Nøytralt, igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    The Who-"Live at Leeds" , fantastisk band og album!
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Heldigvis hvorfor det?
    Fordi jeg reiste så mye i min jobb at jeg så å si aldri var hjemme. Det passet meg ikke så godt, jeg savnet kone og barn. Men det har lite og ikkeno' med trådens innhold å gjøre. :)
    Nu kender jeg lige en anden anmelder. Ser han rejser flere gange i ugen. By the way så spørger han om jeg kan lave ham en ny pre. Lidt mystisk synes jeg. Han må da have penge nok. Han arbejder konstant.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Heldigvis hvorfor det?
    Fordi jeg reiste så mye i min jobb at jeg så å si aldri var hjemme. Det passet meg ikke så godt, jeg savnet kone og barn. Men det har lite og ikkeno' med trådens innhold å gjøre. :)
    Nu kender jeg lige en anden anmelder. Ser han rejser flere gange i ugen. By the way så spørger han om jeg kan lave ham en ny pre. Lidt mystisk synes jeg. Han må da have penge nok. Han arbejder konstant.
    Jeg har aldri levd av å skrive om hifi, mitt beste skribent-år ga meg ca. 40 000,- i inntekter, hvorav jeg betalte nær 50% i skatt.
    Reising i min forrige jobb hadde intet med hifi å gjøre, og jeg tjente vel helt greit, men ikke mer, den gangen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spill deretter av The Who "Live at Leeds" med samme volum på anlegget. Låter det omtrent likt, eller ikke?
    Håper da ikke det låt like drit med bandet i stua som The Who "Live at Leeds". Fysj og fy! :mad::D
    Det låt ihvertfall høyt. Men din kommentar er interessant. «Live at Leeds» går for å være et av tidenes beste live rocke-album. Bandet står på en liten scene i kantinen på University of Leeds, er kjent som «the loudest band in the world» og skal gi ut live-album. Hos meg, avspilt på ca 100 dB snittvolum, låter det som et elektrisk rockeband står i stua. Det er nokså likt lydsjokket av det lokale punkebandet, ja. På hvilken måte mener du dette albumet låter «drit»?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det er ikke noen vinkling, det handler kort og godt om hvorvidt en komponent tilfører en endring som er hørbar eller ikke. Hvis for eksempel en forforsterker satt til 0dB gain kan erstattes av en kabel uten at noen klarer å høre forskjellen betyr det at den er transparent under de rådende omstendigheter. Er du uenig i definisjonen på transparent? I såfall, hva er din alternative definisjon på transparent?
    Skal en holde tritt med alle innleggene + bruddstykkene dine Snickers-is må man neste ansette egen sekretær så vi tar kortversjonen isteden...;)

    Et godt utgangspunkt på transparent produkt(gjennomsiktig, klar)...når man hører forskjeller på en eller flere forsterkere eller dac'er, da har man relativt en transparent høyttaler konstruksjon. Hvilken grad av endring(transparens) man hører avhenger naturligvis av flere faktorer og som Asbjørn skriver er det en subjektiv opplevelse. Bare fro å ha det nevnt, har ingen agenda mot klasse D, teknologien er absolutt godkjent på linje med de andre topologiene.

    Her er hva IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) and the AES (Audio Engineering Society) beskriver pros og cons for rør vs transistor:

    Fordeler rør...

    • Highly linear without negative feedback, specially some small-signal types
    • Clipping is smooth, which is widely considered more musical than transistors
    • Tolerant of overloads and voltage spikes
    • Characteristics highly independent of temperature, greatly simplifies biasing
    • Wider dynamic range than typical transistor circuits, thanks to higher operating voltages
    • Device capacitances vary only slightly with signal voltages
    • Capacitive coupling can be done with low-value, high-quality film capacitors
    • Circuit designs tend to be simpler than semiconductor equivalents
    • Operation is usually in Class A or AB, which minimizes crossover distortion
    • Output transformer in power amp protects speaker from tube failure
    • Maintenance tends to be easier because user can replace tubes

    Bakdel med transistor....

    • Tendency toward higher distortion than equivalent tubes
    • Complex circuits and considerable negative feedback required for low distortion
    • Sharp clipping, in a manner widely considered non-musical, due to considerable negative feedback commonly used
    • Device capacitances tend to vary with applied voltages
    • Large unit-to-unit variations in key parameters, such as gain and threshold voltage
    • Stored-charge effects add signal delay, which complicates high-frequency and feedback amplifier design
    • Device parameters vary considerably with temperature, complicating biasing and raising the possibility of thermal runaway
    • Cooling is less efficient than with tubes, because lower operating temperature is required for reliability
    • Power MOSFETs have high input capacitances that very with voltage
    • Class B totem-pole circuits are common, which can result in crossover distortion
    • Less tolerant of overloads and voltage spikes than tubes
    • Nearly all transistor power amplifiers have directly-coupled outputs and can damage speakers, even with active protection
    • Capacitive coupling usually requires high-value electrolytic capacitors, which give inferior performance at audio-frequency extremes
    • Greater tendency to pick up radio frequency interference, due to rectification by low-voltage diode junctions or slew-rate effects
    • Maintenance more difficult; devices are not easily replaced by user
    • Older transistors and ICs often unavailable after 20 years, making replacement difficult or impossible

    Når det gjelder hurtighet på rør kommer det selvfølgelig an på topografi, implementering og hvilke design parameter som er tenkt.
    NASA’s Ames forskningssenter har utviklet ny nanometer prototype rør som klarer 460GHz...altså høvelig jevnt med kommende monolitiske grafen transistorer så rør er ingen slugger selv om det på mange måter er old tech. :cool:
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Mainstream har egentlig ikke endret seg så mye etter det. Fra mitt ståsted er kanskje de viktigste utviklingene etter det klasse D-teknologien og bruk av nøstede feedback-sløyfer for astronomisk lave forvrengningsnivåer, begge stort sett på denne siden av år 2000.

    Klasse D er et gammelt prinsipp, men det var først når tilstrekkelig raske MOSFET-transistorer ble kommersielt tilgjengelig at dette ble et realistisk alternativ for audio. Den største fordelen er energieffektivitet, men også fravær av crossover-forvrengning som gjør at en god klasse D-forsterker låter glassklart på lave nivåer, omtrent som en klasse A. En Hypex UcD-forsterker har forvrengningsnivåer rundt 0,01 % uavhengig av frekvens og lastimpedans, så den låter forholdsvis "nøytralt", men er kanskje ikke helt transparent.

    Etter at stabilitetskriteriene for en "vanlig" feedback-krets ble generelt forstått i audio er det også noen som har anvendt kontrollteori fra andre områder på audio-kretser. Tross alt, en audio-forsterker med 20 kHz båndbredde er en nokså enkel sak sammenlignet med mye annet man holder på med om dagen. Den første "super-forsterkeren" som demonstrerte dette var Halcro DM58 med hittil uoppnåelige 0,0004 % THD+N. Da er det enklere å snakke om dB, f eks bedre enn -114 dB IMD, bedre enn -128 dB THD @ 1 kHz, osv. En slik forsterker er med ganske stor sikkerhet transparent, dvs at den ikke farger signalet i noen hørbar grad.

    Vis vedlegget 539258

    Senere har det vist seg mulig å oppnå tilsvarende ytelser på flere forskjellige måter. Benchmark AHB2 (SNR > 130 dB, THD+N <-118 dB) er en klasse AB med en feedforward-løsning, mens NCore400 (THD+N ~ 0,0007 % eller -103 dB) er en klasse D-forsterker med 53 dB NFB rundt. Neurochrome Modulus-86 (-124 dB THD) er en kompositt av en LME49710 og en LM3886 chipamp med mengder av NFB i to nøstede feedbacksløyfer rundt. Og, som Armand og jeg i all beskjedenhet har vist, det er fullt mulig for et par amatører å matche dette ytelsesnivået i en DIY-konstruksjon også.

    Nå er vi på forvrengningsnivåer 70-80 dB lavere enn «måler bedre, men låter verre»-generasjonen av transistorforsterkere fra 1960-tallet og ca 60 dB lavere enn 1970-tallets «godt nok». Denne generasjonen av forsterkere bygger på mer detaljert forståelse av kontrollteori og langt bedre simuleringsverktøy enn hva 1960- og 1970-tallets forsterkerkonstruktører hadde. Overflatemonterte komponenter og miniatyriserte kretser muliggjør også langt raskere feedback-kretsløp enn tidligere, så man kan legge på langt mer NFB uten å få stabilitetsproblemer. Her får audio drahjelp fra andre deler av elektronikkfaget, og det er ikke helt feil å si at dette tilsvarer rakettforskning. Det er faktisk der det kommer fra.

    Med forvrengningsnivåer på -120 dB og deromkring er det ikke en sjanse for at dette blir hørbart, og det vil heller ikke være hørbart om forvrengningsspektrumet skulle være forskjellig mellom disse forsterkertopologiene. Disse forsterkerne er med stor grad av sikkerhet transparente i normal bruk. Dessuten kan vi vise (som jeg gjorde i et annet innlegg) at slike forsterkere faktisk får et langt enklere og mer "ørevennlig" spektrum enn man skulle tro, f eks med bare andre- og tredjeharmoniske uten spor av noen høyereordens komponenter. Hvis det hadde vært mulig å høre den signaturen, ville disse vært mer ørevennlige enn hvilken som helst rørforsterker.
    Interessant med hifi historikk, mye som fort går i glemmeboka :)

    Kan sikkert diskuteres som alt annet...historisk oversikt fra The absolute Sound sitt forslag på The 12 Most Significant Power Amplifiers of All Time...Legg merke til Tact Millennium fra 1998...klasse D



    Hvordan måler din og Armand's prototype tilsvarende i 4 ohm last?
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Østfold
    Det er ikke noen vinkling, det handler kort og godt om hvorvidt en komponent tilfører en endring som er hørbar eller ikke. Hvis for eksempel en forforsterker satt til 0dB gain kan erstattes av en kabel uten at noen klarer å høre forskjellen betyr det at den er transparent under de rådende omstendigheter. Er du uenig i definisjonen på transparent? I såfall, hva er din alternative definisjon på transparent?
    Skal en holde tritt med alle innleggene + bruddstykkene dine Snickers-is må man neste ansette egen sekretær så vi tar kortversjonen isteden...;)

    Et godt utgangspunkt på transparent produkt(gjennomsiktig, klar)...når man hører forskjeller på en eller flere forsterkere eller dac'er, da har man relativt en transparent høyttaler konstruksjon. Hvilken grad av endring(transparens) man hører avhenger naturligvis av flere faktorer og som Asbjørn skriver er det en subjektiv opplevelse. Bare fro å ha det nevnt, har ingen agenda mot klasse D, teknologien er absolutt godkjent på linje med de andre topologiene.

    Her er hva IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) and the AES (Audio Engineering Society) beskriver pros og cons for rør vs transistor:

    Fordeler rør...

    • Highly linear without negative feedback, specially some small-signal types
    • Clipping is smooth, which is widely considered more musical than transistors
    • Tolerant of overloads and voltage spikes
    • Characteristics highly independent of temperature, greatly simplifies biasing
    • Wider dynamic range than typical transistor circuits, thanks to higher operating voltages
    • Device capacitances vary only slightly with signal voltages
    • Capacitive coupling can be done with low-value, high-quality film capacitors
    • Circuit designs tend to be simpler than semiconductor equivalents
    • Operation is usually in Class A or AB, which minimizes crossover distortion
    • Output transformer in power amp protects speaker from tube failure
    • Maintenance tends to be easier because user can replace tubes

    Bakdel med transistor....

    • Tendency toward higher distortion than equivalent tubes
    • Complex circuits and considerable negative feedback required for low distortion
    • Sharp clipping, in a manner widely considered non-musical, due to considerable negative feedback commonly used
    • Device capacitances tend to vary with applied voltages
    • Large unit-to-unit variations in key parameters, such as gain and threshold voltage
    • Stored-charge effects add signal delay, which complicates high-frequency and feedback amplifier design
    • Device parameters vary considerably with temperature, complicating biasing and raising the possibility of thermal runaway
    • Cooling is less efficient than with tubes, because lower operating temperature is required for reliability
    • Power MOSFETs have high input capacitances that very with voltage
    • Class B totem-pole circuits are common, which can result in crossover distortion
    • Less tolerant of overloads and voltage spikes than tubes
    • Nearly all transistor power amplifiers have directly-coupled outputs and can damage speakers, even with active protection
    • Capacitive coupling usually requires high-value electrolytic capacitors, which give inferior performance at audio-frequency extremes
    • Greater tendency to pick up radio frequency interference, due to rectification by low-voltage diode junctions or slew-rate effects
    • Maintenance more difficult; devices are not easily replaced by user
    • Older transistors and ICs often unavailable after 20 years, making replacement difficult or impossible

    Når det gjelder hurtighet på rør kommer det selvfølgelig an på topografi, implementering og hvilke design parameter som er tenkt.
    NASA’s Ames forskningssenter har utviklet ny nanometer prototype rør som klarer 460GHz...altså høvelig jevnt med kommende monolitiske grafen transistorer så rør er ingen slugger selv om det på mange måter er old tech. :cool:
    Her er det jo bøttevis med feil. Hva er kilden din til denne listen?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Det er ikke noen vinkling, det handler kort og godt om hvorvidt en komponent tilfører en endring som er hørbar eller ikke. Hvis for eksempel en forforsterker satt til 0dB gain kan erstattes av en kabel uten at noen klarer å høre forskjellen betyr det at den er transparent under de rådende omstendigheter. Er du uenig i definisjonen på transparent? I såfall, hva er din alternative definisjon på transparent?
    Skal en holde tritt med alle innleggene + bruddstykkene dine Snickers-is må man neste ansette egen sekretær så vi tar kortversjonen isteden...;)

    Et godt utgangspunkt på transparent produkt(gjennomsiktig, klar)...når man hører forskjeller på en eller flere forsterkere eller dac'er, da har man relativt en transparent høyttaler konstruksjon. Hvilken grad av endring(transparens) man hører avhenger naturligvis av flere faktorer og som Asbjørn skriver er det en subjektiv opplevelse. Bare fro å ha det nevnt, har ingen agenda mot klasse D, teknologien er absolutt godkjent på linje med de andre topologiene.

    Her er hva IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) and the AES (Audio Engineering Society) beskriver pros og cons for rør vs transistor:

    Fordeler rør...

    • Highly linear without negative feedback, specially some small-signal types
    • Clipping is smooth, which is widely considered more musical than transistors
    • Tolerant of overloads and voltage spikes
    • Characteristics highly independent of temperature, greatly simplifies biasing
    • Wider dynamic range than typical transistor circuits, thanks to higher operating voltages
    • Device capacitances vary only slightly with signal voltages
    • Capacitive coupling can be done with low-value, high-quality film capacitors
    • Circuit designs tend to be simpler than semiconductor equivalents
    • Operation is usually in Class A or AB, which minimizes crossover distortion
    • Output transformer in power amp protects speaker from tube failure
    • Maintenance tends to be easier because user can replace tubes

    Bakdel med transistor....

    • Tendency toward higher distortion than equivalent tubes
    • Complex circuits and considerable negative feedback required for low distortion
    • Sharp clipping, in a manner widely considered non-musical, due to considerable negative feedback commonly used
    • Device capacitances tend to vary with applied voltages
    • Large unit-to-unit variations in key parameters, such as gain and threshold voltage
    • Stored-charge effects add signal delay, which complicates high-frequency and feedback amplifier design
    • Device parameters vary considerably with temperature, complicating biasing and raising the possibility of thermal runaway
    • Cooling is less efficient than with tubes, because lower operating temperature is required for reliability
    • Power MOSFETs have high input capacitances that very with voltage
    • Class B totem-pole circuits are common, which can result in crossover distortion
    • Less tolerant of overloads and voltage spikes than tubes
    • Nearly all transistor power amplifiers have directly-coupled outputs and can damage speakers, even with active protection
    • Capacitive coupling usually requires high-value electrolytic capacitors, which give inferior performance at audio-frequency extremes
    • Greater tendency to pick up radio frequency interference, due to rectification by low-voltage diode junctions or slew-rate effects
    • Maintenance more difficult; devices are not easily replaced by user
    • Older transistors and ICs often unavailable after 20 years, making replacement difficult or impossible

    Når det gjelder hurtighet på rør kommer det selvfølgelig an på topografi, implementering og hvilke design parameter som er tenkt.
    NASA’s Ames forskningssenter har utviklet ny nanometer prototype rør som klarer 460GHz...altså høvelig jevnt med kommende monolitiske grafen transistorer så rør er ingen slugger selv om det på mange måter er old tech. :cool:
    Her er det jo bøttevis med feil. Hva er kilden din til denne listen?

    The Audio Archive - Audio Preservation, Restoration, and Remastering
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Her er hva IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) and the AES (Audio Engineering Society) beskriver pros og cons for rør vs transistor:
    Kva publikasjonar siktar du til? Både AES og IEEE har gitt ut på tusenvis med publikasjonar. Når ein siterer andre publikasjonar er det viktig å vara spesifikk og nøyaktig. Om du ikkje er det har det ingen verdi å syna til AES og IEEE. Gi opp: forfattar(ar). nøyaktig tittel på publikasjonen, Journal, Vol., No., punliseringsår, sidetal. Døme:

    [1] H. Bresch, M. Streitenberger, and W. Mathias, “About the demodulation of PWM-signals with application to audio amplifiers,” in Pric. IEEE International Symposium on Circuits and Systems 1998 ISCAS98, (Monterey, CA, USA), pp. 205–208, May 31st-June 1997.

    [2] S. Harris, “The effects of sampling clock jitter on Nyquist sampling analog-to-digital converters, and on oversampled Delta-Sigma ADCs,” J. Audio Eng. Soc., vol. 38, pp. 537–542, July/Aug. 1990.

    [3] E. Hogenauer, “An economical class of digital filters for decimation and interpolation”, IEEE Trans. on Acoustics, Speech, and Signal Processing, vol. ASSP-29, pp. 155–162, April 1981.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når man blir innprentet med fortreffeligheten til solid state amper vs rør bør vel omtrent ingenting av dette stemme?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Østfold

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Her er hva IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) and the AES (Audio Engineering Society) beskriver pros og cons for rør vs transistor:
    Kva publikasjonar siktar du til? Både AES og IEEE har gitt ut på tusenvis med publikasjonar. Når ein siterer andre publikasjonar er det viktig å vara spesifikk og nøyaktig. Om du ikkje er det har det ingen verdi å syna til AES og IEEE. Gi opp: forfattar(ar). nøyaktig tittel på publikasjonen, Journal, Vol., No., punliseringsår, sidetal. Døme:

    [1] H. Bresch, M. Streitenberger, and W. Mathias, “About the demodulation of PWM-signals with application to audio amplifiers,” in Pric. IEEE International Symposium on Circuits and Systems 1998 ISCAS98, (Monterey, CA, USA), pp. 205–208, May 31st-June 1997.

    [2] S. Harris, “The effects of sampling clock jitter on Nyquist sampling analog-to-digital converters, and on oversampled Delta-Sigma ADCs,” J. Audio Eng. Soc., vol. 38, pp. 537–542, July/Aug. 1990.

    [3] E. Hogenauer, “An economical class of digital filters for decimation and interpolation”, IEEE Trans. on Acoustics, Speech, and Signal Processing, vol. ASSP-29, pp. 155–162, April 1981.

    Kan se her, som de sier en oppsummering...Vacuum Tubes versus Solid-State Transistors
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Østfold
    Kan se her, som de sier en oppsummering...Vacuum Tubes versus Solid-State Transistors
    Her er det sykt mye feil. For det første er dette konklusjonene til dette selskapet du linket til, ikke til AES eller IEEE. Den nyeste artikkelen er ikke i nærheten av en slik konklusjon som du har listet opp. Videre linker de til ett AES-dokument, fra 1973. Les Asbjørn sin historie-recap, så forstår du sikkert hvorfor dette er feil.

    Men det som er aller mest feil er at man trekker generiske konklusjoner uten å gjøre rede for hva slags kretstopologi man snakker om. Både transistor og rør kan kobles på mange ulike måter. I noen koblinger er rør klart bedre. I andre er transistor klart bedre.

    Enda viktigere er det at man for eksempel snakker om "advangages" og "disadvantages" på denne måten. Et eksempel på dette er forvrengningsmønsteret ved klipping. Et rør klipper mye mer ørevennlig, men det har også et veldig bredt klippeområde. Det betyr at om du bygger samme krets med transistorer får du automatisk et større arbeidsområde. Så er jo spørsmålet hvorvidt det har noen praktisk interesse å bruke en forsterker over klippegrensen. For meg er det helt uaktuelt, og dermed representerer forskjellen her en fordel i favør transistor og en ulempe i favør rør. Tar vi i tillegg til forskjellene i virkningsgrad vil en transistorforsterker automatisk være langt unna klippegrensa når rørforsterkeren klipper signalet til det ugjenkjennelige i ekvivalente konstruksjoner.

    De omtaler også størrelsen på konstruksjonen som en bagatell. Litt sånn "har du plass og råd kan du også nyte rørenes fortreffelighet. Imidlertid vil produktets layout lide alvorlig av at en konstruksjon får slike voldsomme proporsjoner som en rørkrets ofte får. For en entusiast bør størrelsen i seg selv være underordnet, men det at man kan designe en langt mer ideell krets burde være viktigere for en som ønsker å høre hva som ligger på innspillingen. Nå skal det være sagt at for å oppnå audio-båndbredde er nok ikke kompromisset ved en forsterker som ikke klarer særlig mye mer enn audio-båndbredde så stor at den veier tyngre enn det meste annet, men skal man fokusere på tekniske forskjeller bør man også vite hva man snakker om, og skal man sitere noen bør man kjenne og forstå bakgrunnen for det man siterer.

    Den listen du presenterte er åpenbart en samlig salgsargumenter og det finnes ikke belegg for å hevde at særlig mange av punktene er fremstilt på en måte som gjenspeiler virkeligheten. Det virker heller ikke som om de som har laget listen helt forstår hva de har lest hos IEEE og AES, men man kan vel ikke akkurat klandre dem, de er studiofolk som selger tjenester, og fra en ingeniørs perspektiv er de på mange måter like mye forbrukere som hifientusiastene, dog med en smule mer erfaring.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Kan se her, som de sier en oppsummering...Vacuum Tubes versus Solid-State Transistors
    Her er det sykt mye feil. For det første er dette konklusjonene til dette selskapet du linket til, ikke til AES eller IEEE. Den nyeste artikkelen er ikke i nærheten av en slik konklusjon som du har listet opp. Videre linker de til ett AES-dokument, fra 1973. Les Asbjørn sin historie-recap, så forstår du sikkert hvorfor dette er feil.

    Men det som er aller mest feil er at man trekker generiske konklusjoner uten å gjøre rede for hva slags kretstopologi man snakker om. Både transistor og rør kan kobles på mange ulike måter. I noen koblinger er rør klart bedre. I andre er transistor klart bedre.

    Enda viktigere er det at man for eksempel snakker om "advangages" og "disadvantages" på denne måten. Et eksempel på dette er forvrengningsmønsteret ved klipping. Et rør klipper mye mer ørevennlig, men det har også et veldig bredt klippeområde. Det betyr at om du bygger samme krets med transistorer får du automatisk et større arbeidsområde. Så er jo spørsmålet hvorvidt det har noen praktisk interesse å bruke en forsterker over klippegrensen. For meg er det helt uaktuelt, og dermed representerer forskjellen her en fordel i favør transistor og en ulempe i favør rør. Tar vi i tillegg til forskjellene i virkningsgrad vil en transistorforsterker automatisk være langt unna klippegrensa når rørforsterkeren klipper signalet til det ugjenkjennelige i ekvivalente konstruksjoner.

    De omtaler også størrelsen på konstruksjonen som en bagatell. Litt sånn "har du plass og råd kan du også nyte rørenes fortreffelighet. Imidlertid vil produktets layout lide alvorlig av at en konstruksjon får slike voldsomme proporsjoner som en rørkrets ofte får. For en entusiast bør størrelsen i seg selv være underordnet, men det at man kan designe en langt mer ideell krets burde være viktigere for en som ønsker å høre hva som ligger på innspillingen. Nå skal det være sagt at for å oppnå audio-båndbredde er nok ikke kompromisset ved en forsterker som ikke klarer særlig mye mer enn audio-båndbredde så stor at den veier tyngre enn det meste annet, men skal man fokusere på tekniske forskjeller bør man også vite hva man snakker om, og skal man sitere noen bør man kjenne og forstå bakgrunnen for det man siterer.

    Den listen du presenterte er åpenbart en samlig salgsargumenter og det finnes ikke belegg for å hevde at særlig mange av punktene er fremstilt på en måte som gjenspeiler virkeligheten. Det virker heller ikke som om de som har laget listen helt forstår hva de har lest hos IEEE og AES, men man kan vel ikke akkurat klandre dem, de er studiofolk som selger tjenester, og fra en ingeniørs perspektiv er de på mange måter like mye forbrukere som hifientusiastene, dog med en smule mer erfaring.
    Så pass overtrøtt...kanskje på tide å ta kvelden? :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.436
    Sted
    Østfold
    Kan se her, som de sier en oppsummering...Vacuum Tubes versus Solid-State Transistors
    Her er det sykt mye feil. For det første er dette konklusjonene til dette selskapet du linket til, ikke til AES eller IEEE. Den nyeste artikkelen er ikke i nærheten av en slik konklusjon som du har listet opp. Videre linker de til ett AES-dokument, fra 1973. Les Asbjørn sin historie-recap, så forstår du sikkert hvorfor dette er feil.

    Men det som er aller mest feil er at man trekker generiske konklusjoner uten å gjøre rede for hva slags kretstopologi man snakker om. Både transistor og rør kan kobles på mange ulike måter. I noen koblinger er rør klart bedre. I andre er transistor klart bedre.

    Enda viktigere er det at man for eksempel snakker om "advangages" og "disadvantages" på denne måten. Et eksempel på dette er forvrengningsmønsteret ved klipping. Et rør klipper mye mer ørevennlig, men det har også et veldig bredt klippeområde. Det betyr at om du bygger samme krets med transistorer får du automatisk et større arbeidsområde. Så er jo spørsmålet hvorvidt det har noen praktisk interesse å bruke en forsterker over klippegrensen. For meg er det helt uaktuelt, og dermed representerer forskjellen her en fordel i favør transistor og en ulempe i favør rør. Tar vi i tillegg til forskjellene i virkningsgrad vil en transistorforsterker automatisk være langt unna klippegrensa når rørforsterkeren klipper signalet til det ugjenkjennelige i ekvivalente konstruksjoner.

    De omtaler også størrelsen på konstruksjonen som en bagatell. Litt sånn "har du plass og råd kan du også nyte rørenes fortreffelighet. Imidlertid vil produktets layout lide alvorlig av at en konstruksjon får slike voldsomme proporsjoner som en rørkrets ofte får. For en entusiast bør størrelsen i seg selv være underordnet, men det at man kan designe en langt mer ideell krets burde være viktigere for en som ønsker å høre hva som ligger på innspillingen. Nå skal det være sagt at for å oppnå audio-båndbredde er nok ikke kompromisset ved en forsterker som ikke klarer særlig mye mer enn audio-båndbredde så stor at den veier tyngre enn det meste annet, men skal man fokusere på tekniske forskjeller bør man også vite hva man snakker om, og skal man sitere noen bør man kjenne og forstå bakgrunnen for det man siterer.

    Den listen du presenterte er åpenbart en samlig salgsargumenter og det finnes ikke belegg for å hevde at særlig mange av punktene er fremstilt på en måte som gjenspeiler virkeligheten. Det virker heller ikke som om de som har laget listen helt forstår hva de har lest hos IEEE og AES, men man kan vel ikke akkurat klandre dem, de er studiofolk som selger tjenester, og fra en ingeniørs perspektiv er de på mange måter like mye forbrukere som hifientusiastene, dog med en smule mer erfaring.
    Så pass overtrøtt...kanskje på tide å ta kvelden? :)
    For all del, ta det i morgen du.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    EN REFLEKSJON

    Det slår meg; man er mot “nøytralitet”, men har aldri gjort et skikkelig forsøk på å teste ut det nøytrale. Så hva er man mot? Kanskje det er bedre å spørre hvorfor man er mot? “Jeg er mot!”, synes mottoet å være. Har vi ikke hørt den før i andre sammenhenger?

    Så til det åpenbare: Hvis man har et nøytralt utgangspunkt, et nullpunkt og en referanse, hvor lett er det da å tilføre kulør på en målrettet måte?

    Hvis man liker det kulørte, er vel det nøytrale det beste utgangspunkt å starte fra? EQ i ulike former, sågar fordreining, kan tilføres etterpå. Et eksempel: De som liker platespillere, hører jo mest av platespilleren hvis resten av lydkjeden er nøytral?

    Men man er mot. Mot noe man ikke har forsøkt selv. Mot noe man ikke vet hva er. Mot noe man ikke har tenkt gjennom grundig.
    Nei, det kom i en helt annen rekkefølge.
    Man opplever en svært god rørforsterker spille gjennom en dynamisk hornhøyttaler, og det er som å møte selveste Jesus på et hotellrom i Atlanta, med andre ord en form av oppvåkning du sjelden opplever. Det kjennes og høres bare helt riktig, det er som å komme hjem. Så kommer noen og måler på sakene, og kan fortelle deg at det er feil alt sammen. Det er i akkurat det øyeblikket du begynner å lure på hva pokker det er som er feil i verden.

    Som tidligere nevnt, psykoakustikken holder denne hobbyen i live. Uten den hadde ikke jeg giddet, i hvertfall.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Håkon rognlien, du bare fortsetter å berette om dine opplevelser fra ferieøya hvor du får maten servert akkurat slik du ønsker den. Og så tror du at din ferieøy og favorittbar er av relevans for andre. Det er egosentrisk.

    Poenget med nøytralitet er å la den reisende starte fra et trygt utgangspunkt, vel vitende om at de fleste bereiste foretrekker å oppholde seg i nærheten av dette utgangspunktet. I tillegg har det erfaringsvis vært verdifullt å tegne reiseforsikring og kjenne den raskeste veien tilbake til utgangspunktet. Du snakker som om det bare er å legge ut på en seilas uten kompass, uten å vite hvordan man kommer seg tilbake igjen i søken etter din ferieøy og din favorittbar. Foretrekker du duk eller bare bord? Skal ketchupen på maten eller skjorta?

    Du uttaler deg som om du er bereist, men jeg tror du skrøner mest. For si meg: Hvilke avvik fra det nøytrale er det du verdsetter? Hvis du er så kritisk til nøytralitet, forventer jeg at du klarer å definere hvilke avvik fra nøytralitet som må til før du er i mål på din destinasjon.
    Hvis jeg drar på fjellet, så hører jeg heller på en kjentmann enn en som har lest en bok om overlevelse.
    Man leser også fort om kjentmannen sine erfaringsbaserte råd stemmer overens med ens egne preferanser, eller ei.
    Kjentmann? Rognlien som kjentmann? Han sier så mye rart (f.eks. at horn betyr kulørt/unøytral lyd) at jeg ville vært forsiktig med å hente råd derfra.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Håkon_Rognlien
    Registrerer at du flere ganger trekker konklusjoner av noe som du tenker måler dårlig låter veldig bra og realistisk. Eller noe som du ikke er begeistrer for og tenker at det måler veldig bra. Men faktumet er har vært det motsatte i flere av tilfellene. En hornhøyttaler kan være målemessig særdeles god og på flere områder er den kanskje aller best. Det er også viktig å påpeke enkelte målemessige avvik ikke trenger å være et stort problem, mens andre områder er vesentlige.

    Horn og klasse D fungerer også ypperlig forøvrig :) Får man til en jevn frekvensrespons og noenlunde kontroll på akustikken, så faller ofte behovet for å farge lyden med forvrengning fra forsterker vekk. Man kan dessuten gjøre mye av det tilsvarende med EQ. F.eks om man vil ha en veldig mellomtonefokusert høyttaler.

    Å tilføre forvrengning blir derimot riktig ofte litt annerledes, men det f.eks andre harmonisk forvrengning primært tilfører er litt varme og en mykere gjengivelsen. Og med for mye av det så går det utover detaljer og oppløsning og ting begynner og bli ullent. Men behovet for denne ekstra varmen og mykheten faller som regel vekk hvis de vesentlige områdene er på plass IMO. Kanskje med unntak av enkelte veldig dårlige innspillinger med avspilling med høyt nivå.
    Orso, jeg deler disse oppfatningene, bare for å ha det helt klart. Men det er ikke ensbetydende med at horn generelt måler riktig på alle parametre. I enda større grad enn med "normale" dynamiske høyttalere, er det svært komplekst å sette sammen et måle- og lydmessig godt hornsystem. Og hva angår produkter som jeg virkelig liker, har jeg gjentatte ganger blitt fortalt at de har så feilaktig måte å fremstille musikken på, og måler så ille, at det knapt er verdt å lytte på dem. Jeg aksepterer det, men det endrer ikke min opplevelse av disse produktene, uansett. Dessverre eller heldigvis, jeg vet ikke helt. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Håkon rognlien, gjentatte ganger skriver du at nøytralitet og horn er inkomatibelt. Hvordan kan det da ha seg at en høyttalerprodusent sier at «nøytralitet er et sikkert valg» (https://www.genelec.com/blog/neutrality-safe-choice) samtidig som de har to hornhøyttalere i stallen? Den ene er selskapets flaggskipshøyttaler (https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1236a-sam-studio-monitor), mens den andre er selskapets aller nyeste høyttaler (https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-master-studio-monitors/s360-sam-studio-monitor). Se bilder nedenfor av de to høyttalerne.

    Det er altså ingen motsetning mellom nøytralitet og horn, men det er likevel en liten avveining mellom klasseledende nøytralitet og kapasitet til å spille svært høyt.

    I og med at du liker horn, kan det virke som om du liker å spille svært høyt og/eller sitte langt fra høyttalerne. Det er nettopp på disse områdene horn har sin styrke.

    Genelec har som mål å produsere nøytrale høyttalere og de bruker horn uten betenkeligheter når kravet til lydvolum tilsier at horn er det mest intelligente valget. Jeg kunne også trukket frem JBLs M2 som et eksempel på horn med nøytrale egenskaper. Så jeg skjønner ikke hvor du henter det fra at horn og nøytralitet er uforenlige.

    Jeg tror feilen du gjør, er å henge deg opp i fordommer vedr. teknologier. Du har bestemt deg for at horn og rør gir kulørt/unøytral lyd, men både horn og rør kan konstrueres med nøytralitet som mål.



    914BD146-B2C1-4CD5-A7A6-644B56DA1163.jpg



    D2BF70F2-FA8D-4500-8691-972590598ECF.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Giver Rognlien ret det er yderst sjældent at neutralitet og horn fusionerer. LMC er det nærmeste jeg har hørt. Hvad angår transienter og dynamik har intet andet en chance.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Kjentmann? Rognlien som kjentmann? Han sier så mye rart (f.eks. at horn betyr kulørt/unøytral lyd) at jeg ville vært forsiktig med å hente råd derfra.
    Du leser meg fortsatt som fanden leser bibelen, jeg vet ikke hvordan du trekker det du gjør ut av det jeg skriver.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    414
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    I og med at du liker horn, kan det virke som om du liker å spille svært høyt og/eller sitte langt fra høyttalerne. Det er nettopp på disse områdene horn har sin styrke.
    Enda en stråmann!

    Er det noe høysensitive hornsystemer er virkelig gode på - så er det å spille på lavt nivå med overbevisning og dynamikken i behold.
    Man må ikke akkurat være på en arena for og nyte godt av horn, du trekker feks fram JBL, noe som må sies og være en seriøs høyttalerprodusent - de lager nærfeltsmonitorer bestykka med horn.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Kender en som har været rundt i hele Europa og hørt forskellige hornsystemer. LMC har noget af det bedste. Derudover er der bare en håndfuld som spiller overbevisende.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Videre linker de til ett AES-dokument, fra 1973.
    Lenkja til dokumentet frå 1973 var daud, men det er vel [1]? Ein interessant artikkel forresten, som har vorte mykje sitert. Det er vel ikkje alle som har tilgang til AES sine publikasjonar. Dei kan forresten kjøpast og lastast ned frå [2], men dei kostar nokre kroner. Derimot kan [3] lastast ned gratis frå [4]. Sjølv om [3] er frå 1978 er det òg ein interessant artikkel. Det kunne vera moro å høyra om noko har kommentarar til [3].

    Referansar
    [1] Tubes Versus Transistors--Is There an Audible Difference?, Journal of the Audio Engineering Society, Vol. 21, No. 4, mai 1873, ss. 267-273.
    [2] The Audio Engineering Society, AES | Audio Engineering Society
    [3] J. Moire, Valves versus transistors, Wireless World, juli 1978, ss. 55-58.
    [4] https://www.americanradiohistory.com/Wireless_World_Magazine.htm
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kender en som har været rundt i hele Europa og hørt forskellige hornsystemer. LMC har noget af det bedste. Derudover er der bare en håndfuld som spiller overbevisende.
    Da må du se til at lette på røven og komme deg avsted til flere hornsystemer. :p
    ...er nok flere enn en håndfull der spiller overbevisende. :D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan kan det da ha seg at en høyttalerprodusent sier at «nøytralitet er et sikkert valg» (https://www.genelec.com/blog/neutrality-safe-choice) samtidig som de har to hornhøyttalere i stallen? Den ene er selskapets flaggskipshøyttaler (https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1236a-sam-studio-monitor), mens den andre er selskapets aller nyeste høyttaler (https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-master-studio-monitors/s360-sam-studio-monitor). Se bilder nedenfor av de to høyttalerne.

    Det er altså ingen motsetning mellom nøytralitet og horn, men det er likevel en liten avveining mellom klasseledende nøytralitet og kapasitet til å spille svært høyt.
    Men her ender du egentlig opp med en meget subjektivt konklusjon selv svart-hvitt. Du tar for gitt Genelec produserer nøytrale hornhøyttalere, men basert på hva? Etter min mening har begge de hornhøyttalerne du viser bilder av store avvik fra nøytralitet og korrekt gjengivelse. Målemessig og hvordan det henger sammen med hørselen.

    En høyttaler som har en kollapsende polarrespons midt i et sensitiv område blir alt annet enn nøytral når du plasserer den inn i et ubehandlet rom. Slike høyttalere krever mye akustiske tiltak for å minimere det problemet, og de vil kun minimere det til en viss grad. Det gjøres riktig nok også i det markedet Genelelec henviser seg primært til. Så sånt sett er det ikke noe krise, men du finner hornhøyttalere med langt bedre målemessige parametre enn dette.

    Men dette er nok en diskusjon vi generelt ikke blir enige om hva nøytralt innebærer. Og ikke minst hvor nøyaktig skal grensen egentlig gå? Og det viser en del av utfordringen med dette ved og sette opp objektivt mot subjektivt. På det punktet er jeg enig med flere av kritikerne til nøytralitetsbegrepet her inne.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan måler din og Armand's prototype tilsvarende i 4 ohm last?

    2791F8D3-B475-48C0-984D-CE9754968522.jpeg
    Tror ikke vi har testet den i 4 ohm ennå. Det er også en 100-watter, så 435 W i 4 ohm vil den ikke kunne levere. Men innenfor det den er ment å gjøre ser det ikke så verst ut.

    000F365D-7C4D-4E37-95D4-BB75C4A9487B.jpeg


    Det er en andreharmonisk ved ca -118 dB og en tredjeharmonisk ved -121 dB, og det er stort sett det hele. Jeg tror dessuten det meste av denne intermodulasjonsforvrengningen og støygulvet kommer fra signalkilden i måleinstrumentet. Det er ingen grunn til å tro at denne forsterkeren tilfører hørbar farging. :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TAS

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Kender en som har været rundt i hele Europa og hørt forskellige hornsystemer. LMC har noget af det bedste. Derudover er der bare en håndfuld som spiller overbevisende.
    Da må du se til at lette på røven og komme deg avsted til flere hornsystemer. :p
    ...er nok flere enn en håndfull der spiller overbevisende. :D
    Personligt har jeg bare hørt 4.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Videre linker de til ett AES-dokument, fra 1973.
    Lenkja til dokumentet frå 1973 var daud, men det er vel [1]? Ein interessant artikkel forresten, som har vorte mykje sitert. Det er vel ikkje alle som har tilgang til AES sine publikasjonar. Dei kan forresten kjøpast og lastast ned frå [2], men dei kostar nokre kroner. Derimot kan [3] lastast ned gratis frå [4]. Sjølv om [3] er frå 1978 er det òg ein interessant artikkel. Det kunne vera moro å høyra om noko har kommentarar til [3].

    Referansar
    [1] Tubes Versus Transistors--Is There an Audible Difference?, Journal of the Audio Engineering Society, Vol. 21, No. 4, mai 1873, ss. 267-273.
    [2] The Audio Engineering Society, AES | Audio Engineering Society
    [3] J. Moire, Valves versus transistors, Wireless World, juli 1978, ss. 55-58.
    [4] https://www.americanradiohistory.com/Wireless_World_Magazine.htm
    Jeg har lenket til [1] flere ganger, også tidligere i denne tråden, men her er den igjen:
    https://archive.org/details/TubesVersusTransistors-IsThereAnAudibleDifference

    Riktig interessant artikkel, men det har altså skjedd et par ting med transistorer, opamper og forståelsen av hvordan de skal brukes siden 1973, så kanskje vi skal slutte å drive repriser på en diskusjon fra dengang? Denne listen med «fordeler og ulemper» illustrerte poenget mitt på en glimrende måte.

    Og som Snickers-is sier, vi vil jo ikke drive forsterkere i klipping. Det er derfor jeg dimensjonerer med fire 100-wattere og to 200-wattere på en høyttaler med ca 100 dB følsomhet. Jeg har ikke tenkt å spille ved 120 dB, men vil ha nok headroom til ikke å komme i nærheten av klipping.

    Hver av de to tonene i intermodulasjonstesten over vil spille ved ca 115 dB 1 m foran mine høyttalere, forresten, så høyeste intermodulasjonsprodukt ved -118 dB blir -3 dB SPL. Som å høre en mygg i rommet når The Who spiller. Burde holde.

    Horn er egentlig et spesialtilfelle av en waveguide, som både former spredningskarakteristikken og gjør en impedansmatching mellom driveren og luften. Det er ingen grunn til at det skulle farging av lyden hvis det brukes riktig. Hornkonstruksjoner kan få veldig lav forvrengning og bra polarrespons. Problemet ligger ofte i diffraksjon fra munningen og resonanser sideveis, s.k. «higher order modes», som gir en litt krøllete frekvensrespons. Det er fullt mulig å løse, så hvis man har plass til det, er det horn (eller i det minste waveguides) som gjelder.

    Earl Geddes har tenkt mye på dette, se http://www.gedlee.com/Papers/papers.aspx
    http://www.gedlee.com/Papers/directivity.pdf
    http://www.gedlee.com/Papers/Distortion_AES_I.pdf
    http://www.gedlee.com/Papers/Distortion_AES_II.pdf
    http://www.gedlee.com/Papers/AES06Gedlee_ll.pdf
    http://www.gedlee.com/Papers/AES_subjective.pdf

    Noen som bygger en slik høyttaler selv:
    http://www.enjoythemusic.com/diy/1110/oblate_spheroid_waveguides.htm
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan kan det da ha seg at en høyttalerprodusent sier at «nøytralitet er et sikkert valg» (https://www.genelec.com/blog/neutrality-safe-choice) samtidig som de har to hornhøyttalere i stallen? Den ene er selskapets flaggskipshøyttaler (https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-monitors/1236a-sam-studio-monitor), mens den andre er selskapets aller nyeste høyttaler (https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-master-studio-monitors/s360-sam-studio-monitor). Se bilder nedenfor av de to høyttalerne.

    Det er altså ingen motsetning mellom nøytralitet og horn, men det er likevel en liten avveining mellom klasseledende nøytralitet og kapasitet til å spille svært høyt.
    Men her ender du egentlig opp med en meget subjektivt konklusjon selv svart-hvitt. Du tar for gitt Genelec produserer nøytrale hornhøyttalere, men basert på hva? Etter min mening har begge de hornhøyttalerne du viser bilder av store avvik fra nøytralitet og korrekt gjengivelse. Målemessig og hvordan det henger sammen med hørselen.

    En høyttaler som har en kollapsende polarrespons midt i et sensitiv område blir alt annet enn nøytral når du plasserer den inn i et ubehandlet rom. Slike høyttalere krever mye akustiske tiltak for å minimere det problemet, og de vil kun minimere det til en viss grad. Det gjøres riktig nok også i det markedet Genelelec henviser seg primært til. Så sånt sett er det ikke noe krise, men du finner hornhøyttalere med langt bedre målemessige parametre enn dette.

    Men dette er nok en diskusjon vi generelt ikke blir enige om hva nøytralt innebærer. Og ikke minst hvor nøyaktig skal grensen egentlig gå? Og det viser en del av utfordringen med dette ved og sette opp objektivt mot subjektivt. På det punktet er jeg enig med flere av kritikerne til nøytralitetsbegrepet her inne.
    Orso, her er frekvensrespons og et annet sett med figurer for S360. Frekvensresponsen, som er den klart viktigste, er fremragende. Se også høyttalerens «power response», som må sies å være fremragende.

    Og her et subjektivt lytteinntrykk fra en erfaren lytter:

    «My first impressions were of an extremely revealing monitor that holds absolutely nothing back in terms of detail and clarity (...) Monitors that provide great clarity, like the S360, can sometimes also seem tonally cold and unrelenting, and part of me was expecting to hear that sort of character from the S360 — especially in the context of its paper bass/mid driver diaphragm and compression tweeter. But that turned out not to be the case at all».

    Og her et par merknader fra lytteren om teknologien:

    «Said drivers are perhaps the most obvious sign that the S360 is not a typical contemporary studio monitor. Firstly, the tweeter is a deep horn‑loaded, titanium‑diaphragm compression driver. Compression drivers are most often found on speakers designed for live‑sound applications, where efficiency, very high volume capability and reliability are priorities — sometimes, it has to be said, at the expense of sound quality. Having 'dissed' compression drivers, however, my experience of the JBL 7 Series monitors, reviewed in the February 2018 issue, showed that these days they can definitely be made to compete on sound‑quality terms with direct‑radiating drivers. The operating principle of a compression driver is not, in reality, hugely different from that of a direct-radiating driver: there's still a voice coil suspended in a magnetic field and attached to a diaphragm. The difference is that the diaphragm radiates into a small volume, connected to a horn (often these days known as a waveguide) by an aperture that's significantly smaller than the diaphragm. The compression that then occurs as the diaphragm radiates significantly improves coupling to the air, and consequently lifts the radiation efficiency. The aperture forward of the diaphragm creates the mouth of the horn, which then also progressively helps match the diaphragm impedance to the air, while at the same time defining the overall directivity.

    It's not only the S360 tweeter that appears inspired by a PA driver technology. The S360 bass/mid driver also incorporates features more usually seen in speakers designed for live sound. Firstly, its 250mm nominal diameter is large for a unit required to reach significantly up into the mid‑range, and secondly, its coated‑paper diaphragm and pleated roll surround are features traditionally aimed towards maximising sensitivity and level, sometimes at the expense of response linearity and coloration. The use of a PA‑style bass/mid driver in the S360 is the second time recently that I've seen such a thing in a speaker system designed for low coloration and high tonal accuracy, the other example being the Finkteam Borg hi-fi speaker: FinkTeam - Borg - Loudspeaker. I wonder if advances in computer modelling of diaphragm behaviour are enabling diaphragm materials and profiles that were previously considered as only good for less demanding PA applications to become viable for high‑accuracy monitoring?»
    Kilde: https://www.soundonsound.com/reviews/genelec-s360

    Så for meg høres det ut som om Genelec (og JBL) lager hornhøyttalere for tiden med fremragende tekniske og praktiske egenskaper.

    Sant nok, den enorme 1236 som jeg også lenket til, har ikke like gode målinger - men det er avveiningen man har gjort mellom evnen til å spille høyt (den spiller opp til 130 dB fra 17 Hz og opp). Men det er fortsatt en høyttaler hvor nøytralitet var målet, mens høy SPL var en forutsetning.


    D5CF7F56-7F83-4ACF-8526-9253DDB06012.jpg



    71084177-74F2-4813-B308-3ECF54A40541.jpg
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Riktig interessant artikkel, men det har altså skjedd et par ting med transistorer, opamper og forståelsen av hvordan de skal brukes siden 1973, ...
    Det har det. Men det er òg mykje som er likt. Om ein ser bort frå diskrete versjonar har vel operasjonsforsterkarar framleis klasse B utgangstrinn. Det betyr ikkje at dei er ubrukelege, men helt fri for kryssoverforvrengning er dei vel ikkje. Sjølv om ho vert kraftig redusert på grunn av tilbakekoplinga. I alle fall i låfrekvensområdet og ein god bit oppover. Open-sløyfe-bandbreidda er vel framleis rundt 100 Hz på dei fleste operasjonsforsterkarane mynty på audiobruk?
    Kryssoverforvrengning er forresten noko hersk. I klassisk musikk er det mange svake parti, og da vert tilhøvet mellom amplituden til forvrengninga og amplituden til signalet stor.
    Det er derfor jeg dimensjonerer med fire 100-wattere og to 200-wattere på en høyttaler med ca 100 dB følsomhet. Jeg har ikke tenkt å spille ved 120 dB, men vil ha nok headroom til ikke å komme i nærheten av klipping.
    Det høyrest fornuftig ut, og er ein ting som vert påpeika av James Moir i [1]. Mikrofonar vert ofte plasserte tett på trommer, så mikrofonforsterkarar treng òg eit stort dynamikkområde. Kan det vera grunnen til at nokre lydteknikarar føretrekkjer rørforsterkarar?

    Referanse
    [1] J. Moir, Valves versus transistors, Wireless World, juli 1978, ss. 55-58.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt
    Målingene dine bare bekrefter det jeg hevder. For meg er ikke dette spesielt gode målinger og det er mye de ikke viser også som er godt hørbart. Men alt er relativt. Dette er bedre enn veldig mange kommersielle høyttalere, men samtidig langt fra SOTA. Og som tidligere nevnt, hvor skal grensen egentlig gå? For meg er det slik at dersom den målemessige og hørbare forskjellen er stor, og noe jeg mener den er fra Genelec til noe bedre, så er grensen i alle fall lagt for lavt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    svart-hvitt
    Målingene dine bare bekrefter det jeg hevder. For meg er ikke dette spesielt gode målinger og det er mye de ikke viser også som er godt hørbart. Men alt er relativt. Dette er bedre enn veldig mange kommersielle høyttalere, men samtidig langt fra SOTA. Og som tidligere nevnt, hvor skal grensen egentlig gå? For meg er det slik at dersom den målemessige og hørbare forskjellen er stor, og noe jeg mener den er fra Genelec til noe bedre, så er grensen i alle fall lagt for lavt.
    Nysgjerrig: Hvilken måling er det som ikke holder mål? Off-axis-respons er vel noe av det bedre som er dokumentert. Også nysgjerrig på hva du mener er SOTA.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere som måler like bra vertikalt som horisontalt er vel et steg oppover på rangstigen, rent objektivt sett.
    Men det er mye man ikke så lett kan se på slike målinger som også har betydning for objektiv nøytralitet.

    Step-respons, intermodulasjonsforvrengning, vreng, kapasitet og fornuftig samsvar mellom vreng i de forskjellige elementene (Midrange distortion test) er andre faktorer verdt å se på.

    Jeg tenker at flere elementer i samme boks uten separate kamre aldri kan være nøytrale, ei heller systemer uten aktiv deling og separate bass-systemer.
    Man kan gjerne peke på én måling og rope ut at "dette er nøytralt!", men det blir ikke mer sant av den grunn.

    Det har vært gjort lite forskning som setter de forskjellige faktorene opp mot hverandre, så konklusjoner basert på enkeltfaktorer er lite interessante. Ser man bare på spredning og frekvensrespons, så er JBL 306P like gode høyttalere som det meste annet i verden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Riktig interessant artikkel, men det har altså skjedd et par ting med transistorer, opamper og forståelsen av hvordan de skal brukes siden 1973, ...
    Det har det. Men det er òg mykje som er likt. Om ein ser bort frå diskrete versjonar har vel operasjonsforsterkarar framleis klasse B utgangstrinn. Det betyr ikkje at dei er ubrukelege, men helt fri for kryssoverforvrengning er dei vel ikkje. Sjølv om ho vert kraftig redusert på grunn av tilbakekoplinga. I alle fall i låfrekvensområdet og ein god bit oppover. Open-sløyfe-bandbreidda er vel framleis rundt 100 Hz på dei fleste operasjonsforsterkarane mynty på audiobruk?
    Kryssoverforvrengning er forresten noko hersk. I klassisk musikk er det mange svake parti, og da vert tilhøvet mellom amplituden til forvrengninga og amplituden til signalet stor.
    Ja, det er klasse B eller AB som gjelder for opamper. Den LM3886/LM4780 som Armand og jeg leker med er klasse AB og har dessuten et kvasikomplementært utgangstrinn. Legg merke til at det er et Darlington-par av NPN-transistorer på begge sider av utgangen:
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3886.pdf
    Annotation 2019-04-28 121453.jpg


    Det har i sin tur noen interessante konsekvenser både for forvrengningsspektrum og stabilitetsegenskaper, som de som har forsøkt å bygge chipamper sikkert har funnet ut for lenge siden. For våre formål gir det en forvrengningskarakter dominert av andreordens og deretter en fallende serie høyereordens. Den driver vi langt ned med NFB og brokobling, men den "rene" forvrengningsspektrumet vi står igjen med gjenspeiler i stor grad det vi startet med, bare 60 dB lavere.
    http://www.adx.co.nz/techinfo/audio/gcgra1.gif

    Fravær av crossoverforvrengning er (for mine ører) en av de helt store fordelene med klasse D-forsterkere. Det skal veldig lite til før det blir hørbart. Her tenker vi å klaske på såpass mye NFB at denslags forsvinner langt ned i støygulvet. Den båndbredden som betyr noe er forresten gain bandwidth product, ikke hvor den dominante polen er plassert og -3 dB-punktet for open loop befinner seg. Den kan like gjerne være ved DC eller 1 Hz for den del. Det er ikke slik at en opamp blir "raskere" av at den flate delen av open loop gain-kurven ligger lavere.

    Det er derfor jeg dimensjonerer med fire 100-wattere og to 200-wattere på en høyttaler med ca 100 dB følsomhet. Jeg har ikke tenkt å spille ved 120 dB, men vil ha nok headroom til ikke å komme i nærheten av klipping.
    Det høyrest fornuftig ut, og er ein ting som vert påpeika av James Moir i [1]. Mikrofonar vert ofte plasserte tett på trommer, så mikrofonforsterkarar treng òg eit stort dynamikkområde. Kan det vera grunnen til at nokre lydteknikarar føretrekkjer rørforsterkarar?
    Det er nok en grunn, siden mikrofonen og mikrofonforsterkeren er før limiteren i kjeden, så siviliserte egenskaper i klipping kan være en stor fordel. Dessuten er dette fortsatt i skape-stadiet, ikke avspillingsstadiet, så en passe miks av andre- og tredjeordens forvrengning til å "varme opp" lyden er også helt innafor.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.569
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    svart-hvitt
    Målingene dine bare bekrefter det jeg hevder. For meg er ikke dette spesielt gode målinger og det er mye de ikke viser også som er godt hørbart. Men alt er relativt. Dette er bedre enn veldig mange kommersielle høyttalere, men samtidig langt fra SOTA. Og som tidligere nevnt, hvor skal grensen egentlig gå? For meg er det slik at dersom den målemessige og hørbare forskjellen er stor, og noe jeg mener den er fra Genelec til noe bedre, så er grensen i alle fall lagt for lavt.
    Hvis du sammenligner med hva Olive & Toole mener er viktig for subjektiv lydkvalitet er vel dette snarere tilnærmet perfekte resultater. Jeg ser ingen problemer i disse kurvene. Jeg blir også litt nysgjerrig på hva du mener er state of the art hvis dette ikke er "spesielt gode målinger".
    Audio Musings by Sean Olive: Part 3 - Relationship between Loudspeaker Measurements and Listener Preferences
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalere som måler like bra vertikalt som horisontalt er vel et steg oppover på rangstigen, rent objektivt sett.
    Men det er mye man ikke så lett kan se på slike målinger som også har betydning for objektiv nøytralitet.

    Step-respons, intermodulasjonsforvrengning, vreng, kapasitet og fornuftig samsvar mellom vreng i de forskjellige elementene (Midrange distortion test) er andre faktorer verdt å se på.

    Jeg tenker at flere elementer i samme boks uten separate kamre aldri kan være nøytrale, ei heller systemer uten aktiv deling og separate bass-systemer.
    Man kan gjerne peke på én måling og rope ut at "dette er nøytralt!", men det blir ikke mer sant av den grunn.

    Det har vært gjort lite forskning som setter de forskjellige faktorene opp mot hverandre, så konklusjoner basert på enkeltfaktorer er lite interessante. Ser man bare på spredning og frekvensrespons, så er JBL 306P like gode høyttalere som det meste annet i verden.
    Nemlig. Dessuten er det en forskjell i den horisontale direktivitet på den Genelec høyttaleren fra 400 Hz til 1500 Hz på 15-20 grader. Det er ikke ubetydelig. Og for å ikke snakke om superposisjon mellom elementene i et veldig sensitivt området.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    966
    er du seriøs? det er en liten kassehøyttaler som naturlig nok går mot omni ved lavere frekvenser i likhet med alt annet. vertikalt er der selvfølgelig en null mellom elementene hvor det måles, ikke noe som høres i lytterommet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn