En tonearmkabelopplevelse

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
34.076
Antall liker
34.011
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
1782551347852.png

@Rogerk og jeg har jaktet på best mulig gjengivelse fra en deilig Thorens TD 124 (Mk. I). Den har støyet, brummet, bråket ved motor start/stopp og vi vet ikke hva.
Utgangspunktet var profesjonelt restaurert, med ferske kondensatorer, nytt hovedlager, nytt mellomhjul og ny kasse hos Riverside Audio i Sveits), en Bokrand AS-230 tonearm, et Audio Silente hodeskall, og en RigB-modifisert Audio-Technica VM540ML MM-pickup. Parks Audio Waxwing DSP-phonoforsterker, analogt ut.
(Sidenotat: MC-pickuper fungerer ikke godt på TD 124 Mk. I fordi undertallerkenen er av magnetisk materiale og rølper med nåletrykket siden MC-pickuper har store magneter. Det er ikke kødd en gang. Mk. IIs undertallerken er umagnetisk. Så nå vet dere det.)

Bytte av hodeskall til et Audio-Technica LH13H hjalp på det generelle brumproblemet. Antar at en jorsløyfe ble brutt. AT-pickupen kopler innkapslingen til høyre - slik mange andre MM-pickuper gjør, og det var nok også elektrisk kontakt til armrøret gjennom Audio Silente-hodeskallet. Men det irriterende braket gjennom høyttalerne var der fremdeles nå man skrudde av og på motoren, noe man riktignok ikke gjør så ofte på en TD 124. Man løfter opp overtallerkenen i stedet med en spak. Spilleren er et deilig klenodium ja.

Armkabelen var en årelang favoritt: Mogami Mini Starquad fra Iannis Tome Audio Cables i 120 cm lengde med nuthin' fancy DIN-classic 5-pin og Neutrik Rean RCA kontakter og selvfølgelig også jording til spillerchassis. Vi bestemte oss for å prøve en annen kabel fra samme kilde for å se om vi kunne komme videre: Van Damme Twisted Pair i 100 cm lengde med de samme kontaktene som på Mogamien. Jeg har vært skeptisk til Van Damme-kabelen fordi jeg har tenkt at den ville være i stiveste laget, men TD 124 har ikke noe flytende oppheng å bry seg med så da.

Først: Den absolutte tystnad. Først trodde vi at det ikke var hull igjennom men joda. Motor på. Motor av. Ikke et knepp. Skudde opp, drithøyt og 6 dB til. Elektronikkstøy. Latterlig stille.
Vi la på Side A på denne, nærmest en konsert for piano, trompet og symfoniorkester. Opptaket er formidabelt:
1782552216339.png


Oj. Van Damme-kabelen fikk i tillegg oppsettet til å låte annerledes. Borte var den litt pågående nedre diskanten, men briljansen i pianoet og trompetens overtoner var der, bare klarere og renere. Å kjærlighet.
En pop-test også: Supertramp, jeg tror det var åpningssporet på Brother Where You Bound. Utrolig kul produksjon og gjengivelsesmessig mer av det samme, eller mindre mas om dere vil.

Så resultatet må kunne kalles en suksess. Moralen er: Det går ikke an å prøve for mange tonearmskabler. En slik Van Damme-kabel fra Y. Tomé koster £38 pluss frakt, og leveres også som RCA-RCA for dere som eier slike moderniteter eller liknende.

IMG_6425.jpeg

Thorens TD 124, Bokrand AS-230, RigB Audio-Technica VM540ML i AT-LH13H og billig Van Damme armkabel spiller Supertramp
 
Sist redigert:

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.671
Antall liker
642
Torget vurderinger
3
Har hatt samme opplevelse i det siste,etter å ha blitt kvitt hum og annen støy nå æ gikk for balansert inn og ut av Schiit Skoll og fjernet jordlasken på AT150Sa. Alt ble til det bedre, spiller fantastisk 😃
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
12.453
Antall liker
12.665
Torget vurderinger
2
Opplevelser?
Hvem bryr seg om det?
Jeg opplever det slik og sånn, jeg føler det slik, jeg tenker sånn , og om min sannhet er slik , og i min verden….

Nei Nei! Nok tåkeprat og uklarheter . Si hva du mener, hører og mål.
Poenget er ;Måler det bra eller ikke, passer kapasitanse og last ? Det er det som teller

forrsten jeg føler jegtenker at in min verden har jeg lyst på desserten, kanskje .. om det ikke er til bryderi.
God helg, bra at støy ble borte da! ;)
 
Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
13.226
Antall liker
46.310
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
23
Lekker sak , TD124 . Og Yannis T lager fornuftige kabler til hyggelig pris. Husker jeg handlet et par der mange år tilbake.
 

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
10.612
Antall liker
18.338
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Opplevelser?
Hvem bryr seg om det?
Jeg opplever det slik og sånn, jeg føler det slik, jeg tenker sånn , og om min sannhet er slik , og i min verden….

Nei Nei! Nok tåkeprat og uklarheter . Si hva du mener, hører og mål.
Poenget er ;Måler det bra eller ikke, passer kapasitanse og last ? Det er det som teller

forrsten jeg føler jegtenker at in min verden har jeg lyst på desserten, kanskje .. om det ikke er til bryderi.
God helg, bra at støy ble borte da! ;)


Det eneste som betyr noe er hvordan den enekelte opplever ting selv....... enkelt og greit fordi det er den enekelte som skal leve med lyden og produktene han/henne selv har betalt for......... målinger kan du enkelt og greit tørke deg i ræva med....... målinger betyr absolutt ingen verdens ting hvis den enekelte ikke er fornøyd med lyden, man må stole på egen ører og hva man selv liker...... og that's it.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
12.453
Antall liker
12.665
Torget vurderinger
2
Såre tær? Eller bare tenker du at du har såre tær?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
12.453
Antall liker
12.665
Torget vurderinger
2
Er det meg du sikter til ?......... ikke godt og forstå i og med at du slenger piss i øst og vest.
Tror du har gått glipp av ironien her..hva du opplever er lite interessant for alle andre, hva du erfarer derimot , det er noe annet
 

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
10.612
Antall liker
18.338
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Tror du har gått glipp av ironien her..hva du opplever er lite interessant for alle andre, hva du erfarer derimot , det er noe annet


Mye mulig jeg gikk glipp av ironien, men det fulgte ikke med noen instruksjonsbok eller ledetråder, okke som litt toamato-tometo, forandre uansett ikke det fakta at man må stole på hva man selv liker og hører uavhengig av tester, målinger eller andres meninger....... hearing is beliving.
 

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
10.612
Antall liker
18.338
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Jeg synes andres opplevelser er minst like interessante, som det de hevder er erfaringer.


Vi er helt på samme side.......jeg liker også og høre om andres erfaringer og om hvordan andre opplever ting..... og så teste selv og se/høre om jeg opplever det samme.
 

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
13.287
Antall liker
16.056
Sted
Oslo
Vi er helt på samme side.......jeg liker også og høre om andres erfaringer og om hvordan andre opplever ting..... og så teste selv og se/høre om jeg opplever det samme.
Hadde det ikke vært for opplevelsene hadde de fleste av oss gitt beng i noe så sært og ikke minst dyrt som highend HiFi.
Målinger er greit nok det, men uten opplevelse gir det meg notting.
Ingen vinanmeldere bruker mesteparten av anmeldelsen til å analysere den kjemiske sammensetningen av vinen.

( har skrevet det før, Ga min datter en blindtest av to kabler, samme prisklasse kanskje 10k idag, og hennes reaksjon på den ene var at det hørtes ut som om musikerne hadde det mere gøy. That's what it's all about)
 
Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
20.976
Antall liker
61.609
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Ingen vinanmeldere bruker mesteparten av anmeldelsen til å analysere den kjemiske sammensetningen av vinen.
Ingen vinanmelder har overbevist meg om at muggen druejuice er godt for annet enn å bli full på.😜 Disse pretensiøse tåpene kan blomstre språket sitt så mye de vil, for meg er de noen smaksløksutfordrede idioter. Vodka og Cola smaker bedre og er mer effektivt.
 

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
13.287
Antall liker
16.056
Sted
Oslo
Ingen vinanmelder har overbevist meg om at muggen druejuice er godt for annet enn å bli full på.😜 Disse pretensiøse tåpene kan blomstre språket sitt så mye de vil, for meg er de noen smaksløksutfordrede idioter. Vodka og Cola smaker bedre og er mer effektivt.
Er ikke vodka bare destillert muggent korn evt pottitt?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
4.083
Antall liker
4.267
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg kommer ALLTID til og hevde at det eneste som betyr noe er ens egne oppleveleser av hva som er bra lyd som betyr noe....... allt annet er totalt u-intresannt.
Nå kommer nok dette kanskje til å høres ut som kverulering, «so bear with me for a second», for det er ikke hensikten.😅

Tanken er bare å sette dette i et tidsmessig og dynamisk perspektiv og ikke anse dette som en statisk og absolutt sannhet. For egen del så er dagens opplevelse av, og forventning til, hva som er god lyd ikke det samme som for10 år siden, 20 år siden og 30 år siden. I løpet av denne perioden så har jeg selvsagt gjort meg utallige erfaringer på egenhånd, men jeg har like selvsagt også tatt med meg innspill fra andre. Dette gjelder ikke bare hva som er «mest riktig», men også i forhold til preferanser. På samme måte som min smak i forhold til musikk har utviklet seg, så har også hva som er foretrukket lyd endret seg.

Så, ja, jeg er enig i at egne preferanser er viktigst, men jeg opplever det personlig som litt fattig anta at alle andre innspill ikke er interessante. Jeg er litt der at jeg liker å prøve buksen på før jeg bestemmer meg for hvilken jeg liker best.
 

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
13.287
Antall liker
16.056
Sted
Oslo
Nå kommer nok dette kanskje til å høres ut som kverulering, «so bear with me for a second», for det er ikke hensikten.😅

Tanken er bare å sette dette i et tidsmessig og dynamisk perspektiv og ikke anse dette som en statisk og absolutt sannhet. For egen del så er dagens opplevelse av, og forventning til, hva som er god lyd ikke det samme som for10 år siden, 20 år siden og 30 år siden. I løpet av denne perioden så har jeg selvsagt gjort meg utallige erfaringer på egenhånd, men jeg har like selvsagt også tatt med meg innspill fra andre. Dette gjelder ikke bare hva som er «mest riktig», men også i forhold til preferanser. På samme måte som min smak i forhold til musikk har utviklet seg, så har også hva som er foretrukket lyd endret seg.

Så, ja, jeg er enig i at egne preferanser er viktigst, men jeg opplever det personlig som litt fattig anta at alle andre innspill ikke er interessante. Jeg er litt der at jeg liker å prøve buksen på før jeg bestemmer meg for hvilken jeg liker best.
Øystein Sunde:
Jeg driter i buksa så lenge jakka passer.
Er vel på høyde med hans sang om Ståle Krapyl fra byens HiFi asyl
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.671
Antall liker
642
Torget vurderinger
3
Syns egentlig at dette ble bare trist,her startet trådstarter en hyggelig tråd med betraktninger/erfaringer/opplevelser og så sklir det ut,tema blir borte.Mange gang lure æ bare på å logge av,kanskje det hadde vært lurt
 
  • Liker
Reaksjoner: JMM

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
4.083
Antall liker
4.267
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Øystein Sunde:
Jeg driter i buksa så lenge jakka passer.
Er vel på høyde med hans sang om Ståle Krapyl fra byens HiFi asyl
Hehe, fair nok 😄Samtidig er jo hele poenget mitt at den «jakka som passer» idag, ikke nødvendigvis gjør det om 5–10 år – nettopp fordi man plukker opp inntrykk underveis på samme måte som midjemålet gjerne øker litt over tid. Litt nysgjerrighet på hva andre opplever er jo gjerne det som gjør at man faktisk oppdager at noe annet passer bedre.

- så tilbake til trådens tema. Får se litt på VM.
 
Topp Bunn