Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om Tooles funn da ikke er gyldig for alle er "ikke kom her og fortell meg hvordan stereoanlegget mitt skal låte".
    Nei, men hva er det da..?

    Du må bestemme deg - enten så er Tool gyldig for alle eller så er det ikke det.
    Og hvis det ikke er gyldig for alle så kan man vel ikke hevde at folk gjør ting feil basert på Tool..?

    edit: Du kan jo bruke det selv som eksempel - ville du foretrukket en dipol med litt dårligere powerrespons enn en målemessig bedre apekiste..?
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ^Jeg tror, OMF, at den audiofile oftere har kjepphester, eller har beveget seg bort fra en naturlig referanse om du vil, enn den musikkinteresserte.
    Det kan nok godt tenkes - men da er det jo ikke Tool sine funn gyldig for alle - og det var litt av poenget mitt.

    (Ser vel ikke noen grunn til å kalle de andre for "musikkinteressert" - i Tool sin forskning var de vel bare vanlige mennesker - så kategorien "audiofile" er nok mer musikkintereserte enn de andre gruppene. Og uten at det er et stort tema her - så er vel mitt inntrykk at de som har mest "farget" anlegg (Altså vinyl, rør og horn) også er de som er mest musikkinteresserte)
    Toole brukte vel det han kaller "trenede lyttere". Jeg finner det rimelig å anta at de da også var over gjennomsnittet interressert i musikk. Om Tooles funn da ikke er gyldig for alle er "ikke kom her og fortell meg hvordan stereoanlegget mitt skal låte". Livets Harde Skole etc.
    Uff.. Skogen og trærne osv..
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    ^Jeg tror, OMF, at den audiofile oftere har kjepphester, eller har beveget seg bort fra en naturlig referanse om du vil, enn den musikkinteresserte.
    Det kan nok godt tenkes - men da er det jo ikke Tool sine funn gyldig for alle - og det var litt av poenget mitt.

    (Ser vel ikke noen grunn til å kalle de andre for "musikkinteressert" - i Tool sin forskning var de vel bare vanlige mennesker - så kategorien "audiofile" er nok mer musikkintereserte enn de andre gruppene. Og uten at det er et stort tema her - så er vel mitt inntrykk at de som har mest "farget" anlegg (Altså vinyl, rør og horn) også er de som er mest musikkinteresserte)
    Toole brukte vel det han kaller "trenede lyttere". Jeg finner det rimelig å anta at de da også var over gjennomsnittet interressert i musikk. Om Tooles funn da ikke er gyldig for alle er "ikke kom her og fortell meg hvordan stereoanlegget mitt skal låte". Livets Harde Skole etc.
    Nei. Han har brukt lyttere fra alle kategorier. Ja, til og med Hi-Fi journalister og kvinnfolk!!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    apropos perfekte amper
    han hadde en teori om at forsterkere med ektremt høy dempningsfaktor på høyeffektive kompresjonsdrivere, resulterte i en slags overdemping av driveren, som tok livet av utklingning og det lettflytende i et hornsystem
    driverne med sine ultralette membran og store motorer har god kontroll uansett
    erfaringsmessig lurer jeg på om jeg ikke er enig med ham...food for thought
    Det der er interessante greier. Lav dempefaktor fører til en større grad strømdrift og det har vist seg å gi lavere forvrengning. Ulempen er at dette igjen kan påvirke frekvensresponsen så dette er ting som må lages, testes og tunes som et system. Gjerne også måles ;)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    962
    dempefaktor over ca. 20-30 skal ikke være hørbart, og heller ikke mye tilgjengelig etter kabler og filter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Når høyttalerne off-axis respons er mest mulig lik direktelyden, så blir også fargingen av den reflekterte energien betydelig mindre og ligner mer på direktelyden..
    Men dette er jo avhengig av at den reflekterte lyden også er nøytral, noe den i realiteten aldri er. Det betyr at en mer aparte off-axis respons kan fungere bedre i et gitt rom dersom det matcher refleksjonsmønsteret.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når høyttalerne off-axis respons er mest mulig lik direktelyden, så blir også fargingen av den reflekterte energien betydelig mindre og ligner mer på direktelyden..
    Men dette er jo avhengig av at den reflekterte lyden også er nøytral, noe den i realiteten aldri er. Det betyr at en mer aparte off-axis respons kan fungere bedre i et gitt rom dersom det matcher refleksjonsmønsteret.
    Den reflekterte lyden blir langt mer "nøytral" når off-axis responsen fra høyttaleren er tilsvarende on-axis responsen fra høyttalerne. Det er en grunn til at høyttalere med uniform spredning måler generelt mye jevnere i diverse rom.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    ^Jeg tror, OMF, at den audiofile oftere har kjepphester, eller har beveget seg bort fra en naturlig referanse om du vil, enn den musikkinteresserte.
    Hva med kjepphesten 'Alle med dyre audiofile anlegg bør disses, for mine 'halvferdige' DIY høyttalere er bedre på alle plan?' da :rolleyes:>:D
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du må bestemme deg - enten så er Tool gyldig for alle eller så er det ikke det.
    minst én av oss må ha misforstått toole. jeg trodde toole snakket om statistiske sammenhengner og ikke universelle?
    Vel, det er vel såpass mange "feilkonstruerte" høyttalere og anlegg ute i markedet at det blir vanskelig å bevise (statistisk) at god energirespons er viktigste kriterium for god lyd blant de som driver litt tung med hifi.


    Hvor mange JBL M2 har du sett her inne...?

    edit: Hvis man skal følge kartet som er skissert - så vil en eller annen streamer, Topping D90, Vera amp og JBL M2 være det beste du kan få. Hvorfor er det ingen som har det oppsett her....?
     
    Sist redigert:

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    apropos perfekte amper
    han hadde en teori om at forsterkere med ektremt høy dempningsfaktor på høyeffektive kompresjonsdrivere, resulterte i en slags overdemping av driveren, som tok livet av utklingning og det lettflytende i et hornsystem
    driverne med sine ultralette membran og store motorer har god kontroll uansett
    erfaringsmessig lurer jeg på om jeg ikke er enig med ham...food for thought
    Til denne tanken/observasjonen (?) skyt eg inn at Malmin snakkar om ‘tilstrekkeleg’ dempefaktor i sine Musical Innovation-amper. Trur han nevnte ‘mellom 50 og 100 - som ein GOD rørforsterker’, ein gong vi snakka om det.
    Og når Montesi sine von Schwechert-høgtalarar gjorde MI 17 med 3 utgangstransistorer PR fase kortpusta, vart MI 21 med 4 utgangstransistorer pr fase utvikla. :)

    Det høyrer også med til historia, at Malmin i same åndedrag uttrykte at han meinte at DP, med sin skyhøge dempefaktor, ikkje låt naturleg, ikkje hadde naturleg utklinging.

    Mvh Arild
     

    EP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    22
    Svaret på denne tråden er enkel:

    Vi kan høre det vi måler, men vi kan ikke måle det vi hører.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.774
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg tror, OMF, at den audiofile oftere har kjepphester, eller har beveget seg bort fra en naturlig referanse om du vil, enn den musikkinteresserte.
    Hva med kjepphesten 'Alle med dyre audiofile anlegg bør disses, for mine 'halvferdige' DIY høyttalere er bedre på alle plan?' da :rolleyes:>:D
    Hvorfor skulle jeg skrive om akkurat dine kjepphester?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Jeg føler vel at vi går litt i ring her.

    Det argumenteres overbevisende for at det som måler best også er best. Og det støttes opp av Tool.
    Jeg har ikke lest så mye av Tool, men jeg har nå sett igjennom videoen som ble linket her.

    Men så er det alikevel slik at kartet stemmer ikke helt med terrenget når man beveger seg hjem til de som har brukt en del penger på hifi. Kartet tilsier at man skal velge elektronikk som er nøytralt og høyttalere med jevn frekvensgang og jevn spredning.
    De som har laget kartet sier også at dette er «alle» sine preferanser, og siden vi alle velger det vi selv synes låter best – så burde vi i grunn havne på omtrent samme utstyr. Noen er kanskje mer opptatt av bling/pris – men kan da velge dyrere alternativer med samme egenskaper.

    Så da dukker det jo opp en del fenomener som blir vanskelig å forklare innen dette rammeverket:
    • Hvorfor sverger mange Audiofile til «løsninger» som er veldig dårlig på de viktigste parameterne (frekvensrespons og spredning) som Manger, elektrostater og sikkert Magnestater?
    • Nå kan ikke jeg så mye hornteori, men disse runde hornene er vel ikke de som er best på spredning - er de..?
    • Nå er selvsagt forskjellen størst med høyttalere – men man finner jo det samme igjen på kilder og elektronikk – hvorfor er det slik at mange velger utstyr som avviker fra kartet- og dette skyldes jo ikke pris det er mer enn nok dyrt utstyr som måler bra.
    Jeg er ikke like sikker som deg på at dette utstyret faktisk avviker fra kartet. La meg bare først understreke at spesielt høyttalere er fulle av ulike kompromisser, og vi velger gjerne ikke utstyr ut fra vår oppfatning om hva som er perfekt lyd, men mer ut i fra vår oppfatning om hva som er akseptable kompromisser.

    Du nevner elektrostater og magnestater, og disse er jo omtrent uten unntak dipoler. Dipoler har faktisk gjerne ganske kjekt spredningsmønster. Martin Logan har kurvet sine for å oppnå dette. Magnepan bruker bånd i ulik bredde for å få spredning oppover, og Quad har en spesiell filtrering som får bølgen til å vandre fra midten og utover, alle i spredningens tjeneste. De sprer riktignok smalt, men til en del rom er det nettopp ganske optimalt.

    Manger sin fremste egenskap er jo at den opprettholder en bortimot optimal spredning fra ca 1500Hz til over 10kHz, og det finnes ikke noe område der dette er viktigere.

    Runde horn brukes typisk over ca 3 oktaver, og med litt kreativ filtrering er det lite som kan konkurrere med en slik løsning på homogen spredning.


    Jeg opplever også at de som benytter virkelig velkonstruerte horn faktisk beveger seg bort fra at én forsterkerteknologi er brilliant, mens en annen er ubrukelig. Det blir en slags "alt er lov"-verden.

    Men en faktor er ekstremt viktig når det kommer til horn, og det er impedansen, akustisk så vel som elektrisk. Når man simulerer horn ser man at hornets arbeidspunkt avhenger sterkt av utgangsimpedansen i forsterkeren. Siden dette er direktekoblet i aktive systemer er det heller ingen passive komponenter som fjerner forskjellen mellom forsterkere. Dette er en såpass avgjørende faktor at det glatt trumfer ulike nivåer av forvrengning og slikt.

    Toole nevner ingen ting om forholdet mellom taletydelighet, akustikk og harmoniske overtoner, men det er et emne som ble diskutert i denne tråden:
    https://www.hifisentralen.no/forume...nsjeakta-rer/97802-lyden-av-forvrengning.html

    Kort sagt kan man si at et rikere overtonemønster, noe som faktisk innebærer et tilskudd av lavereordens harmonisk forvrengning, øker taletydeligheten og opplevelsen av utklingning dramatisk. Nettopp ved relativt store spredningsavvik er dette ekstra aktuelt da man får et tildels forstyrret tidsdomene, og det blir vanskeligere å skille høyttaler og rom. Toole er jo også inne på at vi til en viss grad lytter "forbi rommet", men det gjelder først og fremst høyttalere med rimelig kontroll på spredningen og en viss avstand til veggene.



    Jeg tenker vel at spørsmålet har 2 mulige svar:
    1) Slik som tilfellet var hos HR. At feilene utjevner hverandre – slik at kartet faktisk er riktig.
    2) At kartet ikke er helt riktig.

    Jeg tror ikke at 1 er tilfelle alle steder.
    Jeg tror nok vi kan konkludere med at verken 1 eller 2 er noen 100% fasit. Nr 1 vil jo i utgangspunktet ikke være riktig dersom oppsettet er perfekt til å begynne med. Men vel så viktig er det jo at noen ønsker en viss maskering, mens andre ønsker å "leve med realitetene". Det er jo et eksempel på preferanseforskjeller som ikke påvirker hvorvidt kartet er riktig eller ei.

    Nr 2 er jo i prinsippet alltid riktig all den tid kartet er noe vi justerer etter den samlede kompetansen vi har basert på subjektive lytteinntrykk. Samtidig er det viktig å være seg bevisst at vi ikke er ferdige med å forske på området. Når det er sagt så skal ikke dette tas til inntekt for enkeltstående påstander som dermed liksom uten videre kan velte 100 års forskning på området. La meg si det sånn:

    Når man får en idé ut fra noe man tester i eget eller andres oppsett så kan man være rimelig sikker på at i løpet av de 100 årene så har noen andre, som har jobbet med dette på faglig høyt nivå, hatt den samme ideen. De har testet og forsket på dette, og dette har funnet veien inn i blant andre Toole og Olive sitt arbeid, men også mange andres arbeid, og dette er ting som er tatt hensyn til underveis.

    Som regel når noen har "sett lyset" og tillater seg å sette til side forskningen på området så skyldes det i all enkelhet at de ikke egentlig vet hva forskningen på området har kommet frem til.


    Jeg kan i grunnen begynne med meg selv. Oppsettet jeg hadde for et par år siden var vel det oppsettet jeg har hatt som kom nærmest teoretisk riktig. (DBA i bassen, doble store mellombasshorn med JBL220 i, JBL2451 i 2384 horn og TAD 2001 i JMLC et eller annet på toppen – aktivt delt, DAD AX24, 6 x Hypex Ncore i 50 kvadrat lytterom med masse absorbenter og diffusorer).
    Men jeg syntes det manglet noe – kall det gjerne kjøtt og blod. Nå har jeg byttet ut hornriggen med Magnepan 20.7 – den har så vidt jeg vet mye dårligere energirespons, forvrenger nok mer og spiller mye bedre spør du meg.
    Jeg har jo ikke hørt noen av de to oppsettene, men jeg tror du konkluderer litt for raskt med hva som er riktig og ikke. For eksempel er det viktig å ikke glemme at frekvensrespons alene trumfer øvrige parametre, så om du har klart mer ørevennlig frekvensrespons fra Magnepan enn du hadde fra hornene er det dermed ikke gitt at forskjellen i spredning har noe å si. Magnepan har også smalere spredning, og slik jeg kjenner deg liker du å "sitte inni lydbildet" mer enn en del gjør. Du er nok dermed også av de som typisk foretrekker smalere spredning. Husk også at selv om du på papiret har spikrak frekvensrespons er det ikke dermed gitt at det er den frekvensresponsen du opplever i sweetspot.


    Anleggene til 8x12 og LMC er jo godt beskrevet her på sentralen. Jeg vil vel tro at 8x12 sitt er det som stemmer best med kartet. Hvis vi tar 10 lyttere fra sentralen og sender de hjem til 8x12 og LMC for en lytt – så er jeg ikke sikker på at alle vil foretrekke 8x12 sitt oppsett. I hvert fall ikke hvis musikken er jazz fra 50/60 tallet.
    Jeg tror egentlig de fleste vil konkludere med at begge oppsettene er gode, men ikke 100% perfekte. De har, så vidt jeg vet, litt ulik musikksmak. Oppsettene sprer ulikt, står i ulike rom, og har ulik impulsrespons. Begge er trolig ganske gode sett opp mot "kartet", og i og med at forskjellene ligger i ulike parametre som ikke kan skaleres direkte opp mot hverandre er det vanskelig å kåret det beste oppsettet ut fra et slikt kart. Det blir som å finne veien fra A til B på kartet, også må man velge mellom å gå over et fjell eller gjennom en tett skog. Kartet kan bare fortelle oss at begge er utfordringer. Vi vet at å komme over Mount Everest vil være en heftig oppgave sammenliknet med 100 meter tett kratt, men vi vet også at å krysse gjennom Amazonasjungelen vil være en større oppgave enn å gå opp til Linnekleppen her i kommunen. Allikevel kan ikke et kart fortelle oss hvilken størrelse fjell som nøyaktig tilsvarer en gitt størrelse tett skog.

    Det er også viktig å merke seg at når LMC bytter forsterkere på hornene så jobber disse på en helt annen måte enn hos 8x12. Hos Leif produserer de ekstremt lite effekt, og impedansen er høyst kritisk fordi dette er horn med relativt høy akustisk impedans. Hos 8x12 er effekten viktig, og hvordan strømforsyningene opprettholder spenningen ved store transienter osv gjør all forskjell i hele verden der i gården. Med andre ord, et såkalt målemonster hos 8x12 er ikke det samme som et målemonster hos Leif, så igjen er ikke en direkte sammenlikning relevant.


    Jeg tror vel at Tool sin forskning er bra, men jeg tror kanskje ikke den er helt relevant for audiofile og high-end segmentet. Hvor mange av de du treffer på gata er opptatt av holografi, sort bakgrunn, at stemmer har riktig størrelses osv.
    De audiofile skilte seg jo også negativt ut blant testerne. Nå fikk jeg ikke helt med meg om de var «inkonsekvente» eller om det var det at de ikke svarte det kartet sa de skulle. Men for meg er det ingen stor overraskelse at mannen i gata foretrekker jevn frekvensrespons, mens en audiofil kan «lytte forbi» litt ujevnheter hvis stemmegjengivelsen er bedre, holografien er mer presis osv.
    Det Toole kom frem til (greit å få med e-en i navnet hans så vi ikke forveksler med den utmerkede rockegruppa :rolleyes: ) var at når man ikke fikk se hva man lyttet til så rangerte "audiofile" høyttalerne omtrent likt som alle andre. Når de fikk se høyttalerne derimot, så rangerte de audiofile de dyre høyttalerne langt høyere enn de gjorde under blindtestene. Med andre ord viste forskningen at de audiofile (som muligens både har mest lytteerfaring og er mest musikkinteresserte, uten at det later til å slå positivt ut) var de som lot seg påvirke av andre sanser, mens de "vanlige" lytterne bedre klarte å fokusere på selve lyden.

    For meg er dette noe av det mest spennende i akkurat denne forskningen, i hvertfall om man har ambisjoner om å selge produkter på ett eller annet tidspunkt. Ikke at man nødvendigvis skal prise produktene opp, men at utseendet på produktet i svært mange vil ha helt avgjørende betydning for hvor godt vi liker lyden. Det er jo tross alt disse audiofile som er den primære målgruppen. Like interessant er det at om man har ambisjoner om å selge produkter til vanlige folk så er det andre estetiske parametre som betyr noe. Vi har jo for eksempel sett en del eksempler på at audiofile ikke nødvendigvis rangerer B&O sin lyd så høyt, mens de blant vanlige folk har vesentlig høyere anseelse. Her ligger det selvsagt mange faktorer inne, men selve mekanismen her er jo at man påvirkes av det man ser og det man tror om produktet og produsenten bak.

    Jeg synes forresten innlegget ditt trigger en veldig interessant del av debatten Ole Martin.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Dette med spredning skjønner jeg lite av. Riktignok bør ikke høytalerne sende lyden veggimellom (Bose 901?), men effekten av spredingsmønster og karakter er da romavhengig? Poenget må vel være høytalerens integrasjon med rommet? Og at man fortrinnsvis bør ha et godt dempet rom.
    Se for deg at en høyttaler har 20 grader spredning ved én frekvens, og 360 ved en annen. Energimengden som sendes til rommet ved den frekvensen som har 360 grader spredning er omkring 18 ganger større enn den som sendes til rommet ved den frekvensen som har 20 grader spredning. Spesielt store avvik i spredning mellom frekvenser som ligger nær hverandre er spesielt hørbare. Når vi vet at typisk omkring 80% av energien som treffer oss i lytteposisjon har gått via rommet på en eller annen måte sier det seg selv at dette MÅ sette en viss signatur på lyden.

    Men du har helt rett i at dette er romavhengig. Vi kan ikke erstatte god akustikk med riktig spredning. Så er det heller ingen god idé å erstatte riktig spredning ved å gjøre rommet ekkofritt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    apropos perfekte amper
    han hadde en teori om at forsterkere med ektremt høy dempningsfaktor på høyeffektive kompresjonsdrivere, resulterte i en slags overdemping av driveren, som tok livet av utklingning og det lettflytende i et hornsystem
    driverne med sine ultralette membran og store motorer har god kontroll uansett
    erfaringsmessig lurer jeg på om jeg ikke er enig med ham...food for thought
    Når man konstruerer en driver-horn kombinasjon er utgangsimpedansen i forsterkeren en viktig del av den totale impedansen i systemet. Det er ingen automatikk i at denne skal være lavest mulig. I prinsippet burde man hatt justerbar impedans. Det har også vært nevnt en del ganger i forbindelse med vanlige domediskanter at de låter bedre når man får litt motstand på dem. Det kan være mange faktorer som spiller inn her, og vi vet jo for eksempel at dette forskyver faseforholdet mellom strøm og spenning i driveren, men for horn kommer altså kombinasjonen av akustisk og elektrisk impedans inn som en ekstra parameter, og det er heller ikke en liten parameter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    ^Jeg tror, OMF, at den audiofile oftere har kjepphester, eller har beveget seg bort fra en naturlig referanse om du vil, enn den musikkinteresserte.
    Hva med kjepphesten 'Alle med dyre audiofile anlegg bør disses, for mine 'halvferdige' DIY høyttalere er bedre på alle plan?' da :rolleyes:>:D
    Det der er en stråmann.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ^Jeg tror, OMF, at den audiofile oftere har kjepphester, eller har beveget seg bort fra en naturlig referanse om du vil, enn den musikkinteresserte.
    Hva med kjepphesten 'Alle med dyre audiofile anlegg bør disses, for mine 'halvferdige' DIY høyttalere er bedre på alle plan?' da :rolleyes:>:D
    Det er ikke en kjepphest. Det er en stråmann. ;)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    ^Jeg tror, OMF, at den audiofile oftere har kjepphester, eller har beveget seg bort fra en naturlig referanse om du vil, enn den musikkinteresserte.
    Hva med kjepphesten 'Alle med dyre audiofile anlegg bør disses, for mine 'halvferdige' DIY høyttalere er bedre på alle plan?' da :rolleyes:>:D
    Audio-produkter laget av små firma, gjerne en-manns, skiller jo seg ikke mye fra diy-produkter. Kanskje litt mer strøken finish, samt høyere pris. Dette er jo i all hovedsak diy-ere som har gjort hobbyen til levebrød. Så egentlig er du i samme båt, bare med diy laget av andre. :cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Vel, det er vel såpass mange "feilkonstruerte" høyttalere og anlegg ute i markedet at det blir vanskelig å bevise (statistisk) at god energirespons er viktigste kriterium for god lyd blant de som driver litt tung med hifi.
    Mener å ha hørt at det eksisterer noe sånn som 400 seriøse tester gjennom veldig mange år som på en eller annen måte har pekt i denne retningen. Jeg føler at vi begynner å snakke om ganske robust statistikk her, også om vi ser dette i forhold til det totale utvalget.


    Hvis man skal følge kartet som er skissert - så vil en eller annen streamer, Topping D90, Vera amp og JBL M2 være det beste du kan få. Hvorfor er det ingen som har det oppsett her....?
    Spørsmålet i seg selv er jo tåpelig, man kan ikke bruke folks valg av utstyr i kommersiell sammenheng som bevis på noe.

    Men en annen ting er at M2 er delt ganske høyt, typ 800Hz, leveres med en Crown-forsterker med en ikke altfor god DSP osv. Da har vi en billig ADC og DAC i kjeden, vi har en høyttaler med et litt omdiskutert horn (eller snarere waveguide), vi har ingen vesentlig spredningskontroll under 500-1000Hz, vi har forsterkere som ikke akkurat er "målemonstere" i denne sammenhengen, og bassdriveren, en 2216nd, har ca 1% THD ved 500Hz/100dB (det er jo ikke noe utpreget lavt tall), den har en del spor av resonanser under 1000Hz, den har ganske ulinjær motor allerede fra ca 5mm slaglengde og relativt høy induktans.

    Kort sagt, det er ganske mye å gå på. Eksempelet virker kanskje ikke altfor gjennomtenkt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Når vi vet at typisk omkring 80% av energien som treffer oss i lytteposisjon har gått via rommet på en eller annen måte sier det seg selv at dette MÅ sette en viss signatur på lyden..
    Dette må da være et udempet rom med betongvegger?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Når vi vet at typisk omkring 80% av energien som treffer oss i lytteposisjon har gått via rommet på en eller annen måte sier det seg selv at dette MÅ sette en viss signatur på lyden..
    Dette må da være et udempet rom med betongvegger?
    På ingen måte. For det første er det en veldig liten prosentandel av lyden som går i retning lytteren. For det andre vil samme energi gjerne treffe deg som lytter flere ganger før den klinger helt ut, så dette er ikke urimelige tall i et helt vanlig rom.

    Men jeg tror hodet ditt er riktig innstilt akkurat nå, for jeg mistenker at du ser for deg at direktelyden er viktig, og at det er en fordel at den utgjør en betydelig del av totalen.

    Det er også viktig å understreke at selv om kanskje bare 20% av lydenergien er direktelyd, så er ikke det det samme som at direktelyden utgjør bare 20% av opplevelsen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Hvordan ser en hvor mye energi som er direktelyd?
    Det er vanskelig å tallfeste nøyaktig. Vi lytter jo med en kropp av en viss størrelse, og dette vil variere fra rom til rom, osv osv. En metode kan være å måle akkumulert energi i ett punkt og sammenlikne et tidsvindu før og etter det vi kan definere som tidsgrensen for direktelyd og etterklang. Tidvsinduet etter blir jo da veldig langt i forhold til det før, og det er der mengden kommer fra. Vi må videre da også se bort fra det som skjer under Schröder. 22,46% er selvsagt bare tull og fjas. Viktig å kunne forstå prinsipper som ikke dermed sagt lar seg tallfeste nøyaktig.


    Det er jo gjerne lettere å få mer direktelyd oppe i frekvens.
    Helt klart, spredning er naturlig smalere oppover i frekvens, dempematerialer demper normalt mer oppover i frekvens, og luft absorberer mer lydenergi oppover i frekvens. Viktig å få nok spredning fra 10k og opp.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Hvordan ser en hvor mye energi som er direktelyd?
    Det er vanskelig å tallfeste nøyaktig. Vi lytter jo med en kropp av en viss størrelse, og dette vil variere fra rom til rom, osv osv. En metode kan være å måle akkumulert energi i ett punkt og sammenlikne et tidsvindu før og etter det vi kan definere som tidsgrensen for direktelyd og etterklang. Tidvsinduet etter blir jo da veldig langt i forhold til det før, og det er der mengden kommer fra. Vi må videre da også se bort fra det som skjer under Schröder. 22,46% er selvsagt bare tull og fjas. Viktig å kunne forstå prinsipper som ikke dermed sagt lar seg tallfeste nøyaktig.


    Det er jo gjerne lettere å få mer direktelyd oppe i frekvens.
    Helt klart, spredning er naturlig smalere oppover i frekvens, dempematerialer demper normalt mer oppover i frekvens, og luft absorberer mer lydenergi oppover i frekvens. Viktig å få nok spredning fra 10k og opp.
    Jeg kan godt vise en ETC fra rommet mitt ved 63 hz;) Skjønte 22,46 var tull
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Interessant at folk som har lekt litt med Hi-Fi på gutterommet setter egen erfaring foran de som virkelig har peiling.
    Floyd E. Toole:
    Studied electrical engineering at the University of New Brunswick, receiving a BSc, and at the Imperial College of Science and Technology, University of London, where he received a Ph.D. In 1965 he joined the National Research Council of Canada, where he reached the position of Senior Research Officer in the Acoustics and Signal Processing Group.
    1965 Der er løpet mye vand i elven siden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke lett å kombinere jobb og familie med krangling på nettet.

    Uansett – svarer litt kort her.

    Jeg er veldig enig i det du skriver Snickers, men jeg får det på en måte ikke helt til å stemme med en del av argumentene som kommer her (Du er gjerne mer nyansert enn enkelte andre – så det er kanskje ikke deg jeg diskuterer mot)
    Utgangspunkt er at frekvensrespons og spredning er det som er viktigst for god lyd.
    Det er mulig jeg jeg husker litt feil, men jeg mener Manger har veldig dårlig spredning for høye frekvenser og at den «beamer» ganske mye. Kort fortalt en relativt dårlig polarrespons. Tønnes bruker jo fortsatt denne ekstra «ambient» diskanten som du tipset meg om på sine for å få litt mer diskant ut i rommet.
    Toole (nå med E) hadde en slide som viste Martin Logan – som han brukte som et eksempel på forferdelig respons (direktelyd med haug av resonanser).

    Så hvis dette kravet til frekvensrespons og spredning ikke er strengere enn at man oppfyller det med Manger, Magnepan/Elektrostater, runde og firkantende horn og selvsagt også apeskister – så kan det jo ikke være så krevende å oppfylle dette kravet.
    Alternativt – hvis dette er så viktig – så burde det være stor forskjell på en Manger og en M2.

    Når det gjelder mine to oppsett – så var begge styrt av Audiolense og jeg prøvde mange forskjellige korreksjoner/Kurver. Men det var en fundamental forskjell i lyden – Magnepan låter mer organisk, mer troverdig holografi, mer kjøtt og blod, mer «beeing there»..»

    Ang 8x12 vs LMC – så vet jeg (uten å ha hørt noen av de) at de låter forskjellig. Men igjen – mantra til enkelte er at det frekvensrespons og spredning som er avgjørende – og der vil jeg tro at det ene oppsettet måler bedre. Mens mitt poeng er at jeg tror mange vil foretrekke det andre. (som da er et argument for at ikke frekvensrespons og spredning er det eneste som er avgjørende.)
    Hos trådstarter, ble det jo argumentert for at en liten (stor kanskje) endring i frekvensresponsen hadde større innvirkning enn lavere forvrenging.
    Litt usikker på hva de 400 testene viser, men hvis vi ser for oss at de fleste tester det de skal kjøpe – så finnes det jo en god del tester på at ikke Topping/Vera/M2 er det som foretrekkes av alle.

    Spørsmålet i seg selv er jo tåpelig, man kan ikke bruke folks valg av utstyr i kommersiell sammenheng som bevis på noe.
    Kan man ikke bruke folks adferd som bevis på noe…?
    Så hvis Burger King selger 10 ganger mer hamburgere av kjøtt enn av vegetartypen – så kan man ikke si at de folkene som kjøper burger på Burger King foretrekker kjøtt…?

    Jeg trakk forresten frem DM2 siden den dukket opp som «perfekt» i Toole sitt foredrag.
    Litt artig at du trekker frem en haug med andre forhold som spiller inn – det er jo nettopp mitt poeng også – at dersom frekvensrespons og spredning var så viktig – så spiller jo ikke dette andre noen rolle. M2 har vel ikke noe særlig dårligere spredningskontroll under 500Hz – enn mye annet kommersielt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Jeg har ikke egentlig så mye å innvende mot innlegget ditt OMF, annet enn at vi må omfavne den nyanserte debatten snarere enn å søke fasitsvarene.

    Burger-eksempelet ditt beviser det kun hva folk velger, men vi kan godt spekulere i om man kan trekke konklusjoner ut fra det.

    Når det gjelder hvorvidt et stort antall mennesker har valgt M2 så tror jeg ikke det er så veldig mange som faktisk har hørt M2, og de er jo ikke spesielt markedsført mot hifientusiaster som målgruppe. Mange vet ikke en gang at de eksisterer eller hva det er, og de koster jo også en del penger, og veldig mange velger høyttalere de skal bruke sammen med sine eksisterende forsterkere Det er med andre ord mange kriterier som gjør at de for de aller fleste ikke er en aktuell kandidat.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    :)
    Blot en forholdsvis kort kommentar på JBL M2

    For en del år siden nu var jeg med til at arrangerer en Demo af M2 sammen med Lydrommet.dk og KT Radio i København.
    KT Radio gav os lov til at låne deres lytterum på 1 sal. Det var hele pakken M2 og Crown.

    Ingen tvivl om at det er en fin højttaler . Den spiller godt sammen med Crown. Men i min verden er sættet ikke de mange penge værd. :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.140
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    :)
    Blot en forholdsvis kort kommentar på JBL M2

    For en del år siden nu var jeg med til at arrangerer en Demo af M2 sammen med Lydrommet.dk og KT Radio i København.
    KT Radio gav os lov til at låne deres lytterum på 1 sal. Det var hele pakken M2 og Crown.

    Ingen tvivl om at det er en fin højttaler . Den spiller godt sammen med Crown. Men i min verden er sættet ikke de mange penge værd. :)
    Jeg har også hørt M2, sammen med noen svinedyre PA amper, satt opp og kontrollert av en Trinnov D-mon i det største demo rommet til Lydrommet.no. Det satte spor,:cool: og jeg vurderte faktisk å kjøpe hele riggen for en svært hyggelig pris. En demo av de sjeldne kan en si.
    Det som stoppet meg den gangen var at dette systemet skal stå i ei vanlig stue i et rekkehus. Kombineres med en hjemmekino, og håndteres av hele husstanden til alle døgnets tider, selv om jeg var på jobb Offshore.
    Hadde det vært kun meg, hadde jeg nok handlet der og da.
    Systemet jeg spiller på nå gir meg uansett det jeg er ute etter, i alle formater.
     
    V

    VVV

    Gjest
    Interessant at folk som har lekt litt med Hi-Fi på gutterommet setter egen erfaring foran de som virkelig har peiling.
    Floyd E. Toole:
    Studied electrical engineering at the University of New Brunswick, receiving a BSc, and at the Imperial College of Science and Technology, University of London, where he received a Ph.D. In 1965 he joined the National Research Council of Canada, where he reached the position of Senior Research Officer in the Acoustics and Signal Processing Group.
    Det er ikkje sjeldan at amatørar på hi-fi-forum framhever sine egne subjektive erfaringar som overlegne ekspertar.
    Seier ein del om mangel på refleksjon og kunnskap blant dei som held på slikt.
    Er mange som har ingen forståelse kva doktorgradsbakgrunn innan faget innebærer (noko som er forståeleg, sidan mange ikkje er akademikarar), men å heva sin totalt amatørmessige bakgrunn over slikt finner eg også "interessant" at ein del driver på med.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Når det gjelder hvorvidt et stort antall mennesker har valgt M2 så tror jeg ikke det er så veldig mange som faktisk har hørt M2
    Jeg har hørt M2. På Lydrommet. Tilkoblet deres eget forsterkeri. Spent, som jeg sjelden har vært - skal jeg nå få høre the real thing så jeg selv starter ny tidsregning - lå bak min egen spenning.

    Musikk påsatt. Fyren ber meg si fra hvis det er noe. Går ut av lokalet og inn på sitt kontor. Omtrent denne tiden, tar det å konstatere at dette låter omtrent som en hver PA rigg jeg har hørt med toveis stor bassdriver og diskanthorn. Som jeg sa til en; tenk deg at du lytter til musikk på en FM-radio, skifter til samme låt på langbølgen, omtrent sånn opplever jeg slike høyttalere, altså stor bass + horn.

    Liker heller ikke den Mala har, heter den Ø? Mellomtonen (øvre mellomtone), som jeg mener nærmest ikke er tilstede, i hvert fall ikke oppløst, ødelegger alle sånne konstruksjoner for meg. Bare meg som opplever det sånn?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å snakke ned fagfolk eller Toole. Eller meg selv. Men det å ha vært dedikert til en hobby en mannsalder er ikke å kimse av. Mye kunnskap, uklare sammenhenger, men mye nyttig. Den ingeniør som ignorerer rapporter fra golvet er som kapteinen som ikke lytter til matrosene. Idiot.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn