Hvorfor låter rock som regel flatt og udynamisk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Men gitarbasert rockemusikk starter likevel med et dynamikkrelatert handicap, som Espege fint forklarer. Overstyrt gitar/vrengegitar/osv er lite dynamisk i utgangspunktet. For at resten av lydbildet skal "henge med", må alt det andre flates ut og zoomes opp - slik vil jeg i hvert fall beskrive det som en ikke-fagmann.
    Jeg kjøper ikke den i det hele tatt. Rock høres mye bedre og tøffere ut om trommene gir godt med punch. Gitarerenes lydnivå kan bare justeres for å tilpasse resten slik som alt annet. PA anlegg har mye dynamikk og det kan slå noe voldsomt. Skulle din teori være riktig måtte man ha komprimert mye mer på konserter også. Det er intet vanskelighet med å la høyttalermembrander slå ut noen millimetre til om de hadde villet, men det vil de ikke dessverre fordi de ikke vil ha lavere volum.
    Flere gode poenger her. Men spørsmålet til trådstarter var hvorfor han opplevde (gitarbasert) rock som mindre dynamisk enn en del andre sjangre. Det er helt riktig at gitarbasert rock kan være mer eller mindre dynamisk. Men som en hovedregel: hvis du sammenlikner en rockekonsert med gitar i fokus med en konsert der akustiske instrumenter er langt fremme i lydbildet, vil den akustisk-baserte konserten som oftest være preget av større dynamikk. Det var det som var poenget jeg prøvde å få fram.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Men gitarbasert rockemusikk starter likevel med et dynamikkrelatert handicap, som Espege fint forklarer. Overstyrt gitar/vrengegitar/osv er lite dynamisk i utgangspunktet. For at resten av lydbildet skal "henge med", må alt det andre flates ut og zoomes opp - slik vil jeg i hvert fall beskrive det som en ikke-fagmann.
    Jeg kjøper ikke den i det hele tatt. Rock høres mye bedre og tøffere ut om trommene gir godt med punch. Gitarerenes lydnivå kan bare justeres for å tilpasse resten slik som alt annet. PA anlegg har mye dynamikk og det kan slå noe voldsomt. Skulle din teori være riktig måtte man ha komprimert mye mer på konserter også. Det er intet vanskelighet med å la høyttalermembrander slå ut noen millimetre til om de hadde villet, men det vil de ikke dessverre.
    Klart man kan legge elgitaren noen db lavere for å gi dynamisk headroom til bla trommer. På store PA anlegg med mye headroom er det ingen problem.
    Si at man mikset gitaren til -6db, da ville elementene i kjøkkenradioer etc treffe x-max/mech når fottromma slår.
    Rock skal spilles høyt og når de fleste hører på musikk gjennom ørepropper og byggeplassradioer må det dessverre komprimeres for å kunne spille høyt.

    Det er det synd at denne komprimeringen skjer i kildematerialet istedet for å være innebygd i substandard avspillingsutstyr.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    . Fikk med digitale filer på en samleboks av dem hvor trommesporet på en låt, mener det var "the dance of eternity" er på 10gb. Da må det komprimering til for og kunne få plass til alle låtene på en skive.
    Oppløsningen trenger da vel ikke å ha noe med dynamikk å gjøre?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selvfølgelig har også en elgitarist kontroll over volumet. Men det er mye mindre spontant og intuitivt - man må skru på knotter o.l. for å endre mye på volum.
    Eller, han kan bruke en (Ta-DAAA!) kompressorpedal som vil jevne ut volumet på svake og sterke anslag. ;)
    Men det skaper jo mindre dynamikk, ikke mer? Eller misforstod jeg hva du mente? :)
    Vel, det gjør at gitaristen slipper å tenke på at fingerspillet hans ikke kommer frem blant fortissimohamringen til pianisten, og at powerchords-ene hans ikke overdøver pianistens pianissimo. (Vel, ikke helt, kanskje, men...) Du har rett i at signalet fra gitaren får lavere dynamisk rekkevidde på den måten.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Klart man kan legge elgitaren noen db lavere for å gi dynamisk headroom til bla trommer. På store PA anlegg med mye headroom er det ingen problem.
    Si at man mikset gitaren til -6db, da ville elementene i kjøkkenradioer etc treffe x-max/mech når fottromma slår.
    Rock skal spilles høyt og når de fleste hører på musikk gjennom ørepropper og byggeplassradioer må det dessverre komprimeres for å kunne spille høyt.

    Det er det synd at denne komprimeringen skjer i kildematerialet istedet for å være innebygd i substandard avspillingsutstyr.
    Ja, men det er en god del å gå på fortsatt tror jeg. Det finnes noen rockeskiver med brukbar dynamikk og de tror jeg ikke ødelegger slikt utstyr.

    Spennende tanke med innebygd kompressorer. Jeg drømmer om to versjoner fra produsentene, men det vil nok aldri skje med tanke på medarbeid og at den jevne kjøperen driter i lydkvalitet.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men en sjanger som ofte har god dynamikk er jo elektronisk musikk. De blir ofte ikke komprimert ihjel. Hva kan grunnen være? En åpenbar forskjell er i allefall at det er svært mye enklere å produsere/mikse.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig har også en elgitarist kontroll over volumet. Men det er mye mindre spontant og intuitivt - man må skru på knotter o.l. for å endre mye på volum.
    Eller, han kan bruke en (Ta-DAAA!) kompressorpedal som vil jevne ut volumet på svake og sterke anslag. ;)
    Men det skaper jo mindre dynamikk, ikke mer? Eller misforstod jeg hva du mente? :)
    Vel, det gjør at gitaristen slipper å tenke på at fingerspillet hans ikke kommer frem blant fortissimohamringen til pianisten, og at powerchords-ene hans ikke overdøver pianistens pianissimo. (Vel, ikke helt, kanskje, men...) Du har rett i at signalet fra gitaren får lavere dynamisk rekkevidde på den måten.
    Ok, da skjønte jeg hva du mente. Ja, forsåvidt. Jeg mener jo ikke at dette er noen universell naturlov. Men det er en tendens jeg har erfart ganske tydelig. Det er som om musikkteknologien legger noen føringer for hvordan man ender med å spille. The medium is the message, osv.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    trommesporet på en låt, mener det var "the dance of eternity" er på 10gb. Da må det komprimering til for og kunne få plass til alle låtene på en skive.
    Det er jo en annen type komprimering. Man kan ha høy dynamikk i et spor selv om den digitale filen det er lagret som tar lite lagringsplass. At et enkelt spor blir en stor fil, kommer nok bare av at det er spilt inn med høy oppløsning (samplerate og bitdepth). Men selvsagt: høyoppløste filer har muligheten til større dynamisk rekkevidde enn lavere oppløste filer.

    Ellers er det nok en god idé å spille inn med så høy oppløsning som mulig for at råmaterialet skal ha så høy kvalitet som mulig før man begynner å bearbeide.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.359
    Torget vurderinger
    0
    Som jeg sa låter det noe ulikt mht tempoet. Særlig rock som har et høyere tempo låter gjerne flatt og uten fundament, mens rock som går tregere kan gjerne ha det.

    Jeg kan gi noen enkle eksempler på rock som jeg synes låter bra:

    A Perfect Circle - The Noose (enkeltåt)
    Pink Floyd - The Wall (hele albumet)
    Sonic Youth - Stones (enkeltlåt)


    Flate eksempler:
    Built To Spill - Pat (enkeltlåt)
    Red Hot Chilipeppers - By The Way (men også andre album)
    ...And you will know us by the trail of dead - Source tag and codes (hele albumet.

    Nå hører jeg på Mastadon - Ghost of Karelia. Det låter i og for seg fint og dynamikken virker ok, men det er ikke noe trøkk eller fundament.
    Har hørt gjennom de flate eksemplene dine.

    Årsaken til manglende trøkk i disse låtene er rett og slett at det ikke er noe trøkk og fundament å hente der. Trommer og bass langt bak i lydbildet og basslydene i instrumentene er skåret bort. Litt skyld ligger i selve arrangementet i bandet og litt skyld ligger i miksen. Typisk låt tilpasset for bordradioer dessverre.

    Finnes det liveversjoner av samme låter kan man håpe på andre prioriteringer.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vel, det er i alle fall ingenting her som tyder på at "Loudness War" IKKE påvirker disse låtene negativt. ;)

    DR-HEADER.jpg

    DR-BTS.jpg

    DR-MAS.jpg

    DR-RHCP.jpg

    DR-TOD.jpg


    DR-PF.jpg

    DR-PC.jpg

    DR-SY.jpg


    ...Men Sonic Youth og A Perfect Circle forkludrer argumentet litt. ;) Fringe element! ;)
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Har hørt gjennom de flate eksemplene dine.
    Så genialt.:) Det gjorde ikke jeg, men rettet det nå.

    Sitter igjen med blandet følelse og lure faktisk på om trådstarter kan skylde på opptakene alene? Ikke audiofile innspillinger, men allikevel. Mangel på fundament hos El-sykkel tror jeg skyldes mangel på fundament hos El-sykkel.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    tilpasset for bordradioer dessverre.
    Dessverre for oss som sitter med brukbart avspillingsutstyr, selvsagt. I dag spiller nok den gjenomsnittlige musikkjøper musikken sin gjennom Apple EarPods, PC-høyttaler eller til overmål til og med rett ut av en mobltelefon, og DER er det dessverre musikk med lav dynamisk spennvidde som låter "best".
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.071
    Antall liker
    32.379
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Tydelig at jeg lite troverdighet her i denne hønsegården, men slik er det altså… Flere spor = mer informasjon = mindre "plass" (/"rom"/"luft") til enkeltelementer. Synes selv logikken er ganske innlysende.
    F.eks så går det ikke utover dynamikken å komprimere dramatisk fra lossless til lav kvalitets mp3.

    .
    Da snakker du jo om to vidt forskjellige ting. Dynamisk kompresjon og datakompresjon har ikke stort med hverandre å gjøre

    https://mikkelschille.com/2014/04/27/hva-er-en-kompressor/
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tydelig at jeg lite troverdighet her i denne hønsegården, men slik er det altså… Flere spor = mer informasjon = mindre "plass" (/"rom"/"luft") til enkeltelementer. Synes selv logikken er ganske innlysende.
    F.eks så går det ikke utover dynamikken å komprimere dramatisk fra lossless til lav kvalitets mp3.

    .
    Da snakker du jo om to vidt forskjellige ting. Dynamisk kompresjon og datakompresjon har ikke stort med hverandre å gjøre

    https://mikkelschille.com/2014/04/27/hva-er-en-kompressor/
    Sant, men det var vel poenget, var det ikke?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.359
    Torget vurderinger
    0
    Har hørt gjennom de flate eksemplene dine.
    Så genialt.:) Det gjorde ikke jeg, men rettet det nå.

    Sitter igjen med blandet følelse og lure faktisk på om trådstarter kan skylde på opptakene alene? Ikke audiofile innspillinger, men allikevel. Mangel på fundament hos El-sykkel tror jeg skyldes mangel på fundament hos El-sykkel.
    :)
    Det finnes sikker mer rockevennlige hodetelefoner med mer fundament enn mine Bose, men arrangementene er tynnere enn snittet av hva jeg hører på ellers.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.240
    Antall liker
    4.359
    Torget vurderinger
    0
    tilpasset for bordradioer dessverre.
    Dessverre for oss som sitter med brukbart avspillingsutstyr, selvsagt. I dag spiller nok den gjenomsnittlige musikkjøper musikken sin gjennom Apple EarPods, PC-høyttaler eller til overmål til og med rett ut av en mobltelefon, og DER er det dessverre musikk med lav dynamisk spennvidde som låter "best".
    Ofte går det greit med låter som er mellomtonefokusert på anlegget også, men når det blir øvre mellomtonefokusert blir det eksempler på det du nevner ja.
     

    abbath

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    322
    Antall liker
    462
    Sted
    Fredrikstad
    . Fikk med digitale filer på en samleboks av dem hvor trommesporet på en låt, mener det var "the dance of eternity" er på 10gb. Da må det komprimering til for og kunne få plass til alle låtene på en skive.
    Oppløsningen trenger da vel ikke å ha noe med dynamikk å gjøre?
    Tenkte meg ikke om 2 ganger før jeg skrev, har selvfølgelig ingen ting med saken og gjøre. Sorry:)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Tydelig at jeg lite troverdighet her i denne hønsegården, men slik er det altså… Flere spor = mer informasjon = mindre "plass" (/"rom"/"luft") til enkeltelementer. Synes selv logikken er ganske innlysende.
    F.eks så går det ikke utover dynamikken å komprimere dramatisk fra lossless til lav kvalitets mp3.

    .
    Da snakker du jo om to vidt forskjellige ting. Dynamisk kompresjon og datakompresjon har ikke stort med hverandre å gjøre

    https://mikkelschille.com/2014/04/27/hva-er-en-kompressor/
    Ja, det var poenget.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Om utstyr

    Denne helt ferske blindtesten ga (for meg) et overraskende resultat; 3 av 4 foretrakk Revel Salon 2 foran JBL M2:

    Speaker Shootout - two of the most accurate and well reviewed speakers ever made - Page 12 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

    Den ene er toveis drevet av et state-of-the-art 15 tommers element. Den andre høyttaleren består av flere mindre elementer, bl.a. tre 8-tommere.

    At store elementer alltid vinner over mindre, er med andre ord en unøyaktig påstand. At "rockehøyttaleren" JBL M2 tapte med klar margin i forhold til de nettere salonghøyttalerne, kan sikkert skyldes testforløpet. Men det er en påminner om at membran ikke er en oppskrift på å vinne alles ører i alle situasjoner.

    Selv lurer jeg på om kompetent utført DSP* begynner å bli vel så viktig som et ensidig fokus på membran.


    *DSP utført på kompetent vis i gode høyttalere med høyt headroom kan eksempelvis forvandle en salonghøyttaler til en rockehøyttaler med et par klikk.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om utstyr

    Denne helt ferske blindtesten ga (for meg) et overraskende resultat; 3 av 4 foretrakk Revel Salon 2 foran JBL M2:

    Speaker Shootout - two of the most accurate and well reviewed speakers ever made - Page 12 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

    Den ene er toveis drevet av et state-of-the-art 15 tommers element. Den andre høyttaleren består av flere mindre elementer, bl.a. tre 8-tommere.

    At store elementer alltid vinner over mindre, er med andre ord en unøyaktig påstand. At "rockehøyttaleren" JBL M2 tapte med klar margin i forhold til de nettere salonghøyttalerne, kan sikkert skyldes testforløpet. Men det er en påminner om at membran ikke er en oppskrift på å vinne alles ører i alle situasjoner.

    Selv lurer jeg på om kompetent utført DSP* begynner å bli vel så viktig som et ensidig fokus på membran.


    *DSP utført på kompetent vis i gode høyttalere med høyt headroom kan eksempelvis forvandle en salonghøyttaler til en rockehøyttaler med et par klikk.
    Verdt å merke seg her at M2 var tunet med helt flat frekvensgang, mens Salon 1 fallende gradvis ned mot diskanten. Sistnevnte vet vi er foretrukket av de fleste. De burde ha sammenlignet med like frekvensrespons IMO. Selv liker jeg ikke helt flat kurve, det blir for tamt og lyst til veldig mye musikk.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men gitarbasert rockemusikk starter likevel med et dynamikkrelatert handicap, som Espege fint forklarer. Overstyrt gitar/vrengegitar/osv er lite dynamisk i utgangspunktet. For at resten av lydbildet skal "henge med", må alt det andre flates ut og zoomes opp - slik vil jeg i hvert fall beskrive det som en ikke-fagmann.



    Jeg kjøper ikke den i det hele tatt. Rock høres mye bedre og tøffere ut om trommene gir godt med punch. Gitarerenes lydnivå kan bare justeres for å tilpasse resten slik som alt annet. PA anlegg har mye dynamikk og det kan slå noe voldsomt. Skulle din teori være riktig måtte man ha komprimert mye mer på konserter også. Det er intet vanskelighet med å la høyttalermembrander slå ut noen millimetre til om de hadde villet, men det vil de ikke dessverre fordi de ikke vil ha lavere volum.
    Flere gode poenger her. Men spørsmålet til trådstarter var hvorfor han opplevde (gitarbasert) rock som mindre dynamisk enn en del andre sjangre. Det er helt riktig at gitarbasert rock kan være mer eller mindre dynamisk. Men som en hovedregel: hvis du sammenlikner en rockekonsert med gitar i fokus med en konsert der akustiske instrumenter er langt fremme i lydbildet, vil den akustisk-baserte konserten som oftest være preget av større dynamikk. Det var det som var poenget jeg prøvde å få fram.
    Det har jeg svart på tidligere. Fordi lydstyrkekrigen (ja, høres jo nesten bedre ut på norsk faktisk) er innenfor kommersiell musikk, alså pop og rock.

    Jo, det er ikke noe annet som skaper mer dynamikk enn et stort orkester som kan variere fra et lite stryk på en fiolin til 100 instrumenter som spiller for fullt. Kor kan også ha vanvittig dynamikk. Det var en litt spesiell erfaring en gang å få forvregning i ørene av et kor i den minste salen på Operaen i Oslo. Jeg måtte spørre andre om de opplevde det samme.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Om utstyr

    Denne helt ferske blindtesten ga (for meg) et overraskende resultat; 3 av 4 foretrakk Revel Salon 2 foran JBL M2:

    Speaker Shootout - two of the most accurate and well reviewed speakers ever made - Page 12 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

    Den ene er toveis drevet av et state-of-the-art 15 tommers element. Den andre høyttaleren består av flere mindre elementer, bl.a. tre 8-tommere.

    At store elementer alltid vinner over mindre, er med andre ord en unøyaktig påstand. At "rockehøyttaleren" JBL M2 tapte med klar margin i forhold til de nettere salonghøyttalerne, kan sikkert skyldes testforløpet. Men det er en påminner om at membran ikke er en oppskrift på å vinne alles ører i alle situasjoner.

    Selv lurer jeg på om kompetent utført DSP* begynner å bli vel så viktig som et ensidig fokus på membran.


    *DSP utført på kompetent vis i gode høyttalere med høyt headroom kan eksempelvis forvandle en salonghøyttaler til en rockehøyttaler med et par klikk.
    Verdt å merke seg her at M2 var tunet med helt flat frekvensgang, mens Salon 1 fallende gradvis ned mot diskanten. Sistnevnte vet vi er foretrukket av de fleste. De burde ha sammenlignet med like frekvensrespons IMO. Selv liker jeg ikke helt flat kurve, det blir for tamt og lyst til veldig mye musikk.
    Enig.

    Det var noe sånt jeg hadde i tankene mht. bemerkningen om "kompetent DSP". Kurven er det enkleste å gjøre noe med. Når vi i tillegg begynner å snakke om f.eks. 64 biters filtre, så kan man i tillegg få den gode "rockefølelsen" man lengtet etter.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Om utstyr

    Denne helt ferske blindtesten ga (for meg) et overraskende resultat; 3 av 4 foretrakk Revel Salon 2 foran JBL M2:

    Speaker Shootout - two of the most accurate and well reviewed speakers ever made - Page 12 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

    Den ene er toveis drevet av et state-of-the-art 15 tommers element. Den andre høyttaleren består av flere mindre elementer, bl.a. tre 8-tommere.

    At store elementer alltid vinner over mindre, er med andre ord en unøyaktig påstand. At "rockehøyttaleren" JBL M2 tapte med klar margin i forhold til de nettere salonghøyttalerne, kan sikkert skyldes testforløpet. Men det er en påminner om at membran ikke er en oppskrift på å vinne alles ører i alle situasjoner.

    Selv lurer jeg på om kompetent utført DSP* begynner å bli vel så viktig som et ensidig fokus på membran.


    *DSP utført på kompetent vis i gode høyttalere med høyt headroom kan eksempelvis forvandle en salonghøyttaler til en rockehøyttaler med et par klikk.


    DSP utført på kompetent vis i gode høyttalere med høyt headroom kan eksempelvis forvandle en salonghøyttaler til en rockehøyttaler med et par klikk.[/QUOTE]

    Ja! Det kan det:cool:
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Kansje vi snakker litt forbi hverandre? Jeg mente at det ikke burde være noe problem for teknologien å mikse ned mange spor til et stereospor (to spor?) uten kvalitetstap. stereo-opptaket og Multispor-opptaket det er laget av burde altså høres identiske ut når miksen er ferdig? At det blir vanskeligere for oss som lytter å skille alle elementene i lyden fra hverandre når antallet stemmer og instrumenter øker, er jeg selvsagt med på.
    Javisst, stereosporet er en nøyaktig "sum" av det man velger å sende videre fra de sporene man har tatt opp. All frekvensinformasjonen fra XX antall spor skal altså ned på 2 spor (høyre og venstre). Ikke noe kvalitetstap (å snakke om ihvertfall). Disse to sporene (stereo/master) har imidlertid ikke noe mer "headroom" enn et "vanlig" enkeltspor…

    Utfordringen blir altså utelukkende å presentere alle enkeltelementene/sporene samlet, på en tilfredstillende balansert måte. Dette er ikke alltid like lett.

    Er det slik at du jobber som lydtekniker altså?
    Ikke som yrke – hvis det er det du mener. Erfaring/kunnskap er hovedsaklig opparbeidet via arbeid (tekniker/produsent) med egne musikalske prosjekter. Har vært tilknyttet et musikkmiljø og hatt nokså utstrakt tilgang på utstyr (både analogt og digitalt) og studiolokaler (+ kunnskapsrike samarbeidspartnere), fra slutten av åttitallet og utover. Mer sporadisk aktivitet etterhvert riktignok – står et øvings-/prosjektstudio i kjelleren og venter på oppmerksomhet… har litt dårlig samvittighet for det.

    Mener du at dynamisk kompresjon av musikk innspilt i den senere tid ikke har noe med problemet trådstarter beskriver å gjøre, eller bare at det er flere ting som spiller inn?
    Overdreven dynamisk kompresjon har helt klart noe med problemet å gjøre, men flere ting spiller inn, ja. Volumjaget er absolutt ikke noe jeg forsvarer eller er tilhenger av, men kompresjon har ulike former, befinner seg i flere ledd, og er ikke et ubetinget onde. Komplekse greier.

    Takker. Da antar jeg at vi har avklart at det ikke var noe "vondt blod" her og at vi kan la stridsøksen ligge begravet?
    Selvfølgelig. Alt i orden.

    For som sagt: Er det noe jeg setter pris på så er det kompetanse og å få ting forklart fra folk som vet hva de snakker om. Nettopp derfor er det vel greit å få/be om begrunnelser og utdypninger også, så man kan kjenne igjen slike innlegg og skille dem fra ubegrunnede påstander som både hobbyen og forumet jo ikke akkurat mangler. ;)
    Word.


    mvh Espen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Det er jo komprimeringen som er problemet her. Uten den låter rockemusikk slik som rockemusikk skal låte. Stort og med masse trøkk. Når det blir komprimert så blir det bare en støyende grøt når du skrur opp lyden.

    Det er lett å høre om et PA-anlegg gjengir live rock eller et (komprimert) opptak. Det er en helt annen snert når det er live.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.460
    Torget vurderinger
    2
    Spill gammel Deep Purple og glem problemet:rolleyes:
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Hva med bruce Springsteen nevnt i tråden? Mikser musikken for å låte best mulig på en liten skrikende høyttaler. Antageligvis for at musikken skulle låte bra på bilstereo, barer etc. Sikkert flere som gjør noe lignde.

    Da er løsningen å mikse en hifi versjon også. For eksempel Dynaudio C60.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    "Men gitarbasert rockemusikk starter likevel med et dynamikkrelatert handicap, som Espege fint forklarer. Overstyrt gitar/vrengegitar/osv er lite dynamisk i utgangspunktet. For at resten av lydbildet skal "henge med", må alt det andre flates ut og zoomes opp - slik vil jeg i hvert fall beskrive det som en ikke-fagmann."

    Jeg kjøper ikke den i det hele tatt. Rock høres mye bedre og tøffere ut om trommene gir godt med punch. Gitarerenes lydnivå kan bare justeres for å tilpasse resten slik som alt annet.
    Klart gitarenes lydnivå kan justeres ned, og klart dette vil gi bedre "arbeidsvilkår" for trommene, men blir det gjort? Ofte – ihvertfall i moderne rockeproduksjoner – ikke.

    PA anlegg har mye dynamikk og det kan slå noe voldsomt. Skulle din teori være riktig måtte man ha komprimert mye mer på konserter også. Det er intet vanskelighet med å la høyttalermembrander slå ut noen millimetre til om de hadde villet, men det vil de ikke dessverre fordi de ikke vil ha lavere volum.
    Du; dette handler vel mer om dine teorier enn mine, dessverre. Et PA-anleggs dynamiske potensiale har lite å si i praksis. Linjesignalene kjøres nesten uten unntak gjennom kompressorer og limitere (+ gate'er) på samtlige spor. Sjelden behandles vel lyd så ekstremt som i konsertsammenheng.

    e
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Du; dette handler vel mer om dine teorier enn mine, dessverre. Et PA-anleggs dynamiske potensiale har lite å si i praksis. Linjesignalene kjøres nesten uten unntak gjennom kompressorer og limitere (+ gate'er) på samtlige spor. Sjelden behandles vel lyd så ekstremt som i konsertsammenheng.
    Man lærer noe her inne hver eneste dag.....:)

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Javisst, stereosporet er en nøyaktig "sum" av det man velger å sende videre fra de sporene man har tatt opp. All frekvensinformasjonen fra XX antall spor skal altså ned på 2 spor (høyre og venstre). Ikke noe kvalitetstap (å snakke om ihvertfall). Disse to sporene (stereo/master) har imidlertid ikke noe mer "headroom" enn et "vanlig" enkeltspor…

    Utfordringen blir altså utelukkende å presentere alle enkeltelementene/sporene samlet, på en tilfredstillende balansert måte. Dette er ikke alltid like lett.



    Ikke som yrke – hvis det er det du mener. Erfaring/kunnskap er hovedsaklig opparbeidet via arbeid (tekniker/produsent) med egne musikalske prosjekter. Har vært tilknyttet et musikkmiljø og hatt nokså utstrakt tilgang på utstyr (både analogt og digitalt) og studiolokaler (+ kunnskapsrike samarbeidspartnere), fra slutten av åttitallet og utover. Mer sporadisk aktivitet etterhvert riktignok – står et øvings-/prosjektstudio i kjelleren og venter på oppmerksomhet… har litt dårlig samvittighet for det.



    Overdreven dynamisk kompresjon har helt klart noe med problemet å gjøre, men flere ting spiller inn, ja. Volumjaget er absolutt ikke noe jeg forsvarer eller er tilhenger av, men kompresjon har ulike former, befinner seg i flere ledd, og er ikke et ubetinget onde. Komplekse greier.

    Takker. Da antar jeg at vi har avklart at det ikke var noe "vondt blod" her og at vi kan la stridsøksen ligge begravet?
    Selvfølgelig. Alt i orden.

    For som sagt: Er det noe jeg setter pris på så er det kompetanse og å få ting forklart fra folk som vet hva de snakker om. Nettopp derfor er det vel greit å få/be om begrunnelser og utdypninger også, så man kan kjenne igjen slike innlegg og skille dem fra ubegrunnede påstander som både hobbyen og forumet jo ikke akkurat mangler. ;)
    Word.


    mvh Espen
    Se der, ja. Det viser seg jo at vi omtrent er kategorisk enige. :)

    Vi har vel alle dyrt utstyr bundet opp i hobbyer vi bedriver for lite. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva med bruce Springsteen nevnt i tråden? Mikser musikken for å låte best mulig på en liten skrikende høyttaler. Antageligvis for at musikken skulle låte bra på bilstereo, barer etc. Sikkert flere som gjør noe lignde.

    Da er løsningen å mikse en hifi versjon også. For eksempel Dynaudio C60.
    "Alle" mikser/mastrer på den måten nå. ...Siden tidlig nittitall, faktisk. :(

    En egen "hifi"-versjon vil nok ingen koste på seg, siden "vi" er en mikroskopisk andel av markedet for musikk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Det kan være at vrenggitar kanskje ikke ses på som det mest dynamiske instrumentet, men her ligger det mye ansvar på gitaristen. Det kan spilles flatt og det kan spilles dynamisk. Enig med ANM, for en stor andel av de, kan det se ut som det er om og gjøre å bli hørt hele tiden.....HØYT!!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være at vrenggitar kanskje ikke ses på som det mest dynamiske instrumentet, men her ligger det mye ansvar på gitaristen Det kan spilles flatt og det kan spilles dynamisk. Enig med ANM, for en stor andel av de, kan det se ut som det er om og gjøre å bli hørt hele tiden HØYT!!
    Det er jo her kompresjonspedalen/-effekten kommer inn, og jevner ut volumet mellom de svake og sterke anslagene, slik at signalet fra det ...eh, dynamiske spillet blir mindre dynamisk. ...Og denne kompresjonen kan være helt nødvendig i en situasjon der gitaren skal spille sammen med andre instrumenter.

    ...Men selvsagt går det an å spille gitar med både veldig svake og veldig sterke toner. Det kan som sagt bare ofte bli problematisk å høre de svakeste over resten av bandet, og at man overdøver mye av bandet med de sterkeste.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.496
    Sted
    Langesund
    Det kan være at vrenggitar kanskje ikke ses på som det mest dynamiske instrumentet, men her ligger det mye ansvar på gitaristen Det kan spilles flatt og det kan spilles dynamisk. Enig med ANM, for en stor andel av de, kan det se ut som det er om og gjøre å bli hørt hele tiden HØYT!!
    Det er jo her kompresjonspedalen/-effekten kommer inn, og jevner ut volumet mellom de svake og sterke anslagene, slik at signalet fra det ...eh, dynamiske spillet blir mindre dynamisk. ...Og denne kompresjonen kan være helt nødvendig i en situasjon der gitaren skal spille sammen med andre instrumenter.

    ...Men selvsagt går det an å spille gitar med både veldig svake og veldig sterke toner. Det kan som sagt bare ofte bli problematisk å høre de svakeste over resten av bandet, og at man overdøver mye av bandet med de sterkeste.
    Har et godt eksempel på dette i mine ungdomsdager. To band som spiller litt rocka blues skulle på scenen Et fremadstormende norsk band og et aldrende amerikansk band. Flere jeg kjente i bluesmijøet i salen fløy rundt å hauset opp, og at vi nå skulle vi få høre et norsk band i verdenstoppen. Ja,ja tenkte jeg når de var ferdig - kanskje ikke min musikk. Etterpå entret det amerikanske bandet scenen, nesten med krykker og rullator - Krokete gamliser på over 70år. Fy faen og det satt. Det var så engasjerende og lekent med et samspill som var helt rått.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Kraftig og udynamisk vrenggitar er jo en uttrykksform og til hvilken grad den skal dominere musikken er opp til musikern. Jeg foretrekker nok musikk hvor gitaren har en mer utfyllende rolle og det er en balanse mellom de forskjellige instrumentene i lydbildet. Kan også nyte gitaren som primærinstrument der musikern i større grad benytter seg av hele dens dynamiske spekter.

    Som antydet synes jeg at gitaren er misbrukt i mange sjangere, det er ingen politisk erklæring, det har bare konsekvenser for hva slags musikk jeg velger å spille. Som audiofil vil jeg også si at musikken jeg liker, svært ofte er knyttet opp mot kvaliteten på innspillingen.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det undrer meg at begrepet rockehøyttalere brukes i denne tråden. Helt vanvittig betegnelse, med mindre man er 14 år gammel. Forsterkeri virker også helt uten interesse på det store flertallet av Høgskoleingeniørene. Påstander begrunnes med påståtte simuleringer og referanser til dubiøse eksperimenter i ukjent miljø. Liksomkunnskap der man tror mer på det øynene forteller via en skjerm enn det man hører. Dermed intet mer enn usikkerhet og dumskap manifestert og bekreftet da det er lyd det dreier seg om- ikke et fotografi. Man ser med øynene. Hører med ørene.


    Raga Rockers formidles troverdig av samme type høyttalere som formidler Monteverdi troverdig. Illusjonen av virkelighet fra små høyttalere er helt fraværende uansett ferfekt frekvensgang. Impulser og dynamikk er ikke der. Spredningen er komisk. Aktiv deling og dsp er fine leketøy for den usikre, men det innløses ikke i fribillett til det audiofile nairvana. Derimot kan det kan være et utmerket instrument forl å løfte det svake til det middelmådige, men det er også fripass til galehus og forvirring. Gode store lettdrevne to-veis høyttalere med enkelt delefilter kombinert med en god rørforsterker og CD-spiller (evt Tidal), for ikke snakke om en grei platespiller, spiller ringer rundt et hvert hifiklubb anlegg med gelcoat finish, kevlar/mambojambo membraner og digitaldrift. Gyselig plastikperfekt Nazihifi. Like levende som dukkene i vinduet på Steen & Strøm. Alle mål er perfekte, men det er ikke levende.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gi gitaristene noter, så blir det nok stille.. hehe

    (dette var musikerhumor)
    Klassiske gitarister spiller vel oftest etter noter? Ellers må jeg si at tabulatur er ganske smart, og enkelt å bruke.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Det undrer meg at begrepet rockehøyttalere brukes i denne tråden. Helt vanvittig betegnelse, med mindre man er 14 år gammel. Forsterkeri virker også helt uten interesse på det store flertallet av Høgskoleingeniørene. Påstander begrunnes med påståtte simuleringer og referanser til dubiøse eksperimenter i ukjent miljø. Liksomkunnskap der man tror mer på det øynene forteller via en skjerm enn det man hører. Dermed intet mer enn usikkerhet og dumskap manifestert og bekreftet da det er lyd det dreier seg om- ikke et fotografi. Man ser med øynene. Hører med ørene.
    Synes jeg du fremviser en overraskende begrenset innsikt. Ganske patetisk å angripe en yrkesgruppe som faktisk kan ha relevant forståelse. Det er helst de autodidakte amatørene som snevrer inn debatten fra begge sider. Skam deg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn