Bil, båt og motorsykkel Den bælsvære KLASSISKE Porsche tråden!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.634
    Antall liker
    14.412
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om jeg husker riktig, så falt vel denne modellen utenfor regelverket i Le Mans ila 72'
    men fortsatte sin triumf i USA med økt motor volum til 5,4 liter
    og twin turbo med effekt på 1100-1500 hk.

    Fem og ett halvt sekund til 200, og 11 sek til 300.

    Selv i dag, over 50 år etter, er dette en hinsides prestasjon.
    ...eller?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    11.396
    Det nærmeste i "villhet" er vel Auto Union Type C?
    (Den er forøvrig konstruert av Ferdinand Porsche)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.471
    Antall liker
    3.273
    Torget vurderinger
    4
    Chris Harris gjør det han kan best i min drømmebil:


    Heldigvis er det fortsatt avgiftsfritt å drømme......
    Med Weissack package som har tettere giring er dette visstnok svært tett på s/t, og litt mer tilgivende å gire uten superlett single-flywheel. Dette er den eneste nye 911 som virkelig frister, bortsett fra s/t selvfølgelig...
    Ellers synes jeg nye sportbiler generelt er for store, for tunge, og for raske...🙄
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    11.396
    .......
    Ellers synes jeg nye sportbiler generelt er for store, for tunge, og for raske...🙄
    Jeg var på et biltreff forrige helg og der dukket det opp en 911 fra tidlig 80-tall og en som var av dagens modell. (ikke spør om de eksakte betegnelser)
    Den gamle var liten og nett, men den nye var diger. Jeg har mest sansen for den gamle.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    7.378
    Antall liker
    15.884
    Sted
    Sørlandet
    Jeg var på et biltreff forrige helg og der dukket det opp en 911 fra tidlig 80-tall og en som var av dagens modell. (ikke spør om de eksakte betegnelser)
    Den gamle var liten og nett, men den nye var diger. Jeg har mest sansen for den gamle.
    De nye er digre fordi det finnes ingen annen løsning for å kunne mestre effekten de nye modellene har. Og alle som har kjørt en eldre Porsche vet hvor krevende dem er å kjøre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    11.396
    De nye er digre fordi det finnes ingen annen løsning for å kunne mestre effekten de nye modellene har. Og alle som har kjørt en eldre Porsche vet hvor krevende dem er å kjøre.
    Det er der Porsche, etter min mening, har gått feil vei. Fra små, smidige og raske biler til noe digre mastodonter. Cayman og Boxster er unntaket, de ligger nærmest den opprinnelige sportsbilen.

    Porsche med dieselmotor nevner vi ikke, gjør vi vel?
    (Samme gjelder el-motor.)
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    7.378
    Antall liker
    15.884
    Sted
    Sørlandet
    Med eldre 911, føler du det går for fort for å komme gjennom svingen, ikke slipp gassen.
    Mere gass er eneste løsning.
    Jeg har hatt 5 stk. 911 fra 80 tallet.
    Mange km. og mye banekjøring.
    Da er det to av oss. Jeg har alltid sagt at det å kjøre en eldre Porsche er som å kaste en hammer med skaftet først. Morro, men ikke særlig effektivt. En 912 eller en litt hot boble kjører ringer rundt sine større søsken med en ekstra sylinderrad hengende bak bakhjulene.

    De nye Porschene er så balanserte at dem er en fryd å kjøre. Selv en "nybegynner" klarer imponerende rundetider med slike verktøy.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    3
    Med eldre 911, føler du det går for fort for å komme gjennom svingen, ikke slipp gassen.
    Mere gass er eneste løsning.
    Jeg har hatt 5 stk. 911 fra 80 tallet.
    Mange km. og mye banekjøring.
    Er det mulig at det i dag finnes sjåfører i klassiske 911er som ikke vet dette?
    Og hva er årsaken til at dette først og fremst gjelder de eldre bilene, er det fordi nyere Porscher er generelt tyngre uten at motoren har økt tilsvarende i vekt?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    3
    En 912 eller en litt hot boble kjører ringer rundt sine større søsken med en ekstra sylinderrad hengende bak bakhjulene.
    På go-kartbaner eller noe sånt ? Kan ikke huske 912 gjorde der så bra i Le Mans.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    7.378
    Antall liker
    15.884
    Sted
    Sørlandet
    På go-kartbaner eller noe sånt ? Kan ikke huske 912 gjorde der så bra i Le Mans.
    Ja... er det ikke pussig :rolleyes:

    Hva gjorde Porsche med sine racerbiler? Dem skjønte temmelig fort at SWB biler ikke egnet seg for mer vekt hengende bak.

    1751704218219.png

    Forøvrig så deres LeMans biler slik ut i starten:

    1751704355896.png
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    5.397
    Antall liker
    4.918
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig at det i dag finnes sjåfører i klassiske 911er som ikke vet dette?
    Og hva er årsaken til at dette først og fremst gjelder de eldre bilene, er det fordi nyere Porscher er generelt tyngre uten at motoren har økt tilsvarende i vekt?
    Vektbalansen er jo blitt bedre, mye bedre. Ca. 45/55 (front/bak), og er det alle nye kjappe hyper/super og alle andre nye tulle begrepene bruker også som den nye gullstandarden.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Portugal
    Er det mulig at det i dag finnes sjåfører i klassiske 911er som ikke vet dette?
    Det er jo mulig dagens eiere ikke tør å utfordre tyngdekraften.

    911 har jo vesentlig bedre veigrep enn mange vanlige biler, inntil ett vist punkt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.878
    Antall liker
    10.220
    Sted
    Holmestrand
    Er det mulig at det i dag finnes sjåfører i klassiske 911er som ikke vet dette?
    Og hva er årsaken til at dette først og fremst gjelder de eldre bilene, er det fordi nyere Porscher er generelt tyngre uten at motoren har økt tilsvarende i vekt?
    Kommentar for yngre lesere?
    🤗
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.613
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Taycan er ikkje ein stygg elbil.
    Stygg er’n vel ikke – men full av batteri.. ;)

    Taycanboksen ble etter hvert en dusinbil i mine øyne. Og sannelig – og en vakker dag for vel et år siden kom jaggu guttespretten til fetteren min kjørende med et eksemplar av arten. Ja ja – disse barna. Men en Teslaboks var aldri et alternativ for spretten...

    En kjenning «borti gata» kjører rundt i en GT2 RS. Maskin!
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.097
    Antall liker
    6.652
    Sted
    Ein knaus
    Er det mulig at det i dag finnes sjåfører i klassiske 911er som ikke vet dette?
    Kva er eigentleg cut-off for "klassisk" Porsche?

    Eg reknar med at alle luftkjølte 911 er innafor pr. definisjon. Men eg gjekk forbi ein GT frå ca. 2000 på veg til jobb her om dagen (det er ein garasje der det står veldig mange interessante bilar). Frekk som eg er, glodde eg litt. Eg greidde ikkje å overtyda meg om at han var fin. Sorry.

    Proporsjonane var feil, og det likna meir ein ufiks Audi enn Porsche. Sikkert fin å køyra, men ikkje vakker. Dei moderne 911-ane, derimot, er jo mykje finare enn dei som er rundt 20 år gamle. Sikkert betre å køyra, også. Sjølv om poenget om at dei er litt breie over ræva står seg.

    PS, @KjellR: Har litt sans for dei som bruker 911 som daglegbil.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.878
    Antall liker
    10.220
    Sted
    Holmestrand
    Stygg er’n vel ikke – men full av batteri.. ;)

    Taycanboksen ble etter hvert en dusinbil i mine øyne. Og sannelig – og en vakker dag for vel et år siden kom jaggu guttespretten til fetteren min kjørende med et eksemplar av arten. Ja ja – disse barna. Men en Teslaboks var aldri et alternativ for spretten...

    En kjenning «borti gata» kjører rundt i en GT2 RS. Maskin!
    Feil sted, men har nå 2 uker i bil full av batteri.
    Det blir ikke bedre!
    Stille ogråsterk!
    🤗
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    3
    Kommentar for yngre lesere?
    🤗
    Er ikke helt sikker på hva du mener, mine Porschekunnskaper begrenser seg til en del timer bak rattet på en 2.4 T fra 73, jeg vet litt om hvordan den oppfører seg og hvorfor. Jeg håper og tror at alle som setter seg bak rattet på en slik har litt forkunnskaper. For noen år siden prøvde jeg å lese meg litt opp på utviklingen, men det jeg hadde tilgjengelig av litteratur begrenset seg til luftkjølte modeller.
    Jeg mistenker at svaret på spørsmålet om vektbalanse er «ja» men jeg er ikke så redd for å avsløre min begrensede forståelse/kunnskap. Ei heller å innrømme at min interesse for 911 har et estetisk utgangspunkt. Jeg er ikke egentlig en «bil-fyr»
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.878
    Antall liker
    10.220
    Sted
    Holmestrand
    Er ikke helt sikker på hva du mener, mine Porschekunnskaper begrenser seg til en del timer bak rattet på en 2.4 T fra 73, jeg vet litt om hvordan den oppfører seg og hvorfor. Jeg håper og tror at alle som setter seg bak rattet på en slik har litt forkunnskaper. For noen år siden prøvde jeg å lese meg litt opp på utviklingen, men det jeg hadde tilgjengelig av litteratur begrenset seg til luftkjølte modeller.
    Jeg mistenker at svaret på spørsmålet om vektbalanse er «ja» men jeg er ikke så redd for å avsløre min begrensede forståelse/kunnskap. Ei heller å innrømme at min interesse for 911 har et estetisk utgangspunkt. Jeg er ikke egentlig en «bil-fyr»
    Selv lærte dette 7-årsalderen av en dansk porsche-kjørende kamerat av min far. Vår generasjon har også gjerne massiv erfaring fra boble, selv om problemet selvsagt er langt mindre uttalt med en undermotorisert bil med mye lettere motor.
    Poenget mitt gikk ikke på deg,
    bare et skrått blikk på yngre som knapt interesserer seg for bil, og gjerne null kunnskap om hvordan slike biler oppfører seg.
    🤗
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    7.378
    Antall liker
    15.884
    Sted
    Sørlandet
    Å kjøre gammel Porsche fort er en kunst som få behersker. Selv gikk jeg "all in" og stolte fullt ut på bremsene og dekkene. Full gass inn mot svingen og så sent på bremsene som jeg hadde baller til der og da. Hardt! Deretter la det stå til rundt svingen uten å røre hverken gass eller bremser for å ikke bruke opp det du hadde av veigrep. Så var det på gassen så fort du hadde overlevd svingen. Etter noen runder får man flyt og da begynner rundetidene å komme seg. Morro!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.749
    Antall liker
    29.865
    Torget vurderinger
    28
    Det er vel knapt noen bil som responderer så mye på hjulstilling som 911. Husker jeg måtte igjennom et par justeringer av min 964 for å finne det som ble rett etter min smak. Hadde nylig 997.2 4S inne på firehjulskontroll og fikk endret geometri i tillegg til nye dekk. Vips så var den mer leken og legger seg akkurat passe over ved inngang i svingen.

    Halv-gamle 911-er undervurdert. Visst er det moro med luftkjølt, men det må ikke være gammelt for å være moro.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    3
    Og dekk! Enorme forskjeller. Altfor mange gamle Porscher har for store hjul med for lave profiler montert av kunnskapsløse eiere.
    Hm. Dette må du utdype, mener du at de setter større felger enn originale, for å kunne kjøre lavere profil ? Den bilen jeg snakker om har Fuchs 15 med Pirelli P6000. Det ser i ihvertfall bra ut 🙄
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    13.878
    Antall liker
    10.220
    Sted
    Holmestrand
    Å kjøre gammel Porsche fort er en kunst som få behersker. Selv gikk jeg "all in" og stolte fullt ut på bremsene og dekkene. Full gass inn mot svingen og så sent på bremsene som jeg hadde baller til der og da. Hardt! Deretter la det stå til rundt svingen uten å røre hverken gass eller bremser for å ikke bruke opp det du hadde av veigrep. Så var det på gassen så fort du hadde overlevd svingen. Etter noen runder får man flyt og da begynner rundetidene å komme seg. Morro!
    Jeg har hatt "fornøyelsen" av å sitte på med flere drevne porsch-piloter, ikke alle like drevne som de selv mente ...
    😎

    Selv er jeg helt ordinær sjåfør som vanligvis prøver å ikke kjøre fortere enn det de aller fleste med vanlig førerkort å klarer håndtere.
    Jeg har kjørt eldre porsche med veiledning, under kontrollerte forhold.
    Så jeg har ingen drømmer om å ha en slik bil.
    😅
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.634
    Antall liker
    3.613
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg hadde fornøyelsen av å kjøre kompisens 993 for en del år siden. Gøy! Men jeg tok det med ro.

    Så kjøpte samme kompis en frisert (og svært pen) 993 turbo (x bilen til en viss Vidar Frogner). Denne bilen fikk jeg aldri fornøyelsen av å prøve. Klokt av eier da bilen var ganske heftig.... :)

    En slik er selvfølgelig på drømmelista...

    1751788498198.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn