
Robin versus matgigantene
Siste nytt fra Oslo og Akershus. Lokale nyheter og utvalgte aktualiteter fra NRK Stor-Oslo.

|
Avhengig av hvordan butikken går kan det være at den kan dekke egenandelen selv, men mest sannsynlig tas det opp et lån i morselskapet. At gårdeier er med på gildet er ganske vanlig, siden denne vil regne med at butikken bidrar til at det er trafikk til bygget. Noen ganger kan man få veldig gunstige betingelser.Kjenner den lokale Rema-driveren... butikken der skal bygges noe om. Kostnadene må deles mellom driveren og et eget selskap som eier bygget... hvem som eier det selskapet spurte jeg ikke om...
Da lukter det franchise-eier, men det kan være andre forklaringer, dersom dette er et kjøpesenterområde med flere aktører.Nå er jo dette ute i provinserne, og denne butikken ble bygd spesifikt for Rema... ingen andre leietakere...
Her er futures-kontrakten for Arabica-kaffi de siste fem årene oppgitt i NOK / lb.Samme opplegget med kaffe, hvor prisen har gått opp rundt 100%, men internasjonale priser nå er på vei ned.... men å tro på julenissen er det vel ingen som gjør..?
En studiekompis av meg var for noen år siden i ledergruppen i Vinmonopolet. De betalte ikke spesielt mye husleie for å si det slik...Avhengig av hvordan butikken går kan det være at den kan dekke egenandelen selv, men mest sannsynlig tas det opp et lån i morselskapet. At gårdeier er med på gildet er ganske vanlig, siden denne vil regne med at butikken bidrar til at det er trafikk til bygget. Noen ganger kan man få veldig gunstige betingelser.
Da Backstube etablerte seg i Oslo var det nærmest konkurranse mellom gårdeiere om å få dem "i hus", pga den økte trafikken. (Denne skyldtes at folk syns det er koselig å maule i seg brødmasse tilberedt i Spania og Tyskland, måneder i forvei, som blir tint opp og "bakt" i disse disneybutikkene).
Man får fortsatt til stadighet digitale klapp på skuldrene på dette forum bare man antyder noe i retning av at kundene blir skrudd skikkelig av matbarebaroner og mange synes åpenbart det er stor komikk når noen påpeker at marginene faktisk er små og lavere enn i omtrent alle andre bransjer.Men så er hovedinnvendingen (min i alle fall) heller ikke at vi har så uoverkommelig høye priser, men at bransjen avler oligarker i høyt tempo.
Det har vært henvist til konkurransetilsynet, og at de konkluderer med at bransjen opererer med små marginer. Andre funn fra tilsynets rapport:
Derimot viser Konkurransetilsynets kartlegging at det jevnt over er lønnsomt å produsere og selge
dagligvarer i Norge. For flertallet av aktørene som inngår i kartleggingen, er avkastningen i driften
betydelig høyere enn det en skulle forvente å finne i et marked med få etableringshindringer og hard
konkurranse. Resultatene er med andre ord konsistente med svak konkurranse og betydelige
etableringshindringer i deler av det norske dagligvaremarkedet.
En prosent, eller mindre, lavere priser på dagligvarer ville neppe endret privatøkonomien dramatisk for noen av oss, men det ville formodentlig ha
en innvirkning på summene bransjen sitter igjen med til slutt. Og summene de finner seg i stand til å bruke på markedsførings- og påvirkningskampanjer
for den del.
Det bør ikke være noe viktig mål å avle superrikinger som flytter til Sveits og derfra legger premissene for norsk valgkamp.
I og med du siterte mitt innlegg, var dette et svar på det jeg skrev?Man får fortsatt til stadighet digitale klapp på skuldrene på dette forum bare man antyder noe i retning av at kundene blir skrudd skikkelig av matbarebaroner og mange synes åpenbart det er stor komikk når noen påpeker at marginene faktisk er små og lavere enn i omtrent alle andre bransjer.
Coop må være skikkelig teite side de knappest klarer å tjene penger.Dagligvare bransjen gjør det jo ikke lett for seg når de er så opake om deres innkjøps betingelser, at prisene er skjult av konkurranse messige hensyn etc etc.
Når varer uten toll koster det dobbelte i Norge iforhold til i Sverige, når fersk laks koster det halve på supern i Spania. Når det er offentlig hva bondens målpris på poteter og turnips er og at prisen 5-10 dobles til forbruker.
Kanskje jern triangelet Rema, NorgesGruppen og COOP hadde tjent litt på Glasnost og Perestrojka?
Og allikevel hadde regionsdirektøren i Trøndelag 12 mill i lønn[
Coop må være skikkelig teite side de knappest klarer å tjene penger.
Tror kanskje bøndenes organisasjoner (Tine, Nortura, Prior etc) har sin del av ansvaret der, de virker ikke spesielt ivrige på innsyn der i gården heller.Dagligvare bransjen gjør det jo ikke lett for seg når de er så opake om deres innkjøps betingelser, at prisene er skjult av konkurranse messige hensyn etc etc.
Når varer uten toll koster det dobbelte i Norge iforhold til i Sverige, når fersk laks koster det halve på supern i Spania. Når det er offentlig hva bondens målpris på poteter og turnips er og at prisen 5-10 dobles til forbruker.
Bare Rema med 1/4 av markedet brukte over én milliard på reklame i 2024, itillegg til annonsering på SoMe
Kanskje jern triangelet Rema, NorgesGruppen og COOP hadde tjent litt på Glasnost og Perestrojka?
Det er åpenbart at det ville vært mer lønnsomt / billigere å drive med færre butikker og ikke minst kortere åpningstider. Folk spiser jo ikke mer fordi butikkene "alltid" er åpne, i alle fall ikke i vesentlig grad. Problemet i et volumdrevet marked som dagligvare er at det ikke er et ekvilibrium, en konkurrent vil ha sterke incentiver til å ta markedsandeler (og dermed oppnå bedre innkjøpsbetingelser og andre stordriftsfordeler) og da blir det fort som det blir. I tillegg har nordmenn et handlemønster som skiller seg ganske mye fra utlandet med hyppige småturer på butikken, men der kan man kanskje spørre seg hva som kom først av høna og egget. Jeg har et par dagligvarebutikker 1-2 minutters gange unna der jeg bor (Meny og Rema, samt også en Gutta på Haugen (delikatesseforretning, denne filialen går dårlig og jeg tipper de legger ned snart). Jeg bruker det litt som "fjernkjøleskap". Ikke at det ligger noen grandios plan bak det, men det hjelper nok noe på å unngå svinn i vår husholdning.Hvis man ser på f.eks. Platekompaniet så pleide de å ha butikker "overalt" for bare noen få år siden, og i dag har de vel bare én fysisk butikk igjen som ligger i Oslo sentrum. Resten er netthandel. Til sammenligning har kjedene i dagligvarebransjen en tetthet på butikkene sine som jeg ikke helt kan skjønne lønner seg når det ofte bare er 5-10 minutters avstand med bil mellom hver filial, og butikkene ofte er nærmest folketomme når man er innom, iallfall her jeg bor. Man kan jo lure på hva dette har å si for kostnadsnivået også, og hva som egentlig er hensikten med å overetablere seg sånn f.eks. Kiwi ser ut til å gjøre?
Jeg vet ikke helt, men det føles kanskje ikke helt etisk at en kjede tar opp lokaler og er etablert overalt og godtar butikker som går med tap bare for å hindre konkurrenter i å etablere seg? For jeg antar det er grunnen?Det er åpenbart at det ville vært mer lønnsomt / billigere å drive med færre butikker og ikke minst kortere åpningstider. Folk spiser jo ikke mer fordi butikkene "alltid" er åpne, i alle fall ikke i vesentlig grad. Problemet i et volumdrevet marked som dagligvare er at det ikke er et ekvilibrium, en konkurrent vil ha sterke incentiver til å ta markedsandeler (og dermed oppnå bedre innkjøpsbetingelser og andre stordriftsfordeler) og da blir det fort som det blir. I tillegg har nordmenn et handlemønster som skiller seg ganske mye fra utlandet med hyppige småturer på butikken, men der kan man kanskje spørre seg hva som kom først av høna og egget. Jeg har et par dagligvarebutikker 1-2 minutters gange unna der jeg bor (Meny og Rema, samt også en Gutta på Haugen (delikatesseforretning, denne filialen går dårlig og jeg tipper de legger ned snart). Jeg bruker det litt som "fjernkjøleskap". Ikke at det ligger noen grandios plan bak det, men det hjelper nok noe på å unngå svinn i vår husholdning.
Med fare for at the usual suspects her i tråden skal le seg i hel så er det overraskende mange dagligvarebutikker som går med underskudd, men holdes kunstig i live av kjedene da åpenbart fordi kjeden ikke ønsker å miste volum samt beholde fortjeneste de har på leverandør- og grossistsiden. Husker ikke helt tallene (det stod for et års tid siden) men tror det var et sted rundt 20% med litt variasjon mellom de ulike kjedene.
Edit:
![]()
Advarer Kiwi, Rema og Coop: – En stor del lever farlig
– Sjansen for at de går dukken er definitivt til stede, sier ekspert. Kjedene er rykende uenig.www.nettavisen.no
Rundt ti prosent av de selvstendige Kiwi-kjøpmennene går i minus. Det viser tall utarbeidet av Prognosesenteret som Nettavisen har fått tilgang til.
Enda verre er det hos Norgesgruppens kjeder Joker og Nærbutikken. Her går henholdsvis 43 og 56 prosent i minus.
Det er også mange i minus i flere av Coops kjeder. Hos Bunnpris går hver tredje kjøpmann i minus og hos Rema 1000 taper hver femte kjøpmann penger.
– Tallene viser at en stor del lever farlig, og sjansen for at de går dukken er definitivt til stede, sier Bjørn Nygaard hos Prognosesenteret. Han har fulgt den norske dagligvarebransjen i en årrekke.
Det fremstår også som et ganske tungt hinder mot etablering av konkurrenter, spesielt om man må basere vareutvalget på i stor grad innenlandsprdukter, av flere grunner (toll/logistikkostnader/osv og at folk er vanedyr). Konkurransetilsynet har imidlertid langt på vei innrømmet at tilgang til like innkjøpsbetingelser vil forventes å gi høyere dagligvarepriser enn uten.Det mest kritikkverdige er vel at kjedene har ulike innpriser ved å utnytte sin markedsmakt, der Norgesgruppen er vinner, fordi den er størst, men prisforskjellen er blitt mindre siden 2017.
Jeg synes det er smått fascinerende at mange ser ut til å tro at bare man får flere og mindre enheter så vil det hele bli så mye billigere for sluttbruker. Denne tråden og samme tema i et par andre tråder her på forumet er strålende eksempler på at det er relativt store sprik mellom hva lønnsomheten faktisk er i dagligvarekjedene og hva folk tror den er. Gjerne belagt med tung forsking på å hva målprisen til bonden er kontra utpris i butikk eller hva enkelte produkter koster i Sverige kontra i Norge. Eller at kraftig økning i dagligvarepriser de siste årene er fordi kjedene skrur folk veldig mye mer - never mind at stort sett det samme har skjedd over hele verden av grunner som ikke har spesielt mye med Rema, Norgesgruppen og Coop å gjøre.Som nevnt tidligere i tråden har kjedene bidratt til effektivisering, produktivitetsøkning og lavere priser enn hva man ville hatt/sett med mange små distributører.
Litt flåsete sagt så blir melka fra bonde ca dobbelt så dyr etter at den forlater Tine i en eller annen form. Tine selger for litt under 29 milliarder kroner og kjøper inn varer for ca 16 milliarder. Av disse innkjøpene er det nok en del annet enn melk også, men om man ser stort på det så blir det et sted rundt togangeren. Dette fordeler seg helt sikkert utlikt på ulike produkter avhening av omløpshastiget, produksjonsprosess, eventuell lagringstid og mye annet men de selger for ca dobbelt så mye som de kjøper i alle fall.Der har du i alle fall en del av forklaringen.Siden jeg åpenbart tilhører "de dumme som ikke vil forstå" ..... ved jordbruksoppgjørene i -24 og -25 har bøndene fått ca 1 kr mer for melka... nå ca 6,50...
Drivstoff og strømpriser er i stor grad uendret, lønnskostnader er noe opp... likevel har i løpet av18mnd smør økt fra 37 til ca 60kr for en pakke, vanlig norvegia har økt fra 89-90kr til ca 145- 150 kr... Nå er det også sånn at jeg har en viss kjennskap til smør og osteprooduksjon, og industriproduksjon av smør og ost er ikke veldig arbeidsintensivt, så...... kanskje noen av "de som vet" kan forklare...??
Jeg registrerer ogsåå at Anders Nordstad lurer på noe av detsamme.. han har jo en fortid som siviløkonom og trader med søya ogfrøoljeprodukter, samt fra styret i Småbrukarlaget... er kanskje han også en av de dumme??
Hvis tenker deg at dette stort sett er gamle gubber som nærmer seg forventet levealder med stormskritt samt ser på "politisk styring' som den hellige gral, så blir det ikke fullt så fascinerendeDet fremstår også som et ganske tungt hinder mot etablering av konkurrenter, spesielt om man må basere vareutvalget på i stor grad innenlandsprdukter, av flere grunner (toll/logistikkostnader/osv og at folk er vanedyr). Konkurransetilsynet har imidlertid langt på vei innrømmet at tilgang til like innkjøpsbetingelser vil forventes å gi høyere dagligvarepriser enn uten.
Jeg synes det er smått fascinerende at mange ser ut til å tro at bare man får flere og mindre enheter så vil det hele bli så mye billigere for sluttbruker. Denne tråden og samme tema i et par andre tråder her på forumet er strålende eksempler på at det er relativt store sprik mellom hva lønnsomheten faktisk er i dagligvarekjedene og hva folk tror den er. Gjerne belagt med tung forsking på å hva målprisen til bonden er kontra utpris i butikk eller hva enkelte produkter koster i Sverige kontra i Norge. Eller at kraftig økning i dagligvarepriser de siste årene er fordi kjedene skrur folk veldig mye mer - never mind at stort sett det samme har skjedd over hele verden av grunner som ikke har spesielt mye med Rema, Norgesgruppen og Coop å gjøre.
Det er eitkvart i meg som tenkjer at norske matbutikkar er så keisame at vi kunne regulert etablering, opningstider og pris etter mønster frå annan infrastruktur. «Ja, de kan få butikken i Øvre Sentrum, men då må de også drifta nærbutikken i Fjellbygda»Jeg vet ikke helt, men det føles kanskje ikke helt etisk at en kjede tar opp lokaler og er etablert overalt og godtar butikker som går med tap bare for å hindre konkurrenter i å etablere seg? For jeg antar det er grunnen?
Det er følelsen jeg sitter med iallfall, at nå er kjedene så godt etablert og alt er så fastgrodd og sementert at vi ikke vil se noen forandringer.Det er eitkvart i meg som tenkjer at norske matbutikkar er så keisame at vi kunne regulert etablering, opningstider og pris etter mønster frå annan infrastruktur. «Ja, de kan få butikken i Øvre Sentrum, men då må de også drifta nærbutikken i Fjellbygda»
Men det er vel neppe tidens melodi, ikkje sikkert at det hadde vorte billigare og uansett så indikerer gårsdagen at eit slikt tiltak høgst ville hatt støtte i ca ti prosent av folket.
Så då utgår nok det.