Jeg har imidlertid lagt merke til at det er ingen biler som sniker seg langsommere over fartsdumper enn store SUVer (eller det er vel mer riktig å si at man legger mest merke til dem fordi det virker så underlig). Lurer på hva sjåførene tenker - de har jo kjøpt en bil som er lagd for bl.a. å kjøre i terrenget. Kanskje de tenker "I terrenget er det jo ingen fartsdumper."
Det er forskjell på SUV og "SUV", da. Jeg tror de fleste bilmodellene som folk flest kaller SUV i dag egner seg dårlig til terrengkjøring, min egen 4WD inkludert selv om den har høy bakkeklaring.
Uansett kjører jeg som en prest over fartsdumper siden jeg ikke syns det er spesielt behagelig å ta dem i stor fart, og tar det også svært pent der jeg vet det er dumper og hull i veien som ikke kan unngås, siden sånne ting sliter uforholdsmessig mye på understellet på bilen.
Jo, det stemmer jo det. Dagens SUVer er jo egentlig bare høye biler med god bakkeklaring, men når jeg sier "sniker seg over", mener jeg akkurat det. Her er det ikke snakk om å kjøre pent over, men å senke farten til 10-15 km/t over dumper som min gamle, senkede, BMW gled fint over i oppgitt fartsgrense.
Jeg hadde forøvrig ingen ESP på min gamle BMW, og den var forutsigbar og grei å kkjøre på glatt underlag. Den så aldri et piggdekk i hele sitt liv.
PS: Slike tråder blir fort OT
Uansett - jeg kjører piggfritt og har gjort det siden 1994. Ingen problemer siden da, og dekkene har bare blitt bedre, så jeg ser liten grunn til å skifte til piggdekk.