AV-receivere til hifi og musikk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg syns aktive høyttalere høres ut som et veldig smart konsept, jeg har bare ikke følt at det er noe jeg vil ha selv de gangene jeg har undersøkt det. Jeg tror isåfall jeg måtte hatt "dumme" aktive høyttalere, som bare fikk signal via kabel fra en preamp eller prosessor hvis jeg skulle prøvd det en gang.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Hvor godt vil man merke det hvis man bruker en senterhøyttaler av et annet merke, hvis man bruker f.eks. Dirac eller annen romkorreksjon? Kan man eq’e det til å låte sømløst gitt at den har nok kapasitet o.l?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    6.010
    Antall liker
    5.642
    Torget vurderinger
    1
    Hvor godt vil man merke det hvis man bruker en senterhøyttaler av et annet merke, hvis man bruker f.eks. Dirac eller annen romkorreksjon? Kan man eq’e det til å låte sømløst gitt at den har nok kapasitet o.l?
    Ingen problem med annet merke, bare man har litt headroom så fikser Dirac det meste der. Det er ikke nødvendigvis så analt som mange audiofile vil ha det til.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    963
    Antall liker
    541
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gitt at den har en viss kvalitet er det ikke problem å blande merker. Som du nevner, så kan romkorreksjon «utjevne» ulikheter i høyttalerne.

    Jeg har selv en Focal senter, nåværende versjon heter Sopra. Ved panorering er det minimal forskjell fra høyre og venstre høyttaler, og ikke noe jeg legger merke til i praksis. Jeg har lastet ned en app på min Apple TV for å teste dette.

    Dirac er enda bedre enn Audyssey XT32, men det finnes jo et alternativ som heter Audyssey EVO One og den bruker Audyssey sin fil, men da må en ha subwoofer for å få korrekt resultat.

    Kan legge til at jeg tidligere brukte en Sonus Faber Sonetto center 1, men den holdt ikke mål lydmessig med mine andre høyttalere. Så spandér litt penger på en god senterhøyttaler, da blir du fornøyd, og slipper å gjøre «bomkjøp», som jeg gjorde.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Har sett litt på forskjellige løsninger, og hvis jeg skal bytte ut alle sammen vil det ta meg omtrent femti år før jeg blir ferdig. Men hvis jeg kan bruke det jeg har så lenge bare uten subwoofer og med senter av annet merke vil ting gå mye raskere før jeg er i gang. 🙂
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.667
    Antall liker
    1.663
    Torget vurderinger
    1
    Det var vel en pris på tampen før den var utgått modell.

    Den naturlige sammenligningen er hva den kostet ved introduksjonen i 2022, og det har jeg inntrykk av var rundt 17k. Min gjetning på ikke over 20k var en slags makspris, så la oss si et sted mellom 18k og 20k er sannsynlig?
    Nå har vi fått fasiten for AVC-X3900H, og den sier 16.498,-
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    6.010
    Antall liker
    5.642
    Torget vurderinger
    1
    Da blir det morsomt å se hvilke valg du ender opp på sikt. :)

    Tipper det blir en liten reise, som ble mindre skummel og mer behagelig enn man først trodde. Med en vidunderlig destinasjon. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Da blir det morsomt å se hvilke valg du ender opp på sikt. :)

    Tipper det blir en liten reise, som ble mindre skummel og mer behagelig enn man først trodde. Med en vidunderlig destinasjon. :)
    Ja nå bestilte jeg iallfall X3900H for to dager siden, men det står at den ikke kan hentes før i slutten av neste uke. Ser litt på RIAA trinn på nettet så lenge og har allerede stuntplassert ut bakhøyttalere, strukket høyttalerkabler, og prøvekjørt dem med eksisterende stereoforsterker med musikken fra Star Wars. 😅

    Er kanskje litt redd for at en AV forsterker ikke skal være like dynamisk og ha like god kontroll som stereoforsterkeren jeg har brukt de siste årene, men har drømt litt om en femkanals effektforsterker på sikt. Tross alt veier stereoforsterkeren min flere kg mer enn x3900H til tross for at sistnevnte har 9 eller 11 forsterkerkanaler eller noe sånt? Tror allikevel første oppgradering etterhvert blir å skaffe en senterhøyttaler. Også er det mulig jeg trenger en ny tv-benk for å få plass til alt sammen når den tid kommer. 🤔

    Og jeg ikke kjøpt lisens til Dirac, men tenkte å prøve med Audyssey først og se hvordan det blir. Uansett tror jeg dette blir moro, så lenge det ikke er altfor vanskelig å kjøre oppsett og få det opp og gå. 🙂
    Du har nok helt rett i at ting blir mindre skummelt etterhvert som jeg finner ut av ting, for jeg har kanskje en tendens til å bli litt stuck i gamle tankemønstre når jeg føler at noe fungerer, også overtenker jeg ganske mye og tror jeg ser svakheter som kanskje ikke egentlig betyr så mye. Setter pris på alle innspill og råd jeg har fått i tråden her så langt, og kan hende jeg legger ut noen oppdateringer etterhvert. 🙂
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.742
    Antall liker
    1.146
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Vil anbefale deg og kjøpe ett mikrofon stativ med galge til kalibrerings mikrofonen, den papp greia som pleier å følge med er ikke mye til hjelp. Kan kjøpes for rundt 300.- på nettet. Finnes også en gratis app som gir flere muligheter under oppsetting.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    6.010
    Antall liker
    5.642
    Torget vurderinger
    1
    Et tips er jo å på sikt å få inn sub, deretter Dirac. Dirac uten sub er litt bortkastet. Jeg har god erfaring med Dirac, men Audyssey var så kronglete og dårlig at det endte med at jeg ikke brukte det og kjørte heller uten rom korreksjon og endte med å bytte inn hele greia knapp en uke etter kjøp. Audyssey gjorde at ting som var ille i utgangspunktet bare ble enda verre hos meg.

    Men jeg tipper du blir fornøyd, vekten sier ingenting om hvor god lyden blir lengre. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Vil anbefale deg og kjøpe ett mikrofon stativ med galge til kalibrerings mikrofonen, den papp greia som pleier å følge med er ikke mye til hjelp. Kan kjøpes for rundt 300.- på nettet. Finnes også en gratis app som gir flere muligheter under oppsetting.
    Kan godt hende jeg gjør det etterhvert, men først prøver jeg nok bare å ser hvordan det går med det som eventuelt følger med. Må innrømme at jeg ikke har sjekket om det følger med mikrofon en gang, for det var ikke i tankene mine når jeg bestilte.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Et tips er jo å på sikt å få inn sub, deretter Dirac. Dirac uten sub er litt bortkastet. Jeg har god erfaring med Dirac, men Audyssey var så kronglete og dårlig at det endte med at jeg ikke brukte det og kjørte heller uten rom korreksjon og endte med å bytte inn hele greia knapp en uke etter kjøp. Audyssey gjorde at ting som var ille i utgangspunktet bare ble enda verre hos meg.

    Men jeg tipper du blir fornøyd, vekten sier ingenting om hvor god lyden blir lengre. :)
    Ja, har tenkt litt på det men det får bli på litt lang sikt tror jeg. Jeg vet at sub er obligatorisk, men akkurat nå føler jeg at de gulvstående Klipschene mine foran og bak gir "nok" bass. Etterhvert som jeg blir mer kresen og bedre vant kommer jeg sikkert til å ønske meg bedre kontroll og presisjon også, og da tenker jeg sub og Dirac kommer til å friste. Problemet mitt er at jeg ikke har økonomi til å ta alt samtidig, også er jeg fortsatt litt usikker på hvilken retning jeg skal ta med høyttalere etterhvert, men jeg har litt lyst til å skifte ut det jeg har med høyttalere fra f.eks. Arendal Sound eller lignende på sikt. F.eks. 5 små stativhøyttalere og sub, har på følelsen at det kan bli bra. 🙂

    Men er Audyssey liksom så dårlig at jeg heller bare bør la være å bruke det hvis jeg ikke har Dirac, og ikke bruker sub uansett? Det jeg har nå er jo et veldig enkelt oppsett hvor jeg bare har lagt til to bakhøyttalere til et stereoanlegg som jeg syns låter ganske greit.

    Tror nok uansett jeg blir fornøyd jeg også, bare jeg får det opp og gå. Så får jeg sikkert lyst til å finjustere etterhvert, og legge til senter og sub. 🙂 Og kanskje effektforsterker hvis jeg føler at det er nødvendig. Har en gammel EC på 2 x 100 watt jeg eventuelt kan bruke til nød så lenge. 🤓
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.667
    Antall liker
    1.663
    Torget vurderinger
    1
    Ja, har tenkt litt på det men det får bli på litt lang sikt tror jeg. Jeg vet at sub er obligatorisk, men akkurat nå føler jeg at de gulvstående Klipschene mine foran og bak gir "nok" bass. Etterhvert som jeg blir mer kresen og bedre vant kommer jeg sikkert til å ønske meg bedre kontroll og presisjon også, og da tenker jeg sub og Dirac kommer til å friste. Problemet mitt er at jeg ikke har økonomi til å ta alt samtidig, også er jeg fortsatt litt usikker på hvilken retning jeg skal ta med høyttalere etterhvert, men jeg har litt lyst til å skifte ut det jeg har med høyttalere fra f.eks. Arendal Sound eller lignende på sikt. F.eks. 5 små stativhøyttalere og sub, har på følelsen at det kan bli bra. 🙂

    Men er Audyssey liksom så dårlig at jeg heller bare bør la være å bruke det hvis jeg ikke har Dirac, og ikke bruker sub uansett? Det jeg har nå er jo et veldig enkelt oppsett hvor jeg bare har lagt til to bakhøyttalere til et stereoanlegg som jeg syns låter ganske greit.

    Tror nok uansett jeg blir fornøyd jeg også, bare jeg får det opp og gå. Så får jeg sikkert lyst til å finjustere etterhvert, og legge til senter og sub. 🙂 Og kanskje effektforsterker hvis jeg føler at det er nødvendig. Har en gammel EC på 2 x 100 watt jeg eventuelt kan bruke til nød så lenge. 🤓
    Jeg vil anbefale deg å kjøpe appen MultEQ. Den koster nesten ingen ting, og gir veldig god fleksibilitet med Audyssey-kalibrering. Du kan kjøre den på et nettbrett, som er min sterke anbefaling.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    6.010
    Antall liker
    5.642
    Torget vurderinger
    1
    Ja, har tenkt litt på det men det får bli på litt lang sikt tror jeg. Jeg vet at sub er obligatorisk, men akkurat nå føler jeg at de gulvstående Klipschene mine foran og bak gir "nok" bass. Etterhvert som jeg blir mer kresen og bedre vant kommer jeg sikkert til å ønske meg bedre kontroll og presisjon også, og da tenker jeg sub og Dirac kommer til å friste. Problemet mitt er at jeg ikke har økonomi til å ta alt samtidig, også er jeg fortsatt litt usikker på hvilken retning jeg skal ta med høyttalere etterhvert, men jeg har litt lyst til å skifte ut det jeg har med høyttalere fra f.eks. Arendal Sound eller lignende på sikt. F.eks. 5 små stativhøyttalere og sub, har på følelsen at det kan bli bra. 🙂

    Men er Audyssey liksom så dårlig at jeg heller bare bør la være å bruke det hvis jeg ikke har Dirac, og ikke bruker sub uansett? Det jeg har nå er jo et veldig enkelt oppsett hvor jeg bare har lagt til to bakhøyttalere til et stereoanlegg som jeg syns låter ganske greit.

    Tror nok uansett jeg blir fornøyd jeg også, bare jeg får det opp og gå. Så får jeg sikkert lyst til å finjustere etterhvert, og legge til senter og sub. 🙂 Og kanskje effektforsterker hvis jeg føler at det er nødvendig. Har en gammel EC på 2 x 100 watt jeg eventuelt kan bruke til nød så lenge. 🤓
    Det er verdt å prøve da det ikke koster noe mtp. Audyssey, kanskje du har mer hell enn meg med det. Smart å ta ting litt på sikt, med receiver så har du jo et utgangspunkt til å bygge det stegvis. :)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.742
    Antall liker
    1.146
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ser nå at jeg feilaktig skrev at appen er gratis, beklager det. Er så lenge siden jeg kjøpte den at jeg hadde glemt det. :rolleyes: Koster vel rundt 250.-, og det er den absolutt verdt og er som @Karl_Erik sier best på pad.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    963
    Antall liker
    541
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil anbefale deg og kjøpe ett mikrofon stativ med galge til kalibrerings mikrofonen, den papp greia som pleier å følge med er ikke mye til hjelp. Kan kjøpes for rundt 300.- på nettet. Finnes også en gratis app som gir flere muligheter under oppsetting.
    Dette er obligatorisk om du vil ha mest mulig utbytte av målingene som foretas.
    Jeg kjøpte et enkelt mikrofonstativ hos Kjell&Co, og målingene som ble foretatt med «raketten» og med stativet kan ikke sammenlignes lydmessig. Mikrofonen skal plasseres ganske nøyaktig, og det er umulig med «raketten».
    Videoer med instruksjon om målinger finnes på YouTube.

    Jeg vil anbefale deg å kjøpe appen MultEQ. Den koster nesten ingen ting, og gir veldig god fleksibilitet med Audyssey-kalibrering. Du kan kjøre den på et nettbrett, som er min sterke anbefaling.
    MultEQ er også obligatorisk når en driver med Audyssey og skal få til gode resultater.
    Med den kan du duplisere målingene, så du kan beholde originalfilen, og deretter sammenligne justeringer du gjør.
    Dette gjorde jeg ikke første gangen jeg målte ved hjelp av appen, men det er alltid greit å beholde originalen, på samme måte som når en redigerer en film eller et bilde.
    Selv bruker jeg ikke sub, men korrigerer frekvenser under 250Hz nå, først begynte jeg med å dele ved 500Hz, som ofte er anbefalt.
    Audyssey EVO One og lignende «skript» er obligatorisk om du bruker sub, det er bare å laste ned REW, så gjøres det meste automatisk.
    Audyssey MultEQ-X er likt Dirac og kan brukes til mer omfattende endringer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg vil anbefale deg å kjøpe appen MultEQ. Den koster nesten ingen ting, og gir veldig god fleksibilitet med Audyssey-kalibrering. Du kan kjøre den på et nettbrett, som er min sterke anbefaling.
    Takk, må se litt på det siden, men ved første øyekast blir jeg usikker på om den er kompatibel med AVC X3900H, siden bare AVR X3900H står oppført på listen over kompatible enheter. Også står det at den ikke er kompatibel med modeller som ikke er oppført. Vil gjerne få bekreftet at den vil virke først, selv om jeg regner med at forskjellen på AVR og AVC bare er at en av dem kommer med radio, og den andre uten. 😅

    Jeg måtte eventuelt brukt den på iphone da, siden jeg ikke har nettbrett. Bare mobil og Macbook.

    Bilde.jpeg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Det er verdt å prøve da det ikke koster noe mtp. Audyssey, kanskje du har mer hell enn meg med det. Smart å ta ting litt på sikt, med receiver så har du jo et utgangspunkt til å bygge det stegvis. :)
    Ja, jeg må vel nok bare prøve Audyssey først siden full pakke med Dirac kommer på $799 hvis man kjøper det som en bundle. Men jeg så en anmeldelse på youtube av Andrew Robinson som mente at med X3900H så er Dirac egentlig obligatorisk. 🫠

    Blir nok ikke mangel på ting å bruke penger på framover, nei. Men er jo fint å ha oppgraderingsmuligheter. 🙂
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.742
    Antall liker
    1.146
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    AVC 3800 som jeg har står heller ikke på liste, kun AVR 3800, men den virker fint likevel. Jeg brukte den på telefon først, men det ble litt lite når jeg skulle redigere eq kurver. Ble mye bedre på pad, men du ser sikkert bedre enn meg. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Dette er obligatorisk om du vil ha mest mulig utbytte av målingene som foretas.
    Jeg kjøpte et enkelt mikrofonstativ hos Kjell&Co, og målingene som ble foretatt med «raketten» og med stativet kan ikke sammenlignes lydmessig. Mikrofonen skal plasseres ganske nøyaktig, og det er umulig med «raketten».
    Videoer med instruksjon om målinger finnes på YouTube.



    MultEQ er også obligatorisk når en driver med Audyssey og skal få til gode resultater.
    Med den kan du duplisere målingene, så du kan beholde originalfilen, og deretter sammenligne justeringer du gjør.
    Dette gjorde jeg ikke første gangen jeg målte ved hjelp av appen, men det er alltid greit å beholde originalen, på samme måte som når en redigerer en film eller et bilde.
    Selv bruker jeg ikke sub, men korrigerer frekvenser under 250Hz nå, først begynte jeg med å dele ved 500Hz, som ofte er anbefalt.
    Audyssey EVO One og lignende «skript» er obligatorisk om du bruker sub, det er bare å laste ned REW, så gjøres det meste automatisk.
    Audyssey MultEQ-X er likt Dirac og kan brukes til mer omfattende endringer.
    Setter mikrofonstativ på handlelisten etter hvert, det er sikkert praktisk. 🙂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    AVC 3800 som jeg har står heller ikke på liste, kun AVR 3800, men den virker fint likevel. Jeg brukte den på telefon først, men det ble litt lite når jeg skulle redigere eq kurver. Ble mye bedre på pad, men du ser sikkert bedre enn meg. ;)
    Jeg snakket med noen senest i forrige uke om at jeg tror jeg trenger lesebriller, så det er ikke så sikkert at jeg gjør. 🤓 Tror ikke jeg kjøper en ipad bare for å bruke en app heller, så får se det an litt og prøve uten først kanskje.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.667
    Antall liker
    1.663
    Torget vurderinger
    1
    Takk, må se litt på det siden, men ved første øyekast blir jeg usikker på om den er kompatibel med AVC X3900H, siden bare AVR X3900H står oppført på listen over kompatible enheter. Også står det at den ikke er kompatibel med modeller som ikke er oppført. Vil gjerne få bekreftet at den vil virke først, selv om jeg regner med at forskjellen på AVR og AVC bare er at en av dem kommer med radio, og den andre uten. 😅

    Jeg måtte eventuelt brukt den på iphone da, siden jeg ikke har nettbrett. Bare mobil og Macbook.

    Vis vedlegget 1207463
    Jeg er villig til å vedde prisen av denne appen (250 NOK eller der omkring) på at den er kompatibel med AVC-X3900H. Jeg føler meg rimelig trygg på at det er en unøyaktighet i listen. Vet ikke om det finnes en modell som heter AVR-X3900 en gang.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.742
    Antall liker
    1.146
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er villig til å vedde prisen av denne appen (250 NOK eller der omkring) på at den er kompatibel med AVC-X3900H. Jeg føler meg rimelig trygg på at det er en unøyaktighet i listen. Vet ikke om det finnes en modell som heter AVR-X3900 en gang.
    Heter AVR-X3900 i USA.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Litt synd den ikke ser ut til å fungere på den gamle Macbooken min, men kanskje det går greit på mobilen også.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    963
    Antall liker
    541
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Video som tar opp "nybegynnerfeil" som ikke bare nybegynnere gjør feil.
    Så denne bør du absolutt sjekke ut @bambi, før du begynner oppsettet og målinger av rommet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.797
    Antall liker
    18.904
    Sted
    Sølvbyen
    Video som tar opp "nybegynnerfeil" som ikke bare nybegynnere gjør feil.
    Så denne bør du absolutt sjekke ut @bambi, før du begynner oppsettet og målinger av rommet.
    Takk, tror faktisk jeg har sett litt av den fra før allerede i halvsøvne. Men skal se den. 🙂

    Edit: nå har jeg sett den, og det var mye nyttig å ta med seg der. Kommer sikkert til å se den flere ganger underveis for å se om det er noe jeg har glemt eller burde sjekke på nytt.

    Har fortsatt ikke hatt tid til å pakke opp og koble til, men får se om det blir tid i løpet av helgen. Før jeg har begynt og fått sett hvordan det er sitter jeg litt med en følelse av at jeg lurer på om det har blitt litt for vanskelig å stille inn en hjemmekinoforsterker for å få den til å fungere optimalt. Kanskje det vil forandre seg underveis når jeg får erfaring. 🤓
     
    Sist redigert:

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    332
    Antall liker
    187
    Du trenger ikke å laste ned MultEQ appen.
    Alle innstillinger gjøres enkelt med dette scriptet.
    Måling gjøres med Gsonic og REW.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn