Den store kabel misnøye tråden, for oss som må kødde til andres tråder med jamring..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder forsterkerkonstruksjon generelt så synes jeg det er vanskelig å forklare hvorfor Gryphon gjør det på den måten de gjør med ingen feedbacksløyfer eller filter i signalveien. Tipper de taper mer kunder på at THD spesifikasjoner er høye enn de tjener på ubegrenset båndbredde.
    men forsterkerne bruker jo feedbacksløyfer, det er vel derfor de ikke liker høykapasitans-kabler...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Når det gjelder forsterkerkonstruksjon generelt så synes jeg det er vanskelig å forklare hvorfor Gryphon gjør det på den måten de gjør med ingen feedbacksløyfer eller filter i signalveien. Tipper de taper mer kunder på at THD spesifikasjoner er høye enn de tjener på ubegrenset båndbredde.
    men forsterkerne bruker jo feedbacksløyfer, det er vel derfor de ikke liker høykapasitans-kabler...
    De bruker "zero feedback circuit design", så blir det kanskje mer presist å kalle det ingen global feedback.

    Jeg trodde det var båndbredden som gjorde at forsterkeren og kapasitive kabler i verste fall kunne komme ut av fase med hverandre ved høye frekvenser og gå i selvsving?
    Jeg trodde også at lavpassfilter på utgangen er en konsekvens av at globale feedbacksløyfer går i selvsving ved en lavere frekvens enn forsterkere uten globale feedback sløyfer?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    De bruker zero *global* circuit design. Det er mulig noen produsenter utelater *global* i markedsføringen. (Kan telle på en hånd antall produsenter uten (loop)feedback overhode.) Det ikke det mest trivielle å lage lage en forsterker helt uten sløyfeloop. At gryphon er bredbåndet er kanskje en faktor i at den er mer ømfintlig for kapasitans i kabler enn ønskelig, selv om den ikke har global feedback. I tillegg betyr no global feedback kun det, det sier ikke noe om mengden lokal feedback, antall feedbacksløyfer etc.
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Ser det skrives om akustiske tiltak for å få best mulig lyd. Men hva med om man har et live-band i stua som spiller uten akustiske tiltak og deretter setter på musikken deres fra et stereoanlegg og har behandlet stua etter alle kunstens regler; hvilken av de er da mest korrekt?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ser det skrives om akustiske tiltak for å få best mulig lyd. Men hva med om man har et live-band i stua som spiller uten akustiske tiltak og deretter setter på musikken deres fra et stereoanlegg og har behandlet stua etter alle kunstens regler; hvilken av de er da mest korrekt?
    Begynner ikke dette å bli noe vel teoretisk? For ikke å si at sannsynligheten synes noe fjern?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Ser det skrives om akustiske tiltak for å få best mulig lyd. Men hva med om man har et live-band i stua som spiller uten akustiske tiltak og deretter setter på musikken deres fra et stereoanlegg og har behandlet stua etter alle kunstens regler; hvilken av de er da mest korrekt?
    Her kommer psykoakkustikken inn i bildet. Vår hørsel er tilpasset våre omgivelser, slik at vi evner (innen visse grenser) å skille ut tidlige reflekser og romklang. Det er gjort mange studier på hvordan vi oppfatter dette. F.eks. er vi svært tolerente for 1. refleksjoner fra gulvet -- naturligvis siden vi går på bakken...

    Men enhver live musiker i stua vil si at det er klar forskjell i akustikken i rommet i forhold til konsertarenaer og studio. Ikke nødvendigvis til det bedre. Et godt opptak med riktig klangkarakter kan bli bedre på opptak enn live i stua nettopp på grunn av akustikken. Jeg har gjort liveopptak i stuer. Det er på ingen måte en optimal arena, hverken for livefremføring eller opptak fordi rommet farger lyden veldig.

    Kan jo som en sidenote nevne at jeg var innom en kar for å hjelpe med kalibering og akustikken i stua. Han hadde dyrt anlegg (>100k), og stua var type postmoderne med to gulv-tak glassvegger og to (rå)betong. Rådet han hadde fått fra butikk om hvordan fikse lyden var å kjøpe dyrere høyttalerkabler for det ville åpne lydbildet. Svaret var jo at akustikken var helt over styr og dermed vil det jo aldri hjelpe med kabler, uansett hvor mye det måtte bety for lydbildet. (Enden på visa for ham var at han innredet et dedikert lytterom en annen plass i leiligheten. Problem solved.)

    Det er her linken til kabler kommer inn, fordi bidragene som kabler måtte påføre anlegget, er så veldig mye mindre enn hva akustikken gjør med rommet. Både objektivt og subjektivt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    4.459
    Torget vurderinger
    1
    Ser det skrives om akustiske tiltak for å få best mulig lyd. Men hva med om man har et live-band i stua som spiller uten akustiske tiltak og deretter setter på musikken deres fra et stereoanlegg og har behandlet stua etter alle kunstens regler; hvilken av de er da mest korrekt?
    Begynner ikke dette å bli noe vel teoretisk? For ikke å si at sannsynligheten synes noe fjern?
    Det er slett ikke teoretisk, men det er nok hypotetisk, dvs for de fleste av oss så er det ikke en aktuell problemstilling. Men det er også en veldig god illustrasjon på en klassisk forvirring (kanskje egentlig et paradoks?) som mange av oss «sliter» med.

    Hvilken akustisk informasjon/illusjon ligger i opptaket og hva er de akustiske premissene for en «korrekt» reproduksjon?

    Et litt «ekstremt» tilfelle av eksemplet: Dersom jeg f.eks. skulle gjøre et kunsthodeopptak av et band i stua mi, så er det rimelig klart at den «korrekte» reproduksjonen skjer med passende hodetelefoner og uten bruk av cross feed. Over husalteret vil det bli dobbelt opp med akustisk informasjon (både i opptaket og i reproduksjonen) og dobbelt opp med HRTF (både kunsthodet i opptaket og meg selv i lyttesituasjonen). Det skal ikke mye fantasi til for å forvente at en slik reproduksjon over husalteret kan resultere i en ugjennomtrengelig lydgrøt.

    Dilemmaet er at for de aller fleste opptak så er det lite og ingen informasjon om «premissene for «korrekt» reproduksjon», og det er tildels stor variasjon fra opptak til opptak. Noen opptak er «tørre» mens andre opptak er mer livlige mht akustisk informasjon.

    Utover «korrekt» reproduksjon kommer selvfølgelig smak og behag. Noen vil helst ha et stort, diffus og omsluttende lydpanorma, andre vil helst ha mikrometer hi-fi-pin-point lokalisering av lydbildet. (+/- alt det andre ift lyttenivå, dynamikk, «klang», lytteposisjon, tonalitet, transienter etc).

    Men uavhengig av dette er det en gjennomgående god ide å ha en rimelig flat og jevn/uniform energirespons i rommet/lytteposisjon, og det er en god ide å ha kontroll «førsterefleksjon».

    mvh
    KJ
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Bra innlegg fra Midas og KJ her!

    Prøv å sett et trommesett inn i stua og la noen klaske løs på dette i vanlig konsert lydnivå.
    De fleste ville nok gått ut av rommet etter kort tid :)
    Sitter man derimot med en kassegitar og en sart damestemme, kan det fungere helt OK.

    Problemet blir da når 2 høyttalere skal gjenskape denne begivenheten med damen midt foran deg.
    Får du med alle unotene rommet lager en gang til, blir det hele mye mer diffust og grøtete.
    Får du kontroll på akustikken, klarer høyttalerne helt på egenhånd å gjengi det som ble tatt opp, inkludert rommet.

    Det er veldig mange som får seg en aha-opplevelse når de får satt seg ned i sweetspot i et godt behandlet rom med høyttalere som kan gjengi alle frekvenser likt.

    Jeg mener det blir veldig feil å sammenligne akustikken i stua med akustikken i et konsertlokale såfremt man ikke har gode 200 kvm og høyt under taket, slik at refleksjoner ikke er noe problem.

    Mange tror at demping lager et lite tett rom, men det er motsatt. Ved god demping utvider man rommet man hører og illusjonen av et symfoniorkester begynner å ligne det å sitte i en mindre konsertsal på første rad.

    Få kontroll på frekvensresponsen og refleksjonene før man begynner å legge ned masse penger i kabler som gjør en ørliten forskjell.
    Skal man bruke 1 million på å lage et superanlegg, ville jeg startet med 500.000,- til å bygge på huset og resten på utstyr som kan gjenskape musikken.
    Hmmmm.... Har jo egentlig gjort akkurat det, men ikke brukt 500.000,- på anlegget :)
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Jeg mente ikke så veldig mye med innlegget annet enn å få fram poenget at korrekt lyd kan være så mangt. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    De bruker zero *global* circuit design. Det er mulig noen produsenter utelater *global* i markedsføringen. (Kan telle på en hånd antall produsenter uten (loop)feedback overhode.) Det ikke det mest trivielle å lage lage en forsterker helt uten sløyfeloop. At gryphon er bredbåndet er kanskje en faktor i at den er mer ømfintlig for kapasitans i kabler enn ønskelig, selv om den ikke har global feedback. I tillegg betyr no global feedback kun det, det sier ikke noe om mengden lokal feedback, antall feedbacksløyfer etc.
    Ikke at det er så farlig eller gjør noen forskjell, men zero feedback circiut design betyr vel nødvendigvis det samme som global feedback? Ser Gryphon bruker disse litt om hverandre på nettsiden.

    Lokal feedback er veldig lite diskutert som noe negativt i Audio, bare som noe viktig og nødvendig.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg mente ikke så veldig mye med innlegget annet enn å få fram poenget at korrekt lyd kan være så mangt. :)
    Nej det kan det ikke.
    Jo bedre selve anlægget er, plus hvor lidt den først ankommende lyd/den direkte lyd er blevet påvirket af rummet og selve højtalerens fysiske fremtoning, jo tætterer vil man være på det oprindelige kilde-signal.

    Afleverer anlægget et forkert signal i en perfekt akustik så for man en fejlagtig gengengivelse i en tør akustik.
    Har man et anlæg som aflevere et perfekt signal i en ikke helt perfekt akustik , så er grundlyden korrekt, instrumenterne lyder rigtigt.
    Den lyd bliver så blandet med det aktuelle rums klang , det vil typisk give et knapt så præcist lydbillede og et mere livligt af slagsen , men en tromme eller piano eller violin lyder stadigvæk rigtigt, fordi grundklangen er i orden.

    Det optimale opnås naturligvis ved både både at optimerer anlæg og akustik til stereogengivelse, og det har intet med live gengivelse at gøre, det er faktisk det stik modsatte.
    Akustisk er der tale om at anlægget skal tilnærme sig lytning med "hovedtelefon" . Lyden så direkte ind i ørerne som muligt. Det er det som skal tilstræbes.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her kommer psykoakkustikken inn i bildet. Vår hørsel er tilpasset våre omgivelser, slik at vi evner (innen visse grenser) å skille ut tidlige reflekser og romklang. Det er gjort mange studier på hvordan vi oppfatter dette. F.eks. er vi svært tolerente for 1. refleksjoner fra gulvet -- naturligvis siden vi går på bakken...
    Jeg regner med at du mener at romklang i opptaksrommet reproduseres og blandes med de akustiske forhold i lytterommet under avspilling av musikk.
    Men, mitt spørsmål er knyttet til om man kan måle romklang (og stereoperspektiv, ol.) og fastsette størrelsen og betydningen av sådanne parametre, rent objektivt - altså uten å blande inn lytteren og psykoakustisk persepsjon?
    Har vært mye diskusjon rundt dette her inne og det hadde vært interessant å høre ditt syn.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    De bruker zero *global* circuit design. Det er mulig noen produsenter utelater *global* i markedsføringen. (Kan telle på en hånd antall produsenter uten (loop)feedback overhode.) Det ikke det mest trivielle å lage lage en forsterker helt uten sløyfeloop. At gryphon er bredbåndet er kanskje en faktor i at den er mer ømfintlig for kapasitans i kabler enn ønskelig, selv om den ikke har global feedback. I tillegg betyr no global feedback kun det, det sier ikke noe om mengden lokal feedback, antall feedbacksløyfer etc.
    Ikke at det er så farlig eller gjør noen forskjell, men zero feedback circiut design betyr vel nødvendigvis det samme som global feedback? Ser Gryphon bruker disse litt om hverandre på nettsiden.

    Lokal feedback er veldig lite diskutert som noe negativt i Audio, bare som noe viktig og nødvendig.
    Man kan ihvertfall få inntrykk av det, slik det fremstår på skryteblad og diverse. Men det er ikke noe nødvendigvis med det. Både Densen og Ayre (av ytterst få produsenter) innehar produkter med hverken global eller lokal (loop)feedback.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.758
    Antall liker
    35.771
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ser det skrives om akustiske tiltak for å få best mulig lyd. Men hva med om man har et live-band i stua som spiller uten akustiske tiltak og deretter setter på musikken deres fra et stereoanlegg og har behandlet stua etter alle kunstens regler; hvilken av de er da mest korrekt?
    Begynner ikke dette å bli noe vel teoretisk? For ikke å si at sannsynligheten synes noe fjern?
    Det er slett ikke teoretisk, men det er nok hypotetisk, dvs for de fleste av oss så er det ikke en aktuell problemstilling. Men det er også en veldig god illustrasjon på en klassisk forvirring (kanskje egentlig et paradoks?) som mange av oss «sliter» med.
    Hva er hypotetisk med det?

    192913d1365427890-kan-vi-ikke-lage-en-el-gitar-pappa-oppvarming.jpg


    Ja, det er en 100-watts 4x12 halfstack i den andre enden av gitarkabelen. Ja, det lager en hel del lyd. Trommesettet også. Og bassen.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Vis vedlegget 308035

    Ja, det er en 100-watts 4x12 halfstack i den andre enden av gitarkabelen. Ja, det lager en hel del lyd. Trommesettet også. Og bassen.
    Hehe, ser jo et par PA-høyttalere også...

    Prøv å sett et trommesett inn i stua og la noen klaske løs på dette i vanlig konsert lydnivå.
    De fleste ville nok gått ut av rommet etter kort tid :)
    Sitter man derimot med en kassegitar og en sart damestemme, kan det fungere helt OK.
    Live musikk har enormt med dynamikk, og det er noe ikke alle HiFi-høyttalere er i stand til å håndtere. Jeg var med på en live-event med en vokalist med kassegitar i en privatstue. Arrangøren ønsket å spare penger og bare bruke stereoanlegget. 3 minutter uti lydsjekken og diskanten føyk og forsterkeren gikk i protect. Og det var et skikkelig anlegg, men det ble rett og slett for mye dynamikk. Og PA høyttalere slik som på bildet over måtte finnes frem.

    Jeg regner med at du mener at romklang i opptaksrommet reproduseres og blandes med de akustiske forhold i lytterommet under avspilling av musikk.
    Men, mitt spørsmål er knyttet til om man kan måle romklang (og stereoperspektiv, ol.) og fastsette størrelsen og betydningen av sådanne parametre, rent objektivt - altså uten å blande inn lytteren og psykoakustisk persepsjon?
    Har vært mye diskusjon rundt dette her inne og det hadde vært interessant å høre ditt syn.
    Ja, det stemmer. En kassegitar i dårlig rom låter like crap om en kassegitar spilles inn i perfekt rom og avspillet i dårlig rom. Det er en grunn til at man bruker 10000(0)-vis av kroner på gode klangmaskiner i studio og live, fordi klangen man legger på vokal og instrumenter er av like stor betydning som det som fremføres.

    Hvorfor synger folk i dusjen? Jo, det er et psykologisk fenomen, fordi det er et av de mer klangfulle rommene i huset og man bevisst eller ubevisst bruker klangen i rommet til å synge mot. Det føles godt. (Selv rommet akustisk sett ikke er det beste.) Samme grunn til at musikere liker å spille i kirker eller akustiske konsertarenaer.

    I forhold til spørsmålet ditt: Nei, det er ikke mulig å måle lydbilde og akustikk fullt ut, og man er fortsatt avhengig av en subjektiv vurdering. Det er et hjelpeverktøy, men det kan ikke fortelle hvordan klangen låter. Man kan måle, med rimelig høy presisjon. Om det er målingene som er utilstrekkelige eller om det er presentasjonen av informasjonen i form av grafer som ikke strekker til er jeg ikke sikker på.

    Et eksempel på dette er man i (hjemme)kino-sammenheng har behov for kringhøyttalere. Vi klarer fint å plassere retningen på høyttalerene bak oss. Man er i stand til å posisjonere lyden basert på refleksjoner og interaksjoner i lytterommet. Man kan emulere dette hvis man har binaurale opptak og bruker headset, men man kan ikke lures med et stereo-oppsett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.758
    Antall liker
    35.771
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig var de PA-høyttalerne mest til pynt. Etter soundcheck fant bandet ut at det låt bedre hvis de brukte stereoanlegget som backline, så vokalmikkene gikk via miksepulten til en ledig analog inngang på DEQX'en. Anlegget tålte det helt fint. Huset står også fortsatt.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.777
    Antall liker
    15.977
    Torget vurderinger
    2
    EHED skrev noe det er verdt å gjenta:


    Mange tror at demping lager et lite tett rom, men det er motsatt. Ved god demping utvider man rommet man hører og illusjonen av et symfoniorkester begynner å ligne det å sitte i en mindre konsertsal på første rad.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Egentlig var de PA-høyttalerne mest til pynt. Etter soundcheck fant bandet ut at det låt bedre hvis de brukte stereoanlegget som backline, så vokalmikkene gikk via miksepulten til en ledig analog inngang på DEQX'en. Anlegget tålte det helt fint. Huset står også fortsatt.
    Du må være første som kaller PA-høyttalere til pynt. Vanligvis er det noe som ønskes gjemt i bortivekkiland! :p :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.758
    Antall liker
    35.771
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pønkere. Det var hanekammer og sikkerhetsnåler også. :eek:
    Og en vedkurv med brukne trommestikker etter festivalen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hovedproblemet med hifi som PA er at det ikke kan spille høyt nok til å overdøve akustiske trommer.

    Dette med at live musikk har så "enormt" med dynamikk er ikke helt sant. Jeg pleier å ta opp alle øvelsene til bandet mitt, live to 2-track uten noen komprimering eller limiting. Det er ikke SÅ mye dynamikk at det gjør noe synes jeg. Helt uproblematisk å høre på det på mobiltelefoner og high-end anlegg.
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hovedproblemet med hifi som PA er at det ikke kan spille høyt nok til å overdøve akustiske trommer.

    Dette med at live musikk har så "enormt" med dynamikk er ikke helt sant. Jeg pleier å ta opp alle øvelsene til bandet mitt, live to 2-track uten noen komprimering eller limiting. Det er ikke SÅ mye dynamikk at det gjør noe synes jeg. Helt uproblematisk å høre på det på mobiltelefoner og high-end anlegg.
    Ser den. Har gjort det samme selv. Jeg har ofte tatt ned multispors råopptak av livekonserter (pre EQ) og bare mikset det raskt ned til stereo uten bruk av kompressorer og spilt av i min hjemmekino. Det funker det og, men dynamikken er langt større enn det man får på plateinnspillinger (dessverre egentlig). Venner som har vært innom blir ofte overrasket over hvor mye f.eks. en skarp "river" -- at man blunker når den slår, f.eks.

    I tilfellet jeg henviste til over, så var det mer at artisten sang rolig og lyden ble skrudd deretter. Så så en høy "HEY!" i mikken og et gitaranslag samtidig og *plopp* der falt forsterker ut. Om det var forsterkeren som tok diskanten, eller om det var diskanten som tok med seg forsterkeren, vet jeg ikke.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jojo... ser den, støy, "plopp" og diverse kan skape store peaker. Men normalt får man 20-25 dB crestfaktor i stedet for dagens norm på 10-12 dB.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hovedproblemet med hifi som PA er at det ikke kan spille høyt nok til å overdøve akustiske trommer.

    Dette med at live musikk har så "enormt" med dynamikk er ikke helt sant. Jeg pleier å ta opp alle øvelsene til bandet mitt, live to 2-track uten noen komprimering eller limiting. Det er ikke SÅ mye dynamikk at det gjør noe synes jeg. Helt uproblematisk å høre på det på mobiltelefoner og high-end anlegg.
    Ser den. Har gjort det samme selv. Jeg har ofte tatt ned multispors råopptak av livekonserter (pre EQ) og bare mikset det raskt ned til stereo uten bruk av kompressorer og spilt av i min hjemmekino. Det funker det og, men dynamikken er langt større enn det man får på plateinnspillinger (dessverre egentlig). Venner som har vært innom blir ofte overrasket over hvor mye f.eks. en skarp "river" -- at man blunker når den slår, f.eks.

    I tilfellet jeg henviste til over, så var det mer at artisten sang rolig og lyden ble skrudd deretter. Så så en høy "HEY!" i mikken og et gitaranslag samtidig og *plopp* der falt forsterker ut. Om det var forsterkeren som tok diskanten, eller om det var diskanten som tok med seg forsterkeren, vet jeg ikke.
    Lydmænd/producerer er af princip nogen tumper med en syg holdning til lyd , og de er skyld i stort set alle de problemer som der er vedrørende hi-fi i dag, og mange af dem har totalt misforstået deres opgave, mange tror Gud-hjælpe-mig at det nærmest er dem som det hele drejer sig om.
    Fordi de er de eneste der kan betjene alle de apparater og software som totalt destruerer musikken.

    I dag formår de totalt at ødelægge stort set enhver pop og jazz optagelse så meget, at man ti gange hellere vil hører noget som er lavet for 50-60 år siden, det er jo fuldstændig grotesk.
    Det eneste område de ikke helt har ødelagt, er den klassiske musik, selv om de også her gør hvad de kan.
    Hvad fanden er der galt med at musikerne lyder som de nu engang gør.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Akustik tuning som slet ikke er så nødvendig som nogen vil gøre det til hvis signalet som forlader højtaleren er i orden.

    Det er feil av kortvarig å påstå at man ikke trenger å gjøre noe med akustikken, så lenge anlegget er superbra og akkurat som kortvarig lager det :)
    Hvornår har jeg nogensinde påstået dette , jeg har skåret det ud i pap her, så selv en forhandler/sælger burde kunne forstår det.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-der-med-jamring-post1996815.html#post1996815
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.285
    Antall liker
    5.308
    Tilværelsen som audiofil anno 2015 virker egentlig ganske kjip. Må være frustrerende når både studioteknikere, ingeniører og den virkelige verdens fysikk arbeider konstant i mot én.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Tilværelsen som audiofil anno 2015 virker egentlig ganske kjip. Må være frustrerende når både studioteknikere, ingeniører og den virkelige verdens fysikk arbeider konstant i mot én.
    Hadde man bare kunnet overvinne studioteknikerne og fysikkens lover tror jeg man virkelig kunne oppnådd god gjengivelse i hjemmet. Ingeniørene er dessverre en lost case, er jeg redd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Det är väldigt bra att vi kan lita på synen i alla fall när hörseln, akustiken och fysikens lagar sviker.
    Alla ser väl att A och B har exakt samma färg?
    Checkershadow_Illusion.jpg


    Checkershadow Illusion
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Tilværelsen som audiofil anno 2015 virker egentlig ganske kjip. Må være frustrerende når både studioteknikere, ingeniører og den virkelige verdens fysikk arbeider konstant i mot én.
    Ja det er ikke nemt , man er faktisk tvunget til selv at indkøbe gode råvarer, og derefter lave det hele selv, og også indspille sin egen musik , hvis det skal virker , og være til en pris der kan betales , på samme måde som hvis man skal have et ordentligt rugbrød i dag.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt drøyt!:)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Hovedproblemet med hifi som PA er at det ikke kan spille høyt nok til å overdøve akustiske trommer.

    Dette med at live musikk har så "enormt" med dynamikk er ikke helt sant. Jeg pleier å ta opp alle øvelsene til bandet mitt, live to 2-track uten noen komprimering eller limiting. Det er ikke SÅ mye dynamikk at det gjør noe synes jeg. Helt uproblematisk å høre på det på mobiltelefoner og high-end anlegg.
    ...nå motsier du deg selv vel...?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Lydmænd/producerer er af princip nogen tumper med en syg holdning til lyd , og de er skyld i stort set alle de problemer som der er vedrørende hi-fi i dag, og mange af dem har totalt misforstået deres opgave, mange tror Gud-hjælpe-mig at det nærmest er dem som det hele drejer sig om.
    Fordi de er de eneste der kan betjene alle de apparater og software som totalt destruerer musikken.

    I dag formår de totalt at ødelægge stort set enhver pop og jazz optagelse så meget, at man ti gange hellere vil hører noget som er lavet for 50-60 år siden, det er jo fuldstændig grotesk.
    Det eneste område de ikke helt har ødelagt , selv om de også her gør hvad de kan, er den klassiske musik.
    Hvad fanden er der galt med at musikerne lyder som de nu engang gør.
    Ja, det er et hardt liv, ikke sant?

    Som jeg har skrevet i en annen tråd: Hele denne diskusjonen koker fort ned i et spørsmål om stil og smaksak. Uttrykket i lydbildet endrer seg like mye som selve musikkstilene endrer seg over tid. Man bruker mye tid som lydmann å holde seg oppdatert på uttrykket til dagens "moderne" musikk, uavhengig av om man liker det eller ikke. Hvis man ikke følger med utviklingen og skrur gammel sound, så kan jeg love deg at man ikke overlever lenge i bransjen.

    Det eneste jeg syns er tull er dette jaget etter å lage remaster-releaser, fordi da blander man musikk fra en viss stil/epoke med et moderne lydbilde, og det feiler oftere enn det er vellykket. Men massene i dagens ungdom er happy med dette med sine ipod earbuds til $5.

    Noen elsker livesound, andre hater den. Sånn er det med alt. Jeg kjenner noen som ikke kan fordra den over-kliniske renheten i High-end, men som heller vil ha trøkken og fysikken i lyden fra en arena. Men her inne jeg jeg tenke meg det finnes noen med motsatt ståsted.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Akustik tuning som slet ikke er så nødvendig som nogen vil gøre det til hvis signalet som forlader højtaleren er i orden.

    Det er feil av kortvarig å påstå at man ikke trenger å gjøre noe med akustikken, så lenge anlegget er superbra og akkurat som kortvarig lager det :)
    Hvornår har jeg nogensinde påstået dette , jeg har skåret det ud i pap her, så selv en forhandler/sælger burde kunne forstår det.
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-der-med-jamring-post1996815.html#post1996815
    Det står vel i sitatet ditt 4 linjer lenger opp i innlegget ditt?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Samma faen bare de har høl i buken :)

    Kan man måle en pen dame fra en la oss si, en mindre pen dame? Kabel skeptikerne med sin logikk vil selvfølgelig bare se på måledata og konkludere at det ikke finnes noen objektive data eller verifiserbar hypotese som kan skille en pen dame fra en mindre pen.

    De kabel troende vil selvfølgelig ikke slå seg til ro med den slags tøys. En ekte kabel troende er også en livsnyter som ønsker å erfare en dame for ut ifra subjektive inntrykk kunne gjøre seg opp en mening i forhold til hva som gjør en dame attraktiv eller mindre attraktiv. Kabel skeptikerne er som Ottar bare misunnelig på menn som foretrekker pene damer istedenfor dem selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn