Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Tweak er å la USB dingsene dine stå på i minst 24 timer for å få best resultat.
    http://www.audioquest.com/resource_tools/downloads/whitepapers/Phase-Noise-Jitter-Report-0317-14.pdf
    Ja det er fuldstændigt rigtigt seriøse firmaer som Bruel og Kjær og Radiometer lader deres apparater står med strøm på i mindst 48 timer inden justering og støjmålinger, og typisk er der også kørt en indbrænding i klimaskab over mange dage inden slutjustering . ellers er det helt umuligt at få et stabilt resultat
    På følsomt, analogt måleutstyr? Ja, fullt mulig. På digitale komponenter som USB? Neppe.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Er det tatt høyde for at etter oppnådd arbeidstemperatur så vil det elektroniske utstyret øke i temperatur så snart man tar de i bruk? Tenker da spesielt på effekttrinn og nærliggende komponenter i eventuelle forforsterker-trinn vil oppnå høyere temperatur under belastning. Som kjent vil karakteristikken i transistorer endre seg med temperatur. Bl.a HFE øker med økt temperatur, bias/forspenning på transistorer må reguleres etter oppnådd arbeidstemperatur osv.

    Ellers mener jeg at arbeidstemperaturen er godt jevnet ut, og stabil etter 3-4 timer, og at man ikke trenger å bli hysterisk om utstyret ikke har vært påslått i mindre enn 48 timer. Det ligger vel også litt prestisje i å gjøre tester/målinger etter 48 timer - at man som aktør blir tatt seriøst når man er så overdrevent nøye?

    Vidar
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den eneste referansen til oppvarmingstid på noen produkter hos Bruel & Kjær er.
    Warm up Time : < 5 s
    Ellers finner jeg ingen informasjon der. Burde vært en stor greie å proklamere egentlig...

    Og ja - stor forskjell på analogt og digitalt utstyr.
    Det er ingenting annet enn evt. temperatur endringer som kan skje i slike USB dacer som kan skape målemessig endring.
    Da gjenstår:
    1. Ikke 100% kalibrert (nøyaktig) måleutstyr
    2. Det er forskjell i romtemperatur over et døgn som kan skape litt forskjell i komponenten,
    3. Dårlig strømregulering i dacen som reagerer på strømvariasjoner fra PSU (I dette tilfellet en pc eller lignende og USB ut)
    4. Bare tull nok engang fra Audioquest
    Det ligger vel også litt prestisje i å gjøre tester/målinger etter 48 timer - at man som aktør blir tatt seriøst når man er så overdrevent nøye?
    som Vidar skrev.

    Og er utstyret så ømfintlig så er det nok enda større variasjoner på selve måleutstyret som benyttes at det har stått på i 24 timer minst ;)
     
    Sist redigert:

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Tweak er å la USB dingsene dine stå på i minst 24 timer for å få best resultat.
    http://www.audioquest.com/resource_tools/downloads/whitepapers/Phase-Noise-Jitter-Report-0317-14.pdf
    Ja det er fuldstændigt rigtigt seriøse firmaer som Bruel og Kjær og Radiometer lader deres apparater står med strøm på i mindst 48 timer inden justering og støjmålinger, og typisk er der også kørt en indbrænding i klimaskab over mange dage inden slutjustering . ellers er det helt umuligt at få et stabilt resultat
    På følsomt, analogt måleutstyr? Ja, fullt mulig. På digitale komponenter som USB? Neppe.
    Om det er ekstremt "digitalt" og så videre betyder tilsyneladende ingenting , det hele ender ud i en analog præsentation fra højtaleren, jeg skal ærligt indrømme at jeg har svært ved at forstår at at hvis jeg skifter en 75 ohms modstand i en spdif kobling så har det en overaskende stor indflydelse på det analoge signal jeg hører fra højtaleren,

    Men jeg kan bare konstaterer at sådan forholder det sig , og at jeg bruger dette faktum til at justerer den klanglige balance i mit anlæg, og det har faktisk større betydning ind hvis jeg justerer i det analoge domæne.
     
    Sist redigert:

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Er det tatt høyde for at etter oppnådd arbeidstemperatur så vil det elektroniske utstyret øke i temperatur så snart man tar de i bruk? Tenker da spesielt på effekttrinn og nærliggende komponenter i eventuelle forforsterker-trinn vil oppnå høyere temperatur under belastning. Som kjent vil karakteristikken i transistorer endre seg med temperatur. Bl.a HFE øker med økt temperatur, bias/forspenning på transistorer må reguleres etter oppnådd arbeidstemperatur osv.

    Ellers mener jeg at arbeidstemperaturen er godt jevnet ut, og stabil etter 3-4 timer, og at man ikke trenger å bli hysterisk om utstyret ikke har vært påslått i mindre enn 48 timer. Det ligger vel også litt prestisje i å gjøre tester/målinger etter 48 timer - at man som aktør blir tatt seriøst når man er så overdrevent nøye?

    Vidar
    Det er altid interessant når personer som dig mener du er kloger end seriøse aktører , og klogere end dem som har arbejdet seriøst med dette i årevis , hvordan vurderer du endelig selv din postion i forhold til dette.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Når jeg "oppgraderte" den termiske kompensasjonen i mitt gamle danske klasse A tok det rundt 15 min før den stabiliserte seg, spilte jeg musikk tok det litt kortere tid før den stabiliserte seg igjen, men hadde en typisk PI regulator innsving lell. Her snakker vi om klasse A, hvor temp variasjon er liten. 48 timer føler jeg er lang tid, men kanskje en halv time i normalt trekkfult rom. Nye kretser med ferske komponenter vil alltid ha en tid før den modnes, er ikke dermed sagt at lyden blir så meget bedre og en god konstruktør har toleranse i bakhodet ved design.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Studioer lar "anlegget" stå på 24/7.

    Det tror jeg skyldes praktiske forhold (mange brytere, tar litt tid å trykke på alle, lett å glemme en) men helt sikkert også litt tro på at påslåtte apparater i hvert fall ikke skader lyden.

    Andre som har synspunkter, noe å slå i bordet med?
    Mitt anlegg står også på 24/7 til tross for at jeg styrer alt med 1 knapp.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tweak er å la USB dingsene dine stå på i minst 24 timer for å få best resultat.
    http://www.audioquest.com/resource_tools/downloads/whitepapers/Phase-Noise-Jitter-Report-0317-14.pdf
    Ja det er fuldstændigt rigtigt seriøse firmaer som Bruel og Kjær og Radiometer lader deres apparater står med strøm på i mindst 48 timer inden justering og støjmålinger, og typisk er der også kørt en indbrænding i klimaskab over mange dage inden slutjustering . ellers er det helt umuligt at få et stabilt resultat

    Hvordan ved jeg dette , det ved jeg fordi jeg har været ansat i begge firmaer og bl.a har lavet disse målinger og justeringer.

    Og taler vi om hifi så er der ingen tvivl om at opvarmning på nye eller apparater som har været slukket har betydning for lyden det stabiliserer sig også her først efter 24 -48 timer eller mere.

    Og det er også vigtigt her at forstår at selv kabler er en kombination sammensætning af ganske almindelige passive komponenter og derfor virker og reagere som sådan.

    Faktisk er det vigtigt at forstå at alt det som mange ser som "hokuspokus" det er overhovedet ikke "hokuspokus" men velkendt stof i i seriøse måle-firmaer.

    Det som diskussionen snarer gå på er om disse uendelig små måleforskelle faktisk er hørbare, rent teoretisk burde de typisk ikke være det.

    Men min mening er at det er de nogle tilfælde, men ikke nødvendigvis i alle, det er det som som jeg kalder stukturen i audio-signalet , en struktur vi alle genkender når den er rigtig , men også genkender når den er forkert.
    En struktur som kan genkendes igennem et åbent vindue eller dør.
    Studioer lar "anlegget" stå på 24/7.

    Det tror jeg skyldes praktiske forhold (mange brytere, tar litt tid å trykke på alle, lett å glemme en) men helt sikkert også litt tro på at påslåtte apparater i hvert fall ikke skader lyden.

    Andre som har synspunkter, noe å slå i bordet med?
    Benchmark mener at der er unødvendig å ha AHB2 effekttrinnet slått på hele tiden. Fra manualen:

    Unlike most power amplifiers, the AHB2 reaches its full rated performance very quickly. Full rated performance is reached in less than one minute. For this reason, there is absolutely no reason to keep the AHB2 powered on when not in use. The feed - forward error correction circuits in the AHB2 keep it very stable over a wide range of operating temperatures

    For en del andre forsterkere jeg har hatt, har anbefalingene gått i retning av å ha utstyret stående i standby når det ikke brukes - slik at de viktigste komponentene og kretsene holder seg varme og klare til innsats.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Studioer lar "anlegget" stå på 24/7.

    Det tror jeg skyldes praktiske forhold (mange brytere, tar litt tid å trykke på alle, lett å glemme en) men helt sikkert også litt tro på at påslåtte apparater i hvert fall ikke skader lyden.

    Andre som har synspunkter, noe å slå i bordet med?
    Benchmark mener at der er unødvendig å ha AHB2 effekttrinnet slått på hele tiden. Fra manualen:

    Unlike most power amplifiers, the AHB2 reaches its full rated performance very quickly. Full rated performance is reached in less than one minute. For this reason, there is absolutely no reason to keep the AHB2 powered on when not in use. The feed - forward error correction circuits in the AHB2 keep it very stable over a wide range of operating temperatures

    For en del andre forsterkere jeg har hatt, har anbefalingene gått i retning av å ha utstyret stående i standby når det ikke brukes - slik at de viktigste komponentene og kretsene holder seg varme og klare til innsats.
    Samme gjelder min alt-i-ett-boks. Men produsenten har lagt til en programmerbar standbyfunksjon som reduserer wattbruken etter et valgt antall minutter; for å verne miljøet, og samtidig nevner de holdbarhet. Men mange brukere lar dem stå på 24/7/365.

    Det virker som anerkjente produsenter av moderne teknologi ikke ser noe lydmessig poeng i å ha boksene på hele tiden? Med eldre teknologi (A-klasse, rør) så forholder det seg annerledes, har jeg inntrykket av; en del hihi-butikker vil ikke demonstrere slikt utstyr hvis det er "kaldt".
    Det sier seg selv at det ikke nytter å markedsføre ett ECO unfriendly produkt i våre dager.
    Med forbehold ift untaksregelen for særdeles kostbare komponenter selvfølgelig.

    48 timers pup før testing handler om etterrettelighet ift sammenlignbare data.
    Ingenting med lyd å gjøre.
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Jeg synes at dem som normalt slukker deres udstyr efter at have brugt det i måske et par timer, de skulle prøve at lade det står tændt i mindst 24 timer og meget gerne mere og hører forskellen for der er forskel ,i hver tilfælde i mine ører , og der er også forskel på om opvarmningen har stået på i 15 min ,1 timer 2 timer, 3 timer, 6 timer osv. men efter 24-48 timer så sker der typisk ikke ret meget mere , andet end hvad ældningsprocessen forårsager.
    Her kan man så komme ind burn-in af apparater, som der Gud hjælpe også er nogle her inde som påstår er en fis i hornlygte/hokuspokus/woodo osv.

    Som sagt dokumentet http://www.audioquest.com/resource_tools/downloads/whitepapers/Phase-Noise-Jitter-Report-0317-14.pdf har ikke fundet ud af andet end hvad den professionelle målebranche har vist i årevis......, men kan komme lidt ud over disse problemer ved at indbygge "ovne" omkring den kritiske del af elektronikken osv, hvilket i øvrigt også har elektriske fordele.

    Men hvorfor ikke bare lade det står tændt hele tiden hvis man har "sand"-elektronik, så har man da det mindre at bekymre sig om ,rolige nattesøvn osv.
    Har man rør så kan man forstår at man ønsker at slukke , ja det er vel direkte klogt at gøre, da rørene konstant slides i et tempo som er langt langt hurtige end Solid-state elektronik og dette gå naturligvis i sig selv ud over lydgengivelsen.
    Men rør udstyr vil også lyde bedre med laaaang opvarmning.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har også en mening om at min elektronikk trenger noe tid før den oppfører seg optimalt. Tre timer er det jeg har følt er nok.
    Hvis jeg f.eks ikke husker på og lufte rommet om sommeren blir det alt for varmt, gjerne opp mot 30 grader celsius. Da synes jeg det spiller ullent. Føler at det blir mer detaljer når temperaturen synker. Spiller mest optimalt når det er 19,7 grader;) Under det blir det analytisk
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Har også en mening om at min elektronikk trenger noe tid før den oppfører seg optimalt. Tre timer er det jeg har følt er nok.
    Hvis jeg f.eks ikke husker på og lufte rommet om sommeren blir det alt for varmt, gjerne opp mot 30 grader celsius. Da synes jeg det spiller ullent. Føler at det blir mer detaljer når temperaturen synker. Spiller mest optimalt når det er 19,7 grader;) Under det blir det analytisk
    Det kan også skyldes at temperatur og luftfugtighed påvirker det øvre frekvensområde.
    Ved højre temperature for man typisk en mere skarp/hurtig afrulning af frekvenskurven , og afrulnings-kurven kan blive ujævn afhængig af luftfugtigheden , det lyder typisk dårligere end en blød og jævn afrulning , sådan er det ikke kun i luft , men også typisk i elektronik, DAC højtaler filtre osv.

    Faktisk mener jeg at den uundgåelige afrulning af frekvenskurven både i bunden og toppen er et overset emne i forbindelse med lyden/Hifi, alene det at basreflex er så udbredt vidner om dette.

    Men der sker med garanti også noget med elektronikken når temperaturen og luftfugtighed svinger , så aircondition som styrer luftfugtighed og temperatur må blive det næste tweak.
     
    Sist redigert:

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Er det tatt høyde for at etter oppnådd arbeidstemperatur så vil det elektroniske utstyret øke i temperatur så snart man tar de i bruk? Tenker da spesielt på effekttrinn og nærliggende komponenter i eventuelle forforsterker-trinn vil oppnå høyere temperatur under belastning. Som kjent vil karakteristikken i transistorer endre seg med temperatur. Bl.a HFE øker med økt temperatur, bias/forspenning på transistorer må reguleres etter oppnådd arbeidstemperatur osv.

    Ellers mener jeg at arbeidstemperaturen er godt jevnet ut, og stabil etter 3-4 timer, og at man ikke trenger å bli hysterisk om utstyret ikke har vært påslått i mindre enn 48 timer. Det ligger vel også litt prestisje i å gjøre tester/målinger etter 48 timer - at man som aktør blir tatt seriøst når man er så overdrevent nøye?

    Vidar
    Det er altid interessant når personer som dig mener du er kloger end seriøse aktører , og klogere end dem som har arbejdet seriøst med dette i årevis , hvordan vurderer du endelig selv din postion i forhold til dette.
    Dette kan du vel ikke mene? Jeg er da ikke klokere enn noen andre her, så jeg forstår ikke problemstillingen. Jeg syns det er rimelig å kunne være fri til å stille sp.mål, og ytre meninger uten å bli målskive for trakassering. Jeg tror du har misforstått hensikten min her, og beklager om jeg har skrevet noe dumt.

    Vidar
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    48t virker nå som overkill, men i en kaliberingsprosess er min 24t vanlig. Jeg er lokalt ansvarlig for kalibering i bedriften, og kalibreringsteamet som kommer inn en gang i året lar utstyret stå på i 24t for kritisk kalibrering, så som spektrumanalysatorer, frekvens/intervalltellere, timingutstyr og slikt noe. For noe så enkelt som en forsterker, bør det holde med noen timer, selv om kanskje store kl.A trinn kanskje trenger litt mer for å oppnå full termisk likevekt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det kan vel komme an på konstruksjonen, og hvor termisk følsom denne konstruksjonen er. Svært mye av dagens elektronikk er svært effektsnåle, og trenger ikke lange oppvarmingstida. Kl A forsterkere på 50-100kg har selvsagt en svær masse som tar tid å bringe til termisk likevekt. Så blir det et annet spørsmål om det er den første eller den siste timen som har størst betydning.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tweak er å la USB dingsene dine stå på i minst 24 timer for å få best resultat.
    http://www.audioquest.com/resource_tools/downloads/whitepapers/Phase-Noise-Jitter-Report-0317-14.pdf
    Ja det er fuldstændigt rigtigt seriøse firmaer som Bruel og Kjær og Radiometer lader deres apparater står med strøm på i mindst 48 timer inden justering og støjmålinger, og typisk er der også kørt en indbrænding i klimaskab over mange dage inden slutjustering . ellers er det helt umuligt at få et stabilt resultat

    Hvordan ved jeg dette , det ved jeg fordi jeg har været ansat i begge firmaer og bl.a har lavet disse målinger og justeringer.

    Og taler vi om hifi så er der ingen tvivl om at opvarmning på nye eller apparater som har været slukket har betydning for lyden det stabiliserer sig også her først efter 24 -48 timer eller mere.

    Og det er også vigtigt her at forstår at selv kabler er en kombination sammensætning af ganske almindelige passive komponenter og derfor virker og reagere som sådan.

    Faktisk er det vigtigt at forstå at alt det som mange ser som "hokuspokus" det er overhovedet ikke "hokuspokus" men velkendt stof i i seriøse måle-firmaer.

    Det som diskussionen snarer gå på er om disse uendelig små måleforskelle faktisk er hørbare, rent teoretisk burde de typisk ikke være det.

    Men min mening er at det er de nogle tilfælde, men ikke nødvendigvis i alle, det er det som som jeg kalder stukturen i audio-signalet , en struktur vi alle genkender når den er rigtig , men også genkender når den er forkert.
    En struktur som kan genkendes igennem et åbent vindue eller dør.
    Studioer lar "anlegget" stå på 24/7.

    Det tror jeg skyldes praktiske forhold (mange brytere, tar litt tid å trykke på alle, lett å glemme en) men helt sikkert også litt tro på at påslåtte apparater i hvert fall ikke skader lyden.

    Andre som har synspunkter, noe å slå i bordet med?
    Hvor har du det fra? Det er høyst individuelt, men uten masterbryter for rackene med effektbokser er det nok noen som gjør det. Men det er ikke av lydmessige årsaker. Jeg skrudde av alt før jeg gikk fra jobb. Studioer har ofte både striper og kompressorer med rør, og de må av når dagen er omme.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg skru alltid av og på etter behov, både anlegget og i studio. Strøm koster penger, og jeg kan ikke si at jeg opplever noen forskjell på "varmt" og "kaldt" utstyr, bortsett fra rørforsterkere som vil ha et par minutters oppvarming.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Sikringer som aldri går er litt som en airbag som aldri blåser seg opp. Kjempesikkert.
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Interessant at noget så veldokumenteret som opvarmning af elektronik nu skal gøres til genstand for at det også bare skulle være "hokuspokus/woodoo".

    At dette samtidig kan måles synes jeg er absolut positivt , fordi det giver en reel mulighed for at finde ud af de sidste hemmeligheder omkring hi-fi ,det som giver anledning til megen diskussion i diverse fora, ikke kun i dette fora.

    Vi kan altid diskuterer om 24 t. eller 48 t opvarmning er tilstrækkeligt til at der absolut ikke sker mere i elektronikken.
    Dokumentet fra Audioquest viser at der helt sikkert sker ændringer inden for de første 24 timer og også derefter, det er også min egen erfaring både som professionel og ikke mindst som hi-fi entusiast, at ændringerne er størst i starten for derefter at flade ud er også velkendt viden.
    Hvordan opvarmningen forløber helt præcist er afhængig af den aktuelle konstruktion.
    Men jeg har ikke oplevet udstyr der ikke har haft gavn af at være stået tændt i mindst 24 timer.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er sikkert vanlig å la ting stå på fordi det er litt jobbigt å skru av og på.... med andre ord; latskap.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    En annen grunn som har vært hevdet er at noe av utstyret har så dårlige brytere, og tilhørende kretser, at inn- og ut-kobling av strøm induserer pulser i signalveien som skader følsomme komponenter.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Generelt sett, så gir ofte power av og power på mere slitasje enn å la utstyret stå på. Når utstyr feiler, så er det svært ofte under enten av- eller påslag.

    Det blir en avveining. For rørforsterkere er valget greit, fordi av og påslag sliter på rørene, men samtidig har rørene kort levetid. Da blir det gjerne slik at man skrur på når man skal lytte og skrur på når man vet man ikke skal høre på musikk på noen timer.

    Johan-Kr
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er helt sant ja. Jeg jobber med IKT, og en ting vi frykter mer enn alt annet er å ta strømmen på servere som er 5-6-7 år gamle og har vært på siden de var nye. De kommer som regel ikke opp igjen pga eksploderende powersupply eller disker som har brent seg fast. I grunn greit å bytte ut ting før det blir så gammelt, men når kortsiktig tankegang gjelder så går ting til det dør av seg selv.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    jeg kan ikke si at jeg opplever noen forskjell på "varmt" og "kaldt" utstyr, bortsett fra rørforsterkere som vil ha et par minutters oppvarming.
    Min erfaring med rørforsterkere er at de trenger minst en halv time og helst bortimot 1.5t før de er på sitt beste.
    Og det er signifikant forskjell i lydkvalitet underveis.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sikker på at det ikke er fordi du stemmer gitaren mens forsterkeren varmes opp? Lett å konkludere feil om grunnen til bedre lyd her, altså. :D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Studioer lar "anlegget" stå på 24/7.

    Hvor har du det fra? Det er høyst individuelt, men uten masterbryter for rackene med effektbokser er det nok noen som gjør det. Men det er ikke av lydmessige årsaker. Jeg skrudde av alt før jeg gikk fra jobb. Studioer har ofte både striper og kompressorer med rør, og de må av når dagen er omme.
    Jeg hørte det fra to hold; en stor produsent av monitorer og en liten produsent av mindre hifi-/studioutstyr som også jobber med lydinnspillinger.

    Merk grammatikken i setningen: Slik den står, sier den ikke noe om at ALLE (studioer) ALLTID lar utstyret stå på 24/7, men at det skjer; akkurat slik du ville ha det ;-)

    Jeg hørte for øvrig at det var ganske vanlig å la utstyr stå på hele tiden.
    Ok, da. Men det er absolutt ingen regel å la det stå på. Det er heller ikke alle studioer som bruker rørkompressorer og striper. :)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Interessant at noget så veldokumenteret som opvarmning af elektronik nu skal gøres til genstand for at det også bare skulle være "hokuspokus/woodoo".

    At dette samtidig kan måles synes jeg er absolut positivt , fordi det giver en reel mulighed for at finde ud af de sidste hemmeligheder omkring hi-fi ,det som giver anledning til megen diskussion i diverse fora, ikke kun i dette fora.

    Vi kan altid diskuterer om 24 t. eller 48 t opvarmning er tilstrækkeligt til at der absolut ikke sker mere i elektronikken.
    Dokumentet fra Audioquest viser at der helt sikkert sker ændringer inden for de første 24 timer og også derefter, det er også min egen erfaring både som professionel og ikke mindst som hi-fi entusiast, at ændringerne er størst i starten for derefter at flade ud er også velkendt viden.
    Hvordan opvarmningen forløber helt præcist er afhængig af den aktuelle konstruktion.
    Men jeg har ikke oplevet udstyr der ikke har haft gavn af at være stået tændt i mindst 24 timer.
    Så hvis en producent siger, deres produkter har opnået optimal drift-temperatur efter 3/4 time, så ved de ikke hvad desnakker om?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det er helt sant ja. Jeg jobber med IKT, og en ting vi frykter mer enn alt annet er å ta strømmen på servere som er 5-6-7 år gamle og har vært på siden de var nye. De kommer som regel ikke opp igjen pga eksploderende powersupply eller disker som har brent seg fast. I grunn greit å bytte ut ting før det blir så gammelt, men når kortsiktig tankegang gjelder så går ting til det dør av seg selv.
    Hehe, minner meg om når jeg jobbet litt med IKT på posten når strømmen gikk. Rundt 100 pcer som hadde stått å tutret i årevis måtte kjøpes inn etter det lille strømbruddet for det var ikke kritisk og dermed ikke koblet inn i UPS'n. Hovedkortet på alle maskinene tok kvelden. Så jeg kjenner til den følelsen der :p
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Mine Ayre dac, riia og pre har ikke av/på-bryter i det hele tatt, og er kontruert for å stå på kontinuerlig. Hos Ayre sier de at det sliter like mye på elektronikken å skru av og på som å ha alt stående på. Effektforsterkeren kan settes i standby, mest for å spare strøm (den trekker 325 watt på tomgang). Jeg lar effekten stå på døgnet rundt i helgene når jeg spiller mye, ellers i standby. Strømmen har jeg råd til. Torden er min verste fiende!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    HINSIDES LYD

    Følelser og musikk hører sammen. Så hvorfor ikke presse dine avdøde inn i vinylen, for hinsides lyd?

    Selskapet And Vinyly har et tilbud utenom det vanlige. De presser avdødes aske inn i vinylplatene.

    "The perfect resting place for vinyl lovers", frister de i reklamen.

    Nettsiden deres sier ikke noe om vinylplatene er plaget av "ghosting".

    And Vinyly - Press your ashes in a vinyl record


    PS: Jeg har ikke gjort store forsøket på å verifisere nettsiden og dem som står bak ut fra filosofien om å "never check a good story!". Men det hele ser jo ganske vellagd ut til å potensielt være en 1. aprilspøk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn