Årets beste album - 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Da må det være rimelig å anta at du kverulerer rundt hans prossesser på basis av din negative holdning til hans konklusjoner. :cool: Og god morgen, forresten. Få i deg frokosten nå, så ser nok verden betraktelig flottere ut.

Mori

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.12.2007
    Antall liker
    25
    Sted
    Nærbø
    Torget vurderinger
    12
    For min del så står det mellom disse to, knallskiver !

invain.jpg
    vulture.jpg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    litt kjedelig å lese bidragene fra redaksjoner rundt om. Dessverre preger mange lister preg av anmeldere som kikker hverandre over skuldrene og kjører safe. Folket må for guds skyld ikke bli gjort oppmerksom på musikk utenfor den opptråkkede sti. Sånn sett er Egon´s liste en frisk pust i all kaffegrutånden rundt om. Dårlig er den ihvertfall ikke.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Er mye akustisk og såre vokaler som går igjen :

Selv ligger nok de her høyt oppe foreløpig :

Steven Wilson - The raven that refused to sing
    Nick cave and the bad seeds - Push the sky away
    In vain - Ænigma
    Haken - The mountain
    Jenny hval - Innocence is kinky
    Earthless - from the ages
    Artic monkeys - AM

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    forøvrig liker jeg ikke lista hans, haha
    din innfule gubbe
    united er så grumpy for tida, tviler på at han kommer til å like sin egen liste engang :)
    tror det har blitt så ryddig og interiørbladaktig i heimen, P4-lista er nok det naturlige valg der i gården.
    Jepps!

Blir nok Kanye West på topp tenker eg.
    Skal bruke neste helg til å felle endelig dom over mine kandidater. Da er nok alle de store magasinene ute med sine lister, og eg slipper å dumme meg ut :p

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.021
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    litt kjedelig å lese bidragene fra redaksjoner rundt om. Dessverre preger mange lister preg av anmeldere som kikker hverandre over skuldrene og kjører safe. Folket må for guds skyld ikke bli gjort oppmerksom på musikk utenfor den opptråkkede sti. Sånn sett er Egon´s liste en frisk pust i all kaffegrutånden rundt om. Dårlig er den ihvertfall ikke.
    Nei, dårlig er den ikke, men litt overivrig etter å gå "utenfor" kanskje? Bad Sports er fx bra, men er ikke et album som vokser for hver lytt - kanskje det motsatte til og med.. skjønt det var forbausende friskt på jomfrulytten..

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.719
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Jeg venter tilslutt. Og dummer meg ut likevel.
    er vel ikke artig, ellers?

gfredhei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    262
    Sted
    Oslo
    Mine topp 20 i år (i helt tilfeldig rekkefølge):

Le Grand Kalle - Joseph Kabasele: His Life His Music
    Tron Steffen Westberg - Gammelpols
    Edie Brickell & Steve Martin - Love Has Come for You
    Ron Block - Walking Song
    Pokey Lafarge - Pokey Lafarge
    Dailey & Vincent - Brothers of the Highway
    Various Artists - Kenya Special: Selected East African Recordings from the 1970s & '80s
    Jorun Marie Kvernberg & Øyvind Sandum - Tidens Løsen: Danseslåttar etter Ole Blø
    Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko
    Maurice Lennon - The Little Ones
    Patty Griffin - American Kid
    Ingebjørg Bratland & Odd Nordstoga - Heimafrå
    Arne Sølvberg - Ny glød
    James King - Three Chords and the Truth
    Kyle Eastwood - View from Here
    Guy Clark - My Favorite Picture of You
    Steve Earle & the Dukes (& Duchesses) - The Low Highway
    Donna Ulisse - Showin' My Roots
    Karin Krog & John Surman - Songs About This and That
    Sarah Jarosz - Build Me Up from Bones

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Da gidder jeg ikke å gruble mer.

Mine hjemmesnekrete og ganske opplagte kriterier er: 1) Melodi, 2) Tekst, 3) Fremførelse og 4) Originalitet, sånn passelig likt vektet. Alt moses jo tilslutt sammen til en helhet, slik at det ofte er vanskelig å skille kriteriene for valget. Dessuten er dette en følelsesøvelse, som alt innen bedømmelse av kunst.

Og: Enten det er et elendig år, eller et godt, så er vanskeligheten i å skille og å rangere, den samme.

Jeg synes dette ble et godt år. Det kom til slutt et par «Loners» (digger de ensomme som «tør» med sitt talent), de løftet årets utgivelsers kvalitet og de kommer dermed høyt opp.

Men, vi trenger flere kvinner

Dessuten er vinylen fortsatt på fremmarsj. Godt, det kommer våre efterkommere til å glede seg over og takke oss for! Hva de arver! Ikke en FLAC-fil, to state the obvious.

1. Bill Carter - Unknown

bilcarter.jpg

Mannen fra Austin som er like ukjent i USA og Europa som …..i Austin. En gammel rev som roter rundt med kona, Ruth Ellsworth. Hun holder ham i ørene og det hele går rundt, pengemessig.

Han har utgitt 2 - 3 plater før denne. Bra alle, med sin særegne stemme. Men, hva han tenkte før innspillingen av denne, kan man jo lure på. Det er skikkelig rotete, uorganisert og litt dårlig lyd. Men, for noen melodier og hvilken innlevelse i musikken!! Her er det en kar som driter i penger; han gir alt av seg selv, i både tekster og melodier. A loner og en ener. Digger slike.

Bevisst rufstete fremført. Dessverre ikke på vinyl.

2. The White Buffalo - Shadows, greys & evil ways

ICohNjnCznk.jpg

Hadde såvidt hørt om ham, Jake Smith. Leste litt. Hvit vinyl. Men, så. Fulgte med på teksten. Et eventyr av en utgivelse: Ekteparet som finner tilbake til hverandre efter at han er kommet hjem fra krig og dævelskap, lever sammen, med ups and downs. Fy faen for en story/kort novelle (ikke enestående innhold, men, man forteller ikke slike lenger, ihvertfall ikke på plate og dermed med musikk til).

Stemmen til Smith er slik at du ikke kan tenke deg noen andre som kunne gjort det bedre.

Fremføringen er på øverste trinn. Kjøp den på vinyl. Og, fort deg!

3. Water Liars - Wyoming

tumblr_mg4k1g4ASh1rjnky8o1_500.jpg

Duoen fra Mississippi leverer en svært melodiøs plate. Deres andre. Her er det flotte melodier og tekster og en vokal som er som Extra Virgin på piggtrådnervene (hvis man har dét). Men, det er melodiene som tar kaka. Sikkert fin å spille i romjulen.

4. Fred Eaglesmith - Tambourine

EAGLESMITH-TAMBOURINE.jpg

Elsker stemmen hans. Sår og vibrerende, akkurat som på fjorårets suverene «6 Volts». Og han er et eksempel på hvor viktig stemmen er: Eaglesmiths vokal underbygger tekstene slik at ihvertfall jeg lytter ekstra, og dermed får han enda bedre frem budskapet. Spinkelt instrumentert, på en positiv måte.

Litt mer «lystig» enn fjorårets, men jeg får fortsatt følelsen av ensomhet og tristesse. Tror ikke det egentlig er ment slik, det bare ender opp på dette viset. Bra, jævlig bra og særegent; burde kanskje vært høyere oppe?

5. Terry Lee Hale - The Long Draw

tlh.jpg

I Paris, Frankrike bor han nå, ikke et dumt valg for en amerikaner som ønsker forandring. Kunne Norge vært et valg? NOT! Han trives tydeligvis i Frankrike. Mat, vin, mennesker, natur…

På denne utgivelsen er han virkelig lavmælt og har en masse å fortelle.

6. Kacey Musgraves - Same Trailer Different Park

Kacey-Musgraves-Same-Trailer-Different-Park-.jpg

Kikket på coveret med en lettkledd Musgraves og tenkte «dust». Men, det er hun langt ifra. Nå har det seg slik at jeg digger kvinnelige musikere mer enn mannlige og slik har det alltid vært. Et lite «Pondus-syndrom», bare.

Melodiene sitter som et skudd, tekstene er bra og fremføringen helt på topp.

7. Lindi Ortega - Tin Star

lindi-ortega-tin-star-album-2013.jpg

Toronto, Canada-dame dette, med base i Nashville. Hun synger som en engel med strøkne melodier og får meg nesten ned i knestående når det guffes på, for det må det. Country så det holder, men ikke dritt-Country som har fått «rockere» til å flykte og ikke utforske sjangeren videre. MEN, hun lever litt farlig. Nærmere Nashville-soundet må du ikke! Drar bra på i «I want you». Sjekk den.

8. David Olney - Predicting the Past………

0002207330_500-2.jpg

Ringreven leverer aldri noe dårlig. Han er like stødig som Dovrefjell. Topp melodier og tekster. Ikke mer å si om den saken. En kar man alltid kan stole på.

9. Gary Graves - Till the End of Time

music_phases13.jpg

Helt nedstrippet blues, originalt og langt fra rett-frem-musikk. Særegen stemme, solide tekster og melodier. Musikken hans gjør meg lettere mo i knærne.

10. Slaid Cleaves - Still Fighting the War

music_roundup2.jpg

Rolig og tilbakelent. Melodier i sentrum, dernest tekster. Spilte den mye i sommer og utgivelsen ble en vinner blandt øl, vin, laksefiske og gode venner

11. Richard Buckner - Surrounded

surrounded-richard-buckner.jpg

Enda en loner. Ingen av ovenstående rocker i et band, bortsett fra The White Buffalo og Water Liars, selv om de backes av et. Igjen bare å gi seg over av deilige melodier og gjennomarbeidete tekster. Suverent produsert.

-------------

Her andre enere i dagens musikkverden, litt vilkårlig plassert, men ikke helt:

12. Jimbo Mathus - White Buffalo

14. Deer Tick - Negativity

15. Israel Nash Gripka - Rain Plans

16. King Khan & the Shrines - Idle no More

17. Miraculous Mule - Deep Fried

18. Chris Eckman - Harney County

18. Holly Williams - The Highway

19. The Future Primitives - Into the Primitive

20. Terry Allen - Bottom of the World

Det ble 20 tilsammen. #13 eksisterer ikke. Ha en God Jul. :cool:

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.719
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Knall liste Jan, men ikke 13?
    tror jeg må ha en tredelt trettendeplass i år, jeg.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Knall liste Jan, men ikke 13?
    tror jeg må ha en tredelt trettendeplass i år, jeg.
    Ta så mange du vil på 13. plass du. Jeg har surret rundt i Amerika lenge nok til å bli overbevist om at 13 er og blir ulykke. Ikke slått til ennå, merkelig nok. ???

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Flott liste janfrt, sjøl om du har glemt et par

Satt av fredagskvelden til siste tweak. Like greit å bli ferdig med skjiten.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Her kommer min liste med gamlisen Nick Cave på topp og jaggu litt nede på listen også. Jeg er nok påvirket av en kanon konsert i Bergen tidligere i år. Andre plass går til Kyuss selv om de ikke får lov til å kalle seg det lenger. Sigur Ros på tredje med sin beste plate på lenge. Har ikke tid til å kommentere alle, men Israel Nash Gripka klarte så vidt å karre seg til en plass på top 20 takket være albumstafetten. Likte den ikke så godt første gangene jeg hørte den, men jaggu har den vokst. Er fortsatt noe unødvendig køntri ræl på den, men likevel en god plate.

1: Nick Cave and The Bad Seeds - Push the Sky Away
    2: Vista Chino - Peace
    3: Sigur Rós - Kveikur
    4: ASG - Blood Drive
    5: Clutch - Earth Rocker
    6: Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)
    7: Årabrot - Årabrot
    8: Tomahawk - Oddfellows
    9: Kvelertak - Meir
    10: Alice in Chains - The Devil Put Dinosaurs Here
    11: Stein Torleif Bjella - Heim for å Døy
    12: Polvo - Siberia
    13: Kylesa - Ultraviolet
    14: Pearl Jam - Lightning Bolt
    15: Chelsea Light Moving - Chelsea Light Moving
    16: Atlanter - Vidde
    17: Queens of the Stone Age - ...Like Clockwork
    18: Nick Cave and The Bad Seeds - Live From KCRW
    19: Buke and Gase - General Dome
    20: Israel Nash Gripka - Rain Songs

De som nesten nådde opp (tilfeldig rekkefølge):

Kurt Vile - Wakin on a Pretty Daze
    Bosnian Rainbows - Bosnian Rainbows
    Pissed Jeans - Honeys
    Altaar - Altaar
    Hookworms - Pearl Mystic
    Sound City: Real to Reel
    Nine Inch Nails - Hesitation Marks
    Black Sabbath - 13
    Motorpsycho - Still Life With Eggplant

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    .......... Har ikke tid til å kommentere alle, men Israel Nash Gripka klarte så vidt å karre seg til en plass på top 20 takket være albumstafetten. Likte den ikke så godt første gangene jeg hørte den, men jaggu har den vokst. Er fortsatt noe unødvendig køntri ræl på den, men likevel en god plate.
    Gullekommentar! :D

Ellers mye fjåkt på lista di, og noen navn eg ikkje kjenner til. Skal sjekke ut, men er nok for seint å havne i excellista nå

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Dette er mine ti favorittalbum fra året som har gått.Tilfeldig rekkefølge.

Camera Obscura - desire lines

Eleanor Friedberger - personal record

Haim - days are gone

Isreal Nash Gripka - rain plans

Kasey Musgraves - same different trailer park

Kathryn Williams - crown eletric

Kinsky - cosy moments

Still Corners - strange pleasure

The Pastels - slow summits

Veronica Falls - waiting for something to happen

mvh. s,

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik
    Kanskje det kunne vært på sin plass å diskutere noen av skivene som er lansert som noen av årets beste. Og som man selv gikk glipp av. Noe man synes er dritt og det man synes er bra. Og gi uttrykk for det. Det er jo tilnærmet umulig å være rettferdig. Ikke kan vi høre på alt heller; jeg sover dårlig av tanken på hva jeg har gått glipp av (plater, ikke damer). Selv for oss hjemmeværende spekulanter.

Tar én fra listen til mikefish: Kinski - Cosy Moments

Hørt den to ganger nå. Og det er bra, men ikke dritbra i mine småskadete Tinnitus-ører. For mye mas og ikke gjort hjemmeleksen godt nok, nemlig å snekre melodier. Det som imponerer derimot, er feite gitarer og noen helvetes gitarsoli her og der. ("Conflict free Diamonds"). Det oppveier mye og platen ble mer enn godkjent her i huset. :) Profft fremført, ikke julemusikk, men en skikkeli rock´n´roll-plate. Bra!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.701
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Mikefish`s liste inneholder 3 titler jeg burde ha kjøpt dette året (!:()
    Musgraves, Haim og Israel Nash. De står på innkjøpslista, men neppe i år.
    Ellers var det bare Kathryn Williams plata jeg har hørt, men den blir ikke spilt mye hos meg.
    Interessant med lister som ikke er kopier av magasiner og avisers lister.

ChuckNorris

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.09.2009
    Antall liker
    39
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    Nr.1 på min 2013-liste:
    Steven Wilson: The Raven That Refused to Sing and Other Stories

Eller, som noen uttrykker det:

Dette er også undertegnedes soleklare favoritt for 2013. Lenge siden jeg har hørt et så bra album.

Ellers så var også Ayreon - The theory of everything en hyggelig opplevelse i motsetning til de siste fra den kanten. Særlig når Hammond B3 orgelet kom for fullt et par minutt inni første låta, så fikk det meg til å smile bredt. Har ventet på noe slikt nesten siden The Human Equation.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    72.701
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller generelt mye gamle og halvgamle plater og holder meg mye i "resirkulasjonsmusikktråden".
    Prøver likevel og følge med litt, og strever mot nyorientering selv om livets middagshøyde er passert.

Det er selvsagt mye som er utgitt i 2013, som jeg ikke har hørt, og som kan være bra i mine ører.
    Jeg hører mange ulike sjangre, og det kan være vrient/dumt og rangere topp til bunn. Derfor bør man ikke ta plasseringen på min liste SÅ høytydelig.
    I ettertankens tid ser jeg at det er relativt rolig musikk på års-lista mi.
    Tror likevel ikke at det er gubbefaktoren som har bidratt til dette, (Håper jeg:rolleyes:)
    Jeg ser heller ikke mening i å ha egen norsk liste. På min liste er 4 av 10 titler norske. Det synes jeg egentlig er fint.

Kriterier for å komme på min liste er:
    1.Utgitt 2013
    2. Spilletid i heimen.
    3. Hvor mye albumet berører meg, -eller hva man kan kalle kunstnerisk verdi(?).

Et forsøk på "10 album 2013 -liste" ser slik ut:

Valerie June. Pushin` Against A Stone.

Jason Isbell, Southeastern.

Laura Marling. Once I Was An Eagle.

Monica Heldal. Boy From The North.

Tedeschi Trucks Band. Made Up Mind.

Mazzy Star. Seasons Of Your Day.

Mona & Maria. My Sun.

Stein Torleif Bjella. Heim for å døy.

Nick Cave. Push The Sky Away.

Unni Wilhelmsen. Live, With Bodø Rhythm Group, Bodø Sinfonietta, Bodø kulturhus.

Mvh

Sist redigert:

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Bergen
    Den Kinsky platen som mikefish har på sin liste gikk også meg hus forbi. Liker denne ganske bra. Pluss for bra cover :)

Jeg pleier ofte å gå gjennom årslister i ro og mak i januar og februar. Det dukker alltid opp noe som jeg ikke fikk med meg og årslisten min i slutten av februar pleier å være en del anderledes enn den som lages på slutten av året.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Årets beste album - 2013 - The fasit

Tillater med å komme med samme rallinga som i fjor på denne tid

Generelt vil eg si at 2013 vært brukbart. Mange jevne (og jevngode utgivelser), og eg har faktisk drust til med en 8'er i år. Det kjekke er at det har vært et finfint år sett med norske øyne, og som sagt tidligere - det er latterlig å operere med egne lister for norske album. Et annet "begrep" eg har sett meg lei på er mange som går rundt og sier "Det er bra til å være norsk". Hva fan er det for no tull? Er det bra så er det bra. Ferdig arbeid.

Når det gjelder lista, så er den (naturligvis) preget av:

1) Prioriteringer - Terskelen for å lytte til kjente sjangre og artister er (dessverre?) lavere enn å tråle upløyd mark. Når det er sagt, så har eg velvillig sjekket ut veldig mye rart i år, og noen av disse platene har kanskje ikkje fått rettmessig lyttetid, andre igjen har fått alt for mye.

2) Begrenset lyttetid - Døgnet har bare 24 timer, og det skal jo lyttes til gammal heavy psych også.

Dette kan gjøre sitt til at lista ville sett noe annereldes ut om en mnd eller to, men topp 10 vil nok med 99.99% være uendret.

Siden det er såpass mange plater, må noen av plasseringene mot slutten av lista tas med en klype salt. Rangeringen er gjort først på karakter, for deretter en fintuning innen hver karakter. 5,5 på min skala er forresten ingen dårlig karakter, bare så det er sagt, det er omtrent der skillet går for skiver det er verdt å høre flere ganger.

So here is the verdict of the Townesian Jury:

Årets beste skiver 2013

1 - Stein Torleif Bjella - Heim for å døy - 8,0
    bjella.jpg

Mesterverk! Bjella's øye for detaljer, og evnen til å skildre disse gjennom mer eller mindre håpløse, nitriste karakterer (dog med den s(v)arte humoren aldri langt unna) er helt uovertruffen inne visesang/singer songwriter/"americana". Tekstene er i særklasse, melodiene vokser sakte men sikkert inn på deg, og setter seg i marg og bein. Produksjonen er tidvis meget lekker, og i bunn og grunn er dette en helt uovertruffen utgivelse. Spår reint bord under spellemannsprisen. Eg tar hatten av for Stein Torleif, så slepper eg å ete den.

2 - The Sadies - Internal sounds - 7,5

Ingen bestenotering denne gangen, men nok til sølv. Toronto's fineste er noen hestehoder foran det meste, enten de snekrer garage, psykedelia eller kontemporær Bakersfield country. Harmonier til å få gåsehud på neglene av. Åpningslåta The first five minutes er det ingen som er i nærheten av. 5 minutter kunst. So much blood og Story 19 er ikkje dusinvare de heller.

3 - Israel Nash Gripka - Israel Nash's rain plans - 7,5

Israel drar en Neil og legger ut på den amerikanske prærien Maner fram bilder av endeløse sletter, gyldne solnedganger, kakutser og leirbål. Stemningsskive. Helheten og "flowen" i skiva gjør det vanskelig å trekke fram enkeltlåter. En "take it or leave it" plate. Eg tar den.

4- The black angels - Indigo meadow - 7,5

Psychrockerne fra Austin har levert en suggerende, hypnotiserende, tidvis mørk, men akk så fengende skive. Låtene fester seg i topplokket sakte men sikkert. Og der blir de.

5 - Jason Isbell - Southeastern - 7,5
    isbell.jpg

Bestenotering fra tidligere dbt-medlemmet. Aller best når han er neddempet, da er nærværet upåklagelig. Gode melodier, sterke tekster, og på det beste skikkelig Ryan Adams feel over Isbell denne gangen. Denn vil bli spilt i de kommende år også.

6 - Nick Cave & the bad seeds - Push the sky away - 7,0
    nick.jpg

Tok tid å få under huden, kanskje var den fantastiske maktdemonstrasjonen under Årets Begengfest utslagsgicende. Jubilee street matcher det beste i katalogen hans, og det sier ikkje så lite etter hvert. Tidvis majestetisk.

7 - King Khan & the shrines - Idle no more - 7,0

Superfengende i skjæringspunktet garage/soul. Låter som klister seg fast til hjerne og hjerte, og får fram godfølelsen. Men under all gøy og morro lurer alvor også. Hør bare på magiske Darkness.

8 - Atlanter - Vidde - 6,5

Sterkt år for norsk musikk, Atlanter har surret jevnt og trutt siden man ble oppmerksom på den. Lekne og snurrige gitarer og rytmer. Denne vil bli spilt neste år også. De tre første spora står som pinn i kuskjit. Hadde resten vært av samme kaliber hadde vi snakket pallplass.

9 - Bill Frisell - Music from Big Sur - 6,5
    frisell.jpg

Drømmende fra gitar-maestroen. Flotte klanger, nydelige komposisjoner, og en plate det er helt strålende å bare lene seg tilbake og falle hen i. Gjør godt for både kropp og sjel. Ørebalsam ja.

10 - Jonny Fritz - Dad country - 6,5
    jonny.jpg

For en stemme på Jonny Fritz! Og hvilke utsøkte låter han serverer oss. Feiende flott americana, med melodier og tekster som treffer rett i kåbbåi-hjertet. Social Climbers er blant årets fjåkeste låter. "I've been hanging here in Hollywood, where good girls come to become no good" - Årets tekstlinje?

11-100

11Chelsea light movingChelsea light moving6,5
    12Josh RitterThe beast in its tracks6,5
    13Uncle Acid & the deadbeatsMind control6,5
    14ObliviansDesperation6,5
    15Tijuana panthersSemi Sweet6,5
    16Guy ClarkMy favorite picture of you6,5
    17Hollis BrownRide on the train6,5
    18Roy HarperMan & Myth6,5
    19The menNew moon6,5
    20Ezra FurmanDay of the dog6,5
    21Slaid CleavesStill fighting the war6,5
    22VidunderVidunder6,5
    23Deap vallySistrionix6,5
    24The white buffaloShadows, greys & evil ways6,5
    25Deer tickNegativity6,5
    26Unknown mortal orchestraII6,5
    27FoxygenWe are the 21st century ambassadors of peace&love6,5
    28Hvitmalt gjerdeHvitmalt gjerde6,5
    29Richard BucknerSurrounded6,0
    30Vista ChinoPeace6,0
    31Mavis StaplesOne true vine6,0
    32Son VoltHonky tonk6,0
    33Skogen brinner1st6,0
    34The good, the bad and the zuglyAnti World Music6,0
    35Samsara blue experimentWaiting for the flood6,0
    36Deep dark woodsJubilee6,0
    37Fifth on the floorAshes & Angels6,0
    38Mikal CroninMC II6,0
    39Overmountain menThe next big thing6,0
    40EarthlessFrom the ages6,0
    41Endless BoogieLong Island6,0
    42DawesStories don't end6,0
    43Queens of the stone age…Like clockwork6,0
    44Heirlooms of augustdown at the 5 star6,0
    45BombinoNomad6,0
    46HelldoradoBones in the closet6,0
    47Mountain WitchCold river6,0
    48SuperchunkI hate music6,0
    49I can lick anysonofabitcth in the houseMayberry6,0
    50Gringo BandidoThe king and I6,0
    51KadavarAbra kadavar6,0
    52Lee RanaldoLast night on earth6,0
    53AstroburgerLightyears behind6,0
    54Patty GriffinAmerican kid6,0
    55FuzzFuzz6,0
    56Bad sportsBras6,0
    57DirtbombsOoey Gooey Chewy Ka-blooey!6,0
    58Hanni El KhatibHead in the dirt6,0
    59Emmylou & RodneyOld yellow moon6,0
    60PolvoSiberia6,0
    61Black Joe LewisElectric slave6,0
    62Bevis FrondWhite numbers6,0
    63Steve EarleThe low highway6,0
    64Pokey LaFargePokey LaFarge6,0
    65Robbie FulksGone away backward6,0
    66The David Mayfield ParadeGood man down6,0
    67California XCalifornia X6,0
    68StrypesSnapshot6,0
    69BeastmilkClimax6,0
    70Terry AllenBottom of the world6,0
    71Phil LeeThe fall and further decline of the mighty king of love5,5
    72Hedvig Mollestad trioAll of them witches5,5
    73MotörheadAftershock5,5
    74Wooden shjipsBack to land5,5
    75The lone crowsThe lone crows5,5
    76The harmed brothersBetter days5,5
    77Patrick SweanyClose to the door5,5
    78Jeff German & the Blankety Blanks12 rounds5,5
    79Sallie Ford & the sound outsideUntamed beast5,5
    80Husky BurnetteTales from east end blvd.5,5
    81Electric ZooDiamonds in the sand5,5
    82Water liarsWyoming5,5
    83Andrew DuhonThe moorings5,5
    84Meat puppetsRat farm5,5
    85Moreland & Arbuckle7 cities5,5
    86Hunx & his punxStreet punk5,5
    87Avett brothersMagpie and the dandelion5,5
    88David BowieThe next day5,5
    89MotorpsychoStill life with eggplant5,5
    90Ed HarcourtBack into the woods5,5
    91Eddie SpaghettiThe value of nothing5,5
    92Wayne HancockRide5,5
    93Gurf MorlixFinds the present tense5,5
    94Nato ColesPromises to deliver5,5
    95Holly WilliamsThe highway5,5
    96DeerhunterMonomania5,5
    97Kim Lenz & the jaguarsFollow me5,5
    98SavagesSilence yourself5,5
    99The nationalTrouble will fine me5,5
    100WhitehorseThe fate of the world depends on this kiss5,5

Og "Honourable mentions" går til
    Ty SegallSleeper5,5
    Willie NileAmerican ride5,5
    Bonnie WhitmoreThere I og again5,0
    Magnolia mountainBeloved5,0
    JkutchmaSundown, USA5,0
    Kent GoolsbyTrophies of youth5,0
    Charlie ShiflettAll hat and no cattle5,0
    Grant HartThe argument5,0
    Jacob Robert StephensHere comes hindsight5,0
    Jesse DeeOn my mind/ In my heart5,0
    Gregory Alan IsakovAmsterdam5,0
    J.B. BeverleyStripped to the root5,0
    Hanne KolstøStillness and panic5,0
    The flying eyesLowlands5,0
    Fred EaglesmithTambourine5,0
    Reed TurnerGhosts in the attic5,0
    EelsWonderful, glorious5,0
    Ron SexsmithForever endeavour5,0
    My bloody valentinembv5,0
    Barb wire dollsSlit5,0
    Pissed jeansHoneys5,0
    Elliott MurphyIt takes a worried man5,0
    Bow Thayer & the perfect trainwreckEden5,0
    Devendra BanhartMala5,0
    Shooter JenningsThe other life5,0
    Quiet HollersI am the morning5,0
    The wogglesThe big beat5,0
    Grim TowerAnarchic breezes5,0
    Blue rodeoIn our nature5,0
    Mazzy StarSeasons of your day5,0
    Kacey MusgravesSame trailer different park5,0
    TamikrestChatma5,5
    FuturebirdsBaba yaga5,5

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.719
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Det var da ei fin lita liste, Tow, litt vel mange damer der, men ellers bra.
    Savner mye av den stonerdoommetallen jeg anbefalte for deg, året gjennom. Nesten litt glad lite av det ble fulgt opp.

Men David Bowie klart foran Eddie Spaghetti, her blir det krangel, er vel bare å varsle moderatorene først som sist.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Pt. Høvik

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.719
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.585
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Denne tråden endte (som vanlig) mest med en innkjøpsliste for min del,
    - men av de album som HAR funnet veien inn i huset i år, vil jeg fremheve disse

00.album Black-Sabbath-13.jpg

00.album Marillion_Sounds That Can't Me Made.jpg

00.album Drive-Home.jpg

00.album fanfare.jpg

00.album A+Feast+of+Consequences.jpg

00.album now what.jpg

00.album psycedelic pill.jpg

/ Morten

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.719
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Årslista - 70 gode runnerups

Plateårets 2013 ble vel som de foregående. Begynte litt tregt, og flere av oss var raskt ute med langt på vei å avskrive det. Men så kom godplatene jamt og trutt til, og ved utgangen av året hadde også flere av de halvveis slakta platene som kom tidlig, også vokst seg til. Oppsummert ble det altså et fint år. Under er det lista opp 70 gode plater, i den rekkefølgen jeg liker dem. Mye er sikkert urettferdig, og jeg har helt sikkert glemt noen. Men de er alle bra og vel verdt en anskaffelse. I allefall om man er like ensporet som meg, her er det stort sett folk/americana/singersongwritere. Eneste soul er plata til britiske James Hunter Six og eneste rene blues er nok Otis Taylors skive. I tillegg til de tipåtopp, som kommer snart, har jeg kost meg med et 50-talls andre nye plater, mye blues, men lista er lang nok, nevner ikke flere. Lurer jo fortsatt på om nummer 39 og 40 bør bytte plass, men har bestemt meg for ikke å bruke mer tid enn de fem sekundene som allerede er forsvunnet i den overveielsen.

11. Heirlooms of August - Down at the 5-Star

12. The David Mayfield Parade – Good Man Down
    13. Deer Tick - Negativity
    14. James Hunter Six – Minute by Minute
    15. jKutchma - Sundown, USA
    16. Patty Griffin – American kid
    17. Son Volt - Honky Tonk
    18. Patrick Sweany - Close to the door
    19. Sallie Ford - Untamed Beast
    20. David Olney – Predicting the Past

21. Diana Jones – Museum Of Appalachia Recordings
    22. Fred Eaglesmith - Tambourine
    23. Hollis Brown – Ride a Train
    24. Slaid Cleaves - Still fighting the war
    25. Jake Bugg - Shangri La
    26. Terry Lee Hale - The Long Draw
    27. lan Fitzgerald - No Time To Be Tender
    28. JJ Grey and Mofro – The River
    29. Guy Clark - My favorite picture of you
    30. Daniel Romano - Come Cry With Me

31. Ezra Furman - Day of the dog
    32. The White Buffalo - Shadows, greys & evil ways
    33. Soutside Johnny – In The Barn
    34. King Khan – Idle no more
    35. Willard Grant Conspiracy – Ghost Republic
    36. Danny and the Champions of the World – Say True
    37. Bill Callahan – Dream River
    38. Phil Lee - The fall and further decline of the mighty king of love
    39. The Lonesome Southern Comfort Company - The Big Hunt
    40. Escondido – The Ghost of

41. Deadstring brothers – Cannerey row
    42. Gurf Morlix - Finds the present tense
    43. Andrew Duhon -The Moorings
    44. Helldorado – Bones in the closet
    45. Terry Allen - Bottom of the world
    46. Reckless Kelly - Long Night Moon
    47. Otis Taylor - My World is Gone
    48. Roy Harper - Man & Myth
    49. Holly Williams – The highway
    50. Lee Ranaldo - Last night on earth

51. Robbie Fulks - Gone away backward
    52. Honey Island Swamp Band – Cane sugar
    53. Pete Roe – Our Beloved Bubble
    54. Lincoln Durham - Exodus Of The Deemed Unrighteous
    55. The Good Family - The good family album
    56. Milk Carton Kids - The Ash & Clay
    57. Richard Thompson – Electric
    58. Howe Gelb - The Coincidentalist
    59. Steve Earle – The Low Highway
    60. Ed Askew - For the World

61. Two Cow Garage - The Death Of The Self Preservation Society
    62. Moriarty - Fugitives
    63. Barrence Whitfeld - Dig Thy Savage Soul
    64. Dirtmusic - Troubles
    65. New Country Rehab – Ghost of your charm
    66. Bonnie 'Prince' Billy – s/t
    67. Phosphorescent -Muchacho
    68. Willie Nile – American Ride
    69. Danberries – s/t
    70. Water Liars – Wyoming

71. Semi-Twang - The Why and the What For
    72. Hiss Golden Messenger – Haw
    73. Blue Rodeo - In our nature
    74. Jimbo Mathus - White Buffalo
    75. Overmountain Men - The Next Best Thing
    76. Black Lillies - Runaway Freeway Blues
    77. Atlanter - Vidde
    78. The Builders and the Butchers - Western Medicine
    79. Deep Dark Woods – Jubilee
    80. Ruarri Joseph – Brother

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.719
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    2013 - 10 på topp, den virkelige fasiten

1. Israel Nash Gripka – Rain Plains

flow of the year, suveren plate.
    Neil Young kan trygt pensjonere seg, om han vil.

2. Jason Isbell – Southeastern

nydelig sang og super singersongwriter

2. Stein Torleif Bjella – Heim for å døy

Sterke tekster, super singersongwriter, er ikke igjen flere ord til å beskrive plata. Hør heller!

4. John Moreland – In the Throes

Årets overraskelse, her er fryktelig gode tekster og fine melodier.
    Springteenvibber på den gode måten (Born to Run/Nebraska)

5. Scout Niblett - It's Up to Emma

Bittertøff breakupalbum

6. The Sadies – Iternal sounds

Bra (strilen fyller ut noen tusen ord til, om nødvendig)

7. Thalia Zedek – Via

Spilt jevnt og trutt gjennom hele året. Også Patti Smith skal få lov til å ta ut pensjonen sin, jeg er grei i dag.
    Ikke det at hun må, såklart, men Thalia og Scout Niblett mfl. har allerede tatt opp arven.

8. Jonny Fritz – Dad country

årets country og årets stemme

9. Josh Ritter – The Beast in Its Tracks

Mannen som klarer å lage et hyggelig breakupalbum, uten at det blir kleint

10. Richard Buckner – Sorrounded

En inderlig varm stemme, plate som aldri slutter å vokse på seg tyngde

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    6
    Den virkelige topp 3 lista!

Det var vel de platene som ble utgitt i år? :)
    hånei, det er mange stygge utelatelser her.
    Ja, og det til de grader også!
    Slike lister blir selvsagt svært subjektive, det handler om smak og behag. Men det er vel litt morsomt det også?
    Men det får da være visse grenser: å lage en topp 100 liste med mr Bjella på topp...?! ;)

En annen ting jeg ble sjokkert over å lese var at Townes mener at the Sadies er Torontos beste band....
    Det Townes bør vite er at Townes van Zandt brukte å spille poker med Cowboy Junkies.... Ikke bare spille men loppe de såpass at han burde vite hvem som er Torontos beste band! Og de spiller ikke køntri om noen skulle tro det:
    image.jpg

Cowboy Junkies med Margo Timmins i spissen....

Fra spøk til alvor: Disse tre er på topp på mi liste:

image.jpg

Lars Winnerback: Hosianna

image.jpg

Unni Wilhelmsen: Live

image.jpg

Over the Rhine: Meet me at the end of the world

Sistnevnte må jo med, ikke minst siden jeg står nevnt på coveret under "credits"......:)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn