Respons og Reidar Perssons Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Husker jeg digga Grand med 13" Skaaning bassen. Ble ikke helt liner lyd, men immari kult. Har du hørt de Geiren? Hvor mye mer trøkk gir disse subbene?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Jeg mener denne utgaven tilhører Reidars absolutte høydepunkt. Hans egne passive (store) subber i tillegg til disse - nam nam for ørene.
    Jeg har et ekstremt smal rom, så Artistene mine uten sub(er) er nok optimale 🎼
    Det er noe med proporsjonene, de er utrolig vakre.

    Etter å ha sammenlignet DSOTM på MFSL og MFSL/UHQR skjønner jeg at begrensingene (først og fremst) ligger i programmaterialet og ikke i komponentene.
    Samme effekt har Vibex strømdistribusjon.
    Jeg er derfor i mål ang. platespiller/arm/PU, elektronikk, høyttalere, kabler osv. Dermed ikke sagt at det ikke finnes bedre.

    God påske

    Jens
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Så vidt jeg husker het modelen mini Grand. Dette var en rett blågrå gulvstående høytaler med samme fasong på filen i fronten som den nye modellen. Kom etter det jeg kan huske som innstegsmodell Mini Grand og en påkostet SE utgave. Har også sett en i trefinering senere. Baby Grand for norden vare pyramidene formet stativhøytalere med 8" bass
    Liten faktaopplysning, Baby Grand har 7" bass akkurat som Grand Artist.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Jeg hadde de opprinnelige 3 veis Baby Grand i mange oppgraderte utgaver. De var med 8" Dynaudio bass etter det jeg kan huske. ( i alle fall det som stod i mine) litt forvirrende med navgivningen. Mulig jeg husker feil navn på disse. Er trossalt tilbake på 80-tallet. Artig å mimre litt :)
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Hei
    Jeg hadde de opprinnelige 3 veis Baby Grand i mange oppgraderte utgaver. De var med 8" Dynaudio bass etter det jeg kan huske. ( i alle fall det som stod i mine) litt forvirrende med navgivningen. Mulig jeg husker feil navn på disse. Er trossalt tilbake på 80-tallet. Artig å mimre litt :)
    Ja det er gøy å mimre. Du har helt rett i det, "ur" Baby Grand hadde 8" Dynaudio. Trodde ikke noen husket denne lenger😊, en veldig god høyttaler. Den ble designet i 1985/86 og hadde Dynaudio bass og diskant. D21 diskanten. Seas mellomtone. Jeg har et par av disse stående her nå som skal oppgraderes så langt det går når koronarestriksjonene tillater det. Dette er et par jeg solgte ca. 1990, men de har vært oppgradert en gang ca. 1999. På bildet kan en se at det er bassrefleksport i fronten. De hadde ikke det originalt, det var en varioventkonstruksjon.
    Toveis Baby Grand som TODANI omtalte og som jeg feilaktig trodde du mente hadde 7". Beklager.
    IMG_20210327_182532.jpg
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Det er da ikke noe å beklage. Var kun en tidsreise for min del. Tilbake til starten av mini Grand. Og ja det var mange som foretrakk Baby Grand fremfor storebror. Hadde mange kjøpere innom for å høre hos meg. Tror kanskje det var det mest blodtrimmet parret i Norge. Selv byttet jeg til Grand. Da store høytalere har en ro man aldri kan gjenskape med små (alt er relativt) høytalere. Er spent på hvor nærme de nye er en komplett høytaler.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Husker jeg digga Grand med 13" Skaaning bassen. Ble ikke helt liner lyd, men immari kult. Har du hørt de Geiren? Hvor mye mer trøkk gir disse subbene?
    Nei. Jeg har ikke hørt 13". Jeg kjøpt mine første med 10" og den gule SkanSpeak mellomtonen.
    Dei flytter luft JA, merker stor forskjell når jeg kobler dei bort, men hovedhøytaleren ruller av på 50Hz så det er vel ikke så rart.
    Men dei flytter ikke så mye luft som andre sine system her inne på HFS som driver med drag racing innen denne hobbyen :giggle:
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Ja, kjøpte mine baby i 87 kanskje, etter å ha brukt JP Langerud sine et par år.
    Byttet til Grande ca 91.
    Mine vakre Artist kom i slutten av 2012,og er av mine største oppgraderinger.
    Kommer aldri til å bytte høyttalermerke🌞🎶
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Kan noen ta en liten repetisjon av Respons sine stativhøyttalere. Var ikke så lett å finne ut av kronologien på hjemmesidene. Men er vel Baby Grand fra 1986? Relativt stor 3 veis lukket system. Ny Baby Grand en gang på 2000 tallet? 2 veis bassrefleks. Og så er det vel en del jeg ikke har funnet. De eldste 3 veis, hvordan står de seg idag.
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Kan noen ta en liten repetisjon av Respons sine stativhøyttalere. Var ikke så lett å finne ut av kronologien på hjemmesidene. Men er vel Baby Grand fra 1986? Relativt stor 3 veis lukket system. Ny Baby Grand en gang på 2000 tallet? 2 veis bassrefleks. Og så er det vel en del jeg ikke har funnet. De eldste 3 veis, hvordan står de seg idag.
    "Nye" baby Grand toveis kom i 2006.
    baby2.jpg


    Den første treveis Baby Grand stativ kom i 86, denne ble senere avløst av Artist i 1992. Artist var veldig lik men med andre elementer og lakker finish. Deretter "nye" Baby Grand i 2006. Så i dag den helt nye Ratio Auream. Det ble også laget en toveis stativ som ble produsert på lisens i USA, denne het Spinett.
     
    Sist redigert:

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det.
    Var ikke lett å finne info om de tidlige modellene når jeg googlet. Hvordan "står lyden på" Baby Grand første versjon og Artist fra 1992 seg idag?
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Takk for det.
    Var ikke lett å finne info om de tidlige modellene når jeg googlet. Hvordan "står lyden på" Baby Grand første versjon og Artist fra 1992 seg idag?
    De står seg veldig godt , og kan også oppgraderes noe som et gjort med mange av de. Men det er ikke noen tvil om hvilken stativhøyttaler som er den beste. Den lages i dag.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    766
    Antall liker
    108
    Sted
    Bærum
    De står seg veldig godt , og kan også oppgraderes noe som et gjort med mange av de. Men det er ikke noen tvil om hvilken stativhøyttaler som er den beste. Den lages i dag.
    Og da er vi tilbake til hvorfor jeg nevnte Baby Grand i sammenligningen med den nye stativhøyttaleren som jo ikke har beholdt triangel-formatet, men gått over til det mer klassiske boks/skoeske/LS3/5A designet.
    Spørsmålet er hvorfor et design som i sin tid ble begrunnet lydmessig, nemlig triangelfasongen til både Baby Grand og Grand, nå er forlatt for denne nye lille, og at man likevel får en bedre høyttaler? Ville det ikke vært bedre å utnyttet de fordelene dette har, selvsagt sammen med dagens optimale drivere, filter, kabling etc?
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Og da er vi tilbake til hvorfor jeg nevnte Baby Grand i sammenligningen med den nye stativhøyttaleren som jo ikke har beholdt triangel-formatet, men gått over til det mer klassiske boks/skoeske/LS3/5A designet.
    Spørsmålet er hvorfor et design som i sin tid ble begrunnet lydmessig, nemlig triangelfasongen til både Baby Grand og Grand, nå er forlatt for denne nye lille, og at man likevel får en bedre høyttaler? Ville det ikke vært bedre å utnyttet de fordelene dette har, selvsagt sammen med dagens optimale drivere, filter, kabling etc?
    Hei Ole
    Som jeg krev i innlegg 981 er dette grunnen:
    Den klassiske "tablett" høyttaleren, to veis på stativ, ble definert av Rogers LS35A i sin tid. Denne ble en suksess den gang, og lages i nyere versjoner i dag.
    Reidar ønsket og lage en moderne high-end versjon av dette konseptet, og vise hvor god det faktisk er mulig å få en høyttalere av denne typen ved å benytte de beste komponenter og over 40 års høyttaler know how for å gjøre det.
    Resultatet er Respons Ratio Auream.
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    En annen ganske ukjent og litt artig konstruksjon som Reidar står bak er den jeg har lagt ved et par bilder av her. Håper det er noen her på Responstråden som synes dette er litt interessant.
    Reidar ble hyret av Sveriges Radio for å konstruere høyttalere til SR sitt opptaksstudio. Dette var i 1997. SR hadde fått laget et akustisk optimert studio, og trengte høyttalere til mikserommet.
    Høyttalerne er bestykket med 2 stk 15" basser med transmisjonslinje, 6" mellomtone, tror jeg, og horndiskant.
    Basselementene er fra TAD, og mellomtonen fra Audax. Reidar har coatet både bass og mellomtonen inhouse for å redusere oppbrytninger før elementene ble tatt i bruk. Diskanten er custombygget i Sverige.
    Det ble bar laget to par av denne konstruksjonen. Et par til Sveriges Radio som bruker disse daglig fortsatt. Miksepulten er byttet ut men høyttalerne ble beholdt:). Et par ble laget til et annet lydstudio i Sverige.
    IMG-20210327-WA0001.jpg
    IMG-20210327-WA0002.jpg
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må si meg enig med @ole om konstruksjonen av nye Ratio Auream. Liker bedre konstruksjonen til Baby Grand, med tanke på kabinettet og refleksjoner, selv om refleksjoner også er tenkt på i de nye kabinettene, selvfølgelig.

    En vesentlig del av prisen til Respons høyttalere, er timene som er brukt til utprøving av elementer, både eksisterende og «oppgraderinger».
    Reidar prøver mange elementer og komponenter før han finner rett kombinasjon.
    Baby Grand kan ikke oppgraderes pga det ikke finnes bedre elementer med samme spesifikasjoner.
    Bassdriveren(erstatningselement) koster jo «bare» ca 2000kr, og diskanten koster vel r i tillegg til et delefilter med tilpassede komponenter og nøyaktig tilpasning av hvert sett/par med høyttalere.
    Om jeg ikke husker feil er hvert par innenfor 0,5dB avvik fra hverandre.

    Jeg er utrolig glade i mine, det første settet kjøpte jeg av @Todani i 2010, og jeg har aldri eid noen høyttalere som har vært i daglig bruk i 10 år. Deretter ble det ett sett til, som brukes som bakhøyttalere i hjemmekinoen, dyre, men gode bakhøyttalere.

    Andervik: Kjekt å se hva Reidar har vært med på og få vite litt om bakgrunnen hans som konstruktør.
    Det med studioet i Sverige var helt ukjent for meg, og sikkert flere andre her i tråden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er vel ikke det eneste studio som Reidar har hatt noe med og gjøre dette her, Norge inkludert. Han har (bortsett fra Fidelity) alltid vært skeptisk til hi-fi blader som formidlere av hans gjerning/produkter, det seg være journalister som annonser.
    Samtidig som han nok har viet all tid til selve faget - stor respekt for dette - også det at han ikke har tenkt «moter» men tviholdt på det han selv mener er best.
    En fantastisk kar, forresten. Med «lokaler» som Roar Malmin (Music Innovation) men hva gjør vel det så lenge folk får fot av selve produktet. Øystein Lauvland (Doxa) kan vel nevnes under de samme forutsetninger og ord. Mikael Bladelius også, og vi ser jo hvordan DP endte ut når gründeren selv ble borte...

    Motsatt, store konserner - hvor økonomisjefen ofte får siste ordet - ikke akkurat det samme som at konstruktørene får utfolde seg slik de ønsker og har kunnskap til.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    766
    Antall liker
    108
    Sted
    Bærum
    Jeg kjenner godt til tablet konstruksjonen og som jeg skrev tidligere har jeg hatt ulike versjoner av LS3/5A. Og som også sagt, fornøyd eier av Respons etter godt over 10 år. Så det handler ikke om at dette ikke er bra saker. Jeg bare ønsker bli enda litt klokere.

    Men ser ikke ut som jeg klarer utrykke mitt spørsmål så det forstås " hvorfor et design som i sin tid ble begrunnet lydmessig, nemlig triangelfasongen til både Baby Grand og Grand, nå er forlatt for denne nye lille, og at man likevel får en bedre høyttaler? Ville det ikke vært bedre å utnyttet de fordelene dette har, selvsagt sammen med dagens optimale drivere, filter, kabling etc? "

    Kanskje jeg klarer spore inn rett vinkling på hva jeg spør om ved å tippe 3 ulike grunner, så kan jo disse ev. avkreftes eller bekreftes, med begrunnelser.

    a) Triangel konstruksjonen i Baby Grand har vist seg å ikke være så optimal som man tidligere trodde, derfor er denne forlatt i denne nye stativhøyttaleren.
    b) Triangel konstruksjonen er fortsatt en bedre konstruksjon, men vesentlig dyrere i produksjon. Dermed ville denne nye stativhøyttaleren med nye drivere etc blitt så dyr at man tror markedet enten ikke ville akseptert den, eller den ville dersom den ble priset slik at den ble solgt, gitt for dårlig bunnlinje.
    c) Andre årsaker til at tablet fasong er valgt og ikke triangel? lydmessig? produksjonsmessig ? prismessig? markedsmessig ?

    Håper jeg nå har klart å formulere meg så det er klarere hva jeg spør om.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    b) Triangel konstruksjonen er fortsatt en bedre konstruksjon, men vesentlig dyrere i produksjon. Dermed ville denne nye stativhøyttaleren med nye drivere etc blitt så dyr at man tror markedet enten ikke ville akseptert den, eller den ville dersom den ble priset slik at den ble solgt, gitt for dårlig bunnlinje.
    - Jeg skal absolutt ikke svare på vegne av Reidar Persson, men jeg tør sette en six-pack på at du her er inne på det selv...
    - Six-pack også på at kundegruppen trolig ville betalt det ekstra, for pyramide designet du etterlengter...
    - Tredje six-pack, på at pyramideformen har mer for seg i større konstruksjoner enn for små "stativ-monitorer" som er kun litt større enn selve driverne.
    Jeg tror (men vet ikke helt sikkert) at pyramideformen først og fremst gir mest positive resultater ved problematikken baffel-refleksjoner, hvilket i en slik liten tass ikke er like til stede/like plagsomt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    766
    Antall liker
    108
    Sted
    Bærum
    Rogers LS35A var inte pyramidformad. Varför är detta så svårt att förstå?
    Nettopp, jeg har prøvd stille spørsmålet på mange måter, inkludert lansere mulige svar, men fortsatt er det altså vanskelig for noen å skjønne hva jeg spør om.
    Ser at MusicBear over forsto spørsmålet, så da håper jeg også importør gjør det, i alle fall er dette en viktig og interessant avklaring for meg som er begeistret for Respons og har vært en god kunde i over 15 år :)
     
    Sist redigert:

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    766
    Antall liker
    108
    Sted
    Bærum
    Det er selvsagt helt greit å ikke være interessert i konstruksjonen av Respons, det må jo den enkelte gjøre som han vil med.

    Selv er jeg interessert i konstruksjonen, har som sagt vært Respons eier i over 15 år og er veldig fornøyd.
    Kan ikke tenke meg andre enn konstruktør (som vel ikke er aktiv her inne?) og importør (som er aktiv her inne) som kan svare bedre på det jeg lurer på. Det er et helt nøytralt spørsmål som jeg vil tro er interessant for dem å opplyse om, samt at andre entusiaster enn meg antagelig også er opptatt av konstruksjonen av Respons.
    Men det har jo tatt litt tid å få formidlet det jeg spør om, men nå ser jeg at noen har skjønt det, så da går det rett vei her.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Prinsippet er vel bygd etter The Golden Ratio.

    Stående bølgerefleksjon simpelthen ikke kan opprettholdes når en av de tre dimensjoner i en beholder er ved eller nær en gylden-forhold til en annen.
     
    Sist redigert:

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    335
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Nettopp, jeg har prøvd stille spørsmålet på mange måter, inkludert lansere mulige svar, men fortsatt er det altså vanskelig for noen å skjønne hva jeg spør om.
    Ser at MusicBear over forsto spørsmålet, så da håper jeg også importør gjør det, i alle fall er dette en viktig og interessant avklaring for meg som er begeistret for Respons og har vært en god kunde i snart 15 år :)
    Hei igjen Ole
    Det er ikke vanskelig å skjønne hva du spør om, og jeg har forsøkt å svare deg to ganger. Reidar ønsket å vise hvor god det går an å få en høyttaler i dag som lages etter det klassiske LS35A konseptet. Dette er en liten toveis høyttaler med 90 grader hjørner som du vet, og da måtte det jo bli sånn. Hadde det blitt laget en pyramide formet høyttaler isteden hadde det jo ikke vært etter dette konseptet.
    Reidar hadde selv LS35A på syttitallet, og han syntes det var veldig gøy å utvikle en moderne highend versjon av denne. Når resultatet overgikk hans forventninger ble det selvfølgelig enda morsommere.
    Respons har laget hifi høyttalere med 90 grader vinkler før. Mini Grand, Artist 2, Artist 3 og Ratio Auream. Dette er ikke noe nytt.
    Det er ingen skjulte agendaer eller grunner til å lage noen konspirasjonsteorier rundt dette. Det som er nevnt ovenfor er grunnen😊

    Når det gjelder bunnlinja, som du nevner, har Respons forlengst ødelagt denne ved å proppe Ratio Auream full av fordyrende komponenter som ingen kan se, de kan kun høres.
    Det er brukt, Cardas rhodium terminaler til 500 stk med plate, kunne brukt terminal til 30kr. Det er brukt spoler med luftkjerne som kunne vært erstattet med billigere jernkjerne spoler som gir høyere forvrengning da kjernen går i metning. Det er brukt Respons kabler med 99.9999 solid core kobber og teflon isolasjon, kunne vært byttet med rimelig pvc kabel. Det er benyttet høykvalitets kondensatorer som kunne vært byttet med rimelige typer. Det er dobbelt kabinett med viskoelastisk dempesjikt mellom som er mye dyrere enn enkle kabinetter men bråker mye mindre. Det er benyttet diskanter til 10000 for paret osv. Reidar har også brukt flere måneder på utviklingsarbeidet, men ingenting av dette er synlig.
    Dette er en høyttaler som kun vil bli kjøpt pga. lydkvalitet. Utseendet røper ingenting utover en liten, diskre og velbygget høyttaler, men jeg anbefaler alle som har mulighet til det å prøvelytte.

    Som du nevner er ikke konstruktøren aktiv her inne. Han har ikke tid til det da han er opptatt med å utvikle firkantede og pyramideformede høyttalere😊 Vi har hatt et tett samarbeid i mer enn 30 år, og jeg svarer derfor også på hans vegne i denne tråden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hehe, nå snakker vi, her kommer det frem - Reidar har bevisst villet vise hva han kan by på opp mot en LS35A - altså derfor samme kabinett!

    Kult - regelrett kult! Takk, Andervik Audio, for utfyllende svar. Samtidig som dette bare avspeiler Reidar - ingen PR-kåt fyr men en 110 % fokusert «høyttaler-utvikler-bygger» ;) (y)
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    766
    Antall liker
    108
    Sted
    Bærum
    Hei igjen Ole
    Det er ikke vanskelig å skjønne hva du spør om, og jeg har forsøkt å svare deg to ganger. Reidar ønsket å vise hvor god det går an å få en høyttaler i dag som lages etter det klassiske LS35A konseptet. Dette er en liten toveis høyttaler med 90 grader hjørner som du vet, og da måtte det jo bli sånn. Hadde det blitt laget en pyramide formet høyttaler isteden hadde det jo ikke vært etter dette konseptet.
    Reidar hadde selv LS35A på syttitallet, og han syntes det var veldig gøy å utvikle en moderne highend versjon av denne. Når resultatet overgikk hans forventninger ble det selvfølgelig enda morsommere.
    Respons har laget hifi høyttalere med 90 grader vinkler før. Mini Grand, Artist 2, Artist 3 og Ratio Auream. Dette er ikke noe nytt.
    Det er ingen skjulte agendaer eller grunner til å lage noen konspirasjonsteorier rundt dette. Det som er nevnt ovenfor er grunnen😊

    Når det gjelder bunnlinja, som du nevner, har Respons forlengst ødelagt denne ved å proppe Ratio Auream full av fordyrende komponenter som ingen kan se, de kan kun høres.
    Det er brukt, Cardas rhodium terminaler til 500 stk med plate, kunne brukt terminal til 30kr. Det er brukt spoler med luftkjerne som kunne vært erstattet med billigere jernkjerne spoler som gir høyere forvrengning da kjernen går i metning. Det er brukt Respons kabler med 99.9999 solid core kobber og teflon isolasjon, kunne vært byttet med rimelig pvc kabel. Det er benyttet høykvalitets kondensatorer som kunne vært byttet med rimelige typer. Det er dobbelt kabinett med viskoelastisk dempesjikt mellom som er mye dyrere enn enkle kabinetter men bråker mye mindre. Det er benyttet diskanter til 10000 for paret osv. Reidar har også brukt flere måneder på utviklingsarbeidet, men ingenting av dette er synlig.
    Dette er en høyttaler som kun vil bli kjøpt pga. lydkvalitet. Utseendet røper ingenting utover en liten, diskre og velbygget høyttaler, men jeg anbefaler alle som har mulighet til det å prøvelytte.

    Som du nevner er ikke konstruktøren aktiv her inne. Han har ikke tid til det da han er opptatt med å utvikle firkantede og pyramideformede høyttalere😊 Vi har hatt et tett samarbeid i mer enn 30 år, og jeg svarer derfor også på hans vegne i denne tråden.
    Hei Terje,

    Takk for ryddig og opplysende svar. Antok som sagt at konstruktøren ikke er aktiv her, så dermed får jo du som importør ballen når entusiaster som meg lurer på noe. Skjønner ikke helt hva du sikter til med konspirasjonsteorier, jeg har kun lansert ulike hypoteser og ikke noe annet for å forsøke å forklare mine spørsmål.

    Nå skjønner jeg at ideen var å lage best mulig LS3/5A konsept høyttaler og ikke best mulig mini-høyttaler, og det er jo helt greit. Dermed blir mitt spørsmål om hvorfor ikke pyramide design er valgt irrelevant. Det ville derimot vært svært relevant dersom utgangspunktet var å lage best mulig mini-høyttaler, noe jeg opprinnelig trodde, men nå skjønner at det ikke var. Og det er selvsagt helt greit.

    Jeg lytter gjerne til denne nye konstruksjonen når tiden igjen tillater reising og demo av HiFi!

    Og igjen, de siste 15 år har jeg kun hatt Respons i hus, for tiden lytter jeg på Knuts (Fidelity) sine gamle referanse-Grand, og de gjør jobben så bra at jeg enda ikke har vært fristet til å bytte. Så jeg er ikke ute etter å desevaluere Respons, tvert imot har jeg tro på at entusiaster som bruker tid på dette og undrer seg på design-valg bidrar til å holde interessen oppe.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Et lite tilbakeblikk på hvorfor jeg har Respons Høytalere, foruten om lydkvaliteten disse tilbringer en!

    Fikk oppgradert mine Artist 2 for noen år siden med nye diskanter, SS sin model rett under Beryllium med neodym magneter, nye rodium terminaler, respons sin kabler, teflon isolerte, oksygefrie solid core kobber. Nye MIT sine beste condisatorer. Dette var en markant lydoppgradering!!
    Dette viser at en kan ha Respons høytalere i Årevis uten bekymringer. Oppgradering er et eget valg og klart det koster penger,


    D3C36018-77BB-41F4-959C-9C167598C7CA.jpeg
    34388D38-21B6-4B9B-ABC0-54CA476B50D7.jpeg
    9D9E1BE3-9441-4347-A6A7-A92F6EB4889A.jpeg
    834C0644-AF8F-4548-B417-E78C0929144D.jpeg
     
    Sist redigert:

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Da skal du høre på Magna Musicum Signature, kva disse tilfører musikkgjengivelsen :)
    Hadde virkelig vært morsomt fått hørt disse, enda bedre om det hadde vært mulig å teste dem hjemme.
    Med følsomhet på 86 dB er de vel ikke spesielt lettdrevne. Synes selv mine tidligere Artist anniversary krevde nok krefter skulle de prestere.

    Har en bassfattig stue så hadde vært morsomt å høre om disse hadde klart seg på den delen.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Morsomt med slik entusiasme for et produkt. Jeg ble inspirert og forsøkte å finne nettstedet til Respons. Han må ha benyttet tiden til produksjon og utvikling. Nyhetssiden på nettstedet ble senest oppdatert i 2008 :D http://responsaudio.com/news.html
    Finnes en nyere hjemmeside, men den krever Adobe flash player, noe er håpløst i disse tider. Husker ikke adressen.
    Lenge siden jeg har vært inne på den så usikker på hvor oppdatert den er. Synd det ikke finnes en god og velfungerende oppdatert hjemmeside.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde virkelig vært morsomt fått hørt disse, enda bedre om det hadde vært mulig å teste dem hjemme.
    Med følsomhet på 86 dB er de vel ikke spesielt lettdrevne. Synes selv mine tidligere Artist anniversary krevde nok krefter skulle de prestere.

    Har en bassfattig stue så hadde vært morsomt å høre om disse hadde klart seg på den delen.
    Disse er 90kg pr stk, ikke så lett å drakse rundt på:giggle:. Bor du ikke langt unda Andervik Audio har han disse i lydrommet sitt nå. Der får du helt sikker en prøvelytt. Sefølgelig hadde det vært best å prøve disse hjemme hos seg selv.

    86 db følsomhet har jeg ikke hatt noe problem med opp gjennom åra. Har bruk alt fra 50w til 700w forsterkere på disse. Det kommer mest an på hvor høyt en skal spille, Jeg ligger for det meste på snitt 85db med piker 95 i bassen. Disse høytalerene er laget for å nyte musikk over lang tid når en først setter seg ned.

    9032C384-DAB4-4F45-B318-6B6A22319C37.jpeg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Finnes en nyere hjemmeside, men den krever Adobe flash player, noe er håpløst i disse tider. Husker ikke adressen.
    Lenge siden jeg har vært inne på den så usikker på hvor oppdatert den er. Synd det ikke finnes en god og velfungerende oppdatert hjemmeside.
    Tror ikke Reidar,s første prioritering er å fintune web siden. Det er å fintune lydkvaliteten i høytalerene sine. Som jeg er helt enig i:)
    ( Det blir ikke god lyd av å se på en wed side, Det må høres ) :giggle:
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Tror ikke Reidar,s første prioritering er å fintune web siden. Det er å fintune lydkvaliteten i høytalerene sine. Som jeg er helt enig i:)
    ( Det blir ikke god lyd av å se på en wed side, Det må høres ) :giggle:
    Sant, men det ene utelukker ikke det andre ;)
    Jeg setter i hvert fall pris på hjemmesider der produktene er presentert, nyheter, gjerne med arkiv osv.
    Så skjønner jeg at store produsenter har bedre forutsetninger, men mangel på oppdatert og fungerende hjemmeside i dagens samfunn finner jeg underlig.
     

    Gson

    Medlem
    Ble medlem
    31.03.2020
    Innlegg
    32
    Antall liker
    76
    Sted
    Kristianstad
    Magna låter lika bra med sitt nya mellanregister, filter och annan dämpning i basen.
    Säger bara timing!
    (annan dämpning i basen) vad innebär detta? Kan man få detta uppdaterat i "vanliga MM" eller det är en dämpning i filter? Eller innebär det dämpning i låda?
     

    hifirutger

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2014
    Innlegg
    43
    Antall liker
    54
    Sted
    Gothenburg
    (annan dämpning i basen) vad innebär detta? Kan man få detta uppdaterat i "vanliga MM" eller det är en dämpning i filter? Eller innebär det dämpning i låda?
    Det fysiska dämpmaterialet i baslådan ändras och flyttas lite på. Det gör att basen kan andas på ett annat sätt nu, blir mindre bumlig och bättre integrerad med resten av ljudet i tid.
    Vissa låtar kunde jag inte spela innan för att basen tog över. Det är inget problem nu.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det fysiska dämpmaterialet i baslådan ändras och flyttas lite på. Det gör att basen kan andas på ett annat sätt nu, blir mindre bumlig och bättre integrerad med resten av ljudet i tid.
    Vissa låtar kunde jag inte spela innan för att basen tog över. Det är inget problem nu.
    Merkelig, at man etter så mange års finjustering av ett og samme høyttalerkonsept plutselig får bedre lyd med dette som en like plutselig «manøver»........
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    766
    Antall liker
    108
    Sted
    Bærum
    Merkelig, at man etter så mange års finjustering av ett og samme høyttalerkonsept plutselig får bedre lyd med dette som en like plutselig «manøver»........
    Enig, så derfor er det klokt om slike modifikasjoner/justeringer/oppdateringer fra produsentens side forklares med svar på 2 spørsmål:

    1) Hva er årsaken/det tekniske grunnlaget for den lydmessige endringen som man hevder er oppnådd?
    2) Hva er grunnen til at dette ikke tidligere er avklart og funnet gjennom de mange tester og justeringer som er foretatt.

    Denne type forklaringer vil i alle fall være nyttig for de som både er teknisk interessert og Audiofile, og her på Sentralen er det mange av denne typen.
     
    Sist redigert:

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Enig, så derfor er det klokt om slike modifikasjoner/justeringer/oppdateringer fra produsentens side forklares med svar på 2 spørsmål:

    1) Hva er årsaken/det tekniske grunnlaget for den lydmessige endringen som man hevder er oppnådd?
    2) Hva er grunnen til at dette ikke tidligere er avklart og funnet gjennom de mange tester og justeringer som er foretatt.

    Denne type forklaringer vil i alle fall være nyttig for de som både er teknisk interessert og Audiofile, og her på Sentralen er det mange av denne typen.
    Hvorfor skal alle med teknisk intresse og audiofile, ha behov for dette.
    spørsmålene dine er det jo et svar på. Det er byttet til en annen mellomtone som gjør at disse forandringene i dempingen for bassen kan utføres.
    Med scanspeak mellomtonen må demmpingen være som den er, For å få best mulig overgang fra bass til mellomtone.
    Med ny mellomtone kan delefrekvensen ha blitt forandret på, som gjør att demmpingen også må gjøres noe med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn