Ålesund Lydlaug

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hørt bassen til A9erne mine - vi bodde i en kjellerleilighet med murvegger et halvt år- der var det mer enn nok bass uten subwoofere.

    Om å få denne bassen her i huset må jeg enten flytte tli kjelleren eller bygge opp stua på nytt... har foreløpig ingen ambisjoner på hverken det ene eller andre.
    Finner ikke kona seg jobb i løpet av det neste året er vi nødt til å flytte på oss igjen. No offense, men å flytte til Sunnmøre ett år siden var en av de mindre smarte valg vi gjorde når det gjelder jobbsituasjonen...

    kan forresten anbefale denne boka: Get Better Sound - Place Order en del veldig smarte tips når det gjelder rom/plassering, osv...
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Spendor A9 har nok bass, du har tydeligvis endel jobbing foran deg. Forøvrig må det sies at A9 er en meget god høyttaler. Stå på med jobbing av rommet ditt og du skal se at du kommer i mål ( forhåpentligvis ).

    Er du/dere intr i å høre bass med punch er det bare å sende pm. Bor på moa området.

    Mvh
    Tommy
    Jeg har hatt den glede å ha høre Tommys anlegg flere ganger, og for å si det sånn: Det er ikke bare bassen som er i toppklasse der i huset. :cool:
    Og æren for det er det ikke bare diverse hifi-bokser fra øverste hylle som har, men ikke minst den jobben som er blitt lagt med akustikktiltak.
    Så her har dere sjansen.... :)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Inviterer gjerne meg selv på tur ved en anledning. Kanskje slart også kunne slengt seg på?
    Selv holder jeg til et stykke forbi Olsvika, og tar gjerne imot besøk med gode innspill.

    Mvh
    stingrayV

    Spendor A9 har nok bass, du har tydeligvis endel jobbing foran deg. Forøvrig må det sies at A9 er en meget god høyttaler. Stå på med jobbing av rommet ditt og du skal se at du kommer i mål ( forhåpentligvis ).

    Er du/dere intr i å høre bass med punch er det bare å sende pm. Bor på moa området.

    Mvh
    Tommy
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Ønsker kona lykke til med jobbsøket! Sunnmøre er et fantastisk sted på mange måter.
    Vi må definitivt få til en vinylkveld snart, og nå vet jeg det ikke bør ta så lang tid før du har ny pu i hus. ;)
    Forøvrig vet jeg om et sett tyske beist som sendes mot mørekysten i løpet av morgendagen.

    Jeg har hørt bassen til A9erne mine - vi bodde i en kjellerleilighet med murvegger et halvt år- der var det mer enn nok bass uten subwoofere.

    Om å få denne bassen her i huset må jeg enten flytte tli kjelleren eller bygge opp stua på nytt... har foreløpig ingen ambisjoner på hverken det ene eller andre.
    Finner ikke kona seg jobb i løpet av det neste året er vi nødt til å flytte på oss igjen. No offense, men å flytte til Sunnmøre ett år siden var en av de mindre smarte valg vi gjorde når det gjelder jobbsituasjonen...

    kan forresten anbefale denne boka: Get Better Sound - Place Order en del veldig smarte tips når det gjelder rom/plassering, osv...
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er gjerne med- må bare finne en dag som passer...
    kan ikke dere bli enige først og så kan jeg se om det passer for meg ?:cool:


    Inviterer gjerne meg selv på tur ved en anledning. Kanskje slart også kunne slengt seg på?
    Selv holder jeg til et stykke forbi Olsvika, og tar gjerne imot besøk med gode innspill.

    Mvh
    stingrayV

    Spendor A9 har nok bass, du har tydeligvis endel jobbing foran deg. Forøvrig må det sies at A9 er en meget god høyttaler. Stå på med jobbing av rommet ditt og du skal se at du kommer i mål ( forhåpentligvis ).

    Er du/dere intr i å høre bass med punch er det bare å sende pm. Bor på moa området.

    Mvh
    Tommy
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har hørt bassen til A9erne mine - vi bodde i en kjellerleilighet med murvegger et halvt år- der var det mer enn nok bass uten subwoofere.

    Om å få denne bassen her i huset må jeg enten flytte tli kjelleren eller bygge opp stua på nytt... har foreløpig ingen ambisjoner på hverken det ene eller andre.
    Finner ikke kona seg jobb i løpet av det neste året er vi nødt til å flytte på oss igjen. No offense, men å flytte til Sunnmøre ett år siden var en av de mindre smarte valg vi gjorde når det gjelder jobbsituasjonen...

    kan forresten anbefale denne boka: Get Better Sound - Place Order en del veldig smarte tips når det gjelder rom/plassering, osv...
    Hepp! Kom deg Østafjells igjen, David! Snart tomt for pølser her! Scheisse! :cool:
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    ser du, ikke har jeg tid til å lage pølser her heller... :p Men brødbakingen får jeg til, ihvertfall noe...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Så den fine ovnen ja...
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hørt bassen til A9erne mine - vi bodde i en kjellerleilighet med murvegger et halvt år- der var det mer enn nok bass uten subwoofere.

    Om å få denne bassen her i huset må jeg enten flytte tli kjelleren eller bygge opp stua på nytt... har foreløpig ingen ambisjoner på hverken det ene eller andre.
    Finner ikke kona seg jobb i løpet av det neste året er vi nødt til å flytte på oss igjen. No offense, men å flytte til Sunnmøre ett år siden var en av de mindre smarte valg vi gjorde når det gjelder jobbsituasjonen...

    kan forresten anbefale denne boka: Get Better Sound - Place Order en del veldig smarte tips når det gjelder rom/plassering, osv...
    Hepp! Kom deg Østafjells igjen, David! Snart tomt for pølser her! Scheisse! :cool:
    Hr.Sluk ta nå heller å legg inn en massiv ordre på pølser hos David så de får beholde hjemmet sitt på vakre søndmør.
    Jeg kan organisere frakt, og lokalt heimebrygg.

    Mvh
    stingrayV
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er gjerne med- må bare finne en dag som passer...
    kan ikke dere bli enige først og så kan jeg se om det passer for meg ?:cool:


    Inviterer gjerne meg selv på tur ved en anledning. Kanskje slart også kunne slengt seg på?
    Selv holder jeg til et stykke forbi Olsvika, og tar gjerne imot besøk med gode innspill.

    Mvh
    stingrayV

    Spendor A9 har nok bass, du har tydeligvis endel jobbing foran deg. Forøvrig må det sies at A9 er en


    meget god høyttaler. Stå på med jobbing av rommet ditt og du skal se at du kommer i mål ( forhåpentligvis ).

    Er du/dere intr i å høre bass med punch er det bare å sende pm. Bor på moa området.

    Mvh
    Tommy



    Her skjer det fort gitt. Monoblokkene mine gikk ut døra til en hifi kamerat i området og jeg er for tiden på jakt etter verdige arvtagere. Men lyttekveld må vi få til når nye blokker er på plass.

    Mvh
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    @musicman
    Når slikt hender er det som regel begynnelsen på noe artig. :)
    Hva var det som reiste ut døra?

    mvh
    Christer
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    AW-400 fra Electrocompaniet.

    Gode amper,, men mine jbl elsker tydeligvis mye power. Dette kom tydelig fram da Nemo ble koblet opp.

    Hva jeg til slutt lander på er ikke 100% bestemt, men at det blir noe med mye krefter er brennsikkert. Ser du har Karan for salg og hadde det ikke vært for at det kun er monoblokker som er aktuellt, kunne det ha vært en kandidat.

    Mvh
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Føler meg programforpliktet til å nevne at den er dual mono. hehe ;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ok,,,frem med øksa og kløyv den i to :cool:

    Seriøst, har spesialtilpassede kabler som er meget gode og vil ikke forandre på akkurat dette. Korte høytt kabler og lange signalkabler er tingen.

    Mvh
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Hadde det ikke vært for at jeg la fra meg jonsered'en og klyvøksa på hytta...
    B)
    Har flyttet anlegget til sidevegg selv. Kablene har jeg riktignok ikke gjort noe med ennå. Så her er en salig miks av hifikabler, og laaange xlr lånt fra lydkjeller'n ;)

    edit:
    forøvrig er det ikke lengre å reise enn at den kan tas med på tur, om du har lyst.
    ikke i salgsøyemed; men det hadde jo vært morosamt.
     
    Sist redigert:

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen i Ålesund/omegn som er rutinerte med finjustering av pu, og som kunne tenke seg å bistå med dette i løpet av høsten?
    Kan gjerne bytte tid og hjelp mot etpar 4.5" seas mellomtoner eller et brett øl? :)

    mvh
    StingrayV
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    jeg stiller opp! helt gratis ;) kan ta med Fozgometer også... har du bestillt Best Tractor?
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som vet hvor en får kjøpt Rockfon eller Ecophon eller lignenede produkter i område?
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    jeg stiller opp! helt gratis ;) kan ta med Fozgometer også... har du bestillt Best Tractor?
    Har ikke fått bestilt dessverre. :/ Må vel bare få raska meg til å gjøre det. Skal gi en lyd jeg. :)

    Hvis du har tid kan jeg ta en ringerunde angående rockfon. Mulig vi har gode priser gjennom jobben.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har tid, jeg - ;)

    driver å se på forskjellige løsninger, bla. har Thomann Cyberstore en del interessante og grei prisete akustikkprodukter (ikke minst kun 20€ fraktkostnad gjør det hele interessant)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Med slike priser kan en nå undres hvorfor en skal bry seg å bygge sjøl.
    Men om man bygger kan man tune til hvilke frekvenser en vil arbeide med etter det jeg forstår.
    Skjønt da må man vel få målt romrespons før en setter igang.
    Der er jeg ute å sykle... ;)

    mvh
    stingrayV
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg vil vel egentlig anbefale å måle selv, så lærer en noe nytt samtidig også.
    Trengs ikke så mye utstyr, en laptop har de fleste fra før, en mikrofon + io/forsterker koster ikke så mye.
    REW softwaren har blitt så bra at den greier det meste, og det er lett å finne hjelp og info fordi den brukes av såpass mange.

    Hvis det er interesse for det, så kan jeg lage i stand til en kort hobbykveld med måling av rom og hva målingene betyr.

    (Jeg tilbyr ikke måling av rom på profesjonell basis, og har heller ingen planer om å gjøre det.)
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Spennende Okv, jeg kunne gjerne tenke meg å bli med på det. :)

    Et stykke utpå høsten kanskje?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg hadde vel tenkt å ta det mere på sparket, så vi trenger ikke å planlegge så mange måneder fram i tid.
    Allerede neste uke er det mulig å få til en kort kveld.

    Jeg trenger ikke å forberede dette utover å se til at måleoppsettet er oppegående.

    Jeg kan vise litt om hva slags måleresultater som har relevans for det vi hører, hva som kanskje ikke er så viktig å henge seg opp i, og hvordan fx demping og diffusorer virker inn.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ja, tiden går, nå er det jo allerede september.
    Vi kunne vel likså godt bare finne en kveld neste uke, fx onsdag eller torsdag, 1800 eller senere?
    Hvis det passer for 1, så setter jeg bare opp tidspunktet her, så kan eventuelt flere bli med hvis det passer.
     

    stingrayV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Innlegg
    480
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må sjekke kalenderen, men jeg stiller meg positiv til forslaget. :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg setter av torsdag - det er dagen etter i morgen.
    Tidspunkt 18:00, men det går sikkert bra å komme senere også.

    Dere trenger telefonnummer og adresse, noe av dette finnes forsåvidt på websiden min.
    Passer vel best å sende en pm med info.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.834
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    kanskje litt kort varsel: noen som har lyst på en lyttekveld i morgen?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    I morgen torsdag kveld er det mulig å prøve på et lite treff her igjen, satser på 19:00 og utover.
    Servering av plommer fra treet i hagen, spis gjerne mer enn du orker, for magen min tåler ikke stort mere av disse nå.

    Kveldens tema er kontrollert direktivitet - passer bra fordi det står oppkoblet to oppsett ved siden av hverandre, ett par mer vanlige og ett par med ny CD teknologi, ganske interessant - ikke nødvendigvis gitt på forhånd hva man foretrekker.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kvelden i går ble en lærerik og hyggelig affære. En stor takk til OKV for en demo som på mange områder imponerte mtp rommets beskjedne størrelse. Gjetter på 16-18 kvm, men til gjengjeld godt dempet. Høytt og subber som ble brukt er egenutviklet, og jeg må berømme OVK for å oppnå en såpass rå dynamikk med forsåvidt beskjedne elementer. Hvis jeg husker rett sitter det 2 stk 8" i hver høytt som tar seg av bassen og en 12" pr sub. Subbene var ganske spesielle med sin hornlading.

    Er rommet akustisk behandlet, som OKV sitt tilfelle, kan en spille meget høytt uten å bli så fort lyttetrett. Film var morro med ett brutalt fundament som masserte fotsålene så det holdt, morro.

    Takker for en interessant kveld OKV, og kom gjerne med utfyllende kommentar hvis jeg har utelatt noe.

    Mvh
    Tommy
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Kvelden i går ble en lærerik og hyggelig affære.
    ...
    Takk for det, det var veldig hyggelig å ha dere på besøk.

    Det ble vel mest noe musikk og litt film med dragene til Dany, og så snakket vi om lyd, litt om hva vi hadde av utstyr, og hva slags lyd vi liker.
    Dere har jo vært borti litt av hvert, og har veldig kapable systemer hjemme.
    For meg var det interessant at vi hadde noe av den same tilnærmingen til det å høre musikk - og dermed også noe av de samme kravene til hvordan musikken skal gjengis - kort oppsummert kvalitet og kvantitet mens man hører musikk - omtrent som man går på en kort konsert hjemme hos seg, og så er det stille resten av døgnet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn