Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.801
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trur det blir omvendt Vidar om skal tolke denne teksten og kurven.
    Om jeg klarer tolke riktig....altså en høyttaler som måler flatt anekoisk on axis og jevnt off axis vil mer eller mindre når en dytter høyttaleren inn i et "normalt" rom få en slik fallende respons.
    I bassen blir det vel en litt annen greie, for dem som fulgte med i 15" bassdriver tråden til Sneaker så ble der benyttet simulering med -3dB ved 50hz og -6dB ved 35hz.
    Fortsatt noe en må anta da en klarer ikke se for seg alle rom folk har.

    Nøytralt eksisterer det i det hele tatt? Eneste jeg ser er at en kan forsøke følge noen litt ferdig trakkede stier så kan en få til et system som gjerne ikke stikker seg for mye ut på enkeltområder.

    Mulig med veldig kort gating av måling en klarer bare måle høyttaleren uten rominfo? Og da den gjerne vil måle flatt om den var bygget for det? Jeg veit ikke.
    Eller en må ta den ut i friluft.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.898
    Antall liker
    36.099
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøver egentlig å finne ut hvorfor jeg og mange andre oppfatter en svakt hellende kurve som mer naturlig enn en vannrett kurve. Tenkte at det hadde med nærmikrofoni i studio versus normal lytteavstand. Det er jo helt klart at det er mørkere lyd i en konsertsal enn lyden av instrumentene i et vanlig rom.
    Kurven er en steady state-respons integrert over noe tid. Eksakt form på kurven avhenger også av hvor stort tidsvindu man ser på. Typisk vil den være en sum av høyttalernes direktelyd, som forhåpentligvis er tilnærmet flat, og reflektert lyd som har vært innom et økende antall flater i rommet før den treffer mikrofonen utover i tidsvinduet. Hver refleksjon absorberer høye frekvenser mer enn lave, og med lengre løpetid vil også luften dempe de øverste frekvensene noe. Alle lytterom er forskjellige, men typisk gjør dette at steady state-kurven heller nedover med frekvens. Det er forventet respons av en god høyttaler i et godt rom.

    Spørsmålet er snarere hvor mye den bør helle. Der virker det som det er ulike preferanser, og formodentlig en sammenheng med hvordan den naturlige klangen i rommet er. Jeg forestiller meg at en bratt hellende steady state-respons i et lystklingende rom vil låte nokså feil, også fordi eneste måte det kan skje på er å dempe ned diskanten i høyttaleren slik at direktelyden også blir dempet i toppen.

    Spektrumet av et symfoniorkester er noe annet. Det er signalet som skal gjengis og er forhåpentligvis på opptaket. Frekvensgangen i høyttalere og rom er en transferfunksjon som multipliseres med dette signalet før det kommer frem til ørene våre.
    Vil det si at hvis vi spiller av pink noise og bruker RTA til å integrere over litt tid skal vi forvente en ganske flat kurve hvis anlegget er nøytralt tunet?
    Pink noise faller som 1/f, så der vil både direktelyden vise en fallende kurve og reflektert lyd falle litt brattere enn det igjen. Hvis anlegget spiller pink noise som flat steady state respons ville jeg sannsynligvis løpt ut av rommet ganske fort med hendene for ørene. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Kanskje.
    Skjønner at indignasjonen over at mange med tilsynelatende mediocre oppsett alltid skal fremstå som fasiten for hva som er oppnåelig skinner gjennom.
    Bare et lite hjertesukk, uten at jeg forventer noe forståelse for det synet.
    Løsningen er vel at alle får kose seg på sin egen lille tue med det de har og gi f i hva andre måtte mene.
    Evt. kan en løsning være å bruke mindre tid på å argumentere for sitt syn her inne.
    Nå ble jeg nysgjerrig, hvilke egenskaper tenker du er avgjørende for om et oppsett skal ansees som mediokert? Holder med en litt generell beskrivelse slik at ikke noen føler å få tærne tråkket på.
    Det jeg reagerer på er at alt som ikke faller inn under ens verdensbilde alltid skal forklares ihjel.
    Et eksempel er Doxa høyttalerene og AN forsterkeren til Rognlien. Hvis AN lyder bedre enn Vera, så er det voicing/EQ/manipulert frekvensrespons/2dre ordens forvrengning som er forklaringsmodellen. Det er aldri at faktumet er at det Rognlien har satt sammen rett og slett lyder bedre enn alternativene for (interesserte) folk flest, uavhengig av årsak. Jeg er også nokså overbevist om at Doxa holder et langt høyere nivå enn mid-fi utstyret til mange av kritikerene her inne, men dette er aldri årsaken. Det er alltid noe ‘feil’ med oppfatningen til lyttere når (den rosemalende) beskrivelsen avviker fra ens klangpreferanse (som selvsagt er nøytral og ordnes gjennom selve ava fra himmelen - DSP).

    Å angi hva som er highend eller ei har jeg ingen definert fasit på, med unntak av at jeg trenger bare sekunder for å avgjøre dette under en lytteseanse (noe jeg har sagt før).
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.550
    Antall liker
    7.009
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Apropos Audio Note DAC: Det er ikke så veldig mye annet enn frekvensresponsen som kan være skjev ut av en DAC for å skape hørbare forskjeller. Og det er den:
    https://www.stereophile.com/content...t-dac-21x-signature-da-processor-measurements
    Vis vedlegget 572984

    Det er en bevisst voicing. Kraftig kutt i dypbassen og jevnt stigende opp til ca 10 kHz. Jeg tipper mye av forklaringen ligger rett der. Forvrengningsresultatene ser bare forferdelige ut, men kan neppe forklare opplevelsen av «dynamikk» og «livaktighet». Om noe bør den andreordens forvrengningen dra motsatt vei, som tilført «varme» etc.
    Et eksperiment verdig kunne vært om du nå tar å legger på en EQ-kurve i ditt system, tilsvarende responsen i AN-DAC, og lagt det inn i ditt eksisterende system.

    Jeg regner med du enkelt kan svitsje konfigurasjoner, og dermed sammenligne hva som skjer med opplevd dynamikk.

    Johan-Kr
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.784
    Antall liker
    15.153
    Sted
    Langesund
    Om det var en ting jeg kunne ønsket at The Shy presenterte, var det målinger gjort litt utenfor SS. Jeg er klar over at kanskje ikke formålet med ditt anlegg er annet en perfeksjon i nettopp godstolen, men hvor ille er det egentlig feks på hver side og litt bak SS?
    Du har rett i at det er lytteposisjonen som her all fokus her. Får se hva jeg rekker i dag.
    Hadde jeg satt stor pris på! :) Takk!

    Nå begynner du å bli svært erfaren med Audiolense, er det funksjoner i programmet som kan hjelpe til å skape et mer sosialt lydbilde, om du forstår hva jeg mener? Bx må også svare om han har lyst. Prøvde å kikke litt på siden, men fant ikke umiddelbart et svar.
    Ble veldig enkelt dette med tre målinger som er henholdsvis en meter til venstre, høyre og bakenfor lytteposisjonen. Forteller vel at det er noenlunde styr på ting.

    Venstre
    1 meter til venstre for lytteposisjonen.jpg

    høyre
    1 meter til høyre for lytteposisjonen.jpg

    Bak
    1 meter bak lytteposisjonen.jpg

    Samlet
    samlet.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.455
    Antall liker
    9.749
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Audio Note DAC: Det er ikke så veldig mye annet enn frekvensresponsen som kan være skjev ut av en DAC for å skape hørbare forskjeller. Og det er den:
    https://www.stereophile.com/content...t-dac-21x-signature-da-processor-measurements
    Vis vedlegget 572984

    Det er en bevisst voicing. Kraftig kutt i dypbassen og jevnt stigende opp til ca 10 kHz. Jeg tipper mye av forklaringen ligger rett der. Forvrengningsresultatene ser bare forferdelige ut, men kan neppe forklare opplevelsen av «dynamikk» og «livaktighet». Om noe bør den andreordens forvrengningen dra motsatt vei, som tilført «varme» etc.
    Når dette blir spillt i et som er det vel ikke mange som hører forskjeller på 0.25dB tror jeg.? Passer antagelig likevel best med AN høyttalere som de plasserer klin inntil veggen og gir en heving av den bassen, noe som er nødvendig ihht AN design.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.898
    Antall liker
    36.099
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig med veldig kort gating av måling en klarer bare måle høyttaleren uten rominfo? Og da den gjerne vil måle flatt om den var bygget for det? Jeg veit ikke.
    Eller en må ta den ut i friluft.
    Ja, men kort gating betyr at du ikke får riktige målinger ved lave frekvenser. Å stille den på toppen av en flaggstang utendørs burde funke, men det er visse praktiske utfordringer knyttet til det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.898
    Antall liker
    36.099
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg reagerer på er at alt som ikke faller inn under ens verdensbilde alltid skal forklares ihjel. Et eksempel er Doxa høyttalerene og AN forsterkeren til Rognlien. Hvis AN lyder bedre enn Vera, så er det voicing/EQ/manipulert frekvensrespons/2dre ordens forvrengning som er forklaringsmodellen. Det er aldri at faktumet er at det Rognlien har satt sammen rett og slett lyder bedre enn alternativene for (interesserte) folk flest, uavhengig av årsak. Jeg er også nokså overbevist om at Doxa holder et langt høyere nivå enn mid-fi utstyret til mange av kritikerene her inne, men dette er aldri årsaken. Det er alltid noe ‘feil’ med oppfatningen til lyttere når (den rosemalende) beskrivelsen avviker fra ens klangpreferanse (som selvsagt er nøytral og ordnes gjennom selve ava fra himmelen - DSP).
    Jeg har ingen problemer med at H_R har satt sammen noe som i hans ører låter bedre. Spørsmålet er hvorfor det låter bedre og hva som gjør at det låter bedre. Det er ikke så veldig mye annet enn frekvensrespons og forvrengningsspektrum å velge mellom, siden alt som når frem til ørene er lydbølger i form av trykkvariasjoner i luft.

    Svaret er neppe at alle vi andre skal skrote midfi-juggelet vårt og kjøpe Audio Note i alle ledd heller. Det blir litt for enkelt for meg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.801
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mulig med veldig kort gating av måling en klarer bare måle høyttaleren uten rominfo? Og da den gjerne vil måle flatt om den var bygget for det? Jeg veit ikke.
    Eller en må ta den ut i friluft.
    Ja, men kort gating betyr at du ikke får riktige målinger ved lave frekvenser. Å stille den på toppen av en flaggstang utendørs burde funke, men det er visse praktiske utfordringer knyttet til det.
    Hvis du skal måle høyttaler i flaggstang, og ikke får heist den opp, så drit i å måle den :D

     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Et eksempel er Doxa høyttalerene og AN forsterkeren til Rognlien. Hvis AN lyder bedre enn Vera, så er det voicing/EQ/manipulert frekvensrespons/2dre ordens forvrengning som er forklaringsmodellen. Det er aldri at faktumet er at det Rognlien har satt sammen rett og slett lyder bedre enn alternativene for (interesserte) folk flest, uavhengig av årsak. Jeg er også nokså overbevist om at Doxa holder et langt høyere nivå enn mid-fi utstyret til mange av kritikerene her inne, men dette er aldri årsaken. Det er alltid noe ‘feil’ med oppfatningen til lyttere når (den rosemalende) beskrivelsen avviker fra ens klangpreferanse (som selvsagt er nøytral og ordnes gjennom selve ava fra himmelen - DSP).
    Jeg har ingen problemer med at H_R har satt sammen noe som i hans ører låter bedre. Spørsmålet er hvorfor det låter bedre og hva som gjør at det låter bedre. Det er ikke så veldig mye annet enn frekvensrespons og forvrengningsspektrum å velge mellom, siden alt som når frem til ørene er lydbølger i form av trykkvariasjoner i luft.
    Ok, men er da hans valg rett eller galt til hans bruk?
    Man sier hele tiden at ‘det må eier gjerne gjøre’ men samtidig så kritiseres (les: avfeies) allikevel valgene eier gjør når det kommer til beskrivelser og preferanser for en likandes lyd.
    Poenget mitt er ikke å forsvare Rognlien, men heller å si hva jeg har på hjertet mhp. mitt eget syn.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    35.296
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje.
    Skjønner at indignasjonen over at mange med tilsynelatende mediocre oppsett alltid skal fremstå som fasiten for hva som er oppnåelig skinner gjennom.
    Bare et lite hjertesukk, uten at jeg forventer noe forståelse for det synet.
    Løsningen er vel at alle får kose seg på sin egen lille tue med det de har og gi f i hva andre måtte mene.
    Evt. kan en løsning være å bruke mindre tid på å argumentere for sitt syn her inne.
    Nå ble jeg nysgjerrig, hvilke egenskaper tenker du er avgjørende for om et oppsett skal ansees som mediokert? Holder med en litt generell beskrivelse slik at ikke noen føler å få tærne tråkket på.
    Det jeg reagerer på er at alt som ikke faller inn under ens verdensbilde alltid skal forklares ihjel.
    Et eksempel er Doxa høyttalerene og AN forsterkeren til Rognlien. Hvis AN lyder bedre enn Vera, så er det voicing/EQ/manipulert frekvensrespons/2dre ordens forvrengning som er forklaringsmodellen. Det er aldri at faktumet er at det Rognlien har satt sammen rett og slett lyder bedre enn alternativene for (interesserte) folk flest, uavhengig av årsak. Jeg er også nokså overbevist om at Doxa holder et langt høyere nivå enn mid-fi utstyret til mange av kritikerene her inne, men dette er aldri årsaken. Det er alltid noe ‘feil’ med oppfatningen til lyttere når (den rosemalende) beskrivelsen avviker fra ens klangpreferanse (som selvsagt er nøytral og ordnes gjennom selve ava fra himmelen - DSP).

    Å angi hva som er highend eller ei har jeg ingen definert fasit på, men unntak av at jeg trenger bare sekunder for å avgjøre dette under en lytteseanse (noe jeg har sagt før).
    Jeg har fått med meg hva du reagerer på og skjønner også at det kan være vanskelig å gi en klar definisjon på hva du mener kvalifiserer som mediokert.

    Siden du sier at du under en lytteseanse enkelt kan avgjøre dette er det nærliggende å spørre hvilke anlegg her du hørt? Rognlien, Asbjørn, The Shy, Snickers, Coolio etc?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Ingen av disse.
    Stort sett kompisene mine sine i den senere tid (MBL/Meitner, DCS/Wilson, Adyton/Soulsonic) samt referanse oppsettene til EC på Tau som jeg vil nevne i første linje.
    I tillegg til et helt liv av erfaringer rundt omkring hos folk og på messer.

    PS:
    Snickers har vært hos meg, men anlegget har tatt kvantesprang siden den gang.
    Klangbildet er dog ikke endret diamentralt.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    35.296
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om det var en ting jeg kunne ønsket at The Shy presenterte, var det målinger gjort litt utenfor SS. Jeg er klar over at kanskje ikke formålet med ditt anlegg er annet en perfeksjon i nettopp godstolen, men hvor ille er det egentlig feks på hver side og litt bak SS?
    Du har rett i at det er lytteposisjonen som her all fokus her. Får se hva jeg rekker i dag.
    Hadde jeg satt stor pris på! :) Takk!

    Nå begynner du å bli svært erfaren med Audiolense, er det funksjoner i programmet som kan hjelpe til å skape et mer sosialt lydbilde, om du forstår hva jeg mener? Bx må også svare om han har lyst. Prøvde å kikke litt på siden, men fant ikke umiddelbart et svar.
    Ble veldig enkelt dette med tre målinger som er henholdsvis en meter til venstre, høyre og bakenfor lytteposisjonen. Forteller vel at det er noenlunde styr på ting.

    Venstre
    Vis vedlegget 572990
    høyre
    Vis vedlegget 572991
    Bak
    Vis vedlegget 572992
    Samlet
    Vis vedlegget 572993
    Temmelig symmetrisk også. :)

    Borger jo for en riktig så kos og intim lyttestund med noe godt i glasset og en venn på hver arm. Våkne dagen derpå med øresus og sjøgange. ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Det er ikke så veldig mye annet enn frekvensrespons og forvrengningsspektrum å velge mellom, siden alt som når frem til ørene er lydbølger i form av trykkvariasjoner i luft.
    Så hvis man fremviser en graf fra to forskjellige anlegg hvor frekvensrespons og forvrengningsspektrum nærmest overlagrer hverandre så vil disse anleggene lyde helt likt?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.046
    Antall liker
    14.522
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Men er ikke det helt greit at vi har forskjellige måter å oppleve musikkens sjel på, RoDa? Dette skal etter min oppfatning være en inkluderende hobby, der vi bejubler musikk som fenomen, evnen til å begeistre, nerven, ståpelsen, trøkket, villskapen, det sarte, det levende. Nei, jeg har ingen agenda bortsett fra å formidle begeistringen over det utrolige at de samme noter spilt over forskjellige anlegg, kan skape en så sterk emosjonell reaksjon hos oss, noen hos The Shy, andre hos LMC, atter andre hos HCS. Akkurat dette spekteret skal vi hegne om, i stedet for å hevde at det finnes en sannhet, og kun én. For det gjør det ikke RoDa. Vi har vært hos KV nok ganger i lag, til å vite at av og til var vi rørende enige, andre ganger hoppende uenige, men det gjør vel ikkeno'? Hvor mange ganger har jeg sagt i denne og andre tråder at det er plass til oss alle!?
    Greit at vi er forskjellige, selvsagt. Plass til oss alle, selvsagt.
    Dette er et diskusjonsforum, og det heter hifisentralen. Da er det både uunngåelig og riktig at det blir diskutert høy troverdighet fra stereoanlegget.



    Om du har en agenda, der du ønsker å fortelle meg at jeg tar feil, og at du har rett, begynn på nytt, er du snill. Du har rett, og jeg har rett. Det er ingen fasit, og det skal ikke være en fasit. Noen liker biff, andre er vegetarianere, det er rom for begge deler.
    Vitenskapen har rett. Med det mener jeg at det er mulig å lage og sette opp et stereoanlegg som gir en høy grad av troverdighet på avspilling av innspillingen.
    Jeg mener også at vitenskapen kan vise deg hvilke avvik fra høy grad av troverdighet du har i avspillingen som gjør at du opplever den som nærmere virkeligheten.
    På meg virker det som det er et nederlag å innrømme at det som høres mer ut som virkeligheten, egentlig er avvik i frekvensgang, innhold av forvrengning og hva mer det måtte være.
    Når du spør hvorfor, så er det folk her inne som kan svare derfor. Men det betyr at dere må samarbeide om å finne årsakene.


    Og hvor kom ideen fra om at jeg bedriver filtrering av egne meninger på min egen blogg?? Dette er en blogg uten inntekter, uten oppsider, uten filter, og det har det vært fra dag en. Jo, det har blitt en del tydeligere de siste 3 - 4 innlegg, nettopp av den grunn at en del mennesker forsøker å fronte at det er en eneste sannhet som skal gjelde for oss alle. Det betyr at vi, subjektivistene, må bli litt tydeligere. Så enkelt er det.
    Filtrering, dumt ord. Sorry. Kall det gjerne balanse. Det er vel nesten så du skriver at Gato sin måte å presentere på er riktig i den artikkelen.
    Det virker i alle fall på meg som du ikke har den samme balansen i artiklene om Topping og Vera.

    Det er ikke en del mennesker som forsøker å fronte en eneste sannhet. Det er vitenskapen og den verden vi lever i som gjør at informasjonen flyter uhemmet over landegrenser og mellom mennesker.
    Det er slutt på den tiden man kunne slenge ut noen ord om hvorfor 1x oversampling er en teknisk god ide eller hvor mye tilbakekobling ødelegger signalet, uten å møte motstand i form av fakta.

    Tydeligere subjektivister, spent på om det betyr noe annet enn å snakke blomstrende om avvik og nedsettende om nøyaktighet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    35.296
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ingen av disse.
    Stort sett kompisene mine sine i den senere tid (MBL/Meitner, DCS/Wilson, Adyton/Soulsonic) samt referanse oppsettene til EC på Tau som jeg vil nevne i første linje.
    I tillegg til et helt liv av erfaringer rundt omkring hos folk og på messer.

    PS:
    Snickers har vært hos meg, men anlegget har tatt kvantesprang siden den gang.
    Klangbildet er dog ikke endret diamentralt.
    Så da kan vi konkludere med at du egentlig ikke vet hvilke som stiller til debatt med et mediokert oppsett? Kan for alt du vet være Rognlien?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.455
    Antall liker
    9.749
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så veldig mye annet enn frekvensrespons og forvrengningsspektrum å velge mellom, siden alt som når frem til ørene er lydbølger i form av trykkvariasjoner i luft.
    Så hvis man fremviser en graf fra to forskjellige anlegg hvor frekvensrespons og forvrengningsspektrum nærmest overlagrer hverandre så vil disse anleggene lyde helt likt?
    Nei, i tillegg må direkte lyden og direktivitet og refleksjoner være det samme og ...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.046
    Antall liker
    14.522
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    @RoDa: Det spiller vel ingen rolle om det er lett eller ikke. Noen bygger et tivoli, andre bygger et bibliotek. Begge deler har vi virkelig bruk for.
    Lett, billig, ikke komplisert.
    Et sett Nordost Odin høyttalerkabler eller ett stk ferdig innredet lytterom med komponenter.
    Vi har ikke bruk for et tivoli der pariserhjulet hopper ut av festet og ruller ned i elva, uansett hvor virkelig det måtte oppleves.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Ingen av disse.
    Stort sett kompisene mine sine i den senere tid (MBL/Meitner, DCS/Wilson, Adyton/Soulsonic) samt referanse oppsettene til EC på Tau som jeg vil nevne i første linje.
    I tillegg til et helt liv av erfaringer rundt omkring hos folk og på messer.

    PS:
    Snickers har vært hos meg, men anlegget har tatt kvantesprang siden den gang.
    Klangbildet er dog ikke endret diamentralt.
    Så da kan vi konkludere med at du egentlig ikke vet hvilke som stiller til debatt med et mediokert oppsett? Kan for alt du vet være Rognlien?
    Bygger mest på listing av utstyr og en (bevisst?) unngåelse av å gjøre nettopp dette.
    Da blir det heller ikke lett å kartlegge synergi, selv om man må oppleve dette i en lytteseanse.
    Hvis det oppfattes som at jeg herser med noens oppsett så er det vel heller et oppgjør med at alt over NOK 10k virker å være oligark-bling utfra kommentarer og man ser det jo klart i fraværet av kommentarer og interesse i merketråder/galleri.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.046
    Antall liker
    14.522
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Å snurre på repeat som du gjør (opplever jeg) om kjølige klasse D, klangfarger, formidling av desparasjon i tekstene...
    Vel, det bringer oss ikke nærmere forståelse.

    Syns eg
    Har faktisk aldri hevdet at klasse D er kjølig, RoDa.
    Det jeg derimot sier, er at det mangler noe på dynamikk og klangfarger. Det kan godt låter varmt og godt, uansett.
    Det var poenget mitt også, beklager at jeg skrev noen malplasserte ord du kunne henge deg opp i. Kjølig, sterilt, matt, ... bare feil ordvalg.
    Felles forståelse av dynamikk og klangfarge, så går det an å måle og beskrive. Men kun om det er interesse.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Resultatet av subjektivismen blir at det finnes egentlig ingen svar på hva som er gode komponenter individuelt. Alt kan matches sammen hvor det uforutsigbare resultatet til slutt blir bra for noen. Allikevel snakkes det det paradoksalt om high-end, mid-fi og lav kvalitet.

    Nei, takke meg til high-fidelity og psykoakustikk. Der finnes det klare svar, og det fungerer med forutsigbare resultat!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    35.296
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ingen av disse.
    Stort sett kompisene mine sine i den senere tid (MBL/Meitner, DCS/Wilson, Adyton/Soulsonic) samt referanse oppsettene til EC på Tau som jeg vil nevne i første linje.
    I tillegg til et helt liv av erfaringer rundt omkring hos folk og på messer.

    PS:
    Snickers har vært hos meg, men anlegget har tatt kvantesprang siden den gang.
    Klangbildet er dog ikke endret diamentralt.
    Så da kan vi konkludere med at du egentlig ikke vet hvilke som stiller til debatt med et mediokert oppsett? Kan for alt du vet være Rognlien?
    Bygger mest på listing av utstyr og en (bevisst?) unngåelse av å gjøre nettopp dette.
    Da blir det heller ikke lett å kartlegge synergi, selv om man må oppleve dette i en lytteseanse.
    Hvis det oppfattes som at jeg herser med noens oppsett så er det vel heller et oppgjør med at alt over NOK 10k virker å være oligark-bling utfra kommentarer og man ser det jo klart i fraværet av kommentarer og interesse i merketråder/galleri.
    Jeg kan ikke si at jeg har oppfattet dette, men du har rett i at mange her kanskje ikke ser nytten av all den ekstra utsmykningen dyrere utstyr later til å ha.

    Selv begynner jeg å nærme meg oligark klassen, men føler meg hverken truet eller mister motet av måleguttas uttalelser eller formidling av innsikt. Snarere tvert i mot! Med tanke på hvor mye tid og penger jeg har brukt og i framtiden vil bruke, ønsker jeg jo at det jålete lysorgelet mitt i det minste skal yte sitt beste. Det tror jeg det gjør også, ene og alene pga av ovennevnte målegjeng og deres bidrag til miljøet. Kunne jeg fått like god lyd med enklere utstyr og billigere løsninger? Definitivt ikke! Jeg har min greie og ønsker ikke nyte musikk i en sløydsal eller fra et Frankenstein anlegg. Vet mine begrensninger og kjenner mine behov!
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.790
    Antall liker
    3.444
    Interessant artikkel, on topic for tråden. Det ser ut til at designerne av konsertsaler funderer like mye på hva som gir en konsertsal «god dynamikk» som vi amatørene gjør. Musikverein har god dynamikk, Berlinfilharmonien ikke fullt så god - men hvorfor?

    Interessant målemetode:
    Concurrently, when we did the above-mentioned preference tests and individual vocabulary profiling, we studied the perception of music dynamics with listening tests (Pätynen & Lokki 2016b) and with psychophysiological measurements (Pätynen & Lokki 2016a). The latter study revealed interesting results as it showed that the most renowned concert hall, Musikverein in Vienna, increased skin conductivity the most during the passive listening of a crescendo (Pätynen & Lokki 2016a). This also happened with the assessors who preferred less reverberant halls with great clarity. Our interpretation of this result was that the renowned Musikverein, and some similar shoebox halls, render music more expressive than other type of halls (Lokki et al. 2015). In addition, the vineyard halls might reduce the musical dynamics (Pätynen & Lokki 2015), and therefore some people do not like such halls at all, while others praise these halls due to extreme clarity and definition.
    Interessant tror jeg. Lurer på om inndelingen i denne lyttetesten ville sammenfalle med noen mønster her på sentralen?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Men er ikke det helt greit at vi har forskjellige måter å oppleve musikkens sjel på, RoDa? Dette skal etter min oppfatning være en inkluderende hobby, der vi bejubler musikk som fenomen, evnen til å begeistre, nerven, ståpelsen, trøkket, villskapen, det sarte, det levende. Nei, jeg har ingen agenda bortsett fra å formidle begeistringen over det utrolige at de samme noter spilt over forskjellige anlegg, kan skape en så sterk emosjonell reaksjon hos oss, noen hos The Shy, andre hos LMC, atter andre hos HCS. Akkurat dette spekteret skal vi hegne om, i stedet for å hevde at det finnes en sannhet, og kun én. For det gjør det ikke RoDa. Vi har vært hos KV nok ganger i lag, til å vite at av og til var vi rørende enige, andre ganger hoppende uenige, men det gjør vel ikkeno'? Hvor mange ganger har jeg sagt i denne og andre tråder at det er plass til oss alle!?
    Greit at vi er forskjellige, selvsagt. Plass til oss alle, selvsagt.
    Dette er et diskusjonsforum, og det heter hifisentralen. Da er det både uunngåelig og riktig at det blir diskutert høy troverdighet fra stereoanlegget.



    Om du har en agenda, der du ønsker å fortelle meg at jeg tar feil, og at du har rett, begynn på nytt, er du snill. Du har rett, og jeg har rett. Det er ingen fasit, og det skal ikke være en fasit. Noen liker biff, andre er vegetarianere, det er rom for begge deler.
    Vitenskapen har rett. Med det mener jeg at det er mulig å lage og sette opp et stereoanlegg som gir en høy grad av troverdighet på avspilling av innspillingen.
    Jeg mener også at vitenskapen kan vise deg hvilke avvik fra høy grad av troverdighet du har i avspillingen som gjør at du opplever den som nærmere virkeligheten.
    På meg virker det som det er et nederlag å innrømme at det som høres mer ut som virkeligheten, egentlig er avvik i frekvensgang, innhold av forvrengning og hva mer det måtte være.
    Når du spør hvorfor, så er det folk her inne som kan svare derfor. Men det betyr at dere må samarbeide om å finne årsakene.


    Og hvor kom ideen fra om at jeg bedriver filtrering av egne meninger på min egen blogg?? Dette er en blogg uten inntekter, uten oppsider, uten filter, og det har det vært fra dag en. Jo, det har blitt en del tydeligere de siste 3 - 4 innlegg, nettopp av den grunn at en del mennesker forsøker å fronte at det er en eneste sannhet som skal gjelde for oss alle. Det betyr at vi, subjektivistene, må bli litt tydeligere. Så enkelt er det.
    Filtrering, dumt ord. Sorry. Kall det gjerne balanse. Det er vel nesten så du skriver at Gato sin måte å presentere på er riktig i den artikkelen.
    Det virker i alle fall på meg som du ikke har den samme balansen i artiklene om Topping og Vera.

    Det er ikke en del mennesker som forsøker å fronte en eneste sannhet. Det er vitenskapen og den verden vi lever i som gjør at informasjonen flyter uhemmet over landegrenser og mellom mennesker.
    Det er slutt på den tiden man kunne slenge ut noen ord om hvorfor 1x oversampling er en teknisk god ide eller hvor mye tilbakekobling ødelegger signalet, uten å møte motstand i form av fakta.

    Tydeligere subjektivister, spent på om det betyr noe annet enn å snakke blomstrende om avvik og nedsettende om nøyaktighet.

    La oss heller for enkelhetens skyld kalle det den menneskelige faktoren eller ”smak & behag”! den biten har vitenskapen mer vanskelig å favne i ett diagram eller en måling, heldigvis!!
    Og det her tullete våset til visse om att vi subjektivister, forkaster vitenskapen, el-teorien, osv osv osv...er nettopp?, vås!! Det har vi overlatt til konstruktören av våre valg, ett billig og tamt stråmanns argument som det har gått kraftig inflasjon i!
    Selv er jeg sjeleglad for att konstruktören bak (både Audionet og..) Accuphase har gjort jobben sin så jeg kan nyte produktene deres med Wilson Benesch i andre enden...ikke minst er det dritkult for opplevelsen å igjen kunne bruke tone-kontroller, som på 80 tallet! Det hjelper på i ett ellers ganske så katastrofalt akustisk rom....nei! mer opplevelse og mindre teori-jokking!:cool:

    mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg reagerer på er at alt som ikke faller inn under ens verdensbilde alltid skal forklares ihjel. Et eksempel er Doxa høyttalerene og AN forsterkeren til Rognlien. Hvis AN lyder bedre enn Vera, så er det voicing/EQ/manipulert frekvensrespons/2dre ordens forvrengning som er forklaringsmodellen. Det er aldri at faktumet er at det Rognlien har satt sammen rett og slett lyder bedre enn alternativene for (interesserte) folk flest, uavhengig av årsak. Jeg er også nokså overbevist om at Doxa holder et langt høyere nivå enn mid-fi utstyret til mange av kritikerene her inne, men dette er aldri årsaken. Det er alltid noe ‘feil’ med oppfatningen til lyttere når (den rosemalende) beskrivelsen avviker fra ens klangpreferanse (som selvsagt er nøytral og ordnes gjennom selve ava fra himmelen - DSP).
    Jeg har ingen problemer med at H_R har satt sammen noe som i hans ører låter bedre. Spørsmålet er hvorfor det låter bedre og hva som gjør at det låter bedre. Det er ikke så veldig mye annet enn frekvensrespons og forvrengningsspektrum å velge mellom, siden alt som når frem til ørene er lydbølger i form av trykkvariasjoner i luft.

    Svaret er neppe at alle vi andre skal skrote midfi-juggelet vårt og kjøpe Audio Note i alle ledd heller. Det blir litt for enkelt for meg.
    + at det ville blitt innmari kjedelig hvis alle gikk opp samme ruta. Det ville ingen av oss lært noe som helst av.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    ønsker ikke nyte musikk i en sløydsal
    Hehehe....
    Det er dog mange selvbygg her inne det står respekt av mhp. ytelse (og dessuten tar seg godt ut), det er bare det at resten mener at alle andre burde ha samme prioritet og fokus som dem selv når det gjelder sammensetting av anlegget. Derfor smerter det at pengene sitter løst hos noen er min antagelse (?) Det er jo ikke gitt at kompetansen er der heller.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.046
    Antall liker
    14.522
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Greit at vi er forskjellige, selvsagt. Plass til oss alle, selvsagt.
    Dette er et diskusjonsforum, og det heter hifisentralen. Da er det både uunngåelig og riktig at det blir diskutert høy troverdighet fra stereoanlegget.





    Vitenskapen har rett. Med det mener jeg at det er mulig å lage og sette opp et stereoanlegg som gir en høy grad av troverdighet på avspilling av innspillingen.
    Jeg mener også at vitenskapen kan vise deg hvilke avvik fra høy grad av troverdighet du har i avspillingen som gjør at du opplever den som nærmere virkeligheten.
    På meg virker det som det er et nederlag å innrømme at det som høres mer ut som virkeligheten, egentlig er avvik i frekvensgang, innhold av forvrengning og hva mer det måtte være.
    Når du spør hvorfor, så er det folk her inne som kan svare derfor. Men det betyr at dere må samarbeide om å finne årsakene.


    Og hvor kom ideen fra om at jeg bedriver filtrering av egne meninger på min egen blogg?? Dette er en blogg uten inntekter, uten oppsider, uten filter, og det har det vært fra dag en. Jo, det har blitt en del tydeligere de siste 3 - 4 innlegg, nettopp av den grunn at en del mennesker forsøker å fronte at det er en eneste sannhet som skal gjelde for oss alle. Det betyr at vi, subjektivistene, må bli litt tydeligere. Så enkelt er det.
    Filtrering, dumt ord. Sorry. Kall det gjerne balanse. Det er vel nesten så du skriver at Gato sin måte å presentere på er riktig i den artikkelen.
    Det virker i alle fall på meg som du ikke har den samme balansen i artiklene om Topping og Vera.

    Det er ikke en del mennesker som forsøker å fronte en eneste sannhet. Det er vitenskapen og den verden vi lever i som gjør at informasjonen flyter uhemmet over landegrenser og mellom mennesker.
    Det er slutt på den tiden man kunne slenge ut noen ord om hvorfor 1x oversampling er en teknisk god ide eller hvor mye tilbakekobling ødelegger signalet, uten å møte motstand i form av fakta.

    Tydeligere subjektivister, spent på om det betyr noe annet enn å snakke blomstrende om avvik og nedsettende om nøyaktighet.

    La oss heller for enkelhetens skyld kalle det den menneskelige faktoren eller ”smak & behag”! den biten har vitenskapen mer vanskelig å favne i ett diagram eller en måling, heldigvis!!
    Og det her tullete våset til visse om att vi subjektivister, forkaster vitenskapen, el-teorien, osv osv osv...er nettopp?, vås!! Det har vi overlatt til konstruktören av våre valg, ett billig og tamt stråmanns argument som det har gått kraftig inflasjon i!
    Selv er jeg sjeleglad for att konstruktören bak (både Audionet og..) Accuphase har gjort jobben sin så jeg kan nyte produktene deres med Wilson Benesch i andre enden...ikke minst er det dritkult for opplevelsen å igjen kunne bruke tone-kontroller, som på 80 tallet! Det hjelper på i ett ellers ganske så katastrofalt akustisk rom....nei! mer opplevelse og mindre teori-jokking!:cool:

    mvh
    Jeg vet jo at vi er enige, musicus, det er avklart for lenge siden. Begge vi to lever godt med våre valg som er sånn som vi liker å ha det.
    Jeg opplever også at vi takler at det vi lytter på ikke er korrekt, men det er for oss likevel den måten vi foretrekker det.
    Diskusjonen her handler ikke om smak og behag, da hadde det vært over for lenge siden.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Men er ikke det helt greit at vi har forskjellige måter å oppleve musikkens sjel på, RoDa? Dette skal etter min oppfatning være en inkluderende hobby, der vi bejubler musikk som fenomen, evnen til å begeistre, nerven, ståpelsen, trøkket, villskapen, det sarte, det levende. Nei, jeg har ingen agenda bortsett fra å formidle begeistringen over det utrolige at de samme noter spilt over forskjellige anlegg, kan skape en så sterk emosjonell reaksjon hos oss, noen hos The Shy, andre hos LMC, atter andre hos HCS. Akkurat dette spekteret skal vi hegne om, i stedet for å hevde at det finnes en sannhet, og kun én. For det gjør det ikke RoDa. Vi har vært hos KV nok ganger i lag, til å vite at av og til var vi rørende enige, andre ganger hoppende uenige, men det gjør vel ikkeno'? Hvor mange ganger har jeg sagt i denne og andre tråder at det er plass til oss alle!?
    Greit at vi er forskjellige, selvsagt. Plass til oss alle, selvsagt.
    Dette er et diskusjonsforum, og det heter hifisentralen. Da er det både uunngåelig og riktig at det blir diskutert høy troverdighet fra stereoanlegget.



    Om du har en agenda, der du ønsker å fortelle meg at jeg tar feil, og at du har rett, begynn på nytt, er du snill. Du har rett, og jeg har rett. Det er ingen fasit, og det skal ikke være en fasit. Noen liker biff, andre er vegetarianere, det er rom for begge deler.
    Vitenskapen har rett. Med det mener jeg at det er mulig å lage og sette opp et stereoanlegg som gir en høy grad av troverdighet på avspilling av innspillingen.
    Jeg mener også at vitenskapen kan vise deg hvilke avvik fra høy grad av troverdighet du har i avspillingen som gjør at du opplever den som nærmere virkeligheten.
    På meg virker det som det er et nederlag å innrømme at det som høres mer ut som virkeligheten, egentlig er avvik i frekvensgang, innhold av forvrengning og hva mer det måtte være.
    Når du spør hvorfor, så er det folk her inne som kan svare derfor. Men det betyr at dere må samarbeide om å finne årsakene.


    Og hvor kom ideen fra om at jeg bedriver filtrering av egne meninger på min egen blogg?? Dette er en blogg uten inntekter, uten oppsider, uten filter, og det har det vært fra dag en. Jo, det har blitt en del tydeligere de siste 3 - 4 innlegg, nettopp av den grunn at en del mennesker forsøker å fronte at det er en eneste sannhet som skal gjelde for oss alle. Det betyr at vi, subjektivistene, må bli litt tydeligere. Så enkelt er det.
    Filtrering, dumt ord. Sorry. Kall det gjerne balanse. Det er vel nesten så du skriver at Gato sin måte å presentere på er riktig i den artikkelen.
    Det virker i alle fall på meg som du ikke har den samme balansen i artiklene om Topping og Vera.

    Det er ikke en del mennesker som forsøker å fronte en eneste sannhet. Det er vitenskapen og den verden vi lever i som gjør at informasjonen flyter uhemmet over landegrenser og mellom mennesker.
    Det er slutt på den tiden man kunne slenge ut noen ord om hvorfor 1x oversampling er en teknisk god ide eller hvor mye tilbakekobling ødelegger signalet, uten å møte motstand i form av fakta.

    Tydeligere subjektivister, spent på om det betyr noe annet enn å snakke blomstrende om avvik og nedsettende om nøyaktighet.
    Jeg beskriver spesifikt hvorfor jeg er noe hardere med Vera enn med den integrerte Gato med full fjernstyring og DAC, det er to helt forskjellige produkter, med helt forskjellig fokus.

    Vitenskapen har rett i sine målinger, men de har uansett ingen råderett overfor oss som velger å forholde oss til hifi på en annen måte enn ved hjelp av målinger og elektronisk endring av lyden for å rette ut kurvene. Det er helt fint med begge deler. Jeg påstår ikke at mitt mid-fi anlegg objektivt sett låter bedre enn noe annet, men at jeg selv foretrekker det på den måten. På min blogg beskriver jeg også hvorfor. Jeg har ingen agenda utenom det å spre gleden ved et godt anlegg. Start en blogg sjøl, om du ønsker et annet syn fram i offentligheten, jeg tør vedde på at du få låne utstyr både her og der, jeg heier på deg, i så fall.
    Tror ingen fronter en ide om tekniske årsaker til 1X-løsningen, det er subjektive, lydmessige årsaker til den måten å gjøre det på. Det måler latterlig dårlig, mens noen av oss elsker opplevelsen det gir, jeg ser ingen problemer med akkurat det. Det er ikke avvikene per se jeg bejubler, det er opplevelsen enkelte produkter gir meg. Og uansett om du mener at det på debattforumet hifisentralen skal være høyt under taket, virker det vel ikke akkurat som om du har videre aksept for at undertegnede velger å benytte sin fritid og egne penger til å skrive om det gode liv. Det oppleves som litt skuffende, tross alt vet du en del om hvor mye jobb som ligger bak dette her. Jeg har stor respekt for at du og andre ikke deler mine opplevelser, men jeg er ikke særlig imponert over det sterke behovet for å avfeie samtlige av mine observasjoner. Jeg snakker ikke nedsettende om nøyaktighet, jeg sier at jeg liker mye dynamikk og klangfarger bedre enn det motsatte. Dersom det er et nødvendig onde ved å benytte et målekorrekt produkt, så kan'ke jeg late som ikkeno'. Jeg er subjetivist i et mid-fi landskap, og jeg gidder ikke krangle om hva som er vakrest av sort-hvitt og farger. Livet er ikke bare for kort for kjedelig hifi, det er også litt for kort for sånne debatter, føler jeg.

    Har betydelig mer glede av Asbjørns nysgjerrighet og åpenhet for erfaringer, og jeg er ganske sikker på at han stødig og sikkert jobber seg fram til et strålende resultat over tid.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.046
    Antall liker
    14.522
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig lite konstruktivt når det snakkes i forskjellige retninger, Håkon.
    Avblåser her, tror det er like lurt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.784
    Antall liker
    15.153
    Sted
    Langesund
    .

    Har betydelig mer glede av Asbjørns nysgjerrighet og åpenhet for erfaringer, og jeg er ganske sikker på at han stødig og sikkert jobber seg fram til et strålende resultat over tid.
    Har jo hørt anlegget til Asbjørn for veldig lenge siden, før det flotte selvbygget kom i hus. Synes det hadde mange gode sider det også, og hadde regnet med at tilbakemeldingene fra besøkende hadde høstet mer kredd når det kommer til dynamikk. Det har jo vært mye av intensjonen med selvbygget hans
    Asbjørn sin nysgjerrighet synes å begrense seg litt når det kommer til å oppleve andres anlegg.
    HR setter fingeren på litt manglende klangfarger og dynamikk i forhold til sitt eget anlegg, så en demo på det burde jo absolutt vært spennende for større forståelse mellom prinsippene - Plutselig skal du se han øyner en annen vei:)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.898
    Antall liker
    36.099
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, men er da hans valg rett eller galt til hans bruk?
    Man sier hele tiden at ‘det må eier gjerne gjøre’ men samtidig så kritiseres (les: avfeies) allikevel valgene eier gjør når det kommer til beskrivelser og preferanser for en likandes lyd.
    Poenget mitt er ikke å forsvare Rognlien, men heller å si hva jeg har på hjertet mhp. mitt eget syn.
    Det må han vel bestemme selv. Jeg har ikke vært der, men for min del er det ikke aktuelt å bruke en DAC til å krydre lyden. Komponenter som kan være transparente bør i min verden være nettopp det. Det er komplisert nok å holde styr på hva høyttalere og rom holder på med.

    Poenget ditt ser vel mer ut til å være kritikk av diskusjonen og av oss som diskuterer enn å bidra med noe selv. Så hva er ditt syn på trådens tema, heller enn på oss som diskuterer og prøver å forstå litt mer?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det ingen som har skjønt at det er andre ting en frekvenskurver og rom som spiller inn ? Etter flere år med diy oppdager en hvor stor forskjell det kan være på en liten motstand for å nevne en av mange komponenter som utgjør hvor bra sluttresultatet blir. To motstander med samme verdi kan være veldig forskjellige lydmessig. Hvordan måler man dette ? 34R er vel 34R ?. Når en så titter oppi en dac eller preamp og ser mengden av motstander og kondensatorer osv,, da er det ikke vanskelig å skjønne at det ikke nødvendigvis låter likt fordi det måler likt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.784
    Antall liker
    15.153
    Sted
    Langesund
    Er det ingen som har skjønt at det er andre ting en frekvenskurver og rom som spiller inn ? Etter flere år med diy oppdager en hvor stor forskjell det kan være på en liten motstand for å nevne en av mange komponenter som utgjør hvor bra sluttresultatet blir. To motstander med samme verdi kan være veldig forskjellige lydmessig. Hvordan måler man dette ? 34R er vel 34R ?. Når en så titter oppi en dac eller preamp og ser mengden av motstander og kondensatorer osv,, da er det ikke vanskelig å skjønne at det ikke nødvendigvis låter likt fordi det måler likt.
    Er egentlig glad jeg ikke har slike evner. Blir mye å forholde seg til da.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    35.296
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det ingen som har skjønt at det er andre ting en frekvenskurver og rom som spiller inn ? Etter flere år med diy oppdager en hvor stor forskjell det kan være på en liten motstand for å nevne en av mange komponenter som utgjør hvor bra sluttresultatet blir. To motstander med samme verdi kan være veldig forskjellige lydmessig. Hvordan måler man dette ? 34R er vel 34R ?. Når en så titter oppi en dac eller preamp og ser mengden av motstander og kondensatorer osv,, da er det ikke vanskelig å skjønne at det ikke nødvendigvis låter likt fordi det måler likt.
    Så hva tenker du kan være årsaken til slike forskjeller?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Da burde det jo være fryktelige variasjoner på to like produkter fra samme produsent, eller er det noen på fullt alvor som tror at disse highend produsentene sitter å lytter til samtlige enkeltkomponenter i alle enhetene de produserer?
    Og hvordan bestiller man en motstand med en bestemt type lyd? Eller bare bestiller man tusenvis for å så lytte dem igjennom for å velge ut de med riktig lyd?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Poenget ditt ser vel mer ut til å være kritikk av diskusjonen og av oss som diskuterer enn å bidra med noe selv. Så hva er ditt syn på trådens tema, heller enn på oss som diskuterer og prøver å forstå litt mer?
    Det trengs vel ikke å si noe mer om dette enn trådens tittel, nemlig ‘Et oppgjør med virkeligheten’ hvor virkeligheten i dette tilfellet er ubalansen mellom opplevd lydkvalitet og målemessig perfeksjon?
    Mitt poeng er å gi opplevd lydkvalitet større respekt og boltringsrom og at det svaret man hele tiden jakter kan være så enkelt at 2 komponenter lyder forskjellig og erkjennelsen av at den ene lyder bedre enn den andre i kjeden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Eller bare bestiller man tusenvis for å så lytte dem igjennom for å velge ut de med riktig lyd?
    Dette er faktisk ikke helt far fetched (som prinsipp).
    Eksempelvis, når man sertifiserer et pt100 temperaturelement iht. EN60751, så er ikke dette elementet bedre enn andre, men det har blitt plukket fra samlebåndet og målt slik at man med sikkerhet kan si at det holder normen.
    Ser for meg at noe lignende utplukking kan gjøres for elektronikkkomponenter til highend.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Prøver egentlig å finne ut hvorfor jeg og mange andre oppfatter en svakt hellende kurve som mer naturlig enn en vannrett kurve. Tenkte at det hadde med nærmikrofoni i studio versus normal lytteavstand. Det er jo helt klart at det er mørkere lyd i en konsertsal enn lyden av instrumentene i et vanlig rom.
    Kurven er en steady state-respons integrert over noe tid. Eksakt form på kurven avhenger også av hvor stort tidsvindu man ser på. Typisk vil den være en sum av høyttalernes direktelyd, som forhåpentligvis er tilnærmet flat, og reflektert lyd som har vært innom et økende antall flater i rommet før den treffer mikrofonen utover i tidsvinduet. Hver refleksjon absorberer høye frekvenser mer enn lave, og med lengre løpetid vil også luften dempe de øverste frekvensene noe. Alle lytterom er forskjellige, men typisk gjør dette at steady state-kurven heller nedover med frekvens. Det er forventet respons av en god høyttaler i et godt rom.

    Spørsmålet er snarere hvor mye den bør helle. Der virker det som det er ulike preferanser, og formodentlig en sammenheng med hvordan den naturlige klangen i rommet er. Jeg forestiller meg at en bratt hellende steady state-respons i et lystklingende rom vil låte nokså feil, også fordi eneste måte det kan skje på er å dempe ned diskanten i høyttaleren slik at direktelyden også blir dempet i toppen.

    Spektrumet av et symfoniorkester er noe annet. Det er signalet som skal gjengis og er forhåpentligvis på opptaket. Frekvensgangen i høyttalere og rom er en transferfunksjon som multipliseres med dette signalet før det kommer frem til ørene våre.
    Vil det si at hvis vi spiller av pink noise og bruker RTA til å integrere over litt tid skal vi forvente en ganske flat kurve hvis anlegget er nøytralt tunet?
    Vet ikke om dette er på ballen, men her er en video om rom/høyttaler-tuning ved hjelp av RTA i REW og EQ i miniDSP.

     
    C

    cruiser

    Gjest
    Eller bare bestiller man tusenvis for å så lytte dem igjennom for å velge ut de med riktig lyd?
    Dette er faktisk ikke helt far fetched (som prinsipp).
    Eksempelvis, når man sertifiserer et pt100 temperaturelement iht. EN60751, så er ikke dette elementet bedre enn andre, men det har blitt plukket fra samlebåndet og målt slik at man med sikkerhet kan si at det holder normen.
    Ser for meg at noe lignende utplukking kan gjøres for elektronikkkomponenter til highend.
    Men nå var det ikke måling det var snakk om, her var det snakk om to resistorer av samme type og målt verdi som låt ulikt. Skal like å se den prosedyren man må sette sammen for å lytte til enkeltmotstander som samtidig utelukker alle andre feilkilder og variasjoner. Men for all del, hvis det er her subjektivistene tror slaget står, så er det jo bare å sette av noen tusen timer til resistorlytting.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn