Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Neste år vil det sannsynligvis bli moms på de dyrere elbilene. En Tesla Model S eller Porsche Taycan kan bli mellom 75 000 og 200 000 kroner dyrere.
    DYRE SUBSIDIER: Fritaket for engangsavgift og moms på elbiler kostet staten 19 milliarder kroner i tapte inntekter i fjor, ifølge beregninger som regjeringen har gjort. Det vil si 250 000 kroner per bil. Foto: Markus Pentikainen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Nå er det vel mva på den delen av prisen som overstiger 600 000 det er snakk om, slik at man må betale mva av 100 000 kr på en bil som koster 700 000, altså mva på 25 000 kr. Jeg synes ikke det er urimelig?
    Akkurat som jeg synes at det er rimelig at elbiler også betaler bompenger, men lavere sats enn biler med fossilmotor. 50% kanskje?
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Modellene med flest registreringer i juli:
    PlassMerkeModellJuli 2021AndelJuli 2020AndelEndring
    1FordMustang Mach-E8988,5500100,00
    2SkodaEnyaq5585,3100100,00
    3HyundaiIONIQ 54884,6400100,00
    4ToyotaRAV44784,551111,14330,63
    5VolkswagenID.44244,0400100,00
    6VolvoXC403483,312872,9421,25
    7BMWiX33403,2400100,00
    8Audie-tron3092,947757,93−60,13
    9Mercedes-BenzEQC3092,946987,14−55,73
    10VolvoXC602662,531561,670,51
    11NissanLeaf2382,272222,277,21
    12AudiQ4 e-tron2372,2600100,00
    13VolkswagenID.32342,2300100,00
    14MGZS EV2332,223373,45−30,86
    15HyundaiKona electric2202,093833,92−42,56
    16ToyotaCorolla1591,512112,16−24,64
    17Kiae-Niro1571,49110,111327,27
    18ToyotaC-HR1571,492312,36−32,03
    19PolestarPolestar 21511,44170,17788,24
    20BMWi31341,281171,214,53
    Totalt--10 507-9 772-7,52
    Kilde: OFV
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fra linken
    "Husk likevel at det ifølge DSB er fire til fem ganger så stor sjanse for brann i en diesel- eller bensinbil som i en elbil. Om dette vil endre seg over tid, i takt med at også elbilparken blir eldre, er uvisst per i dag."
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange ganger flere Dino biler en elbiler finnes det tror du?

    Det brenner feks langt flere diesel enn bensinbåter og.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvor mange ganger flere Dino biler en elbiler finnes det tror du?

    Det brenner feks langt flere diesel enn bensinbåter og.....
    Tallene er justert i forhold til antall, fossilbiler brenner vesentlig oftere, og det er ikke så merkelig heller. En dårlig vedlikeholdt fossilbil kan lette begynne å brenne; bensin/diesel/olje lekkasje, møkkete motor, dårlig kjøling o.l. Elementert min kjære Watson :cool:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mulig det. Det har vært veldig mange Dinobranner hei i området denne sommeren. Ikke uvanlig har de begynt å brenne mens de ikke er i bruk.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nye elbiler kommer åpenbart med dårlig lakk og coating, noe jeg selv har erfart med EQCen. Steinsprutmerker og medium riper på panseret er synlig etter få mnd kjøring på standard norske veier.

    Reparatørene anbefaler keramisk behandling på disse bilene eller folie på de mest utsatte stedene.Det hjelper også mot rust. Jeg får selv lakkert om panseret nå før videre behandling.

    De gamle Mercedes-bilene hadde en helt annen kvalitet - men i en økt konkurranse med Kina og krav om vannbasert lakk - må kostnader kuttes og dårligere lakk aksepteres.

    I henhold til verkstedet så er faktisk Tesla et unntak med et tykt lag coating på lakken. Det er verdt å merke seg - men som de sa - det hjelper liksom ikke så mye når resten av bilen er dritt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    ^ Hvorfor skulle lakken på en elbil være dårligere enn på andre biler? Det har ikke blitt brukt annet enn vannbasert lakk de siste 40 år, uansett merke, så det argumentet gjelder ikke.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nye elbiler kommer åpenbart med dårlig lakk og coating, noe jeg selv har erfart med EQCen. Steinsprutmerker og medium riper på panseret er synlig etter få mnd kjøring på standard norske veier.

    Reparatørene anbefaler keramisk behandling på disse bilene eller folie på de mest utsatte stedene.Det hjelper også mot rust. Jeg får selv lakkert om panseret nå før videre behandling.

    De gamle Mercedes-bilene hadde en helt annen kvalitet - men i en økt konkurranse med Kina og krav om vannbasert lakk - må kostnader kuttes og dårligere lakk aksepteres.

    I henhold til verkstedet så er faktisk Tesla et unntak med et tykt lag coating på lakken. Det er verdt å merke seg - men som de sa - det hjelper liksom ikke så mye når resten av bilen er dritt.
    Har nå kjørt I-pace i 2 år og opplever ikke at lakken er dårligere enn mine tidligere biler, og jeg er nøye og polerer grundig en gang i året så lakken får en grundig sjekk. Når det gjelder Tesla så tror jeg knapt de har dekklakk. Når man ikke klarer å fjerne merker etter fuglemøkk med bil polish så er det noe galt med dekklakken...eller manglende sådan.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Har nå kjørt I-pace i 2 år og opplever ikke at lakken er dårligere enn mine tidligere biler, og jeg er nøye og polerer grundig en gang i året så lakken får en grundig sjekk. Når det gjelder Tesla så tror jeg knapt de har dekklakk. Når man ikke klarer å fjerne merker etter fuglemøkk med bil polish så er det noe galt med dekklakken...eller manglende sådan.
    Den er nok en god del dårligere iht de som jobber med reparasjon - slik at når uhellet er ute så er nok film og / eller keramisk behandling å anbefale.


    Vedrørende Tesla som nevnte jeg at de hadde bedre lakk ut fra erfaringene til reparatørene. Det er nok sikkert ulikheter mellom årsmodellene her - men ikke vet jeg.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Hvorfor skulle lakken på en elbil være dårligere enn på andre biler? Det har ikke blitt brukt annet enn vannbasert lakk de siste 40 år, uansett merke, så det argumentet gjelder ikke.
    Det gjelder i større grad nyere biler, men dette er en el bil tråd. I tillegg har el biler mye aluminium for å gjøre bilen lettere (grunnet tunge batterier) som påvirker hvordan lakken sitter om jeg forstod det riktig. De jeg rådføre meg med hadde flere tiår med erfaring med dette.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.080
    Antall liker
    2.536
    Jeg har ppf og keramisk coating på min, en av de bedre investeringene jeg har gjort. Vask er en lek og kjøring er bekymringsløst.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Tallene er justert i forhold til antall, fossilbiler brenner vesentlig oftere, og det er ikke så merkelig heller. En dårlig vedlikeholdt fossilbil kan lette begynne å brenne; bensin/diesel/olje lekkasje, møkkete motor, dårlig kjøling o.l. Elementert min kjære Watson :cool:
    Det kommer ann på bilmerke det. Nyere biler er mere brennbar en gamle. Det var en 2013 Peugeot 307 som selvantente i felles garasjen vår. Var ikke noe bensinlekasje eller oljelekasje, men en elektrisk feil som ofte er vanlig på nyere biler med all den jævla elektroinikken. Olje og bensinlekasje er valigvis slurv fra bilmekanikkerne eller produkt kvalitet under produksjon. Også eier med dålig vedlikehold.
    Man skal heller ikke ha for stor tro på servicefolket. Ikke bestandig de skrur til 🙂
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det med Dino vs Elbilbrann er en sannhet med mofidikasjoner, helt klart. Rett ved her brant en nyere Volvo som var parkert inne på eiendommen og formodentlig ikke vært i bruk siden dagen før. Denne bilen er ikke med i listen under.

    Bilbrann på Fjell - Drammen
    www.drm24.no › ...
    Thumbnail image

    Jul 22, 2021 ... Bilbrann på Fjell. En eldre Peugeot 407 tok fyr mens den stod parkert utenfor en blokk i Lauritz Hervigs vei torsdag kveld. Redaksjonen ...

    Trafikktrøbbel etter bilbrann på Kjellstad - Drammen
    www.drm24.no › ...
    Thumbnail image

    Jul 2, 2021 ... Trafikktrøbbel etter bilbrann på Kjellstad. Bil tok fyr like ved påkjøringsrampa til E18. Alexander Jansen Journalist/redaktør. Nils Maudal.

    Drammen Live24 - Bilbrann på E18 skapte kø i ettermiddagsrushet
    Drammen Live24 › nyheter › bilbrann-pa-e18-2083105
    Thumbnail image

    Aug 31, 2020 ... Bilbrann på E18 skapte kø i ettermiddagsrushet. En varebil fikk omfattende skader og måtte hentes av bergingsbil etter at den tok fyr under ...

    Drammen Live24 - Bilbrann i Kobbervikdalen
    Drammen Live24 › nyheter › bilbrann-i-kobbervikdalen-214532
    Thumbnail image

    Apr 5, 2021 ... Bilbrann i Kobbervikdalen. Ingen ble skadet da det tok fyr i en bil i Hans Bergs vei i Kobbervikdalen 2. påskedag.

    Drammen Live24 - Bilbrann på Gamle Sørlandske
    Drammen Live24 › nyheter › bilbrann-pa-gamle-sorlandske-186108
    Thumbnail image

    Jun 1, 2018 ... SANDE: Nødetatene rykket like etter klokken 21.00 fredag kveld ut til til en bilbrann på Gamle Sørlandske, rett sør for Galleberg. Ifølge Vestre ...

    Drammen Live24 - Slukket bilbrann med snø
    Drammen Live24 › nyheter › bilbrann-ved-hoensvannet-182441
    Thumbnail image

    Feb 4, 2018 ... ØVRE EIKER: Brannvesen, politi og ambulanse har rykket ut til Hoensvannet, vest for Hokksund, etter melding om en bilbrannlitt før klokken ...

    Drammen Live24 - Bilbrann på E18 var ikke bilbrann - og ikke på E18
    Drammen Live24 › nyheter › melding-om-bilbrann-pa-e18-2021438
    Thumbnail image



    Feb 11, 2019 ... Bilbrann i Nedre Eiker. Nødetatene rykket mandag kveld ut til en bilbrann på Gamle Riksvei i Krokstadelva. Benedicte Haugaard. 11.02.19, kl.

    Drammen Live24 - Bilbrann på Bragernes
    Drammen Live24 › nyheter › bilbrann-pa-bragernes-1811920
    Thumbnail image

    Nov 9, 2018 ... DRAMMEN: Klokken 09.10 ble det meldt om en bilbrann i Erik Børresens Allè ved tinghuset. Brannen skal være slukket. Brannvesenet er på ...

    Drammen Live24 - Rykket ut til melding om bilbrann på E18 - fant ...
    Drammen Live24 › nyheter › bilbrann-pa-e18-i-sande-19101628
    Thumbnail image

    Oct 16, 2019 ... Rykket ut til melding om bilbrann på E18 - fant ingen ting. Nødetatene rykket ut til melding om bilbrann i Sande ved Tollerudgrillen i sørgående ...
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Utbrennt Peugeot 307.jpg
    Peugeot 307 er en gjenganger. Mins 5 slike biler har brent ut her i landet og
    i flere land. Fikk forbud på flere campingplasser i Sverige. Bilen stod parkert i fellesgarasjen bare. Ble heldigvis oppdaget av forbipasserende og brannstasjon bare noen hundre meter unna.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En Opel Zafira tok fyr i p- huset på Sola flyplass for noen år siden, den er kjent for å begynne å brenne.
    Når det gjelder elbil har noen Huyndai Kona problemer med brann, i Norge har 17 Konaer tatt fyr.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Konebrenning er vel et indisk problem?
     
    Sist redigert:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Selv USA har skattefradrag for kjøp av el-bil på mange tusen dollar. I mange land er alle biler "subsidiert", det vil si de har moderate avgifter i forhold til Norge. Det gjør elbiler veldig dyre i forhold til ice biler.
    I årets stats budsjett fikk vi en ekstra avgift som koster oss en 30-40 tusen kroner i løpet av livsløpet på bilen.
    Batterier er beregnet å holde 160 000 km eller ca 16 år. Nytt koster fra 180-350 000 kr
    Hurtig lading koster ofte 4.50 kr pr kwh, dvs fort 10 kr på mila på vinteren. Ikke mye billigere en diesel, i tillegg er ikke batteri slitasje (1/kr pr km) kalkulert inn. El biler kan ikke avgiftes belegges uten at de blir ulønnsomme. Ønske om å forurense mindre må dermå være det største for å kjøpe el-bil.
    Staten har tjent så mye på olje at det er bare rett og rimelig at de gir litt tilbake ved at har lave avgifter på å anspore og støtte overgang til el-bil. Man kan muligens innføre en lav MVA.
    Staten burde også oppmuntre til bygging av hydrogenstasjoner samt å sponse hurtigladere i distriktene hvis de vil at alle skal kjøre utslippsfritt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nå blir det vel feil å prise inn slitasje på batteri (som på mange biler viser seg å være særdeles lav) og å basere drivstoffprisen på hurtiglading men det er klart at man med lek med tall omtrent kan få det resultatet man vil.

    Jeg har hatt elbil og verditapet der i %var likt eller lavere enn en tilsvarende dieselbil og på de 3 årene har jeg knapt hatt drivstoffkostnader.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Ja, kostnad på drivstoff handler jo i hovedsak om bruksmønster. Hvis du i hovedsak kjører relativt korte turer og har billig lading der du overnatter er jo drivstoffkostnadene med en elbil svært lave. De fleste elbiler har jo over 30 mil rekkevidde t.o.m. på vinteren, så det dekker jo vanlig kjøring for de fleste. Hvis du derimot bruker bilen mye til langkjøring kommer du ikke utenom hurtiglading og da er vel drivstoffkostnadene omtrent som for en bil med fossilmotor.

    Drivstoffkostnaden er uansett bare en liten del av hva det koster å ha bil.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.080
    Antall liker
    2.536
    Må jo være ganske stor del for dere som kjører non stop Europa på tværs og langs et par ganger i uka vel?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Noen av oss bruker bilen til lange turer ja. I mitt tilfelle utgjør det vel minst ⅔ av kjørelengden i året. Derfor har jeg en plug-in hybrid. Strøm lokalt, bensin på langtur. Nå til helga skal jeg kjøre 180 mil på 2 dager. Med en god bil er ikke det noe stort problem.
    Prismessig blir det omtrent som for en elbil, og det er mye mer praktisk.

    Feilen mange gjør når de snakker om bil er at de tror at alle har det samme bruksmønsteret som en selv, og at situasjonen er den samme over alt. Hvis man bor i Oslo og nesten aldri kjører lenger enn 30 mil på en dag er det jo åpenbart at en elbil er det rette valget, men det er jo ikke situasjonen for alle.
    Neste gang jeg skal besøke familien kommer jeg nok til å fly og så ha leiebil. Miljømessig blir ikke det spesielt mye bedre enn å kjøre bil.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Verdt å merke seg at CO2 messig er det ikke verre å kjøre 2 personer i en lavutslipp diesel enn å fly. I et normalår, før Covid, kjører jeg ca 10.000 km utenfor landets grenser. Noen år mer, andre år mindre.

    Jeg er musikk-, vin- og historieinteressert. Jeg har vært i Bruckners krypt, besøkt de fleste kirker der Bach har vært organist samt hans fødested, trålet restene av festningsverkene i Verdun, sittet i Arromanches og sett på restene etter D-dagen og besøkt Bastogne og Compiègne , sett slagmarkene i Mohacs og Austerlitz der Europas skjebne ble formet, trålet obskure vinmarker i Muscadet og vært opp og ned Dourodalen, besøkt Weimar samt Roncevalles i Pyreneene der Orlando iflg legenden ble drept (og de interessante vinmarkene i Irouleguy på andre siden av passet), fulgt Katarsporet i Languedoc og vært i Vezelay der det tredje korstog mot de ble forkynt, besøkt mesteparten av fastlandsEuropas severdige katedraler, Solesmes- og Cluny klostrene osv in absurdum.

    Sett konsertsalen der flesteparten av Haydns symfonier ble uroppført, bodd i Beaujolais og trålet vinmarker for å prøve å forstå litt av forskjellen mellom de 9 ulike Beaujolaiscruene, besøkt Casals' Pau og Prades osv..... Vært på stedet for Potsdamkonferansen og i Wannsee, Guggenheim i Bilbao og lagt hånden på disippelens hode i Santiago de Compostela. Skal ikke kjede dere mer med det, i løpet av 25 år har det blitt særdeles mye som ikke er nevnt her. Mange av stedene mer enn en gang. Og mye krever bil og fleksibilitet. Kjører til dels etter vinkartene og historieboka med noen faste holdepunkter underveis. Å kjøre etter ladestasjonene er foreløpig ingen opsjon dessverre. På 27 år har det blitt 24 slike turer som strekker seg fra 3 til 5 uker.

    Dette som et svar til morbid som dessverre ikke synes å ha skjønt at biler kan ha ulike formål.

    Kort og godt; prøve å bli litt klokere på det som gjør livet verdt å leve, og som har formet det livet vi har og den verden vi lever i. Det er det jeg bruker bilen til ut over kjedelig kjøring i Norge der en elbil fint kunne ha gjort jobben.

    Paraplydrinker og shoppingturer kan andre konsentrere seg om selv om jeg gjennom årene selvsagt har tilbrakt tid i byer som Paris, Berlin, Roma, Wien, Firenze, Venezia etc. Hovedsakelig av årsaker som nevnt over og fortrinnsvis uten paraplydrinker og vesentlig shopping, men likevel stort sett på den europeiske landsbygda..

    Mitt CO2 avtrykk gjennom transport er nok totalt sett ganske lavt. Og når bil nr 2 er klar for skraphaugen og erstattes av en elbil blir det lavere heldigvis. Ser frem til det, foreløpig er det ikke særlig smart verken økonomisk eller miljømessig. Bilen er avskrevet og problemfri. Så får vi se hva som skjer med det europeiske ladenettverket re bil nr 1. Jeg kan ikke si jeg er særlig optimist, men i min alder er det ikke sikkert det betyr noe siden bilbytte av den ikke er aktuelt på mange år.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selv USA har skattefradrag for kjøp av el-bil på mange tusen dollar. I mange land er alle biler "subsidiert", det vil si de har moderate avgifter i forhold til Norge. Det gjør elbiler veldig dyre i forhold til ice biler.
    I årets stats budsjett fikk vi en ekstra avgift som koster oss en 30-40 tusen kroner i løpet av livsløpet på bilen.
    Batterier er beregnet å holde 160 000 km eller ca 16 år. Nytt koster fra 180-350 000 kr
    Hurtig lading koster ofte 4.50 kr pr kwh, dvs fort 10 kr på mila på vinteren. Ikke mye billigere en diesel, i tillegg er ikke batteri slitasje (1/kr pr km) kalkulert inn. El biler kan ikke avgiftes belegges uten at de blir ulønnsomme. Ønske om å forurense mindre må dermå være det største for å kjøpe el-bil.
    Staten har tjent så mye på olje at det er bare rett og rimelig at de gir litt tilbake ved at har lave avgifter på å anspore og støtte overgang til el-bil. Man kan muligens innføre en lav MVA.
    Staten burde også oppmuntre til bygging av hydrogenstasjoner samt å sponse hurtigladere i distriktene hvis de vil at alle skal kjøre utslippsfritt.
    Her var det mye å ta tak i, men jeg starte med å nevne at batteriene holder vesentlig lengre enn 8 år, og prisen på batteriene synker stadig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Forslaget til AP om å innføre moms på beløpene over 600.000 når man kjøper en elbil er et svar på distriktsproblematikken når det gjelder hurtigladestasjoner. Inntektene fra denne endringen skal øremerkes til nettopp hurtigladestasjoner ute I distriktene. Om de holder hva de lover er en annen sak.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert et dumt spørsmål men hva skal man med flere hurtigladestasjoner i distriktene når de som allerede er der knapt er i bruk? Kanskje distriktene i nord-Norge trenger det men ellers tror jeg knutepunktene har behov for ytterligere ladestasjoner mens distriktene har grei nok dekning.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med ladestasjoner er jo at i knutepunkter lader folk hjemme og i distriktene lader folk med elbiler (som stort sett bor i byene) bare i helger eller i ferier. Vanskelig å få det til å gå rundt da når de lokale kundene mangler. Og at manglende ladestasjoner i distriktet forhindrer en del av de som bruker bilen til annet enn småkjøring i å skaffe seg elbil. Synes det er bra om en moderat elbilmoms kan brukes til investeringer i infrastrukturen.

    Og uansett:, tror noen at bilavgiftene vil forbli på 0 etter at nye Ice biler ikke lenger er i salg? Tro om igjen. Det er like greit at vi kommer i gang med en gradvis innfasing til virkeligheten i takt med at elbiler blir stadig billigere etter hvert som volumene øker og omstillingskostnader avskrives.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har i år kjørt rundt i Sør-Norge med elbil som har 50kw batteri, det har godt helt greit, men jeg ser på kartene at i Troms og Finnmark ser det tynt ut med ladestasjoner. Forøvrig forstår jeg ikke helt det problemet som SP og Co skisserer om det er så vanskelig å ha elbil på bygda.
    Det er lettere å lade hjemme på bygda enn om du bor i byen og alle elbiler som selges i dag går mellom 20-40 mil på en lading sommer som vinter. Og på landsbygda har mange en traktor eller en gammel pickup hvis det er behov for å dra henger. Nå skal det sies at flere og flere elbiler kan dra henger. Og Ford kommer med en feit elektrisk pickup, den er rett rundt hjørnet.
    Dette ordner seg. Hadde jeg bodd i et rødt hus i skogen så hadde jeg likevel kjøpt elbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror du mangler noen viktige referanser om det røde huset i skogen:

    mormor.jpeg

    Trodde dette var barnelærdom. Ovnsrøret helt til høyre.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg eier ikke humoristisk sans, det er det som er problemet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn