Ålesund Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Pokker... Hvordan kan en ha unngått å få med seg dette da? Jeg må korte ned på jobbinga...
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    snakk om torsdagskveld: jeg skal på vegne av stingrayV inviterer til en lyttekveld hos han på nestkommende torsdag. ( 03.10. )

    Vi har bla. planer om en shootout mellom Metrum Hex dac og Bryston BDA-2 og en sammenligning av Pass Labs XOno og en Pass Aleph Pearl clone...

    ta kontakt med han på pm om adressen, osv.

    ta gjerne med masse musikk!
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Hadde vært kjekt om noen slengte seg med på torsdag. :)
    Om en skal være litt halvseriøs kan det lages en spilleliste for ab-testing. Om vi går så langt som å abx teste vet jeg ikke?

    Mvh
    StingrayV
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Flott kveld i går hos StingrayV, mye god musikk, og servering med gode tyske pølser.
    Enda en som har skjønt at gode høyttalere er passende store, hvilket medfører god og dynamisk lyd.
    Andre får eventuelt utdype mere, men en kan vel si at dette ikke er et oppsett man kan forvente å finne i et norsk nisse-hus.
    Jeg har aldri hørt disse før, så det var jo absolutt en arti og interessant opplevelse.

    StingrayV: Ølen var veldig god, fyldig og med en slags fruktsmak.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Takk for besøket okv,
    Mye god humle i den ølen, og da blir det blomstereng og fruktig. Slettes ikke verst det. :)
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ja, det var en flott kveld!
    Anlegget spiller så bra at vi ble sittende og hørte på musikk i stedet for tenker på de planlagte hifi aktiviteter. Dette er en tegn for en veldig god oppsett!! Jeg føler jeg må snart prøver meg frem i horn-verden, jeg også.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Horn må til, i en eller annen slags form.
    De kan gjerne ha noen skavanker her og der også, men det er ikke så nøye så lenge det svinger.

    At en blir sittende å høre musikk når det egentlig var planlagt noe annet må vel være den beste bekreftelsen på god lyd.

    Nå bygger jeg en slags installasjon som skal opp på bakveggen her, blir interessant å se hvordan dette virker..
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Fortell mer Okv, og sleng gjerne over bilder for å krydre tråden!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er bare absorpsjonsplater for bakveggen, på tide å få ordnet dette, for veggen er det eneste som skaper relativt tidlige refleksjoner med disse høyttalerene, og refleksjonen fra bekveggen treffer skjermen som står mellom høyttalerene foran.

    Platene får en ramme som gjør at dette ser noenlunde skapelig ut, samt sørger for at platene blir hengende.
    Håper på at demping av hele midseksjonen av veggen blir bra nok.

    En bedre løsning er såklart å ikke ha noen bakvegg.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle Ålesund og omegnere! Er det noen av dere som er vant med bruk av dr.feickert protractor?
    Har dratt en slik i hus, men jeg er usikker på om jeg bruker den riktig. Jeg får i alle fall ikke de tre punkta til å stemme med nåla.
    Jeg er fortsatt på grovjusteringa. La det være sagt...
    Tidligere har jeg justert med vpi sin medfølgende jig, og sagt meg fornøyd med det. Nå har jeg altså tatt steget ut på glattisen, og føler meg mest som bambi med bazooka.
    Noen som kan tenke seg å stikke innom og ta et kjapt kurs i bruk av protractor en gang det passer seg?
    Avlønning i en god flaske rødt eksempelvis. :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Da er første sett plater for bakveggen ferdig.
    Skal lage to til, de er ikke ferdig, derfor står det to plater oppå inntil videre.

    Lyden er vanvittig bra, med den karakteristiske åpne transparente mellomtonen, men slik var det jo fra før også..
    Vel, det ble dessverre litt for sent til å få hørt skikkelig på dette i dag, nabolaget har nok tatt kveld nå.
    ferdig.jpg
    montert.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ja, dette ble fint, og da blir lyden bedre også, jeg skal lage flere slike for bakveggen.
    Nå går det an å spille enda høyere.. men det kan også være at ørene har blitt lettere bedøvd..

    Men vi trenger flere bilder her, og jeg har brukt opp kvoten min nå i denne tråden, så det er bare å finne fram kameraet.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Skal jeg ta riktige bilder må jeg tørke støv... Det her kan ta tid.
    i mellomtiden en liten detalj fra det jeg sliter med om dagen..
     

    Vedlegg

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Fått justert armen nå, StingrayV?
    Du skulle hatt tangentialarm, da er det mye mindre å ta hensyn til.

    HTPCen er veldig behagelig i forhold, det er bare å passe på at alle auto-updates er avslått, så virker det like bra hver dag.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Da er første sett plater for bakveggen ferdig.
    Skal lage to til, de er ikke ferdig, derfor står det to plater oppå inntil videre.

    Lyden er vanvittig bra, med den karakteristiske åpne transparente mellomtonen, men slik var det jo fra før også..
    Vel, det ble dessverre litt for sent til å få hørt skikkelig på dette i dag, nabolaget har nok tatt kveld nå.
    hva slags plater er det du bruker der?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er Rockfon Industrial 5cm tykke, 60x120cm.
    Kantene må dekkes til, front og bakside er behandlet, de er formfaste men tåler ikke å herjes med, derfor må de monteres i rammer som holder dem på plass og beskytter kanter og overflate.
    Overflaten foran er heller ikke fin, så den må dekkes til.
    Dette ordnes lett med å trekke de halvveis med noe slags stofftrekk.

    Dette virker som demping fra noe ned mot øvre bass og oppover, blir effektivt først oppe i mellomtoneområdet.
    Hvor langt ned i frekvens det virker avhenger av arealet som dekkes og tildels om det er avstand fra platen inn mot veggen bak.

    Dette virker helt utmerket for demping av refleksjon fra bakveggen - akustisk sett så blir det et svært hull i veggen bak, rommet blir uendelig stort bakover, og det betyr mye mindre refleksjon fra frontveggen i tillegg.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Det ene armrøret er justert etter beste evne. Har bestilt meg et USB mikroskop så jeg får tatt bilder og prøvd meg på noen justeringer.Har lagt nedi første plata nå, så det er litt tidlig å mene noe mye om lyden ennå. Men mye gæli skal det ikke være.

    Angående tangientalarm så har jeg hatt et vått øye på Bergmann sine spillere lenge. Dessverre blir det nok en stund til det kommer i hus. Classic'en får klare seg en stund til. Kunne kanskje oppgradert til classic 2 arm med vta justering på toppen. Det hadde forenklet en del nå som jeg sitter med to armrør. :)

    En dedikert HTPC må på plass. Men disse to mediene utelukker ikke hverandre. :) Liker for godt å sitte med coveret mellom hendene og bla og lese. Så har jeg et pedagogisk mål med vinylen også. Jeg håper kidsa skal lære seg å sette pris på det å ta seg tid til musikken. Det ligger (i de fleste tilfeller) en krevende prosess bak det vi setter oss ned å høre på/lytte til. I mitt hode er det enklere å begripe det når du må jobbe for å få tonene frem. Å klikke på en pc blir for enkelt, selv om det for all del er praktisk. Vel. Dette var gjenstand for lange samtaler i går på vinylkveld hos en venn,og jeg kunne sikkert fortsatt å legge ut lenge.

    Men som sagt. Pc er fortsatt påkrevd. Og det låter jo ikke fælt det heller. :)

    Fått justert armen nå, StingrayV?
    Du skulle hatt tangentialarm, da er det mye mindre å ta hensyn til.

    HTPCen er veldig behagelig i forhold, det er bare å passe på at alle auto-updates er avslått, så virker det like bra hver dag.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg var i gang med å lage en airborne, men kom aldri så langt at jeg fikk testet den.
    Jeg husker det siste jeg holdt på med var pumpe og dempekammer for denne, pumpen jeg hadde valgt var dessverre for liten.
    Armrøret ble laget i kullfiber, med hus i aluminium, glidelageret er aluminium v-profil.

    Nå i dag så skjønner jeg også bedre hvorfor det ikke var så travelt med å gå over til CD.
    Datamaskin er imidlertid påkrevd for avspilling av filmer og slikt, og spesielt når en utvikler ting så gjør maskinen alt så mye enklere.
     

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er gjerne med- må bare finne en dag som passer...
    kan ikke dere bli enige først og så kan jeg se om det passer for meg ?:cool:


    Inviterer gjerne meg selv på tur ved en anledning. Kanskje slart også kunne slengt seg på?
    Selv holder jeg til et stykke forbi Olsvika, og tar gjerne imot besøk med gode innspill.

    Mvh
    stingrayV

    Spendor A9 har nok bass, du har tydeligvis endel jobbing foran deg. Forøvrig må det sies at A9 er en


    meget god høyttaler. Stå på med jobbing av rommet ditt og du skal se at du kommer i mål ( forhåpentligvis ).

    Er du/dere intr i å høre bass med punch er det bare å sende pm. Bor på moa området.

    Mvh
    Tommy



    Her skjer det fort gitt. Monoblokkene mine gikk ut døra til en hifi kamerat i området og jeg er for tiden på jakt etter verdige arvtagere. Men lyttekveld må vi få til når nye blokker er på plass.

    Mvh
    Hei Musicman, Blir det lytte kveld med ny blokkene dine en kveld? :)
    Komer heim om en liten uke.

    Mvh Kingpin
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jaudå, bare å ta en tur når det måtte passe. Stort sett ledig på kveldstid.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Du maskinerte deler selv?
    Jeg var i gang med å lage en airborne, men kom aldri så langt at jeg fikk testet den.
    Jeg husker det siste jeg holdt på med var pumpe og dempekammer for denne, pumpen jeg hadde valgt var dessverre for liten.
    Armrøret ble laget i kullfiber, med hus i aluminium, glidelageret er aluminium v-profil.

    Nå i dag så skjønner jeg også bedre hvorfor det ikke var så travelt med å gå over til CD.
    Datamaskin er imidlertid påkrevd for avspilling av filmer og slikt, og spesielt når en utvikler ting så gjør maskinen alt så mye enklere.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jaudå, bare å ta en tur når det måtte passe. Stort sett ledig på kveldstid.
    Rom til en til? :)
    Anbefales.

    De siste ukene har jeg hørt tre forskjellige oppsett her oppe, av særdeles kapabel kvalitet, et fellestrekk er at det spiller musikk og er engasjerende.
    Forskjellig tilnærming og forskjellig utstyr og oppsett gir forskjellig lyd, men lyd er det så det holder.
    Det er også fascinerende å høre hvordan folk har kommet dit de er nå, og hva slags forhold de har til lyd og musikk.

    Liten demo i kveld igjen her, jeg synes det er interessant å observere hvordan folk som aldri har vært spesielt opptatt av hifi og lyd opplever ting, men det er ikke lett å bli klok på, det er også fort gjort at folk kan bli noe "skræmt", uten at det egentlig var meningen.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @Okv
    Stemmer... Det er Torsdag...
    Jeg har madammen på seinvakt og er dermed stedbunden småbarnsfar.
    Får finne en ledig torsdag snart og tusle meg utover.
    Er enig med deg i at folka, referanserammene, og innfallsvinklene er minst like artig som utstyret.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    her regerer snørr og hoste- med tette orer og hele pakken, ingen vits å tenke på lytting :p
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @slartibartfast Hehe, sett på 5 minutes alone av Pantera på FULL guffe, så blåser du reint.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ok, bare å komme med ønske om hvilken kveld som måtte passe for de som måtte ha lyst på en lytt.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Jeg stiller meg positiv til onsdag eller torsdag. :)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ok, da sier vi Onsdag fra kl 18 og utover ? De som er interessert kan bare sende pm for nærmere opplysninger.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    litt OT:

    er der noen som vet hvor jeg kan få tak i røykeflis/røykemel her i området?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn