Politikk, religion og samfunn Jobbene som forsvinner eller automatiseres.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
23.044
Antall liker
15.919
Like fullt er det endeløse køer og månedsvis med ventetid på verkstedene til Tesla... mye annet på en bil som kan gå galt enn selve motoren.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.162
Antall liker
10.233
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Like fullt er det endeløse køer og månedsvis med ventetid på verkstedene til Tesla... mye annet på en bil som kan gå galt enn selve motoren.
Det er ikke mye som skal gå i stykker på en bil de første fem årene.
Hvis du antyder at det er mange feil på Tesla så får det meg til å tenke på amerikansk bil fra åttitallet :p
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
23.044
Antall liker
15.919
Jeg konstaterer bare at det tar veldig lang tid å få time til service, hvilket implikerer at de er opptatte med å fikse biler (min har dog vært feilfri siden jeg fikk den for snart 2 år siden). De har nok fått mer orden på kvaliteten nå, men det har vært mye småfeil (og noen store) på tidlige eksemplarer i alle fall.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.980
Antall liker
11.675
På moderne biler er det lite mekaniske feil på motorer og drivverk. Størsteparten av feilene er i det elektriske systemet og det har vel ikke Tesla akkurat mindre av enn tradisjonelle biler? Forøvrig så har Tesla/elbiler bremse/styre/opphengssystemer akkurat som enhver annen bil.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.162
Antall liker
10.233
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
En elektrisk bil har betydelig færre komponenter sett i forhold til en "gammeldags" bil. Vi slipper oljeskift, eksosanlegg, katalysator, frostvæske, startbatteri, dynamo og alt mulig annet som kan kjøpes på BilExtra og Biltema. Det eneste som omtrent er igjen for disse butikkene er bremseklosser, bremsevæske, ledpærer, vinduspusserblad, spylevæske og litt lyd. Det er jo klart som blekk at disse butikkene og bilverksteder vil merke endringen som nå skjer. Jeg ville ikke kjøpt meg inn i noen av disse butikkjedene for å si det slik......
 
Sist redigert:

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.239
Antall liker
2.028
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Noen som har lyst til å investere i hi-fi bransjen? (Butikk)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.576
Antall liker
9.343
Torget vurderinger
1
Bilverksteder

Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Dette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.
Deler blir som regel ikke slitt eller ødelagt i en motor. Vil tippe at motorer er minst like driftsikre som batterier. Motorer mp riktignok ha olje og filterskift men det er neppe være eller ikke være for bilverkstedene...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.026
Antall liker
13.112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bilverksteder

Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Dette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre. ...
Som dynamo, klutsj, vannpumpe, kjøleanlegg, kjølevifte med termostat, eksosanlegg, ventiler og annet mikk i turbo, tennplugger og fordeler (om man har det) osv? Ingenting av dette finnes i en elbil. Men ja; fjærer, støtdempere og elektronikk kan være pludrete nok.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.162
Antall liker
10.233
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Bilverksteder

Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Dette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.
Deler blir som regel ikke slitt eller ødelagt i en motor. Vil tippe at motorer er minst like driftsikre som batterier. Motorer mp riktignok ha olje og filterskift men det er neppe være eller ikke være for bilverkstedene...
Ja, jeg skal love deg at min A6 med V6 bensin trengte reparasjoner rett som det var men motoren var god:).
Men tenk litt på dette her;
Hva er det som gjør at vi normalt har bilen på årlig service ?
Det er jo ikke for å bytte bremseklosser eller dempere. Det er i hovedsak oljeskift.
Det er klart at det blir mindre å gjøre......
 
C

Cyber

Gjest
Bilverksteder

Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Dette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.
Deler blir som regel ikke slitt eller ødelagt i en motor. Vil tippe at motorer er minst like driftsikre som batterier. Motorer mp riktignok ha olje og filterskift men det er neppe være eller ikke være for bilverkstedene...
Ja, jeg skal love deg at min A6 med V6 bensin trengte reparasjoner rett som det var men motoren var god:).
Men tenk litt på dette her;
Hva er det som gjør at vi normalt har bilen på årlig service ?
Det er jo ikke for å bytte bremseklosser eller dempere. Det er i hovedsak oljeskift.
Det er klart at det blir mindre å gjøre......
Herlighet, man bytter da olje selv. Tar like lang tid som å kople til laderen 5 ganger. :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.162
Antall liker
10.233
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Bilverksteder

Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Dette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.
Deler blir som regel ikke slitt eller ødelagt i en motor. Vil tippe at motorer er minst like driftsikre som batterier. Motorer mp riktignok ha olje og filterskift men det er neppe være eller ikke være for bilverkstedene...
Ja, jeg skal love deg at min A6 med V6 bensin trengte reparasjoner rett som det var men motoren var god:).
Men tenk litt på dette her;
Hva er det som gjør at vi normalt har bilen på årlig service ?
Det er jo ikke for å bytte bremseklosser eller dempere. Det er i hovedsak oljeskift.
Det er klart at det blir mindre å gjøre......
Herlighet, man bytter da olje selv. Tar like lang tid som å kople til laderen 5 ganger. :)
Vi som har passert femti gidder ikke det. Og hvor skal vi gjøre av spillolja ? Nei, jeg hører heller på musikk.:)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.729
Antall liker
10.085
Torget vurderinger
1
Off-Topic fjernet.

bjornh, moderator
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
14.578
Antall liker
11.165
Sted
Holmestrand
Bilverksteder

Reparasjoner og service står for en stor del av jobbene i bilindustrien. Men hvis elbilene tar over bør det ringe en alarmbjelle. En vanlig motor har flere tusen deler som blir slitt og blir ødelagt. En Tesla-motor har bare 18 bevegelige deler, ifølge Credit Suisse - og elmotorene trenger i prinsippet ingen service i det hele tatt..
Dette er bare sprøyt. Har kjørt 527 000km med Audien og det er ikke motoren som trenger reparasjoner, men alt det andre.
Deler blir som regel ikke slitt eller ødelagt i en motor. Vil tippe at motorer er minst like driftsikre som batterier. Motorer mp riktignok ha olje og filterskift men det er neppe være eller ikke være for bilverkstedene...
Du har ikke byttet registerreim, termostat eller vannpumpe?
Den første er vel uungåelig, og de 2 andre kjenninger for de fleste audi-eiere etter hva jeg hører?
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.387
Antall liker
8.278
Sted
Laksevåg - Bergen
Her er et eksempel på en jobb som har forsvunnet. Husker trolleybussene i Bergen gamle dager - der satt en kar bak i bussen og tok i mot betaling (konduktøren).
Her er bussen merket med "Enmannsbetjent". Konduktøren er "tuppet ut".

.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.576
Antall liker
9.343
Torget vurderinger
1
Du har ikke byttet registerreim, termostat eller vannpumpe?
Den første er vel uungåelig, og de 2 andre kjenninger for de fleste audi-eiere etter hva jeg hører?
Bare registereim. Sånn ca fem ganger...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
18.465
Antall liker
16.416
Sted
Sølvbyen
Du har ikke byttet registerreim, termostat eller vannpumpe?
Den første er vel uungåelig, og de 2 andre kjenninger for de fleste audi-eiere etter hva jeg hører?
Bare registereim. Sånn ca fem ganger...
Syns det er litt merkelig at ikke flere bilmerker satser på kjede istedenfor reim. Hittil vet jeg bare om Toyota og Mercedes som bruker kjede.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.991
Antall liker
1.893
Torget vurderinger
1
Renault Laguna 3, 2.0Dci bruker kjede. Min har gått 360000 no, utan spesielt store problemer.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.399
Antall liker
12.363
Sted
Trondheim
SAAB brukte vel kjede? Min 1994-modell 9000 hadde det (hvis jeg husker rett).
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
7.091
Antall liker
8.860
Krysser fingrene for at store deler av eiendomsmeglerbransjen snart automatiseres... Tenker ikke her så mye på Norge, men flere hovedsteder på kontinentet hvor jeg enten har kjøpt eller leid i årenes løp.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Dette er vel en diskusjon som har eksistert i umminnelige tider, og har vært meget aktuell siden den industrielle revulusjon. Har dommedagsprofetiene slått til?

Om vi går tilbake 100 år, så er det nesten ikke en eneste av de jobbene som ble utført da, som fortsatt eksisterer (i hvertfall om vi holder offentlig ansatte borte fra diskusjonen). Så står vi nå uten jobb alle mann (ikke bare det, men for 100 år siden var det bare menn som jobbet, så antallet jobber har altså nesten fordoblet seg)?

Ser vi på utviklingen de siste 30 årene, så domineres listen over verdens største arbeidsgivere av bransjer som ikke på den tiden eksisterte, og som ingen på den tiden kunne forestille seg ville eksistere. Så om vi ser på historien, og lærer litt av den, så kan vi si at ja, mange arbeidsplasser vil forsvinne, men mange nye arbeidsoppgaver vil komme inn og erstatte disse. Og vi kan i dag ikke si hva disse vil være.
(Så ikke vær redde, taxi sjåfører, billakkerere, butikk ansatte, trykkeri arbeidere etc. etc. vil ha andre ting å jobbe med (eller ungene deres vil jobbe med helt andre ting).
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.026
Antall liker
13.112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Problemet er vel at:

1: Kompetansekravene til de gjenværende jobbene stadig økes, og fler og fler faller fra i utdannelsesløpet (ikke alle er eslet for å blir konsulenter) - lista i arbeidslivet legges høyere og høyere. Arbeidsløse gruvearbeidere kan ikke lenger bli drosjesjåfører.
2: Mye av jobbveksten har kommet i det offentlige, og særlig i trøste- og bæreyrkene. Ta det ikke for gitt at vi fortsatt har penger til å betale for en slik vekst.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Problemet er vel at:

1: Kompetansekravene til de gjenværende jobbene stadig økes, og fler og fler faller fra i utdannelsesløpet (ikke alle er eslet for å blir konsulenter) - lista i arbeidslivet legges høyere og høyere. Arbeidsløse gruvearbeidere kan ikke lenger bli drosjesjåfører
2: Mye av jobbveksten har kommet i det offentlige, og særlig i trøste- og bæreyrkene. Ta det ikke for gitt at vi fortsatt har penger til å betale for en slik vekst.

1.At kompetansekravene stadig økes er jo noe vi i norge kan være glade for. Da vi jo har priset oss ut av jobber som ikke krever kompetanse. Og tar du gruve arbeidern din fra 1850, så kan han ikke bli taxisjåfør uten kompetanseheving heller.

2.Jobbvekst har kommet overalt, og du har ingen forutsetninger for å si at det ikke vil komme 100 vis av nye stillinger I jobber du ikke har noen forutsetning for å forutsi de kommende 10 – 20 årene. Forutså du hvor mange jobber som ville komme innen IT for 30 år siden kanskje?

Og all økning i produksjon har ført til at vi har blitt mye rikere. Effektivitetsøkningen som automatisering fører til vil fortsette denne trenden. Hadde vi fått IT uten noen form for effektivitets økning i produksjon ville vi jo aldri hatt mulighet til å jobbe med IT. Altså er det et krav til utvikling at produksjons effektivitet fortsetter å øke for at vi skal øke vår velferd. (Økt velferd er også økt fritid, vi har jo selvfølgelig vesentlig mere fritid nå en vi har noen sinne hatt i historien).
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.387
Antall liker
8.278
Sted
Laksevåg - Bergen
[h=2]Yrker som er i fare for å forsvinne innen 2035[/h]
Yrke​
Sannsynlighet for at yrket blir tatt over av datamaskiner​
Fotomodeller
98,0%
Bokførings- og revisjonsassistenter
97,0%
Maskinoperatører i trevareindustri
97,0%
Bibliotekassistenter
97,0%
Kassemedarbeidere
95,3%
Medhjelpere innen jordbruk, skogbruk og fiske
95,0%
Øvrige maskinoperatører og montører
94,8%
Selgere innen detaljhandel
94,4%
Selgere på torg og markeder
94,0%
Øvrig kontorpersonale
94,0%
Renholds- og gjenvinningsarbeidere
93,0%
Kontorsekretærer og data-punchere
92,2%
Montører
91,4%
Maskinførere
90,2%
Maskinoperatører i gummi- og plastindustrien
89,8%
Togførere
89,6%
Administrative assistenter
89,3%
Prosessoperatører ved stål og metallverk
89,0%
Kjøkken- og restaurant-assistenter
88,6%
Storhusholdnings- og restaurantpersonell
88,4%
Møbel og modellsnekkere
87,9%
Smeder, verktøysmakere
87,1%
Slaktere, bakere, konditorer
87,1%
Maskinoperatører i kjemisk industri
86,2%
Grovarbeidere innen bygg og anlegg
84,8%
Sveisere, støpere
84,1%
Agenter
81,7%
Maskinoperatører grafisk industri
81,1%
Dreiere, dekorasjonsmalere
80,6%
Sjåfører
80,1%
Skogbrukere
79,8%
Lager- og transportassistenter
78,8%
Postbud
78,6%
Godshentere og ekspressbud
77,9%
malere, feiere og lakkerere
75,5%
Prosessoperatører, tre- og papirindustrien
75,0%
Avisbud, vaktmestere
74,6%
Grafikere
74,5%
Bygg- og anleggsarbeidere
73,0%
Gruve- og bergverksarbeidere. Steinhuggere
72,2%
Selgere, innkjøpere, meklere
71,2%
Øvrige servicearbeidere
71,1%
Håndpakkere og andre fabrikkarbeidere
70,3%
Biomedisinske analytikere
68,7%
Maskin- og motorreparatører
66,7%
Skreddere, tilskjærere og tapetserere
65,5%
Sikkerhetspersonale
65,4%
Rengjørere
64,4%
Driftsmaskinister
63,7%
Fiskere og jegere
62,4%
Elmontører, tele- og elektronikkreparatører
57,2%
Ingeniører og teknikere
56,4%
Arkivarer og bibliotekarer
50,4%
Garvere, skinnarbeidere, skomakere
50,3
Kilde: Stiftelsen fôr strategisk forskning
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.026
Antall liker
13.112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Problemet er vel at:

1: Kompetansekravene til de gjenværende jobbene stadig økes, og fler og fler faller fra i utdannelsesløpet (ikke alle er eslet for å blir konsulenter) - lista i arbeidslivet legges høyere og høyere. Arbeidsløse gruvearbeidere kan ikke lenger bli drosjesjåfører
2: Mye av jobbveksten har kommet i det offentlige, og særlig i trøste- og bæreyrkene. Ta det ikke for gitt at vi fortsatt har penger til å betale for en slik vekst.

1.At kompetansekravene stadig økes er jo noe vi i norge kan være glade for. Da vi jo har priset oss ut av jobber som ikke krever kompetanse. Og tar du gruve arbeidern din fra 1850, så kan han ikke bli taxisjåfør uten kompetanseheving heller.

2.Jobbvekst har kommet overalt, og du har ingen forutsetninger for å si at det ikke vil komme 100 vis av nye stillinger I jobber du ikke har noen forutsetning for å forutsi de kommende 10 – 20 årene. Forutså du hvor mange jobber som ville komme innen IT for 30 år siden kanskje?

Og all økning i produksjon har ført til at vi har blitt mye rikere. Effektivitetsøkningen som automatisering fører til vil fortsette denne trenden. Hadde vi fått IT uten noen form for effektivitets økning i produksjon ville vi jo aldri hatt mulighet til å jobbe med IT. Altså er det et krav til utvikling at produksjons effektivitet fortsetter å øke for at vi skal øke vår velferd. (Økt velferd er også økt fritid, vi har jo selvfølgelig vesentlig mere fritid nå en vi har noen sinne hatt i historien).
Siden jeg valgte å gå inn i IT-bransjen for 30 år siden så kan jeg nok si at jeg forutså det i en viss grad. Og jeg jobber selv med automatisering og forenkling i en bransje med stor omstillingstakt. Mye av det du sier er selvsagt rett og ingen bestrider at bransjeglidning fra primærnæringer med lav produktivitet og høy manuell arbeidsinnsats til tertiærnæringer har gjort oss mye rikere.

Jeg tror bare rett og slett at tyngden i den overgangen vi nå står overfor er mye større (og raskere) enn mange ser for seg, og jeg tror ikke verken kompetanse eller naturlige evner i befolkningen gjør alle av oss rustet til den overgangen vi står ovenfor. Det er et dramatisk lavere sprang i kompetansekrav fra maskinoperatør til drosjesjåfør (eller omvendt), enn fra drosjesjåfør til informasjonsrådgiver, for å si det sånn.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.162
Antall liker
10.233
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Dette er vel en diskusjon som har eksistert i umminnelige tider, og har vært meget aktuell siden den industrielle revulusjon. Har dommedagsprofetiene slått til?

Om vi går tilbake 100 år, så er det nesten ikke en eneste av de jobbene som ble utført da, som fortsatt eksisterer (i hvertfall om vi holder offentlig ansatte borte fra diskusjonen). Så står vi nå uten jobb alle mann (ikke bare det, men for 100 år siden var det bare menn som jobbet, så antallet jobber har altså nesten fordoblet seg)?

Ser vi på utviklingen de siste 30 årene, så domineres listen over verdens største arbeidsgivere av bransjer som ikke på den tiden eksisterte, og som ingen på den tiden kunne forestille seg ville eksistere. Så om vi ser på historien, og lærer litt av den, så kan vi si at ja, mange arbeidsplasser vil forsvinne, men mange nye arbeidsoppgaver vil komme inn og erstatte disse. Og vi kan i dag ikke si hva disse vil være.
(Så ikke vær redde, taxi sjåfører, billakkerere, butikk ansatte, trykkeri arbeidere etc. etc. vil ha andre ting å jobbe med (eller ungene deres vil jobbe med helt andre ting).
Jada, den har pågått i uminnelige tider, men nå lurer de som har greie på det virkelig om vi har et problem.
Det er ikke uten grunn at Finland har innført borgerlønn for et par tusen mennesker som en test.......
Kunstig intelligens vil overta veldig, veldig mange jobber., og det ser ikke ut til at det kommer like mange nye jobber.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Problemet er vel at:

1: Kompetansekravene til de gjenværende jobbene stadig økes, og fler og fler faller fra i utdannelsesløpet (ikke alle er eslet for å blir konsulenter) - lista i arbeidslivet legges høyere og høyere. Arbeidsløse gruvearbeidere kan ikke lenger bli drosjesjåfører
2: Mye av jobbveksten har kommet i det offentlige, og særlig i trøste- og bæreyrkene. Ta det ikke for gitt at vi fortsatt har penger til å betale for en slik vekst.

1.At kompetansekravene stadig økes er jo noe vi i norge kan være glade for. Da vi jo har priset oss ut av jobber som ikke krever kompetanse. Og tar du gruve arbeidern din fra 1850, så kan han ikke bli taxisjåfør uten kompetanseheving heller.

2.Jobbvekst har kommet overalt, og du har ingen forutsetninger for å si at det ikke vil komme 100 vis av nye stillinger I jobber du ikke har noen forutsetning for å forutsi de kommende 10 – 20 årene. Forutså du hvor mange jobber som ville komme innen IT for 30 år siden kanskje?

Og all økning i produksjon har ført til at vi har blitt mye rikere. Effektivitetsøkningen som automatisering fører til vil fortsette denne trenden. Hadde vi fått IT uten noen form for effektivitets økning i produksjon ville vi jo aldri hatt mulighet til å jobbe med IT. Altså er det et krav til utvikling at produksjons effektivitet fortsetter å øke for at vi skal øke vår velferd. (Økt velferd er også økt fritid, vi har jo selvfølgelig vesentlig mere fritid nå en vi har noen sinne hatt i historien).
Siden jeg valgte å gå inn i IT-bransjen så kan jeg nok si at jeg forutså det i en viss grad. Mye av det du sier er selvsagt rett og ingen bestrider at bransjeglidning fra primærnæringer med lav produktivitet og høy manuell arbeidsinnsats til tertiærnæringer har gjort oss mye rikere.

Jeg tror bare rett og slett at tyngden i den overgangen vi nå står overfor er mye større (og raskere) enn mange ser for seg, og jeg tror ikke verken kompetanse eller naturlige evner i befolkningen gjør alle av oss rustet til den overgangen vi står ovenfor. Det er et dramatisk lavere sprang fra maskinoperatør til drosjesjåfør, enn fra drosjesjåfør til informasjonsrådgiver, for å si det sånn.
Du kan selvfølgelig ha rett, men det jeg sier er at det du er redd for, har folk vært redd for I 150 år. (og med mye større grunn en deg). Uten at det har slått til.
Så jeg ville heller en å prøve å få politikerne til å bremse en utvikling som er umulig å bremse, heller få dem til å jobbe hardere for å øke vår (Norges) kompetanse, så vi både kan møte kravene om kompetanseøkning, og også være de som skaper de nye jobbene. (les investere i utdanning og forsking + grunder virksomhet).
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.026
Antall liker
13.112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ludditer har alltid eksistert ja. Og jeg tror ikke utviklingen kan bremses, så det er ikke det det er snakk om. Men før eller siden får pessimisten rett. Og da blir spørsmålet, hvordan skal vi innrette oss på best mulig måte når en begrenset andel av befolkningen skaper store merverdier, mens en signifikant andel av arbeidsstyrken kanskje ikke er i stand til å skaffe seg den kompetanse som trengs for å få en jobb (og husk; den totale mengde av akademisk - eller hva vi kaller det - IQ i en befolkning er en begrenset ressurs). Det norske skolevesen har nesten gått under i forsøket på å skaffe alle almen studiekompetanse, og kvaliteten på de stadig større mengder studenter som skyfles inn i høyere utdannelse er jevnt synkende.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg jobber i IT-bransjen, og selv min jobb blir nå automatisert og vil forsvinne. Så til slutt har ingen av oss jobb, og vi er alle prisgitt roboter......
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.162
Antall liker
10.233
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
De første 2 årene er ikke så gærne, men så får vi se da....:confused:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.576
Antall liker
9.343
Torget vurderinger
1
Jeg tror bare rett og slett at tyngden i den overgangen vi nå står overfor er mye større (og raskere) enn mange ser for seg, og jeg tror ikke verken kompetanse eller naturlige evner i befolkningen gjør alle av oss rustet til den overgangen vi står ovenfor. Det er et dramatisk lavere sprang i kompetansekrav fra maskinoperatør til drosjesjåfør (eller omvendt), enn fra drosjesjåfør til informasjonsrådgiver, for å si det sånn.
Det kommer vel an på hvilken utdannelse drosjesjåføren har.....
 
Topp Bunn