Det prøves i morgen...eller rett & slett bare bygge lukka kasser.![]()
|
Det prøves i morgen...eller rett & slett bare bygge lukka kasser.![]()
Jeg har ikke hørt OBene til Shy, men de låter nok veldig bra tipper jeg!...eller rett & slett bare bygge lukka kasser.![]()
Vil vel være naturlig med trekanten slik - gradvis mindre vinger ?Kanskje noe slikt. Mulig trekanten skal andre veien.
Vis vedlegget 489907
Nei.Vil vel være naturlig med trekanten slik - gradvis mindre vinger ?Kanskje noe slikt. Mulig trekanten skal andre veien.
Vis vedlegget 489907
Edit ; tenke elementene var på flatsiden, men vet jo at du har buet baffle - da er jeg enig i at trekanten må snus
Det er vel noe av det som har vært i tankene mine Begynne med en rad bakerst på vange, så måle. Hvis bedring kan vi jo prøve en rad til.Hva med en rad åpne striper på sidene.
Og huntonittplater i forskjellig bredde du kan feste av og på for eksperimentering og måling.
Ønsker å korrigere mitt svar.Stor baffel, så mange drivere du ønsker, passelig dype vinger.Du har vel mindre baffle da/ mindre vinger også .
Arrester meg hvis jeg er på ville veier ; det er vel under bafflepeak at en får utfasing på sidene, dvs , mindre baffle/vinger gir ikke bare fravær av store dipper , men også mer kontrollert spredning - litt lenger opp ? - alt på bekostning av utstrekning nedover.
Konklusjonen kan altså bli minst mulig baffle - med flest mulig drivere , hvis man vil ned i bassen ? ( kompensere for fall i bunn )
Gjør korreskjoner innbyrdes mellom driverne for jevn respons.
Det er enklere å dempe vekk og korrigere om en har god kapasitet enn dårlig kapasitet tenker jeg![]()
Må bare få presisert det først som sist. Skal bare prøve å modifisere de OB jeg allerede har, uten å ødelegge finnish - de er egentlig allerede ferdig. Dette er flisespikking og bare for å prøve å stramme strikken ennå litt til - noe må en jo finne på.Åssen går det med midbass bygging?
Tregt? Annet å gjøre?
Jeg og skal jo skru/lime midbass, men sliter litt med å få tida til det. Vil helst ha god tid, for da blir det skikkelig.
Kunne tenkt meg å få til solid baffel som avkobles fra kassa med noe myk gugge.
Lurer på om tec7 varianten Biltema selger kan være grei.
Har prøvd den før, ganske gummiakti når den er tørket.
Takk for et langt og tankevekkende bidrag.Artig diskusjon. Snart flytter jeg østover, og da kommer jeg til å be om audition i Langesund fortere enn svint! Synes det virker helt rått, dette
------
Tenkte bare å slenge på en meta-kommentar om dette med målinger, DSP osv. Jeg tror Per Morten har helt rett i at man kan tilvenne seg et bestemt lydideal - dvs. at man begynner å like den "flate DSP-lyden" eller hva man skal kalle det, fordi man liksom vet at det er det som er riktig. Denne mekanismen er der for oss alle, tror jeg. Men det er en tendens til at analog-huer og subjektivister får gjennomgå mer pga dette enn objektivister.
For å forklare:
- Når man hører på en forsterker som koster 100000, vil de aller, aller fleste av oss tenke at den låter bedre enn en forsterker til 5000, fordi den er dyrere og bedre. Folk som meg har en tendens til å avvise lytteerfaringene til gullører som foretrekker eksotiske forsterkerkonstruksjoner, fordi vi tror slike mekanismer er i sving.
- Når folk foretrekker vinyl fremfor digital, tenker jeg at det handler om andre ting enn lydkvalitet - at folk foretrekker analogt fordi de tror at analogt er bedre. Så ærlig skal jeg være (de få blindtestene som har blitt gjort på dette tyder at folk foretrekker digitalt når de ikke vet hva de hører på).
- Men det samme kan gjelde oss digitale glad-objektivister! Dersom vi får vite at et oppsett måler bedre, kan det åpenbart få oss til å tenke at oppsettet også låter subjektivt bedre pga det.
Hvor vil jeg med dette? Tja. Det er åpenbart ikke feil med en flat frekvensgang. Jo flatere frekvens, jo mindre forvrengning, jo bedre impulsrespons, jo nærmere high-fidelity kommer man jo. Spørsmålet er bare hvilken trade-off man gjør. Hvis måten å oppnå det er å endre direktelyden (slik romkorreksjonsprodukter gjør), er det ikke like opplagt at man ville foretrekke det i en blindtest (spørsmålet er om øret håndterer indirekte og direkte lyd på samme måte som en målemikrofon).
Eller hvis måten å oppnå flat frekvensgang er å bli kvitt romrefleksjoner og comb filtering, er det heller ikke like opplagt at man vil foretrekke det i en blindtest (de fleste blindtestene tyder faktisk på at folk foretrekker å høre refleksjoner fra rommet, selv om det kan føre til en viss tonal farging).
Så ja, det er en fare for at man tilvenner øret til hva måleresultatene sier, at man begynner å tenke at det låter subjektivt bedre fordi det "objektivt" måler bedre.
-------
Dette blir kanskje en rotete suppe, hva vet jeg. Beklager hvis det blir for akademisk. Ingen av oss kommer unna dette, vi har alle noen ideer med oss som preger hvordan vi oppfatter lyden. Og man må bare prøve å finne ut hva som er den viktigste jobben anlegget skal gjøre for en selv. Dessuten kan jo faktisk ørene våre fungere godt. Men skader ikke med en dose ydmykhet! (og det gjelder minst like mye meg selv som alle andre)
For egen del har jeg en enkel subjektiv test på om et anlegg-i-rom er noe jeg ville ha lyst å eie selv: Høres det ut som ekte levende musikk når jeg spiller akustiske opptak, og spesielt klassisk? Da er det ikke mikrodetaljene som er avgjørende, men helheten. Jeg har dessverre fortsatt til gode å høre et oppsett som klarer å overbevise meg om det. Det er nok betydelig lettere å oppnå tilfredsstillende resultat om man ikke primært hører på klassisk, men på moderne studiomusikk som ikke har noen ultimat referanse i virkeligheten.
Og tilbake til Langesund: Dette er et av oppsettene jeg virkelig gleder meg til å høre!
Det som er interessant - er å spørre seg - Hva er alternativet til det du kaller flat lyd. (Som selvsagt ikke er en flat kurve, men en kurve som er lik for begge kanaler og jevn.).....
Nysgjerrig, Per Morten: hva er det du bruker som DSP? Software/hardware?Bra og reflekterte innlegg Olav2 !
Om man er enig i alt eller ei , fint at man tenker igjennom og reflekterer over hva man hører - før man tilvenner seg , spesielt når man begynner å manipulere signalet som et resultat av romrelaterte problemer, kanskje vurdere hver enkelt korreksjon individuelt - mht. mengde ?
Bruker dsp, med deling /selektiv justering selv jeg , og kan garantere at jeg aldri hadde hatt dette resultatet med passiv filtrering. Synes det er interessant å leke med dsp på øret og ha forskjellig fokus - tonal balanse - musikalitet , masse tidsfordriv og masse å lære der.
Mundorf har noen ganske voldsomme pro amt drivere - der kan det være uoppdagede juveler !
Du skriver at "når man har 11 høyttalere virker det veldig intuitivt på meg at man må bruke romkorreksjon for å få det til å bli homogent".Nysgjerrig, Per Morten: hva er det du bruker som DSP? Software/hardware?Bra og reflekterte innlegg Olav2 !
Om man er enig i alt eller ei , fint at man tenker igjennom og reflekterer over hva man hører - før man tilvenner seg , spesielt når man begynner å manipulere signalet som et resultat av romrelaterte problemer, kanskje vurdere hver enkelt korreksjon individuelt - mht. mengde ?
Bruker dsp, med deling /selektiv justering selv jeg , og kan garantere at jeg aldri hadde hatt dette resultatet med passiv filtrering. Synes det er interessant å leke med dsp på øret og ha forskjellig fokus - tonal balanse - musikalitet , masse tidsfordriv og masse å lære der.
Mundorf har noen ganske voldsomme pro amt drivere - der kan det være uoppdagede juveler !
Ang Genelec: når man har 11 høyttalere virker det veldig intuitivt på meg at man må bruke romkorreksjon for å få det til å bli homogent. Men jeg synes også det er intuitivt rimelig at det i seg selv er et onde å tukle med direktelyden (slik at idealet blir å løse så mye man kan akustisk først). Spørsmålet er bare om det i blant kan være et større onde å ikke tukle med direktelyden, feks dersom man har en ikke-optimal situasjon der høyttalerne pga lite optimal plassering får ulik frekvensgang. Og ja, min erfaring et at tukling med direktelyden kan være det minste av to onder (og definitivt i bassområdet!). Men jeg tenker at dette er noe man må vurdere fra case til case![]()
Jeg bruker 3 stk lyngdorf 2200 sammenkoblet, sammen med analog utgangene blir dette til 2x6 kanaler med dsp . altså ikke noe autokorreksjon , må måle ( rew ) og jobbe utfra målinger og subjektiv lyttingNysgjerrig, Per Morten: hva er det du bruker som DSP? Software/hardware?Bra og reflekterte innlegg Olav2 !
Om man er enig i alt eller ei , fint at man tenker igjennom og reflekterer over hva man hører - før man tilvenner seg , spesielt når man begynner å manipulere signalet som et resultat av romrelaterte problemer, kanskje vurdere hver enkelt korreksjon individuelt - mht. mengde ?
Bruker dsp, med deling /selektiv justering selv jeg , og kan garantere at jeg aldri hadde hatt dette resultatet med passiv filtrering. Synes det er interessant å leke med dsp på øret og ha forskjellig fokus - tonal balanse - musikalitet , masse tidsfordriv og masse å lære der.
Mundorf har noen ganske voldsomme pro amt drivere - der kan det være uoppdagede juveler !
Ang Genelec: når man har 11 høyttalere virker det veldig intuitivt på meg at man må bruke romkorreksjon for å få det til å bli homogent. Men jeg synes også det er intuitivt rimelig at det i seg selv er et onde å tukle med direktelyden (slik at idealet blir å løse så mye man kan akustisk først). Spørsmålet er bare om det i blant kan være et større onde å ikke tukle med direktelyden, feks dersom man har en ikke-optimal situasjon der høyttalerne pga lite optimal plassering får ulik frekvensgang. Og ja, min erfaring et at tukling med direktelyden kan være det minste av to onder (og definitivt i bassområdet!). Men jeg tenker at dette er noe man må vurdere fra case til case![]()