Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om noen år når Asbjørn ser lyset, blir det både horn och rør..."This is the way" :D
    Mnja, kanskje et sted i mellom, siden de JBL'ene jeg kjøpte til "hytteanlegget" har to hornladede kompresjonsdrivere pr stk. Med 102 dB følsomhet hadde det gått helt fint å drive hver av dem med en triode om man ville, men det går helt fint med noen klasse D monoblokker også. Det er egentlig ingen planer om rørforsterkere. Det hadde i så fall bare vært for den visuelle effekten, men jeg tror det er visuelt dominerende nok med de høyttalerne. 15" basser + to hornladede kompresjonsdrivere pr høyttaler blir ikke helt Bose-størrelse. Det jeg ihvertfall ikke vil ha der er forsterkersus, så når det en gang blir nye forsterkere der blir det definitivt noen med ekstremt lavt støygulv.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Dersom man kunne målt en gitt forsterker i et gitt oppsett, og brukt musikken man skulle lytte til som målesignal, burde man kunne bruke Asbjørn sin foreslåtte "brute force"-metode til å lage et aktivt reaktivt digitalt filter som ingen ville klare å skille i en blindtest.

    Spørsmålet er hva man så skulle bruke dette til igjen. Jeg mener, hvis noen vil ha rørforsterkere kommer de til å kjøpe rørforsterkere. Mens de som ikke vil ha det heller ikke vil ha det vi da har skapt.
    Hvis man kan lage et digitalt filter som perfekt emulerer en bestemt rør-forsterker, mener jeg dette om ikke annet ville vært ganske opplysende for de mange som trasker rundt i en evig runddans med komponent-bytter i øst og vest. En ting er å lese på et forum eller lignende at rør-forsterkeren du nettopp hadde demo av, egentlig oppnår dette gjennom øre-vennlig forvrengning. En annen ting er å høre med egne ører at akkurat denne type lyd kan oppnås ved å manipulere et signal digitalt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo mange som har blind-testet mye forskjellig:
    Liker ikke gitar, ikke veldig glad i rør(som nevnt et sted mellom snickers tastaturonani), så det er greit for meg hva enn du prøvde å si meg. 😁 (y)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nynorsk vs bokmål har jo på sett og vis litt av dette aspektet med ekte vs kunstig i seg. Noe som også på sett og vis er et aspekt ved Hifi. Rent subjektivt blir ofte det ekte forbundet med type teknologier. Rør og analogt er ekte, mens klasse-D og digitalt er kunstig. Men går man i dybden rent teknisk er det ekte forbundet med den teknologien som gir best resultat. Et tankekors da at den målemessig dårligste teknologien ofte blir forbundet med det ekte. Man oppfatter merkelig nok forvrengning som ekte.
    No er eg ikkje heilt med...?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kan noe av entusiasmen for rør skyldes at det er en teknologi man tror man forstår; seeing is believing.

    Er det en fellesnevner her; analog er bedre enn digital, rør er bedre enn klasse D?

    Jeg synes AES Fellow John Watkinson ofte uttrykker seg treffende, her om HIFI-entusiasten:

    «I have expressed before the opinion that analog was the last audio technology the consumer was able to understand. My case rests on the raft of nonsense that surrounds anything to do with digital audio, where commonly held views violate the laws either of physics, of communications theory or in some cases seek to negate ordinary reality.

    Any attempt to cut through all that may be a waste of time, because the people who most need to understand do not have enough fundamental knowledge, or confidence in that knowledge, to be able to judge what is correct. That is almost the definition of an enthusiast».
    Kilde: https://www.thebroadcastbridge.com/...part-7-debunking-the-myths-around-hi-fi-audio
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Hvis man kan lage et digitalt filter som perfekt emulerer en bestemt rør-forsterker, mener jeg dette om ikke annet ville vært ganske opplysende for de mange som trasker rundt i en evig runddans med komponent-bytter i øst og vest. En ting er å lese på et forum eller lignende at rør-forsterkeren du nettopp hadde demo av, egentlig oppnår dette gjennom øre-vennlig forvrengning. En annen ting er å høre med egne ører at akkurat denne type lyd kan oppnås ved å manipulere et signal digitalt.
    Det er to parallelle diskusjoner her med helt ulike premisser.

    Den ene går på "Er det en rørforsterker gjør mulig å betrakte som minimum fase?" Svaret på det er et rungende ja, og svaret på om det kan emuleres er et liker rungende ja.

    Det andre går på "Leverer rørforsterkere en slags sort magi, som ligger på et høyt nivå som ikke ingeniører forstår?" Svaret på det er et like rungende nei. Men siden den diskusjonen bærer preg av omvendt bevisbyrde gidder jeg ikke ofre den noe tid.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    At Asbjørn har fabrikkhorn på sitt 500 kvadratmeter landsted, men til daglig, mellom ysting, steving og annet som kan virke trottegaumt på de uhøvlede omgivelsene ( gran) han omgir seg med, og dertil ytterligere velger plage omgivelsene med - til dels visuelt utfordrende hjemmesnekra høytalere i fjosstoga, er unektelig er en sak for domstolen i Haag.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Kan noe av entusiasmen for rør skyldes at det er en teknologi man tror man forstår; seeing is believing.

    Er det en fellesnevner her; analog er bedre enn digital, rør er bedre enn klasse D?

    Jeg synes AES Fellow John Watkinson ofte uttrykker seg treffende, her om HIFI-entusiasten:

    «I have expressed before the opinion that analog was the last audio technology the consumer was able to understand. My case rests on the raft of nonsense that surrounds anything to do with digital audio, where commonly held views violate the laws either of physics, of communications theory or in some cases seek to negate ordinary reality.

    Any attempt to cut through all that may be a waste of time, because the people who most need to understand do not have enough fundamental knowledge, or confidence in that knowledge, to be able to judge what is correct. That is almost the definition of an enthusiast
    ».
    Kilde: https://www.thebroadcastbridge.com/...part-7-debunking-the-myths-around-hi-fi-audio
    Ja, også har man forvirringen om at klasse D er digital. Noe som ikke har en sammenheng, klasse D er oftest analog og ikke nødvendigvis digital.
    Folk har som regel en tendens til å like best det de skjønner noenlunde av eller kan se.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nynorsk er det ekte norske språk mens bokmål er den påtvungne danske varianten?
    Forsåvidt einig, sjølvsagt. Men det er mykje meir som burde vore sagt om dette. Det er trongt på vegen inn i metaforane sitt minefelt, veit du. Eg veit ikkje heilt kva han Ivar hadde tykt om dette. (Ivar brevveksla med min oldefar, men bestemor brende alle breva då ho og bestefar flytta inn i kårstova. Det einaste vi har av korrespondansen til Ivar er såleis nokre kommenarar om helsa og fordøyelsen hans.)
    Elles er eg veldig fornøgd med Klasse D-Vera effektforsterkar saman med rørforforsterkar ARC SP 10. Kanskje ein slags samnorsk (i så fall vert eg skjemd)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    HAR DET VÆRT TEKNOLOGISK UTVIKLING I KLASSE D?

    @Snickers-is har allerede påpekt at klasse D strekker seg tilbake til 1960-tallet.

    Her er et utklipp fra Journal of Audio Engineering Society, fra 1983, skrevet av Brian E. Attwood, bl.a. innehaver av flere patenter for forsterkere. Det finnes en forløper til denne artikkelen fra 1978, men den er ikke vist her.

    40 år etter at denne typen artikler kom på trykk, baler vi med de samme spørsmålene; har det vært teknologisk utvikling i klasse D?

    B462C638-EFC9-4AD1-AE59-35C5FDDE4EFD.jpeg

    94B7B9FE-94AB-4362-B528-4EF80A7A2DA3.jpeg
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Er da ikke noe galt med Asbjørn sine høyttalere... Synes de er pene jeg... :)
    Det synes jeg også, men jeg tenkte mer på den indre kjernereaksjon som vil oppstå inne i Dire Wolf når han må avbilde de i tråden sin.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det synes jeg også, men jeg tenkte mer på den indre kjernereaksjon som vil oppstå inne i Dire Wolf når han må avbilde de i tråden sin.
    Tror Asbjørn sine forsterkere ville hatt en enda sterkere effekt i så måte... :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Det er to parallelle diskusjoner her med helt ulike premisser.

    Den ene går på "Er det en rørforsterker gjør mulig å betrakte som minimum fase?" Svaret på det er et rungende ja, og svaret på om det kan emuleres er et liker rungende ja.

    Det andre går på "Leverer rørforsterkere en slags sort magi, som ligger på et høyt nivå som ikke ingeniører forstår?" Svaret på det er et like rungende nei. Men siden den diskusjonen bærer preg av omvendt bevisbyrde gidder jeg ikke ofre den noe tid.
    Hvis den sorte magien kan sees på som en Hifi-myte, tenker jeg man avslører magien ved å vise hva den egentlig er for noe. Omtrent som når man viser hvordan en tryllekunst utføres ved å vise hva som skjer bak selve tryllekunsten. Vil ikke da måten å avsløre rør sine tryllekunster på vært å gjenskape den med annen teknologi?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Forsåvidt einig, sjølvsagt. Men det er mykje meir som burde vore sagt om dette. Det er trongt på vegen inn i metaforane sitt minefelt, veit du. Eg veit ikkje heilt kva han Ivar hadde tykt om dette. (Ivar brevveksla med min oldefar, men bestemor brende alle breva då ho og bestefar flytta inn i kårstova. Det einaste vi har av korrespondansen til Ivar er såleis nokre kommenarar om helsa og fordøyelsen hans.)
    Elles er eg veldig fornøgd med Klasse D-Vera effektforsterkar saman med rørforforsterkar ARC SP 10. Kanskje ein slags samnorsk (i så fall vert eg skjemd)
    Dette med rør som pre og klasse-D som effekt ser ut til å være en kombinasjon som mange finner vellykket. Kanskje vellykket både fra et subjektivt og objektivt ståsted?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    40 år etter at denne typen artikler kom på trykk, baler vi med de samme spørsmålene; har det vært teknologisk utvikling i klasse D?
    Hvis du hadde lest og tildels forstått databladene på dagens generasjon av forsterkere, f eks Hypex NCore eller Purifi Eigentakt, ville du også visst svaret på spørsmålet. :rolleyes:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du hadde lest og tildels forstått databladene på dagens generasjon av forsterkere, f eks Hypex NCore eller Purifi Eigentakt, ville du også visst svaret på spørsmålet. :rolleyes:
    Det var retorisk...😀

    Så nå tenkte jeg å reise oppfølgerspørsmålet:

    I 1983 mente forsterkeringeniør Brian E. Attwood at klasse D hadde sammenliknbar ytelse, både elektrisk og akustisk, med det beste i klasse A.

    Nesten 40 år senere, har det vært tilsvarende teknologisk utvikling i rør som i klasse D?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Hva forumdiskusjonene går ut på er en ting, men fra et konstruksjonsteknisk ståsted handler dette mye mer om hva som skjer når man henger på en kompleks last og spiller musikk. Det er da vi ser så mye mer tydelig forskjell på hvordan klasse AB og klasse D jobber.

    Vi har et uttrykk vi kaller "vanskelig last". Dette hadler ikke fortrinnsvis om lav impedans, men om situasjoner der en høyttaler trekker strømmen ute av fase med signalspenningen (noe den gjør hver gang impedansen stiger eller synker). Vi kan derivere hvor bratt den stiger eller synker og ut fra dette beregne hvor stor fasevinkel vi har mellom strøm og spenning.

    Det interessante er at det å definere en slik last som "vanskelig" følger av virkemåten til en klasse AB-forsterker. En klasse D-forsterker virker på en annen måte og vi definerer ikke lenger en slik last som vanskelig. Kan den levere 50A ved peak spenning stresser det ikke forsterkeren å levere det ved en temmelig bratt fasevinkel heller. For klasse AB-forsterkeren sin del derimot, krever det mangedobling av antallet utgangstransistorer og mye kraftigere strømforsyning for å ta hånd om de store effektpulsene som skal omsettes til varme mange ganger i sekundet. Her holder det ikke med en strømforsyning som kan levere det vi skal sende til høyttaleren, den må levere så mye mye mer uten å la seg påvirke nevneverdig.

    Derfor har det på mange måter vært et slags mål å ta i bruk klasse D-teknologien. Helt fra de første klasse D så dagens lys i 1964, og helt siden Sony tok i bruk MOSFET for å løse dette, til og med sammen med en SMPS strømforsyning i 1978, har man ligget litt bak klasse AB på å unngå artefakter ved de øverste frekvensene. Rundt 1996 hadde man langt på vei løst dette med Tripath-chippen og ICE-power. Man kunne fortsatt argumentere for "enda flere nuller" i en del klasse AB. Samtidig beskriver folk rett som det er lyden av klasse D-teknologi fra slutten av 90-tallet som "Det beste de har vært borti av forsterkere". Neppe en objektiv sannhet, men samtidig heller ikke noe vi uten videre kan feie under teppet.

    Men det som er langt mer objektivt er at straks man fikk til en vesentlig økning av open loop gain og klarte å benytte dette til korreksjon opp til rundt 40kHz eller høyere forsvant egentlig alle objektive argumenter for klasse A eller AB. De som fortsatt ønsker å holde liv i denne diskusjonen er "synserne". De som ikke bryr seg om å flagge sin egen subjektive mening og postulere at de har funnet den eneste rette vei som alle burde følge, de driter egentlig i hva teknologien heter. Er det godt nok så handler det bare om å drive laster, og der er det ingen teknologi som kan konkurrere med klasse D. Når det nå heller ikke er andre gjenstående argumenter mot klasse D blir det en ikke-diskusjon.

    Argumentene for klasse D som uovertruffen lastkontroll er høyst holdbare. Argumenter om digital lyd, "mer analog lyd" med andre teknologier, forskjell i musikalitet osv er fullstendig uten rot i virkeligheten.

    Selv om man møter motbør mot fantasifulle forklaringsmodeller er ikke det det samme som at man utsettes for nedlatende holdninger. Skal man påstå noe man ikke en gang evner å underbygge kan man ikke bare velte bevisbyrden over på motparten og gjøre det hele til en man-hunt før man river T-skjorta i biter og vifter den over hodet fordi motparten ikke evnet å bevise at min egenkonstruerte hypotese var feil, i vertfall ikke på en måte som jeg forstod...!
    Som all type teknologi og utvikling ligger begrensinger i komponent kvalitet og speks, slik som nevnt utvikling av semikonduktor MOSFET av Bell Labs in 1959.
    MOSFET er byggeklossen til all moderne elektronikk og det komponent som benyttes av de fleste produsenter, estimert produksjon totalt på rundt 13 sekstillion (1.3×1022) mellom 1960 og 2018, ref wiki. For øvrig, nye komponenter/materialer utvikles kontinuerlig...siste er Stanene som kommer til å snu opp ned på det meste inne elektronikk selv om det også vil ta sin tid.

    Med tanke på utvikling av klasse D har det tatt + 40 år å få det opp på ett skikkelig nivå noe man kan takke utvikling av MOSFET for. Uansett er det ikke ett krav å være rakettforsker for å forstå kompleksiteten rundt det å reise til månen...det samme gjelder å delta i diskusjons tråder her på sentralen, selv om nedlatende og fordummende kommentarer kommer kontinuerlig som flo og fjære.

    Vedrørende last og topper: peak power på 50A er bra, men man har allerede switch mode implementasjon på 120A med impulse power rating på 12000 watt og 1,000,000 µFarad storage capacity...nydelige kreasjoner som får de største akkolades fra hi-fi pressen! Så selv om argumentasjonen herjer rundt nøytralitet og hvor bra/dårlig topologien måler, er det til slutt en subjektiv opplevelse hvordan lyden samspiller med rom og andre komponenter, mange veier til Rom. 🤠
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    La meg se...

    Måtte sjekke datoene et par ganger ekstra. Ja, dette var tester fra 2019-21, ikke 1990 eller 1970. Så vidt jeg kan se er den største innovasjonen flere sifre i prislappene.
    Det har nok vært en utvikling i rør også. Ingen slår rør på pris. Den ene rørforsterkeren til $150.000 er nok helt på topp.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Hvis den sorte magien kan sees på som en Hifi-myte, tenker jeg man avslører magien ved å vise hva den egentlig er for noe. Omtrent som når man viser hvordan en tryllekunst utføres ved å vise hva som skjer bak selve tryllekunsten. Vil ikke da måten å avsløre rør sine tryllekunster på vært å gjenskape den med annen teknologi?
    Jeg skjønner ideen, men er viktig premiss for å tilbakevise noe er at det man skal tilbakevise er såpass konkret at man vet hva det er snakk om. Hvis det er en "følelse" som ligger til grunn for påstandene, vi kan måle store forskjeller, og allikevel hevder man at forskjellen må være knyttet til en ukjent parameter. Hva slags resultat leter vi etter om det er beskrevet som "en følelse", og at det ikke er knyttet til noe målbart er nok en "følelse" der ingen ting er underbygget med en håndfast hypotese?

    Det er som å tro at man kan ta med seg "Artenes opprinnelse" til et kreasjonistsamfunn, og etter 5 minutter med høytlesning velger de å legge ned sin gamle tro.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvor mange indlæg skal man op på for å få en diamant?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det har nok vært en utvikling i rør også. Ingen slår rør på pris. Den ene rørforsterkeren til $150.000 er nok helt på topp.
    Pris og ytelse, to parameter som dessverre sjelden har relevans ifht hverandre når det snakkes om "hobby"..
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke så mange målinger eller dokumentasjon av rørforsterkere i denne tråden. Jeg gravde frem et par jeg gjorde for en 8 -10 år siden i forbindelse med at jeg bygget en Singelended 13e1 forsterker.


    Denne forsterkeren har regulerte spenninger til anoder og g2 og til g1 i utgangsrøret. Det er separate trafoer til hver enkelt forsyningskrets og høyspenningen er rørlikerettet til choke input, deretter rør regulert. Inngangsrøret er e282f drevet som pentode med uavkoplet katodemotstand. Det er plate to grid feedback for å linearisere utgangsrøret og dette senker indre motstand til rundt 400 ohm. En av de fine tingene med denne løsningen er at feedbacksløyfen ikke krysser utgangstrafoen. Med økende grad av feedback i denne kretsen stiger bla kravene til driveren. Jeg tror jeg landet på ca 13% som en fornuftig "tradeoff". Utgangstrafoen i denne målingen er en custom Monolith Magnetics trafo 3000: 8 ohm. responsen er rimelig flat
    Det er en måling av støy på utgangen, en ved 2w ut ( nivået ampen gjerne spilte på til daglig med høyttalerene jeg hadde da), og en måling ved 24,5 W ut.
    Disse målingene er gjort med en resistiv last.
    13e1fftutensignalinn.jpg
    13e1fft2w.jpg
    13e1fft24,5w.jpg

    Dette lagt ut fordi jeg tenker det er en grei illustrasjon av hva en kan vente av en god, men langt ifra enestående rørforsterker. Den er stille nok og forvrengningsfri nok ved de nivåene den oftest opererer. Det gir ingen mening (for meg ) å bruke en rørforsterker utenfor "komfortsonen". Likeså gir det heller ingen mening å sette en rørforsterker foran en høyttaler som er designet for å bli drevet av en zout nær null forsterker
    Kretsløsningen er en variant av den som O.H Shade beskrev i forbindelse med lanseringen av en beampentode i 1938 altså 83 år gammel teknologi. Ny teknologi søker gjerne å finne løsninger der gårsdagens ikke strakk til. Det er jo bare å løfte hodet å se seg rundt: har verden stått stille i 83 år ? Noe annet område der nesten 100 år gammel teknologi er non plus ultra ? Sammenlikne de vedlagte målingene med noen av de målingene av moderne forsterkere som er vist i tråden. Det har skjedd ganske mye!
    Allikevel så er det noen ting jeg undrer meg over...
    Hvorfor låter fioliner dårlig med modulus 86 her?
    Bassengjengivelsen er på mange måter bedre , så det er ikke så enkelt som at en forsterker fungerer bedre på alt. Det er gitt noen inputs (takk Asbjørn vedr impedansevariasjoner i ht ) som jeg skal kikke på.

    Tilslutt et kort resyme av noe jeg jobbet med i fjor høst. I en forforsterker til en venn var gainet alt alt for høyt og han satte den igjen her. I forbindelse med at jeg bygget den om sammenliknet vi 4-5 forskjellige trioder. Ingen vesentlige forskjeller målemessig men rimelig stor forskjell i lyd.
    Denne øvelsen kommer jeg til å gjenta, mer systematisk, for å se om jeg klarer å finne en forklaring.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Pris og ytelse, to parameter som dessverre sjelden har relevans ifht hverandre når det snakkes om "hobby"..
    Slik taler en ekte entusiast🤣

    Dette med pris og ytelse er vrient. Trekker man inn utvikling blir det komplisert.

    Så si meg, hvilket av de tre valgene nedenfor er best og verst?

    Utklippet viser prisen på den samme musikken i tre digitale leveringsformer; mp3, FLAC Hi-Res-kvalitet og MQA.

    En quiz med alle ingredienser: Ytelse, pris og teknologisk utvikling.

    En skikkelig nøtt.

    75238AFD-58B1-4DDD-AD0E-2A5C788696C9.jpeg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    "Medlem siden 2012". Men i virkeligheden meget længere.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Slik taler en ekte entusiast🤣

    Dette med pris og ytelse er vrient. Trekker man inn utvikling blir det komplisert.

    Så si meg, hvilket av de tre valgene nedenfor er best og verst?

    Utklippet viser prisen på den samme musikken i tre digitale leveringsformer; mp3, FLAC Hi-Res-kvalitet og MQA.

    En quiz med alle ingredienser: Ytelse, pris og teknologisk utvikling.

    En skikkelig nøtt.

    Vis vedlegget 714403
    Sorry.. Driver ikke med streaming.. Setter på en kassett heller.. :cool:. Og hva er vel hobby uten entusiasme? Fag? 🤢
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn