Takk, takkArtig å se anlegget ditt The Shy
Temmelig sikkert imponerende deilig å høre på, og skulle gjerne hørt Yello, Plastikman eller noe annet fett der, samt noe god herlig jazz med fet saks.. er nok en heftig opplevelse tror jeg ja
|
Takk, takkArtig å se anlegget ditt The Shy
Temmelig sikkert imponerende deilig å høre på, og skulle gjerne hørt Yello, Plastikman eller noe annet fett der, samt noe god herlig jazz med fet saks.. er nok en heftig opplevelse tror jeg ja
Forstå meg rett, Bergfinn, men jeg mener det kanskje kan være lett å lage høyttalere som gir MYE lyd.Jeg tror det sitter langt inne det der med at de som bruker fryktelig mye penger på SOTA vil innrømme for seg selv at DIY folk kan tangere det de selv besitter av lydgjengivelse, eller enda verre, at DIY kan låte enda bedre.
Ikke bare pga. minst like bra lyd for en brøkdel av kostnadene, men at det også teknisk kan være mye bedre løsninger.
Dobbelt nederlag, huffameg.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen.
Høyttalerteknolgi er ikke vitenskap på de høye hyller.
De highend produsenter som skryter på seg "NASA vitenskap" farer med løgn og fanteri.
For de av oss med bena plantet på jorda (og ikke i bane rundt i verdensrommet) så kreves det faktisk ikke så mye ved å sette seg bittelitt inn hva som teller for å få eksepsjonelt gode resultater på lydgjengivelse.
Støtter man seg på flerkanals DSP, og hanker inn svært gode drivere så er jo over halve jobben gjort med en høyttaler som låter mye bedre enn det som tilbys til flere hundre tusen i butikken.
Det man ikke vet for å sy dette sammen finner man på www.
Ingen hokus pokus
Veien til nirvana er kort for de som gidder å jobbe litt.
Takk for at jeg fikk slenge litt med leppa i dag også.
PS: eksempel på stagnerende utvikling i ht- teknologi;
Man kan kjøpe seg drivere som ble laget for 20, 30 og 40 år siden og få DIY highend lyd på øverste hylle i DAG.
Litt merkelig at det som JEG mener er viktigst for et godt sluttresultat er der utviklingen har stått aller mest stille de siste 40-50 år.
Høyttalerelementer, hvorfor er det slik?
Kanskje Snickers-is kan svare på denne?
Isf er det vel sånn at?Diskusjon om hva som er best av DIY og kjøpehøyttalere må bli det nærmeste man kommer på HFs av kjekling om hvem som har det største redskapet![]()
Ja takk, Bergfinn, gjør jeg da gjerne - husker du forresten jeg tidligere har rost rullekaka di?Da er du velkommen hjem til meg på høsten når oppgradert rigg er ferdigstilt. Sender deg en PM når alt er klart.
PS: ta gjerne med mine gamle venner, Opalene.
Så kan vi a-b teste.
Opalene kan tom. få basshjelp i bunnen om ønskelig.
Hehe, minner meg litt om pappan min er sterkere enn din greier.Isf er det vel sånn at?Diskusjon om hva som er best av DIY og kjøpehøyttalere må bli det nærmeste man kommer på HFs av kjekling om hvem som har det største redskapet![]()
- DIY = du måler redskapet selv
- Kjøpeht = andre tar seg av målinga
Da er det å forstå at man har en storkuk i hver bygd!
Damer er noen luringer som gjerne har hatt flere partnere enn de ønsker å tenke på ... når sannheten pusher på og de vet at det kan være store forskjeller mellom "slapp-stick" og "full pole"... for de som er ærlige nokKvinneforeninga var på busstur, og gubbene var med. Underveis hadde det vært godt med traktemente, slik at på heimturen ble det nødvendig med en pissestopp. Gubbene sto opplinet på rekke på veikanten, og plutselig snur hele gjengen seg mot bussen, fortsatt med redskapen i handa. Det ble selvfølgelig en voldsom oppstandelse hos damene, men vel heimkommen satt ho Olga og han Lars i stillhet i stua, hvorpå Olga plustelig utbryter ; "Jaja, jeg såg nå i alle fall en ting - våres va no størst..."
Godkjent svar Ymir.Vettug svar fra eget hode?
Har da vert i DIY boblen for en mannsalder siden.
Fikk frem hvor Ian Paice traff stikken på sine Paist Cymbaler og deres egenlyd og mellombass trykket,
vha bl.a de originale mellomtone båndene i forløperne til IRS..QRS,og High Fidelitys cascode koblede
og elektroniske delefilter + 25W til EC
Vis vedlegget 500935
Vis vedlegget 500936
Men som John Curl sier,"høyttaler konstruksjon er et eget fag" etter egne forsøk.
Enkelt er det ikke å få frem magien.
En kan gå sine egne veier,men som oftest blir det kopi av andres tanker og erfaringer.
Noen har gått stien tidligere ,og den er det de fleste følger,og da finner vi alle som oftest veien.
De nye ugåtte veiene er for de få,og der oppstår legendene i vår verden.
«Jeg finner nok frem» av Kolbein Falkeid
Døden er ikke så skremmende som før.
Folk jeg var glad i
Har gått foran og kvistet løype.
De var skogskarer og fjellvante.
Jeg finner nok frem.
DSP. Helt sikkert et råbra verktøy. Men, jeg mener en høyttaler bør konstrueres så godt som mulig - I UTGANGSPUNKTET - spesielt innenfor "øvelsen" tonal klangbalanse. Som jeg mener de færreste høyttalere behersker got nok.Jeg kan dra frem et lite eksempel på en forsterker, Lyngdorf. Denne er utviklet med DSP slik at man ikke lengre trenger å ta hensyn til kabler, og knappt nok høyttalere også.
De har også konstruert en høyttaler samtidig, DP1 som den heter og BW1 (sub). Det er ei "trefjøl" på godt norsk med noen høyttalere på (men også høy finish samtidig), der forsterkeren tar seg av resten med DSP mtp. frekvenser slik at man slipper å tenke på hvilken kabel eller rom man kobler de opp i. Jeg har ikke hørt de høyttalerne selv, men de skal visstnok ikke høres så verst ut.Og Lyngdorf er jo litt kjent for å lage relativt god kvalitet i ganske stort sprang i prisklasse. Nå over 5 år etterpå så er DSP lettere tilgjengelig for hvermannsen da det ikke koster all verden lengre. Viser jo at teknologien går fremover, selv i hifi (ihvertfall med enkelte merker da...).
En annen måte å si det på. Jeg er en større pikk en degDiskusjon om hva som er best av DIY og kjøpehøyttalere må bli det nærmeste man kommer på HFs av kjekling om hvem som har det største redskapet![]()
Hehe, du har i hvert fall større "baller" enn de fleste, og jeg gleder meg til en dag å banke på døra di og høre lyden av alle 15-toms "bass-ballene" - kort og godt oppleve alt du har gjort med de bassene i motfase, behandling av rommet osv.En annen måte å si det på. Jeg er en større pikk en degDiskusjon om hva som er best av DIY og kjøpehøyttalere må bli det nærmeste man kommer på HFs av kjekling om hvem som har det største redskapet![]()
![]()
Men jeg gjør det med ett smil, liker ikke å sparke nedover på folk.Hehe, du har i hvert fall større "baller" enn de fleste, og jeg gleder meg til en dag å banke på døra di og høre lyden av alle 15-toms "bass-ballene" - kort og godt oppleve alt du har gjort med de bassene i motfase, behandling av rommet osv.En annen måte å si det på. Jeg er en større pikk en degDiskusjon om hva som er best av DIY og kjøpehøyttalere må bli det nærmeste man kommer på HFs av kjekling om hvem som har det største redskapet![]()
![]()
Jeg er ikke uenig, men der jeg bodde selv før så hadde jeg en kul med bass i leiligheten pga. murbygning og et hjørne der den ene høyttaleren sto. Og egentlig null justering på hvor de kunne stå, har man nok av rom så har man også litt større muligheter til å justere med plassering. RP fungerte fint for å få fjernet den kulen med bass, men det ble litt vel tynt pga. elendig rom og resonanser. Og om rommet er perfekt så er det jo ingen vits i DSP, men som oftest så har man ikke perfekte rom.Jeg ville dessuten eksprimentert mye med rommet og lytteposisjonen, før DSP skulle benyttes som reddende mirakelvin - selv om det for enkelte tilfeller sikkert ikke er noen vei utenom nettopp DSP.
Fair enough, men selv med en hypotetisk høyttaler med paddeflat frekvensrespons, er "all bets off" når du plasserer dem i en vilkårlig stue.DSP. Helt sikkert et råbra verktøy. Men, jeg mener en høyttaler bør konstrueres så godt som mulig - I UTGANGSPUNKTET - spesielt innenfor "øvelsen" tonal klangbalanse.
Jeg er helt enig i hva du mener her, Musicbear.Til na_X og Dazed, jeg er ikke uenig med dere i deres innlegg over her.
Men jeg påpeket at en høyttaler I UTGANGSPUNKTET burde konstrueres så bra som overhodet mulig, at DSP ikke skal redde en dårlig høyttalerkonstruksjon men hjelpe til med et dårlig rom.
Rullekaka du hadde avbildet for en tid tilbake, var det med bringebær eller jordbær eller begge deler? Har selv "vokst opp" på bringebærJeg er helt enig i hva du mener her, Musicbear.Til na_X og Dazed, jeg er ikke uenig med dere i deres innlegg over her.
Men jeg påpeket at en høyttaler I UTGANGSPUNKTET burde konstrueres så bra som overhodet mulig, at DSP ikke skal redde en dårlig høyttalerkonstruksjon men hjelpe til med et dårlig rom.
Problemet for enkelte er jo at selv om man anskaffer seg en høyttaler som er bra konstruert, det være seg DIY eller kjøpt ferdig, så hjelper det ikke så veldig mye om rommet den står i ødelegger mye av intensjon med hele høyttaleren.
De fleste av oss kan selv velge hvordan og hva slags høyttalere vi vil ha, men de fleste av oss kan ikke velge rommet vi vil ha og må ta til takke med det vi har.
Jeg mener den største degradering i hele lydkjeden skjer på slutten, fra der lyden forlater høyttaler til den når øret.
Så sant man ikke har et perfekt akustisk rom da. Noe svært få har, om noen i det hele tatt. Akustisk behandling er en mulighet for enkelte, hos andre ikke.
Da er det en stor fordel med DIY og selv bestemme hvilke høyttaler prinsipp som passer rom, lytteposisjon og smak.
Custom made.
Med DSP blir utfordringer med mixing av prinsipper mindre gjeldende. Eks, dipol, horn og lukkede kasser kan blandes i en salig mix med godt resultat.
DSP er så mangt. Kan brukes på både ferdig kjøpt høyttalere og DIY.
DSP kan være kun EQ/romkorreksjon.
DSP kan være EQ/romkorreksjon OG delefilter, da blir DSP på en måte del av hele høyttalerkonstruksjonen iom. at passive filtre ikke finnes her.
Så har du semi løsninger hvor både aktive filtre m/DSP, aktive filtre u/DSP og passive filtre er i bruk.
Vet ikke om jeg tør si det, av frykt for å bli oppfattet som "blåst," men ut over å måtte dempe førsterefleksjon fra vegger har jeg aldri hatt problemer med lyd de stedene jeg har bodd. Jeg bokstavelig talt hører på høyttalerne, og bortsett fra forandringer som når man stiller seg selv i et hjørne eller inntil bakvegg har jeg aldri opplevd problemer med lyden på alle de steder jeg har bodd på noen tiår. Jo, et sted, forresten, det gamle demorommet til Dynabel i Oslo, det var så dempet at ting aldri stemte.Fair enough, men selv med en hypotetisk høyttaler med paddeflat frekvensrespons, er "all bets off" når du plasserer dem i en vilkårlig stue.DSP. Helt sikkert et råbra verktøy. Men, jeg mener en høyttaler bør konstrueres så godt som mulig - I UTGANGSPUNKTET - spesielt innenfor "øvelsen" tonal klangbalanse.![]()
Altså, det gamle rommet til Eltek, som i utgangspunktet ble bygget så dempet for å gjøre målinger der, er det mest tungpratede rom jeg har vært i.Rommet til Dynabel var feil dempet, ikke for mye menn for tynn og hard isolasjon.
Det er her mange gjør en grov feil, førsterefleksjon er veldig viktig. Ingen tvil om det.
Men rommet til de var ikke SÅ dempet, det var feil dempet.
Mye isolasjon blir ikke MYE dempet men jevnt dempet.
Men det de fleste av oss DIY gjør er jo å bruke dsp som siste hjelpemiddel i prosessen.
Bruker jo ikke delefilter en gang, noe som gjør det enda enklere. Null tap der også.
Hadde vi tatt dine og mine gamle HT (du veit hvem jeg mener) bygget de uten det delefilteret som satt i de, hadde de mest sannsynlig blitt exstremt bra.
Angrer litt på salget, for det hadde hvert moro å gjort. Er 100% sikker på att de hadde blitt endra bedre uten det tunge kompliserte filteret som satt i de.