nait$ DIY anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Litt svært på 9 kvadrat ja, særlig når 2360 nesten er på en kubikk.

    Fornøyd med Td12M?
    Hehe ja det blir litt i det største laget, men på en måte så hadde det vært litt moro å teste også. Hadde fungert som øreklokker nesten ;)

    AE TD12m er jeg fornøyd med ja. Eneste er at i oppsettet mitt så har de et passband på en oktav bare. Driver å tester litt frem og tilbake mht delinger, så får se hvordan dette ender (AE TD18H+ fungerer glimrende oppover også).
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt å se du er igang her igjen, selv om vi prater mye ellers. :)

    Hehehehe, blir sjukt lidderlig system du bygger opp her. Archive-diskene var kurrante, og R/W hastighetene holder jo plenty til dette, og det lave strømforbruket er jo kurrant ift. støy også. Smart tips du kom med der, var ikke kjent for meg.

    Sjukt mye, lol. Husker en stor chunk av komfpenga finansierte en 80gb WD, og da var jeg big boy in the hood. Mp3 filene ble revet ned via Napster i 3.4Kb/s på en god dag, og 7.5Kb/s på dobbel ISDN når faren til kompisen var på jobb, hehehe. Oh glory days. :)

    En drittjobb den dagen en 8TB disk havererer, men du kan få sette opp en redundant løsning hos meg på 100mbit fiber eller vi kan komme til en avtale på oppgradering <=1gbit, lol. ;D

    ---

    Vi har jo snakket kjempemye om dette privat, så du vet jo at jeg er mye enig i de tankene du har gjort deg om Ti/Be/Al, basert på mine forsøk med ribbed Ti VS Al, men kan jo gjenta det i det offentlige hvis det er av interesse for noen.

    Radian 1245 i 2446 låter varmere og mer naturlig enn orginale ribbed Ti opp til 8kHz, men Ti låter mer detaljert. Ti kan f.eks. låte veldig bra på elektronika og instrumental musikk, men bli litt pågående på vokal; Al låter mer naturlig og deilig, men man opplever å miste litt av detaljene. Disse detaljene er høyst sannsynlig ikke der i utgangspunktet, og er mer ett resultat av oppbrytning/resonnanser, sannsynligvis resultater av det Hornlyd snakker om ift. resonnanser @ 1kHz (og jeg deler på 1.2kHz). Her blir Alu definitivt stående, for det er ikke snakk om massive forskjeller, men store nok til at lytteopplevelsen ble forbedret. Når jeg sier at "detaljer" forsvant, så er det ikke slik at musikken på noen måte ble grøtete eller uoppløst, for det er ekstremt oppløst nå også ift. det meste annet (i dette prissjiktet).

    EDIT:

    Jeg kommer mest sannsynlig til å sette inn mine JBL 2420 (1" komp.) på 2344 horn mellom 2446 i 2360 og 2404, må bare få bygget en durabelig festeanordning til det hornet. Fordelen er at også 2420 er alu, og jeg liker den driveren veldig godt, men nedover er 2446 totalt overlegen. Dynamikken og spruten i dem er helt sjef.
    Ja nå var det på tide å gjøre et aldri så lite "comeback". Har vært fokus på mye annet, men så er det desto mer moro når man tar opp ballen der hvor man slapp sist.

    Yes, tror det kan bli bra altså. Blir et mellomstadie dette her med den "serveren", så blir nok en ytterligere oppgradere på et eller annet tidspunkt tenker jeg. Ja, det er andre ting som er flaskehalsen så de diskene fungerer helt ypperlig til det formålet ja.

    Hehehe, gode gamle dager ja. Du sier noe. En ting er sikkert og det er at utviklingen er rimelig rask i den bransjen.

    Ja enig har vært inne på tanken på å dobble opp med disker og speile dem og lagre dem ("kalde") i tilfelle uhellet skulle være ute. Men det blir relativt kostbart med de mengdene vi snakker om her. Får se med tiden mht om jeg får på plass en backup løsning. Er som nevnt bare i testfase dette nå. Haha ikke sant det hadde vært noe det ;)

    Yes og det er det jeg mener at når passbandet blir så lite som jeg har det hos meg nå så "krymper" fordelene/ulempene mht Ti vs Alu. Det blir spennende å høre hvordan du opplever det når du får inn 2420 og du deler av 2446'ene enda lavere enn du gjør nå.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Okidoki tid for en update fra helgens arbeid.

    Startet med å oppgradere maskinen som skal være Plex serveren.

    I og med at jeg gjenbruker PC kabinettet som jeg har hatt fra før og at vi nå slenger inn en god del flere disker i kabinettet så er det greit å ta hensyn til varmeutviklingen så her settes det inn en vifte til i fronten av kassen som blåser kald luft inn over diskene.

    PCFan.jpg


    Og her er Noctua viften installert.

    PCFan2.jpg


    Plex har muligheten til å transcode eller konvertere filmene til et passende format dersom man streamer fra en enhet som ikke takler "rå ripp" av en bluray film eller at bånbredden man benytter ikke er stor nok. Så da trengs det en litt kraftigere CPU enn hva jeg hadde i maskinen så her gjøres det klart for det.

    CPUupgrade.jpg


    Hadde i utgangspunktet greit med RAM fra før men tar å dobler mengden like greit når jeg først er i gang.

    RAMUpgrade.jpg


    CPU'en trenger litt kjøling også så her har jeg funnet frem Noctua CPU kjøler. Ja, jeg er Noctua Fanboy :p

    CPUCoolerl.jpg


    Her er vifta installert og klar for action.

    CPUCoolerDone.jpg


    Disker må man ha og jeg installerer da en M.2 SSD disk og en "vanlig" tradisjonell SSD disk. Bakgrunnen for 2 disker er at den første benytter jeg til OS'et og den andre blir en såkaldt "scratch" disk som Plex kan benytte seg av når den transcoder/konverterer filmene, slik at ikke OS disken blir unødvendig belastet og "slites" raskere ut.

    OSscratchDisk.jpg


    Her er M.2 disken installert.

    OSDiskInstalled.jpg


    Også scratch disken på baksiden av hovedkortet.

    ScratchDiskInstalled.jpg


    Så kommer vi til her hvor filmene og musikken osv skal ligge. I og med at dette blir såpass store mengder og mange disker så har de færreste hovedkortene nok SATA porter til å takle dette. Så da har jeg kjøpt meg Areca ARC-1320ix-16, som er et såkaldt Host Bus Adapter for SAS disker. Dette fungerer glimrende også med konsument SATA disker, man er bare nødt til å sørge for å få tak på riktige kabler som passer.
    Dette kortet takler inntil 16 disker internt og totalt 128 disker med expandere osv så det bør holde for en bitteliten stund. :p

    ArecaHBA.jpg


    Kabler må man ha og her har jeg det ypperste av det som finnes av kabler og er svindyre highend kabler som skal sørge for at absolutt alle 1'ere og 0'er blir sendt videre. Skal ikke kimse av Y-ledd strømkablene heller som også er superhighend. Både lyd og bilde vil bli uhyre mye bedre med disse kablene. Uten dem så blir det ingenting ;)

    DiskCables.jpg


    Disker må man også her og her er en liten samling som skal inn i maskinen.

    Disks.jpg


    Her er Areca HBA kortet installert i maskinen.

    InstalledHBA.jpg


    Her har vi strøm Y-leddene koblet på. Dette for å slippe å strekke flere kabler fra strømforysningen.

    PowercableDisks.jpg


    Blir et kabelkaos uten like her også, men får prøve å gjøre det beste ut av det med stripse litt osv når kassen skal lukkes.

    AllDisksConnected.jpg


    Slik ser det ut fra fronten. Alle diskene er merket slik at man vet hvilken disk man har med å gjøre.

    DisksFront.jpg


    Av operativ system så kjører jeg CentOS som er gratisutgaven av Redhat Enterprise Linux.
    Planen var å benytte versjon 7.2, men viste seg at driveren til Areca kortet ikke var helt god på 7.2, så det ble installert versjon 6.8 istedet.

    Helt til slutt, så har jeg også fått snekret en god del. Så nå har jeg 3 kasser for TD18H+ hvor indre kassen er helt lukket. Neste blir å lime på ytre laget.
    Har ikke tatt bilder og slikt fra hele prosessen da dere har sett dette før, og hvis ikke så er det bare å bla litt tilbake i tråden.

    TD18Kasser3.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Lærerik lesning! Du er en kjemperessurs på så mangt! Jeg løper rundt og gliser og ler i vitamin-, kefir- og grønnsaksrusen du har satt meg i og har aldri følt meg bedre! Bare jeg får pallen med verktøy og mørket begynner å komme, så skal jeg igang igjen også! ;D
     

    kaeksen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.06.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    129
    Sted
    Tromsø.
    Okidoki tid for en update fra helgens arbeid.

    Startet med å oppgradere maskinen som skal være Plex serveren.

    I og med at jeg gjenbruker PC kabinettet som jeg har hatt fra før og at vi nå slenger inn en god del flere disker i kabinettet så er det greit å ta hensyn til varmeutviklingen så her settes det inn en vifte til i fronten av kassen som blåser kald luft inn over diskene.

    Vis vedlegget 396292

    Og her er Noctua viften installert.

    Vis vedlegget 396293

    Plex har muligheten til å transcode eller konvertere filmene til et passende format dersom man streamer fra en enhet som ikke takler "rå ripp" av en bluray film eller at bånbredden man benytter ikke er stor nok. Så da trengs det en litt kraftigere CPU enn hva jeg hadde i maskinen så her gjøres det klart for det.

    Vis vedlegget 396294

    Hadde i utgangspunktet greit med RAM fra før men tar å dobler mengden like greit når jeg først er i gang.

    Vis vedlegget 396296

    CPU'en trenger litt kjøling også så her har jeg funnet frem Noctua CPU kjøler. Ja, jeg er Noctua Fanboy :p

    Vis vedlegget 396297

    Her er vifta installert og klar for action.

    Vis vedlegget 396298

    Disker må man ha og jeg installerer da en M.2 SSD disk og en "vanlig" tradisjonell SSD disk. Bakgrunnen for 2 disker er at den første benytter jeg til OS'et og den andre blir en såkaldt "scratch" disk som Plex kan benytte seg av når den transcoder/konverterer filmene, slik at ikke OS disken blir unødvendig belastet og "slites" raskere ut.

    Vis vedlegget 396299

    Her er M.2 disken installert.

    Vis vedlegget 396300

    Også scratch disken på baksiden av hovedkortet.

    Vis vedlegget 396301

    Så kommer vi til her hvor filmene og musikken osv skal ligge. I og med at dette blir såpass store mengder og mange disker så har de færreste hovedkortene nok SATA porter til å takle dette. Så da har jeg kjøpt meg Areca ARC-1320ix-16, som er et såkaldt Host Bus Adapter for SAS disker. Dette fungerer glimrende også med konsument SATA disker, man er bare nødt til å sørge for å få tak på riktige kabler som passer.
    Dette kortet takler inntil 16 disker internt og totalt 128 disker med expandere osv så det bør holde for en bitteliten stund. :p

    Vis vedlegget 396302

    Kabler må man ha og her har jeg det ypperste av det som finnes av kabler og er svindyre highend kabler som skal sørge for at absolutt alle 1'ere og 0'er blir sendt videre. Skal ikke kimse av Y-ledd strømkablene heller som også er superhighend. Både lyd og bilde vil bli uhyre mye bedre med disse kablene. Uten dem så blir det ingenting ;)

    Vis vedlegget 396304

    Disker må man også her og her er en liten samling som skal inn i maskinen.

    Vis vedlegget 396305

    Her er Areca HBA kortet installert i maskinen.

    Vis vedlegget 396306

    Her har vi strøm Y-leddene koblet på. Dette for å slippe å strekke flere kabler fra strømforysningen.

    Vis vedlegget 396303

    Blir et kabelkaos uten like her også, men får prøve å gjøre det beste ut av det med stripse litt osv når kassen skal lukkes.

    Vis vedlegget 396307

    Slik ser det ut fra fronten. Alle diskene er merket slik at man vet hvilken disk man har med å gjøre.

    Vis vedlegget 396308

    Av operativ system så kjører jeg CentOS som er gratisutgaven av Redhat Enterprise Linux.
    Planen var å benytte versjon 7.2, men viste seg at driveren til Areca kortet ikke var helt god på 7.2, så det ble installert versjon 6.8 istedet.

    Helt til slutt, så har jeg også fått snekret en god del. Så nå har jeg 3 kasser for TD18H+ hvor indre kassen er helt lukket. Neste blir å lime på ytre laget.
    Har ikke tatt bilder og slikt fra hele prosessen da dere har sett dette før, og hvis ikke så er det bare å bla litt tilbake i tråden.

    Vis vedlegget 396309

    Skal si du hadde mye disker. Ser ut som en flott pc, sikkert ganske så rå.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Lærerik lesning! Du er en kjemperessurs på så mangt! Jeg løper rundt og gliser og ler i vitamin-, kefir- og grønnsaksrusen du har satt meg i og har aldri følt meg bedre! Bare jeg får pallen med verktøy og mørket begynner å komme, så skal jeg igang igjen også! ;D
    Takk for det Joppe! :)

    Hehehe, godt å høre at kroppen har fått positiv effekt av tiltakene, ingenting er bedre enn akkurat det.

    Haha ja stemmer, det tar vel ikke altfor lang tid før det kommer vel? Hva tenker du å starte på først når høstmørket senker seg over oss?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ære være deg for det! :) Bakhøyttalere, absorbenter, baffelvegg med projektor eller dobling av romstørrelse ved å rive og innrede rommet på bakover i bula, hehe.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Skal si du hadde mye disker. Ser ut som en flott pc, sikkert ganske så rå.
    Hehe, ja det blir noen disker totalt, og det blir vel fler med tiden. Filmene i dag er såpass store at diskene slukes som varmt hvetebrød.
    Maskinen er helt grei den, ikke så mye spesielt bortsett fra mengden disker og ekspansjonsmulighetene. Får krysse fingrene for at den gjør en grei jobb. :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ære være deg for det! :) Bakhøyttalere, absorbenter, baffelvegg med projektor eller dobling av romstørrelse ved å rive og innrede rommet på bakover i bula, hehe.
    Hoho vi snakker massiv upgrade ja, da er det bare å brette opp ermene så fort verktøyet ankommer ;)
    Har du sett deg ut en projektor du vil gå for?
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp! :) PJ er ikke bestemt, men må innrømme at Sony sine er fristende. :) Havner nok i området 20-30k. Jo mer man leser, desto dyrere blir det. :)

    PJ avhenger litt av lengden på rommet mtp throw, så baffelvegg & pj bør tas etter at beslutning om utvidelse er gjort. Bygde noen sinnsyke absorbenter på forsommeren, de ble veldig fine, men absurd store (ca 2 stk 1000x2000x300 mm), så tanken var å få dem opp på bakveggen, så isolasjon i baffelveggen på forsiden og innbygget PJ for minimalt støynivå.

    Problemet er en brannmur midt mellom disse to rommene, så jeg får ikke symmetri, og jeg frykter at mangel på symmetri kan fjerne gevinsten ved dobling av romstørrelse, men må teste litt med å ha åpne dører etc for å se hva som skjer.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jepp! :) PJ er ikke bestemt, men må innrømme at Sony sine er fristende. :) Havner nok i området 20-30k. Jo mer man leser, desto dyrere blir det. :)

    PJ avhenger litt av lengden på rommet mtp throw, så baffelvegg & pj bør tas etter at beslutning om utvidelse er gjort. Bygde noen sinnsyke absorbenter på forsommeren, de ble veldig fine, men absurd store (ca 2 stk 1000x2000x300 mm), så tanken var å få dem opp på bakveggen, så isolasjon i baffelveggen på forsiden og innbygget PJ for minimalt støynivå.

    Problemet er en brannmur midt mellom disse to rommene, så jeg får ikke symmetri, og jeg frykter at mangel på symmetri kan fjerne gevinsten ved dobling av romstørrelse, men må teste litt med å ha åpne dører etc for å se hva som skjer.
    Hehe ja det er "farlig" å lese og titte rundt altså. Sony er vel ansett som noe av det bedre så det blir vel ikke feil skulle man tro.
    Yes riktig, har en utfordring mtp det selv i og med at jeg har så liten avstand mellom bak- og frontveggen. Er noen som lager short throw har jeg sett, så det finnes et par muligheter for min del. Er litt frem i tid det enda så får se hva jeg gjør til slutt :)
    Tenker du også på lydtransparent lerret eller?

    Shit de var store de absorbentene, tok du noen målinger før og etter?

    Riktig skjønner det der høres litt problematisk ut ja.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, vanskelig å unngå at kravene øker på når man leser. Bra sortnivå er viktig ... og dyrt, ... 8[

    Ja, har også kikket på short throw alternativene selv, men da er det essensielt at den er helt tysst, og da får man plutselig behov for å bygge ei kasse over hodet. Man kan jo DIY'e et par store Noctua på lav RPM fra egen PSU i ei slik kasse og muligens fjerne alt støy og ha en driftsikker løsning, spørsmålet er om de interne viftene vil bråke gjennom Noctua-viftene da...

    Hehehe, jepp, store og et %&#¤% å jobbe med. Skulle strekke det hvite høyttalerstoffet perfekt og du kan tro det var big trouble in little China å gjøre det med isolasjon inni og krav om at ikke det hvite høyttalerstoffet skulle bli møkkete. Første og siste gang jeg bygger så store absorbenter igjen, mindre moduler er key. :)

    Satte dem på plass, tørket svetten, lyttet, fikk gåsehud, lo og begynte på «Kom i form, 2016»-sommerprosjekt, så dessverre ingen målinger enda. :/ Men de høres for å si det slik. Det er 1st-refleksjon de tar, men htt mine sprer mye og alle frekvenser så testet relativt bredbåndet for formålet.

    Sjekk ut Thohaug sin tråd om lytterommet hans, han har funnet en mer effektiv isolasjon enn Glava og Rockwool. Sendte ham en prøve på høyttalerstoffet jeg kjøpte fra Kina, og tror han trekker med det han også. Fungerer gull her. Kommer til å kjøpe mer av det, for det er billig, bra stretch, penetrerbart og kommer i bredde på 170cm og så mange løpemeter du vil. Jeg tror en helisolert baffelvegg kan ta knekken på for mye hf, så jeg er spent på Thohaug sine målinger med "kontrollert hf refleksjon".
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp det er her som skiller klinten fra hveten. Tenker jeg går for en moderat priset projektor i første omgang, så jeg får litt erfaringer og slikt. Dersom jeg kan se forskjell på Arnold Schwarzenegger og Sandra Bullock så er jeg happy ;)

    Hehe vi tenker likt mtp bygge en boks, det er også tanken min. Men jeg tenkte på en mulig løsning med å bygge den boksen enda litt større slik at det blir plass til å ha litt isolasjon inni kassa også, i håp om at det dreper enda litt mer av viftestøyen.

    Haha synes jeg ser det for meg. Yes kan skjønne at det ble knotete ja. Ser for meg å bygge absorbenten rett på veggen her hos meg.

    Skjønner, veldig bra altså at det ga slik effekt på lyden.

    Glimrende og takk for tips ang isolasjonen (Knauf Space Slab Lambda 37) som Thohaug har funnet. Simuleringen ser jo veldig bra ut så det der lover bra. Har du en link til det høyttalerstoffet som du brukte? Riktig så du tenker en kombinasjon da eller? Halvisolert baffelvegg :p
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, Sandra har blitt eldre og jeg ser ikke forskjell på dem på 4k PC-skjermen min engang. :)

    Jeg bygget den ved å trekke høyttalerstoff rundt ramma og så plastet jeg bak. Plasten er inn mot vegg. De ser rett og slett ut som to hvite madrasser, lol.

    Siden høyttalerstoffet selges på ebay og man ikke får linke til annonser i forumet, så sender jeg deg link til stoffet på epost asap.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Thohaug mener at knaus er en veldig bra isolasjon ja :) Han har hele frontveggen fullt av det akkurat nå:cool:

    Selv ser jeg på det som gunstig å dempe fra høyttalere og frem til frontvegg. Da dreper du den vanskelige refleksjonen som oppstår der helt 100%. Det gjør også at det blir lite problem å plassere høyttalere nær frontvegg. Jeg som ikke demper bakvegg, men diffuserer synes også det blir nok HF.
    Skal sette opp refleksjonsplatene mine nå denne uken. Samtidig som det kommer det litt "forskning" på forskjellen mellom rockfon og rockwool flexi-a i forskjellige tykkelser i refleksjonspunkter for de som interesserer seg for sånt.
    Det blir trekt med høyttalerstoffet som Joppe sendte meg en liten bit av. Bestilte 14x1,5 meter av det, det bør holde akkurat :rolleyes:

    EDIT: joppe, hvor mye energi sender man faktisk bakover i hf? :p ville ikke bekymret meg for å dempe den veggen.
     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, Sandra har blitt eldre og jeg ser ikke forskjell på dem på 4k PC-skjermen min engang. :)

    Jeg bygget den ved å trekke høyttalerstoff rundt ramma og så plastet jeg bak. Plasten er inn mot vegg. De ser rett og slett ut som to hvite madrasser, lol.

    Siden høyttalerstoffet selges på ebay og man ikke får linke til annonser i forumet, så sender jeg deg link til stoffet på epost asap.
    Hehehe riktig da går nok det meste ja :)

    Hehe ja med den størrelsen der så tror jeg så gjerne på at det ser ut som et par madrasser ja. Kanskje bare stikke innom IKEA og hente et par ;)

    Helt toppers Joppe, mange takk.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Thohaug mener at knaus er en veldig bra isolasjon ja :) Han har hele frontveggen fullt av det akkurat nå:cool:

    Selv ser jeg på det som gunstig å dempe fra høyttalere og frem til frontvegg. Da dreper du den vanskelige refleksjonen som oppstår der helt 100%. Det gjør også at det blir lite problem å plassere høyttalere nær frontvegg. Jeg som ikke demper bakvegg, men diffuserer synes også det blir nok HF.
    Skal sette opp refleksjonsplatene mine nå denne uken. Samtidig som det kommer det litt "forskning" på forskjellen mellom rockfon og rockwool flexi-a i forskjellige tykkelser i refleksjonspunkter for de som interesserer seg for sånt.
    Det blir trekt med høyttalerstoffet som Joppe sendte meg en liten bit av. Bestilte 14x1,5 meter av det, det bør holde akkurat :rolleyes:

    EDIT: joppe, hvor mye energi sender man faktisk bakover i hf? :p ville ikke bekymret meg for å dempe den veggen.
    Høres veldig bra ut at du er fornøyd med Knaus. Hehe ja det tror jeg på at du har :)

    Nettopp og tenker det samme selv og at jeg prøver meg på tilsvarende mht demping av frontveggen når jeg kommer så langt.
    Kjempebra, absolutt interessant med eksperimentet du tenker å gjøre.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    EDIT: joppe, hvor mye energi sender man faktisk bakover i hf? :p ville ikke bekymret meg for å dempe den veggen.
    Hvis jeg bygger baffelvegg, så forsvinner all isolasjon bak lytteposisjon (der kommer kanskje megaabsorbentene jeg har bygget, hvis jeg kan gjøre dem mindre for siderefleksjoner), så da vil det bounce mye HF i rommet, og frontveggen må da ta deler av dette. :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da er de motoriserte verktøyene skiftet ut med malerverktøy og grunning av kassene har startet. Så da blir det et par runder med grunning før jeg starter med sparkling også til slutt malingen :)

    TD18kasser3stkgrunning.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    I løpet av uken har det blitt utført endel stresstesting av maskinen som skal brukes som server og har ikke støtt på noen problemer, så da har jeg lukket igjen boksen og satt den på sin plass.

    Mens grunningen driver å tørker så har jeg hivd meg rundt å startet å bygge HTPC'en. Husmor startet å knurre litt ettersom alle komponentene har okkupert spisebordet, så da er det best å ta affære så man ikke plutselig finner ut at alt er borte den dagen man er klar for å bygge ;)

    Her er komponentene som benyttes.

    AlleKomponenterHTPC.jpg


    Kabinettet jeg har valgt er et Fractal Design Node 202, som er veldig lite og kompakt.

    KabinettFront.jpg


    Slik ser den ut på baksiden.

    KabinettBak.jpg


    Yes men da er det bare å sette i gang og sprette opp kabinettet. I og med at jeg skal montere inn vifter i PCIe delen/rommet av kabinettet så blir jeg nødt til å ta av bunnen også får å kunne få skrudd dem fast.

    KabinettFjernetBunn.jpg


    Har jeg nevnt at jeg er Noctua fanboy? ;)

    NoctuaVifter.jpg


    Her er viftene montert.

    NoctuaVifterMontert.jpg


    Neste er hovedkortet og igjen benyttes det Asus også i denne maskinen. Lukter litt Asus fanboy også gitt ;)

    AsusHovedkort.jpg


    Her er det montert.

    MontertHovedkort.jpg


    Dette hovedkortet har også muligheten til å benytte M.2 disker og på dette hovedkortet så er denne kontakten på baksiden av hovedkortet.

    MontertM2disk.jpg


    Kabinettet er veldig lavt og det vil ikke være mulig å montere noen PCIe kort stående i maskinen, så Fractal har lagt med et såkaldt PCIe riser kort som gjør at man kan montere PCIe kort liggende i stedet.

    PciReiser.jpg


    Kanskje ikke så lett å se, men her er hvertfall riser kortet montert. Hva jeg skal bruke den slot'en til får jeg komme tilbake til senere :p

    MontertPciRiser.jpg


    Minne må vi også ha og her har jeg 2x16GB minnebrikker.

    KingstonMinne.jpg


    Her har jeg funnet frem CPU'en og gjør klar for montering av den.

    CPU.jpg


    CPU kjøler må til og har valgt en kjøler som passer fint i akkurat dette kabinettet. Selvsagt Noctua.

    CPUCooler.jpg


    Der var CPU kjøleren på plass også. Så da er det bare å stripse kablene osv, også er det bare å lukke igjen kabinettet.

    CPUCoolerMontert.jpg


    Her er bilde av maskinen skrudd sammen igjen og tastaturet jeg har valgt til denne. Den har innebygd touchpad slik at jeg ikke trenger å ha en separat mus.

    HTPCTastatur.jpg


    Så da er det bare å få installert OS og diverse programmer som jeg har behov for :)

    HTPCTastatur2.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skylake 6700 cpu og greier. Her skal det ikke gå tregt:cool: benytter selv en totalt overkill maskin til formålet med bl.a Intel sin 2011 socket, 1050w strømforsyning og et gtx 980ti kort. Og det er så digg når ting aldri blir sirup uavhengig av hvor mye skit jeg kjører samtidig. Er allergisk mot treghet i systemet.:rolleyes:
    Forfriskende å se noen som legger litt penger i pc. Der får man faktisk hva man betaler for, i motsetning til mange andre steder.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Skylake 6700 cpu og greier. Her skal det ikke gå tregt:cool: benytter selv en totalt overkill maskin til formålet med bl.a Intel sin 2011 socket, 1050w strømforsyning og et gtx 980ti kort. Og det er så digg når ting aldri blir sirup uavhengig av hvor mye skit jeg kjører samtidig. Er allergisk mot treghet i systemet.:rolleyes:
    Forfriskende å se noen som legger litt penger i pc. Der får man faktisk hva man betaler for, i motsetning til mange andre steder.
    Hehehe ja må ha såpass, kan ikke ha noe som går sirup som du nevner.
    Såpass ja, da skulle det være nok for å lese avisen på nett hvertfall ;)
    Ja ikke sant det er enklere sånn sett, ikke noe snake oil i denne verden. Men ikke for det, har sett tilfeller av diverse "highend" kabler osv også :p
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Blir en fet maskin. :D
    Hva skal du bruke den ledige pci slot'n til?
    En liten GF 1070 eller 1080 kanskje?
    ...eller er du ingen gamer?
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Blir en fet maskin. :D
    Hva skal du bruke den ledige pci slot'n til?
    En liten GF 1070 eller 1080 kanskje?
    ...eller er du ingen gamer?
    Takk for det Bergfinn, veldig fornøyd med den så langt :)
    Hehe nei dessverre har aldri vært noen gamer av meg egentlig. Spilte litt spill i mine yngre dager på Commodore 64/128, Atari, Nintendo og Amiga når det var "hot" i sin tid, og hadde en bitteliten periode med Quake, Wolfenstein 3D, Doom og slikt på PC, men utover det aldri vært noen stor spiller av meg egentlig.
    Men det var et godt forslag til hva jeg skulle bruke den ledige PCI'e slot'en til, det skal du ha. Jeg tror du vil like det du ser når jeg har kommet så langt at jeg "presenterer" kortet ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.004
    Antall liker
    12.885
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ...venter i spenning her.
    Hmmm, kanskje jeg skal tippe? Lynx.
    Den som venter får se.....

    Gamer ikke jeg heller, har ikke tid. Hadde jeg hatt tid ville det gått i racing og flysim.
    Har gått mine runder i Quake multiplayer for noen år siden...gøy :)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Atari ja. Hadde flere Atari maskiner, alle andre hadde Amiga husker jeg.

    Satan jeg var god i Lotus esprit challenge...
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Blir en fet maskin. :D
    Hva skal du bruke den ledige pci slot'n til?
    En liten GF 1070 eller 1080 kanskje?
    ...eller er du ingen gamer?
    Takk for det Bergfinn, veldig fornøyd med den så langt :)
    Hehe nei dessverre har aldri vært noen gamer av meg egentlig. Spilte litt spill i mine yngre dager på Commodore 64/128, Atari, Nintendo og Amiga når det var "hot" i sin tid, og hadde en bitteliten periode med Quake, Wolfenstein 3D, Doom og slikt på PC, men utover det aldri vært noen stor spiller av meg egentlig.
    Men det var et godt forslag til hva jeg skulle bruke den ledige PCI'e slot'en til, det skal du ha. Jeg tror du vil like det du ser når jeg har kommet så langt at jeg "presenterer" kortet ;)
    Enten et RME eller Lynx 16 kanals digital kort er det jeg har tiern på :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    ...venter i spenning her.
    Hmmm, kanskje jeg skal tippe? Lynx.
    Den som venter får se.....

    Gamer ikke jeg heller, har ikke tid. Hadde jeg hatt tid ville det gått i racing og flysim.
    Har gått mine runder i Quake multiplayer for noen år siden...gøy :)
    Riktig ja det er jo veldig tidkrevende så det forstår jeg godt.
    Hehe det tror jeg på, kjørte bare på i singel modus for min del men selv det var moro ja :)

    Atari ja. Hadde flere Atari maskiner, alle andre hadde Amiga husker jeg.

    Satan jeg var god i Lotus esprit challenge...
    Hehehe det er noe med gutter og bilspill :)

    Enten et RME eller Lynx 16 kanals digital kort er det jeg har tiern på :)
    Gode forslag, men det er faktisk et PCIe kort med to seriell porter på så jeg kan "hacke" 2 stk appliancer (brannmurer ol) samtidig. Haha neida bare tuller. Blir spennende å se hva det er ;)
     
    Sist redigert:

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Da er grunning, sparkling og pussing utført på de 3 kassene, så har i dag da startet på det første strøket med maling. Snur dem rundt i morgen og maler bakside + bunn.

    TD18Kasser3male.jpg
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehe ja det begynner å ta form og farge nå. Litt synd jeg ikke har mer plass slik at jeg kunne ha malt alle 5 i en smell. Når disse er ferdig så starter jeg på runde 2 med grunning, sparkling og maling av de 2 som jeg har brukt frem til nå :)

    Blir en spennende høst og vinter det er helt sikkert ;D
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    I stedet for å sitte å se på denne...

    clock-1024x762.jpg


    ...mens malingen tørket, så var det like greit å komme seg til varmere strøk og slappe av under noen parasoller og lydbølgene som havet hadde å tilby.

    Photo-2016-09-25-13-52-58_5274.jpg


    Kjøre i seg den daglige smoothien.

    Photo-2016-09-29-14-08-29_5349.jpg


    Nyte utsikten man hadde tilgangen til,

    Photo-2016-09-27-13-04-17_5319.jpg


    og spise middagene i solnedgangene.

    Photo-2016-09-28-17-54-56_5344.jpg


    Kom oss etter hvert trygt hjem og det var stort sett bare å kaste seg i bilen å komme seg ned til messa på Horten for å se om det var noe moro å oppleve der.

    Ny uke starter i morgen og starter da med å gjøre midbass kassene helt ferdig med å montere speakon kontakter, fikse de interne kablene, fylle opp med polyfill og til slutt montere inn driverne.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Yesssss, etter en laaaaang dag med å ferdigstille AE TD18H+ kassene så er jeg endelig ferdig og har fått satt dem opp.
    Sånn ser de ut.

    DSCF1180.jpg


    Et bilde til hvor man ser bittelitt mer av oppsettet.

    DSCF1184.jpg


    Kroppen merker godt at den har fått kjørt seg med alt arbeidet, og å omrokkere på sub'ene for så å plassere midbassene oppå. Lyd har jeg ikke fått enda, men det får jeg kikke på i morgen tenker jeg, nå er det tid for å snekre MAT ;)

    Jo glemte jo helt her å fortelle at når vi koste oss i sydenland så fikk jeg en melding fra...

    pn_logo_small.jpg


    ...skal love dere at pulsen steg betraktelig da. Men ikke noe jeg kunne gjøre, så da var det bare å telle til 100 og puste dypt og rolig noen ganger slik at pulsen fikk roe seg litt ned igjen :p
    Har nå fått hentet pakken og her er den.

    DSCF1187.jpg


    Sabla spennende altså...Hva er det oppi den store esken?!? Trodde det var det berømte PCIe kortet til HTPC'en, men den esken der er da myye større... ;)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ny dag med nye muligheter. På tide å avsløre hva som var i den esken og prøve å få litt lyd :)

    Er RME fanboy, og har benyttet produktene deres tidligere i andre sammenheng, og dette er top-notch ting med dønn stabile drivere.
    Det tok lenger tid enn antatt å få varene da RME hadde tømt lageret sitt for det jeg ønsket og måtte vente på at de skulle få inn nytt fra fabrikk.

    Først ut så starter vi med PCIe kortet som er et HDSPe MADI FX kort som takler inntil 390 I/O kanaler, noe som burde være nok for mitt bruk :p

    DSCF1190.jpg


    Kabler må vi også ha i "PRO verden" og her gikk jeg for ALVA sine fiberoptiske kabler. Fordelen med fiberoptisk kabling er galvanisk skille mellom komponentene.

    DSCF1192.jpg


    I den andre enden av denne kabelen må det en DA konverter til og her gikk jeg for RME M-16 DA. De har også en 32 kanalers som jeg opprinnelig hadde tenkt til å kjøpe da jeg har behov for mer enn 16 kanaler, men pga at 32 kanaleren har vifte i seg, blir det til at jeg kjører med 2 stk M-16 DA i stedet.

    DSCF1193.jpg


    Fra DA konverteren til forsterkerne har jeg også her valgt ALVA sine kabler.

    DSCF1194.jpg


    Så da er det bare å finne frem skrutrekkeren og sprette opp HTPC'en ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hehehehe, helt sjukt nå. Du har overgått alle oss stimfiskene som sitter her med Lynx! ;D

    Alle TD18H+ har apollo også!!!
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, x100 herfra også, dette begynner å bli i en klasse for seg nå altså. Bare krem over hele fjøla. :) Spent på RME, skal jo være hakket vassere enn Lynx, og MADI interfacet er 100x fetere og mer praktisk, som du jo vet! Bare å kaste glitter på deg og gratulere her. Dette er morsomt å se! :D
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Hehehehe, helt sjukt nå. Du har overgått alle oss stimfiskene som sitter her med Lynx! ;D

    Alle TD18H+ har apollo også!!!
    Ja, x100 herfra også, dette begynner å bli i en klasse for seg nå altså. Bare krem over hele fjøla. :) Spent på RME, skal jo være hakket vassere enn Lynx, og MADI interfacet er 100x fetere og mer praktisk, som du jo vet! Bare å kaste glitter på deg og gratulere her. Dette er morsomt å se! :D
    Hehehe RME var et naturlig valg for min del basert på tidligere erfaringer. Yes, MADI er en fint grensesnitt og man slipper å strekke kabler for hver eneste kanal osv. Veldig praktisk som du sier ja.
    Mange takk, nå gjenstår massevis av knoting i programvaren nå da...bytte ut Festool verktøyet med tastatur og mus ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn