Det var svært hyggelig Gorm. Det må sies at jeg tenker innimellom all EQ-justeringa at dette henger ikke sammen. -Kanskje jeg aldri kommer imål.. Men så klarer jeg ikke se noen reelle alterantiver til denne DIY-prosessen heller.
Ja, det vil jeg si. Frekvensresponsen er selvfølgelig en annen når mellomtonen ikke får hjelp av baffel nedover i frekvens. I tillegg kommer sannsynligvis en heving et sted i diskantområdet pga baffelstep som korresponderer til dimensjon på diskantelementet. Disse tingene har jeg forsøkt å justere med EQ kun med ørene til hjelp. Det ender selvfølgelig i en annen frekvensrespons, slik at direkte sammenlikning med den forrige løsningen er litt vanskelig. De runde baflene ble opprinnelig montert i et håp om at EQ ville bli unødvendig i mellomtonen. Det var i overkant optimistisk.Artig prosjekt! Låter det bedre med "meccano" kontra de runde baflene?
Haha Sånn er det når man bare kopierer andres arbeid. Man ender alltid på etterskudd; ukul og med forårets mote.
Har ingen deadline. Ser fram til å blitt ferdig og fornøyd. Det dukker dessverre opp stadig nye ting som må prøves ut. Men nå har jeg etterhvert en god plattform å jobbe utifra.Godt du tåler en spøk Har du noe deadline på når du må være i mål, eller blir veien til mens du bygger den? Jeg har veldig sansen for OB-lyd, utrolig frigjort og tidvis et vanvittig slam man ikke får på noen annen måte bortsett fra på konsert da...
det har helt klart noe for seg med frithengende mellomtoner, men tror det krever et bass-system som kan deles over 200hz hvis man ikke vil ha noen hull i nedre mellomtone.Jeg anbefaler denne løsningen for en test, men det er vanskelig å hevde at fritthengende alltid er bedre enn med baffel. Dessuten er det nødvendig med mer EQ for å få overgang mellom mellomtone og bass til å henge i hop. Det var vel BjarneTV som gikk motsatt vei pga dette.
Leste et sted at åpen baffel bør deles under baffelstepet. Jeg har derfor plassert delefrekvensen ved 100Hz hvor baffelstepet havner for mine basser. Målinger vil vise om jeg bør flytte frekvensen høyere for å oppnå en bedre overgang mot mellomtonen. Jeg tror Hawthorne benytter bassene mye høyere opp i frekvens. Vet ikke hvor høyt det er mulig å gå. Den første testen med disse bassene ble faktisk gjort i kombinasjon med Burnt_Islands JBL, med aktiv deling ved 200Hz.Da har jeg skummet gjennom hele tråden. Interessant prosjekt må jeg si. Og jeg funderer på om jeg og skulle gå for doble Augi 15" bafler. Augiene har jo temmelig lav resonansfrekvens sammenliknet med de vanlig anbefalte Eminence variantene (på bekostning av virkningsgraden), og den er vel rimeligere i innkjøp enn AEs dipole-element.
I den forbindelse kunne det vært interessant å vite øvre frekvensbegrensning på systemet. Har du noen formening om hvor høyt opp du i praksis kan legge delefrekvensen?
Jeg er sugen på et høyttalerprosjekt for vinteren, men har vært temmelig vinglete i forhold til å finne ut hvor jeg vil. Ble veldig inspirert av tråden til Tangen (Mr T?) på diyaudio, fundert litt på Cornscala versjon D fra Crites (eventuelt med Onken i bånn), men så ser jo disse polske le Cleach horna spennende ut, pluss en hel mengde andre spor i hytt og vær. Med andre ord, hurramegrundt, uten konklusjon.
Så grunnen til at jeg spør er at øvre delefrekvens legger føringer for hva som tar over stafettpinnen oppover i registeret.
Ting jeg har i tankene mot en eventuell OB-bass er:
LeCleach-Horn som ikke fyller hele stua, hvilket betyr delefrekvens over 800-1000 Hz (vil jeg tro), og dermed er jeg redd det fort blir treveis eventuelt en to-og-enhalv-veis løsning. Eller som Tangen variant, et par lange Bolender Gräbner magnestater. Haawthornes Coax kunne kanskje gjøre susen, men den står ikke øverst på ønskelista. Vel vel, drodlingen kan lede til mange løsninger, og så var det bare det å lande på en.
Hvor mange dB var avviket mellom bassene og mellomtonen hos deg med fritthengende mellomtoner? Bruker du digital EQ og aktiv deling?det har helt klart noe for seg med frithengende mellomtoner, men tror det krever et bass-system som kan deles over 200hz hvis man ikke vil ha noen hull i nedre mellomtone.Jeg anbefaler denne løsningen for en test, men det er vanskelig å hevde at fritthengende alltid er bedre enn med baffel. Dessuten er det nødvendig med mer EQ for å få overgang mellom mellomtone og bass til å henge i hop. Det var vel BjarneTV som gikk motsatt vei pga dette.
kan også hende at det bare er kina-elementene mine som ikke takler sakene
ser for meg at dine augies i smal baffel kan deles en del høyere enn mitt system med u-baffler.
føler uansett at det største løftet i lydkvalitet for mine HT, var at jeg byttet ut mine hjemmelagede mikrofoner med et kalibrert sett.
plutselig spilte ørene og den målte responsen på lag, og det ble mindre forvirring
husker ikke helt nøyaktige tall siden den gamle laptopen min døde sammen med alle de gamle målingene, men tror de rullet av rundt 400hz?Hvor mange dB var avviket mellom bassene og mellomtonen hos deg med fritthengende mellomtoner? Bruker du digital EQ og aktiv deling?