Åpne bafler i sør...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cyber

Gjest
    Ikke noe problem overhodet, bare moro at det er litt aktivitet her. Har nå i aften fått klargjort for første strøk maling. Satser på å rekke det på torsdag.

C

Cyber

Gjest
    En uke er gått. Malingen tørker i skrivende stund. Nest siste strøk faktisk. Begynner å bli noget lei av å pusse og male, men ser lyset i tunnelen. Resultatet blir ganske greit. Når lyskasteren slås av og man går en meter fra så ser det ganske bra ut. :)

Bildet er før malingen, mattpusset.

Ellers tikker sakene inn her. Hypex-delene er i hus, kabinettet til dem er på vei fra Italien (Kun det beste er godt nok osv...), miniDSPen ligger i esken og klør etter å få jobbe litt og jeg klør meg i hodet mens jeg måler litt med UMIK-1 og REW. Happy times!

DSC_1043.JPG

C

Cyber

Gjest
    Ja, da var 7 strøk totalt unnagjort og jeg sier meg fornøyd "så langt". Får heller levere dem til et sted som kan sprøyte dem når jeg finner ut hvor prosjektet ender.

DSC_1063.JPG

C

Cyber

Gjest
    Takk takk...

Nå var det bare å få lyd. Denne Minidsp-greia var ikke helt enkel å forstå for et trøtt hode på kvelden...

Har bare amp til toppene så langt, men må få tak i noe til bassen også!

C

Cyber

Gjest
    Fant ut av det, bassene spiller, men gain er veeeeldig lav.

Sist redigert av en moderator:
    C

Cyber

Gjest
    Der satt det! Spiller faktisk veldig bra det her... MEGET fornøyd - og det før tweakingen!

:D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Kjør 24 db Linkwitz deling på 120 på bass og 240 på fulltone først, så kan du skru deg derfra.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Og 48 db highpass på bassene ved 30 Hz så avlaster du dem litt.

C

Cyber

Gjest
    Kjør 24 db Linkwitz deling på 120 på bass og 240 på fulltone først, så kan du skru deg derfra.
    Bassene spiller til opp til 120 og fulltonene ned til 240 og filterets bratthet syr det sammen?

Ikke lett for førstereisgutter...

Spiller passe høyt og det er nesten ikke utslag på dem.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Så kan du skru høypassen på fulltonen til 200 og 160 for å høre om det fyller inn korrekt eller om det blir sjøsykt.

Kanskje greit å dra frem måleutstyret etterhvert ;)

C

Cyber

Gjest
    Da er måleutstyret dratt frem, jeg sitter med digtalt ut til minidsp, hooket opp med usb fra den og umik og har minidsp og REW oppe. Kjør måling, juster litt, kjør en til og se med en gang hva det gjør med lyden. Helt kanonbra og faktisk veldig artig.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Hvilke forsterkere spiller du på?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    DDA 100 har ikke analoginnganger???

C

Cyber

Gjest
    DDA 100 har ikke analoginnganger???
    Nix. Kjører en litt sær løsning med digtal ut til bassene. Mulig det er noe timing som ikke stemmer 100% med et ekstra DAC-ledd i bunn.

MiniDSP 4x10 HD er en flott sak, et display som viste volum og jeg hadde vært 100% fornøyd. Flott lyd.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.986
    Sted
    oslo
    er veldig viktig å måle når man jobber med delefilter til åpne baffler!
    den faktiske avrullingen av elementene stemmer sjeldent med tallene i minidspen av naturige årsaker, så det er bare å go crazy med delefrekvensene så lenge XO'en stemmer i virkeligheten. :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Nå er Cyber på kjøret, eller driver-rolling som det heter :)

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
    Vel, jeg vet ikke hvem som er mest på kjøret, men en av de fremste misjonærer i Åpne Baflers presteskap mener galskapen skal drives enda lengre. Derfor skal litt ekstra plass på baflene utnyttes og vi tar en liten Linkwitz-manøver. 4 stk. Seas H1396 diskanter er bestilt inn og skal utgjøre toppen i konstruksjonen som nå blir 3-veis.

seas_h1396-04_27tffncg_1-1.jpg

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.986
    Sted
    oslo
    diskant er stort sett en god ide, selv på "fulltoner"

C

Cyber

Gjest
    Ja, det blir spennende å prøve når ny fulltone og diskanter er i hus. "Problemet" nå med aktiv deling er at jeg må ha flere forsterkerkanaler også!

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ja, det blir spennende å prøve når ny fulltone og diskanter er i hus. "Problemet" nå med aktiv deling er at jeg må ha flere forsterkerkanaler også!

KISS!:p;)

mvh
    Proffen
    Kaller du meg dum?

:)
    Nope!
    Det var med et ganske stort glimt i øget at jeg skrev det jeg skrev, seff i beste mening. Det ser jo berre lekkert ut, og spiller sikkert forrykende. Samtidig ser og skjønner jeg jo at du står foran noen utfordringer ifht hvordan høytalerne skal mates. Det blir jo fort noen effekttrinn eller monoblokker, når et treveis system skal fores slik du har lagt opp til.

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest

mvh
    Proffen
    Kaller du meg dum?

Nope!
    Det var med et ganske stort glimt i øget at jeg skrev det jeg skrev, seff i beste mening. Det ser jo berre lekkert ut, og spiller sikkert forrykende. Samtidig ser og skjønner jeg jo at du står foran noen utfordringer ifht hvordan høytalerne skal mates. Det blir jo fort noen effekttrinn eller monoblokker, når et treveis system skal fores slik du har lagt opp til.

mvh
    Proffen
    Ja, svaret var også med et glis. Det er vel selvpåførte problemer dette, om man kan kalle det et problem. Det er jo ganske moro.

Jeg har litt forsterkerkrefter på vei og noen nødforsterkere i bakhånd så det ordner seg. :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6

mvh
    Proffen
    Kaller du meg dum?

Nope!

mvh
    Proffen
    Ja, svaret var også med et glis. Det er vel selvpåførte problemer dette, om man kan kalle det et problem. Det er jo ganske moro.

Jeg har litt forsterkerkrefter på vei og noen nødforsterkere i bakhånd så det ordner seg. :)
    De aller fleste ganger er KISS genialt som prinsipp!
    Men å gjøre ting på den tungvinte måten kan jo seff også fungere. Ditt oppsett er et eksempel, tkr`s et annet.
    Hadde en liten samtale med en kompis her om dagen, der vi kom inn på den aktive Gradient-høytaleren, som viste seg å ikke være så aktiv som man kanskje skulle tro - all den tid delefilteret er eksternt og man behøver minst to flere effektforsterkere, alternativt enda flere monoblokker for å få fuglende til å synge.... Enkelt? IMHO, nope! Kan det likevel funke godt? Det kan det helt sikkert! Ville jeg gått for noe sånt? Definitivt ikke!
    Men det er jo som kjent mange veier til Rom....

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Nope!

mvh
    Proffen

De aller fleste ganger er KISS genialt som prinsipp!
    Men å gjøre ting på den tungvinte måten kan jo seff også fungere. Ditt oppsett er et eksempel, tkr`s et annet.
    Hadde en liten samtale med en kompis her om dagen, der vi kom inn på den aktive Gradient-høytaleren, som viste seg å ikke være så aktiv som man kanskje skulle tro - all den tid delefilteret er eksternt og man behøver minst to flere effektforsterkere, alternativt enda flere monoblokker for å få fuglende til å synge.... Enkelt? IMHO, nope! Kan det likevel funke godt? Det kan det helt sikkert! Ville jeg gått for noe sånt? Definitivt ikke!
    Men det er jo som kjent mange veier til Rom....

mvh
    Proffen
    Enig i det. Jeg pleier også å ha med at man ikke må legge lista høyere enn det man kan hoppe over. Men selv for en delvis "technichally challenged" type som meg så skjønner jeg hva som drives med. I oppsettet her handler det om å la elementene gjøre det de er best på og fulltonene skal få jobbe der de er best.

Ellers er det utrolig moro å mekke og ordne ting selv, om enn ikke vanskelighetsgraden er så høy enda. Tror jeg har kjøpt min siste ferdigproduserte høyttaler...ihvertfall utenom fruens stuebruk. :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10

mvh
    Proffen
    Den som hviler på sine laurbær har plassert dem på feil sted ;)
    Nettopp. Og riktig sted er f eks i en meget god Boulognes saus jeg pleier å lage med kjøttdeig, stangselleri, raspet gulrot, buljong, hvitvin, en teskje tomatpure, ikke oregano eller urter og et partre dl kremfløte.........og laurbær selvfølgelig :)

C

Cyber

Gjest
    Jo, takk. Når en fyr med en hel del tomler tar fatt på slikt så tar det tid, men har fått gjort litt i kveld.

1. Fostex demontert
    2. Diskanthull laget.
    3. Har økt diameter på fulltone-hullet til å passe Seas FA22 og vi har nå fått en Seas-"miniJamo".

Synes det gjorde seg. Så var det hvordan man skal få i bakre diskant på en teknologisk lur måte.

Beklager mobilbilde, men har enda en baffel igjen å pusse på før senga kaller. :)

minijamo.jpg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.958
    Torget vurderinger
    3
    Veldig kult. Å gjett om jeg gleder meg til å lese om lytteintrykk :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn