På forhånd unnskyld
Jeg spør fordi ofte så kan oppfordringer til realistiske forventninger oppfattes som surmagede. Jeg er på mange måter redd for at akustisk behandling skal ende opp på samme måte som kabler, hvor reelle egenskaper blir misbrukt til irrelevante formål og hvor profitører innbiller folk at det finnes quick fixes. Synes at man bør justere forventningene litt og forholde seg litt nøkternt til det hele. Det koster nemlig mange penger og mye arbeid å gjøre dette skikkelig og det nytter ikke henge opp paneler histen og pisten for så og slå seg på brystet og tro man har oppnådd noe.
Kaldusjen
Når det kommer til diffusjon har dette en begrenset effekt og det krever relativt store installasjoner med mye tankearbeid for at dette skal ha reell påvirkning. Hater å si det, men å henge opp grunne diffusorer på under kvadraten bak høyttalerne slik du har gjort har 0 effekt. Det være seg om du bruker el.stater eller annet. Bare så det er sagt
soundscape, jeg sier ikke at diffusorer ikke har noe å gjøre bak høyttalerne, men størrelse, båndbredde og plassering er essensielt for god effekt. Jeg mener som sagt ikke noe vondt med det eller å sette dine opplevelser til side, men bare vil være realistisk og ikke bare en entusiastisk enabler. Diffusorer er reflekterende og må derfor settes opp med tanke på lytteposisjon sett i forhold til lydkilde. De må minimum ha "line of sight" og med mindre du stadig er ute og går er det bortkastet å bygge dem med gulv til tak høyde. Bare i en sone hvor ørene dine hører refleksjonene fra veggen. Jeg vet det høres litt motsigende ut i forhold til at jeg gikk ut mot små diffusorer tidligere, men en bred passe høy diffusor satt sammen til en stor bred en jobber sammen. Det er forresten ikke bare å sette sammen like diffusorer i rekke på en vegg, de må brytes opp med beregnede mellomrom, enten med en negativ versjon eller som jeg har gjort, med forskjellige dybdenivåer. Jeg har dessverre ikke vokabularet/innsikten til å forklare dette dypere ellere vite om dette er en regel eller stridstema.
Hos meg
Om du har sett på mitt rom har du kanskje sett disse 2d diffusorene jeg har bak racket. De er bare til pynt!
I bestefall har de en viss dempende effekt da de reflekter både horisontalt og vertikalt, men som sagt, deres primære funksjon er pynt. Disse 2d diffusorene eller "skyline" som de også kalles er best egnet til taket, da de har fire vegger å "sprette" de diffuserte bølgene mot. På vegger velger man ofte 1d som sprer horisontalt og utnytter refleksjonen fra sideveggene som ledere av dette diffuserte bølgemønsteret.
Dummien forklarer
Diffusorer er jo ment til å bryte opp lydbølgene på en forutsigbar måte og skape et mer homogent lydbilde innenfor det frekvensområdet de er designet. Det kan sammenlignes med den matte coatingen man har på lyspærer, hvor i stedet for å få en skarp blendene lyskilde få man et mer spredt og behagelig lys uten å miste for mye lumen. Samme effekt får du av å rette en spot mot en vegg for dermed å nyte den reflekterte spredningen. Men er veggen for mørk eller du har mye i veien mellom deg og veggen, mister du lyset der du vil ha det- og henger du opp et speil får du spotten mitt i fjeset igjen. En flat, slett, hard vegg kan betraktes som et speil. Det du prøver å oppnå med diffusorer er å matte de delene av veggen som reflekter spottlyset rett i dine øyne. Men lyd er ikke lys og om vi prøver å gå tilbake til lyd der ofte det meste av dette plagsomme "spotlyset" som relativt stuevennlige diffusorer kan jobbe med - rettet mot veggene bak deg og på sidene, så synes jeg det gir mest for innsatsen og først fokusere på disse.
Disclaimer
Jeg stopper der, da min evne til å skrive lange innlegg er begrenset. Jeg vet også at jeg har latt mye være hengende i luften og at visse eksperter kanskje vil fnyse av mine upresise beskrivelser, noen av dem kan til og med synes feil. Jeg tar forbehold om at jeg er en lekmann som prøver å beskrive noe komplisert til andre lekmenn, så jeg beklager om jeg irriterer fagfolkene, men inviterer dem gjerne til å beskrive dette mer presist og like folkelig.