Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg forsvarer ingen ting, jeg bare prøver å tenke litt annerledes enn standard. Det var sikkert mange som reagerte da man gikk bort fra sofa i forsetet også. Man har jo sett mange konsepter på alternative innredninger i biler, og det er vel greit at noen prøver å implementere dem? De eneste som evt. taper på det er jo VW.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo en Golf, og man regner vel med at hvis man skal være 5 eller fler kjøper man en større bil. De kommer jo med en stasjonsvogn neste år. Jeg regner med at det betyr at de har 2 enkeltseter bak heller enn den sofaløsningen der man uansett ikke kan sitte 5 i bredden på en komfortabel måte? Har ikke funnet noe bilde på nettet som viser hele kupeen.
    Id.3 er som en Passat innvendig....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Joda, men det er jo først og fremst i lengderetning (grunnet lenger akselavstand og mindre bruk av fronten av bilen) slik at de kan trekke den forreste seteraden lenger fram). Bredden er som en Golf (noe smalere enn en Passat). Sofaløsningen i moderne biler er jo stort sett 2 seter med en "hump" mellom der det kan sitte noen. Her har man valgt å kutte ut "humpen" (som ikke er spesielt behagelig å sitte på) og lage skikkelige seter. Som sagt er det jo bare VW som evt. taper på det.

    PS: Jeg regner med at det er det de har gjort. Jeg har ikke klart å finne noen skikkelige bilder av baksetet i ID3 på nettet.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hva folk måtte mene om elbil eller fossilbil;
    Elbil er verdens beste bil.
    Nuff said.
    Nå legger vi tråden død.
    Jeg har talt. :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Vurderer el-bil til Junior. Mange sjåfører, bruk 2-3 dager i uken. Ser for meg at man setter I lading etter bruk og lar den stå i til neste gang om 2-3 dager. Er det mulig?
    God plass til 2 voksne bak. Bagasjeplass uvesentlig. Rekkevidde 15 mil? Pris 200k-250k. Ny/nyere brukt. Tips?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer el-bil til Junior. Mange sjåfører, bruk 2-3 dager i uken. Ser for meg at man setter I lading etter bruk og lar den stå i til neste gang om 2-3 dager. Er det mulig?
    God plass til 2 voksne bak. Bagasjeplass uvesentlig. Rekkevidde 15 mil? Pris 200k-250k. Ny/nyere brukt. Tips?
    Hvis du aldri skal på langtur er sikkert Leaf med 30 kWh batteri eller større godt egnet. Ellers er jo i3 en veldig artig elbil.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Vurderer el-bil til Junior. Mange sjåfører, bruk 2-3 dager i uken. Ser for meg at man setter I lading etter bruk og lar den stå i til neste gang om 2-3 dager. Er det mulig?
    God plass til 2 voksne bak. Bagasjeplass uvesentlig. Rekkevidde 15 mil? Pris 200k-250k. Ny/nyere brukt. Tips?
    Hvis du aldri skal på langtur er sikkert Leaf med 30 kWh batteri eller større godt egnet. Ellers er jo i3 en veldig artig elbil.
    Er det ikke litt klønete adgang til baksetet på i3?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos den Zafira’en: https://www.autoexpress.co.uk/vauxh...a-recall-previously-fixed-cars-recalled-again
    Fourth fire-related recall sees Zafira B models previously thought to be fixed recalled again; 234,938 UK cars affected
    Customers whose cars were originally fixed under the 2015 action will need to have their cars repaired again.
    Neste gang jeg ser en slik på en ferge tror jeg vi skyver den overbord av almenpreventive hensyn. Håper ingen av elbil-disserne kjører Opel. ;)
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    Kan anbefale Egolf. Har både den gamle og den nye. Kjøp den nyeste brukt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer el-bil til Junior. Mange sjåfører, bruk 2-3 dager i uken. Ser for meg at man setter I lading etter bruk og lar den stå i til neste gang om 2-3 dager. Er det mulig?
    God plass til 2 voksne bak. Bagasjeplass uvesentlig. Rekkevidde 15 mil? Pris 200k-250k. Ny/nyere brukt. Tips?
    Det sies at det ikke er gunstig for batteriets levetid å la elbiler stå mest fulladet jf å la den stå med 60-80 % de dagene den ikke brukes.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har forslag til hvordan fjerne det svarte inni ht-terminal for å kunne bruke banaplugger?
     

    Vedlegg

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om dette har noe å gjøre med det annonserte forbudet mot bananplugger?
    Ja, dustebestemmelse... Men, ser at det havnet i feil tråd. Utrolig knotete med mobtel, og får ikke slettet det. Tar gjerne imot forslag om noen vet om noe lurt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vurderer el-bil til Junior. Mange sjåfører, bruk 2-3 dager i uken. Ser for meg at man setter I lading etter bruk og lar den stå i til neste gang om 2-3 dager. Er det mulig?
    God plass til 2 voksne bak. Bagasjeplass uvesentlig. Rekkevidde 15 mil? Pris 200k-250k. Ny/nyere brukt. Tips?
    Hvis du aldri skal på langtur er sikkert Leaf med 30 kWh batteri eller større godt egnet. Ellers er jo i3 en veldig artig elbil.
    Er det ikke litt klønete adgang til baksetet på i3?
    Nop - suveren. Kunne godt tenkt meg det samme på Jaag'n !
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Kun utgaven med det største batteriet 550km pgs vekt. Alle andre 5 seter.

    Har forøvrig kjørt 4 seter i 3 år nå.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    438
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Vurderer el-bil til Junior. Mange sjåfører, bruk 2-3 dager i uken. Ser for meg at man setter I lading etter bruk og lar den stå i til neste gang om 2-3 dager. Er det mulig?
    God plass til 2 voksne bak. Bagasjeplass uvesentlig. Rekkevidde 15 mil? Pris 200k-250k. Ny/nyere brukt. Tips?
    Hvis du aldri skal på langtur er sikkert Leaf med 30 kWh batteri eller større godt egnet. Ellers er jo i3 en veldig artig elbil.
    Er det ikke litt klønete adgang til baksetet på i3?
    Nop - suveren. Kunne godt tenkt meg det samme på Jaag'n !
    Synes det er enklere å komme seg inn bak i i3'en om forsetene ikke legges forover. Eneste man må huske er at de forran må ta av beltet for å få åpna bakdøra.
    Helt grei plass baki, så lenge man ikke er lengre enn 185 (da begynner det å bli lavt under taket).

    Ville gått for en gen 2 (gen 3 er den som selges nå). Gamlingene hadde gen1 før, den holt ikke mer enn 100km om vinteren. Gen 3 (som de har nå) gir dem ca 200km om vinteren. Eneste praktiske forskjellen mellom generasjonene er batteristørrelsen.

    --
    Martin
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er det ikke litt klønete adgang til baksetet på i3?
    Nop - suveren. Kunne godt tenkt meg det samme på Jaag'n !
    Synes det er enklere å komme seg inn bak i i3'en om forsetene ikke legges forover. Eneste man må huske er at de forran må ta av beltet for å få åpna bakdøra.
    Helt grei plass baki, så lenge man ikke er lengre enn 185 (da begynner det å bli lavt under taket).

    Ville gått for en gen 2 (gen 3 er den som selges nå). Gamlingene hadde gen1 før, den holt ikke mer enn 100km om vinteren. Gen 3 (som de har nå) gir dem ca 200km om vinteren. Eneste praktiske forskjellen mellom generasjonene er batteristørrelsen.

    --
    Martin
    De har endret litt på kjøreegenskapene og. Likte ikke gen 3 kjøremessig, så da ble det ikke en ny i3.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Kan anbefale Egolf. Har både den gamle og den nye. Kjøp den nyeste brukt.
    Får man ikke så gode rabatter på den ut av butikk at man like gjerne kan kjøpe den ny? 255k for greit utstyrt og 289 for exclusive mener jeg å ha sett.

    Jeg ville uansett valgt i3 foran eGolf da jeg synes Golfen er lite inspirerende. Golf er mer en konkurrent til Leaf.
     
    Sist redigert:

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Kan anbefale Egolf. Har både den gamle og den nye. Kjøp den nyeste brukt.
    Får man ikke så gode rabatter på den ut av butikk at man like gjerne kan kjøpe den ny? 255k for greit utstyrt og 289 for exclusive mener jeg å ha sett.

    Jeg ville uansett valgt i3 foran eGolf da jeg synes Golfen er lite inspirerende. Golf er mer en konkurrent til Leaf.
    E golfen er i en annen liga enn Leaf. Har begge i Halden kommune.

    Roar
     
    C

    Cyber

    Gjest
    https://www.elbil24.no/tester/dropp-6-mil-rekkevidde-og-spar-130000-kroner/72011299

    Litt skuffende med 26 mil rekkevidde på E-tron 50 på vinter. Det er jo som en vanlig Leaf ca.
    Nei nå må du gi deg - har den 30 mil wltp om sommeren så klare den ikke 26 mil på vinteren ved normal kjøring !
    Ok, har den bare 30 mil WLTP? Jeg forventer egentlig at en bil til nesten 600 laken har litt mer å komme med. Du kan jo like godt kjøpe en Leaf til 250 tusen da.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Audi’en kan du hurtiglade flere ganger på en dag og den har reell hurtiglading så rekkevidden med lading er noe helt annet for Audi.
    Firehjulstrekk, hengerfeste og det at det er den best lydisolert elbilen kombinert med typisk pris på 570 ferdig utstyrt og med vinterhjul gjør at det i mine øyne ser ut som en veldig attraktiv bil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    https://www.elbil24.no/tester/dropp-6-mil-rekkevidde-og-spar-130000-kroner/72011299

    Litt skuffende med 26 mil rekkevidde på E-tron 50 på vinter. Det er jo som en vanlig Leaf ca.
    Nei nå må du gi deg - har den 30 mil wltp om sommeren så klare den ikke 26 mil på vinteren ved normal kjøring !
    Ok, har den bare 30 mil WLTP? Jeg forventer egentlig at en bil til nesten 600 laken har litt mer å komme med. Du kan jo like godt kjøpe en Leaf til 250 tusen da.
    Det er mye ved en bil som er viktigere enn rekkevidden, det meste faktisk. Folk flest klarer seg med 3-4 mil om dagen i snitt ;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mesteparten av tiden er det sånn for de fleste ja. Og da er en elbil en flott nr 2 bil for dagligbruk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Mye av friheten blir borte hvis man opplever rekkevidden som en tvangstrøye men fokuset bør ikke bare være rekkevidde men også muligheter for å lade og tidsbruk på ladingen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Mye av friheten blir borte hvis man opplever rekkevidden som en tvangstrøye...
    95 oktan...
    Husker godt tiden hvor jeg fylte for 4000 kroner i måneden på en gammel SAAB. Vet ikke om det er å foretrekke foran en fullfinansiert Tesla til 5500 kroner måneden....
    Ja, jeg måtte også fylle hver 14. dag - 50 liter hver gang - ca 1200 kr pr. mnd med 12 kr/l som det vel kostet den gangen (også en SAAB). Min nåværende bil har nok rekkevidde på strøm til daglig kjøring og bruker godt under 0,5 l/mil på langkjøring. Ingen rekkevidde-/ladekø-angst eller unødvendige burgere på veien. Med en årlig kjørelengde på ca 16000 km fyller jeg vel kanskje bensin for 5500-6000 kr. i året.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg drev en stund og pendlet T/R Narvik-Lofoten hver uke, samt 18 min hver vei fra overnattingssted til arbeidssted. Da gikk det unna diesel for knapt en tusenlapp i uka, samt 200kr i bompenger.

    Johan-Kr
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Audi’en kan du hurtiglade flere ganger på en dag og den har reell hurtiglading så rekkevidden med lading er noe helt annet for Audi.
    Firehjulstrekk, hengerfeste og det at det er den best lydisolert elbilen kombinert med typisk pris på 570 ferdig utstyrt og med vinterhjul gjør at det i mine øyne ser ut som en veldig attraktiv bil.
    Hvor fins de hurtigladerne?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Langt mellom de raske hurtigladerne så man må nok belage seg på 50kW som den nye normalen. For egen del starter jeg ladingen med ca 120kW og avslutter som regel når hastigheten detter til 70kW for da har jeg fylt kaffekoppen og slått lens. Kjenner ei som kjører Model 3 long range og hun rekker knapt å tisse og fylle kaffe før bilen er ladet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Audi’en kan du hurtiglade flere ganger på en dag og den har reell hurtiglading så rekkevidden med lading er noe helt annet for Audi.
    Firehjulstrekk, hengerfeste og det at det er den best lydisolert elbilen kombinert med typisk pris på 570 ferdig utstyrt og med vinterhjul gjør at det i mine øyne ser ut som en veldig attraktiv bil.
    Hvor fins de hurtigladerne?
    And thst"s the rub. Det finnes ikke hurtigladenettverk for biler bygd av produsenter som kan bygge biler. Dessverre.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Audi’en kan du hurtiglade flere ganger på en dag og den har reell hurtiglading så rekkevidden med lading er noe helt annet for Audi.
    Firehjulstrekk, hengerfeste og det at det er den best lydisolert elbilen kombinert med typisk pris på 570 ferdig utstyrt og med vinterhjul gjør at det i mine øyne ser ut som en veldig attraktiv bil.
    Hvor fins de hurtigladerne?
    And thst"s the rub. Det finnes ikke hurtigladenettverk for biler bygd av produsenter som kan bygge biler. Dessverre.
    Ser man på salget av I-Pace i USA og EQC i hjemlandet så er ikke markedet enig med deg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke mer hurtigladere tilgjengelig (for andre enn Tesla, da) uansett om markedet er enig eller uenig. I-Pace er en flott bil, men salget ser ut til å ha stoppet helt opp. For EQC startet det heller aldri. Vi får se hvordan Porsche Taycan selger etter den første bølgen, men uten superladere blir det litt vanskelig å bruke den som tenkt. Det holder ikke å kunne lade med enorm effekt, de laderne må også finnes og virke når du behøver en.
    https://cleantechnica.com/2019/08/1...shed-dealer-inventory-exceeds-6-month-supply/
    https://insideevs.com/news/369533/jaguar-i-pace-sales-us-new-low/
    https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/

    Teslas aggressive utbygging av superladere fra dag 1 og over-the-air programvareoppdateringer ser stadig mer ut som et strategisk klokt sjakktrekk. I praksis har jo bilene tilnærmet ubegrenset rekkevidde hvis man skal overholde noe i retning av normale kjøre- og hviletidsbestemmelser.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg syns hvertfall det er vanskelig å forholdet meg til andre enn tesla når det kommer til lading. Har kjørt Frankrike og Italia med min, og det har vært helt uproblematisk. Hadde sett svart på det om jeg måtte ha forholdt meg til skog av private tilbydere med ulik prising, abbonomenter, kapasitet osv. For meg er det av den grunn helt uaktuelt å gå over til en Audi eller mercedes for å få "europeisk byggekvalitet"
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp Asbjørn. Teslas store strategiske fortrinn er ladenettverket som jeg allerede påpekte for et par år siden. Jeg har kjørt Tesla, og verken seter eller støynivå gjør dessverre dette til en bil for meg. Model S (jeg har vært passasjer i 2) var rett og slett et lite trivelig bekjentskap for min kropp og komfortforventninger, vonde seter, ubehagelig grunn sittebrønn, høyt støynivå i kupeen i forhold til det jeg forventer av en bil i den prisklassen, og et stumpt og ukomfortabelt oppsett (men det kan kanskje har vært akkurat den bilen, hva vet jeg?).

    Mangelen på et standardisert, alment tilgjengelig høykapasitets ladesystem med tilstrekkelig antall stasjoner er foreløpig et betydelig hinder for adopsjon av elbilen i Europa med mindre man ser for seg at hele Europa skal kjøre Tesla. Det tror jeg ingen ting på.

    Jeg har tro på elbilen, men så lenge det bare er Tesla som kan levere varene på den elektriske siden (både på bilen og ladenettverket) så tror jeg det er et stykke igjen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn