Jeg er ikke friskmeldt etter albumstafetten 25, men kan i allefall poste en liste siden jeg er så glad i det. Ikke det beste året 2013, men selv om det var få store høydepunkt, så ble utgitt mye bra alikevel. Det er ikke ofte jeg har sett så store sprik i liser der ute så det er nok et tegn på at det er få album vi kan samles om.
1. Foxygen - We Are 21st Century Ambassadors of Peace & Magic
Fullpakka med herlige syrere popmelodier og baller på en gang. En hyllest til gullårene uten å kopiere. Litt av en debut! Plata tok meg med storm og den desidert mest spilte plata i 2013 må komme øverst på lista selv om Arcade Fire er i ferd med å ta igjen noe av forspranget.
Favorittlåter: San Fransisco, No Destruction og Blue Mountain.
2. Arcade Fire - Reflektor
Jeg ble veldig skuffet over Arcade Fire de første gangene jag hørte på denne, men du verden som den vokste på seg. Nå er den nesten favorittalbumet! Kanskje kunne den ha blitt enda bedre som ett album, men jeg vet ikke om jeg ville vært uten de andre låtene alikevel.
Favorittlåter: Normal Person, We Exist, Joan of Arc og Afterlife.
3. Sigur Rós - Kveikur
Dette er ikke et album jeg har spilt veldig mye og den kan nok skyldes av at Sigur Rós sfæren er litt mye brukt før. Alikevel må jeg bare rose denne skiva masse. DEt er lenge siden de har levert en skive så er så god som denne uten noen klare svake punkter. De ser ut til å bare ha vokst på å bli en trio.
Favorittlåter: Isjaki, Kveikur og Brennisteinn
4. Deerhunter - Monomania
Det er ikke Deerhunter/Atlas Sounds´s beste skive, men alikevel nok en meget god plate. Litt anderledes enn tidligere utgivelser. Selv om vi får doser av klassisk Deerhunter er den også litt stranglete, forvrengt og støyete enn vanlig. Veldig fengende og Bradford Cox leverer sterkt som vanlig.
Favorittlåter: Her er det mer helheten som er sentralt, men liker Dream Captain, Blue Agent og THM.
5. Darkside - Psychic
Samarbeidsprosjektet mellom Nicolas Jaar (noen kjenner forhåpentligvis fabelaktige Space Is Only Noice fra 2011) og Dave Harrington. Ja, denne er ikke så lett å beskrive med den treffer meg i dypet et sted. Den tar tak i følelsene på en mystisk, nesten uforklarlig måte. Kanskje ikke et album man merker seg så veldig med en gang, men la den synke inn. Electronica/Ambient på det beste.
Favorittlåter: Tja, si det ... Alt!
Dette er helt klart albumene jeg har likt best i år, men vi fortsetter .....
6. Vampire Weekend - Modern Vampires of the City
Dette er ikke mitt favorittalbum fra vampyrene, men albumet er pakket mer flotte melodiske låter. Gladmusikk!
Favorittlåter: Step, Don´t Lie og Hannah Hunt og Ya Hey.
7. Black Angels - Indigo Meadow
Oh yes! Merker at jeg bare blir mer og mer glad i retromusikk og Black Angels leverer steike flott groovy, fet, syrete rock. God vokal og gutta har godt driv. Litt synd at albumet ikke er like godt tvers igjennom. Synes bare at det er en liten uting at mye retromusikk har såpass mye deley på vokalen. Eller?
Favorittlåter: Don´t Play with Guns, Indigo Meadow, Holland, Evil Things
8. Parquet Court - Light Up Gold
Energisk, tett og kul post-punk/rock n´roll. Ikke noe nytt i gården, men hva gjør nå det når det er bra musikk?
Favorittlåter: Tja, her er jeg på gyngende grunn. Veldig mange låter som er på omtrent samme nivå.
9. Savages - Silence Yourself
Vis vedlegget 237568
Jeg setter veldig god pris på damer som rocker og denne gruppa gjør det tilgangs. Har er det masse driv, tøff vokal og meget godt spilt! F
andenivoldsk rock med mye punkinspirasjon. Blir spennende å se hva de kommer med fremover etter en så god debut.
Favorittlåter: Shut Up, I Am Here, City´s Full
10. Nick Cave - Trouble Will Find Me
Vis vedlegget 237573
Et sterk album av Nick dette, selv om det som vanlig aldri tar av hos meg. Nick Cave er en som veldig ofte er på en femmer, men aldri sekser. Jeg blir aldri begeistret, heller aldri velig mye spilt. Alikevel sjelden skuffet. Dette må vel være et av hans bedre album på lenge.
Favorittlåter; Higg Boson Blues, We No Who U R, tja egenlig ikke hørt nok ... enda.
Så til heder og ære .... (fungerer ikke med tab på mac her, så det blir litt stygt)
The National - Trouble Will Find Me .......Kunne vært på lista, men jeg synes den er for lik andre utgivelser og litt svakere.
Youth Lagoon - Wondrous Bughouse ......Flott plate, men merker at jeg har blitt litt mer lei av denne type musikk.
Julia Holter - Loud City Song.................Egentlig en plate som hadde fortjent en ti på topp plassering så nydelig som denne er, men noe søvndyssende kanskje.
Flaming Lips - Terror ..........................Bandet fortsetter å lage kul musikk!
Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze ........Ikke musikk som tar meg veldig med det samme, men som smyger seg inn. Veldig gra laget plate.
Moonface - Julia With Blue Jeans On .......Den karakteristiske vokalen til Spencer Kruge ( Wolf Parade, Sunset Rubdown)med kun piano er storslått.
Ellers ros til The Men, Unknown Mortal Orchestra, Local Natives, Yeah yeah Yeahs, Thee Oh Sees, Agnes Obel, Iceage, Forets Swords, Hookworms, Drones, Daughter, Pharmakon, Matmot, King Krule, Besnard Lakes, Mount Eerie, Volcano Choir og Waxahatchee
Så er det også noen eldgamle band som har kommet med gode skiver. Mudhoney, Sepultura og Oblivion. Bravo!
Av norske utgivelser så vil jeg spesielt trekke frem:
1. Atlanter - Vidde
2. King Midas - Rosso
3. Hvitmalt Gjerde - Hvitmalt Gjerde
4. Astroburger - Lightyears Behind
5. Thomas Dybdahl - What´s Left is Forever