Økende diskantaversjon og lyttetretthet...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Bakgrunn:
Har alltids satt pris på en klar og åpen lyd med detaljrikdom, andre vil kanskje kalle det er analytisk lyd. Kan ikke fordra ullen og tilbakelent lyd. Liker med andre ord å sitte på første benk og ikke 10de rad.

Observasjoner:

1.Svært mange anmeldere dvs stort sett over 40+ roser anlegg med "sweet tremble" ikke aggresiv topp etc, deilig rørlyd osv osv. Det samme gjentar seg på diverse forum.

2. Når jeg nå selv er godt over 40 begynner jeg også å irriterte meg og å bli "trøtt" av overdrevent lyse innspillinger. Paradokset er at jeg slett ikke hører stort fra 12-15kHz og oppover . Gjorde en test med testCD med 17åringen i huset (på moderate volum 75-80dB), hun hørt til 19kHz,mens jeg bare fikk "vont/sliten" i hodet over 12kHz  og fikk akutt lyttetretthet. Har faktisk ikke skjønt hva lytteteretthet er før nå, men nå er jeg blitt sterkt irritabel over for "lyse innspillinger". 

3 Eksempel:
Fikk låne en hjemmebrent CDsamling av BigBang. En del av de enkle sangene dominert av enkel nærmiket gitarspill  ala Nils Lofgren  acoutsic live "Keith Don't go" var helt uutholdelig å høre på i mine eller så gode Grado SR125 hotetelefoner.  På anlegget ble det mye bedre, men må konstatere at jeg nå er helt avvent "lys og detaljert lyd"..Og det skjedde ganske brått.. :eek:

Spørsmål:
Den egentlige diskanten vi hører som detaljer på gitartsill etc er egentlig fra 2-8kHz. Når alderen reduserer observasjonsevnen mht av nye høyeste frekvensen (12k-15-20kHz),  skulle man forvente å ønske "mere diskant", ikke mindre,... merkelig ??? Er det andre som har efaringer på dette  eller jeg  den alene om å ha blitt smittet av  diskantskrekk?? Er dette en normal audiofil psykose? Fysiskl aldring eller et audiofil alderstegn?? hmmm.....

mvh
Sleiven

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.062
Sv: Økende diskantaversjon og lyttetretthet...

Mine observasjoner:

1) Nærmer meg 40, og ikke-aggresiv topp er absolutt et must. Liker heller ikke tilbakelendt og ullen lyd. Men derimot nøytral, åpen og bredbåndet lyd.

2) Du må IKKE forveksle stor båndbredde oppover i lyden, med mye diskant. Paradokset er at hvis du har meget stor båndbredde i lyden (spesielt i en digital sammenheng, sammens med minimalt med støy) vil du oppleve at diskanten "forsvinner", tilbake er bare overtoner sammens med mye luft, rom og oppløsning. Og dette fører definitivt ikke til lyttetretthet, men høres veldig virkelighetstro ut.

3) Lys og detaljert lyd er det samme som HiFi-lyd. Mange hifientusiaster lytter bevist etter hvordan diskanten, mellomtonen og bassen høres ut i et gitt anlegg. Så lenge du tror at det skal være slik at stereoanlegget må inneholde "diskantlyd" og "basslyd", så lenge vil du hindres i å ta neste steget opp, nemlig det å innse at stereoanlegget kan begynne å nærme seg den virkelige akustiske lyd, hvor bass, mellomtone og diskant smeltes sammens til en lydlig enhet.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.062

Angående lyse og diskantrike innspillinger. Vi diskuterte nettopp JVC XRCD K2 utegaver av klassiske innspillinger over på steve hoffman forum. De aller fleste XRCD K2 utgivelser er mastert ganske lyst og "diskantrikt". D.v.s. at de er gitt et markant EQ- løft rundt 3-5 kHz området. Mange hiFi entusiaster opplever da at disse Cd'er låter mere åpent og detaljert. Andre igjen (som meg) kan stort sett ikke fordra disse utgivelser. Fordi at de på et godt anlegg blir brutalt "avkledt", og låter da lyst, litt pågående, svakt mekanisk og dertil øretrettende, spesielt etter ei stund med lytting. Og slik er mange CD'er mastret i dag, lagd for å tiltrekkes et øyeblikks oppmerksomhet. NB! Dette har ingenting å gjøre med unødvendig bruk av komprsjon/digital limiting.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum

Sleiven skrev:
Spørsmål:
Den egentlige diskanten vi hører som detaljer på gitartsill etc er egentlig fra 2-8kHz. Når alderen reduserer observasjonsevnen mht av nye høyeste frekvensen (12k-15-20kHz), skulle man forvente å ønske "mere diskant", ikke mindre,... merkelig ??? Er det andre som har efaringer på dette eller jeg den alene om å ha blitt smittet av diskantskrekk?? Er dette en normal audiofil psykose? Fysiskl aldring eller et audiofil alderstegn?? hmmm.....

mvh
Sleiven

Jeg er også godt vaksinert mot denne HiFi diskanten (og ditto bass)

Det verste eksemplet jeg har på dette er lyden i Oslo Spectrum - hvorvidt dette skyldes et PA anlegg som ikke makter bedre, eller teknikere med lydidealer milevis fra mine, aner jeg ikke.

Har ikke tall på alle konserthus jeg har opplevd, hovedsakelig med klassisk orkestermusikk og opera, og sitter gjerne i 1. tredel av parkett.

Felles er at lyden har et fokus på mellomregister som få anlegg klarer (eller er laget for) å gjengi.
Diskanten er aldri hørbar isolert og bassen er faktisk en smule "romlete" ettesom f.eks. en paukevirvel 100 meter unna ikke sitter i ørene i et konserthus på samme måte som når du sitter 3 meter fra 2 stk. 12" drevet av 1000W ICE eller hva det skulle være man har kokt ihop på hjemmebane.

Men; totaliteten er likevel noe som aldri gir lyttetretthet og det går an å høre "sjelen" i musikken, og det er det jeg vil....:)

Godt rørutstyr er blitt min vei til dette målet.

mvh Ole

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Ole skrev:
Felles er at lyden har et fokus på mellomregister som få anlegg klarer (eller er laget for) å gjengi.

mvh Ole
Dette kan vel sies å ha vært lydidealet før man begynte å bruke PA-anlegg. Mangel av "diskant" har vært et ankepunkt mot feks elektrostater som Quad osv i de fleste hifi-tidsskrifter opp gjennom årene. Sett sammen et typisk 50 eller 60-tallsanlegg og du vil sikkert synes det er alt for lite i toppen og bunnen. Dette med diskant er noe som dukket opp sammen med rocken, og dypbass kom med digitalalderen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.529
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Det er ikke mangel på diskant i et elektrostat/røroppsett. Diskanten er der i det øyeblikket den er påkrevet. For mange virker dette som "mørk" lyd. Jeg synes ikke det er en treffende beskrivelse.
mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.020
Sted
Østfold

Jeg tror ikke dette egentlig har med alderen å gjøre men mer med erfaring å gjøre. Det er en del tekniske faktorer som gir "typiske" problemer i diskantområdet.

1: Energifordelingen i diskantområdet er som regel med ganske stor overvekt i området 3-5kHz (om vi sier at diskanten begynner omtrent ved 3k). En typisk opptaksfeil (hør for eksempel på Katie Meluha) er at de kjører ekkomaskinene uten EQ. S-lydene absorberes i et normalt rom kraftig av tepper, gardiner, møbler, mennesker med klær osv osv, og RT60 i frekvensene 3k og opp har markant kortere etterklangstid enn frekvenser under 1k. Dette gjør at vi raskt identifiserer ting som litt feil når mellomtoneekkoet er relativt sett langt mindre fremtredende.

2: Ørets følsomhetskurve er ikke helt lik fra menneske til menneske, men det er ganske vanlig å ha ørets beste følsomhet i området 3-7kHz (som passer bra med gitarenergien som Sleiven nevner). Min maksfølsomhet begynner for eksempel ved ca 2,5k, strekker seg til 9k og over 17k synes jeg det er vanskelig å høre noe som helst. Det vil imidlertid si at har man noe feil i området der øret er som mest følsomt så vil det lett avsløres. Punktet hvor man forlater komfortsonen inntreffer nok i praksis også langt lengre ned i nivå ved disse frekvensene enn ved lavere og høyere frekvenser.

3: Om man sender ut et signal fra en normalspredende høyttaler og måler etterklangstiden vil man normalt se at man har et energioverskudd over delefrekvensen til diskanten. Dette fordi diskanten har svært mye bedre spredning enn mellomtonen på de aller fleste konstruksjoner. Når man da legger til at disse som regel deles i nedre del av ørets maksimale følsomhetsområde betyr det at vi også svært lett hører denne overgangen.

4: Ved forvrengning i transistorforsterkere snakker vi ofte om svært høye harmoniske, samt forvrengningskomponenter som er primtallsorienterte og med de mange harmoniene vil man, nesten uansett hva man spiller av, ha harmonisk forvrengningsenergi i ørets mest følsomme område. Det er jo ikke noe mer hokus pokus enn at her er øret mer følsomt, også for forvrengning, enn i noe annet område.

5: Lave harmoniske forvrengningskomponenter er noe som i hovedsak kommer fra høyttalerne. Med harde mellomtonemembraner vil dette problemet være ekstra stort i ørets mest følsomme område. Når man kommer til 1/3 av den første oppbrytningsfrekvensen begynner membranene å lagre store mengder energi som slipper ut til omgivelsene i et ganske kaotisk mønster. Det vil si at ved en typisk oppbrytningsfrekvens ved 6kHz for en 6,5" i aluminium eller spesielt harde plast og papirmembraner vil innebære problemer allerede ved 2kHz, noe som i de aller fleste tilfeller er under delefrekvensen mot diskanten.

6: En god del innspillinger er mastret på høyttalere med den berømte BBC-dipen. Denne ligger i området 3-5kHz. Det betyr at vondt blir verre for dem som skal spille av musikken.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15

En enkel test for å avgjøre om diskantgjengivelsen god nok: Anlegget må kunne gjengi naturlig S-lydene til mannen som leser opp dagsnytt. Hvis ikke har man en jobb å gjøre...

En gammel "hi-fi sannhet" er visstnok at på et godt og velavstemt anlegg heller lyden subjektivt en anelse mot det mørke. Om det er mangelen på forvregning som gir dette inntrykk, eller-som noen sier- om det av en eller annen grunn gir best resultat om frekvenskurven objektivt faktisk heller litt nedoverbakke vet jeg ikke sikkert.
Mange foretrekker å vinkle høyttalerne litt ut i forhold til lytteposisjonen. Og det kan igjen peke i samme retning (så og si). No

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0

tag konsekvensen - drop cd og køb en grammofon.

B

Back_Door

Gjest

Nå er det vel også et faktum at man generelt blir fortere trett av det meste ved økende alder.. ;)
Eksempel: En 50-åring orker ikke "head-bange" like lenge som en 16-åring.
Dette KAN ha noe med problematikken i denne tråden å gjøre.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.245
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Nu, ja jo... Jeg velger å se det mer som en gradvis mer forfinet smak hva angår både musikk og lydgjengivelse. Passert 50, jeg, og med unntak av gamle opptak som er av så åpenbar kunstnerisk kvalitet at jeg ville hørt på det fra voksrull (for å låne Valentinos beskrivelse) finner jeg meg allergisk for fremtredende sibilanter og i særlig grad dypbass som ett eller annet ledd i kjeden ikke kontrollerer. Greit nok at du i en konsertsal kan ha en bassetterklang som hele tiden gir en bakgrunnsmumling, og at du tilogmed hører paukenisten ideligen stå og stemme, men jeg vil høre hestetaglet på kontrabassen!

Bernt K

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.015

Hva med å se etter høyttalere med en god silkediskant? Dynaudios diskanter(og høyttalere) har jo rykte på seg for å være oppløste og luftige, uten å bli slitsomme. Dette kan jeg av erfaring skrive under på, har hatt Contour 1.4, C2, C3 i hus, samt hørt masse på Contour 3.4.

Lyttetretthet er et begrep jeg aldri bruker i heimen;)

B

Back_Door

Gjest

berxter skrev:
Nu, ja jo... Jeg velger å se det mer som en gradvis mer forfinet smak hva angår både musikk og lydgjengivelse. Passert 50, jeg, og med unntak av gamle opptak som er av så åpenbar kunstnerisk kvalitet at jeg ville hørt på det fra voksrull (for å låne Valentinos beskrivelse) finner jeg meg allergisk for fremtredende sibilanter og i særlig grad dypbass som ett eller annet ledd i kjeden ikke kontrollerer. Greit nok at du i en konsertsal kan ha en bassetterklang som hele tiden gir en bakgrunnsmumling, og at du tilogmed hører paukenisten ideligen stå og stemme, men jeg vil høre hestetaglet på kontrabassen!

Bernt K
Kan vi si at ved økende alder, blir man mindre glad i overdrivelser for selve overdrivelsens skyld?

Jeg nærmer meg selv 50, men liker fortsatt godt et skikkelig basspunch. Poenget er dog at denne bassen må ha en naturlig sammenheng i komposisjonen.

S

slowmotion

Gjest

Back_Door skrev:
berxter skrev:

Bernt K
Kan vi si at ved økende alder, blir man mindre glad i overdrivelser for selve overdrivelsens skyld?

Jeg nærmer meg selv 50, men liker fortsatt godt et skikkelig basspunch. Poenget er dog at denne bassen må ha en naturlig sammenheng i komposisjonen.

Interessant tråd dette. Nærmer meg snart 50 selv, men har vel i årevis vært mye mer opptatt av
kropp, nerve, dynamikk, blod og drama ...

...enn "hifi-lyd".

Hva nå det er.

;)

Men ordentlig dynamikk og dypbass være med...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76

....akkurat dette er forklaringen på hvorfor NON-OS Dac'er er populære...!

Arne K 8)

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum

berxter skrev:
Greit nok at du i en konsertsal kan ha en bassetterklang som hele tiden gir en bakgrunnsmumling, og at du tilogmed hører paukenisten ideligen stå og stemme, men jeg vil høre hestetaglet på kontrabassen!
Bernt K
Noen vil høre hestetaglet andre vil ha totaliteten, jeg vil det siste.

Jeg og kan bli imponert av denne "sitte i orkesteret" effekten, og har som utøver nok av erfaringer med flg. lyder:

- trompetisten som blåser ut siklet sitt
- fiolinisten som skraper når D strengen har mistet litt omspinn
- den nervøse gnikkingen med foten til han som har nye sko som piper mot parketten
- dirigenten som absolutt må synge og stønne under piano partiene
- han som aldri er fornøyd med hvor notestativet står og flytter det mellom annenhver blading
- klikkingen i ventilene til klarinetten

osv. osv...

Når jeg har kjøpt billett er det for å høre THE MUSIC! ikke alt dette andre jeg hører når jeg selv sitter å spiller...

mvh Ole

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.245
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Da snakker vi forbi hverandre; det jeg mener er at jeg vil høre at det er en ansats; ikke bare en underliggende dyp F som sniker seg inn og ligger der som en udefinert rumling. Smekket når paukenisten treffer E; helst ikke pirkinga hans mens han stemmer. Hornisten som sprekker er selvsagt OK, og kan ikke unngås live. Trompetistsikkelet slipper jeg heldigvis i salen, selv om jeg nok har produsert noen desiliter som glad amatør.

Bernt K

B

Back_Door

Gjest

Ole skrev:
berxter skrev:
Greit nok at du i en konsertsal kan ha en bassetterklang som hele tiden gir en bakgrunnsmumling, og at du tilogmed hører paukenisten ideligen stå og stemme, men jeg vil høre hestetaglet på kontrabassen!
Bernt K
Noen vil høre hestetaglet andre vil ha totaliteten, jeg vil det siste.

Jeg og kan bli imponert av denne "sitte i orkesteret" effekten, og har som utøver nok av erfaringer med flg. lyder:

- trompetisten som blåser ut siklet sitt
- fiolinisten som skraper når D strengen har mistet litt omspinn
- den nervøse gnikkingen med foten til han som har nye sko som piper mot parketten
- dirigenten som absolutt må synge og stønne under piano partiene
- han som aldri er fornøyd med hvor notestativet står og flytter det mellom annenhver blading
- klikkingen i ventilene til klarinetten

osv. osv...

Når jeg har kjøpt billett er det for å høre THE MUSIC! ikke alt dette andre jeg hører når jeg selv sitter å spiller...

mvh Ole
Dersom disse lyder ikke skal være hørbare fra et liveopptak, må enten innspillingsutstyret eller avspillingsutstyret være av dårlig kvalitet. M.a.o. på et godt anlegg blir det et nødvendig onde.
På studio-opptak blir slike ulyder fjernet.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2

Jeg tror det er viktig i denne sammenhengen å legge alle ideer om at det finnes "klasselikheter" fra seg.

Jeg har nå et "heldigitalt" anlegg, dvs. dac med digital volumkontroll og nuforce pwm forsterkere.
Jeg har nå langt "mørkere" lyd enn da jeg hadde transistor fra primare. samtidig kommer sannelig diskanten frem på fioliner og annet som skal klinge ekstremt lyst og luftig. Dette er jo omvendt av hva man skulle tro hvis man skal tro på alle som sier at alt digitalt er hardt og lyst.
Og det er ingen sibilanter på nrk heller :=)

Jeg tror rett og slett at det finnes utstyr som ikke overdriver diskant for å "imponere" og mye ustyr som desverre gjør dette. Man må bare lete riktig?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum

berxter skrev:
Da snakker vi forbi hverandre; det jeg mener er at jeg vil høre at det er en ansats; ikke bare en underliggende dyp F som sniker seg inn og ligger der som en udefinert rumling. Smekket når paukenisten treffer E; helst ikke pirkinga hans mens han stemmer. Hornisten som sprekker er selvsagt OK, og kan ikke unngås live. Trompetistsikkelet slipper jeg heldigvis i salen, selv om jeg nok har produsert noen desiliter som glad amatør.

Bernt K
Ja, det er mulig. Jeg vil også høre ansatsen, jeg vil høre detaljer, men viktigst av alt er det totale inntrykket som selvsagt betinger dynamikk, oppløsning og detaljer, men jeg er blitt såpass voksen (eller bedre "moden"...) at jeg ikke lenger betaler for HiFi imponatoreffekter.

I et godt liveopptak trenger man ikke høre det jeg nevnte i forrige innlegg, man hører det ikke fra salen et et større hus og man hører det heller ikke på opptak med mindre det er tatt opp med mange mic'er og mikset etterpå. Da kan det høres, men det gjør ikke verken musikken eller anlegget bedre :)

Men; jeg vet mange elsker disse siklelydene, skognikkingen og noteraslingen fordi det gir en følelse av nærhet. Jaja, dem om det. Greit å være ulike.

Ole

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.270
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20

Mange lar seg forføre av nevne "siklelyder",knikking i strenger osv. Selv foretrekker jeg at det låter mest mulig "live". Det vil si at anlegget får frem instrumentene mest mulig troverdig (refererer til akustiske instrumenter).
Er lenge siden jeg lyttet til bass og diskant for å si det sånn,(fyllte nettopp 50).
Har faktisk blitt spurt om f.eks hvordan bassen er i anlegget mitt, og måtte tenke meg grundig om hva jeg skal svare - jeg lytter til musikken kort og godt !

Tror nok måten man tilnærmer seg lyd på er en modningsprosess, slik at preferansene forandrer seg noe over tid, og at de fleste derfor foretrekker andre kvaliteter i anlegget med alderen. Skal ikke legge skjul på at musikk-smaken min også har forandret seg, eller kan man si blitt kraftig utvidet med årene.

B

Back_Door

Gjest

Jeg kan ikke skjønne hvordan et anlegg som er oppløst, dynamisk og som gjengir detaljer og instrumenter troverdig, skal kunne utelate skognikking, noterasling og lignende. Vel og merke dersom disse lyder er med på opptaket.. Skal man bruke en form for filter??

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Espen R er inne på noe av det mest vesentlige her: Vi må skille mellom for mye diskant og båndbredde. God diskantgjengivelse er både luftig og detaljert, men vil ikke fremheve f. eks. klarinettens mekaniske lyder på bekostning av det musikalske - hvis det ikke er gjort feil i produksjonen eller man anvender instumenter med bråkete mekanikk (for eksempel en del periodeinstrumenter).

Et annet aspekt av dette med ubehag og lyttetretthet er flyt og sammenheng i gjengivelsen. Det er vanskelig å isolere eller trekke ut hvilke enkeltelementer som bidrar mest i uheldig retning her, men jeg vil forsøke meg med en analogi. En virkelig god instrumentalist får flyt og sammenheng i spillet ved å ha et stabilt basis-tempo og stødig rytme ganske uavhengig av hvor teknisk lette eller vanskelige de ulike partiene i musikken er, samtidig som han har overskudd til tonekvalitet, foredrag, frasering osv. For å komme dit, kreves talent, konsentrasjonsevne og store mengder hardt arbeid. Hvis tilhøreren ikke er fundamentalt uenig i selve tolkningen av musikken eller selve musikken, vil han slappe av, nyte det musikalske innholdet og i det hele tatt ha en positiv opplevelse. Jeg har i tiltagende grad samme type tilnærming til hifi. Det handler i mindre og mindre grad om ekstra effekter, og mer og mer om færrest mulig forstyrrende elementer i gjengivelsen - fordi det hemmer flyten og sammenhengen. Klangbalansen kan nok variere noe, men bør under ingen omstendigheter bli for lys.

B

Back_Door

Gjest

Vår følsomhet for overdreven diskant, kan nok også ha sammenheng med menneskets aversjon mot skarpe og høye lyder generelt. Dette tror jeg tiltar med alderen, på tross av at våre ører ikke klarer å høre disse frekvenser like godt som i ung alder.
Et godt anlegg bør være overdimensjonert i forhold til oppgaven. Det blir som med en bil. Dersom motoren har overskudd av krefter, kjører bilen mer uanstrengt og komfortabelt.
Dermed bør et anlegg ha overskudd av power og store nok høyttalere i forhold til rommet. Kontroll på refleksjoner er også et element som bør kunne begrense lyttetretthet.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Bass er også viktig da...

Fostex subwoofer/Midwoofer...

Jeg liker dynamikk altså. Men som sagt, løs bass er ikke helt det je liker heller da.

:p

Eller, skal vi snakke bass... hehe... Har dere sett på NAKEN?

mvh

Y

ymir

Gjest

gjør lyttetrettheten seg gjeldene kun ved lytting over stereoen,eller også på live konsert,akustisk/PA. Jeg blir aldrig lyttetrett av live akustisk musikk,kun over svært dårlige PA og stereoanlegg.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.728
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48

Cobra2 skrev:
....akkurat dette er forklaringen på hvorfor NON-OS Dac'er er populære...!

Arne K 8)

enig i at NOS dacer er mere ørevennlige,men på en måte er det litt paradoksalt idet de uten filtre går langt over vanlig redbook-format i høyfrekvensen
mvh
Leif "NOS USB PC AUDIO" Christensen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.020
Sted
Østfold

Back_Door skrev:
Jeg kan ikke skjønne hvordan et anlegg som er oppløst, dynamisk og som gjengir detaljer og instrumenter troverdig, skal kunne utelate skognikking, noterasling og lignende. Vel og merke dersom disse lyder er med på opptaket.. Skal man bruke en form for filter??
Det er vel heller ikke poenget, men for enkelte kan det synes om at 5dB ekstra i diskanten for å forsterker nettopp disse detaljene er ensbetydende med nirvana (ikke gruppa men opplevelsen ;D ), og det er vel noe av dette tråden handler om.

K

kbwh

Gjest

Det finnes vel opptil flere dyre høyttalere som tar steget opp 5dB i overgangen mellomtone/diskant (jeg husker bare en ved navn).

B

Back_Door

Gjest

Snickers-is skrev:
Back_Door skrev:
Det er vel heller ikke poenget, men for enkelte kan det synes om at 5dB ekstra i diskanten for å forsterker nettopp disse detaljene er ensbetydende med nirvana (ikke gruppa men opplevelsen ;D ), og det er vel noe av dette tråden handler om.
Enhver ubalanse i livet, kan føre til tretthetssyndrom.. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.020
Sted
Østfold
Bumper dette interessante temaet her i tilfellet det skulle være noen som ikke fikk det med seg.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum

Snickers-is skrev:
Back_Door skrev:
Snickers is har rett, mitt poeng var at jeg verken søker eller imponeres (nå lenger...) av å høre skognikking og noterasling. For slike lyder høres svært sjelden fra en god plass i salen. Ja, de høres på et bra anlegg om de finnes på opptaket, men jeg vil altså ikke ha disse betont/forsterket. Ei heller filtrert vekk.
Det er gang på gang volum og presens i mellomtoneområdet som griper meg i gode konserter i bra saler/hus, og som jeg har sagt før er bassen ofte "utflytende" og uten den smekk som egne 12" eller 15" kan varte opp med, men det plager meg altså ikke.
Diskanten er også meget mer distansert, men den sprekker aldri ved høye volum og den bevarer klangfarge hele veien (frekvens og volum) Dette siste er ikke lett å få til hjemme. Men det er en grunn til at jeg aldri blir lyttetrett på gode akustiske konserter.
Men om man foretrekker sitte på 1. rad eller også mellom musikerne kan jeg skjønne at man gjerne vil ha denne type lyd også hjemme - jeg var slik for endel år siden, men man endrer seg jo over tid...heldigvis???

mvh Ole

B

Back_Door

Gjest
Ok,da tror jeg vi snakker samme språk.
Eksempelet med skognikking kan dog misforstås. Dersom vi forholder oss til at vi ikke ønsker en overdreven diskant ved den heving som ofte forekommer i en del anlegg, blir det lettere å forstå. En slik nivåheving vil jo selvfølgelig også føre til at "ulyder", i den grad de er kommet med på opptaket, også fremheves.
Det vi snakker om ,er vel den tendens til "juks" som noen produsenter prøver seg på, ved å lage "hifi-lyd" ved hjelp av forsterkning av diskant og ofte bass på bekostning av helhetens balanse.Dette kan nok imponere en del lyttere, men har ikke noe med naturtro gjengivelse å gjøre.
For mitt vedkommende, er det uansett avgjørende at anlegget har mulighet til å gjengi f.eks. skikkelig basstrøck, der det i fra musikernes side er meningen at nettopp dette skal komme frem til lytteren.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Har klart å sette sammen et anlegg nå, som gjør det mulig å spille av alt mulig uansett frekvens fokus uten at det går ut over ørene mine. Min søken går på å finjustere oppløsning etc. max uten at det skaper lyttetretthet, blir man lyttetrett, har man gått steget for langt, og må fintune tilbake igjen.

Det er så lett å gjøre feilkjøp, man blir fasinert av en oppløsthet som gir enn frysninger på ryggen og nærmest tårer i øynene, men når man har hatt anlegget i stuen en stund, finner man ut at det som skaper frysninger/tårer på enklete innspillinger, også ødelegger for mangen av de andre innspillingene ved at det oppstår lyttetretthet.
Et anlegg som skaper lyttetretthet og favoriserer noen få innspillinger, er ikke komplett, og fullfører dermed ikke sin misjon, som i min drømmeverden, er å gi meg max ut av hver innspilling uten å skape lyttetretthet på noen av dem. Dette er en balanse som det er vanskelig å finne, men jeg er der nå nesten etter mye frem og tilbake, selv om jeg vil forsøke å få enda mer ut av anlegget, dette er en evig søken.

PS! Å få 100% ut av hver innpilling med et anlegg, går kun i en drømmeverden, men målet er å komme så langt som mulig med anlegget man har lagt pengene sine i.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
amen. opplest og vedtatt, kloke ord janhella..
jakr

B

Back_Door

Gjest
Begrepet lyttetretthet kan nok også vinkles på en annen måte. For min egen del, vil jeg på et eller annet tidspunkt kunne oppleve lyttetretthet, selv om anlegget er i perfekt harmoni.
Dersom vi virkelig lytter til og nyter musikk, og ikke bare har den som muzak, er det en form for kunstopplevelse. Da kan vi sammenligne med å gå på kunstgallerier og se på malerier. Et kjent fenomen for turister i f.eks. Paris, er at de gaper over for mye og opplever en form for mental utmattelse. Jeg foretrekker dermed musikk i passelige doser.
Dette ment bare som en liten, men viktig, digresjon til den mer tekniske side av denne tråd ;)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Noen CD'er har god lyd og det er foretatt fornuftige EQ valg, men ikke mange.
Denne tråden burde handlet mer om mastering, ikke om å ha passert 50 år og perfekt anlegg.

B

Back_Door

Gjest
Boffen skrev:
Noen CD'er har god lyd og det er foretatt fornuftige EQ valg, men ikke mange.
Denne tråden burde handlet mer om mastering, ikke om å ha passert 50 år og perfekt anlegg.
Du har rett i at det kan være en umulig oppgave for et anlegg å rette om en dårlig innspilling. Uansett setter også denne tråden fokus på at man har en tendens til å prioritere annerledes med økende erfaring(les alder ;))

Topp Bunn