Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    6.365
    Antall liker
    5.506
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dessuten trenger man jo ikke en spesiallaget ledning for RIAA-jord. Du har sikkert en bit lampettledning elns som kan splittes og fungere utmerket.
    -"Sprengtråd", kleshenger, 2,5kvmm PR, osv - så lenge det leder og kan festes i begge ender virker.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.302
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Dessuten trenger man jo ikke en spesiallaget ledning for RIAA-jord. Du har sikkert en bit lampettledning elns som kan splittes og fungere utmerket.
    -"Sprengtråd", kleshenger, 2,5kvmm PR, osv - så lenge det leder og kan festes i begge ender virker.
    DET var et godt tips, takker meget😊
    Det har jeg vettu, tenkte ikke på den løsningen.

    Da MacGyver jeg løs videre👍
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    11.627
    Antall liker
    31.466
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @BritFi
    Platespiller-jord (arm/chassis ground) har ingenting å gjøre med "jord i veggen".
    5 meter armkabel til riaa...... Da vedder jeg (som @Valentino ) en valgfri haug av LP´er,
    jeg ikke liker, på at armground-kabel til ground-skrue på riaa er nødvendig.
    Og da er det endda ikke sikkert, at du får det brum-fritt likevel.
    Men for all del........ MacGyver i vei og opplev det selv ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Sølvbyen
    Generelt spørsmål relatert til noe jeg spurte om tidligere: er det noen tommelfingerregler for hvor lang signalkabel man kan bruke fra RIAA til linjeinngang på forsterker med ubalansert signal? Ville f.eks. 10 meter gått greit? Generelt fordi jeg ikke har et spesielt phonotrinn i tankene, men tenker at kanskje utgangssignalet er ganske standard etter at det har blitt forsterket opp til et vanlig linjesignal?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    12.442
    Antall liker
    12.652
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg sammenlignet signalkabler eng gang brukte jeg 10m ormebol RCA fra Biltema, uten å se eller høre noe støy sammenlignet med 1.2m hifi kabel.

    Med 40db gain på MM blir nivået 0.5volt , ref max CD 2V , dvs greit nok nivå.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Sølvbyen
    Dette er aldeles riktig. Signalet er også en god del kraftigere enn det man gjerne finner mellom en for- og effektforsterker.
    Så, tror du 10 meter vanlig ubalansert signalkabel går fint uten støy og signaltap? Tror aldri jeg har brukt signalkabler lengre enn maks 5 meter før.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Sølvbyen
    Da jeg sammenlignet signalkabler eng gang brukte jeg 10m ormebol RCA fra Biltema, uten å se eller høre noe støy sammenlignet med 1.2m hifi kabel.

    Med 40db gain på MM blir nivået 0.5volt , ref max CD 2V , dvs greit nok nivå.
    Så ikke dette innlegget med en gang, men da har jeg vel fått svar på det jeg lurte på om 10 meter. :) Har ikke bestemt meg for RIAA enda, men ser noen har justerbar gain også.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    34.039
    Antall liker
    33.880
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så, tror du 10 meter vanlig ubalansert signalkabel går fint uten støy og signaltap? Tror aldri jeg har brukt signalkabler lengre enn maks 5 meter før.
    Ja. Mitt tips er å kjøpe denne Canare L-2.5CHWS hos utmerkede Y. Tomé. Nedtrekkslisten stopper på 3 m men be om 10 m på mail så ordner det seg sikkert. Neutrik Rean-plugger er helt ok så lenge man slipper å lodde dem selv. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Sølvbyen
    Ja. Mitt tips er å kjøpe denne Canare L-2.5CHWS hos utmerkede Y. Tomé. Nedtrekkslisten stopper på 3 m men be om 10 m på mail så ordner det seg sikkert. Neutrik Rean-plugger er helt ok så lenge man slipper å lodde dem selv. :)
    Takk, jeg bokmerker siden så lenge. 🙂 Driver bare og drodler akkurat nå, og har ikke målt avstander særlig nøyaktig eller bestemt akkurat hvordan det blir men det gir en god del bedre frihet når jeg vet at plassering av platespiller ikker er låst til 1-2 meter fra forsterker.

    Har brukt noen av de Rean pluggene tidligere og tror til og med jeg har noen liggende ubrukt i plast inne i boden. Lenge siden jeg har terminert noen kabler selv nå, men det er faktisk også en mulighet hvis jeg får kjøpt akkurat den lengden jeg trenger i løpemeter lokalt. Tror jeg har noen gamle DIY kabler med WBT og Bullet plugger jeg kunne brukt som donor også. 🤔
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.302
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk, jeg bokmerker siden så lenge. 🙂 Driver bare og drodler akkurat nå, og har ikke målt avstander særlig nøyaktig eller bestemt akkurat hvordan det blir men det gir en god del bedre frihet når jeg vet at plassering av platespiller ikker er låst til 1-2 meter fra forsterker.

    Har brukt noen av de Rean pluggene tidligere og tror til og med jeg har noen liggende ubrukt i plast inne i boden. Lenge siden jeg har terminert noen kabler selv nå, men det er faktisk også en mulighet hvis jeg får kjøpt akkurat den lengden jeg trenger i løpemeter lokalt. Tror jeg har noen gamle DIY kabler med WBT og Bullet plugger jeg kunne brukt som donor også. 🤔
    Jeg har en platespiller med innebygget RIAA og MM P. Bruker en 6 meter lang RCA lisse fra Klotz. 270kr kostet den, hentet selv hos importøren i Oslo. Topp signal, ingen støy.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    2.459
    Sted
    Sunndalsøra
    Har ikke noe god erfaring med innbygget RIAA i nyere forsterkere. Den som er i en Pioneer receiver(ICE) var ikke god. Noe som gjorde at en eldre Goldring Electro II mc 1mV ikke var noe. Etter at en 50 år gammel Marantz m oppgradert Riaa(re-cap), så ble det noe helt annet. Bedre på annen eldre forsterker. Med de gamle vintage, så var Phono inngangen viktig. Men det finnes gode og dyrere forsterkere med bedre innbygget Riaa. Også med kostbare kort løsninger. Har ikke valg en billig platespiller med innbygget RIAA.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.302
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke noe god erfaring med innbygget RIAA i nyere forsterkere. Den som er i en Pioneer receiver(ICE) var ikke god. Noe som gjorde at en eldre Goldring Electro II mc 1mV ikke var noe. Etter at en 50 år gammel Marantz m oppgradert Riaa(re-cap), så ble det noe helt annet. Bedre på annen eldre forsterker. Med de gamle vintage, så var Phono inngangen viktig. Men det finnes gode og dyrere forsterkere med bedre innbygget Riaa. Også med kostbare kort løsninger. Har ikke valg en billig platespiller med innbygget RIAA.
    Da er vel spørsmålet: Hva er billig? Min Argon TT-4 Mk2 koster ca. 10k. Det synes jeg er relativt billig, men innebygget RIAA er meget bra og tilpasset MM Ortofon serien den leveres med.
    Og jeg har blant flere amper en Quad Vena Play2 integrert forsterker med streaming, DAC osv. som også har glimrende RIAA ombord. Den kostet vel heller ikke mer enn ca. 10k. Det handler vel mer om seriøsiteten til merket/produsenten man velger?

    Argon CEO var BTW inne og svarte på et forum for noen år siden:

    43D4F979-002C-42B6-9AE5-B15610E80310.jpeg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg har en platespiller med innebygget RIAA og MM P. Bruker en 6 meter lang RCA lisse fra Klotz. 270kr kostet den, hentet selv hos importøren i Oslo. Topp signal, ingen støy.
    Takk, det er veldig greit å vite at det ikke vil by på problemer. Men jeg har tenkt litt mer siden i går, og det kan hende jeg klarer å løse utfordringer med plassering ved å skaffe en ny tv benk med bedre plass også. 🙂
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    2.248
    Antall liker
    2.459
    Sted
    Sunndalsøra
    Det var denne Pioneer Streamer Receiver med både DAB og FM. Sånn rundt 8k. Pioneer faset ut hjemme elektronikken for å satse mer på bilstereo og Highend høyttalere som TAD. De sluttet også med Plasma TV pga. fosfor innholdet. Mitt holder etter 30 år :)
    Ellers så inneholder mere rimelige produkter ( fra 5k og litt opp) IC OP-amper(klasse B) i steden for diskre (klasse A). Accuphase, Mola Mola, PS Audio er noen lager sine egne designet i pre-amp del. Lydforskjellen er stor fra egne erfaringer. Før man kan bedømme, så må man gjøre det på eget anlegg og musikk.
    I DAC så er det sikkert ikke av så stor betydning som i pre amp). Har ingen DAC med diskrete OP amps, så det lar vente på seg. Har bare en Wiim Mini streamer (lite plass), Belcanto, Topping og DP DAC. På Wiim Ultra kan det byttes, og må da lodde med SMD og sokkler , da med SOIC to DIP eller PRO til DIP adapter. De skulle ikke jeg ha kvidd meg på. Man skal kunne høre forskjellen på andres anlegg m. kjente innspillinger. PÅ rør DAC er det ikke noe OP amps sies det.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    11.286
    Antall liker
    13.681
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En god MM RIAA koster ikke allverden å implementere og inkludere, så det er ingen grunn til at en relativt billig forsterker eller platespiller ikke skal kunne ha en som er kompetent. At mange likevel mangler det utelukker ikke at andre faktisk har det.

    At en billig eller mid-range receiver har et labert MM-trinn er nok mer regelen enn det som gjelder for stereo. Det virker som om det fra produsentene ligger en formodning i bunnen om at folk som kjøper denslags trolig er mindre interessert i vinyl, så derfor kan man trygt skimpe på kvaliteten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Sølvbyen
    ^Jeg står fortsatt på mitt og mener at RIAA'en som sitter i den integrerte Denon forsterkeren min er av ganske god kvalitet, selv om jeg noen ganger får litt følelsen av å ikke bli trodd. 😌 Ikke dermed sagt at en ekstern løsning ikke vil kunne være bedre, men med den har jeg aldri følt behovet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Sølvbyen
    En ting jeg derimot syns er litt vanskelig å bli klok på er akkurat hvor mye en god MM RIAA bør koste. Noen sier f.eks. at Fosi Audio Box X5 er en giant killer til 1500,-, mens f.eks. Graham Slee lager dedikerte RIAA trinn som bare spiller MM som kommer på rundt 8-10 tusen fordi de mener det ikke blir like bra hvis man skal implementere både MM og MC i samme enhet.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.578
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    18
    En ting jeg derimot syns er litt vanskelig å bli klok på er akkurat hvor mye en god MM RIAA bør koste. Noen sier f.eks. at Fosi Audio Box X5 er en giant killer til 1500,-, mens f.eks. Graham Slee lager dedikerte RIAA trinn som bare spiller MM som kommer på rundt 8-10 tusen fordi de mener det ikke blir like bra hvis man skal implementere både MM og MC i samme enhet.
    Jeg tror svaret er at god design og godt ingeniørarbeide gir resultater. Pris er ikke ensbetydende med kvalitet og ser man på målinger av Fosi mot Graham Slee så er vel Fosi rett og slett bedre.
    Tror jeg har postet denne før, men her kan man høre høre en ikke ubetydelig forskjell i støy:
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    34.039
    Antall liker
    33.880
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker at ting måler godt. Cambridge Audio har gjort veldig mye riktig med Alva Solo og Duo. Begrensningene på dem er fast gain og fast lastimpedans. Slikt er fordyrende.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.831
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg tror svaret er at god design og godt ingeniørarbeide gir resultater. Pris er ikke ensbetydende med kvalitet og ser man på målinger av Fosi mot Graham Slee så er vel Fosi rett og slett bedre.
    Tror jeg har postet denne før, men her kan man høre høre en ikke ubetydelig forskjell i støy:
    Uten at jeg har noe teknisk fagkompetanse så høres det jo riktig ut for meg at det er sånn, at en god konstruksjon er god og kan være best uavhengig av pris. Men man lurer kanskje på om det er rom for å bruke bedre komponenter o.s.v. når noe er dyrere. Hadde jo vært veldig behagelig om Fosi faktisk er best av de to.

    Ser at Fosi kan tweakes med å bytte ut op-ampen som sitter i den også.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.578
    Antall liker
    3.651
    Torget vurderinger
    18
    Uten at jeg har noe teknisk fagkompetanse så høres det jo riktig ut for meg at det er sånn, at en god konstruksjon er god og kan være best uavhengig av pris. Men man lurer kanskje på om det er rom for å bruke bedre komponenter o.s.v. når noe er dyrere. Hadde jo vært veldig behagelig om Fosi faktisk er best av de to.

    Ser at Fosi kan tweakes med å bytte ut op-ampen som sitter i den også.
    Dyrere deler høres jo ut som en god ide, men likevel ser jeg mange eksempler på konstruksjoner som bruker helt standard deler og får til meget gode resultater. Ofte synes det som om de mest eksotiske delene gjerne brukes i hva man kan kalle 'spesielle' konstruksjoner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn