Åpen Baffel og de best egnede bassene?

M

Mr-T

Gjest
Bygg noe sjøl med Console eller Bidule og skikkelige high-end EQ-plugins. Bedre blir det ikke.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Mr-T skrev:
Og den er digital ?

Leif må nesten bestemme seg da om digitalt er "PFØYYYII!" eller "knall".... ;)
om du slipper å kjøre en 300K vinylrigg kombo gjennom er den knall til den bruken han har den til
om den er tilstrekkelig sonisk korrekt eller transparent, vet jeg ikke før jeg hadde fått sammenliknet direkte med min egen elektronikk, men jeg tviler...
mvh
Leif
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Bygg noe sjøl med Console eller Bidule og skikkelige high-end EQ-plugins. Bedre blir det ikke.
Ok.
Tror jeg går for GroundSound DCN28 eller noe fra proffverden. Det der hørtes skummelt ut. ;D
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
svm88 skrev:
Ja, er klar over at digital eq(...snip...) ikke akkurat er high end.
Selv om den påstanden kan være riktig i mange tilfelle, tror jeg ikke den holder mål rent generelt.

Det man kan oppnå med korrekt implementert digital deling og korreksjon er ofte ikke mulig å oppnå med passivt. Gevinsten av å gjøre deling (inkl korreksjon: deling og korreksjon er to sider av samme sak) riktig er IMO så signifikant at sluttproduktet godt kan kalles high-end.

Forutsetningen er såklart at det digitale utstyret er bra, og godt integrert med resten av anlegget. Det finnes mye digital deling som er meget slett implementert, og som låter deretter.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
den pre dac x/o komboen din låter i alle fall meget bra, så langt jeg kan bedømme
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.794
Torget vurderinger
23
High-end er pr.definisjon ikke så interessant, all den tid high-end egentlig er en bransjebetegnelse på svindyrt utstyr som allikevel er preget av komprimert lyd når realistiske lydtrykk prøves nådd, til de grader underdimensjonerte høyttaler elementer (kassene kan gjerne være store som FJELL men allikevel inneholde 1 stk. 20 mm. silke diskant dome tweeter somer sjanseløs på 120 dB hihat, crash etc.) og vanvittig rumlebass som inneholder mer resonanslyd og forsinkelsesstøy enn ren musikk - det hjelper ikke å stacke subber....

Illusjonsgjenskaping (c) Suket handler om å gi det storslagne. det grandiose i musikken en gjenfødelse, og da er det bedre med det som pr. dags dato finnes av optimal digital deling kombinert med riktig forsterkeri (og høyttalere som er spec'et etter riktig filosofi) enn s.k. high-end grisedyre analoge løsninger hvor høyttalere/analog deling er et ugjennomkommelig nåløye for realisme.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
headroom
square inches
low noise
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har selv opplevd hva en god pre kan tilføre musikkgleden. Mange av forskjemperene av digital korreksjon/deling dropper desverre forforsterkeren. Her tror jeg de går glipp av mye..
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.794
Torget vurderinger
23
orso skrev:
Digitalt filter (FIR) kom ikke så godt ut i dette studie:
http://lib.tkk.fi/Dipl/2008/urn011933.pdf
Mye hørbar fasefeil og preringing, men det betyr jo ikke at det ikke kan gjøres skikkelig.
Jeg har hørt flere anlegg med dig.filter og delay for hornbass og foreløpig har det ikke vært bra nok.

Men det kommer! Stay tuned...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
Har selv opplevd hva en god pre kan tilføre musikkgleden. Mange av forskjemperene av digital korreksjon/deling dropper desverre forforsterkeren. Her tror jeg de går glipp av mye..
Uenig. Han man behov for en pre som tilfører noe, så er det tegn på at man har en svakhet som man prøver å kompensere for.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
John_Harald skrev:
Har selv opplevd hva en god pre kan tilføre musikkgleden. Mange av forskjemperene av digital korreksjon/deling dropper desverre forforsterkeren. Her tror jeg de går glipp av mye..
Uenig. Han man behov for en pre som tilfører noe, så er det tegn på at man har en svakhet som man prøver å kompenserer for.
fordi?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.855
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Jeg ønsker ikke å kjøre en digital EQ hverken etter vinylen eller Buffalo dacen. Av to onder velger jeg heller litt ujevn frekvensgang på bassene enn tilslørt fulltone. Det å kjøre en fulltone helt rent gir etter min mening veldig mye. Bassen man fyller på med i bunn (alt fra 80 til 300 hz) synes jeg har et større slingringsmonn.

I går testet jeg Buffalo DACen rett i First Watt F2J (med digtal volumjustering fra SONOS før dacen). Det ble en tanke mer åpent enn via preampen. B5 filteret sørger kun for high-pass ved 300 hz. I forhold til praktisk talt alt annet jeg har hørt opp gjennom tiden så blir dette vanvittig rent og åpent. Absolutt ALT slipper igjennom uten at det låter anstrengt.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
orso skrev:
John_Harald skrev:
Har selv opplevd hva en god pre kan tilføre musikkgleden. Mange av forskjemperene av digital korreksjon/deling dropper desverre forforsterkeren. Her tror jeg de går glipp av mye..
Uenig. Han man behov for en pre som tilfører noe, så er det tegn på at man har en svakhet som man prøver å kompensere for.
Har du prøvd og erfart hva en god pre kan gjøre med musikkgleden eller er du uenig på bakgrunn av hva du har lest? Tidligere bruke jeg den samme argumentasjonen som deg for å overbevise meg selv og andre. Hvorfor kaste bort penger på et ekstra ledd? Har også kjørt lenge uten pre..
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.954
Antall liker
13.295
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
skal man kjøre uten (aktiv)pre må det tilrettelegges for det!
mvh
Leif
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
Har du prøvd og erfart hva en god pre kan gjøre med musikkgleden eller er du uenig på bakgrunn av hva du har lest? Tidligere bruke jeg den samme argumentasjonen som deg for å overbevise meg selv og andre. Hvorfor kaste bort penger på et ekstra ledd? Har også kjørt lenge uten pre..
Et oppsett som vi snakker om her er en helt annen idrettsgren. Tror ikke du finner mange som finner det interessant å sette inn en pre som farger når man kan endre på det tonale på langt bedre og presise måter. Men dette er en annen debatt som ikke hører hjemme her.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
orso skrev:
John_Harald skrev:
Har du prøvd og erfart hva en god pre kan gjøre med musikkgleden eller er du uenig på bakgrunn av hva du har lest? Tidligere bruke jeg den samme argumentasjonen som deg for å overbevise meg selv og andre. Hvorfor kaste bort penger på et ekstra ledd? Har også kjørt lenge uten pre..
Et oppsett som vi snakker om her er en helt annen idrettsgren. Tror ikke du finner mange som finner det interessant å sette inn en pre som farger når man kan endre på det tonale på langt bedre og presise måter. Men dette er en annen debatt som ikke hører hjemme her.
God aften. Selv om man kan endre å det tonale på langt bedre og presise måter, så hvorfor ikke si, ja takk begge deler :) Hvis jeg kan øke musikkgleden dramatisk og uten at man opplever lyden som farget, ser jeg ingen grunn til å droppe forforsterkeren! Å diskutere med noen som utaler seg bastant uten praktisk erfaring, ser jeg som totalt meningsløst. Det blir som man skal lære far sin å pule.. Avslutter derfor denne diskusjonen om forforsterkere. Vi får ta debatten på riktig sted, etter at du har opplevd hva en god, matchet forforsterker kan gjøre med musikkgleden ;)

Har utrolig lyst på å teste ut dipolbass, men er usikker på hvilket subelement og konsept man skal bruke ved 20Hz for god integrasjon?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
John_Harald skrev:
Har utrolig lyst på å teste ut dipolbass, men er usikker på hvilket subelement og konsept man skal bruke ved 20Hz for god integrasjon?
Sakset fra side 1 i tråden:

Mr-T skrev:
Lukkede kasser blir 2pi og vel så det når de plasseres nær vegger og hjørner, i hvertfall i den lave enden av frekvensskalaen. Sånn sett er IB ganske likt lukkede kasser med tanke på effektivitet og behov for membranareal og slaglende.

OB er en helt annen greie, for å si det mildt. Jeg er vel en av de få som har prøvd å nå 20 Hz med OB. Det gikk bare nesten, selv om jeg har åtte 21" elementer.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
RojohII skrev:
John_Harald skrev:
Har utrolig lyst på å teste ut dipolbass, men er usikker på hvilket subelement og konsept man skal bruke ved 20Hz for god integrasjon?
Sakset fra side 1 i tråden:

Mr-T skrev:
Lukkede kasser blir 2pi og vel så det når de plasseres nær vegger og hjørner, i hvertfall i den lave enden av frekvensskalaen. Sånn sett er IB ganske likt lukkede kasser med tanke på effektivitet og behov for membranareal og slaglende.

OB er en helt annen greie, for å si det mildt. Jeg er vel en av de få som har prøvd å nå 20 Hz med OB. Det gikk bare nesten, selv om jeg har åtte 21" elementer.
Så det er bare å bruke nok elementer i OB? Hvis behovet for høyttalerareal øker med 8 når frekvensen halveres, hvor mange 21" trenger man for å få bra headroom ved 20Hz?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Mr-T skrev:
Kommer langt med 20 stk per kanal vil jeg tro.
Hvordan anbefaler du å plassere 20 stk per kanal på mitt nye rom på over 30 m2?

Er det slik at når man plasserer to dipolbasser slik Mr-T har gjort, i nesten push pull, at elementene spiller i motfase og kannelerer hverandre?
 

Vedlegg

8

8x12_TOM

Gjest
Kjør lukket konstruksjon ;) -Da trenger du ikke flere en 8stk 12"ere :p
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.043
Antall liker
1.836
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
8x12_TOM skrev:
Kjør lukket konstruksjon ;) -Da trenger du ikke flere en 8stk 12"ere :p
Tror nok jeg må ta meg en tur til deg og Mr-T (når 16 stk 21" er på plass) og finne ut hva jeg liker best :)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Kommer langt med 20 stk per kanal vil jeg tro.
Hvis det absolutt må være dipol og 20Hz med plenty headroom, hvorfor ikke bygge dedikerte dipol-subber da? Man burde på papiret klare seg med færre enn xx pr kanal om H-bafflene lages STORE for kun å dekke området 20-40Hz...
 
Topp Bunn