)
Det er slik at samanhengen mellom deciBel og påkrevd effekt i Watt er at effekten doblast/halverast når deciBelstyrken aukar/avtek med 3 dB (3dB er rekna som den minste skilnaden ein kan registrere med øyret. Dei fleste litt musikkinteresserte, og spesielt audiofile, klarar fint å detektere skilnadar på 2 og jamvel 1 dB med litt øving)

No tek vi føre oss Lowther EX3, som du brukar. Eg har ikkje høyrt Lowther på mange år, men har ved fleire høve fått demonstert fulltoneoppsetta der. Det verkar veldig lettdreve, og i eit optimalt kabinett spelar dei mangeognitti dB på ein watt. Lat oss seie at du får til 95 dB på ein Watt (trur ikkje det er så langt unna realitetane). Og så ynskjer du eit lydtrykk på 130 dB.... då startar leiken:
1 watt gjev 95 dB
2 watt gjev 98 dB
4 watt gjev 101 dB
8 watt gjev 104 dB
16 watt gjev 107 dB
31 watt gjev 110 dB
62 watt gjev 113 dB
124 watt gjev 116 dB
- og då tek det til å verte mykje varme som skal leiast vekk frå høgtalarspolane. Faren for smelting er til stades for Lowther. Men vi held det gåande med meir effekt:
248 Watt gjev 119 dB
500 Watt gjev 122 dB (gidd ikkje finrekne. Du tek poenget)
1000 Watt gjev 125 dB
2000 Watt gjev 128 dB
litt under 4000 watt skulle gjere susen på 130 dB. Og det går ikkje.

Så då spørs det om høgtalarplassering og rom-boost kan ha ført til dette måleresultatet. Eller om det registrerast ekstremt korte peakar i
Alt tyder på at 130 dB er feil.
Sjølv spelar eg teoretisk vesentleg lågare, med svært tungdrivne høgtalarar (81 dB på 1 meters avstand med 1 Watt. Eg har 500 Watt, og då kan du rekne om du finn det interessant. Eg spelar sjeldan med forsterkaren på meir enn 60 %)

Håpar dette var interessant. Ha ei forsatt god jul, med mykje god lytting til musikk!:)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Så snill du er Arve, tenk om fler var som deg her inne. Jeg hadde tenkt å skrive et langt mindre hyggelig ett-ords innlegg, men ser ingen vits i dette lenger. God høytid til både deg og trådstarter, som både har flotte høyttalere og katt!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Arve, Lydtrykk avtar 6 db pr dobling av avstand:)

Står litt om lyd og lydbølger herhttp://home.broadpark.no/~pbrakken/hoyttalerteknologi/utdelt/Innforing_om_lyd_v3.pdf
Sjå der ja, det ser ut som eg tek feil, eg også. Må innrømme at det eg skreiv er slikt eg har høyrt av andre ufaglærte, så det heftet du linka til var ein fin julepresang.
Skal finlese litt. Eg skumma fort igjennom, og ser det står litt om korleis vi sansar lyd ved ulike lydnivå, noko eg alltid har funne veldig interessant. Kvifor er persepsjonen vår ulik når vi spelar lågt/høgt, og kvifor opplever vi anlegget som annleisklingande om vi aukar/minkar lydstyrken.
Så her var mykje å tenkje over. Dumt av med å spreie feil informasjon.. Men det burde gå greitt å rekne om att ut frå 6 dB. (har høyrt noko om at punktkjelder og linjekjelder oppfører seg ulikt, så dette med 3 vs 6 dB er kanskje linjekjelder, noko eg har vore ein del oppteken av tidlegare, før eg fekk Radialstrahlerane..)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Hvor får dere dette med "pr meter" fra?:) Du mener vel bobling av meter
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nei, dette er berre noko eg har høyrt. I praksis har eg nok hovudsaken av mine erfaringar frå stovemijø, der ein sjeldan doblar frå 2 til 4 meter. Men av og til frå 1 til 2. Og lydtrykket dett litt frå 2 til 3 meter, kan ein lett høyre. Og sidan eg ikkje har skikkeleg måleutstyr, og brukt elektrostatar og magnestatar som høgtalarar, med musikk som utgangspunkt er det kanskje lite skilnad. I ein konsertsal vert det sikkert veldig annleis, når vi snakkar om lytteavstandar på gjerne 10 meter og meir.
Men lydtrykket i operahuset på Nordfjordeid gjev ikkje så mykje lågare lyd om du sit langt bak enn på femte rad. 12 dB i skilnad er det neppe.....det er gjerne refleksjonar og forsterking via slikt som spelar inn?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Det er en fordel å sørge for at måleutstyret er kalibrert før man deler resultatene, spesielt når man får ett resultat som virker for godt å være sant. ;)
 
8

8x12_TOM

Gjest
Nei, dette er berre noko eg har høyrt. I praksis har eg nok hovudsaken av mine erfaringar frå stovemijø, der ein sjeldan doblar frå 2 til 4 meter. Men av og til frå 1 til 2. Og lydtrykket dett litt frå 2 til 3 meter, kan ein lett høyre. Og sidan eg ikkje har skikkeleg måleutstyr, og brukt elektrostatar og magnestatar som høgtalarar, med musikk som utgangspunkt er det kanskje lite skilnad. I ein konsertsal vert det sikkert veldig annleis, når vi snakkar om lytteavstandar på gjerne 10 meter og meir.
Men lydtrykket i operahuset på Nordfjordeid gjev ikkje så mykje lågare lyd om du sit langt bak enn på femte rad. 12 dB i skilnad er det neppe.....det er gjerne refleksjonar og forsterking via slikt som spelar inn?
Inne i rom blir jo dette veldig annerledes, derfor er det greit å forholde seg til fysikkens regler. I et rom kan jo lydtrykket øke kraftig i enkelte frekvensområder når avstanden økes en meter. Grunnet node/mode og beaming
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Room gain og det faktum at man gjerne har mer enn én høyttaler kompenserer mye for at lydtrykket synker når man beveger seg bort fra høyttalerne. I alle fall i "normal" hifi-lytteavstand.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Se der dukket det opp noen mere fornuftige svar. Og noe,- tydeligvis uunngåelig, surt oppgulp...
Solomon Grey lå under treet. Og den spilte vi omatt og omatt til langt ute i de små nattetimer. Godt under 90dB forøvrig :)
En utrolig flott pressing.


Arve roter litt med utgangspunktet i sitt innlegg.
En EX3 er oppgitt til 98dB/W. Hedlundkabinettet kan en anta gir en lydtrykksøkning på 3dB. Så da er vi nok nærmere virkeligheten med denne rekken:


1 watt gir 101 dB
2 watt gir 104 dB
4 watt gir 107 dB
8 watt gir 110 dB
16 watt gir 113 dB

32 watt gir 116 dB


Så må en ikke glemme den hjørneplasserte sub’en hvis effektivitet er ukjent.
300W skulle jo være i stand til å flytte litt luft via et 12 tommers element med stor slaglengde.


Dertil tilkommer rommets egenskaper.


Nå er jo naturligvis ikke AudioTools på iPhone et presisjonsverktøy når en benytter den innebygde mikrofonen.
Men helt bortinatta kan da ikke det instrumentet vise?
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Se der dukket det opp noen mere fornuftige svar. Og noe,- tydeligvis uunngåelig, surt oppgulp...
Solomon Grey lå under treet. Og den spilte vi omatt og omatt til langt ute i de små nattetimer. Godt under 90dB forøvrig :)
En utrolig flott pressing.


Arve roter litt med utgangspunktet i sitt innlegg.
En EX3 er oppgitt til 98dB/W. Hedlundkabinettet kan en anta gir en lydtrykksøkning på 3dB. Så da er vi nok nærmere virkeligheten med denne rekken:


1 watt gir 101 dB
2 watt gir 104 dB
4 watt gir 107 dB
8 watt gir 110 dB
16 watt gir 113 dB

32 watt gir 116 dB


Så må en ikke glemme den hjørneplasserte sub’en hvis effektivitet er ukjent.
300W skulle jo være i stand til å flytte litt luft via et 12 tommers element med stor slaglengde.


Dertil tilkommer rommets egenskaper.


Nå er jo naturligvis ikke AudioTools på iPhone et presisjonsverktøy når en benytter den innebygde mikrofonen.
Men helt bortinatta kan da ikke det instrumentet vise?
Om du er på rockekonsert med AC/DC eller lignende, så kan du omtrent doble opplevd lydvolum til konserten. Da er du på 130db. Det er ekstremt høyt, men bør gå i et vanlig rom med mye gain og store høyttalere/subber.
PA-anlegget som vi har bygget klarer over 130db utendørs. Det er 4 tapped horn med 21" verstingelement fra B&C. våre 4 gamle 18" TH klarer ikke 130db. Har aldri vært borti en 12" som har vært i nærheten av å klare 130db. Men mulig du er ekstremt heldig med rommet :) hos meg klarer jeg ca 120db med 6stk 15" med 10mm xmax og 2kw per kanal når jeg guffer opp til maks.

EDIT: legger til at langslagselementer har lav følsomhet. Elementer med veldig høy følsomhet har generelt veldig kort slaglengde og omvendt. Disse kassene som kompresjonstesten nedenfor er tatt av har en følsomhet på over 100db.

Gammel kompresjonstest med 4x 15"
Komprimeringstest 04.09.2015.jpg
 
8

8x12_TOM

Gjest
Kan jo prøve meg med et seriøst spørsmål. Hvilket frekvensområde er det du mener trigger måleren opp til 130db? Hvis du følger med kan du sikker se om det ligger i bassen eller andre steder
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Kan jo prøve meg med et seriøst spørsmål. Hvilket frekvensområde er det du mener trigger måleren opp til 130db? Hvis du følger med kan du sikker se om det ligger i bassen eller andre steder
A - veiing. Vektlegger 500Hz til 10kHz om jeg ikke husker helt feil.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
For en ukes tid siden jeg la ut dette innlegget.

Ingen fornuftige svar. Nesten utelukkende misunnelse.

Det leder til spørsmålet:
Er Hifisentralen et hyggelig sted å tilbringe tid?


Tre minutter etter at jeg la ut tråden svarer Æresmedlem LMC:
"9K!
over 100 dB på Lowther og Hedlund kan umulig være nytbart imo"

Hvorpå jeg ber om begrunnelse. Intet svar.

P226 ser det humoristiske elementet i innlegget ;)

Og deretter prøver 8X12_TOM å toppe LMC med dette:
"Smått utrolig at dette anlegget kan spille troverdig på 130db 3 meter. Jeg klarer 120-125 db uten at jeg synes det er spesielt behagelig, og det med sikkert 40 ganger mer membranareal." (Med bilde av mitt, kanskje ikke spesielt visuelt imponerende anlegg)
Han har 40 ganger mer membranareal! Wow! Det er membranareal som trenges for å lage lydtrykk må vite.

Robert responderer "Sadisme for ørene".
Om det er 130dB eller anlegget mitt han viser til vites ikke.

Audiophile_Arve kommer deretter med en utredelse som hver og en får fortolke som en vil.

aam01 følger opp med:
"9K for ei katte??? Og her klages det over at folk sløser bort penger på dyre kabler."
En 9 kilos hund til 16k ville gjort samme akustiske nytten. Men det er ikke hund og katt og kabler som er spørsmålet. En 9 kilos stein pakket i en ullgenser gjør sikkert også samme nytten.

Spørsmålet mitt var og er:
Hvor høyt kan en spille vinyl?
I min løsning kan jeg spille 120dB (+ 10dB om dekselet dempes med 9kg ekstra masse).
Og det låter bare vakkert.

Kudos til geirf2 som ser at Brass er en flott pus. Maine Coon.

God jul!
Misunnelse??? Har bare medlidenhet med folk som ødelegger ørene sine, da 130db gir umiddelbar hørselskade. Tipper at ditt digitale app meter er ukalibrert, hadde det vært vært 130DB ville det vært som å stå 1 m fra en jetmotor og trommehinnene dine vært blåst ut..

Du savner kanskje "fornuftige" svar men spørsmålet er nokså ufornuftig det også.. man kan spille vinyl like høyt som noe annet, det gjelder bare bare ha forsterker med nok kraft.

Feks gir enn vinylpickup ca 5mV ut, dette kan lett forsterkes 1 eller 2 eller 3volt i et RIAA trinn, og da CD gir max 2Volt ut, er det kun voluminstillingen på forforsterkeren som bestemmer signalnivået til sluttrinnet, og derfra er det effekten på forsterkeren og følsomhetene til høyttalern som bestemmer lydnvået.


Forøvrig er A-Arves svar svært fornuftig.
Ellers finner du mye lærenyttig på google om du ikke liker svarer her...

PS disse telfonappen viser mye reart, jeg har sammenlignet mot RadioShack originale dB meter og kalibrerte Umik målemikrofon og avviket er opptil 20-30 db...
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med 101 db følsomhet, 2 m lytteavstand, 2 høyttalere med hjørneplassering med 6 db forsterkning så trengs det forsterker med 350W for å nå 130 db.

Nedover i frekvens vil elementet fort tape følsomhet.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
PS disse telfonappen viser mye reart, jeg har sammenlignet mot RadioShack originale dB meter og kalibrerte Umik målemikrofon og avviket er opptil 20-30 db...
Sikkert riktig. Kan godt være at SPL-en min trenger en skikkelig kalibrering og viser 10-15dB feil.

Men det opprinnelige spørsmålet mitt var knyttet til vinyl. Og i det utfordringene med akustisk tilbakekopling til PU. Og observasjonen av den positive effekten en Maine Coon på spilleren har når en spiller høyt :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Kalibrert!
Den viser åpenbart minst 10dB for mye. Så nå er den kalibrert til 35dB på soverommet.

Altså snakker vi om ca 120dB. Og 10dB effekt av pus :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Kan jo prøve meg med et seriøst spørsmål. Hvilket frekvensområde er det du mener trigger måleren opp til 130db? Hvis du følger med kan du sikker se om det ligger i bassen eller andre steder
A - veiing. Vektlegger 500Hz til 10kHz om jeg ikke husker helt feil.
Er ikke måleren også satt på å fryse peak (max dB)?
Utfordringen er å klare mer enn 114dB under 40Hz uten room gain.

- Ellers god jul til alle grinebitere, inklusive meg selv :)
 

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Glem ikke at katten oppe i dette. De har god hørsel. (hadde?)

Når det gjelder db, så er det to høytalere med her. Og siden dette ikke er et
lyddødt kammer, så må omgivningsstøy regnes med.

I aller beste mening, og ha en fortsatt god jul
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
ja du får akustisk tilbakekoblling, jeg sjekket det ved å spille grisehøyt på CD mens jeg tok opptak fra vinyl med stiften stående i en rille uten rotasjon.
Kunne ta opp lyd, men den var rimelig svak, så i praksis betryr det lite, men det er værre å ha platespillerlokket på, det fanger opp og forplanter vibrasjoner.

Alle diskotekpå 70 taklet spilte grisehøytt uten problemer, med alle had dempede platspillerføtter ala Technichs 1200 og et stabilt bord.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
men det er værre å ha platespillerlokket på, det fanger opp og forplanter vibrasjoner.
Det er sikkert riktig i mange oppsett. Men definitivt ikke i mitt oppsett der vinylen nærmest svever, armen veier ingenting og PU er supermyk.
Jeg må ha et tungt lokk. Jo tyngre dess bedre.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
617
Antall liker
2.626
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Se der dukket det opp noen mere fornuftige svar. Og noe,- tydeligvis uunngåelig, surt oppgulp...
Solomon Grey lå under treet. Og den spilte vi omatt og omatt til langt ute i de små nattetimer. Godt under 90dB forøvrig :)
En utrolig flott pressing.


Arve roter litt med utgangspunktet i sitt innlegg.
En EX3 er oppgitt til 98dB/W. Hedlundkabinettet kan en anta gir en lydtrykksøkning på 3dB. Så da er vi nok nærmere virkeligheten med denne rekken:


1 watt gir 101 dB
2 watt gir 104 dB
4 watt gir 107 dB
8 watt gir 110 dB
16 watt gir 113 dB

32 watt gir 116 dB


Så må en ikke glemme den hjørneplasserte sub’en hvis effektivitet er ukjent.
300W skulle jo være i stand til å flytte litt luft via et 12 tommers element med stor slaglengde.


Dertil tilkommer rommets egenskaper.


Nå er jo naturligvis ikke AudioTools på iPhone et presisjonsverktøy når en benytter den innebygde mikrofonen.
Men helt bortinatta kan da ikke det instrumentet vise?
Om du er på rockekonsert med AC/DC eller lignende, så kan du omtrent doble opplevd lydvolum til konserten. Da er du på 130db. Det er ekstremt høyt, men bør gå i et vanlig rom med mye gain og store høyttalere/subber.
PA-anlegget som vi har bygget klarer over 130db utendørs. Det er 4 tapped horn med 21" verstingelement fra B&C. våre 4 gamle 18" TH klarer ikke 130db. Har aldri vært borti en 12" som har vært i nærheten av å klare 130db. Men mulig du er ekstremt heldig med rommet :) hos meg klarer jeg ca 120db med 6stk 15" med 10mm xmax og 2kw per kanal når jeg guffer opp til maks.

EDIT: legger til at langslagselementer har lav følsomhet. Elementer med veldig høy følsomhet har generelt veldig kort slaglengde og omvendt. Disse kassene som kompresjonstesten nedenfor er tatt av har en følsomhet på over 100db.

Gammel kompresjonstest med 4x 15"
Vis vedlegget 417016
Ser du er inne på det samme jeg tenkte på tidligere i dag, Thomas. Er det femtentommerne i Milsa du har målt? 130dB er vel ikke så vanskelig å klare med gode lettdrevne hornkonstruksjoner og litt effekt. På mer normale "småhøyttalere" må man bruke hjelp fra både gode elementer, effekt og rom, vil jeg anta. Og hvis man først får til så høy lyd, så er det ikke mye å hale nedover i frekvenser. Nå var jo ikke mobilen kalibrert i dette tilfellet. Har ikke mye tiltro til mobilen som mikrofon uansett. Og katten hadde nok løpt av sted lenge før 120dB også, hvis den ikke er døv da... ;)

På min uhøytidlege test av subbene jeg hadde til låns klarte jeg nesten 130dB (128 ved 11Hz). Da med en Crown Itech 6000 i full blås. Den trakk over 3kW på måleren jeg hadde satt inn på kursen (rett etter starten av testen). Ikke så rart siden den skulle trekke 6 stk 18" LMS Ultra, med xmax på 60mm, ikke akkurat er de mest lettdreve elementene i verden. Slett ikke sikkert at målingen er helt pålitelig heller, med Umic1 satt i sweetspot 4 meter fra elementene...
Men morsomt å prøve, det var det, selv om jeg måtte stå på utsiden av kinoen...

Max SPL LMS Ultra REW.jpg
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du i praksis har behov for å spele vinylplater ved lydtrykk i ekstremklassen, er den spelaren eg har vore bort i med minst feedback Dual 701.
Technicsspelarane slit, med unntak av SL 1000 mk 2, som greidde seg veldig godt med lokket på. Hugsar også eg la ein stor klump plastilin på loket. Det funka vel om lag som ein katt, tenkjer eg....
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
En plastilin klump kan aldri erstatte en hifi pus, Arve.
Det er den resonanskansellerende malingen som er cluet her :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Om man har krefter til å spille 120-130dB maksimalt lydtrykk er nå én ting, men når man måler lydtrykk i sweetspot er det jo det gjennomsnittlige lydtrykket man måler, og for å unngå klipping bør man jo budsjettere med krefter til i alle fall 20db headrooom over det gjennomsnittlige lydtrykket man ønsker å kunne lytte til.

Jeg synes det høres voldsomt ut med 130dB gjennomsnittlig lydtrykk fra et hjemmeanlegg, og vet ikke om jeg selv har sett eller hørt noe anlegg som klarer det.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Siden 130dB er Smerteterskelen og vil gi varig hørselskade etter kort tid, virker tråden å være tuftet på en god del urealistisk optimisme. Poenget er vel at trådstarter har en installasjon med platespiller som er lite følsom for feedback og så druknet det hele i iveren over å ha målt en høy verdi for lydtrykk. Det viser vel bare at lydtrykk er en ulineær størrelse som kan tøyse med virkelighetsoppfatningen selv til en realist. Det er for øvrig fint at platespilleren er relativt ufølsom for feedback.
 
Sist redigert:
Topp Bunn