Bil, båt og motorsykkel Pigg eller piggfritt?

Hva slags vinterdekk skal du ha i vinter?

  • Piggdekk

    Stemmer: 17 39.5%
  • Piggfritt

    Stemmer: 26 60.5%

  • Totalt antall stemmer
    43

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.094
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Det har selvfølgelig mye å gjøre med forholdene der du bor. Jeg bor i Trondheim der veien saltes hvis værmeldingen antyder at det kanskje blir kaldt om noen dager, men jeg bor slik til at man skulle tro jeg trengte piggdekk for å komme fram, men det gjør jeg altså ikke. I fjor vinter kjørte jeg over Venabygdsfjellet akkurat etter den første frosten. Det var klink is fra Folldal helt fram til nedkjøringen mot Ringebu. Ingen problemer.

Konklusjonen må vel være at de aller fleste greier seg fint med piggfrie dekk hvis man kjører etter forholdene, men det finnes noen situasjoner der piggdekk faktisk er nødvendig. Etter min erfaring er det imidlertid langt færre slike situasjoner enn mange innbiller seg.
Riktig det, men de gangene du oppdager at du trenger piggdekk så har du gjerne ikke tid til å legge om!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.094
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
………………….

I kjøring på is perioden delte jeg også en trimmet mini cooper ribbet for all unødvendig vekt og utstyrte den med knivpiggdekk. Den satt bedre enn en F1 bil på isen/veien. For de som ikke vet hva en knivpigg er ser de ut som stemjern - knivskarpe.

En dulion med km på norske vinterveier over hele lander og under alle forhold holder "treningen" vedlike.

Pigg fordi en faktisk ikke kommer frem med piggfritt + 4wd der jeg ferdes.

Pigg, fordi det er best for mine behov, ikke fordi jeg må eller er en elendig sjåfør. Well,....
Joda, det er noen som ikke takler vinterføre uansett mengde trening. Har du vurdert kjetting på alle 4 hjul i tillegg til piggdekk og 4WD?
Vet du det har jeg faktisk! Nå hadde jeg ikke 4x4 så det holdt med kjetting på drivhjulene og tettlenket kjetting på tilhengeren! Det var den eneste måten jeg kunne komme opp fra Meråker til Storlien og videre inn i Sverige. Kjetting på hengeren kom av et krav den gangen om tilsvarende på både bil og henger. Reglene er endret siden da.

Jeg bruker alltid å ha et sett kjetting i bilen om vinteren. Har opplevd så jævlige forhold at kjetting var det eneste som fungerte. Men det er ikke hvert år for å si det slik. Har opplevd at det ikke er mulig å komme opp glatte bakker ( på E6 ) og når selv trikset med å snu bilen å rygge opp ikke virker er det kun kjetting som duger. Men det skal sies at jeg ikke liker å bruke kjetting for det sliter på dekkene og piggene. Men må man så må man.
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.094
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Nord i provinsene, med dårlig brøyting og til tider blåis, er det kun pigg som gjelder...
neida.. kun 2-3 dager i året de kan være en fordel kontra pigg for noen.. :) for min del.. piggfritt all the way! :)
Hva gjør du de to tre dagene? Tar bussen?

Enn om du kommer på slike forhold underveis på en lang tur? Legger deg til å sove i bilen?
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
953
Antall liker
1.316
Rikelig med pigg i dekkene på motorsykkelen jeg pendler med daglig. Piggfritt på bilen, da jeg klarer å kjøre bil.
Blir imidlertid stadig forundret over store SUVer med piggdekk. Er det virkelig nødvendig?!!

Jeg hadde leiebil vinterstid oppi Bodø en gang. Jeg forstår hvorfor piggdekk satt på 90% av alle bilene der. Det måtte man ha rett og slett.. Været og temperaturen svingte som en yo-yo.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
17.467
Antall liker
14.163
Sted
Ytterst i havgapet...
Spiralis har helt rett... veiforhold, kvalitet p åbrøyting, strøing og salting varierer voldsomt utover landet, - og det gjør også værforholdene. Her ute i havgapet har vi ofte høst, vinter og vår, på det verste flere ganger i løpet av en dag. Etter noen dager med frost, slår det liteselig i mildvær og regn, og i løpet av en time har vi et pent lag med speilholke. Om regn og mildvær varer over døgnet, kan det godt være avbært i løpet av mindre enne 24 t, men når lavtrykket har passert, kommer det gjerne en ramling fra nord, også er det på'n igjen. Likevel kjører vi ubetinget mye mer på bar asfalt enn på snø og holke i løpet av vinteren, men i løpet av en arbeidsdag kan været ha snudd 180grader flere ganger....
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
7.034
Antall liker
8.748
Konklusjonen må vel være at de aller fleste greier seg fint med piggfrie dekk hvis man kjører etter forholdene, men det finnes noen situasjoner der piggdekk faktisk er nødvendig. Etter min erfaring er det imidlertid langt færre slike situasjoner enn mange innbiller seg.
Som med el vs fossilbil, og at egen bil fortsatt representerer mer ideen enn behovet for tilnærmet ubegrenset mobilitet, når som helst og hvor som helst.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.645
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Er Bærumsboer. Kjører i saltlake vinteren gjennom. Rusten drysser fra alle bilens deler ned på veien foran hjulene og strør små metallpigge. Trenger ikke da også pigger på hjulene. :cool:
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.471
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Rikelig Jeg hadde leiebil vinterstid oppi Bodø en gang. Jeg forstår hvorfor piggdekk satt på 90% av alle bilene der. Det måtte man ha rett og slett.. Været og temperaturen svingte som en yo-yo.
Den slags er ganske vanlig ved kysten i Midt-Norge også. Nabodama skled av veien på et rettstrekk forrige vinter på piggfrke.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.248
Antall liker
12.055
Sted
Trondheim
Det har selvfølgelig mye å gjøre med forholdene der du bor. Jeg bor i Trondheim der veien saltes hvis værmeldingen antyder at det kanskje blir kaldt om noen dager, men jeg bor slik til at man skulle tro jeg trengte piggdekk for å komme fram, men det gjør jeg altså ikke. I fjor vinter kjørte jeg over Venabygdsfjellet akkurat etter den første frosten. Det var klink is fra Folldal helt fram til nedkjøringen mot Ringebu. Ingen problemer.

Konklusjonen må vel være at de aller fleste greier seg fint med piggfrie dekk hvis man kjører etter forholdene, men det finnes noen situasjoner der piggdekk faktisk er nødvendig. Etter min erfaring er det imidlertid langt færre slike situasjoner enn mange innbiller seg.
Riktig det, men de gangene du oppdager at du trenger piggdekk så har du gjerne ikke tid til å legge om!
Det er jo også riktig, men etter over 20 år med piggfrie dekk på holka i Trondheim har jeg enda ikke vært i en slik situasjon. Eller rettere sagt - det var en gang ned en glatt bakke mot trikkelinjen, det kom en trikk og veien hadde dette tynne, glatte islaget. Løste seg greit ved å kjøre i brøytekanten.

Jeg sier ikke at piggdekk ikke er bedre i noen situasjoner (akkurat som piggfrie dekk er bedre i andre).
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.471
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Klink is er greit nok så lenge det er stabilt kaldt. De gangene man møter ukjente lokale forhold er det værre.

Her er det faktisk skiltet fare for glatt vegbane men årets første biler har allerede kjørt ut, gammel artikkel men eksempel på hvor skummelt det kan være:


STRAUMSNES: E39 ved Møkjavatnet mellom Øydegard og Beiteråsen i ytre Tingvoll byr stadig på overraskelser. Der er det ofte glatt.

Så også tidlig søndag formiddag. En lastebil med skap kom ille ut. Den gikk rett fram i svingen og veltet. De to i kjøretøyet slapp med skrekken. Bergingsbil kom etter hvert til. Kjøretøyet skal ikke ha fått store skader.

Olaf Reitan kom til stedet like etter uhellet, og opplyser til TK at det ikke er første gang biler havner i grøfta på dette stedet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
18.021
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Piggfritt på bilen, da jeg klarer å kjøre bil.
Implisitt at de som bruker pigg ikke klarer å kjøre bil?


Blir imidlertid stadig forundret over store SUVer med piggdekk. Er det virkelig nødvendig?!!
Hvorfor skulle det ikke være nødvendig? En SUV bremser ikke bedre på is enn andre biler, selv om de ofte har 4WD. Virker som mange glemmer dette enkle faktum, at det handler ikke bare om å komme fram, men om at man skal klare å manøvrere unna og stoppe også når det er glatt.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.251
Antall liker
8.555
Torget vurderinger
12
Så svart-hvitt alt virker når man diskuterer piggdekk? Der jeg ferdes er det mye isfritt pga salting så store deler av kjøringen foregår på snø- og isfrie veier. Det er hovedgrunnen til at jeg alltid har kjørt piggfritt. Men jeg opplever også alle varianter av snø/isføre, inkludert underkjølt regn og holkeføre. Da gjelder myke bevegelser og gode marginer. Min erfaring er at det ikke er det verste å kjøre på med piggfritt for bilen virker å «suge seg fast» tilstrekkelig. Det nest verste føret er våt hardkjørt snøføre type småveier i påskefjellet. Da kan fremkommeligheten være utfordrende. Nå oppleves det så sjelden at den utfordringen er akseptabel og har ikke vært til mye heft. Det verste føret er våt nysnø på isføre. Da hjelper ingenting for da sklir du rundt på snøputer. Jeg bodde for noen år siden i Stavanger og fikk stadig høre at der måtte man kjøre på pigg for det var klink is om vinteren og ingenting annet som sto på. Maken til tullprat. Jeg kjørte sommerdekk året rundt og hadde ikke problemer noen gang..... Det er så mange myter.

Bilen jeg kjører nå? En kjelke fra München. De beste vinterbilene jeg har hatt er Alfa 156 og Citroën BX. Kom frem overalt uansett føre.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.398
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om det bare er en dag i året man står i fare for å kræsje dersom man kjører piggfritt, er det da feil at noen velger å kjøre med pigg?

Jeg føler at mange av argumentene som brukes mot piggbruk like gjerne kunne være argumenter mot bruk av vinterdekk i det hele tatt. Det er jo bare å kjøre forsiktig og være en dyktig sjåfør, så går det helt fint. Men det er det vel ingen som mener?

Er som sagt bare tilfeldigheter som gjør at jeg selv har pigg for øyeblikket, og mine neste vinterdekk blir garantert piggfrie dersom behovene mine er omtrent som i dag, men jeg skjønner ikke hvorfor det virker som at den gjengse oppfatningen her inne er at folk som faktisk har tatt en bevisst avgjørelse om å bruke pigg nødvendigvis har gjort et dårlig valg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.248
Antall liker
12.055
Sted
Trondheim
Man får jo velge det man føler seg komfortabel med. Det er føre der det er best å bruke piggfritt, og det er føre der piggdekk er best. Er det glatt gjelder det, som Trondmeg sier, å unngå krappe bevegelser og ha gode marginer. Det gjelder uansett om man bruker pigg eller piggfritt. Der jeg ferdes er det kanskje 2 dager i året der piggdekk er bedre enn piggfritt. Da synes jeg det er fullstendig unødvendig å kjøre med piggdekk og så utsette omgivelsene for all den forurensningen det fører til. Da får jeg evt. ta bussen akkurat de dagene. Det er stort sett store SUVer og Teslaer som kjører med piggdekk her. Man hører dem komme på lang avstand. Det er definitivt ikke miljøvennlig.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.548
Antall liker
791
Det er stort sett store SUVer og Teslaer som kjører med piggdekk her. Man hører dem komme på lang avstand. Det er definitivt ikke miljøvennlig.
Jeg kjører ikke bil fordi det er miljøvennlig..........
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.248
Antall liker
12.055
Sted
Trondheim
Nei, men Teslaer skal jo være det. De får jo avgiftsfritak for det.
I de aller fleste byer i Norge er det svevestøv som er miljøproblemet (Oslo og Bergen er vel antagelig unntaket). Det er det tunge kjøretøy og piggdekk som genererer.
 
H

Hardingfele

Gjest
Jammen er det bra når jeg kan bytte til nærmest lydløse sommerdekk fra Hakka og surt når jeg bytter til summende piggdekk fra Continental.

Man merker straks når man kjører fra Buskerud til Oppland. I Buskerud saltes veiene mer.
Dette fra nærområdet et par uker tilbake.
https://www.nrk.no/ho/statens-vegvesen-tar-selvkritikk_-veien-skulle-vaert-saltet-1.14260488

Der jeg bor har gårdene navn som Trilla og Bratteng og i gamle dager brukte hestekjørerne tømmeranker bak på vognene når de skulle ned fra fjellet med lass, for å unngå å rutsje rett inn i skogen. Den veien fører til gården. Sist vi arrangerte akekonkurranse ned veien føk en av gutta langt inn i skogen. Der trenger jeg piggdekk når det er veldig glatt. Men en gang kjørte jeg en Audi A-6 stasjonsvogn helt opp og ned den bakken, på ti centimeter nysnø, med piggfrie dekk. Helt problemfritt -- snøen var tørr og dekkene tok godt tak. 500 meter høydeforskjell og skikkelig stigning.

Mange år tilbake hadde jeg en interessant opplevelse. Jeg skulle kjøre fra Fornebu (mange år tilbake) til noen venner nord for Kongsberg. Etter Kongsberg var det lange strekninger uten andre biler, jeg var sent ute, det var mørkt og kjørte veldig langt over fartsgrensen. Kom frem akkurat tidsnok til middag.

Neste dag ble jeg spurt av min kamerats far om jeg kunne kjøre til butikken og hente en pakke. Det sa jeg ja til. Veiene jeg hadde "fløyet" over kvelden før, i mørke, viste seg å være så glatte at jeg nærmest krabbekjørte til og fra butikken, nå som jeg så hvor glatt det var. Litt av den holken kom kanskje til mens jeg lå og sov, men jeg fikk meg ikke til å tro på dekkene, slik jeg hadde gjort kvelden før, da jeg hadde hastverk og mestret bilens bevegelser over glatta.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.840
Antall liker
11.485
Jeg hadde en litt skremmende tur fra Kjøpsvik til Kjeldebotn for noen år siden. Tykk, hard is på veien, med litt sand/grus oppå. Bilen var en maxitaxi (Mercedes Sprinter?)
og sjåføren en 60 år gammel Petter Solberg wannabe. Under hele turen kjente jeg at bilen seilte fra side til side og sjåføren jobbet godt med rattet. Snittfarten var vel 90 km/t (hadde jeg følelsen av) og hele tiden jabbet han om søringan som ikke kunne kjøre bil vinterstid og den helvetes saltinga sørpå. Nei, is, sand og piggdekk var tingen.
Takke meg til en saltet, bar vei og piggfritt. Så får man helle lette litt på gassen når man kommer på is, kanskje stoppe litt for å vaske dekkene også.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
17.467
Antall liker
14.163
Sted
Ytterst i havgapet...
Det høres mistenkelig ut som søringene er verdensmestre på godt saltet eller tørr vintervei ...... ingen andre kjører bil bedre enn de... tydeligvis..:cool:
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.248
Antall liker
12.055
Sted
Trondheim
Jeg bor som nevnt i Trondheim. Det er ikke uvanlig med holkeføre her.

Hva slags dekk man bruker er selvfølgelig avhengig av hvor man bor og hva slags føre det vanligvis er der. Her i Trondheim er det vanligvis bare veier. Snøføre innimellom og holke både titt og ofte. Jeg har aldri (et unntak, se innlegg over) hatt problemer med piggfrie dekk her.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.840
Antall liker
11.485
Det høres mistenkelig ut som søringene er verdensmestre på godt saltet eller tørr vintervei ...... ingen andre kjører bil bedre enn de... tydeligvis..:cool:
Stemmer det. Bare se når årets første ordentlige snøfall kommer sørpå. Like festlig hver gang.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.094
Antall liker
8.592
Torget vurderinger
0
Piggfritt på bilen, da jeg klarer å kjøre bil.
Implisitt at de som bruker pigg ikke klarer å kjøre bil?


Blir imidlertid stadig forundret over store SUVer med piggdekk. Er det virkelig nødvendig?!!
Hvorfor skulle det ikke være nødvendig? En SUV bremser ikke bedre på is enn andre biler, selv om de ofte har 4WD. Virker som mange glemmer dette enkle faktum, at det handler ikke bare om å komme fram, men om at man skal klare å manøvrere unna og stoppe også når det er glatt.
Ja, en stor SUV veier gjerne en god del mere enn en vanlig familiebil så det er to måter å stoppe den på, piggdekk eller kjøre saktere i utgangspunktet. Det siste virker det også, men det er få som benytter seg av den opsjonen!

I tillegg må man huske på at en SUV gjerne blir kjørt på steder der man overhodet ikke villet tenkt på å kjøre sin "bybil"!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.248
Antall liker
12.055
Sted
Trondheim
Jeg har imidlertid lagt merke til at det er ingen biler som sniker seg langsommere over fartsdumper enn store SUVer (eller det er vel mer riktig å si at man legger mest merke til dem fordi det virker så underlig). Lurer på hva sjåførene tenker - de har jo kjøpt en bil som er lagd for bl.a. å kjøre i terrenget. Kanskje de tenker "I terrenget er det jo ingen fartsdumper." ;)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.904
Antall liker
11.545
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Piggdekk!! Piggfritt er uaktuelt!!

Bare prøv å ratte gammel Volvo 240 med piggfritt på nullføre hardpakka og nedkjørt snø, eller underkjølt rein! Jeg har prøvd!
Det saltes ikke så mye som en teskje her jeg bor på bøgda.

Kan til nød forstå om en bor sentralt og kun kjører på nedsalta vei at en kan ha piggfritt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
18.021
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Jeg har imidlertid lagt merke til at det er ingen biler som sniker seg langsommere over fartsdumper enn store SUVer (eller det er vel mer riktig å si at man legger mest merke til dem fordi det virker så underlig). Lurer på hva sjåførene tenker - de har jo kjøpt en bil som er lagd for bl.a. å kjøre i terrenget. Kanskje de tenker "I terrenget er det jo ingen fartsdumper." ;)
Det er forskjell på SUV og "SUV", da. Jeg tror de fleste bilmodellene som folk flest kaller SUV i dag egner seg dårlig til terrengkjøring, min egen 4WD inkludert selv om den har høy bakkeklaring.

Uansett kjører jeg som en prest over fartsdumper siden jeg ikke syns det er spesielt behagelig å ta dem i stor fart, og tar det også svært pent der jeg vet det er dumper og hull i veien som ikke kan unngås, siden sånne ting sliter uforholdsmessig mye på understellet på bilen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
18.021
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Piggfritt på bilen, da jeg klarer å kjøre bil.
Implisitt at de som bruker pigg ikke klarer å kjøre bil?


Blir imidlertid stadig forundret over store SUVer med piggdekk. Er det virkelig nødvendig?!!
Hvorfor skulle det ikke være nødvendig? En SUV bremser ikke bedre på is enn andre biler, selv om de ofte har 4WD. Virker som mange glemmer dette enkle faktum, at det handler ikke bare om å komme fram, men om at man skal klare å manøvrere unna og stoppe også når det er glatt.
Ja, en stor SUV veier gjerne en god del mere enn en vanlig familiebil så det er to måter å stoppe den på, piggdekk eller kjøre saktere i utgangspunktet. Det siste virker det også, men det er få som benytter seg av den opsjonen!

I tillegg må man huske på at en SUV gjerne blir kjørt på steder der man overhodet ikke villet tenkt på å kjøre sin "bybil"!
Det første der gjelder vel egentlig for alle slags biler på glatt føre, at man må senke farten og ikke spise opp marginene man får med eventuelle piggdekk ved å holde for høy fart. I tillegg er det jo flere slags sikkerhetssystemer i moderne biler som "gjør" folk til bedre sjåfører enn de egentlig er på glatt føre, som ESP og antispinn o.s.v.

Prøvde å skru av ESP (eller hva det nå heter) på bilen jeg har nå og teste litt hvor grensene går på en snølagt parkeringsplass sent om kvelden sist vinter, og må bare konkludere med at kjøreegenskapene egentlig er ganske elendige på glatt føre uten de elektroniske hjelpesystemene. Håpløs vektfordeling og fjæring og jeg vet ikke hva, som gjorde at bilen oppførte seg som en feit, drita full padde i sidelengs skrens på nysnø. Faren med ESP o.l. er jo etter sigende at alt føles trygt og som å kjøre på skinner opp til et visst punkt, men at man ikke får noe forvarsel når grensen for hva det klarer er nådd.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.248
Antall liker
12.055
Sted
Trondheim
Jeg har imidlertid lagt merke til at det er ingen biler som sniker seg langsommere over fartsdumper enn store SUVer (eller det er vel mer riktig å si at man legger mest merke til dem fordi det virker så underlig). Lurer på hva sjåførene tenker - de har jo kjøpt en bil som er lagd for bl.a. å kjøre i terrenget. Kanskje de tenker "I terrenget er det jo ingen fartsdumper." ;)
Det er forskjell på SUV og "SUV", da. Jeg tror de fleste bilmodellene som folk flest kaller SUV i dag egner seg dårlig til terrengkjøring, min egen 4WD inkludert selv om den har høy bakkeklaring.

Uansett kjører jeg som en prest over fartsdumper siden jeg ikke syns det er spesielt behagelig å ta dem i stor fart, og tar det også svært pent der jeg vet det er dumper og hull i veien som ikke kan unngås, siden sånne ting sliter uforholdsmessig mye på understellet på bilen.
Jo, det stemmer jo det. Dagens SUVer er jo egentlig bare høye biler med god bakkeklaring, men når jeg sier "sniker seg over", mener jeg akkurat det. Her er det ikke snakk om å kjøre pent over, men å senke farten til 10-15 km/t over dumper som min gamle, senkede, BMW gled fint over i oppgitt fartsgrense.

Jeg hadde forøvrig ingen ESP på min gamle BMW, og den var forutsigbar og grei å kkjøre på glatt underlag. Den så aldri et piggdekk i hele sitt liv.

PS: Slike tråder blir fort OT :)

Uansett - jeg kjører piggfritt og har gjort det siden 1994. Ingen problemer siden da, og dekkene har bare blitt bedre, så jeg ser liten grunn til å skifte til piggdekk.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.398
Antall liker
4.380
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nå er jo litt av poenget med fartsdempere at man skal dempe farten når man kjører i området hvor disse tiltakene er satt opp.
Jeg er klar over at en del sjåfører bare kjøper seg grovere og grovere biler desto flere fartsdempere som settes opp i området de kjører, for å på den måten kunne ignorere tiltakene.

Men det var vel ikke helt hensikten...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.754
Antall liker
7.639
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg hadde en litt skremmende tur fra Kjøpsvik til Kjeldebotn for noen år siden. Tykk, hard is på veien, med litt sand/grus oppå. Bilen var en maxitaxi (Mercedes Sprinter?)
Kjeldebotnveien er ikke helt bra å kjøre på. Smal, svingete og dårlig vedlikeholdt.

Johan-Kr
 
H

Hardingfele

Gjest
Jeg stod i 2003 sammen med sjefsingeniøren for Vehicle Dynamics Management for Lexus på testbanen til Toyota, ved Fuji fjellet i Japan. Tidligere på dagen hadde vi prøvd en prototype på Lexus 300h. Bilen skulle på markedet i 2005. Med VDM på hadde man full kontroll, uten spratt det veikoner når man prøvde å ta løypa i fart. Spurte hva målet med VDM var.

«I want you to feel as confident as a professional downhill skier at the most dangerous black diamond course.”

Og da fulgte en lang diskusjon om det var klokt å hjelpe sjåfører så mye. Fikk de et realistisk forhold til veigrep?

«Nothing is realistic in a modern car. We are adjusting a hundred things, every second.»

Jeg tror en del biler er blitt så vanskelige å kjøre uten spin control, fordi man har konstruert dem innenfor dennes muligheter, at det burde være forbudt å slå av ESP eller VDM og tilsvarende, og at bilen ikke bør kunne kjøres dersom disse ikke fungerer. Folk har lært å kjøre bil på virtuelle ESP-skinner og har ikke et realistisk forhold til bil, fart, tyngdepunkt, veigrep.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.248
Antall liker
12.055
Sted
Trondheim
Nå er jo litt av poenget med fartsdempere at man skal dempe farten når man kjører i området hvor disse tiltakene er satt opp.
Jeg er klar over at en del sjåfører bare kjøper seg grovere og grovere biler desto flere fartsdempere som settes opp i området de kjører, for å på den måten kunne ignorere tiltakene.

Men det var vel ikke helt hensikten...
Jo, men fartsdempere er lagd slik at det skal være greit å kjøre over dem hvis man holder fartsgrensen. De jeg snakker om er de som omtrent stopper helt opp for å snike seg over en fartsdump i 10 km/t selv om fartsgrensen er 40. Slike skaper irritasjon og kø. Det er veldig mange SUV-sjåfører blant dem.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
20.909
Antall liker
12.819
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nå er jo litt av poenget med fartsdempere at man skal dempe farten når man kjører i området hvor disse tiltakene er satt opp.
Jeg er klar over at en del sjåfører bare kjøper seg grovere og grovere biler desto flere fartsdempere som settes opp i området de kjører, for å på den måten kunne ignorere tiltakene.

Men det var vel ikke helt hensikten...
Jo, men fartsdempere er lagd slik at det skal være greit å kjøre over dem hvis man holder fartsgrensen. De jeg snakker om er de som omtrent stopper helt opp for å snike seg over en fartsdump i 10 km/t selv om fartsgrensen er 40. Slike skaper irritasjon og kø. Det er veldig mange SUV-sjåfører blant dem.
Problemet er at når akselavstanden er kort og man sitter høyt blir utslagene/kastene i førerposisjon mye større enn i en lang lav bil der førerposisjonen er et godt stykke bak forhjulene. Bare tegn opp og se. En lang sedan vil ha en kjørekomfort i humper som en SUV bare kan drømme om, uansett hvor dyr og luftfjæret den er.....
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.904
Antall liker
11.545
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
I Finland kan dem dette med fartsdempere!


Ser ut som om det er Yaris, Hyundai eller Citroen en må ha for å komme fort over...... :)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
11.321
Antall liker
11.134
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Nord i provinsene, med dårlig brøyting og til tider blåis, er det kun pigg som gjelder...
neida.. kun 2-3 dager i året de kan være en fordel kontra pigg for noen.. :) for min del.. piggfritt all the way! :)
Hva gjør du de to tre dagene? Tar bussen?

Enn om du kommer på slike forhold underveis på en lang tur? Legger deg til å sove i bilen?
Kjører da også.. god det er egentlig bare tøv.. piggfritt funker :)
 
C

cruiser

Gjest
Jeg gidder hvertfall ikke kjøre med dårligere grep hele vinteren for å være klar for den ene dagen føret tilsier piggdekk, da blir det buss, hjemmekontor eller utsatt avreise.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
18.021
Antall liker
15.631
Sted
Sølvbyen
Jeg har imidlertid lagt merke til at det er ingen biler som sniker seg langsommere over fartsdumper enn store SUVer (eller det er vel mer riktig å si at man legger mest merke til dem fordi det virker så underlig). Lurer på hva sjåførene tenker - de har jo kjøpt en bil som er lagd for bl.a. å kjøre i terrenget. Kanskje de tenker "I terrenget er det jo ingen fartsdumper." ;)
Det er forskjell på SUV og "SUV", da. Jeg tror de fleste bilmodellene som folk flest kaller SUV i dag egner seg dårlig til terrengkjøring, min egen 4WD inkludert selv om den har høy bakkeklaring.

Uansett kjører jeg som en prest over fartsdumper siden jeg ikke syns det er spesielt behagelig å ta dem i stor fart, og tar det også svært pent der jeg vet det er dumper og hull i veien som ikke kan unngås, siden sånne ting sliter uforholdsmessig mye på understellet på bilen.
Jo, det stemmer jo det. Dagens SUVer er jo egentlig bare høye biler med god bakkeklaring, men når jeg sier "sniker seg over", mener jeg akkurat det. Her er det ikke snakk om å kjøre pent over, men å senke farten til 10-15 km/t over dumper som min gamle, senkede, BMW gled fint over i oppgitt fartsgrense.

Jeg hadde forøvrig ingen ESP på min gamle BMW, og den var forutsigbar og grei å kkjøre på glatt underlag. Den så aldri et piggdekk i hele sitt liv.

PS: Slike tråder blir fort OT :)

Uansett - jeg kjører piggfritt og har gjort det siden 1994. Ingen problemer siden da, og dekkene har bare blitt bedre, så jeg ser liten grunn til å skifte til piggdekk.
Som det blir påpekt av andre her er det ikke alle fartsdempere som er helt gode å kjøre på, noen er verre enn andre. Når man i tillegg kjører på mye dårlig asfalt i samme området hver eneste dag blir man til slutt lei og kjører heller litt mykere der man vet at man får massert innvollene hvis man ikke senker farten. Jeg gjør iallfall det... Og litt utenfor akkurat det du snakker om så er det en ting som irriterer meg litt til vanlig, at mange skal fortest mulig fram over alt og egentlig ikke tar så mye hensyn til hva underlag og andre omgivelser legger opp til av fart og kjørestil hvis man skal ha litt marginer å gå på også.

Jeg har forresten ofte på meg hatt når jeg er ute og kjører, hvis noen lurte. ;D

Hadde heller ingen ESP på roadsteren jeg nevnte tidligere, så der måtte man kjøre og tilpasse fart og sporvalg på glatt føre helt uten krykkeløsninger. Ganske forutsigbart når man ble kjent med oppsettet, altså helt stivt understell, bakhjulsdrift, og nær perfekt vektfordeling, men allikevel ingen match for en moderne 4WD o.l. når det gjaldt å komme seg fram på snø og is. Egentlig mest en småfarlig lekebil på vinterstid, burde strengt tatt bare brukt den på sommeren og hatt noe bedre egnet på vinteren.
 
Topp Bunn