Bil, båt og motorsykkel Real Elbil Stories

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Jeg har i år kjørt rundt i Sør-Norge med elbil som har 50kw batteri, det har godt helt greit, men jeg ser på kartene at i Troms og Finnmark ser det tynt ut med ladestasjoner. Forøvrig forstår jeg ikke helt det problemet som SP og Co skisserer om det er så vanskelig å ha elbil på bygda.
    Det er lettere å lade hjemme på bygda enn om du bor i byen og alle elbiler som selges i dag går mellom 20-40 mil på en lading sommer som vinter. Og på landsbygda har mange en traktor eller en gammel pickup hvis det er behov for å dra henger. Nå skal det sies at flere og flere elbiler kan dra henger. Og Ford kommer med en feit elektrisk pickup, den er rett rundt hjørnet.
    Dette ordner seg. Hadde jeg bodd i et rødt hus i skogen så hadde jeg likevel kjøpt elbil.
    Traktor for å dra henger? Blir litt klønete om man skal på campingtur vel?
    El bil er IKKE for alle, og det burde elbil eiere skjønne snart.
    Jeg har krav som en elbil, per i dag, ikke oppfyller.

    Jeg skulle like å se hvor mange som kjøpte en mobil telefon med mindre minne, dårligere batteri og et begrenset utvalg av apper. Selv om jeg elsker å kjøre elbil, så er det et skritt tilbake i mange henseender. Men det blir stadig bedre. Så om noen år kanskje. Om ladeproblematikket en løst.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det vil alltid finnes tilfeller som ikke passer med elbil, dette er en parentes i det store bildet. Campingvogneiere bor forøvrig også i byene.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Det finnes flere paranteser enn du tror og om man skal styre landet etter hva man trenger i byene, så har man misforstått grundig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, men så kjør fossilbil fortsatt da, det er absolutt ingen som nekter noen å kjøre fossilbil, unntaket er et forbud som er på trappene i sentrum av europeiske storbyer. At det blir dyrere å kjøre fossilbil med veiprising og økte co2 avgifter på drivstoffet er prisen de som henger fast i det fossile må finne seg i å betale. Min neste storbyferie i Europa blir ikke med bil som i gamle dager men med tog. Jeg gleder meg :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.291
    Sted
    Trondheim
    I sentrum av europeiske storbyer kjører man jo ikke bil uansett. Der er kollektivtransport så mye mer praktisk. Jeg ville ikke finne på å kjøre bil her i Praha. Ikke fordi det er så veldig vanskelig, men fordi det er så mye bedre og billigere å ta trikken. Det er vanskelig å konkurrere med gratis :)
    I Praha er kollektivtransport gratis for barn under 15 år og for personer over 65. Halv pris hvis du er over 60. Et årskort for studenter og ungdom koster 1200 CZK (ca. 500 NOK).

    PS: Med dagens priser på strøm ved hurtigladestasjoner og prisen på diesel er det veldig liten forskjell i kostnaden på langkjøring med el- eller diesel/bensin. Det kan jo endre seg selvfølgelig. Lokalt i Norge ser jeg egentlig få grunner til ikke å kjøre elbil.

    PPS: Jeg skulle veldig gjerne tatt toget fra Norge og nedover i Europa, men det er jo ikke så enkelt lenger. På 80-tallet kunne jeg gå på toget i Trondheim kl 08:00 og være framme i Praha kl. 17:00 neste dag (togbytte i Oslo, København og Berlin). Det går ikke lenger. Når du først er her nede blir det enklere.

    PPPS: Jeg er ganske forundret over hvor mye bilkjøring det likevel er her nede. Gjennomsnittslønnen er på ca 40 000 CZK i måneden (men det er lav skatt). En VW Passat GTE koster 1,2 mill og bensinen koster 35 kr/l. Likevel er veiene ganske fulle. Og et lite "stikk" til de som synes husprisene i Norge er så høye - en 20 år gammel, ikke oppusset leilighet på 49 m2 i utkanten av Praha koster rundt 5 mill. Leiepris rundt 18 000 kr/mnd. Og jeg kjenner noen som leier en villa i en liten landsby utenfor Praha - 122 000 kr/mnd. Betalt av firma selvfølgelig, men...
    Alle priser i CZK
    Beklager noe OT i PPPS
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Liker visst ikke bratte nedoverbakker. Fra Motor


    Stadig flere nye Mustanger bråstopper i bakkene
    Ford Mustang Mach-E er Norges mest populære bil, men mange kjøpere fortviler over at elbilen bråstopper i bratte bakker. En Mach-E- forteller om en svært ubehagelig opplevelse for ham og kona da bilen plutselig bråbremset i nedoverbakken og alle alarmer ble aktivert. Den nye bilen måtte hentes av bilberger.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man kjører ikke i storbyer. Da jeg var 8 dager i Paris i 2018 ble bilen satt i underjordisk garasje med 24/7 overvåkning utenfor ringen for 100 kr pr døgn. For utforskningen av Luxemburg, Normandie, Bretagne, Champagne og Loire resten av den 4 uker lange ferien var den imidlertid uvurderlig.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Helge og Bente har fem biler: – Blir kvalm av å kjøre elbil

    – Nei, det er ikke aktuelt. Jeg synes ikke det fungerer godt nok. Elbil blir jeg faktisk bilsjuk av – rett og slett dårlig når jeg kjører selv. Uten lyd eller giring er det liksom ikke noe referansepunkter. Jeg blir kvalm. I min levetid blir det derfor ingen elbil.

    Da er du så spesiell at jeg sliter med å tro på det!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Ble bilsjuk av Tesla 3 - på papiret den beste bilen for mitt behov men funka ikke. Jaguar I-Pace derimot :) En drøm å kjøre på langtur. No brainer for min del.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har også prøvekjørt Ioniq 5 en times tid. Likte den veldig godt, bortsett fra et par ting. Styringa er litt for følsom for min smak, og sitteposisjonen fikk jeg ikke lavt nok. Men ellers likte jeg den svært godt. Et romskip med fire hjul.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har prøvd I-Pace, E-tron, EQC. Fikk litt lastebil-feel i alle sammen, dvs for høy sitteposisjon. Det eneste jeg liker med Tesla 3 er at man sitter lavt.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.321
    Antall liker
    3.485
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har prøvd I-Pace, E-tron, EQC. Fikk litt lastebil-feel i alle sammen, dvs for høy sitteposisjon. Det eneste jeg liker med Tesla 3 er at man sitter lavt.
    Det stemmer nok og jeg liker å sitte høyt - er ikke så høy.... liker ikke å sitte lavt som i Tesla... så vi er ulike :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bare for å ha sagt det, så er alle de nevnte bilene veldig bra, hver på sin måte. Unntatt Tesla 3 da, som jeg lurer litt på hvorfor folk kjøper.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som har erfaring med den nye Hyundai Ioniq 5 ?
    Tannlegen min hadde prøvd den forleden og var meget begeistret. Synes den knuste Polestar 2 (for min del er det av mange ulike årsaker uansett uaktuelt med en bil som holder liv i kinesisk industri). YMMV. Selv synes jeg Kia EV5 ser spennende ut, men de er begge muligens i overkant store for bil nr 2. Time will show. For oss er det greit å sitte litt høyt etter hvert, men ikke FOR høyt.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    – Nei, det er ikke aktuelt. Jeg synes ikke det fungerer godt nok. Elbil blir jeg faktisk bilsjuk av – rett og slett dårlig når jeg kjører selv. Uten lyd eller giring er det liksom ikke noe referansepunkter. Jeg blir kvalm. I min levetid blir det derfor ingen elbil.

    Da er du så spesiell at jeg sliter med å tro på det!
    Du er spesiell når bråk og manuelt gir er nødvendig ja. Manuelt gir er snart en saga blott på nye biler. Og elbiler med mye kupestøy finnes det er godt utvalg av. Samt syntetisk motorstøy.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg driver og vurderer Ioniq'en ja. En kompis har hatt denne Project 45 utgaven en drøy måned og er veldig fornøyd med den. Jeg likte den også veldig godt ved prøvekjøring, selv om ikke alt er 100% perfekt... noe det vel aldri blir.

    Citroen eC4 som jeg har hatt i drøyt 6 mnd nå er litt for liten, men den er veldig stillegående, komfortabel og fin å kjøre. Uansett er den en klasse under Ioniq 5, det er ikke til å komme unna.
     
    Sist redigert av en moderator:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Lade Hybriden får gjennomgå og påståes å ikke være så miljøvennlig:
    Klippet fra Motor sin side:

    "
    Syv ganger elbil-utslipp
    Her kommer de til at gjennom sin levetid vil en ladbar hybrid i snitt ha sluppet ut 28 tonn CO2, en konvensjonell hybrid 33 tonn, en bensinbil 39 tonn og en dieselbil (som i snitt kjøres betydelig lenger enn de andre) 41 tonn.

    En helelektrisk bil vil til sammenligning, ifølge studien, ha sluppet ut 3,8 tonn CO2 fra strømmen den vil ha brukt. Beregningen er basert på energimiksen i det britiske strømnettet og på en gjennomsnittlig kjørelengde på 190.000 km.

    "
    Her er utslipp for bilene oppgitt for forbrenningsmotor bilene for hele livsysklusen, mens elbil er oppgitt til kun kjøring.
    Det er eksempel på vill lendene og direkte feil informasjon. "Syv ganger" blir da helt feil.
    Riktig svar er 16 tonn + 3.8 tonn = ca 20 tonn, dvs "2 ganger" er mer riktig.

    Så "FakeNews" er et reelt problem.

    Min far har en Outlander PHEV som jeg bruker mens jeg lader merca.
    Den får av og til en feilmelding:
    20210815_122626.jpg
    Bilen vil da kun kjøre på bensinmotoren. For å få den til å gå på strøm må man fylle 15 liter bensin! Feilmelding kommer hvis man har kjørt for mye på strøm.
    Hvilket beviser at i hvert fall jeg bruker lademuligheten og kjører mest på strøm.

    Jeg tror de fleste som har lademulighet hjemme, vil lade sin ladehybrid om natten og får dermed kjørt det meste av småkjøringa på strøm, noe som er intensjonen med biltypen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.291
    Sted
    Trondheim
    Slik bruker jeg min i hvert fall. Kun strøm på all lokal kjøring som utgjør ca 50% av bruken. Resten er langkjøring, der snittforbruket er omkring 0,5-0,6 l/mil (avhengig av hastighet. Trondheim-Oslo gikk på 0,46 i sommer, Oslo-Trelleborg på 0,57 , på motorveien i Tyskland på ca 0,63), så min har et gjennomsnittlig forbruk på et år på ca 0,25 - 0,30 l/mil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Med gjerne et høyere prosentvis verdifall og høyere driftsutgifter kommer nok fossilbilene til å vike enten man ønsker det eller ei.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Bensin og Dieselforbruket går stadig opp så mon det....

     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.519
    Antall liker
    9.669
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det løser seg når nye elbiler får full mva. Det bør skje samtidig som det blir forbudt å selge ICE biler. Liten grunn til å opprettholde insentivene da.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Det blir vel ikke billigere deler av bilen blir dyrere.
    Når det innføres en avgift må selger redusere prisen for å opprettholde etterspørselen. Det betyr at han må tjene det inn på høyere pris på delene eller andre ting han selger.
    Invertere, batterier og el-motorer er fint mulig å åpne og reparere i dag.
    Men "ingen" kan garantere at det virker etter på sier man.
    Det gjelder jo ved enhver reparasjon.
    I tillegg er det lukkede systemer for å konfigurer bilen, så det er umulig å komme inn utenom for firmaet som leverer bilen.
    Tipper flere av disse delene blir mer komprimerte og limt sammen slik som pc'r etterhvert som de blir billigere å produsere.

    Sjekk denne Youtube kanalen for å se el-biler og andre ting bli plukket fra hverandre og vurdert:

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    For de på død og liv ha Lady Shaver kommer denne nå:

    Pickup på dildo-drivstoff er helt klart et alternativene når rokken min (VW Amarok) skal pensjoneres.

    Spørsmålet er imidlertid - er dette noe som er mulig å kjøre på klasse B/BE sertifikat, og hva får en i så tilfelle som nyttelast/hengervekt?
    F150 Lightning er jeg ganske sikker på blir kun klasse C1, siden egenvekten på denne er 3 tonn.

    Dette med egenvekt og nyttelast er problematisk både for elbiler og hybrider.

    En Volvo XC90 hybrid har ei nyttelast på 383kg. Det er pinlig dårlig for en så svær bil.

    En Polaris 6x6 ATV har nyttelast på så vidt over 400 kg - dvs mer enn droget av en SUV...

    Johan-Kr
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Gode poeng. Noe bør vel endres der.


    Husker ellers at Merc S600 hadde nyttelast på 0 med 5 personer i bilen :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    XC 90 hybrid er 7-seter. Med 6x75kg passasjerer er du 65kg i minus, før du en gang har tenkt på tannbørster...

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn