Ønsker anbefaling Ønsker mer fyldig lyd(HegelH90+ MonitorAudioSilver300)

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.865
Antall liker
26.610
Sted
Oslo/Grebbestad
Handlet til en kamrat Monitor Silver RS6 og en Hegel H100 det spiller veldig bra! fyldig og behaglig lyd uten og bli slitsom oppover, plassert i en vanlig møblert stue.
RS6 er ikke en vanskelig høyttaler å få til. Dette er en høyttaler som trives godt med rør med moderat effekt.
Trives tydeligen godt med H100 også, mulig RS serien er snillere i fremtoningen enn Silver 300?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En (rør)forsterker med høy utgangsimpedans vil gi et frekvensavhengig volumfall som følger høyttalerens impedansekurve. Det betyr en «eq-profil» som relativt sett fremhever høyttalerens resonansfrekvenser. Utslagene blir kanskje en dB eller så. I dette tilfellet ser impedansekurven slik ut:

331F77E5-48A3-4C51-8FA3-60915AED8225.jpeg


OK, så en dB ved 70 Hz og en halv dB ved 30 Hz er kanskje et steg i riktig retning, men trådstarter behøver 7-8 dB fra ca 100 Hz og helt ned. Han behøver derimot neppe et «eq cut» ved 40 og 150 Hz som også vil følge med på kjøpet ved en slik tilnærming. Hvordan det passer med frekvensene for stående bølger i rommet vet vi ikke. Å fremheve frekvensene på hver side av 1 kHz virker også litt unødvendig.

Disse høyttalerne er tydeligvis konstruert for å være fronthøyttalere i en litt overdempet hjemmekino, plassert kloss inntil frontvegg og avlastet av subwoofere under 100 Hz. Med mindre trådstarter har tenkt å fylle rommet med store mengder Glava eller Rockwool for å dempe alle frekvenser over dette, tror jeg ikke det er så mye annet enn subwoofere som hjelper.
 
Sist redigert:

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
763
Antall liker
452
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Takk for tips, teppe kan jeg jo prøve, er det en type teppe som gjør jobben bedre enn andre?

Kilden er optisk ut fra TV. 48kHz på displayet.

DAC bruker jeg vel mest sannsynlig iom. at kilden er optisk?
Ett litt tykt teppe gjør masse bra for akustilkken i ei stue. Godt å gå på er det også.

Vil anbefale deg å ha litt is i magen her. Monitor Audio trenger noen timer med lyd for å løsne i bassen. Diskanten vil ikke endre seg mye. Bassen løsner derimot ganske mye etterhvert.
Gi det 14dager før du gjør noe mer.

Når anlegget spiller, gå litt rundt i rommet å hør hvordan bassen endrer seg. Har du f.eks truffet blink 100% og lytteposisjon er midt i en kraftig kansellering i rommet?
Fler som har fått til det kunststykket ved første forsøk..

Om du har tilgang til en nettverkskontakt, vil jeg anbefale deg å koble h90'en på nett. Nettverksspilleren virker overraskende bra! Innmari klønete med bubbleupnp for oss med android, men slår smart tv med youtube uten problem!

--
Martin
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Handlet til en kamrat Monitor Silver RS6 og en Hegel H100 det spiller veldig bra! fyldig og behaglig lyd uten og bli slitsom oppover, plassert i en vanlig møblert stue.
RS6 er ikke en vanskelig høyttaler å få til. Dette er en høyttaler som trives godt med rør med moderat effekt.
Trives tydeligen godt med H100 også, mulig RS serien er snillere i fremtoningen enn Silver 300?
Ja, den er nok litt varmere i karakteren og kan kanskje derfor oppfattes som litt mer tilgivende.
 

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
211
Antall liker
152
Torget vurderinger
1
Uten å påberope meg så altfor mye kunnskap om dette selv, så har jeg også erfart at lyden i Hifi-butikker alltid låter veldig annerledes enn hjemme. Jeg tror den forskjellen, som du beskriver som manglende fylde hjemme, skyldes rommet. Jeg vil tro de fleste lytterom i hifibutikker er langt mer dempet enn vanlige stuer. Hjemme hos meg er det i hvertfall slik. Jeg har laminatgulv, et enslig kuskinn og store vinduer uten gardiner. Jeg vet at lyden kunne blitt langt bedre om jeg hadde jobbet med med rommet, men så er det dette med estetikk da.....

Verken Monitor Audio eller Hegel er vel kjent for å være så veldig varm og fyldig lyd, heller veldig nøytralt og med et lite dempet rom blir det som det blir.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
En (rør)forsterker med høy utgangsimpedans vil gi et frekvensavhengig volumfall som følger høyttalerens impedansekurve. Det betyr en «eq-profil» som relativt sett fremhever høyttalerens resonansfrekvenser. Utslagene blir kanskje en dB eller så. I dette tilfellet ser impedansekurven slik ut:

Vis vedlegget 573766

OK, så en dB ved 70 Hz og en halv dB ved 30 Hz er kanskje et steg i riktig retning, men trådstarter behøver 7-8 dB fra ca 100 Hz og helt ned. Han behøver derimot neppe et «eq cut» ved 40 og 150 Hz som også vil følge med på kjøpet ved en slik tilnærming. Hvordan det passer med frekvensene for stående bølger i rommet vet vi ikke. Å fremheve frekvensene på hver side av 1 kHz virker også litt unødvendig.

Disse høyttalerne er tydeligvis konstruert for å være fronthøyttalere i en litt overdempet hjemmekino, plassert kloss inntil frontvegg og avlastet av subwoofere under 100 Hz. Med mindre trådstarter har tenkt å fylle rommet med store mengder Glava eller Rockwool for å dempe alle frekvenser over dette, tror jeg ikke det er så mye annet enn subwoofere som hjelper.
Enig i dette.

Selv drev jeg og byttet utstyr i 20 år før jeg forstod litt av hva som faktisk var den store bøygen. For all del: Bytter man høyttalere, forsterkere og signalkilder, hører man som regel forskjell. Noen ganger til det bedre. Noen ganger blir det faktisk værre. Etterhvert gikk jeg over til DSP, aktiv deling og subwoofere. Men: Selv da ble resultatet ofte litt så som så. Til slutt satte jeg meg ned med teorien og praksisen, og innså at jeg burde angripe dette riktig. Sørge for riktige avstander. Sørge for riktig delefrekvens. Sørge for riktig delay. Sørge for riktig fase samt ta hensyn til hovedhøyttalerens groupdelay (eller fasevridning om man vil).

Nå har jeg ikke måleutstyr, men med litt teoretisk grubling, litt on-the-fly flikking i dspen så hører jeg nå lett at ting faller mer på plass. Fortsatt sikkert ikke 100% snorrett, men lett å høre at ting faller mer på plass. I stedet for fjorddype søkk i bassen er det nå sikkert bare mindre humper. ...og det høres. Så kan jeg klaske meg selv oppgitt i pannen over all fomling og alle tusenlappene ut av vinduet de første 20-25 årene. Jeg kan i hvert fall si at det ikke er spesielt anbefalingsverdig å gjenta de samme feilene jeg selv har begått oppgjennom årene.

Kort fortalt: Nå føler jeg bassen sitter sånn noenlunde selv med anlegget plassert der jeg synes det passer best av logistikkmesige/estetiske hensyn. Og når bassen sitter sånn noenlunde, opplever jeg at skavanker andre steder i anlegget/frekvensområde blir mindre kritiske og det blir lettere å spille musikk uten å irriteres.

Så ja: Hvis du først skal forandre på noe; ville jeg gått grundig til verks og luket bort disse tingene som ikke kan fikses med et enkelt komponentbytte. Kankje koster det litt mer, men det koster i alle fall mye hvis man bare bytter sidelengs og må stri med de samme utfordringene videre. Jeg ville undersøkt mulighetene for å gjøre som Asbjørn nevner, og kanskje ty til subwoofere, god teori/praksis og hensiktsmessig elektronikk.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Mange gode tips her.

Jeg anbefaler å:

- eksperimentere med innvinklingen på høyttalerne. Plasser dem slik at de "fyrer" mot et punkt litt fremfor lytteposisjonen.
- tykt teppe på gulvet
- sett inn en motstand på feks 2,7-4,7ohm mellom plussterminalene og koble forsterkeren til på bassterminalene.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.250
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Gjentar meg selv prøv en røramp, en dac får man til småpenger.
Henger meg på her, har vært igjennom mange forsterkere og høyttalere, og med min tinnitus så synes jeg at rørforsterkeri er løsningen for meg.
Føles høyttalerne litt skarpe i toppen så kan en rimelig rørforsterker være en skikkelig opptur. Ikke er det vanskelig heller.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.250
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Er det ikke enklere og mer treffsikkert med en parametrisk equalizer?

Kan til og med fås innebygget i en DAC, hvis man vil gå den veien heller enn å adressere årsaken til problemet (dvs høyttalere og rom).

https://www.rme-audio.de/adi-2-dac.html
Vurderte den som pre faktisk, men jeg trengte flere innganger. Og vi styres av følelser og ikke bare sunn fornuft. I hvertfall når det gjelder hobbyer. Rør er digg:)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.872
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
TS benytter digital kilde inn i dac innebygd i forsterker.

Jeg ville kanskje vurdert å sette inn en MiniDSP nanodigi dsp mellom kilde og forsterker. Den stikker av med $170, og er vel den rimeligste måten å løse problemet på.

Johan-Kr
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vurderte den som pre faktisk, men jeg trengte flere innganger. Og vi styres av følelser og ikke bare sunn fornuft. I hvertfall når det gjelder hobbyer. Rør er digg:)
Absolutt, men det var dette med lydkvaliteten og å stole på ørene, da. ;)

Alternativ med analoge innganger: https://www.rme-audio.de/adi-2-pro-fs-be.html

Jeg har forøvrig fått med meg at trådstarter har en integrert DAC og forsterker, men her anbefales det jo rørforsterkere i fleng. En DSP-plugin i kilde kunne kanskje også fungere, avhengig av hvilket avspillingsprogam som brukes.
 
Sist redigert:

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Kan inte tänka mig att de har blivit demonstrerade med en stor tv i mitten.
Denna kan mycket väl skapa obehagliga reflexer och få allt att bli skarpt..
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Som jeg skrev i forrige innlegg, prøv med en motstand mellom plusspolene på biwieringsterminalene.

Slike småtriks er ofte svært effektive, og det er nesten gratis.
En stripe lyddempende materiale tett på diskanten for å redusere spredningen likeså.

Ofte blir det anbefalt komponentbytter litt for fort synes jeg.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
DSP er flekibelt. Med seriemottand går du direkkte på delefilter og demper flatt (fra XO). Hvorfor ikke DSP? Jeg skjønner at et par resistorer er billige, men de gir bare en brute-force demping av diskant over hele arbeidområdet + at du forandrer impedans og kanskje påvirker XO. Ikke akkurat fingerspitzgefûhl.
 
Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
DSP er flekibelt. Med seriemottand går du direkkte på delefilter og demper flatt (fra XO). Hvorfor ikke DSP? Jeg skjønner at et par resistorer er billige, men de gir bare en brute-force demping av diskant over hele arbeidområdet + at du forandrer impedans og kanskje påvirker XO. Ikke akkurat fingerspitzgefûhl.
Neida, er ikke noen high end løsning, men siden det knapt koster noe så er det verdt å prøve hvis han ellers er fornøyd med høyttalerne.
Ville absolutt gjort noen akustiske tiltak også. Blir det fremdeles utfordringer i lyden etter å ha lekt med vinkling/motstander/ akustiske tiltak bør nok dsp vurderes. Tror uansett det er lurt å gjøre akustiske tiltak før man implementerer DSP.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Audiojunky2K: Vil du ha bedre, mer fyldig sound i et par Silvers? Enkelt:

Kombiner AUDIOLAB og VAN DEN HUL med dem. Gjerne et par 8300MB monos, MDAC+ og VDH D102Mk3/CS122..terminer sistnevnte CS med WBT Nextgen...

www.stereofil.no
www.ncms.no
www.mono.no

Det engelske merket har nesten samme musikalitet som Rega, og de fokuserer på musikken istedet for ultraoppløsning. Det du får er et knall morsomt lydbilde, fullt av dynamikk, punch og levd liv. Kablene gir en langt mer organisk total enn feks, Nordost. Og de underbygger det begge de engelske merkene gjør. MA er ikke det letteste merket å få til hva gjelder å spille "ut av boksen", men det funker sammen med Audiolab...
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.220
Antall liker
9.448
Torget vurderinger
2
Rart ingen har nevnt lytteposisjon , hos meg gir det dramatiske forskjeller på 10cm . Mer bass nærme veggen bak lytter.
Varier høyttaler plassering og lytteposisjon systematisk og mål. Har du ikke mikrofon så last med noen toner feks 30-120hz og hørt hvor lyden svekkes og styrkes med ulik plassering av høyttaler mens du går fra bakvegg og fremover mot høyttaler.

Se eksempel på målinger av ulik posisjoner her... Forskjell på ulike høyttalere er også vist..
https://www.hifisentralen.no/forumet/asker-og-ba-rum-audio/95193-i-dag-tester-vi-2.html#post3038566
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Lyd fra TV er....lyd fra TV. Netflix ? HBO ? Spotify ? Ingen andre lydkilder ?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.268
Antall liker
3.287
Torget vurderinger
49
denne tråden burde klistres som et eksempel på hvordan man ikke tar imot nye medlemmer på Hifisentralen;)
 
P

parafinoksen

Gjest
denne tråden burde klistres som et eksempel på hvordan man ikke tar imot nye medlemmer på Hifisentralen;)
Hva er galt her? Ulike råd og innfallsvinkler, men ingen har foreslått tulleprodukter. Det er jo ikke noe sentralt HFS-styre her som skal behandle saken i et møte, men derimot en broket forsamling av lydentusiaster med ytringsfrihet som svarer etter evne.
 
Sist redigert av en moderator:
U

utgatt25555

Gjest
Du har jo allerede en kombinasjon du har hört kan spille bra, för jeg hadde sendt noe ut av døra ville jeg invitert noen mer el mindre erfarne entusiaster hjem, få noen praktiske tips og råd om plassering, aku-tiltak mm, du kanskje kommer nærmere det du söker. Funker ikke dette kan det kanskje være på tide å se seg om etter noe annet!

mvh
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.268
Antall liker
3.287
Torget vurderinger
49
Du har jo allerede en kombinasjon du har hört kan spille bra, för jeg hadde sendt noe ut av døra ville jeg invitert noen mer el mindre erfarne entusiaster hjem, få noen praktiske tips og råd om plassering, aku-tiltak mm, du kanskje kommer nærmere det du söker. Funker ikke dette kan det kanskje være på tide å se seg om etter noe annet!

mvh
Helt enig!
Først la utstyret surre å gå noen uker så det får roet seg litt, nytt utstyr trenger litt tid med strøm på.
Prøv deretter å dempe rommet litt med tykke tepper (helst i naturprodukter ull et topp, men kan støve), puter(i sofaen eller stoler) og andre ting som tunge gardiner/ plisse foran vinduene, generelt alt som kan dempe refleksjoner og ekko. Ikke sikkert annet utstyr fungerer før dette er på plass uansett.

Istedenfor kommer det en haug med forskjellige råd som spriker i alle retninger og baserer seg på utskiftinger av helt nytt utstyr.
Alle råd er selvfølgelig i beste mening, men tenk dere litt om:)
Til og med jeg hadde kanskje blitt forvirret hadde jeg vært ny her:cool:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
EIA: Hegel er ikke kjent for sin presise, men fyldige, organiske lyd. Det er bla, engelsk , nederlandsk og canadisk territorium. Pluss etpar amerikanske merker som har en tendens til å låte FOR fyldig. Hvis en mer fyldig sound enn Hegel er kar om ønskes, velg en annen forsterker enn en Hegel. Eller gi settet et mer "organisk " kabelsett - som van den Hul. Det funker, det og. MA og Hegel er en klassisk Soundgarden-match, men nå er det Klubben som har Hegel, mens MA og VDH er hos Soundgarden/Mono. Jeg vil ikke gå så langt som å si dette er direkte feilmatch- lamgt ifra- det kan derimot rettes inn med annen kabling.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Så stor forskjell er det ikke på kabling.
Akustikk kontroll derimot, ja.
Subwoofere vil selvfølgelig direkte kunne gi fyldigere lyd i ett slikt oppsett.
Det har også blitt forklart godt lenger opp.
Subwoofere er også en investering som kan beholdes uavhengig av komponent og høyttaler bytte.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
715
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Velkommen til Hi-fi verdenen! :) Jeg har holdt på med hi-fi i over 30 år og har prøvd mange ulike produkter i den prisklassen hvor du er i nå. I bransjen er det et virvar av hi-fi produkter og sterke meninger om hva du bør kjøpe og gjøre. Min erfaring etter 30 år som hi-fi kunde er at det meste på markedet er bare Kina skrammel som er laget på lisens fra et selskap som er veldig flinke på markedsføring og imponerende demonstrasjoner med gode opptak og gode akustiske forhold som faller helt igjennom i vanlige norske hjem og vanlig musikk (popp rock country hipp hopp)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Velkommen til Hi-fi verdenen! :) Jeg har holdt på med hi-fi i over 30 år og har prøvd mange ulike produkter i den prisklassen hvor du er i nå. I bransjen er det et virvar av hi-fi produkter og sterke meninger om hva du bør kjøpe og gjøre. Min erfaring etter 30 år som hi-fi kunde er at det meste på markedet er bare Kina skrammel som er laget på lisens fra et selskap som er veldig flinke på markedsføring og imponerende demonstrasjoner med gode opptak og gode akustiske forhold som faller helt igjennom i vanlige norske hjem og vanlig musikk (popp rock country hipp hopp)
Med drøye 35 år erfaring som hi-fi kunde og en del år som hi-fi selger kan jeg vell ikke si meg helt enig i den konklusjonen att det meste er dårlig, men att det finnes ett godt utvalg av produkter i bransjen som fint kan gå i den kategorien overpriset kina skrammel det er nok ikke helt usant. Og som du påpeker er det også noen av disse overprisede hi-end produktene som faller sammen ved avspilling av for eksempel rock eller annen ordinær pop musikk.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.673
Antall liker
4.119
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Legg til et par subwoofere (eller fler).

Nesten hele klangfargen du hører handler om høyttalere, rom, og kombinasjonen av de to. Høyttalerne har ganske bra frekvensgang, men de går ikke veldig dypt og har lite nivå i bassen. Det er en «festkul» ved 150 Hz for å kompensere, men ditt rom er nok ganske lystklingende i utgangspunktet, og dine ører går tydeligvis ikke på det trikset.

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-300-loudspeaker-measurements
Vis vedlegget 573653

Hvis du er litt uheldig er også avstanden fra høyttalerbaffel til frontvegg slik at refleksjonen fra vegg helt eller delvis kansellerer «festkulen», og da vil det bli riktig spinkelt. Kanselleringen skjer ved en frekvens hvor det er en kvart bølgelengde fra frontbaffelen til veggen, f eks for 70 cm avstand 345/0,7/4 = 123 Hz.

Jeg ville kjøpt to eller fire små subwoofere, satt dem i hjørnene av rommet, satt delefrekvensen på subwooferne til 80-90 Hz, stappet raggsokker eller lignende i bassrefleksportene på høyttalerne, og skrudd opp volumet på subbene til det låt bra. Jeg ville også dratt frem høyttalerne til samme avstand som kanten på benken, eller enda litt lenger frem, både for å få kanselleringen ned i subwoofernes arbeidsområde og for å unngå diffraksjon fra benken og det som står på den.

Neste steg ville vært å sette inn en equalizer for å justere klangbalansen på den måten og for å korrigere for stående bølger i rommet.

Bytte av forsterker gjør bare minimal forskjell (om noen), og å fikse dette med bytte av kabler kan du bare glemme. Det gjør ingen praktisk forskjell annet enn på dekningsbidraget hos forhandleren.
Dette er hva du burde forsøke om du skal ha litt schvung i resultatet, sammen med innlegget fra Balle Clorin
Det er det jeg ville ha gjort ( jeg har gjort det også) lenge før du begynner å kikke på nye kabler og rørforsterker i hvertfall.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mini dsp er vel bare brukendes til bass, da den forvrenger for mye, i følge erfarne brukere.
Har jeg hørt.
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.762
Antall liker
715
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Velkommen til Hi-fi verdenen! :) Jeg har holdt på med hi-fi i over 30 år og har prøvd mange ulike produkter i den prisklassen hvor du er i nå. I bransjen er det et virvar av hi-fi produkter og sterke meninger om hva du bør kjøpe og gjøre. Min erfaring etter 30 år som hi-fi kunde er at det meste på markedet er bare Kina skrammel som er laget på lisens fra et selskap som er veldig flinke på markedsføring og imponerende demonstrasjoner med gode opptak og gode akustiske forhold som faller helt igjennom i vanlige norske hjem og vanlig musikk (popp rock country hipp hopp)
Med drøye 35 år erfaring som hi-fi kunde og en del år som hi-fi selger kan jeg vell ikke si meg helt enig i den konklusjonen att det meste er dårlig, men att det finnes ett godt utvalg av produkter i bransjen som fint kan gå i den kategorien overpriset kina skrammel det er nok ikke helt usant. Og som du påpeker er det også noen av disse overprisede hi-end produktene som faller sammen ved avspilling av for eksempel rock eller annen ordinær pop musikk.
Nei ikke alt som lages på lisens i Kina er dårlig. Jeg har en kinesisk forsterker selv som er laget av kinesiske entusiaster og jeg er fornøyd med den varme musikalske lyden som kommer ut av høyttalerne mine. Men tilbake til trådstarters problem. I dette tilfellet her, ser det ut som akustikk er hovedproblemet. Det er ganske bra dypbass i de høyttalerne der. Sett høyttalerne nærmere sideveggene og lenger fram for å se om det hjelper. Den digre flatskjermen kanselerer bort en del bass vil jeg tro. :rolleyes: :D
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
EIA: Hegel er ikke kjent for sin presise, men fyldige, organiske lyd. Det er bla, engelsk , nederlandsk og canadisk territorium. Pluss etpar amerikanske merker som har en tendens til å låte FOR fyldig. Hvis en mer fyldig sound enn Hegel er kar om ønskes, velg en annen forsterker enn en Hegel. Eller gi settet et mer "organisk " kabelsett - som van den Hul. Det funker, det og. MA og Hegel er en klassisk Soundgarden-match, men nå er det Klubben som har Hegel, mens MA og VDH er hos Soundgarden/Mono. Jeg vil ikke gå så langt som å si dette er direkte feilmatch- lamgt ifra- det kan derimot rettes inn med annen kabling.
Jeg har overhodet ingen tro på å rette opp store tonale avvik med andre kabler.

Jeg har heller ingen tro på generaliseringer om hvilke land den "fyldige, organiske" lyden kommer fra.

Siden trådstarter allerede i åpningsinnlegget forteller at han har hørt dette anlegget i butikk og likte lyden der, så framholder jeg igjen at det sannsynligvis er akustiske utfordringer han står ovenfor. Noe som kanskje også kan hjelpes på med annen plassering av høyttalere og lytteposisjon.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke om trådstarter er tilstrekkelig nerdete anlagt til dette, men det ville vært en bra start å gjøre en enkel måling av frekvensgang i lytteposisjon. Det holder å spille et frekvenssveip fra en eller annen side med testspor (f eks herfra: https://www.audiocheck.net/index.php), og så bruke en mobiltelefon, et dB-meter eller en målemikrofon til å logge nivå som funksjon av frekvens. Mange av oss bruker REW: https://www.roomeqwizard.com/

Ideelt vil man se en forholdsvis jevn frekvensgang som faller med ca 0,5 dB per oktav fra 20 Hz opp til ca 1 kHz, kanskje faller litt slakkere over det med ca 0,4 dB per oktav derfra til 10-15 kHz, for så å falle litt brattere igjen aller øverst med ca 1 dB fra 15 til 20 kHz. Det er hva en ideell høyttaler med flat anekoisk frekvensgang på aksen vil gi i et normalt bra lytterom. Forskjellen mellom gode høyttalere er gjerne hvor dypt de går i bassen. En helt flat respons i rommet vil ikke være ønskelig. Det blir for tynt og skarpt, og indikerer enten en høyttaler som har stigende frekvensrespons og/eller et veldig lystklingende og udempet rom. Hvis det derimot faller brattere enn ca 1 dB per oktav fra bunn til topp blir det i mørkeste laget og kan låte litt ullent og innelukket.

Virkeligheten vil selvsagt være en helt annen enn idealet, og man vil se digre topper og daler i bassen. Det er de stående bølgene i rommet. De dominerer opp til ca 2-300 Hz (avhengig av romstørrelse). Over det vil topper og daler komme så tett at de må ses som en helhet heller enn enkeltvis. Det kan man gjøre ved forskjellige former for glatting på kurve, f eks 1/3 oktav eller 1/6 oktav. Da ser man de store trendene i frekvensgangen. Ut fra trådstarters beskrivelse vil jeg tippe at et slikt bilde vil vise langt mindre nivå enn forventet under ca 150 Hz.

Så kan man grovsortere de forskjellige rådene ut fra hvor stor forskjell de kan tenkes å gjøre:
+/- 10 dB: Subwoofere med nivåjustering, equalizer
+/- 5 dB: Akustisk behandling i rommet, flytte høyttalere eller lytteposisjon, andre høyttalere
+/- 1 dB: Rørforsterkere
+/- 0,1 dB: Høyttalerkabler, andre effektforsterkere
+/- 0,0 dB: Signalkabler

You pays your money and you takes your chance, som det heter.
 
Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Jeg vet ikke om trådstarter er tilstrekkelig nerdete anlagt til dette, men det ville vært en bra start å gjøre en enkel måling av frekvensgang i lytteposisjon. Det holder å spille et frekvenssveip fra en eller annen side med testspor (f eks herfra: https://www.audiocheck.net/index.php), og så bruke en mobiltelefon, et dB-meter eller en målemikrofon til å logge nivå som funksjon av frekvens. Mange av oss bruker REW: https://www.roomeqwizard.com/

Ideelt vil man se en forholdsvis jevn frekvensgang som faller med ca 0,5 dB per oktav fra 20 Hz opp til ca 1 kHz, kanskje faller litt slakkere over det med ca 0,4 dB per oktav derfra til 10-15 kHz, for så å falle litt brattere igjen aller øverst med ca 1 dB fra 15 til 20 kHz. Det er hva en ideell høyttaler med flat anekoisk frekvensgang på aksen vil gi i et normalt bra lytterom. Forskjellen mellom gode høyttalere er gjerne hvor dypt de går i bassen. En helt flat respons i rommet vil ikke være ønskelig. Det blir for tynt og skarpt, og indikerer enten en høyttaler som har stigende frekvensrespons og/eller et veldig lystklingende og udempet rom.

Virkeligheten vil selvsagt være en helt annen enn idealet, og man vil se digre topper og daler i bassen. Det er de stående bølgene i rommet. De dominerer opp til ca 2-300 Hz (avhengig av romstørrelse). Over det vil topper og daler komme så tett at de må ses som en helhet heller enn enkeltvis. Det kan man gjøre ved forskjellige former for glatting på kurve, f eks 1/3 oktav eller 1/6 oktav. Da ser man de store trendene i frekvensgangen. Ut fra trådstarters beskrivelse vil jeg tippe at et slikt bilde vil vise langt mindre nivå enn forventet under ca 150 Hz.

Så kan man grovsortere de forskjellige rådene ut fra hvor stor forskjell de kan tenkes å gjøre:
+/- 10 dB: Subwoofere med nivåjustering, equalizer
+/- 5 dB: Akustisk behandling i rommet, flytte høyttalere eller lytteposisjon, andre høyttalere
+/- 1 dB: Rørforsterkere
+/- 0,1 dB: Høyttalerkabler, andre effektforsterkere
+/- 0,0 dB: Signalkabler

You pays your money and you takes your chance, som det heter.
Håndfast, nyttig og veldig interessant, Asbjørn. Takk! Kan du anbefale en app for iOS som funker bra for slike målinger?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.425
Antall liker
35.206
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg bruker en som heter Spektroid på Androiden min, men jeg er ikke oppdatert på iOS-apper. Fordelen med iOS er at mikrofonen gjerne er tettere integrert i operativsystemet der og at du derfor får mer nøyaktige resultater enn med Android. Det er mange apper å velge mellom. De har blitt riktig avanserte verktøy. Eksempel, uten at jeg har noen erfaring med akkurat denne selv:
https://apps.apple.com/us/app/audio-spectrum/id861956934
 
Sist redigert:
Topp Bunn