nait$ DIY anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Åpne pakka nå da, så vi får se hva som er inni.
    Ble stoppet akkurat i det jeg var på vei ut døra for å hente: "Hvor skal du?!? Det er middag om få minutter...." Svar fra meg: "Neeeiiii driver bare å rydder i gangen jeg, litt mye rot her nå :rolleyes:"....
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Okay, da får vi se hva dette var da…

    Oida, Neutrik 32 Ampere powerCON kontakt, dette virker skummelt :p

    DSCF1218.jpg


    Vi får se hva dette skal kobles til da.

    DSCF1220.jpg


    Her er et bilde av innmaten:

    SP2innside.jpg


    Oooog her er fronten...

    DSCF1219.jpg


    SpeakerPower SP2-12000-DP.

    Dette er noe jeg har grublet på helt siden planleggingsstadiet, før jeg i det hele tatt startet å bygge. Hva skal jeg drive HST18 driverne aka rabagastene med? De skal spille den aller dypeste bassen og det krever mye juice/power, veldig mye. Følsomheten til disse driverne ligger 12dB lavere enn midbassene og vi alle vet at for hver 3dB økning så kreves dobbelt så mye watt. Så for at rabagastene skulle kunne greie å henge med midbassene ”When the going gets tough, the tough get going”, så har jeg kikket på det meste som er der ute som kan passe for mitt behov.

    Forsterkeren må være kald og ikke generere mye varme, ha mye effekt og minimalt med viftestøy siden jeg ikke har teknisk rom og være fysisk liten slik at den ikke opptar mye plass.

    SpeakerPower SP2-12000-DP har 12 kilowatt effekt, yes du leste riktig, tolv tusen watt, blir ikke varm og må presses helt til limit’en og vel så det før viftene i det hele tatt slår inn. Er 2U høy altså 8,9 cm og veier hele 10kg. Passer helt ypperlig som en motvekt for de store og svært tunge sub’ene mine ;)

    Mannen bak SpeakerPower er Brian Oppegaard og som navnet antyder så har han norske røtter og ikke mindre enn Østre Toten.
    Han har 30 års erfaring fra audio bransjen og var med å utvikle de første ”Time Aligned” studio monitorene 813 som var et samarbeid mellom JBL og UREI (United Recording Electronics Industries). Etter dette jobbet han for QSC Audio som sjefsutvikler der og var med på utviklingen av forsterker seriene Series 1, MX, EX og Powerlight. Så gikk turen videre til Renkus-Heinz og utviklet for dem den første aktive høyttaleren som kunne kobles på Cobranet. I 2002 startet han SpeakerPower Inc som driver med design og produksjon av OEM forsterkere for høyttaler industrien. Forsterkerne er "skreddersydd" for sub/bass bruk.

    Så etter å ha vært i dialog med han osv, så var det bare å gjøre en bestilling og få den shippet til Norge. Spent på hvordan dette blir... :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hehehe, se der kom den, ja. Er nok ikke så mange i Norge som vet hva dette dreier seg om. ;D Det ser jo ikke rart ut oppi heller, men tror godt skal gjøres å finne noe som holder low end output lenger enn denne, når man har tilførsel foran, haha. ;D
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehehe, se der kom den, ja. Er nok ikke så mange i Norge som vet hva dette dreier seg om. ;D Det ser jo ikke rart ut oppi heller, men tror godt skal gjøres å finne noe som holder low end output lenger enn denne, når man har tilførsel foran, haha. ;D
    Yes finally, så kom det en amp til slutt etter laaang tid med grubling ;)
    Bestillingen gikk smertefritt og Brian virker å ha stålkontroll på produksjonen også. Min forsterker ble ferdig på dagen han hadde estimert, og ble shippet dagen etter, helt etter planen.
    Ja og det er helt perfekt, en no-nonsense amp uten masse dill som DSP osv. Gjør en ting, forsterke signalet, og det veldig bra. Dette med innebygd DSP var også et viktig punkt for meg da jeg ikke ønsker en ekstra AD/DA konvertering slik oppsettet er nå i fase 2.
    Jepp og det var også et moment, da mange amp'er gir seg raskt når man kommer ned i dypet og da "singel digits" frekvenser. Denne skal kose seg glugg ihjel når den blir mishandlet maksimalt :p
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, er vel kanskje det beste man får for subwooferdrift dette. Vet ikke om noe bedre iaff. :) Riktig som du sier mtp langvarig output i lave laster ved lave frekvenser. Her går sikringen før ampen. :) SpeakerPower OEM'er amper til ganske mange kjente subwoofere også. Mener en uformell oversikt viste at subbene med SP amper generelt gjorde det best i diverse tester.

    Er du sikker på at bildet av innmaten er av SP2-12000? Ser ut som SP2-8000.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Okay, da får vi se hva dette var da…

    Vis vedlegget 407042

    SpeakerPower SP2-12000-DP.
    ....
    SpeakerPower SP2-12000-DP har 12 kilowatt effekt, yes du leste riktig, tolv tusen watt, blir ikke varm og må presses helt til limit’en og vel så det før viftene i det hele tatt slår inn. Er 2U høy altså 8,9 cm og veier hele 10kg. Passer helt ypperlig som en motvekt for de store og svært tunge sub’ene mine ;)
    ....
    Jeg kan ikke se at det har blitt sendt ut et "by-varsel" på innkjøp og oppmontering av noe sånt udyr i nabolaget!?!
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, er vel kanskje det beste man får for subwooferdrift dette. Vet ikke om noe bedre iaff. :) Riktig som du sier mtp langvarig output i lave laster ved lave frekvenser. Her går sikringen før ampen. :) SpeakerPower OEM'er amper til ganske mange kjente subwoofere også. Mener en uformell oversikt viste at subbene med SP amper generelt gjorde det best i diverse tester.

    Er du sikker på at bildet av innmaten er av SP2-12000? Ser ut som SP2-8000.
    Oi det visste jeg ikke mht den uformelle oversikten...

    Hvaaaa, mener du at jeg er blitt lurt og har fått en SP2-8000, det er bilde av min amp :confused: Hehe de ser like ut, men SP2-8000 spiser 120VAC, mens SP2-12000 liker også kraftfor av typen 240VAC, og kan på den måten skvise ut enda mer juice.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke se at det har blitt sendt ut et "by-varsel" på innkjøp og oppmontering av noe sånt udyr i nabolaget!?!
    Absolutt ikke bra det der, tror vi må ta det opp med kommunen og ettergå varslingsrutinene de har. Dette ble varslet inn av undertegnede for over 1 år siden, så du burde helt klart ha mottatt det for lenge siden ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, er vel kanskje det beste man får for subwooferdrift dette. Vet ikke om noe bedre iaff. :) Riktig som du sier mtp langvarig output i lave laster ved lave frekvenser. Her går sikringen før ampen. :) SpeakerPower OEM'er amper til ganske mange kjente subwoofere også. Mener en uformell oversikt viste at subbene med SP amper generelt gjorde det best i diverse tester.

    Er du sikker på at bildet av innmaten er av SP2-12000? Ser ut som SP2-8000.
    Oi det visste jeg ikke mht den uformelle oversikten...

    Hvaaaa, mener du at jeg er blitt lurt og har fått en SP2-8000, det er bilde av min amp :confused: Hehe de ser like ut, men SP2-8000 spiser 120VAC, mens SP2-12000 liker også kraftfor av typen 240VAC, og kan på den måten skvise ut enda mer juice.
    Trodde jeg hadde sett en SP modell med mange flere kondiser, men det er jo ikke størrelsen på eller antallet kondiser som er viktig, men hvor fort de lades opp og ut, og jeg har forstått det slik at SP kun bruker premium komponenter og at ampene er i øvre liga på dette, så tviler på at du har blitt lurt, hehehe.

    Før du og mk1classic prater dere bort. Trodde du hadde fått dispensasjon fra departementet og den lokale plan- og bygningsetaten? Forsto det slik at det var gjort kontroll av grunnmur på nærliggende bygningsmasse, samt at de nærmeste naboer var blitt varslet om høy risiko for uforutsette og akutte tilfeller av bowel movements?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Trodde jeg hadde sett en SP modell med mange flere kondiser, men det er jo ikke størrelsen på eller antallet kondiser som er viktig, men hvor fort de lades opp og ut, og jeg har forstått det slik at SP kun bruker premium komponenter og at ampene er i øvre liga på dette, så tviler på at du har blitt lurt, hehehe.

    Før du og mk1classic prater dere bort. Trodde du hadde fått dispensasjon fra departementet og den lokale plan- og bygningsetaten? Forsto det slik at det var gjort kontroll av grunnmur på nærliggende bygningsmasse, samt at de nærmeste naboer var blitt varslet om høy risiko for uforutsette og akutte tilfeller av bowel movements?
    Ahh skjønner, ja neida om du kikker andre steder også, så ser man fort at de er helt identiske visuelt ved første øyekast. Kan jo hende det var flere kondiser i tidligere versjoner eller noe sånt. Hehe bare tullet ang det å ha blitt lurt, SP2-8000 modellen fungerer dårlig med spenningen vi har i strømnettet her :)

    Hehehe nettopp, det er akkurat hva som er blitt gjort, så stiller meg litt uforstående til at mk1classic ikke har blitt varslet her altså hehe.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Her kommer "latest findings" mht Audiolense.
    I "Correction Procedure Designer" så er parameteret "Max correction boost" satt til 6dB på Default TTD og jeg opplever når jeg kjører med denne at gain faller dramatisk og samtidig så høres det flatt og kjedelig ut. Har prøvd med forskjellige nivåer men har hele tiden falt tilbake til 0 dB for "Max correction boost". Samtidig med at det låter flatt og kjedelig med default verdi så har jeg også hørt at det er noe der som jeg liker, det er en mer ro over lydbildet på en måte. Så til slutt har jeg endt opp med å gjøre følgende.

    Sett Max correction boost til 3dB.

    mcBoost.jpg


    Kjører man nå med denne prosedyren som normalt, så vil man få en flat og kjedelig lyd akkurat som før, så her kommer et lite tips som er alfa omega.
    Når man kommer til punktet for å lagre korreksjonene så velg samplings rate 96 000Hz. Av en eller annen grunn så blir det "full fest" igjen når man gjør dette. Man kan fint også velge 44,1k og 48k i tillegg, men ut fra det jeg har hørt så langt, så er det ingen forskjell, så lager bare for 96 kHz inntil jeg finner ut noe nytt :)

    samplfr.jpg


    Tidligere så lagde jeg en liten mini guide på hvordan jeg gikk frem og postet også en target kurve som så slik ut.

    image031.jpg


    Har ventet på at noen skulle kommentere dette, men tydeligvis så er det ingen som har oppdaget det enda ;D Jeg er et basshode har jeg funnet ut med tiden, men å kjøre med en differanse på 100dB fra topp til bunn blir litt i det meste laget selv for meg :p

    Så her er en target som så langt fungerer best for meg.

    target.jpg


    Lytter jeg på veldig lavt nivå så booster jeg i bånn ytterligere og det låter ikke helt bra om man booster for mye i Audiolense. Maks er ca 10dB man kan dra på der, så for å kompensere for dette så legger jeg inn en PEQ i Jriver.
    Ved å gjøre det på denne måten så kan man eksperimentere også raskere er min erfaring enn å lage nye targets og generere nye korreksjoner hver gang.

    peq.jpg
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Du kan opprette n zoner i JR, så du kan ha en egen AL korreksjon med ekstra boost for lytting på lavt volum. Da slipper du å kluddre med fasen ved å bruke IIR i DSP Studio. En zone kan kopieres fra en eksisterende og modifiseres for å gjøre det såre enkelt.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Du kan opprette n zoner i JR, så du kan ha en egen AL korreksjon med ekstra boost for lytting på lavt volum. Da slipper du å kluddre med fasen ved å bruke IIR i DSP Studio. En zone kan kopieres fra en eksisterende og modifiseres for å gjøre det såre enkelt.
    Takk for tips ang zoner, det er noe jeg helt klart kommer til å benytte meg av når ting blir litt mer "stabilt". Nå pågår det en del testing frem og tilbake på ting, så må finne det som er det mest optimale først tenker jeg :)
    Legg merke til at IIR blir gjort før (Parametric Equalizer ligger over Convolution i bildet) korreksjonene til Audiolense, slik at ting blir ivaretatt. I tillegg når man drar hardt i spakene i Audiolense, altså mer enn 10dB, så begynner det å skje rare ting med lyden. Det høres på en måte litt komprimert ut jo mer man drar på og virker mot sin hensikt.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men korreksjonen fra AL er ikke dynamisk betinget av hvorvidt PEQ-filteret er aktivert eller ikke.

    Ja, ser du skriver dette, merkelig.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg og fikk veldig "flat" lyd med max corr. boost på 6 dB.
    Jeg endte opp på 2 dB i mitt rom. Om dette gjelder generelt hos mange andre vet jeg ikke, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til å løfte dipper med EQ.

    I morgen flytter jeg inn i ny bolig, og er spent på hvordan det blir å ratte inn AL i nye omgivelser.:D
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men korreksjonen fra AL er ikke dynamisk betinget av hvorvidt PEQ-filteret er aktivert eller ikke.

    Ja, ser du skriver dette, merkelig.
    Jo, så lenge ting blir prosessert før AL, så vil AL legge "kronen på verket" helt til slutt. Blir som om man har flere DSP'er i serie på en måte og det er anbefalt å gjøre det slik.

    Jeg tror dette er fordi at jo heftigere man drar i spakene, jo mer headroom må det legges inn for filtreringene som gjøres. Har lagt merke til tilsvarende oppførsel med Dirac også når jeg testet det. Legger merke spesielt til midbassen at den på en måte uteblir når man drar på, men kommer tilbake dersom man legger på en boost med IIR.
     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg og fikk veldig "flat" lyd med max corr. boost på 6 dB.
    Jeg endte opp på 2 dB i mitt rom. Om dette gjelder generelt hos mange andre vet jeg ikke, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til å løfte dipper med EQ.

    I morgen flytter jeg inn i ny bolig, og er spent på hvordan det blir å ratte inn AL i nye omgivelser.:D
    Riktig, ja, jeg la merke til at det ble superkjedelig og flat lyd som du nevner også med default verdien på 6 dB.

    Når du lager korreksjonene, lager du da kun for 44,1kHz samplingsrate, eller lager du også for høyere? Hadde vært interessant å høre om du opplever det samme som meg.

    Wohooo det skjønner jeg godt at du er spent på. Du flytter vel inn anlegget inn i hula først og blir sittende resten av dagen med å ratte AL, fremfor å flytte resten inn i huset. ;)
    Pass på ryggen og løft med beina, uavhengig om det er vaskemaskin eller høyttalere som skal løftes :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men korreksjonen fra AL er ikke dynamisk betinget av hvorvidt PEQ-filteret er aktivert eller ikke.

    Ja, ser du skriver dette, merkelig.
    Jo, så lenge ting blir prosessert før AL, så vil AL legge "kronen på verket" helt til slutt. Blir som om man har flere DSP'er i serie på en måte.

    Jeg tror dette er fordi at jo heftigere man drar i spakene, jo mer headroom må det legges inn for filtreringene som gjøres. Har lagt merke til tilsvarende oppførsel med Dirac også når jeg testet det.
    Ja, men filterne fra AL er vel ikke dynamiske. De er vel statiske og har tatt utgangspunkt i de filterne som eventuelt var aktivisert da AL gjorde målingene?

    Altså, hvis du lager en korreksjonsfil i AL uten noen former for filtere, så kan ikke AL korrigere for eventuelle nye filtere du måtte legge til i ettertid.

    Hvis en korreksjonsfil i AL implementeres i JR og man så legger på et peak filter før eller etter convolveren, så vil jo uansett fasen bli forandret. Korreksjonsfilen fra AL er vel ikke intelligent og retter opp fase fra filtere som ikke var aktiverte under korreksjonsmålingene (uavhengig av om de ligger før eller etter convolceren i DSP Studio).

    Sagt på ørten måter :)

    Ja, har man max boost på 6dB så betyr det jo at man må luke av 6dB for headroom til filterne så man unngår klipping i det digitale domenet, men trodde ikke at en avkorting på noen dB ville spille spesielt stor rolle i et system som ditt. Høres nesten ut som om et max boost på 6dB kanskje gjør at AL forsøker å korrigere flere feil og dermed ender opp med å gjøre noen ting vondt verre.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg henger ikke helt med her tror jeg. Legger du på IIR filtre i JRiver før eller etter FIR fra AL?
    Blir ikke det uansett smør på flesk om rå målinger er gjort i AL gjennom lydinterfacet?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Han legger på IIR-filtere før convolveren som implementerer FIR-filterne fra AL.

    Min påstand er at det er irrelevant hvorvidt IIR-filterne blir lagt til før eller etter convolveren i JR, så lenge filterne ikke er aktivert når man produserer FIR-filterne i AL. -- Når AL ikke måler IIR-filterne, så kan det heller ikke korrigere for fasedreining de medfører.

    Grunnen til at IIR filtere er kurrant, er at de er enkle å justere on the fly. Poenget mitt tidligere var å bruke FIR-filtere ekslusivt ved å ha flere Zoner i JR.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg henger ikke helt med her tror jeg. Legger du på IIR filtre i JRiver før eller etter FIR fra AL?
    Blir ikke det uansett smør på flesk om rå målinger er gjort i AL gjennom lydinterfacet?
    Stemmer det blir smør på flesk dersom man ønsker å dra spakene hardere enn hva AL liker. Det blir brukt når volumet er veldig lavt.
    Drar jeg for hardt i spakene i AL, merker jeg ting virker komprimert på en måte, men "livet kommer tilbake" med en flatere target i AL med IIR i Jriver.

    Han legger på IIR-filtere før convolveren som implementerer FIR-filterne fra AL.

    Min påstand er at det er irrelevant hvorvidt IIR-filterne blir lagt til før eller etter convolveren i JR, så lenge filterne ikke er aktivert når man produserer FIR-filterne i AL. -- Når AL ikke måler IIR-filterne, så kan det heller ikke korrigere for fasedreining de medfører.

    Grunnen til at IIR filtere er kurrant, er at de er enkle å justere on the fly. Poenget mitt tidligere var å bruke FIR-filtere ekslusivt ved å ha flere Zoner i JR.
    Yes men på bakgrunn av begrensningen som nevnt, så må hardere lut til verks, enn så lenge da jeg ikke har fått til en target som låter bra på veldig lave volum. Det er også slik det er anbefalt å gjøre det iht "manualen" å legge det før convolveren.
    Mulig dette blir for simplifisert, men da mener du at dersom jeg eller en lydtekniker i studio tar en lydfil og endrer den tonale balansen med EQ på selve filen og spiller av denne gjennom Jriver med AL, så hadde det blitt det samme som om vi hadde gjort samme korreksjon etter AL?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    AL tar de akustiske målingene man gjør, analyserer dem for feil og setter opp et filter som skal korrigere de generelle feilene man fant i de akustiske målingene.

    De akustiske målingene er grunnlaget for korreksjonsalgoritmen som genererer filterne.

    Hvis man endrer en fil med IIR-filter, så vil det skje en endring av fasen på filen. Denne "fasefeilen" korrigerer ikke AL-filteret, for den er ikke en del av det akustiske målegrunnlaget.

    Det samme gjelder et IIR filter man legger på før eller etter convolveren også. De er ikke endel av det akustiske målegrunnlaget for det genererte AL-filteret, og dermed korrigeres det heller ikke for.

    Ville jo blitt rart om AL-filterne analyserte filer for potensielle fasefeil, for så å korrigere dem. Lydteknikere bruker jo fasen for å manipulere og plassere objekter i lydbildet.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Super tråd dette her:) Jeg har blitt veldig glad i funksjonen tilt all targets, noen små knepp kan gjøre store utslag på lyden. Her er en låt jeg har brukt en del for å høre etter preringing. Helt i starten er det noen trommer som skal låte "dunk dunk" og ikke "flopp flopp"

     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg vil anbefale å jobbe mer med target på AL. De få gangene jeg har fått til vellydende filtre i mitt tidligere "dritt rom", så låter det like bra på både lavt og høyt lydnivå.
    "dritt rom", les; 15-20 dB peak ved 45hz. :p

    Jeg er litt skeptisk til "smør på flesk" EQ, men godt mulig det funker. Har ikke forsøkt selv.
    Angående target tweaking, har du huket vekk "prevent bass/treble boost" i corr. prosedyren?
    Det må til om du skal tweake på hardkåre måten.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Super tråd dette her:) Jeg har blitt veldig glad i funksjonen tilt all targets, noen små knepp kan gjøre store utslag på lyden. Her er en låt jeg har brukt en del for å høre etter preringing. Helt i starten er det noen trommer som skal låte "dunk dunk" og ikke "flopp flopp"

    [video]hadouk trio baldamore Hijaz[/video]
    Legger til at skarptromma i starten på Billie Jean (M. Jackson) er også veldig lett å høre preringing.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ahhh hehehe nååå er jeg med på hva du tenker på her og er enig i påstanden din. Ser du, trengte bare 20 poster og en lunsjpause før jeg var med på notene ;)
    Da må jeg prøve å finne tilbake til hvor det var nevnt, og se om jeg finner grunnen til at det er anbefalt å gjøre det sånn.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Super tråd dette her:) Jeg har blitt veldig glad i funksjonen tilt all targets, noen små knepp kan gjøre store utslag på lyden. Her er en låt jeg har brukt en del for å høre etter preringing. Helt i starten er det noen trommer som skal låte "dunk dunk" og ikke "flopp flopp"
    Takk for det vidarje, og takk for tips ang låt og hva du lytter spesifikt etter, helt glimrende. Har du flere forslag til låter osv, så er det bare å fyre løs :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Synth bassen på låta Skulls av Røyksopp hører man også i noen tilfeller preringing når target ikke er på stell.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Får du preringing av target endringer eller korreksjonsprosedyren?
    Synth bassen på låta Skulls av Røyksopp hører man også i noen tilfeller preringing når target ikke er på stell.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil anbefale å jobbe mer med target på AL. De få gangene jeg har fått til vellydende filtre i mitt tidligere "dritt rom", så låter det like bra på både lavt og høyt lydnivå.
    "dritt rom", les; 15-20 dB peak ved 45hz. :p

    Jeg er litt skeptisk til "smør på flesk" EQ, men godt mulig det funker. Har ikke forsøkt selv.
    Angående target tweaking, har du huket vekk "prevent bass/treble boost" i corr. prosedyren?
    Det må til om du skal tweake på hardkåre måten.
    Riktig ja og har i og for seg all fokus på target også. Har sett det nevnt av selveste "O'store Audiolense-far himself" at target, target og atter target er der fokuset bør ligge.
    Åja sier du det hmm. Har tidligere benyttet meg av såkalt Dynamic EQ/Volume i kinoprosessor ved de tilfellene jeg har hatt lave volum og det har fungert fint. Det de gjør er å booste visse frekvenser, og jo lavere volum, jo mer drar den til. Føler litt samme her med AL at det låter bra, men kanskje litt blodfattig når det blir veldig lavt.

    Nei gi deg'a, men hvis vi vrir om på det og sier "flesk på smør" blir det bedre da? ;)

    img_0172.jpg


    Yes, prøvd å skru av og på "prevent bass/treble boost" i corr. prosedyren.

    Legger til at skarptromma i starten på Billie Jean (M. Jackson) er også veldig lett å høre preringing.
    Takk for tips :)
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker Tine smør OG ekte majones under kjøttpålegg på brødblingsene mine.8)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Får du preringing av target endringer eller korreksjonsprosedyren?
    Synth bassen på låta Skulls av Røyksopp hører man også i noen tilfeller preringing når target ikke er på stell.
    Jeg husker rett og slett ikke Vidar. Har ikke hatt noe lyd oppe å gå siden tidlig i sommer.
    Har kun holdt meg til øreklokker.
    Men det blir nye takter og toner i ny heim very soon.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    OK, jeg har bare hørt det hvis jeg lager for lange vinduer i korreksjonsprosedyren og aldri i forbindelse med target fikling:) Lykke til med ny residens:)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Okai, men da har jeg fått rota rundt litt rundt et visst sted, og det var nok meg som hadde blandet sammen ting og husket feil mht at PEQ må være over convolver. Det var mer en generell retningslinje:

    "As far as jriver goes, the different apps used in DSP studio are used in the order they are put, and you can change the order. The typical order when Audiolense is used, is to have the convolver last - so that any remixing done by jriver is done to the source format, while the remixing done through the cfg file of Audiolense is done between the source format and the speakers."

    Ellers har jeg nå også plukket opp et par andre tips og triks som jeg kan prøve meg på mht target og setup.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Når det gjelder tegning av target uten "prevent bass/treble boost" så tror jeg noe av nøkkelen til en god target er å følge den naturlige avrullingen til topp og bunn i frekvensresponsen på systemet.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder tegning av target uten "prevent bass/treble boost" så tror jeg noe av nøkkelen til en god target er å følge den naturlige avrullingen til topp og bunn i frekvensresponsen på systemet.
    Yes, det var akkurat det jeg plukket opp her mens jeg rotet rundt på AL forumet, var ikke klar over at det var en "greie", så det tenkte jeg skulle få testet ut. La også merke til noen som hadde litt forskjellig erfaring mht LFE boost om den skal være skrudd på eller ikke. Så det tenkte jeg at jeg skulle eksperimentere med også.

    Merker du stor forskjell på det å kjøre både med og uten "prevent bass/treble boost" og targeten følger den naturlige avrullingen for på begge korreksjonene?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Lenge siden jeg har tweaket nå, så jeg husker ikke så mye av resultater ifm. med og uten prevent boost. Forskjellen er vel at det går rimelig kjapt å få til en vellydende target med hakene på. Med hakene av, må man bruke litt mer tid og tålmodighet og prøve seg fram med å lytte på små endringer. Ikke bare en låt, men flere låter i forskjellige sjangere.
    Dette kan være ganske tidkrevende, men det blir veldig bra til slutt.

    Kan hende andre er av annen oppfatning, jeg har ingen fasit på dette med min begrensede kunnskap.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Yes riktig, var det jeg og har lagt merke til, at det låter veldig bra med "prevent boost". Men forstår det slik at det er mer å hente ved å gjøre det på hardcore metoden. Satser på at jeg får litt tid i kveld etter jobb og andre ting til å kjøre en runde med ny måling også leke litt med target, så får vi se hva jeg får ut av det :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Okidoki da har jeg fått rattet litt i Audiolense i dag og det begynner å skje ting i riktig retning her nå.

    Har laget en target kurve som ser slik ut som i bildet under, og her ruller det av slik som høyttalerne mine også ruller av naturlig i begge ender.

    target10.jpg


    Etter at jeg fikk laget den versjonen av target som vist over, så la jeg merke til at jeg kunne dra rimelig hardt i kurven og øke mye i bånn, uten at det gikk utover noe negativt. Startet rimelig flatt, og økte litt etter litt etter hver testrunde, helt til jeg la merke til at det ikke skjedde noe mer. Da endret jeg "Max Correction Boost" i "Correction Procedure Designer" fra 3 dB til 6 dB, og stålsatte meg til å høre en skikkelig flat og kjip lyd som tidligere erfart, men neida, denne gangen holdt lydbildet seg. Det som nå skjedde var at den siste endringen som jeg hadde gjort med å øke i bunnen kom på plass. Wohooo party time :)
    Prøvde også å øke "Max Correction Boost" til 10 dB, men det ga ikke noe utslag annet enn at jeg mistet ytterligere 4 dB headroom, så gikk tilbake til 6 dB.

    CPD.jpg


    Så gevinsten her med å skru av "Prevent treble/bass boost" og få til en bedre target med god avrulling, er bedre utklingning i de høyere frekvensene og at jeg nå får til å få en pikkolofløyte til å låte som en tuba, uten å måtte hjelpe til med PEQ i Jriver, så da er jeg en happy camper ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn