Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har inntrykk av at flertallet av oslopolitikkentusiastene verken bor eller jobber i Oslo. Er det en misoppfatning?
    Ja. Har leilighet rett bak Kunstnernes Hus og er ofte i byen. Sykler gjør jeg. Kjører bil. Tar buss og trikk og bane. Det hender ofte at jeg går.

    Bilen ønsker jeg å kvitte meg med.
    Og her trodde man Fela hadde emigrert.

    Så hva synes du om kvaliteten på arbeidet med å gjøre byen til et sted for folk og ikke biler?
    Veldig mye som er bra, spesielt i regi av Bymiljøetaten, som er i ferd med å transformere betydelige arealer.

    Trafikkplanlegging/-omlegging tar tid. Sykkeløsningene p.t. er mest symbolpolitikk, men sykling i Oslo vil også nå et vippepunkt som vil gjøre det enklere å legge beslag på enda mer plass. Om prognosene over hva som skal skje med biler i årene som kommer er i nærheten av å være riktige blir det veldig mye plass å legge beslag på.

    Deltok nettopp i et møte der man fikk innblikk i Leaseplans fremtid: de har 1,7 millioner biler i sin leasingflåte, verdens største leasingselskap. Før 2030 skal samtlige være utslippsfrie.

    Dette går veldig fort nå og resultatet blir en by der jeg ikke øyeblikkelig begynner å hoste når jeg går fra Slottsparken ned til Egertorget, og det er blant de minst forurensede sonene i byen. Det er absurd med biler som spyr ut eksos i en by og den absurditeten er det bred enighet om.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har inntrykk av at flertallet av oslopolitikkentusiastene verken bor eller jobber i Oslo. Er det en misoppfatning?
    Ja. Har leilighet rett bak Kunstnernes Hus og er ofte i byen. Sykler gjør jeg. Kjører bil. Tar buss og trikk og bane. Det hender ofte at jeg går.

    Bilen ønsker jeg å kvitte meg med.
    Og her trodde man Fela hadde emigrert.

    Så hva synes du om kvaliteten på arbeidet med å gjøre byen til et sted for folk og ikke biler?
    Veldig mye som er bra, spesielt i regi av Bymiljøetaten, som er i ferd med å transformere betydelige arealer.

    Trafikkplanlegging/-omlegging tar tid. Sykkeløsningene p.t. er mest symbolpolitikk, men sykling i Oslo vil også nå et vippepunkt som vil gjøre det enklere å legge beslag på enda mer plass. Om prognosene over hva som skal skje med biler i årene som kommer er i nærheten av å være riktige blir det veldig mye plass å legge beslag på.

    Deltok nettopp i et møte der man fikk innblikk i Leaseplans fremtid: de har 1,7 millioner biler i sin leasingflåte, verdens største leasingselskap. Før 2030 skal samtlige være utslippsfrie.

    Dette går veldig fort nå og resultatet blir en by der jeg ikke øyeblikkelig begynner å hoste når jeg går fra Slottsparken ned til Egertorget, og det er blant de minst forurensede sonene i byen. Det er absurd med biler som spyr ut eksos i en by og den absurditeten er det bred enighet om.
    Når det gjelder kvaliteten på arbeidet Bymiljøetaten gjør er vi rett og slett grunnleggende uenige. Litt fornøyelig, egentlig, siden vi neppe er veldig uenige om at en endring i retning av et renere og mindre trafikkert sentrum er positivt. Kanskje er jeg endelig i ferd med å virkelig bli den grinebiteren jeg ønsker å være! Gla'sak.

    Angående luftkvalitet: Her er jeg på tynn is, men for meg virker det veldig rart at fjerning av parkeringsplasser og forbud mot bilkjøring i sentrumsgater skal ha særlig effekt på bylufta siden volumet av trafikken i Gryta reduseres lite. Finnes det analyser som sier noe om beregnet luftkvalitetseffekt av bilfritt sentrum-politikken?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Er det ikke oppvirvling av veistøv som er det store problemet, da? Mindre trafikk virvler mindre støv opp - bedre luftkvalitet.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke oppvirvling av veistøv som er det store problemet, da? Mindre trafikk virvler mindre støv opp - bedre luftkvalitet.
    I så tilfelle hjelper ikke konvertering til elektriske busser stort
    .
    Opphvirvlingen av veistøv har jeg god erfaring med fra syklene, og busser og lastebiler er selvsagt verst på opphvirvling av støv, som de også er på å skape det.

    Spørsmålet mitt er om fjerning av privatbiler i deler av den langsomme sentrumstrafikken vil ha merkbar effekt på luftkvaliteten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    resultatet blir en by der jeg ikke øyeblikkelig begynner å hoste når jeg går fra Slottsparken ned til Egertorget, og det er blant de minst forurensede sonene i byen. Det er absurd med biler som spyr ut eksos i en by og den absurditeten er det bred enighet om.
    Enn så lenge får du sørge for å gå i nærheten av potta på en nyere lastebil da, slik at du kan puste inn litt renere luft.

    https://www.tv2.no/a/8867304/

    Som et midlertidig tiltak, i påvente av... ville faktisk strategisk plasserte slike stasjonære motorinnstallasjoner hatt positiv effekt.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tunge kjøretøy som busser, og piggdekk (og utslippspartikler som legger seg i veibanen) er vel de som står for så og si all oppmaling av veidekket til støv. Mindre og lettere enheter og forbud mot pigger i byene i sør vil så og si eliminere veistøvproblematikk. Mange små lette elbiler blir bra, få biler om mange tunge busser er dødfødt når det kommer til dette miljøproblemet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Burde også kaste ut 2-tonns teslaer, burde en ikke, Gjestemedlem? Sliter vesentlig mer på veiene og dekk enn en liten Nissan leaf.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det ville nok tilfredsstilt de mest symbolopphengte på venstresida, de samme som vil beholde formueskatten for at det ser så stygt ut med 0 i personskatt på rikingene, men det er varetransport og kollektivtrafikk som ødelegger veiene og konverterer veidekket til svevestøv.

    Neida, skal ikke snakke så stygt om kollektivtrafikken. Det er ikke bare gråstein der heller. Rutefly, for eksempel, er kjempeflott. Billig er det blitt også. Toppers.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Burde også kaste ut 2-tonns teslaer, burde en ikke, Gjestemedlem? Sliter vesentlig mer på veiene og dekk enn en liten Nissan leaf.
    Nope, kurven ser ut som en hockeykølle. 1-2-3 tonn er marginale men gå til 20-30 så er det ekspontielle forskjeller.

    En milliard mus med tøfler sliter mindre på veidekket enn 1 elefant, selv om de totalt sett veier en million ganger så mye ... eller noe slikt ...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Burde også kaste ut 2-tonns teslaer, burde en ikke, Gjestemedlem? Sliter vesentlig mer på veiene og dekk enn en liten Nissan leaf.
    Statens Vegvesen sier at dersom en privatbil med estimert levetid på 20 år skulle betale for sin faktiske veislitasje ville det ugjøre ca 350 kroner. For hele bilens levetid, ikke pr. år. Om den veier 1 eller 2 tonn utgjør nesten ingen forskjell. Som deffeknotten sier, det er en akseltrykk i tredje potens - faktor, så tunge kjøretøyer dominerer totalt i regnestykket. Forskjellen på 1 og 2 tonn er svært liten.

    TØI sier for øvrig akkurat det samme.

    Siden du sikkert skal krangle på dette også kan du lese her som en start:
    https://www.tu.no/artikler/hevder-d...ter-mer-pa-veien-avvises-av-fagfolkene/409400

    https://www.aftenposten.no/norge/i/nxE5/Bare-de-tunge-kjoretoyene-odelegger-norske-veier

    — Det spiller ingen rolle hvor mange personbiler som kjører på veiene. Bare tungtransport bryter ned, sier Arild Ragnøy ved Statens vegvesen.

    - Alle analyser jeg har sett viser at all slitasje kommer av de tunge bilene, null fra privatbiler, sier Harald Tune Larsen ved Transportøkonomisk institutt (TØI).
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det superkoselige med kubikkfunksjonen er jo at marginalpassasjeren, han som lurer på om han skal ta bussen som uansett går eller om han skal ta sin egen privatbil, sliter mer på veien om han hopper på bussen.

    Ruter - det miljøvennlige fellesskapsalternativet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg beklager min vranglære ang. kubikkfunksjonen. Det er enda vakrere enn som så - det er i fjerde potens, ikke tredje:

    aksel.JPG
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Da burde vi jo ha fler biler på veiene. F.eks. redusere vogntog fra 50 tonn totalvekt til 5 tonn. Så får de heller kjøre 10 og 10
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Neida, trenger bare å slenge på et lass aksler!
    En buss eller lastebil med ti aksler bør være passelig.

    Evt beltebuss?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det skal sies at fjerde potens ift akseltrykk gjelder hele veikonstruksjonen, for overflateslitasje er det visstnok mindre ekstremt og eksempelvis piggdekk begynner å få en god del å si.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Da burde vi jo ha fler biler på veiene. F.eks. redusere vogntog fra 50 tonn totalvekt til 5 tonn. Så får de heller kjøre 10 og 10
    Flere biler for miljøets skyld, altså.
    Fnis.
    Nja, store kjøretøy som busser og lastebiler vinner vel hands down på totalvekt i forhold til nyttelasten, og følgelig på drivstofforbruk pr. enhet nyttelast. Å kjøre en bil på 1-2 tonn for å transportere 1-4 personer eller maks kanskje hundre kilo varer kommer ikke spesielt godt ut.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Takk for link, weld.
    Bare hyggelig, jeg ble selv veldig overrasket da dette dukket opp for en tid tilbake. Det var åpenbart velkjent i "bransjen" men ikke blant politikere som vedtar regler avgifter og dets like. En konsekvens er jo at (tung)transport er grovt underpriset i forhold til privatbilismen og at veiavgiften ikke henger heeelt på greip mellom de ulike kjøretøyklassene.

    Grafen og formelen er forresten tatt herfra (en presentasjon fra Statens Vegvesen som omhandler veidimensjonering, slitasje, levetid og den slags)
    http://www.geir.be/Aksellast etc 05092011.pdf
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg leste et innlegg fra en lungelege som skrev (for mange år siden) at det verste for lungesyke var ikke nødvendigvis veistøvet, men gummistøvet fra dekkslitasje. Dette var i forbindelse med en diskusjon omkring piggdekk/piggfrie dekk. Det ble med det ene innlegget, så enten tok han feil, eller så ble det hysjet ned.
    Hvis han hadde rett er ikke problemet fra 2-tonn+ tunge personbiler veislitasjen (som jo ikke er vesentlig større enn en bil som veier 1,5 tonn). Imidlertid vil de vel ha større dekkslitasje, og det er ikke spesielt bra.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg leste et innlegg fra en lungelege som skrev (for mange år siden) at det verste for lungesyke var ikke nødvendigvis veistøvet, men gummistøvet fra dekkslitasje. Dette var i forbindelse med en diskusjon omkring piggdekk/piggfrie dekk. Det ble med det ene innlegget, så enten tok han feil, eller så ble det hysjet ned.
    Hvis han hadde rett er ikke problemet fra 2-tonn+ tunge personbiler veislitasjen (som jo ikke er vesentlig større enn en bil som veier 1,5 tonn). Imidlertid vil de vel ha større dekkslitasje, og det er ikke spesielt bra.
    Dekkslitasje fører i alle fall til forurensing. Hvor mye som er lett nok til å ende som svevestøv skal jeg ikke mene noe om. Men det er i alle fall tiltak som kan gjøres for å minske problemet. Denne handler om mikroplast, mens naturgummi også er en vesentlig ingrediens i dekk, men problemstillinger er vel noenlunde i samme gate.

    mic.jpg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis han hadde rett er ikke problemet fra 2-tonn+ tunge personbiler veislitasjen (som jo ikke er vesentlig større enn en bil som veier 1,5 tonn). Imidlertid vil de vel ha større dekkslitasje, og det er ikke spesielt bra.
    Tja...

    Det er stor forskjell på hvordan biler sliter dekk, og det er ikke nødvendigvis relatert til bilens størrelse og vekt.

    En kompis av meg hadde en Saab 9000 turbo med 240Hk på framhjulene, og der gikk det et sett dekk pr sesong, uansett om det var billige eller dyre dekk.

    Gammelbilen min, en Mercedes 300GD på 2,4 tonn på sammenligning bruker om lag 7 år eller så på å slite ut sommerdekk. Vinterdekkene måtte kondemneres leenge før mønsteret var utslitt, rett og slett fordi dekkene ble så harde pga alder.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, det har selvfølgelig mye med kjørestil å gjøre. Mye raske aksellerasjoner (som jo er en av tingene elbilentusiastene framhever med elbiler) sliter selvfølgelig mye mer dekk enn jevn og "snill" kjøring.
    I innlegget jeg viste til var poenget at piggfrie dekk har mykere gummiblanding enn piggdekk (dette var i forbindelse med innføring av piggdekkforbud), at de derfor slites fortere, og at gummipartiklene fra disse var mindre og dermed mer skadelig for lungepasienter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, det har selvfølgelig mye med kjørestil å gjøre. Mye raske aksellerasjoner (som jo er en av tingene elbilentusiastene framhever med elbiler) sliter selvfølgelig mye mer dekk enn jevn og "snill" kjøring.
    Ikke nødvendigvis. Med en nøyaktig justering av akselerasjonen på mikrosekundnivå så unngår man spinning og unødvendig slitasje på dekk og veidekke. Står jeg på tørr asfalt med en sprek Tesla kan jeg måke pedalen i bånn og få en hurtig akselerasjon uten noen merkbar spinning. Prøv dette med en vanlig bil med litt motor så er det mer som om man leker råner som skal burne.

    Så overgang til elbiler vil redusere slitasje både på dekk og vei, selv om de fleste er kjappere i aksen enn ekvivalenter med forbrenningsmotor. Jeg kan ikke se at biler med slik motor kan klare noe i nærheten av det samme. Det er nok bra tracktion controll på endel high-end bensinbiler også, men ikke på samme nivå og slett ikke på vanlige husholdningsbiler.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht dekk, så er det en sammenheng mellom levetid og grepsevne, så slik dekk produseres i dag (konstruksjon og bestanddeler) vil øket levetid redusere (mer slitesterke dekk) generelt gi dårligere grep.

    Men - relativt mange (de aller fleste) sliter dekkene ned langt raskere enn nødvendig.

    Feil lufttrykk (for lavt) er den mest betydelige årsaken. Her får man i tillegg også et annet negativt miljøaspekt da rullemotstanden også øker = øket forbruk. Det har vært testet mye å bruke nitrogen istedenfor luft i dekkene, da det er mer temperaturstabilt og ikke lekker ut i slik grad luft gjør. Men, det er noen cons knyttet til dette og derfor er det ikke videre utbredt.

    Med en nøyaktig justering av akselerasjonen på mikrosekundnivå så unngår man spinning og unødvendig slitasje på dekk og veidekke. Står jeg på tørr asfalt med en sprek Tesla kan jeg måke pedalen i bånn og få en hurtig akselerasjon uten noen merkbar spinning. Så overgang til elbiler vil redusere slitasje både på dekk og vei...
    Kjøreadferd påvirker levetiden - og man behøver ikke å spinne (dekkslipp) for at det skal ha innvirkning. Her er det økning i friksjon som er nøkkelen, og jo hardere man akselererer og retarderer, jo raskere slites dekkene ned. Dvs - jo mer aggresivt man kjører, jo høyere dekkslitasje vil man ha. Så overgang til el-bil vil på ingen måte ha noen innvirkning på akkurat det.

    Videre så er det slik at man ofte også kjører de mykere piggfrie vinterdekkene i en for stor del av sesongen. Disse slites betydelig raskere enn sommerdekkene.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Færre biler til enhver tid vil okkesom føre til mindre støv fra dekk
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Færre biler til enhver tid vil okkesom føre til mindre støv fra dekk
    Selvfølgelig, selv om det ikke er antall biler, men hvor mange km de produserer som avgjør;)

    Sett i sammenheng med vår hobby kan man jo også si at jo færre strømkrevende HiFi-anlegg som er i bruk, jo lavere vil energibehovet være. Har man et ærlig og "ideologisk" miljøengasjement bør man jo gå i bresjen for å få lempet ut de strømbælmende Klasse A amp´ne til fordel for mer energieffektive Kl D amp´s:)
     
    6

    65finger

    Gjest
    Færre biler til enhver tid vil okkesom føre til mindre støv fra dekk
    Selvfølgelig, selv om det ikke er antall biler, men hvor mange km de produserer som avgjør;)

    Sett i sammenheng med vår hobby kan man jo også si at jo færre strømkrevende HiFi-anlegg som er i bruk, jo lavere vil energibehovet være. Har man et ærlig og "ideologisk" miljøengasjement bør man jo gå i bresjen for å få lempet ut de strømbælmende Klasse A amp´ne til fordel for mer energieffektive Kl D amp´s:)
    Joda, heia klasse D, for å redusere dekkstøy er det færre km som gjelder:)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bilforbud og portforbud mener du er det samme altså. Bravo!
    Ingen biler ingen eksos.
    Ingen folk, ingen konflikter.
    Ingen muslimer, ingen overfallsvoldtekter.
    Ingen hørsel, ingen støyproblemer.
    Ingen drukningsulykker i ørkenen heller.
    Ingen strøm, ingen dataavhengighet.
    etc.

    .. dette er jo Captain Obvious' territorium.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Bilforbud og portforbud mener du er det samme altså. Bravo!
    Ingen biler ingen eksos.
    Ingen folk, ingen konflikter.
    Ingen muslimer, ingen overfallsvoldtekter.
    Ingen hørsel, ingen støyproblemer.
    Ingen drukningsulykker i ørkenen heller.
    Ingen strøm, ingen dataavhengighet.
    etc.

    .. dette er jo Captain Obvious' territorium.
    og hva har det med svevestøv fra bildekk å gjøre. Det er ingen absolutt frihet når du kjører bil. til din orientering
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Når Osh-Slums borgere forhåpentligvis fÅr tenkt seg om før neste valg om et års tid må de jo klare å holde hodet rusfritt nok til å kaste "GALENSKAPERNA" (og alt Rødt) ute av maktposisjoner - ellers er jo "The Dump Hole" forever fortapt og ulevelig annet enn fÅr de på NAVs lønningsliste med transportordninger aka TT tjenesten Å sÅnn.

    I fall det ikke kom tydelig nok frem..

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bilforbud og portforbud mener du er det samme altså. Bravo!
    Ingen biler ingen eksos.
    Ingen folk, ingen konflikter.
    Ingen muslimer, ingen overfallsvoldtekter.
    Ingen hørsel, ingen støyproblemer.
    Ingen drukningsulykker i ørkenen heller.
    Ingen strøm, ingen dataavhengighet.
    etc.

    .. dette er jo Captain Obvious' territorium.
    og hva har det med svevestøv fra bildekk å gjøre.
    Ingen ting - og det er nok av andre miljørelaterte eksempler å trekke frem om man vil, der reduksjon i omfang/bruksforbud/bruksrestriksjoner vil ha positiv miljøeffekt:).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Maur, bier og syklister har mye til felles. Kjekt at de er der, forsåvidt, men jeg vil ikke innordne meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn