Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.428
    Antall liker
    1.341
    Torget vurderinger
    1
    Han sykemeldte sier vel at det er mest trynefaktoren som avgjør.
    Det er skummelt å gi utrente guttunger 'leder'ansvar.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.296
    Antall liker
    330
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Han sykemeldte sier vel at det er mest trynefaktoren som avgjør.
    Det er skummelt å gi utrente guttunger 'leder'ansvar.
    Amerikansk bedriftslederkultur er nok også en betydelig faktor her.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Burde være soleklart at alle som vil skal få organisere seg. Kritikken mot dette skjemaet derimot skjønner jeg ikke. Det er jo ganske vanlig å bli vurdert av arbeidsgiver i veldig mange bedrifter, syns også disse punktene man blir vurdert på hos Tesla var helt kurante.
    Ikke på tekniker/mekanikernivå har jeg inntrykk av at det er vanlig med den slags skjema.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    I lost the McLaren SLR key in one of my Bugatti´s
    - Manny Khosbin

    :ROFLMAO: :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Screenshot 2023-11-21 at 21.41.44.png

    :ROFLMAO::ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.216
    Antall liker
    2.627
    Ikke på tekniker/mekanikernivå har jeg inntrykk av at det er vanlig med den slags skjema.
    Kanskje ikke like formelt som her mange plasser, men en leder har selvsagt en formening om hvordan en mekaniker/tekniker oppfører seg mot kunder, utfører arbeid med kvalitet, er løsningsorientert, ryddig osv
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    Det kommer noen flere store amerikanske biler, men dette er svære greier, lurer på om denne passerer 6 meters grensen, Jeep kommer også med en del nytt
    500 miles total driving range :eek:
    0-60 mph in 4.4 seconds o_O
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.428
    Antall liker
    1.341
    Torget vurderinger
    1
    *IRONY ALLERT*!!!!!! (Gjelder 1. avsnitt)
    Det er bare å handle elbiler. De har jo fordelen av å ha et enkelt batteri og en enkel elmotor eller to, og ikke alle disse metalldelene som beveger seg i en fossilmotor som etter sigende går i stykker fordi de beveger på seg. Så, for å sitere elbilforeningen og andre motor-internettblekker: "Fint lite som kan gå i stykker på elbil"
    Et lite sveip innom et forum for elbiler bekrefter jo at det er lite bevegelige deler som havarerer på elbiler rundt 3-4 år gamle, og turbo, eksosanlegg og DPF er ikke nevnt et eneste sted.
    Litt klipp-og-lim rundt-om ila 5 min:

    -"Bilen hadde sine betydelige feil med motor, girkasse, 12v batteri, fremdriftsbatteri, klimaanlegg, bremseklosser som sprakk osv."

    -"Da har jeg fått krangel med ladeluka. Lyset rundt ladeporten har sluknet, og jeg har hatt stoooore problemer med å åpne ladeluka."

    -"Men så kommer feilene i tillegg...
    12V batteri dør.
    Bremseklosser sprekker.
    Skiver bak rustet til vrak til tross for årlig bremsesmøring og aktiv bruk av bremser.
    Dårlig varme, AC lekker og kompressor lager lyd."

    - "Jeg har i hovedsak hatt de samme problemene som deg, i tillegg har motor, girkasse og fremdriftsbatteri blitt byttet."

    -" I første post burde jeg nok nevnt at motor/gir ble byttet."

    -" Har selv måtte må fikset PTC-heater på første service, noe verkstedet selv oppdaget. Har først fått snudd motor og så til slutt byttet motor da feil kom tilbake."

    -"Da har man kjørt 3 uker hvor bilen må startes med booster hver morgen og ettermiddag. Tydeligvis helt innafor det man må forvente av XXXXXX
    Jeg kunne ha satt inn et nytt batteri selv men gadd ikke ta den kostnaden på en helt åpenbar reklamasjon.
    De andre feilene (..) AC kompressor, kondenser, evaporator og temp sensor må byttes"

    -" Min mors sin elektriske bil (med beskjedent 36 kwh-batteri akkurat utenfor garanti) vil ikke starte her forleden. Tauet inn til *forhandler* og viser seg at høyboltsbatteriet har gått dukken. Kostnad 200 000 kr å skifte det..."

    -" Min far har en *4 år gammel elbil* som har utviklet sirkelsaglyd ved pådrag. "

    -"1. Feil på bremser, må taues inn. Byttet bremsekraftforsterker og hovedsylinder.
    2. Diverse feilmeldinger /varsel, alle oransje så triller bilen inn til verksted selv. Bytter ledningsnett til abs sensor.
    3. Varsler og plinging og blinking og feilmeldinger sånn ca.hver dag. Blir enig med *forhandler* at de skal se på det på service i desember, da varslene kommer og går, ingen er røde, så det er trygt..........
    4. Feil på bremser, rødt varsel. STANS BILEN. Samt en lyd over høyre framhjul som høres ut som et dyr som prøver å klore seg ut av panseret. Ny tur med Falcken på torsdag morgen, har ikke hørt fra *forhandler* siden
    Andre med lignende erfaring? Når kan man begynne å "kreve" noe. Er rimelig lei og utrolig skuffet. Bilen er nøyaktig 1 år og har rulllet 25 000 km."


    Nei, elbiler er bra saker det, så lenge de virker som de skal.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.643
    Antall liker
    1.515
    Sted
    Sunndalsøra
    Forsikringer på Elbiler vil stige. Det er ikke så rart! Det bli jævlig dyrt å reparere ;)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.850
    Antall liker
    9.542
    Sted
    Trondheim

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    828
    Torget vurderinger
    8
    *IRONY ALLERT*!!!!!! (Gjelder 1. avsnitt)
    Det er bare å handle elbiler. De har jo fordelen av å ha et enkelt batteri og en enkel elmotor eller to, og ikke alle disse metalldelene som beveger seg i en fossilmotor som etter sigende går i stykker fordi de beveger på seg. Så, for å sitere elbilforeningen og andre motor-internettblekker: "Fint lite som kan gå i stykker på elbil"
    Et lite sveip innom et forum for elbiler bekrefter jo at det er lite bevegelige deler som havarerer på elbiler rundt 3-4 år gamle, og turbo, eksosanlegg og DPF er ikke nevnt et eneste sted.
    Litt klipp-og-lim rundt-om ila 5 min:

    -"Bilen hadde sine betydelige feil med motor, girkasse, 12v batteri, fremdriftsbatteri, klimaanlegg, bremseklosser som sprakk osv."

    -"Da har jeg fått krangel med ladeluka. Lyset rundt ladeporten har sluknet, og jeg har hatt stoooore problemer med å åpne ladeluka."

    -"Men så kommer feilene i tillegg...
    12V batteri dør.
    Bremseklosser sprekker.
    Skiver bak rustet til vrak til tross for årlig bremsesmøring og aktiv bruk av bremser.
    Dårlig varme, AC lekker og kompressor lager lyd."

    - "Jeg har i hovedsak hatt de samme problemene som deg, i tillegg har motor, girkasse og fremdriftsbatteri blitt byttet."

    -" I første post burde jeg nok nevnt at motor/gir ble byttet."

    -" Har selv måtte må fikset PTC-heater på første service, noe verkstedet selv oppdaget. Har først fått snudd motor og så til slutt byttet motor da feil kom tilbake."

    -"Da har man kjørt 3 uker hvor bilen må startes med booster hver morgen og ettermiddag. Tydeligvis helt innafor det man må forvente av XXXXXX
    Jeg kunne ha satt inn et nytt batteri selv men gadd ikke ta den kostnaden på en helt åpenbar reklamasjon.
    De andre feilene (..) AC kompressor, kondenser, evaporator og temp sensor må byttes"

    -" Min mors sin elektriske bil (med beskjedent 36 kwh-batteri akkurat utenfor garanti) vil ikke starte her forleden. Tauet inn til *forhandler* og viser seg at høyboltsbatteriet har gått dukken. Kostnad 200 000 kr å skifte det..."

    -" Min far har en *4 år gammel elbil* som har utviklet sirkelsaglyd ved pådrag. "

    -"1. Feil på bremser, må taues inn. Byttet bremsekraftforsterker og hovedsylinder.
    2. Diverse feilmeldinger /varsel, alle oransje så triller bilen inn til verksted selv. Bytter ledningsnett til abs sensor.
    3. Varsler og plinging og blinking og feilmeldinger sånn ca.hver dag. Blir enig med *forhandler* at de skal se på det på service i desember, da varslene kommer og går, ingen er røde, så det er trygt..........
    4. Feil på bremser, rødt varsel. STANS BILEN. Samt en lyd over høyre framhjul som høres ut som et dyr som prøver å klore seg ut av panseret. Ny tur med Falcken på torsdag morgen, har ikke hørt fra *forhandler* siden
    Andre med lignende erfaring? Når kan man begynne å "kreve" noe. Er rimelig lei og utrolig skuffet. Bilen er nøyaktig 1 år og har rulllet 25 000 km."


    Nei, elbiler er bra saker det, så lenge de virker som de skal.
    Min erfaring med slike forum du her limer fra er at dette er lite representativt for opplevelsen den store majoriteten av kjøpere/bruker av disse bilmerkene opplever. Jeg har selv vært medlem på 2-3 slike forum og her er det lett å bli" skremt"...
    Blant de nye bilene vi har hatt de siste 20-22 årene er det Passat diesel , BMW 318D og Mercedes A klasse som det har vært klart mest garantireparasjoner på før
    garantien gikk ut.
    Vi har nå hatt to el biler de siste 5 årene , BMW i3 2017 mod. og Polestar 2 som er over 3 år nå. BMW i3 hadde en liten garantirep. med bytte av to fjærer foran etter 4 år. Polestar 2 fikk et sw problem etter 3 måneders bruk. Kjørte til Volvo og det tok en liten time å ordne opp i dette.(ny sw). Ellers har disse bilene oppført seg eksemplarisk. El. bil nr 3 er bestilt og blir levert til våren...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.428
    Antall liker
    1.341
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring med slike forum du her limer fra er at dette er lite representativt for opplevelsen den store majoriteten av kjøpere/bruker av disse bilmerkene opplever. Jeg har selv vært medlem på 2-3 slike forum og her er det lett å bli" skremt"...
    Blant de nye bilene vi har hatt de siste 20-22 årene er det Passat diesel , BMW 318D og Mercedes A klasse som det har vært klart mest garantireparasjoner på før
    garantien gikk ut.
    Vi har nå hatt to el biler de siste 5 årene , BMW i3 2017 mod. og Polestar 2 som er over 3 år nå. BMW i3 hadde en liten garantirep. med bytte av to fjærer foran etter 4 år. Polestar 2 fikk et sw problem etter 3 måneders bruk. Kjørte til Volvo og det tok en liten time å ordne opp i dette.(ny sw). Ellers har disse bilene oppført seg eksemplarisk. El. bil nr 3 er bestilt og blir levert til våren...
    Den store majoriteten skriver ikke på noen forum i det heletatt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.428
    Antall liker
    1.341
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat...og de er sikkert også jevnt over fornøyd.
    Ja, helt klart. Naboen min har hatt mye trøbbel med sin relativt nye elbil og er ikke fornøyd, men siden de ikke skriver om det på noe forum så er de veldig, veldig fornøyd likevel.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    525
    Antall liker
    828
    Torget vurderinger
    8
    Ja, helt klart. Naboen min har hatt mye trøbbel med sin relativt nye elbil og er ikke fornøyd, men siden de ikke skriver om det på noe forum så er de veldig, veldig fornøyd likevel.
    Da er det godt "naboen din" har slike som deg som formidler dette videre..
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.428
    Antall liker
    1.341
    Torget vurderinger
    1
    Lystad og Mjøen hadde en slik parodi i radioen for lenge siden.
    "Vi i Markeds og Middelmådiginstituttet har spurt rundt om i de tusen hjem om folk er misfornøyde med tingenes tilstand, og det merkelige er at vi fant at det er baaare i disse tusen hjemmene folk er misfornøyd med tingenes tilstand. Den øvrige befolkningen er derfor fornøyd med tingenes tilstand, og dét er jo bra! "
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.846
    Antall liker
    35.977
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    *IRONY ALLERT*!!!!!! (Gjelder 1. avsnitt)
    ….
    Nei, elbiler er bra saker det, så lenge de virker som de skal.
    Du legger ikke merke til at minst halvparten av komponentene det klages over er slike som finnes på alle biler, uansett fremdriftsmaskineri? Bremseskiver, AC, 12 V-batteri, bremseklosser, …

    Det er en viss ironi i at den mest trøblete komponenten hos meg har vært 12 V blybatteriet, en sak som bare er der for bakoverkompatibilitet med fossilbilers elsystem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    Slitedeler som bremseskiver o.l. når bilen er utenfor garanti er det no-brainer å gå til Autodoc.co.no
    Marginene til Norske forhandlere på deler er etter min mening kriminelt .... 300%++? :mad:
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.861
    Antall liker
    16.151
    Torget vurderinger
    2
    Dette visste jeg ikke. For et drittselskap.
    Musk kjemper innbitt mot fagorganisering og hater "Unions". Han har vært brutal mot forsøk på organisering i USA og han har meldt at Tesla Sverige ikke på noe vis nå tillate at det inngås kollektive avtaler.

    Hvilket betyr at Tesla snart må trekke seg ut av Sverige. Fagforeninger står sterkt her, med solid organisering i den aktive arbeidsstokken, og de er forlengst i gang med solidaritetsaksjoner. I dag gikk det beskjed til alle elektrikerforbundene om å ikke bistå med Teslas ladestasjoner, fra før har havnearbeiderne besluttet å ikke losse Teslaer, osv.

    Som lederen av de svenske fagforeningene sa her om dagen. "Dette vinner selvsagt verkstedarbeiderne. Og om Tesla nekter å inngå en avtale må Tesla forlate Sverige."

    Blir interessant å følge.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    Musk kjemper innbitt mot fagorganisering og hater "Unions". Han har vært brutal mot forsøk på organisering i USA og han har meldt at Tesla Sverige ikke på noe vis nå tillate at det inngås kollektive avtaler.

    Hvilket betyr at Tesla snart må trekke seg ut av Sverige. Fagforeninger står sterkt her, med solid organisering i den aktive arbeidsstokken, og de er forlengst i gang med solidaritetsaksjoner. I dag gikk det beskjed til alle elektrikerforbundene om å ikke bistå med Teslas ladestasjoner, fra før har havnearbeiderne besluttet å ikke losse Teslaer, osv.

    Som lederen av de svenske fagforeningene sa her om dagen. "Dette vinner selvsagt verkstedarbeiderne. Og om Tesla nekter å inngå en avtale må Tesla forlate Sverige."

    Blir interessant å følge.
    Det er jo ikke bare Tesla, Musk er en sann bølle slik han har oppført seg i Twitter og ødelagt selskapet på sin reise til X
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.428
    Antall liker
    1.341
    Torget vurderinger
    1
    Du legger ikke merke til at minst halvparten av komponentene det klages over er slike som finnes på alle biler, uansett fremdriftsmaskineri? Bremseskiver, AC, 12 V-batteri, bremseklosser, …

    Det er en viss ironi i at den mest trøblete komponenten hos meg har vært 12 V blybatteriet, en sak som bare er der for bakoverkompatibilitet med fossilbilers elsystem.
    Er det ikke ironisk at disse 12V-batteriene skjelden svikter i en fossilbil som krever mye strøm i startøyeblikket (mest hos folk som ikke vedlikeholdslader om vinteren og som overbelaster det), men i en elbil som trenger en liten batteribank en kan putte i baklomma for å vekke bilen synes å svikte langt oftere? -og bra at bakoverkompabilitet og 12V er beholdt. Tenk om kupélys, skjermer, stereoanlegg, kupévifte, lykter, varmetråder i vinduene, varmeseter, el-speil, el-låser, el-bakluke osv skulle drives av 400V eller en annen, ny spenning? Dét ville vært teit, det, og uøkonomisk. Den er ikke beholdt BARE for bakoverkompabilitet fra fossilbiler. Noe må vekke bilen slik at høyspent batteriet igjen kan vekkes. Det er store krav til sikkerhet her, og selvsagt beholder man den spenningen som har vært standard, i stedet for å introdusere en ny standard.

    La du ikke merke til at poenget var rettet mot elbil-spesifikke ting som vissnok er så enkelt at det ikke kan gå i stykker? La du ikke merke til at jeg ikke gadd å inkludere ombordladere som ryker 'all mass' når bilen er noen (få) år og er svindyr?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    Er det ikke ironisk at disse 12V-batteriene skjelden svikter i en fossilbil som krever mye strøm i startøyeblikket (mest hos folk som ikke vedlikeholdslader om vinteren og som overbelaster det), men i en elbil som trenger en liten batteribank en kan putte i baklomma for å vekke bilen synes å svikte langt oftere? -og bra at bakoverkompabilitet og 12V er beholdt. Tenk om kupélys, skjermer, stereoanlegg, kupévifte, lykter, varmetråder i vinduene, varmeseter, el-speil, el-låser, el-bakluke osv skulle drives av 400V eller en annen, ny spenning? Dét ville vært teit, det, og uøkonomisk.

    La du ikke merke til at poenget var rettet mot elbil-spesifikke ting som vissnok er så enkelt at det ikke kan gå i stykker? La du ikke merke til at jeg ikke gadd å inkludere ombordladere som ryker 'all mass' når bilen er noen (få) år og er svindyr?
    har du statistikk som viser dette faktisk eller er det basert på dine subjektive oppfatninger / påstander.

    fakta plz
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.664
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    *IRONY ALLERT*!!!!!! (Gjelder 1. avsnitt)
    Det er bare å handle elbiler. De har jo fordelen av å ha et enkelt batteri og en enkel elmotor eller to, og ikke alle disse metalldelene som beveger seg i en fossilmotor som etter sigende går i stykker fordi de beveger på seg. Så, for å sitere elbilforeningen og andre motor-internettblekker: "Fint lite som kan gå i stykker på elbil"
    Et lite sveip innom et forum for elbiler bekrefter jo at det er lite bevegelige deler som havarerer på elbiler rundt 3-4 år gamle, og turbo, eksosanlegg og DPF er ikke nevnt et eneste sted.
    Litt klipp-og-lim rundt-om ila 5 min:

    -"Bilen hadde sine betydelige feil med motor, girkasse, 12v batteri, fremdriftsbatteri, klimaanlegg, bremseklosser som sprakk osv."

    -"Da har jeg fått krangel med ladeluka. Lyset rundt ladeporten har sluknet, og jeg har hatt stoooore problemer med å åpne ladeluka."

    -"Men så kommer feilene i tillegg...
    12V batteri dør.
    Bremseklosser sprekker.
    Skiver bak rustet til vrak til tross for årlig bremsesmøring og aktiv bruk av bremser.
    Dårlig varme, AC lekker og kompressor lager lyd."

    - "Jeg har i hovedsak hatt de samme problemene som deg, i tillegg har motor, girkasse og fremdriftsbatteri blitt byttet."

    -" I første post burde jeg nok nevnt at motor/gir ble byttet."

    -" Har selv måtte må fikset PTC-heater på første service, noe verkstedet selv oppdaget. Har først fått snudd motor og så til slutt byttet motor da feil kom tilbake."

    -"Da har man kjørt 3 uker hvor bilen må startes med booster hver morgen og ettermiddag. Tydeligvis helt innafor det man må forvente av XXXXXX
    Jeg kunne ha satt inn et nytt batteri selv men gadd ikke ta den kostnaden på en helt åpenbar reklamasjon.
    De andre feilene (..) AC kompressor, kondenser, evaporator og temp sensor må byttes"

    -" Min mors sin elektriske bil (med beskjedent 36 kwh-batteri akkurat utenfor garanti) vil ikke starte her forleden. Tauet inn til *forhandler* og viser seg at høyboltsbatteriet har gått dukken. Kostnad 200 000 kr å skifte det..."

    -" Min far har en *4 år gammel elbil* som har utviklet sirkelsaglyd ved pådrag. "

    -"1. Feil på bremser, må taues inn. Byttet bremsekraftforsterker og hovedsylinder.
    2. Diverse feilmeldinger /varsel, alle oransje så triller bilen inn til verksted selv. Bytter ledningsnett til abs sensor.
    3. Varsler og plinging og blinking og feilmeldinger sånn ca.hver dag. Blir enig med *forhandler* at de skal se på det på service i desember, da varslene kommer og går, ingen er røde, så det er trygt..........
    4. Feil på bremser, rødt varsel. STANS BILEN. Samt en lyd over høyre framhjul som høres ut som et dyr som prøver å klore seg ut av panseret. Ny tur med Falcken på torsdag morgen, har ikke hørt fra *forhandler* siden
    Andre med lignende erfaring? Når kan man begynne å "kreve" noe. Er rimelig lei og utrolig skuffet. Bilen er nøyaktig 1 år og har rulllet 25 000 km."


    Nei, elbiler er bra saker det, så lenge de virker som de skal.
    Hev kjøpet og kvitt deg med shciten, ta kontakt med et advokatfirma som er spesialisert i slike saker.

    Har selv en El bil som har begynt å lage rare lyder når man slipper gassen , verkstedet finner ikke ut av det. Girkasse og motor til El bil koster jo mer en motor og girkasse til diesel og bensin biler, kompetanse er lav på merkevefkstedene også. Hjelper lite med ny bil garanti når dem ikke klarer å finne feilen. Blir bensin igjen for min del.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.846
    Antall liker
    35.977
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke ironisk at disse 12V-batteriene skjelden svikter i en fossilbil som krever mye strøm i startøyeblikket (mest hos folk som ikke vedlikeholdslader om vinteren og som overbelaster det), men i en elbil som trenger en liten batteribank en kan putte i baklomma for å vekke bilen synes å svikte langt oftere? -og bra at bakoverkompabilitet og 12V er beholdt. Tenk om kupélys, skjermer, stereoanlegg, kupévifte, lykter, varmetråder i vinduene, varmeseter, el-speil, el-låser, el-bakluke osv skulle drives av 400V eller en annen, ny spenning? Dét ville vært teit, det, og uøkonomisk. Den er ikke beholdt BARE for bakoverkompabilitet fra fossilbiler. Noe må vekke bilen slik at høyspent batteriet igjen kan vekkes. Det er store krav til sikkerhet her, og selvsagt beholder man den spenningen som har vært standard, i stedet for å introdusere en ny standard.

    La du ikke merke til at poenget var rettet mot elbil-spesifikke ting som vissnok er så enkelt at det ikke kan gå i stykker? La du ikke merke til at jeg ikke gadd å inkludere ombordladere som ryker 'all mass' når bilen er noen (få) år og er svindyr?
    Likevel siterte du en halv side med syting over AC og bremser som "bevis" på et eller annet. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har byttet 12 V-batteri i fossilbil, men det har blitt et antall stykker oppigjennom årene. Noen clutcher, byttemotorer og overhalinger av automatkasser har det også blitt. Min erfaring på over 10 år med elbil er at 12 V-batteriet er omtrent like upålitelig som det alltid har vært, helt siden Bestemor Duck's tid. Mulig det holder med en litium-ion lommelader for å vekke bilen, men av en eller annen grunn har produsentene likevel valgt å sette et gammeldags bly/syre-batteri der. Jeg tror kanskje det har blitt eliminert i nyere elbiler.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.664
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    Er det miljøvennlig med biler som veier over 2 tonn , sliter mer på veiene og drar opp mer svevestøv . Batteripakker som mister 2.3 % kapasitet årlig. Resten av verden har ikke ikke miljøvennlig produksjon av strøm , El bil er fremtiden dere 😍
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    Er det miljøvennlig med biler som veier over 2 tonn , sliter mer på veiene og drar opp mer svevestøv . Batteripakker som mister 2.3 % kapasitet årlig. Resten av verden har ikke ikke miljøvennlig produksjon av strøm , El bil er fremtiden dere 😍
    det er mere miljøvennlig å gå til jobb ja:)
    Unngå piggdekk …. Elbil med piggdekk er ikke miljøvennlig, jeg har kjørt piggfritt i 25+ år, aldri problem
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    Ja stemmer det , eller du kan reise kollektivt. Du kjøpte vel ikke El bil fordi du trodde det var miljøvennlig? 🤣
    jeg har ikke elbil, men kjører BMW 730d, bruker 0.6l på milen, aldri piggdekk, anser meg selv som litt miljøvennlig
    Jeg har ikke illusjoner om at BMW 730d gjennom livsløpet på bilen er spesielt mindre miljøvennlig enn veldig mange elbiler :unsure:
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.428
    Antall liker
    1.341
    Torget vurderinger
    1
    har du statistikk som viser dette faktisk eller er det basert på dine subjektive oppfatninger / påstander.

    fakta plz
    Offffffffffffffff.....
    Jeg skjønner at nyfrelste og langfrelste elbilfolk er butthurt og jentesure for at en elbil muligens ikke er så bombesikker mot krøll og bøll, jeg var slik selv i ca 4 år, men utvid informasjonskanalene dine litt. Observer. Hør på andre som forteller om sine personlige opplevelser av elbil. Registrer hva du ser, ok? Du kan lese litt i elbilforum. Der står det mye, meld deg inn i facebook-grupoer for elbiler, der skriver folk mye. Du får be dem dokumentere at de ikke lyver når de sier at elbilen har sviktet big time.

    Skal du ha Kongens stempel og forsegling på dokumentasjonen?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    Offffffffffffffff.....
    Jeg skjønner at nyfrelste og langfrelste elbilfolk er butthurt og jentesure for at en elbil muligens ikke er så bombesikker mot krøll og bøll, jeg var slik selv i ca 4 år, men utvid informasjonskanalene dine litt. Observer. Hør på andre som forteller om sine personlige opplevelser av elbil. Registrer hva du ser, ok? Du kan lese litt i elbilforum. Der står det mye, meld deg inn i facebook-grupoer for elbiler, der skriver folk mye. Du får be dem dokumentere at de ikke lyver når de sier at elbilen har sviktet big time.

    Skal du ha Kongens stempel og forsegling på dokumentasjonen?
    nå var det egentlig fakta jeg spurte om og ikke en oppgulp av ufinheter….. det er vel ikke nødvendig å komme med slike ting når det pent bes om fakta :)

    forøvrig kjører jeg ikke elbil

    hvis det er så mye trøbbel og greier, kan ikke du spare oss for det og vise oss fakta, ikke enkeltepisoder, men de store linjer
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.428
    Antall liker
    1.341
    Torget vurderinger
    1
    Er det miljøvennlig med biler som veier over 2 tonn , sliter mer på veiene og drar opp mer svevestøv . Batteripakker som mister 2.3 % kapasitet årlig. Resten av verden har ikke ikke miljøvennlig produksjon av strøm , El bil er fremtiden dere 😍
    Elbiler sliter ikke på veien. Piggdekk sliter på veien uansett fossil eller elbil. Tungtransport trykker veibanen ned pga vekt.
    Tror du virkelig at det er VEKTEN på bilen som virvler opp svevestøv?
    En tom VW Caddy i 90 km/t virvler opp mer veistøv enn en Caddy lastet med sementsekker i lasterommet susende i 90 km/t??
    Kom igjen'a...
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.664
    Antall liker
    1.412
    Sted
    Oslo
    jeg har ikke elbil, men kjører BMW 730d, bruker 0.6l på milen, aldri piggdekk, anser meg selv som litt miljøvennlig
    Jeg har ikke illusjoner om at BMW 730d gjennom livsløpet på bilen er spesielt mindre miljøvennlig enn veldig mange elbiler :unsure:
    De nye euro 6 motorene er jo utrolig miljøvennlige, snart er hele El bil hopen og
    jeg har ikke elbil, men kjører BMW 730d, bruker 0.6l på milen, aldri piggdekk, anser meg selv som litt miljøvennlig
    Jeg har ikke illusjoner om at BMW 730d gjennom livsløpet på bilen er spesielt mindre miljøvennlig enn veldig mange elbiler :unsure:
    Jeg tror faktisk den er mer miljøvennlig. El biler havner på dynga etter 10 år. De få elbilene som er eldre på finn er det ingen som kjøper , hvem vil ha en 10 år gammel bil med 6 mil rekkevidde om vinteren 🤣
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.361
    Sted
    Endor
    De nye euro 6 motorene er jo utrolig miljøvennlige, snart er hele El bil hopen og

    Jeg tror faktisk den er mer miljøvennlig. El biler havner på dynga etter 10 år. De få elbilene som er eldre på finn er det ingen som kjøper , hvem vil ha en 10 år gammel bil med 6 mil rekkevidde om vinteren 🤣
    jeg kjører 1300km på EN tank
    Denne bilen er mange år nå …… men oppleves bedre enn mange nye BMW modeller …..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn