Ønsker anbefaling Ønsker mer fyldig lyd(HegelH90+ MonitorAudioSilver300)

Audiojunky2k

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
10
Antall liker
3
Hei!

Som tittel beskriver så er jeg stolt innehaver av Hegel H90(https://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/hegel-h90-2) og et flott sett Monitor Audio Silver 300(https://hometheaterreview.com/monitor-audio-silver-300-loudspeaker-reviewed/) - dette er på mange måter et radarpar.

Hørte dem først hos Soundgarden og ble hellig overbevist der.
Tok dem med hjem og følte at "noe manglet". Lyden er krystallklar og definert, men jeg kunne tenkt meg en ørliten grann mer fylde fra bass og litt rundere lyd - lydbildet blir litt i skarpeste laget for mine ører.

Hegelen har ingen EQ-muligheter og sender lyden rett igjennom, så jeg får ikke gjort så mye justeringer i den enden.

Håper dere kyndige audiofile har noen gode tips å komme med her, det hadde jeg satt stor pris på! Oppsettet består pr.idag kun av Hegel + Høytalerene, ikke noe pre-amp eller annen luriums.

På forhånd takk for alle tips!
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Det er en pre-amp i Hegelen da ;)

Tror det vil hjelpe å vite litt om rommet du har det i, beskrivelse/bilde. Rommet har veldig mye å si for hvordan det høres ut.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis du har hørt samme anlegget et annet sted, og det låt annerledes der, så er det sannsynligvis akustikken din som trenger å gjøres noe med.

Ellers ender du kanskje bare opp i en evig runddans med komponentbytter uten å komme nærmere det du egentlig søker.

Og absolutt ikke tro at f.eks. kabelbytter og lignende er noen løsning på det problemet du opplever. :)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.798
Antall liker
2.783
Torget vurderinger
1
I beste mening: Mitt forslag er rett og slett å bytte utstyr. Monitor Audio er og blir litt for skarpe og pågående i toppen for mange av oss. Bytt til et annet høyttalermerke i første omgang. Gjerne brukte med noen år på baken, de fleste høyttalerprodusentene skrur til diskantskruen for hver nylansering de kommer med. Se for eksempel etter Dynaudio og sonus faber en eller to generasjoner tilbake. Er du ikke fornøyd så lar du forsterkeren gå. Glem forslag om andre kabler og tjukkere gardiner. Du har komponenter som begge går mot det analytiske, det får du ikke gjort noe særlig med uten å finne noe annet.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Akustikktiltak og bytte av signalkabel ble løsningen for meg i anlegg nr 2. Dessuten kan kanskje Dynaudio høytalere være tingen . Snakk med Soundgarden om hva de har gjort for for best mulig lydkv .
 

Audiojunky2k

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
10
Antall liker
3
Det er en pre-amp i Hegelen da ;)

Tror det vil hjelpe å vite litt om rommet du har det i, beskrivelse/bilde. Rommet har veldig mye å si for hvordan det høres ut.


Sent from my iPad using Tapatalk
Rommet de står i er nok ikke optimalt for lyd i utgangspunktet. Skråtaket hjelper sikkert ikke på.

Har forsøkt å sette dem nærmere vegg for å "hjelpe bassen litt" - men merket ikke noen stor forskjell.

IMG_20200305_145631.jpg
 

Audiojunky2k

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
10
Antall liker
3
I beste mening: Mitt forslag er rett og slett å bytte utstyr. Monitor Audio er og blir litt for skarpe og pågående i toppen for mange av oss. Bytt til et annet høyttalermerke i første omgang. Gjerne brukte med noen år på baken, de fleste høyttalerprodusentene skrur til diskantskruen for hver nylansering de kommer med. Se for eksempel etter Dynaudio og sonus faber en eller to generasjoner tilbake. Er du ikke fornøyd så lar du forsterkeren gå. Glem forslag om andre kabler og tjukkere gardiner. Du har komponenter som begge går mot det analytiske, det får du ikke gjort noe særlig med uten å finne noe annet.
Takk for beste mening og tips endog hvor deprimerende tanken på å kvitte seg med et kostelig anlegg måtte være.

Det er noe med å ønske at ting hørtes bedre ut enn de gjør, men jeg klarer ikke lure ørene gitt.
 

Audiojunky2k

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
10
Antall liker
3
Ser den. Han på SG nevnte at sprekere(aka dyrere) kabler kunne hjelpe på, men jeg vet ikke hvor mye det er snakk om, og om de i det hele tatt vil gi mer fylde.

Forslag til aukustiske tiltak gitt min skråtaksbule på bildet over?
 

Audiojunky2k

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
10
Antall liker
3
Takk for tips! Hvilke spesifikke tiltak gjorde du?

Ny høytaler er et stykke ned på listen da re-sell verdien her sannsynligvis er ganske lav.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Demping av rommet er det første jeg ville ha forsøkt. Teppe på gulvet og eksperimentering med høyttalerplassering.
Hva er kilden? Bruker du den innebygde dacen i forsterkeren?
 

Audiojunky2k

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
10
Antall liker
3
Demping av rommet er det første jeg ville ha forsøkt. Teppe på gulvet og eksperimentering med høyttalerplassering.
Hva er kilden? Bruker du den innebygde dacen i forsterkeren?
Takk for tips, teppe kan jeg jo prøve, er det en type teppe som gjør jobben bedre enn andre?

Kilden er optisk ut fra TV. 48kHz på displayet.

DAC bruker jeg vel mest sannsynlig iom. at kilden er optisk?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.130
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gi dem litt tid først. HT trenger noe innspilling. Vet ikke om dine er det. Eksperimenter med plassering.
Absolutt ikke hør på de som anbefaler kabelbytte. Det er ikke der det ligger.
Optisk ut fra TV høres ikke ut som en optimal løsning. Er det noen justeringer lydmessig som er gjort på TV?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Du kan eksperimentere med mer og mindre toe in også.

Er DAC i den også ja. Til musikk er ikke TV generelt regnet som særlig bra kilde men er nok endel forskjell mellom dem.

Tykt teppe gjør mer enn tynt, prøv med ting du har så du hører noe av effekten, to-tre lag med håndklær etc. på gulvet mellom deg og høyttalerne hvis du ikke har noen tepper å prøve.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.618
Antall liker
4.248
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Få lånt deg en god cd-spiller. Da hører du et signal fra en kilde med litt høyere hifi-kvaliteter.
En Marantz, Rega, Pioneer, Creek, NAD, Naim etc vil være en balansert kilde med et godt musikkuttrykk.
Hvis det fortsatt låter for lyst og spisst må du vurdere å bytte ut noe. Har kommet gode tips over her.

M
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Hegel H90 har vel variabel pre-out i tillegg til at Silver 300 har biwire terminaler. Det betyr i praksis at man kan kjøre bi-amping på høyttalerne. En rør-effekt forsterker som kobles til pre-out fra H90, og som videre driver mellomtone og diskant på Silver 300 tror jeg kan være en løsning. Da vil H90 drive bass-elementene til Silver 300 og samtidig være frigjort fra å drive mellomtone/diskant også som den gjør nå.

Problemstillingen blir da å finne en røreffekt-forsterker med en litt avrundet lydkarakter, samtidig som den har lik gain som H90.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.991
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
La anlegget spille litt høyt over tid. Monitor audio er litt stramme i lyden første 200timene, hjelper ikke å spille "bakgrunns lyd", du må trøkke på. Hegel h90 er kanskje litt liten, men burde være håp.
 
P

parafinoksen

Gjest
La anlegget spille litt høyt over tid. Monitor audio er litt stramme i lyden første 200timene, hjelper ikke å spille "bakgrunns lyd", du må trøkke på. Hegel h90 er kanskje litt liten, men burde være håp.
Det er vel da man kobler den ene høyttaleren i motfase og setter høyttalerne mot hverandre?
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Det kan ju vara så enkelt att strömkontakten behöver vändas bara...
Det gjorde precis den skillnaden för mig i just fyllighet och melodiös bas.
Har bytt mycket utstyr på grund av konstig bas och har hela tiden trott att jag haft rätt fas på mina apparater.
Konstigt men sant..
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.991
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
La anlegget spille litt høyt over tid. Monitor audio er litt stramme i lyden første 200timene, hjelper ikke å spille "bakgrunns lyd", du må trøkke på. Hegel h90 er kanskje litt liten, men burde være håp.
Det er vel da man kobler den ene høyttaleren i motfase og setter høyttalerne mot hverandre?
Det du oppnår da er vel at lyden ut i rommet ikke blir så høyt, har ikke noe med tiden det tar å spille dem inn tror jeg.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
De som har kjøpt nye Klipsch vet hvor lang tid det kan ta å få spilt inn ett par høyttalere. Men det er ikke bare høy-effektive høyttalere som kan være sære på innspilling.
De små Roksan høyttalerne mine måtte knørves noe inn i gampen før de spilte bass som de skulle. Mens Krix'ene jeg hadde endret seg nesten ikke i det hele tatt.

Så gjør som foreslått over her, snu fasen på den ene høyttaleren og la de spille mot hverandre. Spill noe basstung musikk så du ser bassene jobber en del.

Noe annet som kan anbefales er om du har noen rølpete kompiser så er det veldig effektivt å invitere dem over på noen øl også. :cool:
 
X

X186841

Gjest
Har hatt den komboen der med samme inntrykk. Taper vel minst på forsterkeren, så ett bytte til en Marantz eller Rotel forsterker kunne hjelpe litt. Jeg synes ihvertfall Marantz PM8005 og en Rotel RA1592 ga litt fyldigere lyd på Silver 300.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
Jeg har akkurat vært gjennom samme problematikken. Testet fem forskjellige høyttalerpar og omtrent like mange forsterkerkombinasjoner, det siste halvåret. Veldig mye falt på plass da jeg fikk Harbeth høyttalere i hus. Resten av puslebitene traff da denne kom i hus i dag:

8B385E68-D9CC-4723-A497-09D1F2EEDEC2.jpg
 
P

parafinoksen

Gjest
La anlegget spille litt høyt over tid. Monitor audio er litt stramme i lyden første 200timene, hjelper ikke å spille "bakgrunns lyd", du må trøkke på. Hegel h90 er kanskje litt liten, men burde være håp.
Det er vel da man kobler den ene høyttaleren i motfase og setter høyttalerne mot hverandre?
Det du oppnår da er vel at lyden ut i rommet ikke blir så høyt, har ikke noe med tiden det tar å spille dem inn tror jeg.
Nei, korter ikke tiden, men det gjør det litt mer levelig mens innspillingen pågår :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.300
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Har du preout på forsterkeren og er fornøyd med lyden ellers? Skaff en sub og koble den på preouten. Det jeg har hørt av monitor audio er ikke direkte dypbass, og oppsettet kan ha godt av litt support med mer membran-areal på si. Er det pre-del der du også kan justere crossover så kan du dele høyere på bassen enn å la den prøve å gå helt ned i spekteret som avlaster forsterkeren litt med kombinasjon av sub.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Kjøp en bedre effektforsterker og to subwoofere.
Jeg ville også ha dempet førsterefleksjon i skråtaket.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Takk for tips! Hvilke spesifikke tiltak gjorde du?

Ny høytaler er et stykke ned på listen da re-sell verdien her sannsynligvis er ganske lav.
Du kommer nok til å tape en kr på å bytte høyttalere, så jeg skjønner att det ikke er første valget. Det er dessverre slik att det er de som utgjør den største forskjellen. Det kan jo hende att du venner det litt til den nye lyden som tiden går også og høyttalerne får gått seg litt til. Ellers kan du prøve å få lånt deg en annen forsterker å høre om det kan gjøre nok ville du nok kommet litt bedre ut av det økonomisk da Hegel bør være meget lettsolgt til en grei pris. Test gjerne med for eks Yamaha A-S1100 eller Denon PMA 1600 som burde klare å rette litt på det du sliter med.
 
X

X186841

Gjest
Prøvde Denon PMA 1600 på de høyttalerne og det var ikke spesielt bedre, heller verre med digitalt.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Prøvde Denon PMA 1600 på de høyttalerne og det var ikke spesielt bedre, heller verre med digitalt.
Det var litt uventet, fordi jeg har testet den litt på forskjellige kombinasjoner med godt hell, men Yamaha og Rotel samt Marantz burde være ganske safe valg til det bedre.
 
X

X186841

Gjest
Denon var best på platespiller men digital delen var i mine ører litt laber.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Legg til et par subwoofere (eller fler).

Nesten hele klangfargen du hører handler om høyttalere, rom, og kombinasjonen av de to. Høyttalerne har ganske bra frekvensgang, men de går ikke veldig dypt og har lite nivå i bassen. Det er en «festkul» ved 150 Hz for å kompensere, men ditt rom er nok ganske lystklingende i utgangspunktet, og dine ører går tydeligvis ikke på det trikset.

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-300-loudspeaker-measurements
B1A632EC-05D1-47F9-9E52-D9D27DC174CF.jpeg


Hvis du er litt uheldig er også avstanden fra høyttalerbaffel til frontvegg slik at refleksjonen fra vegg helt eller delvis kansellerer «festkulen», og da vil det bli riktig spinkelt. Kanselleringen skjer ved en frekvens hvor det er en kvart bølgelengde fra frontbaffelen til veggen, f eks for 70 cm avstand 345/0,7/4 = 123 Hz.

Jeg ville kjøpt to eller fire små subwoofere, satt dem i hjørnene av rommet, satt delefrekvensen på subwooferne til 80-90 Hz, stappet raggsokker eller lignende i bassrefleksportene på høyttalerne, og skrudd opp volumet på subbene til det låt bra. Jeg ville også dratt frem høyttalerne til samme avstand som kanten på benken, eller enda litt lenger frem, både for å få kanselleringen ned i subwoofernes arbeidsområde og for å unngå diffraksjon fra benken og det som står på den.

Neste steg ville vært å sette inn en equalizer for å justere klangbalansen på den måten og for å korrigere for stående bølger i rommet.

Bytte av forsterker gjør bare minimal forskjell (om noen), og å fikse dette med bytte av kabler kan du bare glemme. Det gjør ingen praktisk forskjell annet enn på dekningsbidraget hos forhandleren.
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Jeg har akkurat vært gjennom samme problematikken. Testet fem forskjellige høyttalerpar og omtrent like mange forsterkerkombinasjoner, det siste halvåret. Veldig mye falt på plass da jeg fikk Harbeth høyttalere i hus. Resten av puslebitene traff da denne kom i hus i dag:

Vis vedlegget 573482
Den funker bra på monitor Audio.
 
P

parafinoksen

Gjest
Takk for tips! Hvilke spesifikke tiltak gjorde du?

Ny høytaler er et stykke ned på listen da re-sell verdien her sannsynligvis er ganske lav.
Ja, du vil tape penger, men du kan kjøpe brukte høyttalere, så da kan du i teorien gå ut i null likevel. Det ligger et par Pylon Ruby på finn til 6500 kr. De har jeg forstått har en nøytral / litt varm lydsignatur.
 
Sist redigert av en moderator:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.865
Antall liker
26.614
Sted
Oslo/Grebbestad
Handlet til en kamrat Monitor Silver RS6 og en Hegel H100 det spiller veldig bra! fyldig og behaglig lyd uten og bli slitsom oppover, plassert i en vanlig møblert stue.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei!

Som tittel beskriver så er jeg stolt innehaver av Hegel H90(https://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/hegel-h90-2) og et flott sett Monitor Audio Silver 300(https://hometheaterreview.com/monitor-audio-silver-300-loudspeaker-reviewed/) - dette er på mange måter et radarpar.

Hørte dem først hos Soundgarden og ble hellig overbevist der.
Tok dem med hjem og følte at "noe manglet". Lyden er krystallklar og definert, men jeg kunne tenkt meg en ørliten grann mer fylde fra bass og litt rundere lyd - lydbildet blir litt i skarpeste laget for mine ører.

Hegelen har ingen EQ-muligheter og sender lyden rett igjennom, så jeg får ikke gjort så mye justeringer i den enden.

Håper dere kyndige audiofile har noen gode tips å komme med her, det hadde jeg satt stor pris på! Oppsettet består pr.idag kun av Hegel + Høytalerene, ikke noe pre-amp eller annen luriums.

På forhånd takk for alle tips!
Fyldigere lyd med Hegel:
Vienna Acoustic Mozart
Kan vere vert å sjekke ut
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.909
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Handlet til en kamrat Monitor Silver RS6 og en Hegel H100 det spiller veldig bra! fyldig og behaglig lyd uten og bli slitsom oppover, plassert i en vanlig møblert stue.
RS6 er ikke en vanskelig høyttaler å få til. Dette er en høyttaler som trives godt med rør med moderat effekt.
 
Topp Bunn