Mange som mener jeg burde forklare meg bedre.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja Tosken du forstyrrer ikke når du er så mild i målet😂 sist var du litt irritert på meg 😁 Av det lille eg husker er det relevant å bruke 1/6 glattng i bassen og oppover har vel ikke glatting så mye å si, vi hører vel ikke det en mikrofon tar opp men det hjernen har filtrert ut.....
    Nei, jeg bruker også glatting om jeg betrakter responsen over et visst nivå og må innrømme at jeg nok ikke er så opptatt av vannfall. Ser nok mer på wavelet. :giggle:
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så eg har målt en del, og definisjonen på ett diffust rom, er ganske enkelt, det er ett rom hvor etterklangen er lik uansett hvor du sitter. Det er en enkel og almen gyldig vitenskapelig definert konklusjon, på hva som er er ett diffusert rom. Definisjonene på ett diffust rom er altså lik etterklang uansett hvor du sitter.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nei, jeg bruker også glatting om jeg betrakter responsen over et visst nivå og må innrømme at jeg nok ikke er så opptatt av vannfall. Ser nok mer på wavelet. :giggle:
    Ja stemmer wavelet er mye bedre, Snickers viste oss det....
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Eg har wavelet'en min som bakgrunnsbilde på mobilen min, bare så det er sagt. Den så så kul ut, den hadde mange sånne lette skyer utover til høyre så den så ut slik jeg tolket det, at den var et resultat av mye diffusjon, ha ha antagelig sene refleksjoner, fra hva? Akustikk er ren skjær jævelskap for de som prøver å forstå det...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eg har wavelet'en min som bakgrunnsbilde på mobilen min, bare så det er sagt. Den så så kul ut, den hadde mange sånne lette skyer utover til høyre så den så ut slik jeg tolket det, at den var et resultat av mye diffusjon, ha ha antagelig sene refleksjoner, fra hva? Akustikk er ren skjær jævelskap for de som prøver å forstå det...
    Ja, det er jo så ekstremt mange variabler. Greit da å ha noen tommelfingerregler funnet frem av smartere folk enn oss.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Unnskyld om jeg forstyrrer knubie

    Bare lurer, er det noen her som bruker 1/3 smoothing? Hvilke nytte har det? Min kurve ser da helt intetsigende ut.

    Vis vedlegget 766055
    Har sett mange som gjør det når man tar 20-20kHz, og psychoacoustic på frekvensrespons (som ofte likner på 1/3 oktav) for å se mest hvordan det "oppfattes" framfor hvordan det måler, helhet vs detaljer osv. Men jeg er enig at det mest bare bidrar til å filtrere bort info som jeg er interessert og synes selv 1/6 gir et mer informativt bilde. Men et "bilde" er det uansett :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja men okey, no går eg inni litt sånn fantasi modus igjen, men med veldig mye bass demping i rommet, uten at det hjelper på frekvens, så kan jeg ihvertfall nesten påberope meg ett diffust rom, etterklangen er jevn rundt over. Bjørn må komme og dreper mine aspirasjoner.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det er veldige diskusjoner blant studio byggere og studiomdesigner om hva som er ett optimalt rom, men veldig mange av de er enig om en ting, du trenger ikke ett rom med mye diffusjon, du trenger ett rom med passelig diffusjon og sef mye bass demping. Om diffusjonen kommer av scattering eller en reell diffusjons koeffisient er uten betydning, vi hører ikke nødvendigvis forskjell, er lydbilde diffust nok hører ikke vi forskjell, uansett hva det kalles.
    Men god demping i bassen, det hører vi alltid, en tørr bass er noe annet....
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ja men okey, no går eg inni litt sånn fantasi modus igjen, men med veldig mye bass demping i rommet, uten at det hjelper på frekvens, så kan jeg ihvertfall nesten påberope meg ett diffust rom, etterklangen er jevn rundt over. Bjørn må komme og dreper mine aspirasjoner.
    Hvis jeg forstår målet ditt korrekt så ønsker du å få jevnest mulig bassrespons i hele/store deler av rommet opp til 500Hz? Da er det vel masse basser med multisub optimizer el.l. som duger kanskje? @MakkinTosken har prøvd det så vidt jeg fanget opp i en tråd...
    Har ikke prøvd multisub optimiser selv men kom ganske langt med fire subber (en i hvert hjørne) og manuell tweaking av individuell fase og nivå på hver sub (med en 8-kanals minidsp) på kinoen, men da bare opp til 100Hz.
    Men må innrømme at jeg etter hvert syntes det var rart å få dypbassen taktilt servert som et litt ufokusert dunk i ryggen. I hvert fall på musikk fikk jeg det liksom ikke til å bli naturlig selv om frekvensresponsen helt klart ble bedre, men ikke noe kult å høre på stereo musikk på den måten. Har vel funnet ut at jeg personlig foretrekker at bassen kommer fra omtrentlig samme område som frontene... Og multisub er vel neppe framgangsmåten uansett hvis du ønsker å tweake helt opp til 500Hz hvis jeg forstår deg riktig, med mindre du digger mono..
    Ser jo ut som de som har hele vegger planta fulle med arrayer med basselementer kommer veldig langt da må sies...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis jeg forstår målet ditt korrekt så ønsker du å få jevnest mulig bassrespons i hele/store deler av rommet opp til 500Hz? Da er det vel masse basser med multisub optimizer el.l. som duger kanskje? @MakkinTosken har prøvd det så vidt jeg fanget opp i en tråd...
    Har ikke prøvd multisub optimiser selv men kom ganske langt med fire subber (en i hvert hjørne) og manuell tweaking av individuell fase og nivå på hver sub (med en 8-kanals minidsp) på kinoen, men da bare opp til 100Hz.
    Men må innrømme at jeg etter hvert syntes det var rart å få dypbassen taktilt servert som et litt ufokusert dunk i ryggen. I hvert fall på musikk fikk jeg det liksom ikke til å bli naturlig selv om frekvensresponsen helt klart ble bedre, men ikke noe kult å høre på stereo musikk på den måten. Har vel funnet ut at jeg personlig foretrekker at bassen kommer fra omtrentlig samme område som frontene... Og multisub er vel neppe framgangsmåten uansett hvis du ønsker å tweake helt opp til 500Hz hvis jeg forstår deg riktig.
    Ser jo ut som de som har hele vegger planta fulle med arrayer med basselementer kommer veldig langt da må sies...
    Jeg har bare 2 subber oppe ved siden av toppene, og det er vel mye av problemet, for meg da, har du 2 høytalere og 2 subber har du akustiske problemer, uanstt.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har bare 2 subber oppe ved siden av toppene, og det er vel mye av problemet, for meg da, har du 2 høytalere og 2 subber har du akustiske problemer, uanstt.
    Denne gir en grei innføring i problemstillingen relatert til antall og plassering av subber hvor målet er jevnest mulig respons med minst mulig relativ variasjon over et større område. Konklusjonen er vel faktisk at man kommer langt med 4 subber hvis de plasseres i hvert hjørne. Og så var det litt betryggende å lese at gevinsten av å øke til 5000 subwoofere var relativt liten :cool:
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg skal bygge en tredje fill sub, for plassering på ene langsiden var planen, men for at den ikke skal kunne lokaliseres må den deles godt under 80Hz og da går litt av nytten i vasken...
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    John H. Brandt har mange interessante artikler... Han bygger studio for pro gjengen og hjemmekino rom for arabiske sjeiker bl.a.
    Bl.a. disse to:
    Første artikkelen sier noen interessante obsevasjoner bl.a. det er sjeldent rom trenger noen absorbering mellom 600-2000Hz
    og andre artikkelen at dagens diffusjons målinger er tussete... Amen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis jeg forstår målet ditt korrekt så ønsker du å få jevnest mulig bassrespons i hele/store deler av rommet opp til 500Hz? Da er det vel masse basser med multisub optimizer el.l. som duger kanskje? @MakkinTosken har prøvd det så vidt jeg fanget opp i en tråd...
    Har ikke prøvd multisub optimiser selv men kom ganske langt med fire subber (en i hvert hjørne) og manuell tweaking av individuell fase og nivå på hver sub (med en 8-kanals minidsp) på kinoen, men da bare opp til 100Hz.
    Men må innrømme at jeg etter hvert syntes det var rart å få dypbassen taktilt servert som et litt ufokusert dunk i ryggen. I hvert fall på musikk fikk jeg det liksom ikke til å bli naturlig selv om frekvensresponsen helt klart ble bedre, men ikke noe kult å høre på stereo musikk på den måten. Har vel funnet ut at jeg personlig foretrekker at bassen kommer fra omtrentlig samme område som frontene... Og multisub er vel neppe framgangsmåten uansett hvis du ønsker å tweake helt opp til 500Hz hvis jeg forstår deg riktig, med mindre du digger mono..
    Ser jo ut som de som har hele vegger planta fulle med arrayer med basselementer kommer veldig langt da må sies...
    Jeg har to hornsubber i taket som kommer ut ved siden av høytalerne (eller toppene som PA folket kaller de), de fønker utmerket, men da sef med jevnt over ulik respons i rommet. Mye opp og ned. Audiolense fikser veldig mye av det.
    Jeg har en litt annen tilnærming, jeg tror at jeg kan fikse dette med massive akustikk tiltak rundt om i rommet, som jeg foreløpig ikke har fått til å virke godt nok.
    Største synderen er bakvinduet har jeg funnet ut, og at eg ikke greier å dempe refleksjonene fra bakveggen/vinduet godt nok.
    Har en diffusor der fra Jens Eklund som kan slås opp i vinduet, det hjelper overhodet ikke på bass kanselleringer selv om det høres bra ut på akustisk musikk.
    Keith Jarret sin Køln konsert fra -75 høres fantastisk ut, takk til OMF der..
    Håpet er nå at dette "Diffuse" produktet fra "Arithmetic Design" kan kombinere diffusjon med bass demping, jeg har begynt å få litt svar men er ikke helt i mål enda.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har to hornsubber i taket som kommer ut ved siden av høytalerne (eller toppene som PA folket kaller de), de fønker utmerket, men da sef med jevnt over ulik respons i rommet. Mye opp og ned. Audiolense fikser veldig mye av det.
    Jeg har en litt annen tilnærming, jeg tror at jeg kan fikse dette med massive akustikk tiltak rundt om i rommet, som jeg foreløpig ikke har fått til å virke godt nok.
    Største synderen er bakvinduet har jeg funnet ut, og at eg ikke greier å dempe refleksjonene fra bakveggen/vinduet godt nok.
    Har en diffusor der fra Jens Eklund som kan slås opp i vinduet, det hjelper overhodet ikke på bass kanselleringer selv om det høres bra ut på akustisk musikk.
    Keith Jarret sin Køln konsert fra -75 høres fantastisk ut, takk til OMF der..
    Håpet er nå at dette "Diffuse" produktet fra "Arithmetic Design" kan kombinere diffusjon med bass demping, jeg har begynt å få litt svar men er ikke helt i mål enda.
    Høres ut som vi ikke tenker så ulikt egentlig :)
    Jeg har jo litt av den samme utfordringen med en DIGER (5x2,4m) glassflate bak i rommet, som volder problemer i alle frekvensområder egentlig. Jeg kan jo ikke akkurat ha hverken bassfeller eller noe annet foran skyvedøren ut til terrassen. Så jeg forsøkte selv med en av disse AVAA aktive fellene fra Gjallarhorn, og det hadde en VISS effekt men egentlig litt for lite. Men jeg tror kanskje at hvis jeg hadde hatt flere enn en så hadde effekten sikkert blitt mer merkbar - men det koster litt mer enn det smaker egentlig... Forskjellen med skyvedører på vidt gap vs lukket er veldig stor både ift stående bølger og etterklang oppover, men det er ikke så praktisk å ha dørene åpne alltid ;-)
    IMG_0443.jpeg

    Fikk redusert noen dipper og peaker en god del med 1/4 plassering av subbene i lengderetning (2m fra frontvegg, 6m fra glasset) og sammen med Trinnov har bassen blitt veldig bra i lytteposisjon (som IKKE er den sofaen på bildet ;-). Men nå skal jeg altså prøve med akustiske gardiner for å få ned etterklangstiden og nivået oppover i frekvens. Jeg trenger noe slikt for lysdemping/skjerming uansett så da bruker jeg litt ekstra kroner på motoriserte gardiner med god lydemping i tillegg

    PS: Ja jeg har fulgt med på hornsub-prosjektet ditt - veldig kult! :)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis jeg forstår målet ditt korrekt så ønsker du å få jevnest mulig bassrespons i hele/store deler av rommet opp til 500Hz? Da er det vel masse basser med multisub optimizer el.l. som duger kanskje? @MakkinTosken har prøvd det så vidt jeg fanget opp i en tråd...
    Metoden opplever jeg som tett på ubrukelig til kritisk lytting. Til et bandlokale og hjemmekino derimot, kan metoden være bedre egnet. Igjen mener jeg at formålet setter malen for tilnærming. @Knubie sitt behov er ikke helt det samme som det flere av oss har og metoder og tilnærminger bør ses i lys av dette. Finnes ingen universell formel, selv om ting på overflaten virker relatert, imo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    ...nå skal jeg altså prøve med akustiske gardiner for å få ned etterklangstiden og nivået oppover i frekvens. Jeg trenger noe slikt for lysdemping/skjerming uansett så da bruker jeg litt ekstra kroner på motoriserte gardiner med god lydemping i tillegg...
    Her fungerer gammel-metoden med manuelle gardiner av typen Scene-Molton, tykkeste versjon, rund baut. For optimal funksjon er de sydd til 242cm - anbefales (y)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg må si at rommet brukes til øving på scenen, mens ellers bruker jeg og og av og til kompiser det som ett audiofile lytterom. En veldig uortodoks furteebu med andre ord.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Høres ut som vi ikke tenker så ulikt egentlig :)
    Jeg har jo litt av den samme utfordringen med en DIGER (5x2,4m) glassflate bak i rommet, som volder problemer i alle frekvensområder egentlig. Jeg kan jo ikke akkurat ha hverken bassfeller eller noe annet foran skyvedøren ut til terrassen. Så jeg forsøkte selv med en av disse AVAA aktive fellene fra Gjallarhorn, og det hadde en VISS effekt men egentlig litt for lite. Men jeg tror kanskje at hvis jeg hadde hatt flere enn en så hadde effekten sikkert blitt mer merkbar - men det koster litt mer enn det smaker egentlig... Forskjellen med skyvedører på vidt gap vs lukket er veldig stor både ift stående bølger og etterklang oppover, men det er ikke så praktisk å ha dørene åpne alltid ;-)
    Vis vedlegget 766406
    Fikk redusert noen dipper og peaker en god del med 1/4 plassering av subbene i lengderetning (2m fra frontvegg, 6m fra glasset) og sammen med Trinnov har bassen blitt veldig bra i lytteposisjon (som IKKE er den sofaen på bildet ;-). Men nå skal jeg altså prøve med akustiske gardiner for å få ned etterklangstiden og nivået oppover i frekvens. Jeg trenger noe slikt for lysdemping/skjerming uansett så da bruker jeg litt ekstra kroner på motoriserte gardiner med god lydemping i tillegg

    PS: Ja jeg har fulgt med på hornsub-prosjektet ditt - veldig kult! :)
    Altså for å si det slik så kan man aldri bli kvitt store kanselleringer eller resonnanser i lytteposisjon med store vindusflater eller bare veggflater bak, gardiner vil ikke virker på dette dypt nok, akustikk gardiner kan nok gjøre en del men det blir for høyt og dermed ikke nok. Hvis du kan få integrert en gardin med f.eks. 5/10 cm demping, det er mye polyester stoff som er fleksibelt med god demping, får du dette diskret anbrakt på siden med motor og det hele en 60-70cm foran vindu, så vil du når du trekker for gardinene ta mesteparten av skiten. Eg lagde en sånn rennesteins absorbent, 60cm foran vindu var bra.... Tok hele dippen, men det hørtes kun litt bedre ut, ikkje mye men litt bedre. Måleapperatene er ofte mer følsomme enn ørene våres med mange filtre i hjernen, men det er klart har du kort etterklang er det det beste (altså god demping ellers i rommet) da vil resonnanser og kanselleringer høres ut som ulike nivå i bassgang. Du kan ikke spille en bass skala uten store avvik i lydtrykk. Dette er ikke korrekt i forhold til bassisten men vi hører dette ikke så feil som stor avvik i etterklang. Det er uansett feil, men en feil som ikke høres så godt for en utrent lytter.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Metoden opplever jeg som tett på ubrukelig til kritisk lytting. Til et bandlokale og hjemmekino derimot, kan metoden være bedre egnet. Igjen mener jeg at formålet setter malen for tilnærming. @Knubie sitt behov er ikke helt det samme som det flere av oss har og metoder og tilnærminger bør ses i lys av dette. Finnes ingen universell formel, selv om ting på overflaten virker relatert, imo.
    Ja, men for min egen preferanse så jobber eg med rommet som et HiFi/ kritisk lytterom rom, bare det at det er litt i det skjulte 😁 Nå leier eg det ut, og kan allikevel bruke det selv, fornøyd med den. Design messig har jeg valgt mye bass demping med rretur foran disse (BAD Expo, BAD Arc og Viscoustic) de gir litt diffusjon, ikke mye, men viktigst de gir retur, for å gjøre rommet Live.
    Bass dempingen med åpen bakvegg, dypt dempet tak, spaltegulv og 4 felt på bak og sidevegg med BAD Expo utenpå isolasjon som er åpent ut til ett ventilasjons sjalusi, har vært en utrolig dyr og skuffende erfaring hvis man tenker på frekvens kurven, så da måtte eg revurdere og gå i tenkeboksen,, sikkert en forsvarsposisjon, er frekvens eller etterklang viktigst, kort etterklang gir den dog. Eg kunne tydelig høre klart hvert tiltak som ga kortere etterklang, eg kunne ikke høre noen frekvens forbedringer..
    Når eg etterpå kjører Audiolense korrigering så er frekvens på plass, det hører man veldig godt på en lang bass gang på bass gitaren hvis den er jevn i volum/amplitude. Men eg ble vel noe godt vant, jeg synes bedringene i kort etterklang på bassen var mye bedre enn bedringene i frekvens.
    Det er en tilpasning som var definert av min egen audiofile musikk smak, og tiltenkt i design fasen, tilfeldigvis passer det også med formålet.
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal bygge en tredje fill sub, for plassering på ene langsiden var planen, men for at den ikke skal kunne lokaliseres må den deles godt under 80Hz og da går litt av nytten i vasken...
    Det kan godt hende du kan dele vesentlig høyere enn det, spesielt hvis du har andre subber som er mer sentralt/symmetrisk plassert.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Det kan godt hende du kan dele vesentlig høyere enn det, spesielt hvis du har andre subber som er mer sentralt/symmetrisk plassert.
    Ok takk for info! Har 2 sentralt plassert subber på innsiden av høytalerne. Mye rot mellom 60 og 100 flere steder i rommet...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ok takk for info! Har 2 sentralt plassert subber på innsiden av høytalerne. Mye rot mellom 60 og 100 flere steder i rommet...
    Da ville det ikke fordundre meg om du kan ha deling på 80-90hz og kanskje til og med 100hz på siden uten at du klarer å lokalisere dette.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja nå som tidligere nevnt hacket eg istand en svæær absorbent, 15cm Glava i en 2,3x1m ramme lagd av rester og skrudde inn festekroker i ovenpå stedet kalt tak, så absorbenten hang 50-60cm fra vinduet, alt ettersom fin justeringer med ett kosteskaft (litt high-tech kan vi pludre med i akustikkens tjeneste), Det var natt og dag for midt i rommet, det jævla vinduet føcker opp enorme mengder av kanselleringer og resonnanser, i den sentrale lytteposisjonen, so jeg ikke nødvendigvis bruker.. Man må jo ha vindu men fuck eg er dum som en stut, jeg burde jo skjønt det fra tidenes morgen. Konklusjon bakvegg er morderen ikke butleren. Og den derre tulle teorien min om diffusjon på bakveggen, er bra nok den men det er bare det at det må være alvorlig bass demping i bunn, for at det skal bli bra. Så jeg er tilbake på tegnebordet.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg skal ha en av de derre utrolig spennende diffusorene til Arithmetic Design som Bjørn selger, som slipper gjennom bass,,så du kan ha en bassfelle på baksiden. Så det blir da en Arithmetic diffusor utenpå en hjemme lagd VPR, i en ramme som kan senkes/plasseres inni vinduet. Da slipper eg med 15 cm istedenfor som nå, 60-70cm bruk av dybde..... En diffusor som slipper gjennom bass og som gjør seg nytte av trykk baserte bassfeller bak som har plate (Modex plate , VPR etc), det er jo en revulosjon i applikasjon av både bassfeller og diffusjon. Man kan bruke samme arealet til både bassfeller og diffusjon. Det var noe som i gamle dager krevde mye plass! Nå er tilbudet ca. 15 cm. Halleluja!
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hvis man kan få dempet sjenerende resonnanser med bassfeller og absorbenter samtidig som man får returnert over ca 600Hz så er det bra. Over 600Hz skal man ha begrenset demping, 600-2400Hz i rom sies det i følge mange renomerte akustikere, der trenger man ikke dempe stort, presens område høres best ut live. Alt ettersom, har man flutter og harde vegger er det andre ting som gjelder, da må det passe demping til, hva passe er strides de lærde om. Jeg har mye retur først på 800-1000 så det er nok til å få en voksen mann til å bli deprimert....😀😀😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn