Line Array (Fulltone)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det ser ut som en smart løsning for bakhøyttalere KK, blir spennende å se ferdige resultater :)

    Men litt mer generellt i forhold til beregningen av SPL for LA. Tidligere i tråden brukte vi en formel for å finne dette, og med 20 elementer i en LA skulle det bli en følsomhet på ca 97,5 på de Halair og jeg har bygget, hvis jeg husker rett. Men når jeg sammenligner med Fostex elementet jeg bruker i mellomtonen nå, med følsomhet på 97dB, så har LA'ene ca 3-4dB lavere følsomhet.

    Noen som har tanker om det? Jeg lurer på om formelen ikke kan brukes for så mange elementer, pga at vi når ett ett "metningspunkt" ganske tidlig når vi legger til flere elementer? (håper jeg formulerer meg så det er mulig å forstå hva jeg tenker nå?).

    Uansett hvis man kan ta som utgangspunkt att oppgitt spl på Fostex elementet er korrekt og ihvertfall ikke høyere enn de oppgitte 97dB, så har mine LA'er med 20 elementer pr stk ikke følsomhet på 97,5dB, snarere 93-94. Lyttepossisjon og høyttaler plassering er/var også det samme for begge høyttalerne, så det kan ikke være der det ligger tror jeg.
    Det er helt riktig. Beregningen stemmer best for få elementer og blir deretter mindre korrekt når man øker lengden på arrayen.

    i direkte sammenligning med fostex elementet så blir det også viktig å justere for eventuelle forskjeller i impedans når man måler lydtrykk.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Impedans var ett godt poeng ja, det påvirker, og den er nok ikke helt lik for de to. LA'ene var koblet opp som 6,4 ohm mens fostex elementet ligger over 8 ohm i det området jeg bruker de (begge deler fra 200Hz og opp). Men lavere impedans teller vel i favør høyere følsomhet, eller?

    Det er ren aktiv drift, men det er kanskje ikke relevant? De var/er også koblet til samme effektforsterker, ellers kunne gain i effekt vært en faktor.

    Uansett så er jo 94dB følsomhet bra nok for de fleste av oss :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kalkulert følsomhet er avhengig av om det er beregnet basert på 2,83V eller 1W. For et perfekt 8ohms element så er det identiske tall, mens et 4 ohms element k praksis trekker 2W ved samme spenning. Noen 4ohms elementer blir dermed ofte oppgitt med en følsomhet som kan være litt misvisende - hvis det ikke er helt klart hvilket kriterie som benyttes.

    For øvrig er det jo også slik at elementer som har høyere thd ofte oppfattes til å spille høyere (avhengig av hvilken orden som har høyest forvrengning)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.693
    Antall liker
    5.126
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    . Min erfaring etter å hatt disse i drift snart 2år er at dette fungerer for meg meget bra og akustiske tiltak er gjort tro mot linjekilder (ingen demping i tak eller gulv)

    Lite spm vedrørende dette; i mitt lytterom har jeg ganske mye demping i taket, spesielt i første refleksjon - gjør det at linjekilde ikke egner seg til mitt rom?

    Har veldig lyst til å bygge noen, basert på din løsning, da den virker relativt enkel og elementene er billige. horn subben min spiller ikke noe særlig over 80-90hz, blir dette ett problem? Har ikke noe imot å bygge ett subtårn engang, men dette blir først om noen år - vil jo ha OK lyd i mellomtiden også :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    . Min erfaring etter å hatt disse i drift snart 2år er at dette fungerer for meg meget bra og akustiske tiltak er gjort tro mot linjekilder (ingen demping i tak eller gulv)

    Lite spm vedrørende dette; i mitt lytterom har jeg ganske mye demping i taket, spesielt i første refleksjon - gjør det at linjekilde ikke egner seg til mitt rom?

    Har veldig lyst til å bygge noen, basert på din løsning, da den virker relativt enkel og elementene er billige. horn subben min spiller ikke noe særlig over 80-90hz, blir dette ett problem? Har ikke noe imot å bygge ett subtårn engang, men dette blir først om noen år - vil jo ha OK lyd i mellomtiden også :)
    Dempingen er ikke noe problem - heller tvert imot!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.693
    Antall liker
    5.126
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Supert, var det jeg trodde men innlegget gjorde meg litt usikker. får vel få ut fingern snart og sette igang med byggingen :)
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    . Min erfaring etter å hatt disse i drift snart 2år er at dette fungerer for meg meget bra og akustiske tiltak er gjort tro mot linjekilder (ingen demping i tak eller gulv)


    Lite spm vedrørende dette; i mitt lytterom har jeg ganske mye demping i taket, spesielt i første refleksjon - gjør det at linjekilde ikke egner seg til mitt rom?

    Har veldig lyst til å bygge noen, basert på din løsning, da den virker relativt enkel og elementene er billige. horn subben min spiller ikke noe særlig over 80-90hz, blir dette ett problem? Har ikke noe imot å bygge ett subtårn engang, men dette blir først om noen år - vil jo ha OK lyd i mellomtiden også :)
    Dempingen er ikke noe problem - heller tvert imot!
    Her snakker du jo mot deg selv, og det første du skriver er riktig, skal man ha en "uendelig" linje, skal både tak og gulv reflektere mest mulig. Altså minst mulig demping.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    . Min erfaring etter å hatt disse i drift snart 2år er at dette fungerer for meg meget bra og akustiske tiltak er gjort tro mot linjekilder (ingen demping i tak eller gulv)


    Lite spm vedrørende dette; i mitt lytterom har jeg ganske mye demping i taket, spesielt i første refleksjon - gjør det at linjekilde ikke egner seg til mitt rom?

    Har veldig lyst til å bygge noen, basert på din løsning, da den virker relativt enkel og elementene er billige. horn subben min spiller ikke noe særlig over 80-90hz, blir dette ett problem? Har ikke noe imot å bygge ett subtårn engang, men dette blir først om noen år - vil jo ha OK lyd i mellomtiden også :)
    Dempingen er ikke noe problem - heller tvert imot!
    Her snakker du jo mot deg selv, og det første du skriver er riktig, skal man ha en "uendelig" linje, skal både tak og gulv reflektere mest mulig. Altså minst mulig demping.
    Nei på ingen måte! Personlig ser jeg ingen logikk i "speilingen i gulv og tak" som NOEN bruker som markedsføring av line-array. (For øvrig mener jeg ikke å være sint eller sur - selv om teksten kanskje kan leses slik. Jeg er kun entusiastisk og energisk!:) ) Hvis du ser hvordan aktører til Proffmarkedet markedsfører line array (Meyer sound, som lager konsertanlegg mm) så fokuserer de på hvordan lydstrålingen blir som en rett bølgefront ut foran høyden an arrayen, men hvor relativt lite går "opp eller ned" så lenge man holder seg innenfor en hvis avstand i forhold til arrayens høyde. Dermed vil en godt konstruert array sende lite lyd mot tak og gulv. En array på feks 1,5 meter netto (bare elementene) vil da kunne fungere tilnærmet optimalt på avstander mellom kanskje 2 og 5 meter, eller der omkring.
    image.jpeg


    Demping i rommet er på generell basis et tiltak som ofte er fornuftig for å sikre en moderat etterklangstid. Man kan imidlertid gjerne si at med en god line array så er det viktigere å ha noe demping på vegger enn på tak og gulv.

    og for lvrig, den kontrollerte spredningen av lyden er bakgrunnen for at lydtrykket faller saktere når man beveger seg bort fra ht enn feks ved en punktkilde. For øvrig så reduseres denne effekten ved økte avstander, og når man er langt nok borte så vil arrayen har stråling mer likt en punktkilde.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dempingen er ikke noe problem - heller tvert imot!
    Her snakker du jo mot deg selv, og det første du skriver er riktig, skal man ha en "uendelig" linje, skal både tak og gulv reflektere mest mulig. Altså minst mulig demping.
    Nei på ingen måte! Personlig ser jeg ingen logikk i "speilingen i gulv og tak" som NOEN bruker som markedsføring av line-array. (For øvrig mener jeg ikke å være sint eller sur - selv om teksten kanskje kan leses slik. Jeg er kun entusiastisk og energisk!:) ) Hvis du ser hvordan aktører til Proffmarkedet markedsfører line array (Meyer sound, som lager konsertanlegg mm) så fokuserer de på hvordan lydstrålingen blir som en rett bølgefront ut foran høyden an arrayen, men hvor relativt lite går "opp eller ned" så lenge man holder seg innenfor en hvis avstand i forhold til arrayens høyde. Dermed vil en godt konstruert array sende lite lyd mot tak og gulv. En array på feks 1,5 meter netto (bare elementene) vil da kunne fungere tilnærmet optimalt på avstander mellom kanskje 2 og 5 meter, eller der omkring.
    Vis vedlegget 376654

    Demping i rommet er på generell basis et tiltak som ofte er fornuftig for å sikre en moderat etterklangstid. Man kan imidlertid gjerne si at med en god line array så er det viktigere å ha noe demping på vegger enn på tak og gulv.

    og for lvrig, den kontrollerte spredningen av lyden er bakgrunnen for at lydtrykket faller saktere når man beveger seg bort fra ht enn feks ved en punktkilde. For øvrig så reduseres denne effekten ved økte avstander, og når man er langt nok borte så vil arrayen har stråling mer likt en punktkilde.


    Du nevner Meyer, Kalle Klovn, jeg selv har lagt merke til at PA bransjen er veldig mye mer fokusert på hva høyttalerne leverer av musikk til lytteren/lytterne. Mens det kan virke som produsenter av hjemme høyttalere mer tenker sin konstrTar man en titt påuksjon i PR sammenheng, enten det er tykkelse på kabinettveggene eller annet som er uvesentlig i forhold til lyden.

    Så forleden på sidene til italienske FBT - noen kurver for høyttalernes spredningskarakteristikk jeg ikke kan huske å ha sett hos en hi-fi produsent av høyttalere...
    Vel, nå hører det med til historien at PA skal betjene ulike oppsett hver eneste dag, og således er mye mer avhengig av høyttalernes egenskaper, men allikevel...
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    En array på feks 1,5 meter netto (bare elementene) vil da kunne fungere tilnærmet optimalt på avstander mellom kanskje 2 og 5 meter, eller der omkring.
    Ved 2 meter vil en linjekilde på 1,5m være i nærfelt (oppføre seg som en linje kilde med fall på 3dB per dobling av distanse) ned til ca 600 Hz. Ved 5 meter ned til ca 1200 Hz. Kilde: Jim Griffins paper på line arrays, side 8, figur 5:

    http://www.audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf

    den kontrollerte spredningen av lyden er bakgrunnen for at lydtrykket faller saktere når man beveger seg bort fra ht enn feks ved en punktkilde. For øvrig så reduseres denne effekten ved økte avstander, og når man er langt nok borte så vil arrayen har stråling mer likt en punktkilde.
    Det er nettopp derfor det er en fordel å dra nytte av reflekterende gulv og tak for å virtuelt forlenge lengden på linjen. Det finnes lite dokumentasjon på hvor godt dette virker i praksis, men det finnes mange anekdoter, og er konsensus i bransjen. Den beste dokumentasjonen er kanskje å se på hvor god effekt speiling fra gulvet har på Don Keeles CBT arrays. Ironisk nok utelukker han denne effekten på rette arrayer når han gjør sammenligning. Jeg skulle gjerne sett en lignende simulering eller måling av en full høyde linjekilde med reflekterende gulv og tak. Jeg har lenge hatt planer om å gjøre eksperimenter på dette selv, men rehabilitering av hus og familieliv har dessverre tatt for mye fokus.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Gode presiseringer der Jeno. Ditt første punkt vises også grafisk på bildet jeg har lånt fra Meyer Sound - der ser du at lydtrykket ved økte avstander er mer intakt ved høyere frekvenser enn ved lavere frekvenser. Det samme observerer jeg med mine Adyton Imagic, dvs at ved lengre avstander så blir det litt mindre vekt i nedre mellomtone og øvre bass i forhold til de litt høyere frekvensene.

    når det gjelder speilingen så er jeg bla litt skeptisk til denne effekten både fordi arrayen normalt stråler lite lyd oppover og nedover og da de fleste vegg og tak konstruksjoner har forskjellige absorpsjonseffekter ved forskjellige frekvenser slik at det reflekterte lydbildet får en ufrivilling frekvenskorreksjon. Dette er dog noe jeg ikke har forsøkt å måle, så skepsisen kan gjerne bare sitte i mitt hode.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Gode presiseringer der Jeno. Ditt første punkt vises også grafisk på bildet jeg har lånt fra Meyer Sound - der ser du at lydtrykket ved økte avstander er mer intakt ved høyere frekvenser enn ved lavere frekvenser. Det samme observerer jeg med mine Adyton Imagic, dvs at ved lengre avstander så blir det litt mindre vekt i nedre mellomtone og øvre bass i forhold til de litt høyere frekvensene.

    når det gjelder speilingen så er jeg bla litt skeptisk til denne effekten både fordi arrayen normalt stråler lite lyd oppover og nedover og da de fleste vegg og tak konstruksjoner har forskjellige absorpsjonseffekter ved forskjellige frekvenser slik at det reflekterte lydbildet får en ufrivilling frekvenskorreksjon. Dette er dog noe jeg ikke har forsøkt å måle, så skepsisen kan gjerne bare sitte i mitt hode.
    Det med en uendelig linjekilde er et teoretisk ideal (det er det liten vits i å diskutere), om dette teoretisk ideal er interesant å prøve å oppnå er en annen ting. Har man en 1,5 m. lang linje, så prøver man ikke å oppnå det. Har man linjekilder til proffbruk prøver man heller ikke å oppnå det (de prukes jo ofte henngede, med lang avstand til vegger/tak etc. og har full fokus på spredning og direktelyd.

    Men jeg mener nå at om man bygger en full høyde (ca. 240 cm) linjekilde så ville det være totalt feil å gå mot gjeldene teoretisk ideal og dempe tak og gulv fordi man har en mavefølelse av at det teoretiske ideal ikke er riktig. Da ville jeg ihvertfall prøvd begge deler før jeg tok en avgjørelse.

    Ps. Det du /dere sier om at nærfelt har med frekvens å gjøre er jo hele grunnen til at man ønsker en så lang linjekilde som mulig (altså speiling). Da vil man jo trekke 3 desibel fallet lenger ned i frekvenser. Og du vil slippe (eller minimere) droppet i nedre mellomtone/øvre bass når du beveger deg bakover. (igjen teori, og du har selvfølgelig rett i dette med effektiviteten av speilingene, men å dempe vil jo helt klart speile minst mulig).

    Nå er jo linjekilder designet for mye forskjellig bruk. De proffe systemene du henviser til er designet på en helt annen måte en din Imagic, som jo er laget for at man skal finne sin plass å lytte, og der skal du bli sittende.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Gode presiseringer der Jeno. Ditt første punkt vises også grafisk på bildet jeg har lånt fra Meyer Sound - der ser du at lydtrykket ved økte avstander er mer intakt ved høyere frekvenser enn ved lavere frekvenser. Det samme observerer jeg med mine Adyton Imagic, dvs at ved lengre avstander så blir det litt mindre vekt i nedre mellomtone og øvre bass i forhold til de litt høyere frekvensene.

    når det gjelder speilingen så er jeg bla litt skeptisk til denne effekten både fordi arrayen normalt stråler lite lyd oppover og nedover og da de fleste vegg og tak konstruksjoner har forskjellige absorpsjonseffekter ved forskjellige frekvenser slik at det reflekterte lydbildet får en ufrivilling frekvenskorreksjon. Dette er dog noe jeg ikke har forsøkt å måle, så skepsisen kan gjerne bare sitte i mitt hode.
    Det med en uendelig linjekilde er et teoretisk ideal (det er det liten vits i å diskutere), om dette teoretisk ideal er interesant å prøve å oppnå er en annen ting. Har man en 1,5 m. lang linje, så prøver man ikke å oppnå det. Har man linjekilder til proffbruk prøver man heller ikke å oppnå det (de prukes jo ofte henngede, med lang avstand til vegger/tak etc. og har full fokus på spredning og direktelyd.

    Men jeg mener nå at om man bygger en full høyde (ca. 240 cm) linjekilde så ville det være totalt feil å gå mot gjeldene teoretisk ideal og dempe tak og gulv fordi man har en mavefølelse av at det teoretiske ideal ikke er riktig. Da ville jeg ihvertfall prøvd begge deler før jeg tok en avgjørelse.

    Ps. Det du /dere sier om at nærfelt har med frekvens å gjøre er jo hele grunnen til at man ønsker en så lang linjekilde som mulig (altså speiling). Da vil man jo trekke 3 desibel fallet lenger ned i frekvenser. Og du vil slippe (eller minimere) droppet i nedre mellomtone/øvre bass når du beveger deg bakover. (igjen teori, og du har selvfølgelig rett i dette med effektiviteten av speilingene, men å dempe vil jo helt klart speile minst mulig).

    Nå er jo linjekilder designet for mye forskjellig bruk. De proffe systemene du henviser til er designet på en helt annen måte en din Imagic, som jo er laget for at man skal finne sin plass å lytte, og der skal du bli sittende.
    jeg tror vi er langt på vei enige. Når det gjelder demping av tak så var det en respons til en aktuell problemstilling. I de fleste hjem vil man ikke klare å strekke line arrayen helt til taket slik at man dermed stort sett får et vesenlig brudd i linjen. Tanken med demping er dermed da ikke fullt så dum siden man også normalt ønsker noe akustisk behandling av et lytterom. Som nevnt tidligere bør demping av sidevegger være mer optimalt, samtidig som det kanskje ikke alltid er praktisk å gjennomføre. Demping av tak kan ofte gjennomføres med mindre visuell inngripen.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Gode presiseringer der Jeno. Ditt første punkt vises også grafisk på bildet jeg har lånt fra Meyer Sound - der ser du at lydtrykket ved økte avstander er mer intakt ved høyere frekvenser enn ved lavere frekvenser. Det samme observerer jeg med mine Adyton Imagic, dvs at ved lengre avstander så blir det litt mindre vekt i nedre mellomtone og øvre bass i forhold til de litt høyere frekvensene.

    når det gjelder speilingen så er jeg bla litt skeptisk til denne effekten både fordi arrayen normalt stråler lite lyd oppover og nedover og da de fleste vegg og tak konstruksjoner har forskjellige absorpsjonseffekter ved forskjellige frekvenser slik at det reflekterte lydbildet får en ufrivilling frekvenskorreksjon. Dette er dog noe jeg ikke har forsøkt å måle, så skepsisen kan gjerne bare sitte i mitt hode.
    Det med en uendelig linjekilde er et teoretisk ideal (det er det liten vits i å diskutere), om dette teoretisk ideal er interesant å prøve å oppnå er en annen ting. Har man en 1,5 m. lang linje, så prøver man ikke å oppnå det. Har man linjekilder til proffbruk prøver man heller ikke å oppnå det (de prukes jo ofte henngede, med lang avstand til vegger/tak etc. og har full fokus på spredning og direktelyd.

    Men jeg mener nå at om man bygger en full høyde (ca. 240 cm) linjekilde så ville det være totalt feil å gå mot gjeldene teoretisk ideal og dempe tak og gulv fordi man har en mavefølelse av at det teoretiske ideal ikke er riktig. Da ville jeg ihvertfall prøvd begge deler før jeg tok en avgjørelse.

    Ps. Det du /dere sier om at nærfelt har med frekvens å gjøre er jo hele grunnen til at man ønsker en så lang linjekilde som mulig (altså speiling). Da vil man jo trekke 3 desibel fallet lenger ned i frekvenser. Og du vil slippe (eller minimere) droppet i nedre mellomtone/øvre bass når du beveger deg bakover. (igjen teori, og du har selvfølgelig rett i dette med effektiviteten av speilingene, men å dempe vil jo helt klart speile minst mulig).

    Nå er jo linjekilder designet for mye forskjellig bruk. De proffe systemene du henviser til er designet på en helt annen måte en din Imagic, som jo er laget for at man skal finne sin plass å lytte, og der skal du bli sittende.
    jeg tror vi er langt på vei enige. Når det gjelder demping av tak så var det en respons til en aktuell problemstilling. I de fleste hjem vil man ikke klare å strekke line arrayen helt til taket slik at man dermed stort sett får et vesenlig brudd i linjen. Tanken med demping er dermed da ikke fullt så dum siden man også normalt ønsker noe akustisk behandling av et lytterom. Som nevnt tidligere bør demping av sidevegger være mer optimalt, samtidig som det kanskje ikke alltid er praktisk å gjennomføre. Demping av tak kan ofte gjennomføres med mindre visuell inngripen.
    Nei vi er nok ikke veldig uenige, og som du sier har man en kort linje (som de fleste vel er) så er jeg ikke uenig med deg i at demping av tak ihvertfall ikke har noen negativ effekt.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Noen kjappe spørsmål: Jeg tenkte å bygge en Line Array mellomtone som skal spille i området ca 80-800. Tenkte å gå for https://www.parts-express.com/tymphany-tc9fd18-08-3-1-2-full-range-paper-cone-woofer--264-1062 som noen andre i tråden har brukt med god resultat. Jeg skal imidlertid felle inn kassen i en baffelvegg og har ikke mulighet for å bygge så dyp kasse som jeg skulle ønske. Har det noen betydning om det manglende volumet tas igjen i økt bredde? Anbefalt volum er 44-55L med 22 elementer og dette er en liten utfordring når innvendig dybde kun blir 9,5 cm.. Uansett tenker jeg at kasseutformingen ikke er så vesentlig dersom jeg får korrekt volum, lukket kasse og kassen uansett blir felt inn i veggen?
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.649
    Antall liker
    3.282
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Noen kjappe spørsmål: Jeg tenkte å bygge en Line Array mellomtone som skal spille i området ca 80-800. Tenkte å gå for https://www.parts-express.com/tymphany-tc9fd18-08-3-1-2-full-range-paper-cone-woofer--264-1062 som noen andre i tråden har brukt med god resultat. Jeg skal imidlertid felle inn kassen i en baffelvegg og har ikke mulighet for å bygge så dyp kasse som jeg skulle ønske. Har det noen betydning om det manglende volumet tas igjen i økt bredde? Anbefalt volum er 44-55L med 22 elementer og dette er en liten utfordring når innvendig dybde kun blir 9,5 cm.. Uansett tenker jeg at kasseutformingen ikke er så vesentlig dersom jeg får korrekt volum, lukket kasse og kassen uansett blir felt inn i veggen?
    Dette bør gå helt fint. Pensonlig ville jeg anbefalt å dele litt høyere i bunnen, feks ved 100-150hz, samt at du gjerne kan la de jobbe enda lengre oppover i frekvens. Basert på waterfall diagram for disse elementene så begynner uryddlighetene ved vesentlig høyere frekvenser
    .
    image.jpeg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Flott. Da blir det vel noen slike kasser:

    Skjermbilde 2016-04-24 kl. 22.19.20.jpg


    Skjermbilde 2016-04-24 kl. 22.23.43.png


    22 3,5" og et RB 75 bånd. Skjærer ut nytt hull til kassen i baffelveggen og legger på plass denne løsningen slik at eksisterende kasser til RB75 kan "resirkuleres". Aktiv deling og DSP så jeg kan teste ut litt forskjellige konfigurasjoner i ettertid.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Får man lov til å bestille dette båndet fra parts igjen? Trodde de hadde satt en stopper for dette pga det var så mange bånd som hadde blitt ødelagt ved frakt.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bestilte mine via Jetcarrier for 2-3 år siden. Alle mine 3 bånd kom uskadet frem, men jeg har hørt flere historier om transportskader.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Jeg mener at parts har stengt for sending via jetcarrier også nemlig. Om muligheten er der igjen så si gjerne ifra, ettersom jeg er interessert i disse båndene selv.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Får man lov til å bestille dette båndet fra parts igjen? Trodde de hadde satt en stopper for dette pga det var så mange bånd som hadde blitt ødelagt ved frakt.
    Via jetcarrier er det vel muligheter.
    Som sagt i svaret over fikk jeg ikke lov å bestille til jetcarrier når jeg hørte med dem sist. Dette var pga alle feilene det hadde vært med båndene. Det kan godt være dette har endret seg igjen. Er en stund siden sist jeg hørte med dem.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Trodde det gikk via Jetcarrier siden da sender PartsExpress til en amerikansk adresse bare. Men jeg vet ikke, har tidligere vurdert disse båndene selv også. Men satser på flere små :)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Jeg kjøpte to RD75 fra norsk forhandler. Hentet dem selv i Oslo. De var godt pakket og så fine ut, men begge disse hadde feil. En ganske vanlig feil ettersom jeg har lest andre steder. Feilen er ofte en slags "skurring" ved noen frekvenser mellom 300Hz og 1000Hz. På det ene var det så ille at det ikke var brukbart. På det andre var det ikke så ille, men nok til at jeg etter å ha vist til målinger fikk to nye bånd på garanti.
    Den norske forhandleren hadde såpass mye trøbbel med dette at han valgte å slutte å selge RD75. (Intrepid).
    Det kan virke som at disse båndene ikke tåler mye før denne feilen oppstår dessverre. Synd, for de låter meget tøft.

    Armand
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Så vidt jeg vet er ikke BG å få kjøpt noe sted lenger, siden de ble kjøpt av Christie i deres ønske om å tilby kinohøyttalere.
     

    Mindnight

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    3
    Er ikke så sikker på at det nødvendigvis var JetCarrier og frakt som var hovedproblemet mhp. RD75, men kanskje vel så mye BG's egen kvalitetskontroll. Forvillet meg inn på noen amerikanske nettsider da jeg drev research på mine egne problembånd, og der var akkurat samme fenomen med klirr i mellomtoneområdet beskrevet, selv om de var handlet lokalt. Mistenker at de ikke klarte å holde toleransene på det lange båndet, har ikke hørt om samme hyppighet av problemer med de kortere utgavene.
    Prøvde meg forøvrig med en (høflig!) mail direkte til BG for å sjekke muligheten til å kjøpe et erstatningsbånd i Europa, men burde visst ikke nevnt at jeg hadde handlet hos Parts Express. Fikk en direkte stygg mail tilbake, det å kjøpe hos PE tidligere hadde tydeligvis diskvalifisert meg som kunde. Merkelig firma...
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    . Min erfaring etter å hatt disse i drift snart 2år er at dette fungerer for meg meget bra og akustiske tiltak er gjort tro mot linjekilder (ingen demping i tak eller gulv)
    Lite spm vedrørende dette; i mitt lytterom har jeg ganske mye demping i taket, spesielt i første refleksjon - gjør det at linjekilde ikke egner seg til mitt rom?

    Har veldig lyst til å bygge noen, basert på din løsning, da den virker relativt enkel og elementene er billige. horn subben min spiller ikke noe særlig over 80-90hz, blir dette ett problem? Har ikke noe imot å bygge ett subtårn engang, men dette blir først om noen år - vil jo ha OK lyd i mellomtiden også :)
    Hei Antonsen :) Har vært borte fra HFS en periode og ikke fått med meg dette før nå.

    Min erfaring begrenser seg til mitt oppsett (Har også besøkt KK og opplevd hans rom men der er rombetingelsene ganske annerledes enn hos meg)
    Som ht-bygger er også mine arrays mitt første selvbygg så jeg fulgte KISS hele veien mtp å holde ting så ukomplisert som mulig. LA har noe informasjon på nett, ikke mange andre tilsvarende prosjekt og mange som ikke har opplevd dem men mener mye ;) Så det å Google seg til en konklusjon tror jeg man kan drite i ;)

    Mitt rom er "håpløst" i den forstand at alle vegger, gulv og tak er betong. Vegger er foret ut og isolert med 50mm isolasjon og 1lag med gips, gulv har 6mm Depron og 14mm parkett. Tak er svartmalt betong. Med den rammen burde LA kunne fungere ganske bra mente jeg og bygget derfor disse. Brukte fram til da to par B&W budsjettHT som begge opplevdes som noe skrikete/masete i øvre register (manglende akustiske tiltak)

    Mine LA er ca 200cm høye og har en aktiv membranhøyde = 170cm (20stk med cc=85mm)
    Det oppleves ingen forstyrrende 1.refleksjon fra gulv/tak da det tidsmessig ikke er noen "hull" i lyden som treffer ørene. Jeg regnet på det for en stund siden og forskjellen i tidsfaktor mellom nærmeste fysiske membran og ytterste 1.refleksjonspunkt var under 6ms.
    Min opplevelse av LA er at "It Works" :)

    Men tilbake til spørsmålene dine, demping av tak spiller mindre rolle så lenge man er i nærfeltet tror jeg.
    Hornsub og deling ved 80-90hz? Svaret på akkurat det tror jeg avhenger mer på hvor hardt man ønsker å kjøre LA i SPL. Jo mindre en bruker dem til de lavere frekvensene jo mer har de å gå på i topp. Jeg liker godt å dra på litt volum men er ikke noen ekstremrytter i så måte.

    Jeg lever herlig med mine, opplevelsen av luftig og uanstrengt lyd (også ved pådrag) er ting jeg setter pris på når stolen inntas. Musikksmaken er veldig varierende og systemet fungerer til det meste :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    . Min erfaring etter å hatt disse i drift snart 2år er at dette fungerer for meg meget bra og akustiske tiltak er gjort tro mot linjekilder (ingen demping i tak eller gulv)
    Lite spm vedrørende dette; i mitt lytterom har jeg ganske mye demping i taket, spesielt i første refleksjon - gjør det at linjekilde ikke egner seg til mitt rom?

    Har veldig lyst til å bygge noen, basert på din løsning, da den virker relativt enkel og elementene er billige. horn subben min spiller ikke noe særlig over 80-90hz, blir dette ett problem? Har ikke noe imot å bygge ett subtårn engang, men dette blir først om noen år - vil jo ha OK lyd i mellomtiden også :)
    Hei Antonsen :) Har vært borte fra HFS en periode og ikke fått med meg dette før nå.

    Min erfaring begrenser seg til mitt oppsett (Har også besøkt KK og opplevd hans rom men der er rombetingelsene ganske annerledes enn hos meg)
    Som ht-bygger er også mine arrays mitt første selvbygg så jeg fulgte KISS hele veien mtp å holde ting så ukomplisert som mulig. LA har noe informasjon på nett, ikke mange andre tilsvarende prosjekt og mange som ikke har opplevd dem men mener mye ;) Så det å Google seg til en konklusjon tror jeg man kan drite i ;)

    Mitt rom er "håpløst" i den forstand at alle vegger, gulv og tak er betong. Vegger er foret ut og isolert med 50mm isolasjon og 1lag med gips, gulv har 6mm Depron og 14mm parkett. Tak er svartmalt betong. Med den rammen burde LA kunne fungere ganske bra mente jeg og bygget derfor disse. Brukte fram til da to par B&W budsjettHT som begge opplevdes som noe skrikete/masete i øvre register (manglende akustiske tiltak)

    Mine LA er ca 200cm høye og har en aktiv membranhøyde = 170cm (20stk med cc=85mm)
    Det oppleves ingen forstyrrende 1.refleksjon fra gulv/tak da det tidsmessig ikke er noen "hull" i lyden som treffer ørene. Jeg regnet på det for en stund siden og forskjellen i tidsfaktor mellom nærmeste fysiske membran og ytterste 1.refleksjonspunkt var under 6ms.
    Min opplevelse av LA er at "It Works" :)

    Men tilbake til spørsmålene dine, demping av tak spiller mindre rolle så lenge man er i nærfeltet tror jeg.
    Hornsub og deling ved 80-90hz? Svaret på akkurat det tror jeg avhenger mer på hvor hardt man ønsker å kjøre LA i SPL. Jo mindre en bruker dem til de lavere frekvensene jo mer har de å gå på i topp. Jeg liker godt å dra på litt volum men er ikke noen ekstremrytter i så måte.

    Jeg lever herlig med mine, opplevelsen av luftig og uanstrengt lyd (også ved pådrag) er ting jeg setter pris på når stolen inntas. Musikksmaken er veldig varierende og systemet fungerer til det meste :)


    Vi har jo ikke fått det til å klaffe med en "lyttings" så langt, Halair, skal vi prøve igjen?
    Jeg er trolig på vei ned fra et møte i Drammen, et lite kvarter onsdag ettermiddag, kunne det passe?

    En annen ting (jeg har glemt spørre deg om); hvorfor benyttet du 20 og ikke 24 elementer?
    Jeg spør, med utgangspunkt i at 24 høres ut til å være lettere koblingsmessig mht. "riktig" Ohm.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Onsdag kan fungere det, du har nr mitt enda? Bare hyggelig med besøk, gjerne kritisk også ;)
    Det ble 20 pga takhøyde, jeg har lyskasser på omkrets av rommet som begrenser maks antall ht til 20.
    Hadde jeg hatt full takhøyde hadde det nok blitt 25 :rolleyes:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Onsdag kan fungere det, du har nr mitt enda? Bare hyggelig med besøk, gjerne kritisk også ;)
    Det ble 20 pga takhøyde, jeg har lyskasser på omkrets av rommet som begrenser maks antall ht til 20.
    Hadde jeg hatt full takhøyde hadde det nok blitt 25 :rolleyes:

    Yepp, har nummeret ditt, ringer deg etter møtet er slutt.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    MB - Takk for besøket, trivelig kvarter :)

    Ref. det vi snakket om eventuell introduksjon av diskant for å unngå EQ der så en et homogen linje et moment, det andre er at en point source diskant vil snevre inn lyttepunkt betraktelig pga to ting, 1, point source og 2, SPL-fall (-6dB) ifht avstand vs linjens -3dB.

    Det går jo selvfølgelig an å lage en parallell linjekilde som tar diskantområdet, men vet ikke om jeg orker å kable/lodde så mange elementer ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    MB - Takk for besøket, trivelig kvarter :)

    Ref. det vi snakket om eventuell introduksjon av diskant for å unngå EQ der så en et homogen linje et moment, det andre er at en point source diskant vil snevre inn lyttepunkt betraktelig pga to ting, 1, point source og 2, SPL-fall (-6dB) ifht avstand vs linjens -3dB.

    Det går jo selvfølgelig an å lage en parallell linjekilde som tar diskantområdet, men vet ikke om jeg orker å kable/lodde så mange elementer ;)


    Meg som skal si takk - kvarteret ble visst lenger enn som så :)

    Jeg kan ikke godt nok teknisk om det du sier. Min største overraskelse ble at jeg var forberedt på at man ved linjekilde nødvendigvis måtte høre en eller annen form for "feil" - feil fordi noe er direkte og noe ankommer øret som en refleksjon. Som jeg sa til deg; klarer ikke høre noen sånne feil, uansett hvor man befinner seg foran høyttalerne føler man å høre de elementene man bokstavelig talt ser som nærmest - og ingen andre! I bilen, på vei hjem, tenkte jeg over nettopp dette. Tenkte; hvorfor da 2 x 20 elementer når man bestemt mener å høre et par tre fire av dem... Well, jeg besvarte meg selv med at mange elementer byr på mindre forvrengning per element - som (trolig) største fordel ved dette høyttaler prinsipp.

    Uansett; få lånt deg hjem en bedre forforsterker! Så vil du med sikkerhet oppleve ytterligere oppløsning og luft i toppen, og en kvart oktav i bunnen. Men, det er du jo klar over.

    Jeg reiser til London på søndag, forresten, fra Torp. Kunne jo ta med meg min forforsterker/DAC opp om du vil låne den, den uka jeg er borte.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg reiser til London på søndag, forresten, fra Torp. Kunne jo ta med meg min forforsterker/DAC opp om du vil låne den, den uka jeg er borte.
    Det hadde vært fenomenalt :cool:
    Ikke sikkert jeg er hjemme før godt utpå søndagen men kan eventuelt alliere meg med en av naboene?

    En homogen linje vil pga sin utstrekning kun falle av med -3dB/m, dette er en del av grunnen til at lyden er påfallende homogen når en beveger seg opp/nedover og ellers i rommet. 20 elementer som formidler samme signal, med samme betingelser vil gi et fint "gjennomsnitt" av hva et element kan levere for seg selv. Hvert individuelle elements "feil" vil bli filtrert vekk pga avvikende bevegelse vil oppføre seg som point source og falle av med -6dB konta linjens, tiltenkte bevegelse er felles og kun faller av -3dB. Samtidig vil de felles elementene gi en økt effektivitet.

    Vifa TC9 har alene 83dB/1W v/8ohm mens 20stk i linje vil i teorien ha omkring 95dB + impedansforskjell.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg reiser til London på søndag, forresten, fra Torp. Kunne jo ta med meg min forforsterker/DAC opp om du vil låne den, den uka jeg er borte.
    Det hadde vært fenomenalt :cool:
    Ikke sikkert jeg er hjemme før godt utpå søndagen men kan eventuelt alliere meg med en av naboene?

    En homogen linje vil pga sin utstrekning kun falle av med -3dB/m, dette er en del av grunnen til at lyden er påfallende homogen når en beveger seg opp/nedover og ellers i rommet. 20 elementer som formidler samme signal, med samme betingelser vil gi et fint "gjennomsnitt" av hva et element kan levere for seg selv. Hvert individuelle elements "feil" vil bli filtrert vekk pga avvikende bevegelse vil oppføre seg som point source og falle av med -6dB konta linjens, tiltenkte bevegelse er felles og kun faller av -3dB. Samtidig vil de felles elementene gi en økt effektivitet.

    Vifa TC9 har alene 83dB/1W v/8ohm mens 20stk i linje vil i teorien ha omkring 95dB + impedansforskjell.


    Tar den med, legger den et sted utenfor døra di og sender SMS hvor hvor den ligger. Benchmark pre/DAC er liten og nett å gjemme :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.459
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    jeg kjører jo med 24 stk pr side.
    har nå lånt meg en amp med DSP så jeg får kjørt med EQ og romkorigering.
    pokker å godt det låter nå, deler de bratt av ved 120Hz.
    elementene er nesten ikke i bevegelse ved 100db.
    venter nå på Mundorf diskanter.
    Da blir det egene amper for alt.
    Har troa må att dette kommer til å bli meget bra:)

    Steinar
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei.
    jeg kjører jo med 24 stk pr side.
    har nå lånt meg en amp med DSP så jeg får kjørt med EQ og romkorigering.
    pokker å godt det låter nå, deler de bratt av ved 120Hz.
    elementene er nesten ikke i bevegelse ved 100db.
    venter nå på Mundorf diskanter.
    Da blir det egene amper for alt.
    Har troa må att dette kommer til å bli meget bra:)

    Steinar


    Si gjerne fra når de står der med diskantene innmontert :)

    Ascoltaene; solgt?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.459
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kommer en å henter de Juni/Juli.
    Diskantene blir stående for seg selv i egen liten kasse.
    Skal si ifra;)

    Steinar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn