Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    OMF skrev:
    Hei igen....føler meg litt idiot som mer eller mindre spør de samme spørsmålene gang på gang her, men....
    Hvis det er noen trøst så er det ikke det inntrykket jeg har :D
    Jeg kommer nok til å installer et PCI lydkort som støtter AES/EBU.

    Da tenker jeg vel først og fremst på et fra RME:
    http://www.rme-audio.de/en_products_hdspe_aes.php

    Eller fra Lynx:
    http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=13

    Så har jo jeg planer om å bruke XXHE som avspiler - som da ikke kan kjøre filtrene fra Audiolence.

    Vil disse 2 PCI AES kortene kunne kjøre disse filtrene internt - før man involverer en ekstern konverter..?
    Ja. Konverterne settes ikke i spill før lyden har fått "marsjordre" ;D
    Altså at lyden går fra XXHE (2 kanaler) til PCI kort (2 kanaler), filteret prosesseres i kortet og sendes til ekstern dac via AES/EBU (6 kanaler)...?
    Lyden prosesseres ikke i kortet. Den prosesseres i PC-en. Kortet - begge de to du vurderer - er i stand til å sende lyden tilbake til PC-en for prosessering. Det er DET internal loopback handler om.
    (Det jeg ble litt nervøs for var at lyden måtte først sendes til til RME ADI 8 (ekstern konverter) og prosesseres i en ekstern digital loop der - men da blir det mye frem og tilbake med signalet - og ikke minst så blir det ikke nok med 8 kanaler...

    mvh
    OMF
    Nei. Det er et par-tre flere buffere involvert enn det som strengt tatt er nødvendig med en teoretisk ideal-løsning. Vi snakker trolig om 1-3 millisekunder ekstra. Men alt dette vil styres av den samme klokka, og løsningskomponentene er konstruert slik at de skal være i stand til å tåle svært kort latency under de verste forhold. Når du setter bufrene på max så har du headroom på alle bauer og kanter. Jeg er overbevist om at denne loopen både er bitperfekt og robust med de lydkort-alternativene du har valgt.

    I den grad jeg har noen bekymring på dine vegne så er det i "convenience department". Den største nedsiden ved løsningen at det krever en nesten overjordisk PC-interesse for å få satt opp løsningen for automatisk sample rate deteksjon og switching. Eller at man lar windows resample til en valgt frekvens. Nå er sannsynligvis et oppsett der Vista resampler så bra at det går utenpå stort sett alt av separate transporter uansett. Men for en audiofil er jo viten om at ting kan bli bedre teoretisk og (kanskje) hørbart vanskelig å leve med. Så du kommer sikkert til å laste opp en ny fil i Bidule eller Console hver gang du skal skifte sampling frekvens.

    A pro pos RME Adi QS vs Lynx Aurora: Du burde jo kunne gjøre en deal med Prolyd der du får prøve begge og returnere den du ikke vil ha. Og så kan du melde konklusjonen tilbake her på HFS. Jeg klarer ikke å finne noen relevante sammenligninger uansett hvor mye jeg surfer og jeg er genuint interessert i vurderinger fra kvalifiserte ører. Det er i det hele tatt vanskelig å finne noe om lydkvaliteten i denne RME-en på nettet overhodet. Men det kan jo skyldes at RME er tysk mens nettet for en stor del er amerikansk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    det ser ut som Score er litt mere to the point enn meg ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kunne alltids ha testet RME Adi QS og Lynx Aurora (hvis jeg får låne de) i mitt anlegg og gi en tilbakemelding. Spørsmålet er om anlegget mitt er bra nok til å skille. XTZ 99.36 høyttalere og ICE.

    Det som er sikkert dog, er at routing muligheten til RME er bedre. Med RME slipper man kanskje å bruke VAC hvis man skal route mange kanaler (bruke totalmix)?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Du trenger ikke å bruke VAC med Lynx heller. Men LynxTwo B kan bare ta to kanaler i loopback.

    Jeg tror ICE'ne er gode nok til å skille snørr fra barter, men det spørs om høyttalerne dine er det orso? Det bør i hvert fall være noen som har en førsteklasses mellomtone og topp. Det er der det er vanskeligst å gjøre det bra digitalt.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men med Lynx så må man bruke fysiske kabler, eller?
    Jeg kommer til å trenge 12 eller 17 utganger i mitt anlegg, har Lynx noe jeg kan bruke da med loopback?

    XTZene har meget bra diskant i alle fall. Samme element som brukes i langt dyrere saker. Mellomtonen er også god, men kanskje ikke like imponerende. Bassen er bra til prisen, men ikke så bra som i en del dyrere høyttalere. Vi får se hva jeg gjør.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    På LynxTwo og AES16 må du sette en liten jumper. Da jeg testet dette brukte jeg en binders. Det fungerte helt greit 8)

    Men du trenger ikke flere loopback-kanaler enn du har på kilden. 5.1? 7.1? Tror nok det er plankekjøring med AES og firewire.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    OMF:

    Du har sikkert tenkt på dette, men har du ikke mulighet til å bruke Overkill-DACen din sammen med pc? Hvis ikke er sikkert både Lynx og RME trygge valg. Aurora ser jo i tillegg bra ut i forhold til det meste av proffkonvertere. Har testet den en gang i studio og den låt kanon, iallefall mye bedre enn en eldre 24/96 Digidesign-konverter. Ellers snakkes det en del om Mytek på utenlandske forum.

    Edit: Oppdaget nå at du har skrevet om dette i pc-tråden din. ;)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Det har kanskje vært nevnt før, men jeg trenger all denne nye (for meg) teknologien inn med spiseskje.

    Kan jeg sette opp følgende opplegg:

    1. Et rent stereooppsett med to 3-veis høytalere (aktiv deling via Audiolense; 6 effekttrinn)...for så å kunne:
    2. Switche til surround 7.2, hvor fronter + senter (3 nye effekter) er aktivt delt + 2 aktive subber, mens bakkanaler er passive..kan alt dette
    3. Deles og korrigeres via Audiolense?

    Det jeg vel egentlig vil er å finne ut om jeg kan kjøre både stereo og surround og evt finne ut hvor mange ut/innganger, DAC'er, effekttrinn og annet jeg trenger. Vil jo gjerne fortsette å kunne bruke Onkyo surround forsterkeren min. Det ville likevel muligens vært en stor fordel å bruke korreksjonen i Audiolense og ikke Audyssey (som har store begrensninger etter auto-setup!)
    Ser for meg at Audiolense i surround vil tilføre en meget god kanalseparasjon? Noen som har erfaring?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    SannaX skrev:
    Det har kanskje vært nevnt før, men jeg trenger all denne nye (for meg) teknologien inn med spiseskje.

    Kan jeg sette opp følgende opplegg:

    1. Et rent stereooppsett med to 3-veis høytalere (aktiv deling via Audiolense; 6 effekttrinn)...for så å kunne:
    2. Switche til surround 7.2, hvor fronter + senter (3 nye effekter) er aktivt delt + 2 aktive subber, mens bakkanaler er passive..kan alt dette
    3. Deles og korrigeres via Audiolense?
    To 3-veis høyttalere = 6 DAC utganger og 6 forsterkertrinn
    7-2 minus treveishøyttalerne = 7 DAC utganger og 7 forsterkertrinn

    Totalt: 13 DAC utganger og 13 forsterkertrinn (mono).

    Dette går. Jeg antar da at du også skal ha et ganske heftig bilde, så det holder ikke med en puslete PC. Skal du ha HD bilde så er det bildedelen som blir mest dimensjonerende for PC-en. Skal du kjøre vanlig DVD så tipper jeg du klarer deg med en Core2Duo 2Mhz prosessor eller høyere. Men det kommer fortsatt an på hva du ønsker på billedsiden. Du må være forberedt på å gjøre et ekstra håndgrep på PC-en hvis du skal skifte sampling frekvens (fra 44,1 kHz til 48kHz). Alternativt kan du sette opp det hele slik at det blir resamplet til en frekvens uansett utgangspunkt.
     

    score

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2007
    Innlegg
    169
    Antall liker
    90
    Sted
    Re
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg vel egentlig vil er å finne ut om jeg kan kjøre både stereo og surround og evt finne ut hvor mange ut/innganger, DAC'er, effekttrinn og annet jeg trenger. Vil jo gjerne fortsette å kunne bruke Onkyo surround forsterkeren min. Det ville likevel muligens vært en stor fordel å bruke korreksjonen i Audiolense og ikke Audyssey (som har store begrensninger etter auto-setup!)
    Ser for meg at Audiolense i surround vil tilføre en meget god kanalseparasjon? Noen som har erfaring?
    [/quote]

    Du kan bruke Onkyo forsterkern din i et slikt oppsett men da er du nesten nødt til å bruke de analoge utgangene på forsterkern som du da kobler til de analoge inngangene på feks adi-8. fordelen med denne metoden er at du har samme frekvens hele tiden og kan bytte på mellom stereo og surround uten problem. Ulempen er jo derimot at du får en ekstra da/ad konvertering samt at du stiller volumet før du utfører deling osv.. Bruker idag oppsettet mitt slik da jeg fortsatt ikke har kommet over en avspiller på pcn som lar meg bestemme hvilken lydkortutgang kanalene i surround skal ut ifra.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Fint å få noen forklaringer på alt dette :) Kommer trolig til å begynne med et tokanals oppsett med aktiv deling på frontene i 3-veis konfigurasjon. På denne måten kan jeg lære en del mer om Audiolense før jeg går "all the way" med switching til surround og det som da måtte følge med av PC-bytte og lip-sync pga delay osv. Har trolig nok med bare å sette opp to fronthøytalere og få lekt meg litt i løpet av året med dette :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Det er ikke dumt å ta dette i flere etapper. Det svært mange muligheter når man benytter PC og det er vanskelig å sortere ut alt i forkant.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.180
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et utdrag fra en test av Ton Art Aural:

    "Den 4" lille mellomtonen gjør en god jobb. Men jeg føler at nedre mellomtone er litt slank, litt lite trøkk. Det er ikke noe ekstra pondus å hente her iallefall. Lydbildet er svært veloppløst også i mellomsjiktet, men altså uten noe boogie-faktor"

    Denne HT har to 6,5" rygg mot rygg og optimalt bør den plaseres litt ut fra vegg og ut på gulv.

    Hensyn til pondus i mellomtonen og plassering fra vegg/ut på gulv, kan dette endres ved DRC/Audiolense og hvordan?


    Mvh
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Svaret er ja.

    Dette høres ut som det er behov for en nivåjustering i øvre bass / nedre mellomtone.

    Dette er noe man får til ganske enkelt med Audiolense. Det er også den type forbedringer som gjør at høyttalerne blir mer korrekte og nøytrale i det området der harmoniene ligger, og som i mine ører ofte gir den største uttellingen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.874
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei igjen.....

    Har du noen erfaringer med Lynx sitt AES SRC digitalkort med mulighet for sample rate konvertering....??

    Kan man der feks....
    Hente signalet inn på en kanal fra XX high end.....så uppsample det til 96kHz....kjøre Audiolence filtrene og rute de 6 kanalene på andre utganger, sende de utgangene til nye innganger og uppsample de til 192kHz før man sender den ut til en DAC...?

    Er dette intern prosessering i PCI kortet eller beslaglegger det maskinressurser...(Noe som sikker er langt mindre enn selve korreksjonen)...??

    Har vel tidligere nevnt at jeg ikke rir den dagen jeg saler. Men nå gjenstår kun valget mellom to løsnigner så er alt på plass- og den ene løsnignen er ganske så spennende kan jeg melde! (for å gjøre meg litt spennende! ;D)

    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Hei OMF,

    Nei, Jeg har ikke erfaring med dette. Men jeg tviler på at det går. Når du bruker XXHE eller en annen spiller for den saks skyld så tror jeg dette signalet vil være styrende for klokkefrekvensen også i en loopback. Av hva jeg har lest så er den mest nærliggende løsningen i et slikt tilfelle å la Windows (og da Vista) eller avspilleren resample signalet før det når lydkortet.

    Forøvrig så tror jeg XXHE (i hvert fall med de rette innstillingene) oppsampler signalet selv.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    3.348
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Kan man der feks....
    Hente signalet inn på en kanal fra XX high end.....så uppsample det til 96kHz....kjøre Audiolence filtrene og rute de 6 kanalene på andre utganger, sende de utgangene til nye innganger og uppsample de til 192kHz før man sender den ut til en DAC...?

    Er dette intern prosessering i PCI kortet eller beslaglegger det maskinressurser...(Noe som sikker er langt mindre enn selve korreksjonen)...??
    FireFace Mixer programmet, som følger med lydkortene (og de "eksterne" lydkortene FF400/800) til RME, takler opp til 14 kanaler. Ditt behov for 6 kanaler (aktiv drift av et stereo 3-veis system) blir således dekket.

    Når det gjelder dette med SRC, så "tror" jeg det er bedre å holde seg til multiple av 44.1. (Basert på at 99% av musikken din er CD). Du kan da upsample 44.1 til 88.2 direkte ut av XXHighEnd* og inn i Audiolense, som også er beregnet på å jobbe i 88.2. Så lar du DAC'en konvertere fra 88.2 til analog.

    Eventuelt får du tak i en software som upsampler fra 88.2 til 176.4. Alternativt overtaler vi Bernt til å la Audiolense kunne jobbe med 176.4 filer. Det kommer jo slike musikkfiler på markedet etterhvert. Bl.a. fra Reference Recordings.

    Å upsample x2 eller x4 er harmløst. Å kjøre en SRC fra 44.1 til 96 "tror" jeg ikke er optimalt iom avrundingsproblematikken.

    *XXHighEnd tilbyr både x2 og x4 upsamling fra 44.1kHz.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Noe sånt kanskje?



    Men det er ikke en jobb for pingle-PC-er å kjøre på så høy fs.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Noe av det som gjør at Audiolense 3.0 er bedre enn forgjengerne:

    Petters høyttaler: Simulert, ufiltrert frekvensrespons med GDC + Direct Sound Approach. (DSA er den tilnærmingen som ble benyttet i Audiolense 1.3 og tidligere, der all lyd som faller utenfor det definerte tidsvinduet blir ignorert):



    Simulert, ufiltrert frekvenrespons med GDC (default approach i 3.0):



    Noen mener en ufiltrert frekvensrespons ikke forteller så mye. Jeg er uenig. Hvis toppen av kamfilteret er svært ujevn så er det som regel rom for hørbare forbedringer.

    Den nye tilnærmingen gir en vesentlig glattere topp enn den gamle. Ofte er forskjellen større enn på Petters høyttalere også.

    Det bemerkes også at filtreringen i den nye tilnærmingen ligger høyere i kamfilteret enn Direct Sound Approach. Så man må ha en target kurve med mer energi i toppen (flatere kurve) for å få samme klangbalanse overall. Hvor mye forskjellen er varierer fra oppsett til oppsett, men det kan fort være snakk om 3-4 dB. Jeg ser ikke bort fra at en helt vannrett target vil låte rimelig korrekt om man spiller høyt med den nye tilnærmingen.

    Den nye tilnærmingen ble primært lagd for å gjøre det enklere å sette opp Audiolense med et velklingende resultat. Det var nemlig enkelte oppsett som hadde en akustikk der man måtte lage spesialtargets for å få til en naturlig mellomtone. Det som den nye tilnærmingen gjør kan man i prinsippet også oppnå med den gamle, hvis man har gode ører og gjør en grundig jobb med target responsen. Men jeg erfarte ganske raskt at jeg fikk bedre lydkvalitet med den nye metoden enn det jeg er i stand til å produsere med den gamle, selv på oppsett som er enkle å sette opp med Direct Sound Approach. Metoden er i stor grad basert på forskning som ligger i grenselandet mellom akustikk og psykoakustikk, der man har tatt for seg hvordan akustikken påvirker direktelyden og hvordan vi som lyttere oppfatter det som skjer. Og forbedringene oppstår typisk nok i de øvre oktaver der kamfiltereffektene rår.

    Petter,

    Du MÅ prøve den nye tilnærmingen. Og du må lage nye targetkurver for å finne ut hva den duger til. De skal sannsynligvis være noen dB flatere og en del glattere enn de du benytter i dag.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    3.348
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Noe sånt kanskje?



    Men det er ikke en jobb for pingle-PC-er å kjøre på så høy fs.
    Dette er jo fantastisk! Da er hi-rez ruten staket opp for alle oss som ønsker å bruke Audiolense i kombinasjon med XXhighend (det bestlydende avspillerprogrammet). Altså: Avspille 44.1 filer (rippet fra CD) i XX med x4 upsampling. Så lage 176.4 korreksjonsfil i Audiolense. Som avspilles via en plug-in i Console. Alt du da trenger er en DAC som takler 176.4kHz samplingsfrekvens. Da får man nytten av slakere lavpass filtrering i DACen (mindre pre-ringingen på analogsignalet) UTEN å gå veien om en SRC som både koster penger, kabler og signalforringelse (avrundingsfeil).

    Forøvrig er datakraft billig.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    3.348
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Noe av det som gjør at Audiolense 3.0 er bedre enn forgjengerne:

    Petters høyttaler: Simulert, ufiltrert frekvensrespons med GDC + Direct Sound Approach. (DSA er den tilnærmingen som ble benyttet i Audiolense 1.3 og tidligere, der all lyd som faller utenfor det definerte tidsvinduet blir ignorert):



    Simulert, ufiltrert frekvenrespons med GDC (default approach i 3.0):



    Noen mener en ufiltrert frekvensrespons ikke forteller så mye. Jeg er uenig. Hvis toppen av kamfilteret er svært ujevn så er det som regel rom for hørbare forbedringer.

    Den nye tilnærmingen gir en vesentlig glattere topp enn den gamle. Ofte er forskjellen større enn på Petters høyttalere også.

    Det bemerkes også at filtreringen i den nye tilnærmingen ligger høyere i kamfilteret enn Direct Sound Approach. Så man må ha en target kurve med mer energi i toppen (flatere kurve) for å få samme klangbalanse overall. Hvor mye forskjellen er varierer fra oppsett til oppsett, men det kan fort være snakk om 3-4 dB. Jeg ser ikke bort fra at en helt vannrett target vil låte rimelig korrekt om man spiller høyt med den nye tilnærmingen.

    Den nye tilnærmingen ble primært lagd for å gjøre det enklere å sette opp Audiolense med et velklingende resultat. Det var nemlig enkelte oppsett som hadde en akustikk der man måtte lage spesialtargets for å få til en naturlig mellomtone. Det som den nye tilnærmingen gjør kan man i prinsippet også oppnå med den gamle, hvis man har gode ører og gjør en grundig jobb med target responsen. Men jeg erfarte ganske raskt at jeg fikk bedre lydkvalitet med den nye metoden enn det jeg er i stand til å produsere med den gamle, selv på oppsett som er enkle å sette opp med Direct Sound Approach. Metoden er i stor grad basert på forskning som ligger i grenselandet mellom akustikk og psykoakustikk, der man har tatt for seg hvordan akustikken påvirker direktelyden og hvordan vi som lyttere oppfatter det som skjer. Og forbedringene oppstår typisk nok i de øvre oktaver der kamfiltereffektene rår.

    Petter,

    Du MÅ prøve den nye tilnærmingen. Og du må lage nye targetkurver for å finne ut hva den duger til. De skal sannsynligvis være noen dB flatere og en del glattere enn de du benytter i dag.
    Takk for tipset, Bernt!

    Til de uinnvidde, så befinner vi oss her i menypunktet CORRECTION > CORRECTION PROCEDURE DESIGNER. -Oppsettet for HVORDAN Audiolense skal filtrere ("fortolke") målingen av rommet ditt. Audiolense er "halvautomatisk". Du foretar noen enkle valg, og så lager Audiolense en fiks ferdig korreksjonsfil. Poenget til Bernt med ovennevnte innlegg er at "Direct Sound Aproach" menyvalget er en etterlevning fra v1.3. I den foreliggende versjon 3.0 så blir det trolig "best" å ikke bruke dette valget. Audiolense vil da veie inn mer av den reflekterte lyden i sine beregninger. I praksis snakker vi om en mer naturlig diskantgjengivelse, med litt lavere nivå.

    Dette skal jeg prøve Bernt. Rapport følger til uka!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    3.348
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Bx skrev:
    Noe sånt kanskje?



    Men det er ikke en jobb for pingle-PC-er å kjøre på så høy fs.
    Dette er jo fantastisk! Da er hi-rez ruten staket opp for alle oss som ønsker å bruke Audiolense i kombinasjon med XXhighend (det bestlydende avspillerprogrammet). Altså: Avspille 44.1 filer (rippet fra CD) i XX med x4 upsampling. Så lage 176.4 korreksjonsfil i Audiolense. Som avspilles via en plug-in i Console. Alt du da trenger er en DAC som takler 176.4kHz samplingsfrekvens. Da får man nytten av slakere lavpass filtrering i DACen (mindre pre-ringingen på analogsignalet) UTEN å gå veien om en SRC som både koster penger, kabler og signalforringelse (avrundingsfeil).

    Forøvrig er datakraft billig.
    En annen sak er at hvis OMF skal dele aktivt (digitalt) med XO funksjonen i Audiolense, så vil ha få 6 kanaler i 176.4kHz. Det innebærer en betydelig forsinkelse. Inklusiv Group Delay Correction så har jeg i dag ca 3sek. delay med 2 kanaler i 44.1kHz. Undre meg på hvor lang den blir i mitt 176.4 eksempel som skissert ovenfor? Kanskje man rekker å hente seg en kopp kaffe før musikken starter...

    Mulig man burde kjøre 44.1 lengst mulig, og så upsample x4 rett før DAC? (Ytelsen i XX og Audiolense er jo isolert sett den samme, x4 upsamplet eller ikke).
    -Hvordan kan man upsample? Tja, *kanskje* det finnes en enkel plug-in/software som digitalsignalet kan routes gjennom til slutt, innen det skal ut av lydkortet?
    Mange DAC'er har innebygd upsamling. Min Eximus CD10 upsampler feks. til 96 og 192 (valgfritt). "Problemet" her er at jeg ikke kan velge x4 (=176.4). Altså sniker det seg inn en SRC som jeg er litt skeptisk til.
    Noen som har forslag her?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Tre-menn-som-ikke-vet-hva-de-snakker-om har snakket sammen og det er beskrevet i siste TAS (mennene er Keith Johnson og Richard Fryer fra Spectral og Robert Harley fra TAS) - grunnen til at de ikke vet hva de snakker om, er det jeg har lest på sentralen som gjør at mye av det de snakker om umulig kan ha noe som helst å si for lydgjengivelse. Mr. Johnson er vel også, hvis jeg husker rett, mannen som mener han hører forskjell på 7 picosekund med jitter. Og Harley er kjøpt og betalt og får usannsynlig mye penger for å lure oss som driver med audio - og Richard Fryer må jo være gal sia han har grunnlagt Spectral og sannsynligvis pumpet mye penger inn i dette. Poenget: målemafien trenger ikke å lese dette. OK? Sånn.

    Det jeg bet meg i merke i det intervjuet, blant mye annet, var det de sa om "group-delay corrections":

    KJ: ... It turns out if one works a CD very well, with the proper noise-shaping system that is accurate to about 1 part per million, then the remaining difference between high resolution and the 44.1 is time dispersion. The other factors are really not that important. And the time dispersion can be partially corrected by doing group-delay corrections.

    RH: Time dispersion, for the benefit of the readers, is a smearing of transient information that occurs in digital filters. High sampling rates relax the filter requirements so there's less of this spreading out of transient energy over time.

    KJ: Excactly. That's excactly what happens, and it's very technincal, but it's highly audible.
    Jeg antar at GDC i AudioLense er det samme som de snakker om her? I så fall, og hvis disse gutta har rett, så kan vel det forklare det Petter Dale beskriver i Fidelity om hvorfor ting falt på plass når han skrudde på dette, samt kanskje også si noe om hva som er problemet med f.eks. andre romkorreksjonssystemer som ikke tar hensyn til dette? Var ikke transienter noe av det RoDa ikke syns var greit når han prøvde den Copland-saken?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.510
    Antall liker
    3.348
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    Jeg antar at GDC i AudioLense er det samme som de snakker om her? I så fall, og hvis disse gutta har rett, så kan vel det forklare det Petter Dale beskriver i Fidelity om hvorfor ting falt på plass når han skrudde på dette, samt kanskje også si noe om hva som er problemet med f.eks. andre romkorreksjonssystemer som ikke tar hensyn til dette?
    Med untak av <strupelyd> FIDELITY så ligger de fleste hi-fi tidsskrifter 1-2 år etter utviklingen innenfor high-end lyd-PC. 8)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Mbare,

    Litt svar og litt *voksenopplæring* følger :)


    Mbare skrev:
    Det jeg bet meg i merke i det intervjuet, blant mye annet, var det de sa om "group-delay corrections":
    Dette dreier seg om antialiasing filtrering, så vidt jeg kan se. Det gjøres i hvert fall to steder i lydkjeden; Når mixen blir nedsamplet til 44,1kHz så må det lavpassfiltreres ved 22,05kHz ettersom CD-formatet ikke kan takle høyere frekvenser. Dernest skjer det samme i forbindelse med DA-konverteringen. Om man i forbindelse med DAC gjør en oppsampling så må man fortsatt gjøre en en lavpassfiltrering ved 22,05kHz (eller tilsvarende vha interpollering).

    Siden CD-formatet har så begrenset båndbredde og siden det er noen ufravikelige tradeoffs i slike filtre, så blir det fort diskusjoner av hva som er de beste kompromissene.

    Et steilt filter - som kan beholde båndbredden intakt - vil introdusere ringing / time smearing. Mens et filter som ikke ringer vil stjele litt futt i den aller øverste oktaven. Så det er en tradeoff mellom steilhet og kjapphet.

    Og så kommer det som de diskuterer; Skal denne filtreringen være lineær fase (konstant group delay) eller minimumfase? Her er det også tradeoffs.
    KJ: ... It turns out if one works a CD very well, with the proper noise-shaping system that is accurate to about 1 part per million, then the remaining difference between high resolution and the 44.1 is time dispersion. The other factors are really not that important. And the time dispersion can be partially corrected by doing group-delay corrections.

    RH: Time dispersion, for the benefit of the readers, is a smearing of transient information that occurs in digital filters. High sampling rates relax the filter requirements so there's less of this spreading out of transient energy over time.
    Her er det antialiasing filtreringen de snakker om
    KJ: Excactly. That's excactly what happens, and it's very technincal, but it's highly audible.
    Her er et steilt og et kjapt filter i frekvensdomenet. Eksemplene er ekstreme:


    Det steile filteret beholder frekvensresponsen 99,9999% intakt, scorer og leder 1-0. Så kan vi se på hva som skjer i tidsdomenet med minimumfase varianten:



    1-1. Eller kanskje 0-0 ;D
    Legg merke til at jeg har zoomet litt inn, for å vise forskjellen. Men impulsen har maksverdi på under 1, så halen med ringing har et betydelig lydnivå. Det er det steile filteret som ringer mest. Steile filtre har alltid mer ringing enn slakke filtre hvis de ellers er like. Sammenhengen mellom tidsdomenet og frekvensdomenet er ganske universell. Knekkpunkter / krappe endringer i frekvensresponsen gir ringing. Slake, jevne, glatte områder i frekvensresponsen gir lite ringing.

    Det at man har en slik krøllhale til høyre for impulsen betyr jo også at man totalt sett får en viss tidsforsinkelse av de frekvenser soom ringer. En slik ringing har mye til felles med en vanlig resonnans. Det er gjerne en en eller noen få frekvenser som ringer. Disse frekvensene blir i gjennomsnitt noe forsinket, og man får en fasefeil.

    På grunn av fasefeilen med minimumfase anti aliasing så mener noen at det er bedre med et lineærfase filter. I dette tilfellet ser det slik ut:



    Dette siste filteret gir konstant group delay. Og halehenget som kommer etter peaken er mindre enn med minimumfase varianten. Det som er negativt er at det nå er et like stort haleheng i forkant. Dette filteret er helt fasekorrekt, men som dere kan se så blir lyden smurt utover i tid her også når filteret blir steilt.

    Når man holder på med 44,1kHz så er det gode muligheter for at anti alias filteret blir hørbart. Derfor gjelder det å finne fram til det beste kompromisset. Noen skryter av at de har fasekorrekt filtrering. Da vil det være ringing - eller i hvert fall en viss aktivitet også før spiken. Andre skryter av at de har filtre uten preringing. Da kan dere være sikre på at det er en minimumfase løsning som gir fasedreining og en relativt sett kraftigere ringing bak spiken. Her er det ingen gratis lunch.

    Det viktigste er at man ikke tillater for mye ringing (time smearing) i tidsdomenet. Vi er vesentlig mer følsomme for ringing som kommer i forkant av en spike enn det som kommer i etterkant. Så et fasekorrekt antialias filter må ha en fin og rund bue i toppen for å fungere bra i tidsdomenet. Det må forsåvidt et minimumfase filter også.

    Jeg har forsket en del i ulike filtertopologier, og det er pussig å se hvor sterkt de klassiske filter aligments står fortsatt (Chebychev, Butterworth etc) Alle delefiltrene i audiolense er optimalisert slik at man får maksimalt kjappe filtre med minimalt ringing i tidsdomenet for en gitt steilhet. Og ved en gitt steilhet er de er svært mye bedre enn konvensjonelle filtre i tidsdomenet. Så det er ikke bare tradeoffs her. Noen filterløsninger er mange klasser bedre enn andre. 8)

    Dette med steilhet og ringing har også en mer generell dimensjon. Der det er skarpe kurver i frekvensresponsen - der vil det alltid være ringing. Det er bare å se på en ufiltrert måling av en høyttaler i et rom. Frekvensresponsen er berg- og dalbane. Impulsresponsen har et haleheng på mange 100 millisekunder. De to tingene henger uløselig sammen.

    Jeg antar at GDC i AudioLense er det samme som de snakker om her? I så fall, og hvis disse gutta har rett, så kan vel det forklare det Petter Dale beskriver i Fidelity om hvorfor ting falt på plass når han skrudde på dette, samt kanskje også si noe om hva som er problemet med f.eks. andre romkorreksjonssystemer som ikke tar hensyn til dette? Var ikke transienter noe av det RoDa ikke syns var greit når han prøvde den Copland-saken?
    Det er en viss sammenheng i den forstand at GDC vil gi en faselineær topp. Men Audiolense med GDC gir en lineærfase impuls helt bort til sofaen din. I hele audiobåndet. Det de diskuterer foregår stort sett over fra 10-15 kHz og opp og begrenser seg til det som går ut av dac'en. GDC vil reelt bidra til å kansellere romeffekter og redusere nivået på romklangen. Man får rett og slett en større dynamikk og en mye renere impulsrespons. Jeg tror nok det var de mer generelle kvaliteter man får med GDC som gjorde susen hos Petter, snarere enn fasegangen i den øverste oktaven. Det de har diskutert i TAS er atomiske lydforskjeller sammenlignet med en god lydkorreksjon, og peanuts i forhold til forskjellen mellom GDC og minimumfase korreksjon. Dessuten så tror jeg herrene hører ringingen bedre enn faseforskjellen. ;)

    Alle etablerte konkurrenter tilbyr minimumfase korreksjonsfiltre. De likner på de minimumfasefiltrene jeg viste ovenfor. Slike filtre starter med en peak og så kommer alt det som endrer frekvensresponsen i en hale etterpå. Dette er en mindre ambisiøs korreksjon enn GDC, men gjort riktig så skal det gi entydige forbedringer i lyden.

    Det er enormt mange parametere som påvirker hva et minimumfase filter gjør med lyden. Forskjellen mellom to minimumfase korreksjonsløsninger er nok større enn mellom to vilkårlige dac'er som begge er basert på samme Wolfson brikke. Eller to forsterkere som benytter de samme transistorene. Ulike måleprosedyrer gir ulik kvalitet på målingene og korreksjonen. Ulike måter å filtrere og tolke målingene på har direkte effekt på lyden ut. Ulik filterlengde. Bugs. Ulike korreksjonsfilosofier. Viktige DSP-tekniske detaljer. Det er et mylder av detaljer som har betydning. Og man har nok vesentlig flere konstruksjonsmessige frihetsgradder når man lager korreksjonsløsninger enn når man lager hardware. Og så tror jeg det er stor variasjon i forhold til hvor bra de ulike korreksjonsløsningene takler mangfoldet av høyttalere og oppsett. Og her tror jeg de automatiserte løsningene innimellom er ekstra utsatt for overraskelser.

    Det er mange som er strålende fornøyd med Audiolense 2.0. Den er etter min vurdering helt transparent. Ingen tvil om at GDC er klart bedre i et klasse-oppsett. Men 75% av det som gir det strålende resultatet med GDC er også i bruk i surroundversjonen og 2.0 versjonen av Audiolense. Så en minimumfasekorreksjon fra Audiolense likner nok vesentlig mer på en GDC fra Audiolense enn en nesten hvilken som helst annen minimumfase korreksjon. The Devil is in the Details.
     

    Vedlegg

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Spennende tråd. Har et par spørsmål om integrering av Audiolense i et 7.2 anlegg.

    Dette er oppsettet (sikkert urelevant ift. spørsmålet, men tar det med):

    Blu-Ray avspiller
    Dekoder bitstream til PCM

    Meridian HDMI audio processor
    Et produkt Meridian skapte for å integrere HDMI mot deres hjemmekinoprosessor.
    Henter ut bildesignalet og sender det til en egen HDMI-utgang. PCM blir reklokket, reshapet og om ønsket - upsamplet.
    Lyden blir sendt videre til prosessor via Meridians egne MHR Smartlink.

    Meridian 861 Prosessor
    PCM signalet går gjennom DAC og til XLR utganger. Denne prosessoren har også en romkorreksjon som kun tar for seg
    decay under 250hz.

    Aktiv deling er ikke noe tema per i dag.

    Desverre står systemet i en leilighet med dertil akustikk. Har satt opp noen absorbenter og er ikke ferdig med den jobben, men siden jeg har en selvbygget (stillegående) AMD 4000 X64 HTPC med Vista som støver ned etter at kabel-TV leverandøren kom med PVR og Sonos nettverks-musikkanlegg kom på plass, høres Audiolense ut som et spennende prosjekt for den PC`en.

    Spørsmålet er da hvilke alternativer jeg har for å integrere Audiolense inn i anlegget for HD multikanals-lyd. Slik som jeg ser det er det 2 muligheter:

    Alternativ 1

    Lydkort med min. 9 XLR innganger og 9 XLR utganger. For eksempel Fireface 800 eller lignende.
    Bruker da A/D konvertere for alle kanalene, og et program legger på Audiolense sitt/sine filter for alle de kalibrerte kanalene. Det filtrerte signalet sendes da ut via DAC til effektforsterkere. HTPC`en vil da fungere som ett rent filter - transparent for resten av utstyret.

    Ulempen med dette er at lyden må gjennom en A/D og D/A prosess, men jeg har ingen aning om dette er hørbart om A/D og D/A konvertere er av god kvalitet. Fordelen er at man slipper å ha noe med PC`en å gjøre når man skal se film - den trenger kun å være på (med korrekt program i gang).

    Alternativ 2

    Setter inn BD-drev på HTPC`en og bruker den som avspiller. Finnes lydkort på markedet nå som kan sende PCM via HDMI. Finnes naturligvis også software som støtter Blu-Ray avspilling.

    Men finnes det noen avspillere som støtter Blu-Ray-avspilling og Convolver? Umiddelbart tenkte jeg kanskje at HDCP ville bli en utfordring, men AnyDVD HD skal etter sigende fjerne HDCP på BD. Kan en slik løsning fungere?

    Ulempen med en slik løsning er vel kanskje brukervennligheten når en skal se film, men jeg regner med at jeg kan få integrert dette i en mediacenter løsning etter hvert. Fordelen er at jeg ikke trenger et lydkort til 10-15 000, ei heller en egen BD-avspiller.

    Er forøvrig over gjennomsnittet PC-kyndig og pleier å finne ut av det meste, men Audiolense og integrering av filtre er nytt for meg.  :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Hei HåkonN,

    Jeg er ikke ekspert på BlueRay og de andre nye hirez formatene. Det som er sikkert er at den lyden du kan få ut på et profesjonelt lydkort kan du også korrigere.

    Jeg er redd du får problemer med latency med alternativ 1. Det finnes grep som kan gjøres for å redusere latency ganske mye (beskrevet tidligere i tråden), men du trenger litt spillerom her, med muligheten for å manuelt forsinke bildet.

    Jeg har mer tro på alternativ 2. Brukervennligheten ved filmavspilling kan bli ganske bra. Hvis du kjører windows XP så kan du jo starte med Windows Media Player. Det er kanskje den mest brukervennlige løsningen og definitivt den som er enklest å komme i gang med. Den kjører med Convolver på innsiden, og du kan sette det hele opp slik at lyden blir prosessert automatisk uavhengig av hva du spiller av. Hvis du kjører Vista så er det gode muligheter for at du ikke får Convolver til å fungere i WMP.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Håkon:
    Du har noen av de samme ønskene som meg. Det finnes så vidt jeg vet ikke noe program som både fungerer som avspiller for Blu-ray og kan bruke convolver som plug-in. Mulig man kan få det til i Mediaportal e.l. frontend program, men da er det bare å ønske deg lykke til....
    Dessuten, dersom du skal ha HD-audio så du avhengig av å bruke Asus sine lydkort pr. dags dato. Og de er låst til Theatrek som avspillingsprogram. AnyDVD gjør ikke noe her. Jeg vet heller ikke om disse Asus kortene er så stabile ennå. De var ikke det siste jeg sjekket, men mulig det har bedret seg nå. Asus har også sagt de skal komme med en versjon 2 av kortet.

    Løsningen kan være å bruke Console slik at alle programmer fungerer med Audiolense. Men jeg usikker på om tidsforsinkelsen blir da for stor til film. Har Audiolense lipsynk Bx?
    Et annet alternativ er å bruke Windows Media Player til SD video med plug-in og leve uten Audiolense til Blu-ray enn så lenge.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Nei,

    Audiolense har ikke lipsync. Man trenger en codec med manuell latency instilling. Eksempelvis AC3 Filter elller FFDShow.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    Jeg er redd du får problemer med latency med alternativ 1. Det finnes grep som kan gjøres for å redusere latency ganske mye (beskrevet tidligere i tråden), men du trenger litt spillerom her, med muligheten for å manuelt forsinke bildet.
    Å manuelt forsinke bildet ser jeg kan bli en utfordring ja. Mulig det er noen eksterne bildeprosessorer som har dette alternativet, men jeg kan egentlig ikke se at noen skulle ha en grunn til å legge inn en slik funksjon, da det stort sett er lyden som trenger justeringer ift. lipsync.

    Bx skrev:
    Hvis dukjører windows XP så kan du jo starte med Windows Media Player. Det er kanskje den mest brukervennlige løsningen og definitivt den som er enklest å komme i gang med. Den kjører med Convolver på innsiden, og du kan sette det hele opp slik at lyden blir prosessert automatisk uavhengig av hva du spiller av. Hvis du kjører Vista så er det gode muligheter for at du ikke fårConvolver til å fungere i WMP.
    Utfordringen er da at WMP ikke spiller av Blu-Ray.

    Ikke ser det ut som Microsoft har tenkt til å endre på det med det første heller. I Windows 7 har satt jobben til 3.parts softwaren PowerDVD Cinema, som igjen selvfølgelig ikke støtter Convolver (så langt jeg kan se).

    På hjemmesiden til Convolver står det at den støtter følgende avspilling-software:

    Zoom Player Pro (ingen støtte for BD per i dag)
    Theatertek (ingen støtte for BD per i dag, og ingen nærliggende planer om det ref. support-forumet)
    WMP (ingen støtte for BD per i dag, og ingenting tyder på at det dukker opp med det første)

    Og da står vi igjen med Console. Jeg har ikke helt satt meg inn i hva dette er, men så langt jeg kan se er det et frittstående program som gjør at plug-ins som Convolver kan kjøres for all type lyd i Windows?

    Orso skrev:
    Dessuten, dersom du skal ha HD-audio så du avhengig av å bruke Asus sine lydkort pr. dags dato. Og de er låst til Theatrek som avspillingsprogram. AnyDVD gjør ikke noe her. Jeg vet heller ikke om disse Asus kortene er så stabile ennå. De var ikke det siste jeg sjekket, men mulig det har bedret seg nå. Asus har også sagt de skal komme med en versjon 2 av kortet.
    Akkurat der kommer det sikkert til å skje litt i 2009, men HDMI er vel ikke førsteprioritert av lydkortprodusentene.

    Trenger en AnyDVD om en bruker Console? Jeg vil tro det, da HDCP bør vel sette en stopper for evn. plug-ins om endrer signalet....

    Om lydkortet er låst til Theatertek er man enda mer ute å kjøre, da Theatertek ikke støtter Blu-Ray avspilling. Sikker på at du ikke mener TotalMedia Theater som følger med kortet? Er du forøvrig sikker på at ikke AnyDVD fungerer på flere avspillere enn PowerDVD?

    Jeg ser at et prosjekt med HD-lyd og Audiolense kan bli en fin utfordring med den software og hardware som er tilgjengelig i dag.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    Og da står vi igjen med Console. Jeg har ikke helt satt meg inn i hva dette er, men så langt jeg kan se er det et frittstående program som gjør at plug-ins som Convolver kan kjøres for all type lyd i Windows?
    Det stemmer. Da fungerer alt i windows med korreksjons filteret.

    HåkonN skrev:
    Trenger en AnyDVD om en bruker Console? Jeg vil tro det, da HDCP bør vel sette en stopper for evn. plug-ins om endrer signalet....
    Jeg har ikke oversikt over dette med HD audio og HDCP. Hos meg så er det kun muligheten til å bruke HD via VGA AnyDVD gjør noe med. I tillegg så fjerner AnyDVD regionskoding og reklame. Så AnyDVD er fint p.g.a. det sistnevnte, men du trenger i alle fall ikke den til vanlig audio i forbindelse med Console.

    HåkonN skrev:
    Om lydkortet er låst til Theatertek er man enda mer ute å kjøre, da Theatertek ikke støtter Blu-Ray avspilling. Sikker på at du ikke mener TotalMedia Theater som følger med kortet? Er du forøvrig sikker på at ikke AnyDVD fungerer på flere avspillere enn PowerDVD?

    Jeg ser at et prosjekt med HD-lyd og Audiolense kan bli en fin utfordring med den software og hardware som er tilgjengelig i dag.
    Beklager, jeg som roter. Jeg mente Totalmedia Theater. AnyDVD virker fint med alle programmer her hos meg. Den fjerner også kopisperre på CDer som har det. Jeg bruker WinDVD 9 til Blu-ray og film og med AnyDVD er det bare å skippe all reklamen. AnyDVD scanner først en DVD før den lar avspillingsprogrammet gjøre noe.

    Jeg er redd proff kort leverandørene ikke vil prioritere HD audio med det første. Det krever PAPS og AAC sertifisering.

    Og ja, det er virkelig en utfordring å få alt til å fungere (multikanal og HD audio) pr. dags dato med Audiolense. Jeg håper Bx jobber med bedre komplette løsninger. Ideelt sette skulle lydkortene hatt mulighet for VST og DX plugin hosts i driverne. Eller kanskje det finnes andre løsninger.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Hva med en slik løsning:

    Blu-Ray drev
    AnyDVD HD (fjerner HDCP)
    Totalmedia Theater (Avspiller for BD)
    Console + Convolver (legger Audiolense-filter på PCM streamen til lydkortet)
    Asus Xonar HDMI-lydkort

    Neppe en løsning som er testet ut av noen enda, men i teorien.....? Men hvordan skal en få forsinket bildet slik at en slipper latency?

    Sistnevnte problem vil vel være et aktuelt på en HTPC DVD-løsning med Audiolense også, vil det ikke? Eller brukes det da DVD-avspillingsoftware som har støtte for lipsync på bilde?
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    Og ja, det er virkelig en utfordring å få alt til å fungere (multikanal og HD audio) pr. dags dato med Audiolense. Jeg håper Bx jobber med bedre komplette løsninger.
    Siden utfordringene ser ut til å ligge på hardware (mangel på godt utvalg av lydkort m/HDMI) og BD-avspillingsoftware (som støtter convolver), er det ikke sikkert det er så lett for Audiolense å tilby en komplett løsning.

    Blu-Ray er åpenbart ikke en lett standard å forholde seg til for utviklere. Desverre for oss forbrukere.

    orso skrev:
    Ideelt sette skulle lydkortene hatt mulighet for VST og DX plugin hosts i driverne. Eller kanskje det finnes andre løsninger.
    Alternativt går det sikkert å bruke PC`en som en prosessor, slik at den dekoder PCM til analog via egne DAC. Ser Asus skal få/har en slik løsning med et eget kort m/RCA utganger for hver kanal. Det er dog en ganske lite gunstig løsning for de som skal ha flere HDMI-kilder på samme anlegg, og en kommer bort i mange av de samme utfordringene når det gjelder software.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    Hva med en slik løsning:

    Blu-Ray drev
    AnyDVD HD (fjerner HDCP)
    Totalmedia Theater (Avspiller for BD)
    Console + Convolver (legger Audiolense-filter på PCM streamen til lydkortet)
    Asus Xonar HDMI-lydkort

    Neppe en løsning som er testet ut av noen enda, men i teorien.....? Men hvordan skal en få forsinket bildet slik at en slipper latency?

    Sistnevnte problem vil vel være et aktuelt på en HTPC DVD-løsning med Audiolense også, vil det ikke? Eller brukes det da DVD-avspillingsoftware som har støtte for lipsync på bilde?
    Så lenge du kopler med HDMI eller DVI, så trenger du ikke å fjerne HDCP med AnyDVD. Bruker du derimot VGA eller komponent og vil se HD, så må du fjerne HDCP.

    Utfordringen er å få forsinket bildet ja med løsningen du skisserer. Det samme gjelder med DVD, men da kan man bruke WMP som har støtte for convolver plug-in og så bruke f.eks AC3 Filter elller FFDShow som tidsforsinkelse. Jeg har ikke prøvd sistnevnte selv enda da jeg mangler flerkanals lydkort. Men jeg ser at jeg får svært lav latency når jeg bruker convolver som plug-in i WMP. Med Console har jeg derimot over 3 sekunder i forsinkelse.

    Du kan jo gjøre slik som jeg foreløpig: Koble HTPC digitalt til surround prosessor og bruke det til film uten Audiolense. Og så kobler du også HTPC til et lydkort/DAC som igjen kobles analogt til surround prosessor og bruker Audiolense til musikk i to kanaler. Da må du skifte inngang i HTPCen fra lydkortet til digital utgang og skifte inngang på Meridianen. Litt knotete, men det fungerer. Kombinerer du med en Logitech/Iphone/Ipod Touch fjernkontroll, en USB-UIRT og et program som Intelliremote, så kan alt gjøres automatisk med et tastetrykk. Litt høy brukerterskel å sette det opp.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    HåkonN skrev:
    Console + Convolver (legger Audiolense-filter på PCM streamen til lydkortet)
    Asus Xonar HDMI-lydkort
    Du trenger et lydkort med avanserte mixemuligheter og støtte for intern tilbakekopling (fra output til input) for å kjøre Console sammen med en software avspiller. Det er hovedsaklig multikanals lydkort i proffsegmentet som gjør dette. Jeg kan ikke tenke meg at det går med Asus Xonar.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bx skrev:
    HåkonN skrev:
    Console + Convolver (legger Audiolense-filter på PCM streamen til lydkortet)
    Asus Xonar HDMI-lydkort
    Du trenger et lydkort med avanserte mixemuligheter og støtte for intern tilbakekopling (fra output til input) for å kjøre Console sammen med en software avspiller. Det er hovedsaklig multikanals lydkort i proffsegmentet som gjør dette. Jeg kan ikke tenke meg at det går med Asus Xonar.
    Kan vel bruke Virtual Audio Cable Bx? Jeg vurderer også å skaffe med Asus Xonar Deluxe som har 8 analoge utganger og skal låte meget bra ifølge rapportene.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    Joda, kan godt bruke VAC. Men da kjører Console med bitdybde på 16 og maks to kanaler.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    Så lenge du kopler med HDMI eller DVI, så trenger du ikke å fjerne HDCP med AnyDVD. Bruker du derimot VGA eller komponent og vil se HD, så må du fjerne HDCP.
    Tenkte vel mer i retningen av å legge på filter på PCM-streamen. Er du sikker på at det går så lenge den er HDCP kryptert?

    orso skrev:
    Du kan jo gjøre slik som jeg foreløpig: Koble HTPC digitalt til surround prosessor og bruke det til film uten Audiolense. Og så kobler du også HTPC til et lydkort/DAC som igjen kobles analogt til surround prosessor og bruker Audiolense til musikk i to kanaler. Da må du skifte inngang i HTPCen fra lydkortet til digital utgang og skifte inngang på Meridianen. Litt knotete, men det fungerer. Kombinerer du med en Logitech/Iphone/Ipod Touch fjernkontroll, en USB-UIRT og et program som Intelliremote, så kan alt gjøres automatisk med et tastetrykk. Litt høy brukerterskel å sette det opp.
    Jeg har en Philips Pronto fjernkontroll, så egne makro er ikke noe problem for slike løsninger. Det blir ikke aktuelt å bruke en HTPC til BD-avspilling så fremt ikke Audiolense filter kan integreres.

    Med blod på tann, vurderer jeg derimot å sette opp HTPC som 2-kanals musikkavspiller for å teste ut potensialet til Audiolense, og da oppgradere til DVD-avspilling om resultatet blir bra. Så får heller HD Surround m/Audiolense bli et langsiktig prosjekt. Kan jeg da bruke Audiolense med for eks. WMP, og fortsatt streame signalet ut digitalt via s/pdif? Beklager om akkurat det har vært besvart tidligere, jeg fant det ikke.

    Meridian prosessoren har en svært god DAC i tillegg til at den upsampler. Kjører jeg analogt inn på den, vil den uansett gjøre signalet om til digitalt, så jeg klarer ikke helt å forsvare en investering i et dyrt lydkort. Jeg trenger naturligvis et lydkort med s/pdif, analog inn for mic (mic. trenger sikkert phantom-spenning også) - men noe slikt koster vel ikke i nærheten så mye som enkelte av LYNX/RME kortene anbefalt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.885
    Antall liker
    4.324
    HåkonN,

    Ved digitaloverføring til ekstern DAC ved avspilling av WMP trenger du like mange kanaler ut som det er i musikken. En spdif = 2 kanaler. Så ved stereoavspilling holder det med en spdif utgang.

    Hvis du kjøper målekit fra Audiolense så følger det med mikrofonforsterker, og da behøver du ikke mikrofoninngang. Det holder med vanlig linjeinngang. Hvis du har mikrofoninngang med phantom power så trenger du ikke målemikrofonen som følger med IBF-målekitet som jeg selger. Men jeg har ikke klart å finne en kosteffektiv målemikrofon som er kompatibel med typisk phantom power OG samtidig er kostnadseffektiv, så jeg er usikker på hva du finner her.

    PS: Kvaliteten på lydkortet er av betydning for lydkvaliteten også ved digital overføring. Og så må du passe på at du kjøper et kort med en lytefri driver. Gjør litt research på driver problemer på nettet før du trykker på "kjøp" knappen.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Spiller ingen rolle om du har hdmi/dvi/vga/comp , anydvd trenger du om du ikke skal forholde deg til kun powerdvd/windvd/*standard crappy mediaavspiller*
    Hadde jeg hatt en Kuro 50", hadde jeg bygget meg den ultimate htpc'en. Det er faktisk ikke rakettforskning.. softwaren er der ute.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn