Gode stativ høytallere
Heldige deg, som skal kjøpe stativhøyttalere til mange penger.
Disse er bare så vanvittig gode at de fortsatt er en våt drøm. 8)
Joda, de ser rare ut, men SATAN som de låter!!!
Mine egne inntrykk på tampen av 2008:
"Først og fremst presisjon, av dette følger flere endringer, slik at alle aspekter ved lyden fokuseres. På samme måte som når fokus og dybdeskarphet økes på kameraet så trer nye og tidligere uhørte detaljer frem fra utydeligheten og hele bildet blir tydeligere og skarpere. Fra myke polvotter til stålnever med silkehansker for å overdrive opplevelsen. Det skrives side opp og side ned om makrodynamikk, men jeg liker å rette oppmerksomheten mot mikrodynamikken. Utstyrets evne til å avmaskere alle små detaljer og sy dem sammen med helheten slik at illusjonen nærmer seg levd liv og ekte musikkopplevelser. Jeg liker godt mine Focus 140 for måten de presenterer lydbildet på, nærvær og god opptegning av opptaksrommet. Men disse C1 har et par bunker ess i ermet her også. Det oppleves som om opptaksrommet ikke bare er tydelig definert og opptegnet med aktørene plassert så tydelig som innspillingen tillater, nei faktisk så klarer også høyttalerne å spille opptaket ut i ditt eget lytterom og lage et stort lydbilde som omslutter deg og drar deg inn i musikken. Så absolutt et resultat av bedre presisjon, oppløsning og gjennomsiktighet, og absolutt til å ta pusten fra en!
Hifi eller musikk?
Mange, også jeg, lever i frykt for at bedre hifi betyr mindre musikk. At en tydeligere, mer detaljert og skarpere gjengivelse frarøver deg opplevelsen av musikk slik at du sitter igjen med bare lyder. De som tror dette lever i villfarelse og har en overraskelse eller to i vente i møte med Confidence C1. For fakta er at bedre høyttalere og elektronikk som er balansert mot hverandre og matchet gir deg mer av musikken og bedre forståelse av hva som spilles. Typisk vil det som tidligere var ubestemte lyder nå bli forklart av anlegget, for eksempel den rare udefinerbare lyden som plutselig viser seg å være knirking fra stolen til trommissen. Dette kan virke som ubetydelige ting, og ikke nødvendigvis kritisk for musikken, men kommunikasjonen blir bedre når hele budskapet gjemt inni innspillingene kommer frem. Jeg blir etter å ha opplevd slikt som dette, også tvilende til egen tidligere skråsikkerhet. Er det slik at det egentlig var så lite forskjell på de to kablene? Låt virkelig de to cdspillerne nesten identisk? Eller var det slik at utstyret mitt den gang ikke klarte å skille tydelig nok mellom dem? Når det gjelder Dynaudio Confidence C1 og musikk kontra lyder så er saken klar. Disse høyttalerne spiller musikk med store bokstaver og to streker under svaret! Selv om høyttaleren er sylskarpt nøyaktig og kan brukes til å plukke innspillinger fra hverandre så klarer den samtidig å presentere en svært så homogen musikkgjengivelse fra topp til tå. Noe av det mest imponerende er måten dens nær uendelige oppløsning klarer å løse opp knuter og støy i mindre vellykkede innspillinger og presentere dem som hørbare. De ærlige danskene innfrir som vanlig og presenterer deg for authentic fidelity, som de lover deg i reklamen! Det er hva hifi dreier seg om, reproduksjon av musikken som den ligger der på innspillingene.
Malurt og bass
Tradisjonen tro så må jeg i en omtale også presentere noe negativt for å balansere inntrykkene mine. For selv om jeg er fullstendig slått over ende av disse høyttalerne så rekker ikke de heller helt opp til himmelen, de nøyer seg med å kjæle tærne til Sankt Peter høyt der oppe foran perleporten. En sak som kan gjøre at de ikke får det til å krible hos andre i like stor grad som hos meg er homogeniteten og mangelen på tilført farge i gjengivelsen. Hver eneste innspillings egenklang kommer gjennom helt tydelig, det er slik at man begynner å lure på om denne høyttaleren egentlig låter av noe som helst. Låter den kun av innspillingen? Selvsagt er dette positivt og et kvalitetstegn, men så er det slik at flere innspillinger kunne godt hatt litt mer varme og ville kledd en liten festkul i bassen. Det er ikke Confidence C1 sin måte å spille på, låter innspillingen kjedelig så presenteres den som den er av disse høyttalerne. Naken og ærlig. Mine egne Focus 140 er morsommere i så måte. De tilfører noe ekstra i nedre mellomtone og mellombass slik at musikken kan gynge litt mer. Samtidig frarøver denne tykkelsen musikken for noe gjennomsiktighet og Focusene ruller brattere av i bassen enn Confidence. Nettopp bassen er det som de fleste vil reagere på med denne høyttaleren, for faktum er at den ikke er fullrange selv om prisen nærmer seg femti tusen for paret. Det man må spørre seg er hvor mye av musikken man hører som er fullrange og hvor viktig disse siste nederste frekvensene er. En stativhøyttaler av denne størrelsen vil ikke bli fysisk og kunne sette rommet i bevegelse eller sende ut trykkbølger som slår pusten ut av brystet på deg, her er det i større grad snakk om å beskrive bassen og spille tilstrekkelig bass til å lage tyngde og fundament til musikken. Hvordan du reagerer på dette henger sammen med hvor du kommer fra, jeg som stativhøyttalermann mener Confidence C1, som faktisk klarer å riste sofaen to meter unna høyttalerne, er tilstrekkelig. Andre som er vant med store høyttalere, og som sitter langt unna høyttalerne, vil kanskje mene at de må kunne flytte mer luft. Noe mer å trekke for enn de siste nederste frekvensene og en ærlighet som for noen kan virke nådeløs? Nei!"
LØP OG .... ja, hør på dem i alle fall ;D
Ser at noen viser grafer, kremt ....
Her er grafen til C1 fra Stereophile:
R