Dette med dårlige innspillinger er et stadig tilbakevendende fenomen, men jeg synes allikevel de får skylden for litt vel mye i blant også. I 99% av tilfellene vil kvaliteter i anlegget gjøre at lyden fra de mindre gode innspillingene blir bedre. Da snakker jeg ikke om floskler som "oppløsning" og "utklingning" men om klangbalansen i lydbildet.
En annen ting jeg synes det er verdt å nevne når det gjelder lyttetretthet er at mangelen på lyttetretthet ikke nødvendig vis er symptomene som medfører diagnosen god lyd. Vi spiller som regel av musikken på et nivå som passer den aktuelle musikken og det oppsettet vi spiller den av på, og lyttetretthet i så måte skulle egentlig bare bety at musikken spilles av for høyt.
Når det gjelder aversjon mot diskant så kan man jo se for seg at det finnes en del (tydelig vis mange konstruktører) som har aversjon mot at noen innspillinger kan og skal låte noe mattere enn andre. Når man tar de matteste innspillingene med den mest tilbakelente diskanten og makser både detaljering og luft på disse så blir det deretter på de innspillingene som har litt ekstra i de øvre oktaver.