Økende diskantaversjon og lyttetretthet...

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Har nettopp fått meg en liten (cheap ass) Behringer 4-ch. headphone amp til bruk i mitt liksomstudio. På den er det level-control og VU-meter på input, samt level-control og VU-meter på output. Når jeg avspiller plater gjennom den er det overraskende ofte veldig lite utslag. Justerer nivået opp slik at det akkurat ikke klipper og der står den. Mens på de platene med behagelig lyd er det svært så mye bevegelse. Fucking annoying. :mad:

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Back_Door skrev:
Boffen skrev:
Noen CD'er har god lyd og det er foretatt fornuftige EQ valg, men ikke mange.
Denne tråden burde handlet mer om mastering, ikke om å ha passert 50 år og perfekt anlegg.
Du har rett i at det kan være en umlig oppgave for et anlegg å rette om en dårlig innspilling. Uansett setter også denne tråden fokus på at man har en tendens til å prioritere annerledes med økende erfaring(les alder ;))
¨

Kan aldri rette opp en dårlig innspilling, men man kan legge forholdene best mulig til rette for perfekt avspilling av innspillingen i det anlegget man har. Å endre masteringen ;D, tror ikke jeg skal si hva jeg mener om det som utgangspunkt ::) LYKKE TIL!

B

Back_Door

Gjest
janhella skrev:
Kan aldri rette opp en dårlig innspilling, men man kan legge forholdene best mulig til rette for perfekt avspilling av innspillingen i det anlegget man har. Å endre masteringen ;D, tror ikke jeg skal si hva jeg mener om det som utgangspunkt ::) LYKKE TIL!
Siden du siterte fra mitt innlegg(der Boffens innlegg var inkludert), kan det kanskje være på sin plass å understreke at vi to faktisk er enig i hva som det egentlig har noen hensikt å bruke tid og krefter på i denne sammenheng.. ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
Et viktig poeng: med økende alder er det ikke bare slik at de høyeste frekvensene blir borte. Det er også slik at de du enda hører høres på en annen måte. Komplekse signaler (f.eks når flere snakker samtidig) blir mere ubehagelige med høyere alder, spesielt i diskantområdet.

Hilsen 50-åringen Gjest :(

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.042
Sted
Østfold
Dette med dårlige innspillinger er et stadig tilbakevendende fenomen, men jeg synes allikevel de får skylden for litt vel mye i blant også. I 99% av tilfellene vil kvaliteter i anlegget gjøre at lyden fra de mindre gode innspillingene blir bedre. Da snakker jeg ikke om floskler som "oppløsning" og "utklingning" men om klangbalansen i lydbildet.

En annen ting jeg synes det er verdt å nevne når det gjelder lyttetretthet er at mangelen på lyttetretthet ikke nødvendig vis er symptomene som medfører diagnosen god lyd. Vi spiller som regel av musikken på et nivå som passer den aktuelle musikken og det oppsettet vi spiller den av på, og lyttetretthet i så måte skulle egentlig bare bety at musikken spilles av for høyt.

Når det gjelder aversjon mot diskant så kan man jo se for seg at det finnes en del (tydelig vis mange konstruktører) som har aversjon mot at noen innspillinger kan og skal låte noe mattere enn andre. Når man tar de matteste innspillingene med den mest tilbakelente diskanten og makser både detaljering og luft på disse så blir det deretter på de innspillingene som har litt ekstra i de øvre oktaver.

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
Boffen skrev:
Noen CD'er har god lyd og det er foretatt fornuftige EQ valg, men ikke mange.
Denne tråden burde handlet mer om mastering, ikke om å ha passert 50 år og perfekt anlegg.
ja NOEN cdèr har god lyd,men langt fra flertallet og meget nærmere et fåtal!
derfor er vinylen stadig aktuel,omend også enkelte lpèr skærer i ørerne.

så måske tråden handler om kvalitet og ikke kvantitet..

Topp Bunn