Årets beste album - 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikkje helt sammenhengen mellom det å være dårlig i poker og å være et bra band...:rolleyes:
    Men det er nok bare meg.

    Har heller ingen problemer med å ha Stein Torleif på førsteplass. Er den best, så er den best.
    Når det er sagt, så sa eg vel innledningsvis noe om prioriteringer og begrenset lyttetid, og siden ble det nevnt at, ja, noen skiver ble glemt - men ser ikkje poeng i å revidere listen. Og Topp 100 skal naturligvis tas med en klype salt eller to...
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Wow, utrolig flotte lister Townes og United. Mitt liste bidrag blir nesten som å "stikke innom" etter John Holmes.....

    I tilfeldig rekkefølge:
    Agnes Obel - Aventine



    Karl Seglem - Nye Songar.no


    Nick Cave & The Bad Seeds - Push The Sky Away



    No Age - An Object



    Oneohtrix Point Never - R Plus Seven


    The Flaming Lips - The Terror



    The Sadies -Internal Sounds



    Stein Torleif Bjella - Heim for å døy



    Arcade Fire - Reflector



    Monica Heldal - Boy From The North
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Shit!

    Visste ikkje Agnes Obel hadde gitt ut skive i år. Takk for tipset, skal definitivt sjekkes! Flink dame.
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.216
    Antall liker
    1.321
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Verdt å sjekke ut. God Jul :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dave Davies, i will be me er min eneste nominerte.
    Dette er tøfft og passe rått. Utvilsomt høstens mest spilte album


    Har alltid likt kinks, og Dave har blitt eldre uten å rocke mindre for det.


    Fått med en del gjestemusikere som jeg liker, bla john Wesley fra Bloody Hollies.

    dave_davies_i_will_be_me.jpg


    Ellers er det mange andre og tredjeplasser.
     

    clash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    2.261
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen
    Prøver å oppsummere året. De platene jeg velger på min liste må stå hjemme i samlinga og være på vinyl.
    Alle vinylene kom ut i 2013. En kom nok på cd i 2012.

    IMG_0071a.jpg

    1. Israel Nash Gripka - Israel Nash`s Rain Plans
    2. Stein Torleif Bjella - Heim For Å Døy
    3. Guy Clark - My Favorite Picture Of You
    4. Jason Isbell - Southeastern
    5. Patty Griffin - American Kid
    6. Nick Cave - Push The Sky Away
    7. The Sadies - Internal Sounds
    8. Steve Earle - The Low Highway
    9. Son Volt - Honky Tonk
    10. Patrick Sweany - Close To The Floor
    11. Lindi Ortega - Tin Star.
    12. Catlin Rose - The Stand In

    IMG_0075a.jpg


    13. Hiss Golden Messenger - Haw
    14. Spiritual Beggars - Earth Blues
    15. Jonny Fritz - Dad Country
    16. Josh Ritter - The Beast In Its Tracks
    17. Daniel Romano - Come Cry With Me
    18. Terry lee Hale - The Long Draw
    19. Hollis Brown - Ride On The Train
    20. Clutch - Earth Rocker
    21. Atlanter - Vidde
    22. Roy Harper - Man And Myth
    23. Jonathan Wilson - Fanfare
    24. Pearl Jam - Lightning Bolt

    IMG_0078a.jpg


    25. Queens of the Stone Age - Like Clockwork
    26. Kadavar - Abra Kadavar
    27. John Murry - The Graceless Age
    28. The National - Trouble Will Find Me
    29. Kurt Ville - Wakin On A Pretty Daze
    30. Foxygen - We Are The 21st Century ......
    31. Death By Unga Bunga - You`re An Animal
    32 . Motorpsycho - Still Life With Eggplant
    33. Monica Heldal - Boy From The North
    34. Dawes - Stories Don`t End
    35. The Avett Brothers - Magpie And The Dandelion
    36. Skogen Brinner - 1st

    Da blei jeg lei av å skrive. Du finner noen til på bildet under.

    IMG_0079a.jpg
     

    FV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    62
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    5
    Må bare få si at denne tråden her synes jeg er helt fantastisk!
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Shit!

    Visste ikkje Agnes Obel hadde gitt ut skive i år. Takk for tipset, skal definitivt sjekkes! Flink dame.
    Nydelig musikk - men RÆVA lyd
    Kun hørt plata sånn "i bakgrunnen" via spoty foreløpig - smøysa har virkelig sansen for henne. Litt underlig at de klarer å lage rævva lyd på sånne plater (uten at eg la veldig merke til det egentlig). Det eg la mest merke til var at hun har funnet det for godt å nesten plagiere seg sjøl

    (Fra debuten Philharmonics)

    (Fra nye skiva)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte bare spille den igjen - den er faktisk inne på listen min, over gode utgivelser i 2013 - tross grappy lyd.

    Agnes Obel Aventine.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2m

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Er litt på etterskudd, men har til slutt klart å sette opp en topp 20 liste for 2013:

    James Blake - Owergrown
    Nick Cave - Push the Sky Away
    John Grant - Pale Green Ghosts
    Volcano Choir - Repave
    Matthew E White - Big Inner
    Julia Holter - Loud City Song
    My Bloody Valentine - mbv
    Jonathan Wilson - Fanfare
    Prefab Sprout - Crimson/Red
    Blood Orange - Cupid Deluxe
    Roy Harper - Man and Myth
    Vampire Weekend - Modern Vampires of The City
    Daft Punk - Random Access Memories
    Tim Hecker - Virgins
    Majical Cloudz - Impersonator
    Bill Callahan - Dream River
    Kurt Vile - Walking on a Pretty Daze
    Arcade Fire - Reflector
    Atlanter - Vidde
    Flaming Lips - The Terror
     
    Sist redigert:

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke blitt kjøpt så mye nytt av meg i 2013. Bare noe få, og her er de jeg liker best.

    1, Jonathan Wilson-Fanfara.
    Debuten som kom i 2011 var det årets beste for meg. Og med fjorårets utgivelse er han minst like bra.

    jonathan wilson-fanfare.jpg


    2. Son Volt-Honky Tonk.
    Tok en stund før jeg likte denne, men nå sitter den bra.
    son volt-honky tonk.jpg


    3. Bjella. Ikke ofte det kommer noe norskspråklig jeg faller for, men Bjella med sine rim er ok.

    bjella-heim for å døy.jpg


    4. Sadies-Internal Sounds

    sadies-internal sounds.jpg


    5. Motorpsycho er fremdeles Norges beste gruppe gjenom tidene.

    motorpsycho-eggplant.jpg


    Dette er de fem beste av nye plater jeg har kjøpt i 2013.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg er ikke friskmeldt etter albumstafetten 25, men kan i allefall poste en liste siden jeg er så glad i det. Ikke det beste året 2013, men selv om det var få store høydepunkt, så ble utgitt mye bra alikevel. Det er ikke ofte jeg har sett så store sprik i liser der ute så det er nok et tegn på at det er få album vi kan samles om.




    1. Foxygen - We Are 21st Century Ambassadors of Peace & Magic

    61pfu0CdAJL._SL110_.jpg


    Fullpakka med herlige syrere popmelodier og baller på en gang. En hyllest til gullårene uten å kopiere. Litt av en debut! Plata tok meg med storm og den desidert mest spilte plata i 2013 må komme øverst på lista selv om Arcade Fire er i ferd med å ta igjen noe av forspranget.

    Favorittlåter: San Fransisco, No Destruction og Blue Mountain.


    2. Arcade Fire - Reflektor

    51SQ3BkujSL._SL110_.jpg


    Jeg ble veldig skuffet over Arcade Fire de første gangene jag hørte på denne, men du verden som den vokste på seg. Nå er den nesten favorittalbumet! Kanskje kunne den ha blitt enda bedre som ett album, men jeg vet ikke om jeg ville vært uten de andre låtene alikevel.

    Favorittlåter: Normal Person, We Exist, Joan of Arc og Afterlife.


    3. Sigur Rós - Kveikur

    31MiafCR8cL._SL110_.jpg


    Dette er ikke et album jeg har spilt veldig mye og den kan nok skyldes av at Sigur Rós sfæren er litt mye brukt før. Alikevel må jeg bare rose denne skiva masse. DEt er lenge siden de har levert en skive så er så god som denne uten noen klare svake punkter. De ser ut til å bare ha vokst på å bli en trio.

    Favorittlåter: Isjaki, Kveikur og Brennisteinn

    4. Deerhunter - Monomania

    41czmlSL0sL._SL110_.jpg


    Det er ikke Deerhunter/Atlas Sounds´s beste skive, men alikevel nok en meget god plate. Litt anderledes enn tidligere utgivelser. Selv om vi får doser av klassisk Deerhunter er den også litt stranglete, forvrengt og støyete enn vanlig. Veldig fengende og Bradford Cox leverer sterkt som vanlig.

    Favorittlåter: Her er det mer helheten som er sentralt, men liker Dream Captain, Blue Agent og THM.


    5. Darkside - Psychic

    51VCSEglgqL._SL110_.jpg


    Samarbeidsprosjektet mellom Nicolas Jaar (noen kjenner forhåpentligvis fabelaktige Space Is Only Noice fra 2011) og Dave Harrington. Ja, denne er ikke så lett å beskrive med den treffer meg i dypet et sted. Den tar tak i følelsene på en mystisk, nesten uforklarlig måte. Kanskje ikke et album man merker seg så veldig med en gang, men la den synke inn. Electronica/Ambient på det beste.

    Favorittlåter: Tja, si det ... Alt!


    Dette er helt klart albumene jeg har likt best i år, men vi fortsetter .....



    6. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City



    Dette er ikke mitt favorittalbum fra vampyrene, men albumet er pakket mer flotte melodiske låter. Gladmusikk!

    Favorittlåter: Step, Don´t Lie og Hannah Hunt og Ya Hey.



    7. Black Angels - Indigo Meadow



    Oh yes! Merker at jeg bare blir mer og mer glad i retromusikk og Black Angels leverer steike flott groovy, fet, syrete rock. God vokal og gutta har godt driv. Litt synd at albumet ikke er like godt tvers igjennom. Synes bare at det er en liten uting at mye retromusikk har såpass mye deley på vokalen. Eller?

    Favorittlåter: Don´t Play with Guns, Indigo Meadow, Holland, Evil Things



    8. Parquet Court - Light Up Gold

    51BocKPHMKL._SL110_.jpg


    Energisk, tett og kul post-punk/rock n´roll. Ikke noe nytt i gården, men hva gjør nå det når det er bra musikk?

    Favorittlåter: Tja, her er jeg på gyngende grunn. Veldig mange låter som er på omtrent samme nivå.


    9. Savages - Silence Yourself

    Vis vedlegget 237568
    Jeg setter veldig god pris på damer som rocker og denne gruppa gjør det tilgangs. Har er det masse driv, tøff vokal og meget godt spilt! Fandenivoldsk rock med mye punkinspirasjon. Blir spennende å se hva de kommer med fremover etter en så god debut.

    Favorittlåter: Shut Up, I Am Here, City´s Full


    10. Nick Cave - Trouble Will Find Me

    Vis vedlegget 237573
    Et sterk album av Nick dette, selv om det som vanlig aldri tar av hos meg. Nick Cave er en som veldig ofte er på en femmer, men aldri sekser. Jeg blir aldri begeistret, heller aldri velig mye spilt. Alikevel sjelden skuffet. Dette må vel være et av hans bedre album på lenge.

    Favorittlåter; Higg Boson Blues, We No Who U R, tja egenlig ikke hørt nok ... enda.



    Så til heder og ære .... (fungerer ikke med tab på mac her, så det blir litt stygt)

    The National - Trouble Will Find Me .......Kunne vært på lista, men jeg synes den er for lik andre utgivelser og litt svakere.
    Youth Lagoon - Wondrous Bughouse ......Flott plate, men merker at jeg har blitt litt mer lei av denne type musikk.
    Julia Holter - Loud City Song.................Egentlig en plate som hadde fortjent en ti på topp plassering så nydelig som denne er, men noe søvndyssende kanskje.
    Flaming Lips - Terror ..........................Bandet fortsetter å lage kul musikk!
    Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze ........Ikke musikk som tar meg veldig med det samme, men som smyger seg inn. Veldig gra laget plate.
    Moonface - Julia With Blue Jeans On .......Den karakteristiske vokalen til Spencer Kruge ( Wolf Parade, Sunset Rubdown)med kun piano er storslått.

    Ellers ros til The Men,
    Unknown Mortal Orchestra, Local Natives, Yeah yeah Yeahs, Thee Oh Sees, Agnes Obel, Iceage, Forets Swords, Hookworms, Drones, Daughter, Pharmakon, Matmot, King Krule, Besnard Lakes, Mount Eerie, Volcano Choir og Waxahatchee


    Så er det også noen eldgamle band som har kommet med gode skiver. Mudhoney, Sepultura og Oblivion. Bravo!

    Av norske utgivelser så vil jeg spesielt trekke frem:

    1. Atlanter - Vidde
    2. King Midas -
    Rosso
    3. Hvitmalt Gjerde -
    Hvitmalt Gjerde
    4. Astroburger -
    Lightyears Behind
    5. Thomas Dybdahl -
    What´s Left is Forever
     
    Sist redigert av en moderator:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Innser at jeg kommer sent med min liste, men har slitt med å finne gode kandidater til topp-plasseringene. Siden jeg har hørt mye på elektronika i 2013, så ble det til slutt naturlig å liste noen av de platen øverst. Av en eller annen grunn har det blitt en del dub-aktige plater, så labelen Hyperdub passer bra inn i det bildet.

    Alle platene har jeg fysisk på cd eller vinyl (noen på begge formatene!). Tar med 45 titler. Jeg har vel omtrent kjøpt 60-70 plater fra 2013 totalt.

    Joda, jeg lytter til norske artister også, men ingen fra 2013 nådde helt opp. Jeg har en tendens til å kjøpe norske plater litt på etterskudd, så da blir de ikke med på slike lister. Har riktignok tatt med Bergensbandet Young Dreams som et gledelig unntak. Det samme gjelder for jazz og klassisk. Der er det få plater fra 2013 i min samling pr. i dag.


    1. Laurel Halo ‎- Chance Of Rain (Hyperdub)

      cover_13_1.jpeg

      Elektronika som sjanger er vel nesten dødene, men den holdes i live av artister som Halo. Mange vil sikkert savne vokalen fra “Quarantine”-plata. Men isolert sett er “Chance Of Rain” så langt du kan komme innen instrumentale elektroniske krumspring anno 2013.

    2. Jessy Lanza ‎- Pull My Hair Back (Hyperdub)

      cover_13_2.jpeg

      Denne debuten har nok gått under radaren for de fleste, men styrken her er at dette er elektronika med vokal. Og det fungerer veldig bra. Tekstene er jeg for gammel til å begynne å tolke alt for mye, men kul dame er det.

    3. Toro Y Moi - Anything In Return (Carpark)

      cover_13_3.jpeg

      Denne kom for ett år siden, og er sikkert for lengst glemt. Men den ble spilt mye hos meg i 2013. Dette er overcool pop, med sære lagvise arrangementer som skiller plata ut fra massene.

    4. Emily Wells ‎- Mama Acoustic Recordings (Partisan)

      cover_13_4.jpeg

      Dette er mer singer-song-writer enn det meste annet på min liste. Spesielt på denne plata som er kun Emily med gitar. Hun har en ganske særegen bruk av stemmen. På et bra anlegg er du langt nede i strupehode på dama (kremt).

    5. Ikonika - Aerotropolis (Hyperdub)


      cover_13_5.jpeg

      Sammenlignet med Laurel Halo og Jessy Lanza er dette litt mere DJ-tekno-orientert. Litt mere fart og spenning, og veldig bra skrudd sammen.

    6. Blue Hawaii - Untogether (Arbutus)

      cover_13_6.jpeg

      Kanadisk dame, Raphaelle Standell-Preston, som også er med i Braids lenger ned på lista. Elektro-pop med intrikat bruk av stemmen. Minner litt om Purity Ring.

    7. Four Tet ‎- Beautiful Rewind (Text)

      cover_13_7.jpeg

      En av få elektonika-artister jeg har hørt på helt siden slutten av 90-tallet. Og denne må være en av hans aller beste. En kalkulert fest hele veien.

    8. Disclosure - Settle (Island)

      cover_13_8.jpeg

      Denne er muligens den mest kommersielle plata på lista. Det er vokalbidragene som gjør denne til en helhet som er noe mere enn listefyll. Bl.a. London Grammar’s bidrag på avslutningssporet “Help Me Lose My Mind” er topp.

    9. Zomby ‎- With Love (4AD)


      cover_13_9.jpeg

      En dobbel-cd (eller trippel-lp) fra anonymiserte Zomby som fortoner seg som en vandring blant mye av den elektroniske musikken jeg har hørt på de siste 20 åra or so, dog med en touch av dub.

    10. Pharmakon ‎- Abandon (Sacred Bones)

      cover_13_10.jpeg

      Denne blir ikke spilt hver dag, men er en av få støy-orienterte plater jeg har lyttet til i nyere tid. En slags støy-pop-elektronika. Nesten som hvis Maja Ratkje var ung og ville lage pop.

      The rest:
    11. Ducktails ‎- The Flower Lane (Domino)
    12. Braids - Flourish//Perish (Full Time Hobby)
    13. Foxygen ‎- We Are The 21st Century Ambassadors Of Peace & Magic (Jagjaguwar)
    14. Seams - Quarters (Full Time Hobby)
    15. Doldrums - Lesser Evil (Souterrain Transmissions)
    16. Kurt Vile ‎- Wakin On A Pretty Daze (Matador)
    17. Oneohtrix Point Never ‎- R Plus Seven (Warp)
    18. Zola Jesus - Versions (Sacred Bones)
    19. Girls Names ‎- The New Life (Tough Love/Slumberland)
    20. Grouper ‎- The Man Who Died In His Boat (Kranky)
    21. Still Corners ‎- Strange Pleasures (Sub Pop)
    22. Moon Duo ‎- Circles Remixed (Souterrain Transmissions)
    23. Julianna Barwick - Nepenthe (Dead Oceans)
    24. Boards Of Canada ‎- Tomorrow's Harvest (Warp)
    25. Soft Metals ‎- Lenses (Captured Tracks)
    26. Vår - No One Dances Quite Like My Brothers (Sacred Bones)
    27. Fuck Buttons ‎- Slow Focus (ATP)
    28. Tim Hecker ‎- Virgins (Kranky)
    29. Young Dreams ‎- Between Places (K. Dahl Eftf.)
    30. Yuck - Glow & Behold (Fat Possum)
    31. Bvdub ‎- Born In Tokyo (n5MD)
    32. White Poppy ‎- same (Not Not Fun)
    33. No Joy ‎- Wait To Pleasure (Mexican Summer)
    34. Wild Nothing - Empty Estate EP (Captured Tracks /Bella Union)
    35. Yo La Tengo ‎- Fade (Matador)
    36. Best Coast ‎- Fade Away EP (Jewel City)
    37. Saturday Looks Good To Me ‎- One Kiss Ends It All (Polyvinyl)
    38. Washed Out ‎- Paracosm (Weird World)
    39. My Bloody Valentine ‎- mvb (MBV)
    40. Superchunk - I Hate Music (Merge)
    41. The Pastels - Slow Summits (Domino)
    42. Veronica Falls ‎- Waiting For Something To Happen (Slumberland/Bella Union)
    43. The Field - Cupid's Head (Kompakt)
    44. The National - Trouble Will Find Me (4AD)
    45. Bvdub & Loscil ‎- Erebus (Glacial Movements)

    ToreM.
     
    Sist redigert:

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Super liste Torem ! Jeg har 15 av de platene selv.Endel har jeg kjennskap til,men her er også mye spennende og ukjent for meg.Kommer garantert til å kjøpe inn endel fra lista di etterhvert !

    mvh.s,
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Innser at jeg kommer sent med min liste, men har slitt med å finne gode kandidater til topp-plasseringene. Siden jeg har hørt mye på elektronika i 2013, så ble det til slutt naturlig å liste noen av de platen øverst. Av en eller annen grunn har det blitt en del dub-aktige plater, så labelen Hyperdub passer bra inn i det bildet.

    Alle platene har jeg fysisk på cd eller vinyl (noen på begge formatene!). Tar med 45 titler. Jeg har vel omtrent kjøpt 60-70 plater fra 2013 totalt.

    Joda, jeg lytter til norske artister også, men ingen fra 2013 nådde helt opp. Jeg har en tendens til å kjøpe norske plater litt på etterskudd, så da blir de ikke med på slike lister. Har riktignok tatt med Bergensbandet Young Dreams som et gledelig unntak. Det samme gjelder for jazz og klassisk. Der er det få plater fra 2013 i min samling pr. i dag.


    1. Laurel Halo ‎- Chance Of Rain (Hyperdub)

      Vis vedlegget 238477
      Elektronika som sjanger er vel nesten dødene, men den holdes i live av artister som Halo. Mange vil sikkert savne vokalen fra “Quarantine”-plata. Men isolert sett er “Chance Of Rain” så langt du kan komme innen instrumentale elektroniske krumspring anno 2013.
    2. Jessy Lanza ‎- Pull My Hair Back (Hyperdub)

      Vis vedlegget 238480
      Denne debuten har nok gått under radaren for de fleste, men styrken her er at dette er elektronika med vokal. Og det fungerer veldig bra. Tekstene er jeg for gammel til å begynne å tolke alt for mye, men kul dame er det.
    3. Toro Y Moi - Anything In Return (Carpark)

      Vis vedlegget 238481
      Denne kom for ett år siden, og er sikkert for lengst glemt. Men den ble spilt mye hos meg i 2013. Dette er overcool pop, med sære lagvise arrangementer som skiller plata ut fra massene.
    4. Emily Wells ‎- Mama Acoustic Recordings (Partisan)

      Vis vedlegget 238482
      Dette er mer singer-song-writer enn det meste annet på min liste. Spesielt på denne plata som er kun Emily med gitar. Hun har en ganske særegen bruk av stemmen. På et bra anlegg er du langt nede i strupehode på dama (kremt).
    5. Ikonika - Aerotropolis (Hyperdub)


      Vis vedlegget 238483
      Sammenlignet med Laurel Halo og Jessy Lanza er dette litt mere DJ-tekno-orientert. Litt mere fart og spenning, og veldig bra skrudd sammen.
    6. Blue Hawaii - Untogether (Arbutus)

      Vis vedlegget 238484
      Kanadisk dame, Raphaelle Standell-Preston, som også er med i Braids lenger ned på lista. Elektro-pop med intrikat bruk av stemmen. Minner litt om Purity Ring.
    7. Four Tet ‎- Beautiful Rewind (Text)

      Vis vedlegget 238485
      En av få elektonika-artister jeg har hørt på helt siden slutten av 90-tallet. Og denne må være en av hans aller beste. En kalkulert fest hele veien.
    8. Disclosure - Settle (Island)

      Vis vedlegget 238486
      Denne er muligens den mest kommersielle plata på lista. Det er vokalbidragene som gjør denne til en helhet som er noe mere enn listefyll. Bl.a. London Grammar’s bidrag på avslutningssporet “Help Me Lose My Mind” er topp.
    9. Zomby ‎- With Love (4AD)


      Vis vedlegget 238488
      En dobbel-cd (eller trippel-lp) fra anonymiserte Zomby som fortoner seg som en vandring blant mye av den elektroniske musikken jeg har hørt på de siste 20 åra or so, dog med en touch av dub.
    10. Pharmakon ‎- Abandon (Sacred Bones)

      Vis vedlegget 238489
      Denne blir ikke spilt hver dag, men er en av få støy-orienterte plater jeg har lyttet til i nyere tid. En slags støy-pop-elektronika. Nesten som hvis Maja Ratkje var ung og ville lage pop.

      The rest:
    11. Ducktails ‎- The Flower Lane (Domino)
    12. Braids - Flourish//Perish (Full Time Hobby)
    13. Foxygen ‎- We Are The 21st Century Ambassadors Of Peace & Magic (Jagjaguwar)
    14. Seams - Quarters (Full Time Hobby)
    15. Doldrums - Lesser Evil (Souterrain Transmissions)
    16. Kurt Vile ‎- Wakin On A Pretty Daze (Matador)
    17. Oneohtrix Point Never ‎- R Plus Seven (Warp)
    18. Zola Jesus - Versions (Sacred Bones)
    19. Girls Names ‎- The New Life (Tough Love/Slumberland)
    20. Grouper ‎- The Man Who Died In His Boat (Kranky)
    21. Still Corners ‎- Strange Pleasures (Sub Pop)
    22. Moon Duo ‎- Circles Remixed (Souterrain Transmissions)
    23. Julianna Barwick - Nepenthe (Dead Oceans)
    24. Boards Of Canada ‎- Tomorrow's Harvest (Warp)
    25. Soft Metals ‎- Lenses (Captured Tracks)
    26. Vår - No One Dances Quite Like My Brothers (Sacred Bones)
    27. Fuck Buttons ‎- Slow Focus (ATP)
    28. Tim Hecker ‎- Virgins (Kranky)
    29. Young Dreams ‎- Between Places (K. Dahl Eftf.)
    30. Yuck - Glow & Behold (Fat Possum)
    31. Bvdub ‎- Born In Tokyo (n5MD)
    32. White Poppy ‎- same (Not Not Fun)
    33. No Joy ‎- Wait To Pleasure (Mexican Summer)
    34. Wild Nothing - Empty Estate EP (Captured Tracks /Bella Union)
    35. Yo La Tengo ‎- Fade (Matador)
    36. Best Coast ‎- Fade Away EP (Jewel City)
    37. Saturday Looks Good To Me ‎- One Kiss Ends It All (Polyvinyl)
    38. Washed Out ‎- Paracosm (Weird World)
    39. My Bloody Valentine ‎- mvb (MBV)
    40. Superchunk - I Hate Music (Merge)
    41. The Pastels - Slow Summits (Domino)
    42. Veronica Falls ‎- Waiting For Something To Happen (Slumberland/Bella Union)
    43. The Field - Cupid's Head (Kompakt)
    44. The National - Trouble Will Find Me (4AD)
    45. Bvdub & Loscil ‎- Erebus (Glacial Movements)

    ToreM.
    Heftig liste. Ikke bare oppramsing av skiver som har blitt hypa i media. Bra jobba.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Super liste Torem ! Jeg har 15 av de platene selv.Endel har jeg kjennskap til,men her er også mye spennende og ukjent for meg.Kommer garantert til å kjøpe inn endel fra lista di etterhvert !

    mvh.s,
    Jo, takk! Ja, jeg er ikke helt uenig med mange andre lister i tråden, selv om det kanskje kan se slik ut. Hadde jeg følt jeg var helt på sidelinja her hadde jeg sikkert ikke giddet å poste. Men det er gøy med lister da. Det fine er jo også at en faktisk må tenke igjennom hvilke plater man har kjøpt i løpet av et helt år, og indirekte hva man har brukt penger på (det er tross alt noen lapper det er snakk om her). For 2014 har jeg en intensjon om å kjøpe færre "indie" pop/rock, og kanskje mere nyere jazz og klassisk, men jeg får nå se. Det er jo allerede kommet ny Mogwai og ny Damien Jurado. Snart ny Dum Dum Girls. Og etterhvert ny St. Vincent. Så da havner jeg kanskje på samme kjøret enda et år:cool:.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Heftig liste. Ikke bare oppramsing av skiver som har blitt hypa i media. Bra jobba.
    Ja, det er veldig fint å slippe å tenke på hva media hyper. Min liste blir jo veldig subjektiv og litt tilfeldig. F.eks. har jeg ikke med Julia Holter eller Deerhunter fordi jeg har hørt så mye på dem FØR 2013, at jeg ikke gadd å høre så mye på det de ga ut i 2013. Media kan ikke ta slike hensyn. Og Bill Callahan som jeg ser får masse skryt har jeg ikke fått rotet meg til å kjøpe, så da kan jeg ikke ta den med.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Jo, takk! Ja, jeg er ikke helt uenig med mange andre lister i tråden, selv om det kanskje kan se slik ut. Hadde jeg følt jeg var helt på sidelinja her hadde jeg sikkert ikke giddet å poste.
    Det er i hvertfall en ting jeg håper ikke forhindrer noen fra og poste lister her. Selv om det kan se ut som det er mye de samme platene som går igjen på mange av listene her må det være lov og poste hva akkurat "du" synes var fjorårets beste plater uten at en blir arrestert på noen måte.
    Selv ser det ut som jeg ikke kommer i mål med listen min i hele tatt, da det har vært mye andre ting som har opptatt tiden min i det siste. Får se ut på våren en gang.:p
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Meget interessant liste og et imponerende arbeid som ligger bak! Interessant, av den enkle grunn at jeg ikke engang har hørt på majoriteten av det du presenterer. Så her er det mye stoff å ta tak i og utforske for en som ikke hører på akkurat denne type musikk hver dag. Selv om det er mye variert i oversikten. Får ta natten/nettene til hjelp.

    Jeg vil også berømme deg for å nevne plateselskapene hele veien. Igjen: Bra jobbet!
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Flere har Israel Nash Gripka på sin liste. Inklusiv meg. Selv om jeg ikke var overbevist når denne ble nominert i Albumstafetten, har denne nå voks veldig. Mannen spiller på garage I Bergen 25 April til den latterlig lave billett prisen 150 kr. Her er det løp og kjøp!

    Og til slutt: Hvor er det blitt av Albumstafetten? Jeg hadde for en gangs skyld en fin plate jeg tenkte å nominere.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Flere har Israel Nash Gripka på sin liste. Inklusiv meg. Selv om jeg ikke var overbevist når denne ble nominert i Albumstafetten, har denne nå voks veldig. Mannen spiller på garage I Bergen 25 April til den latterlig lave billett prisen 150 kr. Her er det løp og kjøp!

    Og til slutt: Hvor er det blitt av Albumstafetten? Jeg hadde for en gangs skyld en fin plate jeg tenkte å nominere.
    Dazed har liten tid grunnet jobben,og det virker som ingen har meldt seg som ny stafettgeneral.

    mvh.s,
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    The Shouting Matches-Crownass man

    I had a real good lover (singel) den satt gitt....fantastisk
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Man kan alltid diskutere rekkefølge, men noe er definitivt utelatt.

    Transplants: In A War Zone
    Skjeldent tøft, uten å havne helt uti growlingen!

    Joseph Arthur: The Ballad Of Boogie Christ
    Bare tittelen tilsier at dette er en bra mann!

    image.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Aldri hørt om de TOMZ. Men jeg får ikke med meg alt lenger (på langt nær), så sikkert bra stuff.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Aldri hørt om de TOMZ. Men jeg får ikke med meg alt lenger (på langt nær), så sikkert bra stuff.
    Samme gjelder meg selv også (dessverre). Benytter selv faktisk hifi interessen/oppdateringer som et hjelpemiddel til fortsatt å holde musikkinteressen ved like. Etter som man blir eldre og eldre ender det litt for lett opp med at man bare sitter og spiller musikken man hørte på før. HFS er heldigvis et godt hjelpemiddel for nye musikkimpulser. Tenker da ikke på oppramsingstråder over hva folk spiller i dag, men oppsummeringstråder for året og type albumstafetten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn