- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 23.044
- Antall liker
- 15.919
Like fullt er det endeløse køer og månedsvis med ventetid på verkstedene til Tesla... mye annet på en bil som kan gå galt enn selve motoren.
|
Det er ikke mye som skal gå i stykker på en bil de første fem årene.Like fullt er det endeløse køer og månedsvis med ventetid på verkstedene til Tesla... mye annet på en bil som kan gå galt enn selve motoren.
low-fi er vel allerede i nettbutikk ! Midt-fi er dødt! Så da er det vel kun lux high-end tilbake?Muligens, det spørs på konseptet....![]()
Dette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.Bilverksteder
Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Som dynamo, klutsj, vannpumpe, kjøleanlegg, kjølevifte med termostat, eksosanlegg, ventiler og annet mikk i turbo, tennplugger og fordeler (om man har det) osv? Ingenting av dette finnes i en elbil. Men ja; fjærer, støtdempere og elektronikk kan være pludrete nok.Dette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre. ...Bilverksteder
Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Ja, jeg skal love deg at min A6 med V6 bensin trengte reparasjoner rett som det var men motoren var godDette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.Bilverksteder
Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Deler blir som regel ikke slitt eller ødelagt i en motor. Vil tippe at motorer er minst like driftsikre som batterier. Motorer mp riktignok ha olje og filterskift men det er neppe være eller ikke være for bilverkstedene...
Herlighet, man bytter da olje selv. Tar like lang tid som å kople til laderen 5 ganger.Ja, jeg skal love deg at min A6 med V6 bensin trengte reparasjoner rett som det var men motoren var godDette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.Bilverksteder
Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Deler blir som regel ikke slitt eller ødelagt i en motor. Vil tippe at motorer er minst like driftsikre som batterier. Motorer mp riktignok ha olje og filterskift men det er neppe være eller ikke være for bilverkstedene....
Men tenk litt på dette her;
Hva er det som gjør at vi normalt har bilen på årlig service ?
Det er jo ikke for å bytte bremseklosser eller dempere. Det er i hovedsak oljeskift.
Det er klart at det blir mindre å gjøre......
Vi som har passert femti gidder ikke det. Og hvor skal vi gjøre av spillolja ? Nei, jeg hører heller på musikk.Herlighet, man bytter da olje selv. Tar like lang tid som å kople til laderen 5 ganger.Ja, jeg skal love deg at min A6 med V6 bensin trengte reparasjoner rett som det var men motoren var godDette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.Bilverksteder
Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Deler blir som regel ikke slitt eller ødelagt i en motor. Vil tippe at motorer er minst like driftsikre som batterier. Motorer mp riktignok ha olje og filterskift men det er neppe være eller ikke være for bilverkstedene....
Men tenk litt på dette her;
Hva er det som gjør at vi normalt har bilen på årlig service ?
Det er jo ikke for å bytte bremseklosser eller dempere. Det er i hovedsak oljeskift.
Det er klart at det blir mindre å gjøre......![]()
Du har ikke byttet registerreim, termostat eller vannpumpe?Dette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.Bilverksteder
Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Deler blir som regel ikke slitt eller ødelagt i en motor. Vil tippe at motorer er minst like driftsikre som batterier. Motorer mp riktignok ha olje og filterskift men det er neppe være eller ikke være for bilverkstedene...
Bare registereim. Sånn ca fem ganger...Du har ikke byttet registerreim, termostat eller vannpumpe?
Den første er vel uungåelig, og de 2 andre kjenninger for de fleste audi-eiere etter hva jeg hører?
Syns det er litt merkelig at ikke flere bilmerker satser på kjede istedenfor reim. Hittil vet jeg bare om Toyota og Mercedes som bruker kjede.Bare registereim. Sånn ca fem ganger...Du har ikke byttet registerreim, termostat eller vannpumpe?
Den første er vel uungåelig, og de 2 andre kjenninger for de fleste audi-eiere etter hva jeg hører?
Problemet er vel at:
1: Kompetansekravene til de gjenværende jobbene stadig økes, og fler og fler faller fra i utdannelsesløpet (ikke alle er eslet for å blir konsulenter) - lista i arbeidslivet legges høyere og høyere. Arbeidsløse gruvearbeidere kan ikke lenger bli drosjesjåfører
2: Mye av jobbveksten har kommet i det offentlige, og særlig i trøste- og bæreyrkene. Ta det ikke for gitt at vi fortsatt har penger til å betale for en slik vekst.
Yrke | Sannsynlighet for at yrket blir tatt over av datamaskiner |
---|---|
Fotomodeller | 98,0% |
Bokførings- og revisjonsassistenter | 97,0% |
Maskinoperatører i trevareindustri | 97,0% |
Bibliotekassistenter | 97,0% |
Kassemedarbeidere | 95,3% |
Medhjelpere innen jordbruk, skogbruk og fiske | 95,0% |
Øvrige maskinoperatører og montører | 94,8% |
Selgere innen detaljhandel | 94,4% |
Selgere på torg og markeder | 94,0% |
Øvrig kontorpersonale | 94,0% |
Renholds- og gjenvinningsarbeidere | 93,0% |
Kontorsekretærer og data-punchere | 92,2% |
Montører | 91,4% |
Maskinførere | 90,2% |
Maskinoperatører i gummi- og plastindustrien | 89,8% |
Togførere | 89,6% |
Administrative assistenter | 89,3% |
Prosessoperatører ved stål og metallverk | 89,0% |
Kjøkken- og restaurant-assistenter | 88,6% |
Storhusholdnings- og restaurantpersonell | 88,4% |
Møbel og modellsnekkere | 87,9% |
Smeder, verktøysmakere | 87,1% |
Slaktere, bakere, konditorer | 87,1% |
Maskinoperatører i kjemisk industri | 86,2% |
Grovarbeidere innen bygg og anlegg | 84,8% |
Sveisere, støpere | 84,1% |
Agenter | 81,7% |
Maskinoperatører grafisk industri | 81,1% |
Dreiere, dekorasjonsmalere | 80,6% |
Sjåfører | 80,1% |
Skogbrukere | 79,8% |
Lager- og transportassistenter | 78,8% |
Postbud | 78,6% |
Godshentere og ekspressbud | 77,9% |
malere, feiere og lakkerere | 75,5% |
Prosessoperatører, tre- og papirindustrien | 75,0% |
Avisbud, vaktmestere | 74,6% |
Grafikere | 74,5% |
Bygg- og anleggsarbeidere | 73,0% |
Gruve- og bergverksarbeidere. Steinhuggere | 72,2% |
Selgere, innkjøpere, meklere | 71,2% |
Øvrige servicearbeidere | 71,1% |
Håndpakkere og andre fabrikkarbeidere | 70,3% |
Biomedisinske analytikere | 68,7% |
Maskin- og motorreparatører | 66,7% |
Skreddere, tilskjærere og tapetserere | 65,5% |
Sikkerhetspersonale | 65,4% |
Rengjørere | 64,4% |
Driftsmaskinister | 63,7% |
Fiskere og jegere | 62,4% |
Elmontører, tele- og elektronikkreparatører | 57,2% |
Ingeniører og teknikere | 56,4% |
Arkivarer og bibliotekarer | 50,4% |
Garvere, skinnarbeidere, skomakere | 50,3 |
Kilde: Stiftelsen fôr strategisk forskning |