Åpen Baffel og de best egnede bassene?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.868
Antall liker
10.702
Torget vurderinger
10
Men 5 elementer pr side. Blir ikke det veldig lav impedanse da?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.539
Antall liker
102.895
Torget vurderinger
23
So what? 16 ohms elementer blir ikke verre enn 3,2 ohm, noe alle moderne transistorforsterkere i kl.A bør takle med letthet. Selvfølgelig, sverger man til "Schnee von Gestern" som det heter på tysk, og kjører med noe vintage glassflaskeskrammel som nødig ser noe under 8 ohm så er det jo noe annet. Men du må se helheten i greia; rommet, ambisjonsnivå, kvalitetskrav, konstruksjon, elementer, oppbygging, forsterker, delefilter osv. Du kan ikke handle vilt. Optimal lyd er ikke basert på standard moduler.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.868
Antall liker
10.702
Torget vurderinger
10
Tar den. Er kun nysgjerrig på teknikken. Jeg kan uansett ikke kline inn 10 stk 16 tommere i det lille rommet mitt......med mindre jeg skal lage stående massasjestudio da ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.539
Antall liker
102.895
Torget vurderinger
23
Ja, nettopp?? Bremsefeigingkylling!
 
M

Mr-T

Gjest
HEL skrev:
Jeg kan uansett ikke kline inn 10 stk 16 tommere i det lille rommet mitt......
Åja, nå tok jeg den. Der blir for pinglete ja. 20 stk 16" da ? ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.539
Antall liker
102.895
Torget vurderinger
23
Da nærmer vi oss målet.
 
M

Mr-T

Gjest
Ca 1,8 kvadratmeter tror jeg det blir? Fortsatt noe å gå på altså....
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
du kan jo hornlade kjøbmandsdisken
Bill Fitzmaurice har en lang og tynn versjon av TUBA HT (som junior har)
som passer rett inn
du kan vel ikke se deg slått av en 16åring i Drøbak? ;D
dessuten kan den ligge på utsiden av veggen med åpningen inn
da tar den 0-null kvm !
mvh
Leif
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Mr-T skrev:
Når de går i hele høyden så får man ekstra drahjelp ved lave frekvenser da gulv og tak vil snevre inn spredningen og dermed øke effektiviteten, først og fremst under det området der linjen slutter å fungere som linjekilde. En fordel det ja.
Interessant - dersom jeg forstår rett så vil en linjekilde dipol med 5 x 16" per side trenge mindre eq i bunn enn dersom man f.eks. stacker de 5 elementene i en 5-elementers W- eller ripol-konfigurasjon?

Foreligger noen in-room-måling av Pengeslukets oppsett? (Jeg betviler ikke at SQ er meget bra, er bare interessert i hvordan avrullingen er nedover).
 
M

Mr-T

Gjest
Audiodidakt skrev:
Interessant - dersom jeg forstår rett så vil en linjekilde dipol med 5 x 16" per side trenge mindre eq i bunn enn dersom man f.eks. stacker de 5 elementene i en 5-elementers W- eller ripol-konfigurasjon?
Ja.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.539
Antall liker
102.895
Torget vurderinger
23
Da anlegget ble justert inn målte vi for bassens del absolutt flatt (+/-0,5 db) fra 500 Hz og ned til 31,5 Hz., målingene ble foretatt i lytteposisjon med begge høytt. i drift. Fra 31,5 Hz- falt det så ned til 25 Hz. med ca. 2 dB, deretter noe mer ned til 20Hz. Området fra 500 Hz til 1.000 Hz. lå innenfor +/- 1 dB - som skyldes de karakteristiske gode mellombass egenskapene til elementene. Dette var litt av hensikten da systemet skal fungere sammen med flere satelitter, med deling så høyt som 5-600 Hz. til tider.

Poengterer at dette ikke på noen måte er et sub-system; det er heller ikke meningen da det er langt mer interessant å ha høykvalitetsbass med oppløsning detaljering og frihet fra distorsjon helt ned til 30 Hz. Under 30 Hz. kan jeg legge inn 2 stk. 31,5" elementer i hver sin 1.000 l. kasse, med FS = 16 Hz.

Dersom jeg gidder.
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Wow! :)

Respect - Jeg er misunnelig!

Hvilket element er dette? (Dersom det er spec'et av deg: har du T/S tilgjengelig?)

Hvor høyt opp i frekvens lar du søylen spille, og hvilken orden deler du med?

(Beklager alle disse spsm...)

Mvh Gisle
 
N

nysjerrigper

Gjest
snart på tide du legger ut bilder av dette systemet ditt pengesluk ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
nysjerrigper skrev:
snart på tide du legger ut bilder av dette systemet ditt pengesluk ;)
Det ligger flere kule og spennende bilder ute allerede 8)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.539
Antall liker
102.895
Torget vurderinger
23
Audiodidakt skrev:
Wow! :)

Respect - Jeg er misunnelig!

Hvilket element er dette? (Dersom det er spec'et av deg: har du T/S tilgjengelig?)

Hvor høyt opp i frekvens lar du søylen spille, og hvilken orden deler du med?

(Beklager alle disse spsm...)

Mvh Gisle
Nei, har ikke T/S for hånden da det er litt spes. Akkurat nå går de til 350 Hz., 12 dB/oktav da det benyttes et relativt stort horn til mellomtone, har prøvd alt fra 70 Hz. og opp til 1KHz. Bilder finner du på OVK's nettsider, sommerfesten i år. Brukte andre satelitter den gang, bakladet horn med fullrange + supertweeter. Ligger lydkutt et sted også - husker ikk hvor i farta.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.539
Antall liker
102.895
Torget vurderinger
23
Nei, jeg har en 515-variant
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.868
Antall liker
10.702
Torget vurderinger
10
Lurer på en ting. I og med at mange foretrekker basser med middels QTS fremfor høy QTS, så er det slik at dersom baffelen er veldig smal så vil høy QTS kompensere for det?
Jeg tenker på mine som er 55 cm på det bredeste. Her vil vel Eminenence Alpha 15A med QTS på 1,26 være en god kompromiss?

Er også veldig nysgjerrig på hvordan 15B vil oppføre seg i og med at Nelson Pass anbefaler disse (fremfor 15A). Men jeg kan ikke kjøpe 4 stykker bare for å teste?? Jeg kjøper et par og slenger dem inn i prototypebaflene mine:
 

Vedlegg

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Jeg kjører 4stk eminence beta15 for tiden. To stk i hver sin H-baffel med ett element snudd hver sin vei. H-bafflene er 55cm brede og har sidevegger på 34cm. Valgte å kjøpe disse elementen som en mildertidig løsning frem til jeg får tak i 4stk acoustic elegance LO15, ser ut som det kan ta litt tid...

Er greit fornøyd med elementene. Bassen er stram og fin, og med en del EQ(minidsp) spiller de ganske flatt ned mot ca38z i lytteposisjon. Deler vel på 220hz for tiden. Jeg tror nok at om man er ute etter high-end så bør man se på dyrere elementer, men at dette gir veldig mye for pengene er det liten tvil om. De to dobble h-bafflene kostet meg vel under 4 lapper alt i alt :D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.868
Antall liker
10.702
Torget vurderinger
10
Er 34 cm total-lengden på sideveggene?

Hvor har du brukt EQ?

Du kan jo la meg "arve" Betaene når du er ferdig med dem ;D


Ellers har jeg også lest om løsninger hvor man kun har en bakstøtte, den er relativt dyp og er plassert på den ene siden av baffelen (mot senter av rommet). Da bruker man sideveveggene i rommet til å forsterke bassen. Nesten som et hjørnehorn.
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Jepps, 34cm er totallengden på sideveggene. Altså en ganske grunn h-baffel.

Har EQ som tilsvarer ca 7-8db/okt fra ca 160hz og til 50hz, og noe mindre ned til 30hz. Under 30 hz ruller eq noe nedover igjen for å begrense konutslag. Se vedlagt bilde. Når jeg nå spiller frekvenssweep høres det helt flatt ut fra ca 38hz og opp over deling. Har ok output ned mot 30hz, men ikke noe til å rive ned veggene med akkurat. Greit nok når man bor i leilighet. Så med andre ord, det trengs litt eq. Dipolbass ruller jo av med 6db/okt naturlig, i tillegg kommer elementets avrulling. Jeg slet litt med for mye nivå rundt 80hz, men har klart å fått det rimelig bra nå. Det måtte noen kvelder med EQ til for å få det til. Basert på min korte erfaring med OB bass skjønner jeg ikke dem som tror at man enkelt kan få til OB bass uten eq.
 

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er forskjell på digital eq (PFØYYYII! :'( ) og mekanisk eq om det er han du tenker på
mvh
Leif
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Ja, er klar over at digital eq(i hvert fall med minidsp) ikke akkurat er high end. Planen er å gå over til noe annet etter hvert som oppsettet tar form og jeg finner ut av delefrekvenser og hvilken eq som kreves(når de endelige elementene er på plass). Digital EQ er et supert verktøy på veien synes jeg :)

Det jeg mente med at man trenger eq var at man må på en eller annen måte kompensere for den akustiske avrullingen og elementets avrulling. Dette er det vel flere løsninger på. En løsning jeg har tenkt litt på er å kjøre marchand passivt filter på linjenivå med 6db/okt avrulling fra for eksempel 30hz i tillegg delefilteret på rundt 200hz. Noen som har prøvd noe slikt?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
6db lager du trolig like enkelt selv?
mvh
Leif
 
M

Mr-T

Gjest
Digital EQ kan være veldig bra den. Som med alt annet så kommer det helt an an på valg av totalløsning og software. Å gjøre en ekstra AD-DA konvertering er nok ikke så lurt, ei heller å bruke filtre som ikke er linear-phase. EQ kan jo gjøres analogt også, men da får man alltid fasedrei og dermed ødelagt impulsrespons som konsekvens.

Ellers helt enig med konklusjonen din at EQ er helt nødvendig når man driver med OB.
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Jeg kjører digitalt inn i minidsp, så det blir ingen ekstra ad/da konvertering heldigvis. Men minidsp(med minidigi) kan ikke helt sammenlignes med en god dac desverre...

Ja, 6db linjefilteret lager jeg vel egentlig like greit selv...
 
M

Mr-T

Gjest
Det er noe av problemet ja; DAC'en i minidsp, Behringer, osv... er ikke akkurat top notch. Derfor: bruk en god nok DAC, og gjør all prosessering heldigitalt før DAC'en. Finnes mange gode løsninger på det, f.eks PC-basert.
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Ja, har tenkt på pc basert. Det er kanskje veien å gå om man skal ta den helt ut. Men det får bli når det blir eget lytterom og mulighet for å strekke strikken enda lengre :D

Hvilke andre løsninger enn PC basert finnes om man vil gjøre deling/EQ digitalt før dac? Jeg vet man kan modifisere og styre på med minidsp for å lage digitale utganger, men vet ikke helt om det frister... Andre løsninger med digitale utganger?
 
M

Mr-T

Gjest
Tja, det finnes jo dedikerte digitale equalizere. De billige er noe ræl, og de gode er svindyre. PC-basert er nok billigere OG bedre.
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Ja, det er jo alltids en løsning..

Men det som hadde vært kjekt hadde vært et heldigitalt delefilter/eq med digitale innganger og digitale utganger, sammen med for eksempel en 6-8 kanals buffalo dac(med et 6-8 kanals potmeter for analog volumjustering etter dac). Men et slikt delefilter/eq har ikke jeg klart å finne frem til enda. Kanskje den nye hypex DSP løsningen som forhåpentligvis snart kommer har enkel mulighet for digitale utganger?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.303
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
sjekk med Grelv hva han bruker
det virker knall
mvh
Leif
 

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
1.325
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
Grelv bruker såvidt meg bekjent Groundsound.dk. Den boksen han har koster rundt 30K, men da har han pre, XO, DAC'er etc. i en og samme boks.
 
M

Mr-T

Gjest
Og den er digital ?

Leif må nesten bestemme seg da om digitalt er "PFØYYYII!" eller "knall".... ;)
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Det er vel denne tenker jeg?

http://www.groundsound.com/dcn28.php

Ser jo knallfin ut om man ønsker en boks med alt i ett(inkludert dac), men den har vel ikke digitale utganger. Så man låser seg vel opp til å bruke de innebygde DACene?
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
svm88 skrev:
Det er vel denne tenker jeg?

http://www.groundsound.com/dcn28.php

Ser jo knallfin ut om man ønsker en boks med alt i ett(inkludert dac), men den har vel ikke digitale utganger. Så man låser seg vel opp til å bruke de innebygde DACene?
Jeg bruker selv Lynx AES med 16 digitale utganger i PC med Audiolense som filtergenerator. De digitale signalene konverteres direkte til PWM i Lyngdorf TDAI2200 (ingen vei rundt DAC). Er bare så utrolig synd ingen har tatt tak i å videreutvikle eller bruke equibit teknologien på en større komersiell basis.
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Hva med å bruke PC-basert deling med exadevice og buffalo som lydkort/dac?
 
Topp Bunn